شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

سن سکته قلبی در زنان

سن سکته قلبی در زنان؛ تشخیص علل و فاکتورهای موثر روی سکته قلبی

سن سکته قلبی در زنان اصولاً فقط با ژنتیک ارتباط مستقیم ندارد، که فقط وقوع این اتفاق را به این بدل کنیم که فرد سابقه یا استعداد ایست قلبی را داشته است. سن سکته قلبی در زنان را عللی مانند چاقی، مصرف دخانیات، مصرف الکل و عدم انجام فعالیت های ورزشی و…تنظیم میکند. علائم سکته قلبی خفیف در زنان یا سکته قلب عبارتند از تیر کشیدگی قلب، به نفس نفس افتادن فرد، غش کردن یا از حال رفتن، کبودی لب ها، گیجی ناگهانی و مشکل در راه رفتن است.

سن سکته قلبی در زنان

علائم سکته قلبی خفیف در زنان

سن سکته قلبی در زنان و مردان علائم خاصی دارد که معمولا به دو دسته تیپیکال (خیلی مشابه) و غیر تیپیکال (شباهت کم تر) تقسیم میکنیم .

سکته قلبی در همه ی افراد علائمی دارد که معمولا با احتمال بیشتری به عنوان ایست قلبی در نظر میگیریم. معمولا بیمارانی که با سکته قلبی مراجعه میکنند شایع ترین و مهم ترین علائم سکته قلبی خفیف در زنان احساس درد در قفسه سینه است. ما معمولا مهم ترین فاکتوری را که برای تعیین تکلیف کردن درد قفسه سینه در نظر میگیریم سن بیمار است.

اصولا در سن سکته قلبی در زنان و افراد بالای ۴۰ سال هر بیماری را که با هر درد‌ی از ناف تا فک تحتانی مراجعه میکنند حتما باید یک نوار قلب بر مبنای رد کردن علل قلبی گرفته شود.

اما بعضی درد ها است که با احتمال بیشتری به نفع درگیری های قلبی عروقی در نظر میگیریم، که این درد ها اتفاقا در آقایان شایع تر هستند. یعنی احتمال اینکه یک آقا با درد تیپیک یا مشابه ایست قلبی در خواب مراجعه کند بسیار بیشتر از یک نشانه از سکته قلبی خفیف در زنان است.

اصطلاحا میگوییم علائم سکته قلبی خفیف در زنان یا ناشایع دچار سن سکته قلبی در زنان میشوند؛ اما دردی که آنقدر تیپیک یا مشابه حمله قلبی است دردی است که معمولا اگر لوکالیزیشن کند (محل درد قلب را نشان دهد) قسمت وسط قفسه سینه و روی جناغ سینه را نشان میدهد که بیمار میگوید در این منطقه احساس فشار و سنگینی میکنم. این دردی است که معمولا بیماران سکته قلبی توضیح میدهند.

می توان گفت عوارض سکته قلبی در مردان شدیدتر از زنان نیست و هر دو در یک مرتبه قرار دارند؛ به عنوان مثال قلب افرادی که سکته قلبی به خود دیده اند مانند قبل قوی و شدید تر کار نمی کند و در هر پیاده روی ساده‌ای به نفس نفس می‌افتند، در دست ها و پاها ضعف اندامی ناچیزی دارند، رژیم مراقبتی شدید باید داشته باشند و باید از نمک و شکر پرهیز کنند.

در ادامه این مقاله ما به طور عمیق و کلی به مسائل سن سکته قلبی در زنان و اینکه حمله قلبی چگونه رخ میدهد می پردازیم

سن سکته قلبی در زنان در چه سنینی است و چه اهمیتی دارد و به چه عواملی بستگی دارد

سن حمله قلبی در زنان سن خاصی نیست. معمولا احتمال بروز سکته قلبی در خانم ها و آقایان با افزایش سن بیشتر میشود .سن یکی از قوی ترین ریسک فاکتور های ایست قلبی است .هر چه سن و دهه بالاتر میرود احتمال سکته قلبی چند برابر میشود . اما اصولا و معمولا ما انتظار داریم سن حمله قلبی در زنان کمتر از ۵۵ و در آقایان کمتر از ۴۵ نباشد.

اما در عصر حاضر با توجه به بی تحرکی بیماران به ویژه خانم‌ها ،افزایش وزن،رژیم غذایی معمولا لیپید یا پر از چربی است. رفتار هایی مانند کشیدن سیگار و قلیون و مصرف الکل که افزایش پیدا کرده طی نسل ها و از همه مهم‌تر آلودگی های هوا که همه با آن گریبان گیر هستیم. آلودگی هوا فقط آلودگی‌هوای‌ بیرون نیست.

آلودگی هوای داخل منزل در اثر پخت غذا به ویژه سرخ کردنی ها حتی خیلی بیشتر از آلودگی هوای بیرون میتواند زمینه ایست قلبی یا حملات قلبی را فراهم کند و سن سکته قلبی در زنان را کم تر کند.

بنابر‌این سکته قلبی سن‌ خاصی ندارد و با افزایش سن بیشتر میشود چه در آقایان و چه در خانم ها. اما معمولا ما بعد از ۴۰ سالگی به آقایان و بعد از ۵۰ سالگی به خانم‌ها بیشتر دقت میکنیم. البته قبل از این سنین هم باید به سکته ها و علائم قلبی توجه کنیم .

در مورد علائم سکته خفیف قلبی یا حملات قلبی در خانم ها درد های قلبی در خانم ها را نسبت به آقایان اصطلاحا آتیپیکال تر یعنی غیر تیپیک و غیر شبیه تر از مردان تقسیم بندی میکنیم .درد های ایتیپیکال درد هایی هستند که معمولا نسبت به درد تیپیکال در خانم ها شایع تر هستند. یعنی خانمی با مراجعه به ما معمولا درد قفسه سینه یا احساس فشار به روی قفسه سینه را به عنوان حملات قلبی کمتر بروز میدهند.

علائم ایتیپیکال در مورد درد های قلبی به ویژه در خانم ها دیده میشود و سن سکته قلبی در زنان را مشخص میکند.در افرادی که سن بالا (بالای ۶۵ یا ۷۰ سال) یا سالمند هستند و در افراد دیابتی و در افرادی که نارسایی کلیه دارند دیده میشود. این افراد احتمال اینکه با یک دردی غیر شبیه به درد قلبی مراجعه کنند بیشتر است.

شایع ترین علامت ایتیپیک به ویژه در خانم ها  تنگی نفس است . یعنی فرد میگوید من قبلا به درستی‌ راه میرفتم و اکنون چند قدم راه میروم به عنوان مثال نسبت به دوهفته پیش یا یک ماه پیش به نفس نفس می افتم.

بنابر این تنگی نفس فعالیتی شایع ترین علامت ایتیپیکال قلبی به ویژه در خانم ها است. دومین علامت ایتیپیکال سرگیجه یا دیزینس است. به عنوان مثال فرد بیمار میگوید سرگیجه دارم یا زمانی که از جای خود بلند میشوم، دچار سرگیجه میشوم و مانند قبل نیستم و سبک سری دارم. دیزینس یا سرگیجه هم به ویژه در خانم ها میتواند یک علامت هشدار برای علائم قلبی و سن سکته قلبی در زنان باشد.

سومین علامت ایتیپیکال شایع درد اپیگاس یا درد معده است که به ویژه در خانم‌ها و معمولا در افراد دیابتی زیاد است. فرد میگوید معده ام سنگین است یا نفسم بالا نمی آید و جایی که نشان میدهد ناحیه معده است اما نوار قلب تغییرات قلبی دارد؛ بنابراین تنگی نفس فعالیتی ،سرگیجه و درد معده یا قسمت فوقانی شکم سه علامتی هستند که به ویژه در سن بالا و خانم ها حتما پزشک باید به دنبال اولین علل قلبی باشد .

حمله قلبی چگونه رخ میدهد؟

درباره اینکه حمله قلبی چگونه اتفاق می‌افتد باید گفت درد تیپیک قفسه سینه،احساس فشار یا سنگینی در قسمت میانی قفسه سینه است که این درد معمولا حدودا حداقل ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول میکشد برای همین به مدت زمان تاکید میکنیم؛ زیرا درد های کمتر از ۵ دقیقه و یا درد های بیشتر از ۲۰ دقیقه معمولا علائم درد های قلبی نیست.

درد شایع قلبی معمولا حدودا ۷ یا ۸ دقیقه تا ۲۰ دقیقه طول میکشد .دردی که معمولا ممکن است به دست چپ یا دست راست یا پشت و شکم و‌ یا محل معده انتشار داشته باشد معمولا نکته بسیار مهم‌ این است که دردی است که عمقی است و از داخل فرد احساسش میکند و ارتباطی با سن سکته قلبی در زنان ندارد.

درد های سطحی و درد هایی که فرد با مالش دادن و‌ نفس کشیدن افزایش پیدا میکند .معمولا قلبی نیستند. در ادامه درباره اینکه حمله قلبی چگونه رخ میدهد باید گفت درد قلبی معمولا دردی است که فرد از داخل و عمق احساس میکند .

نکته مهم این است که دردی است که با راه رفتن و فعالیت و افزایش سرعت در راه رفتن و پله بالا پایین رفتن و دویدن حتما این درد افزایش پیدا میکند. یعنی درد ماهیت افزایش یابنده با هر فعالیت فیزیکی دارد، زیرا فعالیت فیزیکی باعث افزایش فشار به روی قلب میشود و قلب باید با قدرت بیشتر و با سرعت بیشتر کار کند بنابراین وقتی نتواند خونرسانی را تامین کند دچار درد میشود و یا درد آن شدت پیدا میکند و پدید آورنده سن حمله قلبی در زنان باشد.

درباره اینکه حمله قلبی چگونه رخ میدهد باید گفت این مشخصات یک درد خاص، قلبی است که معمولا با علائم درد قلبی یا ایست قلبی فرد مراجعه میکند. در مورد درد هایی که معمولا فرد ظرف چند ثانیه تحمل میکند ،درد هایی که ماهیت تیر کشنده دارند یعنی فرد عنوان میکند قلبم حدود چند ثانیه تیر کشید.

درد هایی که با نفس کشیدن افزایش یا کاهش پیدا میکنند ،درد هایی که با جا به جا شدن و پهلو به پهلو شدن (بیمار میگوید به پهلوی چپ میخوابم درد ها زیاد میشود)درد هایی که سطحی هستند و با مالش و ماساژ بهتر میشوند یا درد هایی که خود فرد میگوید من دست میزنم بیشتر یا کمتر میشود این درد ها معمولا قلبی نیستند وعلت وجود سن سکته قلبی در زنان است.

بنابرین افتراق درد های قلبی و غیر قلبی یکی به محل درد ،شدت درد ،ماهیت درد ،محل انتشار درد و طول مدت درد ارتباط دارد که یک پزشک قلب باید تقریبا یک خط قرمزی بگذارد که بتواند این هارا افتراق دهد.

اما باز هم نکته مهم این است که سن سکته قلبی در زنان و در سن بالای ۴۰ سال به ویژه در آقایان هر دردی را از ناف تا فک تحتانی را ما قلبی در نظر میگیریم و روش های ارزیابی را انجام میدهیم و اگر رد شد میگوییم درد قلبی نیست.

این توضیحات  برای این است که ما در ذهنمان افتراق بدهیم که درد بیشتر قلبی است یا کمتر قلبی؛ بنابراین به هیچ عنوان بدون بررسی به ویژه در سن بالا بررسی هایی مانند نوار قلب ،اکوکاردیوگرافی و تست ورزش نمیتوانیم با یک شرح حال درد قلبی را رد کنیم.

در باره اینکه حمله قلبی چگونه رخ میدهد باید گفت در سن سکته قلبی در زنان معمولا حمله حاد قلبی را یک بیماری یک علائم قلبی استیبل یا پایدار دارد و خودش عنوان‌ میکند که من اکنون ناپایدار شدم .

فرد میگوید من در قبل زمانی که راه می رفتم درد نداشتم اما اکنون چند قدم راه می روم درد دارم، قفسه سینه ام سنگین است ،اگر با سکته حاد مراجعه کند معمولا دست به روی قفسه سینه گذاشته و میگوید قسمت وسط به روی جناغ سینه سنگین است؛ دردی است که معمولا شروع ناگهانی دارد.

یکی از شدید ترین درد هایی که معمولا فرد میتواند تجربه کند درد سکته قلبی در سن سکته قلبی در زنان است. ما در اصطلاح پزشکی شدید ترین درد هارا تقسیم بندی میکنیم. شدید ترین دردی که فرد میتواند تحمل کند درد سنگ کلیه ای است که حرکت میکند و دردی است که خانم‌ها معمولا حین زایمان طبیعی تحمل میکنند .

بعد از این درد ها شدید ترین دردی که بشر تحمل میکند درد ایست قلبی است. بنابراین دردی است که فرد میگوید بسیار شدید است . ما معمولا از بیماران می پرسیم که از ۰ تا ۱۰ چه عددی به این درد میدهند. اکثر بیماران دارای درد قلبی یا حمله قلبی امتیاز ۸ یا ۹ یا ۱۰ میدهند. تقریبا شدید ترین دردی را که تا حالا تحمل کرده اند به آن امتیاز میدهند.

فردی که با سکته قلبی مراجعه میکند، فردی بی قرار و دارای اضطراب و استرس و تعریق و عرق سرد و پیشانیش کاملا مرطوب و سرد است.کلافه است و به خودش پیچ میخورد و به دنبال پزشک میگردد و ممکن است از شدت درد داد بکشد و کبود شده باشد . حالت تهوع یا استفراغ شدید دارد و احساس سنگینی سر دل دارد. معمولا فرد بیمار متوجه میشود و از فعالیت دست بر میدارد و آرام و معمولا زیاد فعالیت فیزیکی سنگینی نمیکند.

عوارض سکته قلبی در مردان و زنان

در مورد عوارض سکته قلبی در مردان و زنان و درباره اینکه حمله قلبی چگونه اتفاق می‌افتد باید گفت ،سکته قلبی و سن سکته قلبی در زنان عوارض بسیار زیادی دارد. شایع ترین و مهم ترین عارضه ایست قلبی، نارسایی قلبی است.

یعنی قلبی که با پمپاژ خوب میتواند خون رسانی کند به اعضا و ارگان‌ های حیاتی بدن وارد شوکی میشود که قلب ضعیف و نارسا نامیده میشود و قلب توانایی پمپاژ خون را به سمت ارگان های اصلی از دست میدهد.

در اکو کاردیوگرافی زمانی ما قلب را‌ می بینیم که پمپاژ قلب ،پمپاژ نرمالی نیست و این شایع ترین و مهم ترین و خطرناک ترین عوارض سکته قلبی در مردان است.

به همین دلیل تاکید میکنیم اگر بیماران در ساعات اولیه ایست قلبی به ویژه حمله قلبی در زنان و ۳ ساعت اول به مراکز درمانی مراجعه کنند و اقدامات اولیه در سکته قلبی توسط تیم اورژانس انجام شود. همچنین باید آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی یا باز کردن رگ در اسرع وقت صورت گیرد و قلب احتمال اینکه وارد فاز نارسایی قلبی شود کم تر است.

قلب نارسا قلب بیماری‌ است که معمولا مرگ و میر بسیار بالایی دارد. علی رغم اینکه مورتالیتی یا مرگ و میر بسیار بالایی دارد،نارسایی زیاد و عوارض سکته قلبی در مردان را ایجاد میکند و کیفیت زندگی فرد را پایین می آورد. فرد وارد فاز افسردگی میشود زمانی که راه میرود و قلب خود دیگر مانند سابق نیست و کشش ندارد.

قفسه سینه و عضلات پا درد میگیرد، آب وارد ریه ها میشود و تنگی نفس ایجاد میشود و اشتها کم میشود و غذا کم میخورد و درد در ناحیه قسمت راست و بالای شکم پیدا میکند و در فاز های مزمن و نارسایی شدید پاها متورم میشود و ورمی ایجاد میشود که انگشت را فشار میدهد و به روی ساق پا جای انگشت میماند.

پاها سنگین میشود و شکم متورم میشود و اصطلاحا آسیت میکند و آب می آورد. بنابراین نارسایی قلبی و عوارض سکته قلبی در مردان علاوه بر اینکه مرگ و میر بسیار بالایی دارد ،ناتوانی بسیار زیادی برای بیمار ایجاد میکند و فردی با یک قلب نارسا مخصوصا در سن سکته قلبی در زنان و فصل های سرد سال با هر سرما خوردگی، دچار افت عملکرد میشود و عذاب میکشد.

بنابراین مهم ترین و شایع ترین عارضه ،نارسایی قلبی است. عوارض دیگری که قلب نارسا میتواند ایجاد کند آریتمی های قلبی است. قلبی که سکته کرده قلبی است و در سن حمله قلبی در زنان است که مستعد آریتمی است. سلول های قلبی آسیب دیده اند پس بنابراین ریتم قلب بهم میخورد.

این حالت را معمولا در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول سکته قلبی می بینیم که آریتمی های بسیار خطرناکی رخ میدهد و خطر ایست قلبی-عروقی ناگهانی دارد؛ برای همین تاکید میکنیم فردی که سکته قلبی حاد کرده است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول حداقل باید در بخش مراقبت های ویژه قلب باشد و مانیتورینگ قلبی برای او انجام شود که اگر آریتمی شد یا ریتم قلب بهم خورد با اقدام و شوک به موقع و اقدامات لازم فرد وارد فاز غیر قابل برگشت یا ایست قلبی نشود.

بنابراین آریتمی ها یکی از عوارض حاد و مزمن سکته قلبی و ایجاد سن سکته قلبی در زنان هستند که ما میتوانیم به صورت مزمن بر اساس مشاهده نوار قلب بیمار یا تست ورزشی که از بیمار میگیریم ،مشاهده کنیم.

دیگر عوارض سکته قلبی در مردان ،عوارض ساختمانی و مکانیکی قلب است. قلب مانند موتور ماشین چند تا سوپاپ و دریچه و پرده به دور قلب دارد که وظیفه محافظت دارد.

بر اثر سکته قلبی هر کدام از این ها میتواند برای او اتفاق فاجعه باری بی افتد. اگر در اثر سکته قلبی پرده قلب پاره شود،که معمولا در اثر سکته های حاد و شدید قلبی است ،۹۰ تا ۹۹ درصد مرگ و میر دارد و فرد اصلا به بیمارستان کشیده نمیشود. عوارض دیگر، عوارض آسیب دریچه های قلبی است که ۴ دریچه قلبی داریم(دریچه میترال ، آئورت ، سه لتی و ریوی )معمولا بیشتر از همه دریچه های میترال و آئورت آسیب می بینند که اگر قلب نتواند آسیب حاد دریچه را تحمل کند این هم مرگ و میر بالای ۹۰ درصد دارد.

اگر آسیب حاد باشد و قلب نتواند اضافه بار حجمی را جبران کند مرگ در انتظار بیمار است. عوارض دیگر لخته های قلبی هستند که بر روی قلب نارس ایجاد میشود. قلب نارس مستعد تشکیل لخته در داخل قلب است.

این لخته زمانی تازه باشد (هفته های اول سکته قلبی) میتواند با انقباض قلب حرکت کند و اصطلاحا آمبولیزه شود.این لخته میتواند به مغز آمبولیزه شود که شایع ترین مکان آمبولیزیشن لخته های قلبی است و فرد سکته مغزی همزمان با قلبی برایش اتفاق میوفتد و سن سکته قلبی در زنان ایجاد شود.

(سکته مغزی و قلبی ) معمولا قلب زمانی لخته میفرستد وارد فاز سکته ،این لخته رد میشود وشایع ترین محل که لخته واردش میشود مغز است؛ فرد بیمار وارد سکته مغزی حاد میشود و یک طرف بدن ناگهانی فلج میشود.

این لخته ممکن است حرکت کند و به سمت هر جایی رود( کلیه ها و اندام ها ) وارد اندام ها میشوند و وارد فازی به اسم حمله حاد اندام ها میشود.(سکته اندام ها) لخته رگ اندام ها (پاها) را میبندد و پاها یخ میکنند و سرد میشوند. زیرا اگر ظرف چند ساعت نتوانیم خونرسانی قلب را تامین کنیم فرد مجبور است پای خود را از محل لخته و آمبولی قطع کند و یک اندام مهم و حیاتی را از دست دهد.

چگونه در دوره سن سکته قلبی در زنان از این عارضه جلوگیری کنیم؟

همانطور که میدانید روش های اولیه پیشگیری از سن حمله قلبی در زنان و حملات قلبی ،ورزش یا فعالیت فیزیکی است. معمولا توصیه میکنیم هفته ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی هوازی ( پیاده روی با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت برای یک انسان معمولی )داشته باشید. حال میشود این ۱۵۰ دقیقه ظرف یک روز در هفته انجام شود یا ۵ روز در هفته روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از حملات قلبی دارد.

ورزش فاکتور‌های التهابی را مهار میکند، پلاک های قلبی را پایدار میکند که پاره نشوند، عروق جانبی قلبی را که میتوانند متعاقب حمله حاد قلبی باشند‌‌، جلوی ایست قلبی و‌ مرگ فرد و سن سکته قلبی در زنان را بگیرند تامین میکند.اصطلاحا عروق کلترال نامیده میشوند که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مرگ حین سکته قلبی دارند.

بنابراین ورزش یک فاکتور بسیار مهم‌ برای پیشگیری چه اولیه چه ثانویه از سن حمله قلبی در زنان و حملات قلبی است.

اصلاح سبک‌ زندگی و رژیم غذایی کم نمک و کم چربی و کاهش وزن ، کاهش مصرف شکر و شیرینیجات،پرهیز از مصرف سیگار و قلیان همه ی این‌ها نقش بسیار مهمی‌ در جلوگیری از سکته و حملات قلبی دارند. در مورد الکل، مانند شمشیر دو‌لبه است ؛ اگر برای پیشگیری اولیه استفاده میشود،طبق رفرنس ها الکل یا شراب قرمز نقشی در پیشگیری از سکته قلبی دارد.

یعنی شراب قرمز با افزایش چربی خوب خون یا HDL و مهار فاکتور های التهابی باعث میشود حملات سکته قلبی و سن سکته قلبی در زنان کم شود. اما معمولا مصرف محدود و مشخص از نوع خاصی از شراب را در کتاب های قلبی عنوان میکنند.

اما اگر قلبی نارسا باشد یا هر مشکل دیگری داشته باشد ،الکل مثل شمشیر دو لبه رفتار میکند و اوضاع را وخیم تر میکند؛ یعنی قلب را وارد فاز آریتمی‌های تحدید کننده میکند،ایست قلبی-عروقی را زیاد میکند،احتمال نارس تر شدن قلب و بزرگ شدن سایز قلب را افزایش میدهد.بنابراین در مورد الکل باید حتما به این نکات توجه کنید.

داروها برای جلوگیری از بروز دوره سن سکته قلبی در زنان

در مورد دارو‌ ها در سن سکته قلبی در زنان ، معمولا دارو ها برای پیشگیری اولیه از سکته قلبی هیچ ارزشی ندارند . معمولا در قبل رفرنش های قلبی می گفتند که آسپرین از سن بالای ۴۰ یا ۴۵ سالگی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سکته قلبی دارد؛ یا میگفتند آسپرین غلظت خون را کم میکند و از سکته قلبی جلوگیری میکند. در صورتی که علم جدید این نکات را کاملا رد کرده است.

آسپرین معمولا نقش خاصی در پیشگیری اولیه در سن سکته قلبی در زنان و حملات قلبی ندارد. یعنی بیماری که هیچ یافته ای به عنوان حملات قلبی یا سکته قلبی ندارد و میخواهد فقط به عنوان پیشگیری از بیماری قلبی آسپرین مصرف کند، معمولا رفرنس ها میگویند اگر فرد سن زیر ۴۵ سال دارد یا حتی خانم ها زیر ۶۵ سال ،اگر فرد دیابتی نیست و سیگاری قهار نیستند و‌ اگر سابقه خانوادگی قوی یعنی در اقوام درجه ۱ مرد زیر ۵۵ و خانم زیر ۶۵ سال فردی دچار سکته قلبی نشده است، نیاز به آسپرین برای پیشگیری از سکته قلبی ندارد و فقط برای خانم های بالای ۶۵ سال ممکن است مصرف آسپرین به صورت یک روز در میان یا ۵ روز در هفته نقش کمی در جلوگیری از حملات سکته قلبی و مغزی دارد.

بنابراین در مورد آسپرین تقریبا رد کرده اندکه در جلوگیری از پیشگیری اولیه سن سکته قلبی در زنان و حملات قلبی کمک کننده است. نکته مهم این است که بسیاری از پزشکان آسپرین را به عنوان درمان غلظت خون میدهند.

آسپرین درمان کننده غلظت خون نیست؛ آسپرین دارویی است که پلاکت های خون را مهار میکند. سلول های خونی ۳ دسته هستند؛ گلبول های قرمز ،گلبول های سفید و پلاکت ها. آسپرین به صورت غیر قابل برگشت پلاکت های خون را مهار میکند.

بنابراین باعث میشود که لخته خون ایجاد نشود ،درصورتی که غلظت خون مربوط به رده ی گلبول های قرمز است. بنابراین درمان غلظت خون، مصرف آسپرین نیست. درمان غلظت خون معمولا پرهیز از مصرف سیگار و قلیان و عدم زندگی در ارتفاعات و اصلاح بیماری های زمینه ای ریوی و قلبی است که باعث غلظت خون شده اند یا شاید ژنتیک باشد.

بنابراین آسپرین نقشی در درمان غلظت خون و سن سکته قلبی در زنان ندارد. در مورد پیشگیری ثانویه یعنی بیماری که دچار حملات قلبی و سن حمله قلبی در زنان شده است وعلائم قلبی را دارد و میخواهیم دارو تجویز کنیم و از حملات مجدد قلبی یا پیشرفت بیماری قلبی جلوگیری کنیم؛ مهم ترین و معروف ترین داروها آسپرین است که به همه ی افراد  تجویز میشود.

یعنی فردی که طبق مستند، درگیری قلبی عروقی دارد، آسپرین را باید برای همیشه مصرف کند. آسپرین با دوز های ۸۰ و ۱۶۰ و ۳۲۵ میلی گرم در دسترس است.کتاب قلب عنوان میکند که افزایش دوز آسپرین نقش بیشتری در جلوگیری از حملات قلبی ندارد. بنابراین اثر پیشگیری از حملات قلبی با دوز ۸۰ مشابه دوز ۳۲۵ میلی است.

اما آسپرین ۳۲۵ خطر عوارض خونریزی دهنده به ویژه خون ریزی های معده و گوارشی آن بسیار بیشتر از آسپرین ۸۰ است. بنابراین آسپرین با دوز بیشتر از ۸۰ نقشی در پیشگیری از بیماری های قلبی ندارد.

داروی دوم دارو های مهار کننده پلاکت، قوی تر هستند مانند پلاویکس یا سایر دارو ها که کمتر در ایران هستند. این‌ها پلاکت ها را ۱۰۰ برابر آسپرین مهار میکنند و قدرت دارند و حتما باید در بیماران خاص انتخاب شوند. داروی دیگر استاتین ها هستند که به آن‌ها داروی چربی خون‌ گفته میشود؛ مانند آتورواستاتین و ….

این دارو هارا به عنوان چربی خون میشناسیم. اما داروی مهم تر دارویی است که در جلوگیری از سن سکته قلبی در زنان و حملات سکته قلبی حتی بیشتر از آسپرین دارند. داروهای استاتین مانند داروهای چربی خون از آسپرین قدرت بیشتری برای جلوگیری از حملات قلبی عروقی داشته باشند. بنابراین به همه بیماران دارای سابقه بیماری قلبی تا همیشه دارو های استاتین تجویز میشود.

سخن پایانی

اگر به دنبال سوال حمله قلبی چگونه رخ میدهد، هستید؛ بهتر است بدانید، سن سکته قلبی در زنان مسئله ای حیاتی است. اگر در طول روزمرگی، علائم سکته قلبی خفیف در زنان یا حملات قلبی وجود داشته باشد، فرد بیمار سریعاً باید به کلینیک های مجهز قلب مراجعه کند تا از عواقب جدی در پی این علائم پیشگیری کند.

همچنین اگر پیامدهای سکته قلبی در مردان به حد زیادی برسد و مانع فعالیت روزانه فرد شود الزامیست که بیمار تحت نظر پزشک  رژیم غذایی و ورزش های خاص مربوط به بیماری قلبی برخوردار شود. اگر می‌خواهید از قلبی سالم برخوردار باشید، لازم است شیوه و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا عضو حیاتی شما در وضعیت سفید خود قرار گیرد.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس