شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت تنگی نفس و تپش قلب

علت تنگی نفس و تپش قلب؛ بالا رفتن خطر سکته قلبی و مشکلات و بیماریهای قلبی و عروقی

یکی از تجربه‌های ناخوشایندی که ممکن است برخی از انسان‌ها در طول زندگی خود به آن مواجه شوند، تنگ‌شدن تنفس است، به خصوص اگر این تنگ‌شدن تنفس با تپش قلب همراه باشد. بیماری‌های بسیار زیادی هستند که می‌توانند باعث بروز این دو علامت به همراه همدیگر باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی و ریوی اشاره کرد.

شناخت علت تنگی نفس و تپش قلب از آن جهت حائز اهمیت دارد که می‌تواند علامتی هشدارآمیز برای ریسک سکته قلبی باشد. بنابراین علت تپش قلب باید به دقت مشخص و تحت درمان قرار گیرد.

علت تنگی نفس و تپش قلب

علت تنگی نفس و تپش قلب به سبب بیماری های قلبی

گاهی اوقات برخی از افراد در طول زندگی خویش، با تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب به صورت همزمان مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی است که ممکن است نگران شده و از خود سوال کنند که علت تنگی نفس و تپش قلب چیست؟ فراموش نکنید که تنها یک پزشک حاذق و با تجربه است که می‌تواند با انجام بررسی‌ها و آزمایشات متعدد، به ریشه اصلی این مشکل پی ببرد.

بنابراین با مشاهده تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب، در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه نموده و موضوع را با او مطرح کنید. اما گاهی اوقات ریشه اصلی چنین مشکلی، بیماری‌های قلبی و عروقی است. ما قصد داریم مقاله خود را با ذکر نام بیماری‌هایی آغاز کنیم که به عنوان علت اصلی تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب مطرح شده‌اند؛ خوشحال می‌شویم اگر همچنان با ما همراه باشید:

  1. آریتمی قلبی

آریتمی قلبی در واقع به ضربان نامنظم قلب گفته می‌شود؛ این بیماری معمولاً زمانی به وجود می‌آید که سیگنال‌های الکتریکی که هماهنگ کننده ضربان قلب انسان هستند، کار خود را به درستی انجام ندهند. آریتمی قلبی در برخی از مواقع، علائم خود را با تپش قلب نشان می‌دهد و ضرر چندان زیادی برای سلامتی به همراه ندارد. اما در برخی دیگر از مواقع این بیماری جدی شده و شخص علاوه بر تپش قلب، تنگ‌شدن تنفس را نیز احساس می‌کند که باید حتماً برای درمان آن به پزشک مراجعه نماید.

  1. تامپوناد قلبی

تامپوناد قلبی در واقع حالتی است که در اطراف قلب خون و مایعات دیگری جمع شده و باعث ایجاد فشار به قلب می‌شود. در چنین شرایطی قلب دیگر نمی‌تواند مانند قبل خون را به سایر قسمت‌های بدن پمپاژ نموده و به همین سبب، بیمار با علائمی مانند تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب مواجه می‌شود. این بیماری نیز اگر به موقع درمان نشود، ممکن است جان و زندگی بیمار را به خطر اندازد.

  1. حمله قلبی

حمله قلبی در واقع یکی از خطرناک‌ترین علت تنگی نفس و تپش قلب است؛ پزشکان عقیده دارند که با مسدود شدن جریان خون به سمت قلب، چنین مشکلی به وجود می‌آید. بسیاری از بیمارانی که به مشکلاتی مانند چربی خون، کلسترول و… مبتلا هستند، در معرض حمله قلبی قرار دارند.‌

  1. نارسایی قلبی

اگر عضله قلب نتواند به خوبی خون را پمپاژ نماید، بیمار دچار مشکلاتی می‌شود که پزشکان آن را به عنوان نارسایی قلبی می‌شناسند.‌ در چنین مواقعی خون به سمت قلب برگشته و چون این مایع در قسمت ریه‌ها جمع می‌شود، بیمار علائم آن را با تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب تجربه خواهد کرد. البته برخی از بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا یا عروق کرونر، به آرامی باعث ضعیف شدن قلب شده و موجب می‌شود که خون به درستی پمپاژ نشود.

  1. کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی در اصل یکی از بیماری‌هایی است که در آن عضله قلب درگیر می‌شود و پمپاژ خون به سایر قسمت‌های بدن برای قلب بسیار دشوار است. این بیماری نیز علائمی نظیر تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب دارد.

  1. پریکاردیت

پریکاردیت یکی از بیماری‌هایی است که طی آن بافت نازک و کیسه مانندی که اطراف قلب وجود دارد، دچار تحریک و تورم شده است. این بیماری نه تنها درد شدیدی در قفسه سینه به وجود می آورد، بلکه علائم آن با تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب نیز بروز پیدا می‌کند.

  1. علل روانپزشکی

گاهی اوقات بیمار به سبب قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که استرس زیادی با خود به همراه دارند، در معرض اضطراب قرار گرفته و دچار حملات پانیک می‌شود. بنابراین حملات پانیک نیز جزو علل اصلی تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب برای بیمار به شمار می‌روند.

علت تنگی نفس و تپش قلب به سبب بیماری های ریوی

علاوه بر بیماری‌های قلبی، برخی از مشکلات ریوی نیز می‌توانند علت تنگی نفس و تپش قلب باشند. ما در قسمت قبل برخی از مهم‌ترین بیماری‌های قلبی که باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. در این قسمت قصد داریم به برخی از بیماری‌های ریوی که چنین مشکلی را به وجود می‌آورند اشاره کنیم:

1- آسم

برخی از بیمارانی که با مشکل آسم مواجه هستند، علاوه بر تنگ‌شدن تنفس، ممکن است تپش قلب را نیز تجربه کنند. در این بیماری راه‌هایی که هوا باید از آن جریان پیدا کند، به شکل باریک و متورم در می‌آید. در چنین شرایطی ریه ممکن است اقدام به تولید مخاط اضافی نماید و این موضوع تنفس را برای بیمار با دشواری همراه می‌نماید.

2- COPD

COPD در واقع یکی از بیماری‌هایی است که باعث به وجود آمدن انسداد برای ریه می‌گردد؛ این مشکل معمولاً در اثر مشکلاتی مانند آمفیزم و برونشیت به وجود می‌آید. بیمارانی که به این مشکل مبتلا می‌شوند، نه تنها در نفس کشیدن خود با دشواری مواجه می شوند، بلکه علائم دیگری مانند تپش قلب، سرفه و درد قفسه سینه را نیز تجربه می‌کنند.

3- آنافیلاکسی

آنافیلاکسی در اصل یک نوع واکنش آلرژیکی بسیار شدید است که برخی از افراد به دارو، غذا، سم حشرات و… نشان می‌دهند. در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن برخی از مواد شیمیایی را برای مقابله با این مشکل آزاد می‌کند. این موضوع باعث باریک شدن مجاری تنفسی و در نهایت ایجاد شوک به فرد می‌شود. از جمله علائم چنین بیماری نبض سریع، تپش قلب و تنگ‌شدن تنفس است.

4- پنومونی

یکی از عفونت‌هایی که ریه ممکن است با آن درگیر شود، پنومونی است. در این بیماری، کیسه‌های هوایی یکی از ریه‌ها و یا هر دو ریه، دچار التهاب می گردد. وارد شدن باکتری، ویروس، قارچ و سایر عوامل عفونت زا، باعث به وجود آمدن این بیماری می‌گردد. زمانی که کیسه‌های هوای ریه بیمار از مایع و چرک پر شود، بیمار با تب و لرز، تنگی نفس و در برخی از مواقع تپش قلب روبرو می‌شود.

5- پنوموتوراکس

پنوموتوراکس در واقع همان جمع شدن ریه است و زمانی به وجود می‌آید که هوا به فضایی که میان ریه و دیواره قفسه سینه وجود دارد، نفوذ کند. این هوا باعث ایجاد فشار مضاعف به ریه شده و در نهایت خود را با علائمی مانند تنگ‌شدن تنفس، درد قفسه سینه و تپش قلب نشان می‌دهند.

  1. آمبولی ریه

پزشکان عقیده دارند که در برخی از مواقع، علت تنگی نفس و تپش قلب، به وجود آمدن انسداد در یکی از شریان‌های ریه است. این بیماری در اصطلاح پزشکی به نام آمبولی ریه شناخته شده است. معمولاً این بیماری در اثر لخته‌های خونی که از وریدهای عمقی پا سرچشمه می‌گیرند به وجود می‌آید.

  1. سرطان ریه

در برخی دیگر از موارد، ممکن است علت تپش قلب و تنگی نفس، بیماری‌های جدی مانند سرطان ریه باشد. البته این بیماری در روزها و ماه‌های اول، ممکن است علائم چندان زیادی نداشته باشد. اما اگر به تدریج پیشروی کند، راه‌های هوایی اصلی ریه را مسدود نموده و به این صورت فرد دچار تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب می‌گردد. علاوه بر این، سرطان ریه می‌تواند باعث تجمع مایع در اطراف ریه شود؛ این موضوع سبب می‌شود که ریه در هنگام نفس کشیدن نتواند به خوبی منبسط شود. به همین سبب است که این بیماری به عنوان یکی از خطرناک‌ترین علل بروز تنگ‌شدن تنفس و تپش قلب مطرح شده است.

آیا استرس تپش قلب و تنگی نفس به همدیگر مرتبط هستند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که آیا استرس تپش قلب و تنگی نفس به همدیگر مربوط هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ گاهی اوقات استرس‌هایی که ما در زندگی خود تجربه می‌کنیم به قدری شدید هستند که بر روی تمامی قسمت‌های جسم ما تاثیر می‌گذارند. به همین سبب است که بسیاری از پزشکان پس از بررسی‌های دقیق جسم بیماری خویش، به این نتیجه می‌رسد که علت تپش قلب و تنگی نفس بیمار، چیزی نیست جز استرسی که در زندگی خود با آن مواجه است.

استرس تپش قلب و تنگی نفس، حالتی است که بسیاری از انسان‌ها در هنگام مواجه شدن با موقعیت‌های حساس زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این حالت در واقع یک تجربه روانی و زودگذر است، اما گاهی آثار مخربی در جسم و روان ما بر جای می‌گذارد. برای این که بتوانید از آسیب‌هایی که استرس بر جسم شما وارد می‌کند دور بمانید، باید سعی کنید به هر نحوی که شده آرامش را به خود هدیه دهید.

شما می‌توانید در طول روز به انجام ورزش‌هایی مانند یوگا یا پیاده روی سبک بپردازید. علاوه بر این سعی کنید به خوبی بخوابید و برای انجام تمامی امور روزمره خود برنامه ریزی داشته باشید. گاهی اوقات مطالعه یک کتاب خوب، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، رفتن به طبیعت و صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد، باعث کاهش استرس تپش قلب و تنگی نفس می‌گردد.

آیا راهی وجود دارد که بتوان تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی را تشخیص داد؟

تنگی نفس اگر به هر علتی(به خصوص بیماری‌های قلبی و ریوی) رخ دهد، شما باید در اولین فرصت به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه نموده و درمان خود را آغاز کنید. ممکن است برای برخی از بیماران این سوال به وجود آید که چگونه تفاوت میان تنگی نفس قلبی و ریوی را با همدیگر تشخیص دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تنها یک پزشک متخصص است که با انجام آزمایشات و معاینات کامل، می‌تواند تفاوت میان این دو را به خوبی تشخیص داده و درمان‌های لازم را برای آن ارائه نماید.

همان گونه که می‌دانید، سیستم قلب و همچنین ریه، دو بخش بسیار مهم و حساس از جسم ما انسان‌ها هستند. هر نوع بیماری که برای این دو سیستم به وجود آید، می‌تواند حیات و زندگی انسان را به خطر اندازد. بنابراین اگر علائمی مانند تنگی نفس، تپش قلب، درد قفسه سینه و… دارید، قبل از آن که خود شما اقدام به تشخیص و خود درمانی نمایید، حتماً متخصص خود را در جریان قرار دهید.

پزشکان به سبب دانش و تجربه بالایی که دارند، خیلی زود می‌توانند تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی را تشخیص دهند. گاهی اوقات در معاینات اولیه، این موضوع مشخص می‌شود و در برخی دیگر از مواقع، نیاز به انجام آزمایشات تخصصی‌تر وجود دارد. سایر پارامترهایی که به پزشک کمک می‌کند تا تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی را متوجه شود، شامل موارد زیر است:

  • آزمایش خون: با انجام یک آزمایش خون ساده، می‌توان به مشکلاتی مانند کم خون و احتمال وجود لخته خون پی برد و برای درمان آن اقدام کرد.
  • تصویربرداری اشعه ایکس: پزشکان با استفاده از این روش، سلامت قلب و ریه را به خوبی بررسی می‌نمایند.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری: این روش در واقع یک نوع سی تی اسکن است که تصاویر دقیق با جزئیات بیشتری از ریه و قلب در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.
  • الکتروکاردیوم: الکتروکاردیوم در واقع همان نور قلب است که توسط آن می‌توان به حمله‌های قلبی و سایر بیماری‌هایی که ممکن است برای قلب به وجود آید پی برد.
  • اسپیرومتری: این شیوه به معنای مشخص نمودن نوع و اندازه مشکلات تنفسی است که یک فرد با آن‌ها مواجه شده است.

تجویز انواع قرص تنگی نفس و تپش قلب توسط پزشک متخصص

یکی از شیوه‌های درمانی که پزشکان توسط آن اقدام به رفع علت تنگی نفس و تپش قلب می نمایند تجویز قرص و دارو است. البته این داروها پس از معاینات اولیه و مشخص شدن علت اصلی این مشکل توسط پزشک تجویز می‌گردند. ما در ادامه مطلب برخی از انواع قرص تنگی نفس و تپش قلب را به شما معرفی می‌کنیم؛ فراموش نکنید که این قرص‌ها هرگز نباید بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند:

  • آمیودارون: این قرص معمولاً برای درمان آریتمی یا همان ریتم‌های نامنظم قلب در نظر گرفته می‌شود؛ با مصرف این قرص، ضربان قلب به حالت عادی و طبیعی خود بازمی‌گردد.
  • مکزیلتین: این دارو که برخی از افراد آن را به نام مکسیتیل نیز می‌شناسند، نقش مهمی در حفظ ضربان طبیعی قلب و رفع مشکل ریتم نامنظم آن دارد.
  • فنی توئین: قرص فنی توئین معمولاً برای مواقعی که بیمار با تپش قلب و اضطراب مواجه است، تجویز می‌گردد. البته این دارو یک قرص ضد تشنج است که برای رفع برخی از تشنج‌ها کاربرد دارد.
  • پروپرانولول: یکی دیگر از بهترین داروهایی که به عنوان قرص تنگی نفس و تپش قلب شناخته شده است، پروپرانولول نام دارد. این قرص برای رفع فشار خون بالا، تنظیم ریتم و ضربان قلب(به خصوص در مواقع استرس) و همچنین کاهش درد قفسه سینه تجویز می‌شود.
  • وراپامیل: در میان داروهایی که به عنوان قرص تنگی نفس و تپش قلب شناخته شده‌اند، باید به نام وراپامیل نیز اشاره کنیم. این قرص در اصل یک مسدود کننده کلسیم است که پزشکان آن را برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، سردرد و درد قفسه سینه تجویز می‌نمایند.

سایر روش‌ های درمان برای رفع علت تنگی نفس و تپش قلب

پزشکان پس از آن که با آزمایشات دقیق به علت تنگی نفس و تپش قلب پی بردند، بهترین روش‌های درمانی را برای بیماران خود در نظر می گیرند؛ ما در ادامه مطلب، به صورت خلاصه به برخی از این روش‌های درمانی اشاره می‌کنیم:

  • اگر فرد به بیماری‌های مزمنی مانند COPD مبتلا باشد، پزشکان یک برنامه درمانی برای او در نظر می‌گیرند که شامل تکنیک تنفسی خاص و تمرین‌های تقویت عضلات تنفسی است.
  • اگر بیمار به مشکلات قلبی مانند آریتمی قلبی مبتلا باشد، با تجویز دارو، جراحی و… سعی در درمان این بیماری می‌نمایند.
  • پزشکان تغییر سبک زندگی را به عنوان یک درمان موثر برای رفع علت تنگی نفس و تپش قلب به بیماران خویش پیشنهاد می‌کنند. دوری از سیگار و الکل، مصرف غذاهای سالم، ورزش و خواب کافی از جمله این موارد هستند.
  • در صورتی که علت تپش قلب و تنگی نفس عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه باشد، پزشکان برای بیمار مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می‌کنند.
  • اگر شخصی به سبب ادم ریوی به تنگی نفس و تپش قلب مبتلا شده باشد، با تجویز داروها و اکسیژن، نسبت به درمان او اقدام می‌نمایند.

 

سخن پایانی

تنگی نفس یکی از احساسات ناخوشایندی است که برخی از انسان‌ها ممکن است در طول زندگی خود تجربه کنند. حال اگر این احساس با تپش قلب نیز همراه باشد، بدون شک بیش از پیش باعث ناراحتی و نگرانی بیمار می‌گردد.

در چنین شرایطی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به یک پزشک متخصص است. یک پزشک حاذق و با تجربه، تنها کسی است که می‌تواند در یافتن علت تنگی نفس و تپش قلب به شما کمک کرده و درمان‌های لازم را ارائه دهد. شما با مراجعه به چنین پزشکی، می‌توانید خیلی زود اقدام به تشخیص بیماری‌های احتمالی خود نموده و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس