شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؛ تشخیص به موقع فشارخون برای کاهش عوارض هولناک آن

فشارخون میزان فشاری است که قلب باید برای پمپاژ خون از راه شریان‌ها برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی ضروری به تمام قسمت‌های بدن اعمال کند. اما از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟ فشارخون با گفتن دو عدد گزارش می‌شود. عدد بیشتر نیرویی است که قلب، خون را به تمام نقاط بدن پمپ می کند که به آن فشارخون سیستولیک می‌گویند.

عدد دوم فشار هنگام شل شدن عضله قلب بین هر ضربان‌ است و به آن دیاستولیک می‌گویند. در صورت ابتلای فرد به فشار خون بالا به دلیل احتمال بروز نارسایی قلبی، آریتمی، حمله قلبی و حتی مرگ باید فوراً برای درمان اقدام کرد.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

فشارخون بالا چیست و از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم، این سوالی است که ذهن شما را ممکن است درگیر کرده باشد. رگ های خونی باریک موسوم به شریان خونی، مقاومت زیادی برای جریان خون دارند. فشارخون زیاد در طولانی مدت سبب بیماری قلبی می شود.

فشارخون بالا خیلی رواج دارد. فشارخون بالا سبب آسیب اندامها می شود. تشخیص سریع عالی و ضروری است. اندازه گرفتن منظم فشارخون به پزشک کمک می‌کند تا هر تغییر ایجاد شده در آن را متوجه شود. اگر فشارخون افزایش یافت، ممکن است پزشک فشارخون را در چند هفته بررسی کرده تا ببیند آیا فشار به حالت طبیعی برمیگردد یا خیر.

با مصرف به موقع دارو و همین‌طور تغییر برخی نکات، فشارخون بالا درمان می شود. اگر هایپرتنش درمان نشود سبب بیماری قلبی و سکته می شود. هایپرتنش به عنوان قاتل فشار خون بالا و یا حتی بیماری خاموش شناخته می‌شود.

چگونه فشارخون بالا را بفهمیم

فشارخون سبب دردهای فشار خون بالا می گردد. پنج نوع اندازه گرفتن فشارخون برای بزرگسالان:

  • افراد سالم: اندازه فشارخون سالم کمتر از 12 روی 8 میلی متر جیوه است.
  • افزایش یافته: عدد سیستولیک 12 و دیاستولیک کمتر از 8 است. پزشک این فشار خون را با تغییرات در نوع زندگی درمان می کند.

مرحله 1 فشارخون بالا

مرحله 2 پرفشاری خون: سیستولیک 14 یا بیشتر و یا دیاستولیک 9 است.

بحران فشار خون: سیستولیک بیش از 18 یا دیاستولیک بیش از 12 است. فشارخون نیاز به درمان دارد. اگر درد در قفسه سینه، سردرد، تنگی نفس یا تغییر در بینایی رخ دهد به مراقبت پزشکی نیاز دارید.

اندازه گرفتن فشارخون با کاف فشارخون است. برای خوانش دقیق باید یک کاف خوب بخرید.

اندازه گرفتن فشارخون برای کودکان و نوجوانان تفاوت دارد.

فشارخون بالا اغلب یک بیماری خاموش است و قبل از آشکار شدن به بدن آسیب می رساند. درمان نکردن فشارخون بالا سبب مسائل جدی و کشنده می شود.

تشخیص علل فشارخون بالا، از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم

برای اکثر مردم، هیچ دلیل واضحی برای یافتن علائم فشارخون بالا نیست. این فشارخون بالا، فشارخون اولیه است و به تدریج ایجاد می گردد. در پاسخ به این پرسش که عوامل موثر در افزایش فشارخون چیست باید به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سابقه وراثتی فشارخون بالا
  • زیادی سن
  • ذات و نژاد قومیتی
  • سیگار و دود
  • مصرف زیاد نمک و الکل
  • وزن زیاد
  • عدم تحرک

افراد کمتری فشارخون بالا دارند و بعلت بیماری کلیوی، اختلالات غده فوق کلیوی، دیابت یا مشکلات تیروئید است که فشارخون ثانویه نام دارد.

منظور از قاتل فشار خون بالا چیست؟

اینکه از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم و بررسی فشارخون، سریع و راحت است. پزشک یک کاف را روی بازو قرار می دهد و باد می کند و بدین ترتیب فشار در رگ خونی را اندازه می گیرند. گاهی، پزشک شما کنترل 24 ساعته فشار را توصیه کرده است.

دستگاه هر نیم ساعت فشارخون را ثبت می کند. فشارخون در زمان های مختلف تفاوت دارد. در حین استفاده از دستگاه، فعالیت نرمال را انجام دهید. قاتل فشار خون بالا از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی است، پزشک آزمایش‌ خون و ادرار را برای ارزیابی دقیق و تشخیص فشار خون بدون دستگاه انجام می دهد.

درمان فشار خون بالا با رعایت نکات اصولی

اگر فشارخون بالا تشخیص داده شد، پزشک موارد زیر را توصیه می کند:

  • وزن خود را حفظ کنید
  • سیگار نکشید
  • مصرف نمک را کاهش دهید
  • مصرف زیاد میوه و سبزیجات و رژیم غذایی سالم تر
  • سعی کنید استرس را مدیریت کنید
  • داروهای خود طبق دستور مصرف شود

اگر فقط تغییر در سبک زندگی در کنترل فشارخون موثر نیست، حتما داروهای فشارخون مصرف کنید. پزشک طبق سابقه پزشکی، بهترین دارو را تجویز می کند. برای برخی از افراد، کنترل فشارخون دشوار است و بنابراین غیرنرمال نیست که دوز داروی را تنظیم کنید یا چندین دارو امتحان کنید.

با کنترل فشارخون گام مثبت در جهت کاهش خطر حمله قلبی یا سکته بردارید. شما می توانید با انجام معاینات منظم، مصرف داروهای خود و ایجاد تغییرات مثبت در روش زندگی بیماریهای خود را کنترل کنید.

منظور از فشارخون بالا چیست

اگر فشارخون شما بالاتر از 14 روی 9 است، در معرض سکته خواهید بود. یعنی اگر عدد سیستولیک بالاتر از 14 و رقم دیاستولیک بالاتر از 9 باشد، فشارخون بالا است. اگر فشارخون شما کمتر باشد، خطر قلبی عروقی کم شده است.

فشارخون شما مهم است زیرا اگر خیلی زیاد باشد، به اندام ها تأثیر می گذارد. در طول سالیان فشارخون بالا ابتلا به بیماری قلبی، سکته ، بیماری کلیوی، بیماری چشم را بالا میبرد. گاهی افراد مبتلا به فشارخون بالا در معرض خطر جدی هستند.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم و چه چیزی منجر به ابتلای آن می شود

اینکه از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم و علت فشارخون بالا معلوم نیست. شرایط مختلف سبب افزایش فشارخون می شود. عبارتند از:

  • سبک زندگی بی تحرک
  • سیگار و دود
  • اضافه وزن
  • رژیم غذایی غلط و مصرف زیاد نمک
  • کلسترول بالا
  • سابقه وراثتی فشارخون بالا
  • دیابت
  • تنگی عروق کلیه یا شرایط هورمونی

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم تا آن را درمان کنیم

حال که متوجه ابتلا به این بیماری شدیم باید بدانیم، فشارخون بالا خفیف با تغییرات در سبک زندگی درمان می شود، شامل:

  • فعالیت بدنی منظم
  • ترک سیگار
  • بهبود رژیم غذایی
  • کاهش وزن

تغییر در سبک زندگی شاید کافی نباشد. برخی از افراد برای کاهش سطح فشارخون نیاز به دارو دارند. اما داروها شاید در برخی عوارض جانبی داشته باشند. پزشکان درمان را با دوز کم دارو شروع کرده تا بهبود را بررسی کنند و اگر درمان خوب نبود، یا اگر عوارض جانبی بدی ایجاد شد، فشارخون کنترل گردد. گاهی درمان ترکیبی کارساز است. اما زمان می برد. فردی که فشارخون بسیار بالا یا سردرد و بیماری قلبی یا دیابت دارد، باید درمان دارویی را اتخاذ کند تا فشارخون کم شود.

نحوه تشخیص فشارخون تا از ابتلا به آن جلوگیری کنیم

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم تا بتوانیم دردهای فشار خون بالا را کنترل کنیم. تشخیص فشار خون بدون دستگاه ممکن است اما ضروری است برای تشخیص صحیح حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا از میزان صحت نتیجه اطمینان بیابید.

اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، وزن مناسب داشته باشید و از سیگار دوری کنید، ابتلا به فشارخون بالا را کم خواهید کرد. فشارخون بالا قاتل مخفی بدن است. اگر فشارخون بالا درمان نگردد، خطر حمله قلبی و سکته زیاد است.

قلب خون را از راه شریان ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها پمپاژ می کند. خون به دیواره های شریان فشار آورده و این نیرو فشارخون است. وقتی شریان ها سفت شود قلب برای پمپاژ خون سخت کار می کند و فشار داخل رگ ها زیاد می شود. فشارخون بالا از چهار راه بر سلامت تأثیر می گذارد:

تنگ شدن سرخرگ. فشار داخل رگ‌ها سبب ضخیم شدن ماهیچه‌ دیواره‌ سرخرگ‌ها شده و راه گذر خون باریک می شود. اگر لخته خون جریان خون را به قلب یا مغز مسدود کند، درگیر حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شوید.

قلب بزرگ شده. فشارخون زیاد سبب افزایش کارکرد قلب می شود. هر عضله ای که به شدت ورزش می کند، قلب هم بزرگتر می شود تا کار اضافی را تحمل کند. هر چه قلب شما بزرگتر، خون غنی از اکسیژن بیشتری نیاز است، در نتیجه احساس ضعف و خستگی می کنید و قادر به انجام فعالیت های بدنی نیستید. اگر درمان نشود، نارسایی قلبی بدتر می شود.

آسیب کلیه. فشارخون بالای طولانی به کلیه های آسیب میرساند.

آسیب چشم، فشارخون بالا سبب خونریزی مویرگ کوچک در شبکیه چشم می شود. رتینوپاتی نام دارد، منجر به نابینایی می شود.

اکثر افرادی مبتلا به فشارخون بالا دارند علائم ندارند. افراد مبتلا به فشارخون بالا احساس تپش در سر یا قفسه سینه، سبکی سر یا سرگیجه دارند. بزرگسالان باید هرازگاهی فشارخون خود را چک کنند.

دردهای فشار خون بالا به چه دلیلی بروز می‌کند؟

دردهای فشار خون بالا از ابتلا به فشارخون می‌باشد. اولین اقدام شامل تغییر نوع زندگی است. خوردن یک رژیم غذایی بدون چربی و یا با چربی کم و البته با نمک کم مناسب است. کاهش وزن خود را ادامه دهید. برنامه ورزشی منظم داشته باشید. مدیریت استرس داشته باشید. سیگار نکشید. آپنه انسدادی خواب را کنترل کنید. دیورتیک ها را مصرف کنید.

دو نوع فشارخون بالا هست. که هر نوع آن علتی دارد.

فشار خون اولیه: فشارخون ضروری را فشارخون اولیه می گویند. این فشارخون با گذشت زمان بروز می کند.

ترکیبی از عوامل در ایجاد فشارخون ضروری نقش دارند:

ژن ها: برخی اشخاص با توجه به سابقه خانوادگی که دارند، امکان زیادی وجود دارد که به فشارخون مبتلا شوند. از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی به ارث رسیده از والدین شما است.

سن: افراد بالای سن بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون هستند.

نژاد: افراد سیاهپوست بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون هستند.

اضافه وزن: اضافه وزن سبب مشکلات قلبی و فشار خون بالا می شود.

یک زندگی بسیار کم تحرک: کاهش تناسب اندام سبب فشارخون بالا می شود.

زندگی با دیابت و سندرم متابولیک: دیابت یا سندرم متابولیک موجب فشارخون بالا می گردد.

مصرف زیاد سدیم: ارتباطی بین مصرف بالای سدیم روزانه و فشارخون بالا وجود دارد.

فشار خون ثانویه: فشارخون ثانویه سریعتر و شدیدتر از فشارخون اولیه برای فرد ایجاد می گردد. دردهای فشار خون بالا که باعث فشارخون ثانویه می شوند:

  • بیماری کلیوی
  • آپنه انسدادی خواب
  • نقص مادرزادی قلب
  • مشکلات تیروئید
  • عوارض جانبی دارو
  • داروهای غیر قانونی
  • مشکلات غده فوق کلیوی
  • تومورهای غدد درون ریز

تشخیص فشار خون بدون دستگاه

تشخیص فشارخون بالا، به آسانی اندازه گرفتن فشارخون است. در مطب پزشکان بررسی فشارخون یک ویزیت روتین است. اگر فشارخون افزایش یابد، پزشک درخواست ویزیتهای بعدی را دارد.

اگر فشارخون بالا بماند، پزشک آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی شرایط زمینه‌ای و تشخیص فشار خون بدون دستگاه انجام می دهد. این تست ها موارد زیر است:

  • غربالگری کلسترول و آزمایشات خون
  • دستگاه فشارخون برای کنترل فشارخون در 24 ساعت در خانه

این آزمایشات به پزشک کمک کرده تا هر مشکل ثانویه ای را که سبب افزایش فشارخون می شود را شناسایی کنید. در طول مدت، پزشک درمان فشارخون را آغاز می کند. درمان فوری از اثراتی که ممکن است رخ دهد کم می کند.

درمان برای فشار خون بالا

تعدادی از عوامل به پزشک کمک می کند تا بهترین درمان را تجویز کند. این عوامل شامل نوع فشارخون و علت هایی است که بروز داده است.

گزینه های اولیه درمان فشارخون بالا: اگر پزشک فشارخون اولیه تشخیص دهد. اگر تغییراتی که باید در  روش زندگی انجام شود برای درمان موثر واقع نشده باشد، پزشک دارو تجویز می کند.

گزینه های درمان فشارخون ثانویه: اگر پزشک یک مشکل اساسی کشف کند که سبب فشارخون می شود، درمان را شروع می کند.

گاهی، فشارخون بالا با درمان کردنش بعلت مشکلی، پایدار است که پزشک شما برای ایجاد تغییر در شیوه زندگی و تجویز دارو برای کاهش فشار خون کمک می کند.

برخی از داروها برای درمان فشارخون:

بتا بلوکرها: بتابلوکرها سبب شده قلب شما آرامتر تپش کند. این خون پمپ شده از راه شریان‌ها با هر ضربان کم می شود که سبب کاهش فشارخون می گردد. هورمون هایی در بدن شما مسدود می شود که موجب افزایش فشارخون می‌شوند.

دیورتیک ها: سطح زیاد سدیم و مایعات در بدن فشارخون را بالا میبرد. دیورتیک ها به کلیه های شما کمک می کنند تا سدیم را دفع کنید.

آگونیست های آلفا-2: این نوع دارو باعث تغییر عصب و سبب سفت شدن رگ های خونی می شود. این به رگ های خونی کمک کرده تا آرام شوند و فشارخون را کم کنند.

درمان های خانگی برای فشارخون بالا: تغییر در نوع زندگی سبب کنترل فشارخون می شود.

یک رژیم غذایی سالم به کم شدن فشارخون بالا کمک می کند. رژیم غذایی سالم برای مدیریت فشارخون عالی است. عوارض: بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی. رژیم غذایی سالم:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل

افزایش فعالیت بدنی: ورزش یک گزینه عالی برای کاهش وزن است و علاوه بر این کمک زیادی به کاهش فشارخون نیز می‌کند و مشکلات به‌وجود آمده در سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد.

وزن مطلوب: حفظ وزن با مصرف غذاهای سالم مناسب برای قلب است که به جز آن باید افزایش فعالیت بدنی نیز صورت پذیرد.

مدیریت استرس: ورزشی راه‌کار عالی برای  کاهش استرس است ولی به جز این، از روش‌ها و فعالیت‌های دیگر نیز می‌توان بهره برد که فعالیت های دیگر شامل:

  • مراقبه
  • نفس عمیق
  • ماساژ
  • آرامش عضلانی
  • یوگا
  • خواب کافی
  • ترک سیگار

اگر سیگاری هستید و فشارخون بالا دارید، باید آن را ترک کنید. زیرا سبب آسیب رگ خونی می شود.

شیوه زندگی برای کاهش فشارخون بالا

اگر درگیر فشارخون بالا هستید، اقداماتی زیر برای کاهش ابتلا به این بیماری انجام دهید.

  • مصرف میوه ها و سبزیجات
  • مصرف غذای گیاهی
  • محدود کردن شکر تصفیه شده
  • محدود کردن مصرف سدیم
  • کاهش وزن
  • چک کردن فشارخون

شناخت عوارض فشارخون بالا

عوارض فشارخون بالا سبب دردهای فشار خون بالا و موارد زیر می شود:

شریان آسیب دیده: شریان سالم انعطاف پذیر است.

پرفشاری خون شریان ها را سفت تر می کند.

باعث بزرگ شدن قلب. بزرگ شدن قلب ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

  • نارسایی قلبی
  • آریتمی
  • مرگ
  • حمله قلبی
  • بیماری مغز

کلام آخر

حال که می دانیم از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم باید نسبت به کنترل آن اقدام کنیم. علت فشارخون بالا و درمانش وابسته عوامل متفاوتی است. تغییرات در سبک زندگی برای مدیریت این بیماری مهم است.

تغییرات شامل مصرف میوه ها و سبزیجات مغذی در رژیم غذایی، فعالیت بدنی بیشتر، محدود کردن سدیم و محدود کردن الکل است. فشارخون بالا اغلب علامتی ندارد باید فشارخون دوره ای چک و با تشخیص فشار خون بدون دستگاه چک شود. فشارخون شدید به عنوان قاتل فشار خون بالا سبب مشکلات جدی می شود، اگر زودتر تشخیص دهید، بهتر مدیریت می شود.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس