شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

نمک فشار را بالا میبرد یا پایین

نمک فشار را بالا میبرد یا پایین؛ متداول‌ترین و رایج‌ترین سوال مبتلایان فشار خون

فشارخون بالا یکی از بیماری‌های خطرناک است که عامل بسیاری از بیماری‌های قلبی و سکته‌های ناگهانی است. به‌قدری که به آن قاتل خاموش گفته می‌شود. موارد مختلفی می‌تواند منجر به افزایش فشارخون در بدن شود که به‌راحتی می‌توانید با پیروی از یک سبک زندگی سالم و تغییر عادت‌های غلط در رژیم غذایی یا فعالیت‌های روزانه تا حد زیادی آن را کنترل کنید.

سؤالی که برخی مراجعان از متخصصین ما می‌پرسند این است که نمک فشار را بالا میبرد یا پایین که در این مقاله می‌خواهیم به‌طور مفصل راجع به این موضوع مهم یعنی فشارخون با شما عزیزان صحبت کنیم.

نمک فشار را بالا میبرد یا پایین

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

نمک فشار را بالا میبرد یا پایین؟

به‌طورکلی ازآنجایی‌که نمک معمولاً در غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنیم، بخصوص غذاهای فرواری شده و رستورانی عضوی پنهان است، دانستن اینکه چقدر نمک می‌خورید یا چگونه می‌توان آن را کم کرد می‌تواند دشوار باشد. در پاسخی دقیق به سؤال نمک فشار را بالا میبرد یا پایین باید بگوییم نمک اغلب باعث افزایش فشار خون می‌شود. درواقع نمک باعث می‌شود بدن آب بیشتری را در خود نگه دارد.

اگر بیش‌ازحد غذاهای شور می‌خورید، آب اضافی در خون شما تجمع یافته و به این معنی است که فشار اضافی روی دیواره رگ‌های خونی وارد می‌شود. درنتیجه منجر به افزایش فشارخون خواهد شد.

همچنین اگر از قبل، فشارخون بالا برای شما تشخیص داده شده است باید بیشتر در مصرف نمک محتاط باشید؛ زیرا نمک می‌تواند فشار شما را بیشتر کند و ممکن است باعث شود داروهای فشارخونی که مصرف می‌کنید عملکرد صحیح و مد نظر پزشک را برایتان ایجاد نکنند. این کار کنترل فشار را برایتان سخت خواهد کرد.

کاهش مصرف نمک اگرچه برای افرادی که دائماً از غذاهای شور و فراوری‌شده استفاده می‌کنند کمی سخت است، اما بعد از اینکه به یک عادت تبدیل شد یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است و خیلی سریع، حتی در عرض چند هفته، می‌تواند تفاوت زیادی در سطح فشار خون شما ایجاد نماید.

خوردن بیش‌ازحد نمک می‌تواند منجر به تمام مشکلات سلامتی ازجمله بیماری قلبی، سکته مغزی، زوال عقل و حتی بیماری کلیوی ناشی از فشار خون بالا شود.

 

با دانستن پاسخ نمک فشار را بالا میبرد یا پایین باید چقدر نمک مصرف کنیم؟

با توجه به توضیحات قسمت قبل در پاسخ به سؤال نمک فشار را بالا میبرد یا پایین متوجه شدیم که نمک یکی از عوامل اصلی افزایش فشار خون است. خب ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شود که با توجه به آگاهی نسبت به این واقعیت باید روزانه چقدر نمک مصرف کنیم تا برای سلامتی مضر نباشد و فشار خون را افزایش ندهد.

به‌طورکلی توصیه می‌شود بزرگسالان کمتر از 6 گرم نمک در روز بخورند، اما متأسفانه اکثر ما خیلی بیشتر از این مقدار نمک در طول روز می‌خوریم. آخرین آمار نشان می‌دهد که بیشتر افراد به‌طور متوسط ​​روزانه حدود 8 گرم نمک مصرف

می‌کنند که از حد استاندارد بالاتر است و وقتی به‌صورت مداوم این اتفاق بیفتد می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

نکته قابل توجه اینجاست که بیشتر نمکی که ما می‌خوریم در غذاهایی مانند نان، بیسکویت، غلات صبحانه، سس‌ها، چاشنی‌ها و همچنین غذاهای رستورانی وجود دارد که آماده می‌خریم. این نمک پنهان تقریباً سه‌چهارم (75٪) نمکی را که می‌خوریم تشکیل می‌دهد؛ بنابراین وقتی صحبت از کاهش نمک می‌شود منظور کاهش نمک کمی که هنگام خوردن غذاهای خانگی روی آن می‌پاشید نیست بلکه باید بیشتر به سایر خوراکی‌های آماده‌ای که در طول روز مصرف می‌کنید توجه داشته باشید و با کاهش آن‌ها یا تهیه آن‌ها به‌صورت خانگی نمک مصرفی خود را کاهش دهید.

بهترین جایگزین نمک برای فشار خون چیست؟

با تعویض ساده برخی از انواع غذاهای مصرفی، درک برچسب‌های غذا و افزودن چاشنی‌های مختلف دیگر به‌جای نمک در حین پخت‌وپز، می‌توانید میزان نمک مصرفی خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید، درعین‌حال که مجبور نیستید یک غذای بی‌مزه را تحمل کنید و طعمی بسیار لذیذ خواهید داشت. ازجمله ایده‌هایی که به شما به‌عنوان جایگزین نمک برای فشار خون کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

 

  • هنگام آشپزی نمک کمتری اضافه کنید.

میزان مصرف نمک در هنگام آشپزی را کاهش دهید و در عوض سعی کنید طعم‌های مختلف را به غذای خود اضافه کنید و کمی زمان بگذارید تا طعم بهتری در غذا ایجاد نمایید. در ادامه مقاله چاشنی‌های مناسب که می‌توانید جایگزین نمک کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • از طعم‌دهنده‌های خیلی شور خودداری کنید.

برخی از طعم‌دهنده‌ها مانند سس‌های آماده، سس سویا و گرانول‌های سس اگرچه در ظاهر زیاد مشخص نیست ولی همگی دارای نمک زیادی هستند. پس مراقب باشید برای پخت‌وپز گزینه‌های کم‌نمک را امتحان کنید.

  • طعم اضافی را به دستورالعمل‌های خود اضافه کنید.

بسیاری از گیاهان، ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مانند فلفل‌های مختلف، زنجبیل، لیمو یا آب‌لیمو را می‌توانید به‌عنوان جایگزین نمک برای فشار خون نرمال‌تر به غذا اضافه کنید. این ادویه‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای نمک باشند و طعم‌های فوق‌العاده‌ای را برایتان ایجاد می‌کنند، هرکدام دارای فواید سلامتی بسیار زیادی برای شما هستند.

  • قبل از ریختن نمک بیشتر، حتما طعم غذا را بچشید.

گاهی اوقات افراد فقط از روی عادت نمک بیشتری به غذای خود اضافه می‌کنند. درحالی‌که اگر ابتدا غذا را بچشید و بعد متناسب با طعم آن نمک اضافه کنید قطعاً مقدار نمک کمتری در غذا خواهید ریخت.

  • نمکدان را از روی میز بردارید.

یکی از عواملی که شما را وسوسه می‌کند تا نمک بیشتری در غذای خود داشته باشید، وجود همیشگی نمکدان روی میز غذاخوری است؛ بنابراین با برداشتن آن می‌توانید عادت اضافه کردن بی‌جهت نمک به غذا را از بین ببرید.

  • مراقب چاشنی‌های سر سفره هم باشید.

برخی از چاشنی‌ها مانند سس کچاپ و خردل نیز نمک زیادی دارند که متأسفانه بسیاری از افراد عادت دارند همیشه سر سفره خود این چاشنی‌ها را داشته باشند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید با حذف این چاشنی‌ها از سفره می‌توانید تا حد زیادی مقدار نمک مصرفی خود را کاهش دهید.

  • از نمک کم‌سدیم استفاده کنید.

اگر واقعاً نمی‌توانید بدون نمک از غذای خود لذت ببرید و هیچ طعمی برایتان جای شوری نمک را نمی‌گیرد، حداقل سعی کنید از نمک کم‌سدیم استفاده کنید.

  • مرینیت‌های خودتان را طبق ذائقه خود درست کنید.

ترش کردن گوشت یا ماهی در آب‌ لیموترش، رب انار یا با ماست و ادویه‌جات ترشی جات، علاوه بر اینکه طعم فوق‌العاده‌ای برای گوشت‌های شما ایجاد کرده و خاصیت غذا را افزایش می‌دهد از نیاز به اضافه کردن نمک برای طعم دادن جلوگیری می‌کند.

  • از مواد غذایی فراوری‌شده استفاده نکنید.

افرادی که عادت دارند به بهانه نداشتن زمان، دائماً از مواد غذایی فراوری‌شده مانند انواع بیکن، ژامبون، سوسیس، هات‌داگ، سالادهای آماده و … استفاده کنند نمک بیشتری در طول روز می‌خورند. با حذف این غذاها و جایگزین کردن آن‌ها با مواد تازه و فراوری نشده که خودتان آماده می‌کنید به‌علاوه اضافه کردن سبزیجات و میوه‌های تازه می‌توانید تا حد زیادی میزان مصرف نمک را کاهش داده و فشار خون خود را کنترل کنید.

  • برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنید.

محتوای نمک در غذاهای مختلف بسیار متفاوت است. قبل از خرید، حتی وقتی می‌خواهید کلوچه بخرید حتماً برچسب آن خوراکی را بررسی کنید و با سایر محصولات مقایسه کنید. با این روش می‌توانید مواد غذایی با نمک پایین‌تر را جایگزین مواد غذایی پرنمک کنید.

  • نان و غلات صبحانه کم‌نمک را انتخاب کنید.

نان و غلات آماده‌ای که هر روزه استفاده می‌کنیم می‌توانند حاوی مقدار زیادی نمک باشند؛ بنابراین سعی کنید با مطالعه برچسب آن‌ها قبل از خرید از نوع کم‌نمک آن‌ها استفاده کنید.

  • کمتر از غذاهای بیرون استفاده کنید یا آن را بررسی کنید.

تا جایی که برایتان امکان دارد تعداد وعده‌هایی که در رستوران غذا می‌خورید را کاهش دهید. همچنین اگر دائماً بیرون غذا می‌خورید، از رستوران مورد نظر بپرسید که آیا می‌توان غذایتان را با نمک کمتر درست کرد یا خیر؟ این کار همیشه امکان‌پذیر نیست، اما ارزش پرسیدن را دارد و ممکن است گزینه‌هایی با نمک کمتر نسبت به سایرین وجود داشته باشد که بتوانند برایتان سرو کنند.

کدام غذاها نمک زیادی دارند؟

برخی غذاها دارای نمک بالاتری نسبت به سایرین هستند. بخصوص افرادی که از قبل فشار خون بالا برایشان تشخیص داده شده است باید از مصرف این غذاها خودداری کنند که شامل موارد زیر هستند:

  • کچاپ گوجه‌فرنگی
  • سوپ‌های کنسرو شده، بسته‌بندی‌شده و چیلر
  • مکعب‌های طعم‌دهنده گوشت گاو، مرغ و سبزیجات
  • گرانول آبگوشت
  • ماهی خشک شده
  • خردل
  • ترشیجات
  • پودر کاری
  • ساندویچ‌های آماده
  • غذاهای نیمه آماده و قابل پخت در مایکروویو و غذاهای آماده منجمد
  • محصولات مرغ سوخاری
  • سوسیس و کالباس
  • بیکن
  • ژامبون

 

 آشنایی با برچسب‌های مواد غذایی برای اینکه بدانیم در آن نمک فشار را بالا میبرد یا پایین

همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم شما می‌توانید با مطالعه برچسب مواد غذایی قبل از خرید نسبت به میزان نمک آن آگاه شوید. بیشتر نمکی که ما می‌خوریم در غذاهایی که می‌خریم پنهان است و محصولات مشابه می‌توانند در میزان نمک موجود در آن‌ها به‌شدت متفاوت باشند.

به‌عنوان‌مثال، دو قرص نان ساخته شده توسط شرکت‌های مختلف ممکن است اساساً یکسان به نظر برسند، اما وقتی برچسب‌ها را بررسی می‌کنید، یکی حاوی 1 گرم نمک در هر برش است درحالی‌که دیگری حاوی نصف این مقدار است.

اطلاعات تغذیه‌ای روی برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنید تا ببینید آیا نمک آن کم، متوسط ​​یا زیاد است و برای یافتن گزینه‌های سالم آن‌ها را با سایر محصولات مقایسه کنید.

برای انتخاب غذاهای کم‌نمک این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

  • غذاهای کم‌نمک غذاهایی هستند که روی برچسب آن‌ها عبارت 3/0 گرم نمک یا کمتر در هر 100 گرم را مشاهده می‌کنید و می‌توانید مقدار زیادی از این مواد غذایی را به‌عنوان غذای کم‌نمک بخورید.
  • غذاهای با نمک متوسط آن‌هایی هستند که روی برچسب آن‌ها عبارت 3/0-5/1 گرم نمک در هر 100 گرم حک شده و این‌ها معمولاً برای خوردن در رژیم غذایی افراد سالم خوب هستند، اما اگر بتوانید گزینه‌های کم‌نمک را انتخاب کنید برای شما بهتر است.
  • غذاهای با نمک زیاد آن‌هایی هستند که روی برچسبشان عبارت 5/1 گرم نمک یا بیشتر در هر 100 گرم حک شده که باید سعی کنید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید یا فقط گاهی آن‌ها را بخورید. بخصوص افراد دارای فشار خون بالا نباید از این مواد غذایی استفاده کنند.

توجه داشته باشید که بسیاری از محصولات غذایی دارای برچسب‌های رنگی بر روی جلد بسته‌های خود هستند. آن‌هایی که با رنگ قرمز کدگذاری شده‌اند به این معنی است که غذا سرشار از نمک است، رنگ زرد نشانه نمک متوسط ​​و رنگ سبز نشانه نمک کم است. تا حد امکان به برچسب‌های سبز نمک توجه کنید و از رنگ قرمز اجتناب کنید.

چگونه در پخت‌وپز متوجه شویم نمک فشار را بالا میبرد یا پایین؟

ممکن است ندانید که چقدر نمک باید مصرف کنید تا غذای شما به غذایی سالم و کم‌نمک تبدیل شود. راهکار اول این است که طبق توصیه متخصصان در این زمینه مقدار نمک مورد استفاده را ابتدا وزن کنید و با استفاده از قانون تناسب در ریاضیات مقدار آن را برای یک غذا که برای چند نفر آماده می‌شود در نظر بگیرید.

همچنین طعم‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید تا ذائقه شما بدون اینکه فشار خون خود را افزایش دهید، تغییر کرده و از غذا لذت ببرید.

موادی که می‌توانید برای طعم دادن به جای نمک استفاده کنید، عبارت‌اند از:

  • گیاهان تازه، منجمد یا خشک شده مانند ترخون، شوید، نعناع و …
  • پیازها
  • سیر
  • موسیرها
  • فلفل دلمه‌ای
  • زنجبیل
  • دارچین
  • زیره
  • آب‌لیمو
  • فلفل
  • سرکه
  • دلستر

 

مراقب نمک‌هایی باشید که به‌عنوان نمک سالم در بازار عرضه می‌شود!

بسیاری از تاجران برخی از انواع نمک خوراکی خود را به‌عنوان گزینه‌های سالم به بازار عرضه می‌کنند و ادعا می‌کنند که طبیعی هستند یا منبعی سالم هستند. به‌عنوان‌مثال، نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی هیمالیا، نمک سیر و نمک طبیعی ازجمله انواع این نمک‌ها هستند.

به همین دلیل، بسیاری از مردم معتقدند که این اشکال نمک باید برای آن‌ها بهتر باشد و استفاده از آن‌ها خوب است. متأسفانه باید به شما بگوییم نمک از هر نوعی که باشد باز هم نمک است. همه آن‌ها حاوی مقدار یکسانی سدیم هستند، بنابراین تأثیر یکسانی روی فشار خون و بدن شما دارند.

اگر نمی‌توانید بدون افزودن مقداری نمک به غذا زندگی کنید، می‌توانید نمک‌های کم‌سدیم را امتحان کنید. برخی جایگزین‌های کم‌سدیم برای نمک وجود دارد که می‌توانید برای طعم دادن به غذای خود بخرید. این‌ها طعم شوری مناسب و مانند نمک عادی را به غذا می‌دهند اما سدیم بسیار کمتری دارند.

این محصولات به‌جای سدیم بیشتر حاوی پتاسیم هستند؛ بنابراین اگر پختن بدون افزودن نمک برایتان سخت است، می‌توانند به کاهش فشار خون شما کمک کنند. بااین‌حال، پتاسیم بیش از حد نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد نماید.

 

آیا نمک برای فشار پایین خوب است؟

اگرچه افزایش فشار خون بیماری شایع‌تری است ولی برخی افراد نیز به‌صورت مداوم یا در برخی شرایط مانند پریودی، استرس، خستگی و … با افت شدید فشار خون مواجه شوند. با توجه به اینکه نمک فشار را بالا میبرد و پایین نمی‌آورد این افراد می‌توانند در شرایط افت فشار مقداری نمک برای فشار پایین خود مصرف کنند تا فشارشان کمی بالا بیاید. اگر فشار بیش‌ازحد پایین باشد خطرناک است و نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارد.

 

علاوه بر نمک چه چیزی فشار خون را بالا میبرد؟

برخلاف تصور برخی افراد تنها نمک نیست که باعث خطر فشار خون بالا می‌شود و برخی دیگر از موارد نیز در پاسخ به سؤال چه چیزی فشار خون را بالا میبرد وجود دارند که عبارت‌اند از:

 

مصرف شکر زیاد:

مصرف شکر زیاد حتی تأثیر بیشتری از مصرف نمک در افزایش فشار خون دارد، به‌خصوص وقتی به شکل فراوری‌شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا استفاده می‌شود. افرادی که قند افزوده بیشتری در رژیم غذایی خود دارند شاهد افزایش قابل توجهی در فشار خون خود هستند.

استرس و افسردگی:

استرس یا افسردگی می‌تواند عاملی برای افزایش فشار خون باشد که اگر درمان نشود با گذشت زمان بدتر خواهد شد. محققان معتقدند ترس مداوم از طرد شدن و ناامیدی بیشتر در مورد ایمنی و امنیت شما می‌تواند نحوه عملکرد بدن شما را تغییر دهد و منجر به افزایش فشار خون شود.

آپنه خواب:

افراد مبتلا به آپنه خواب شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی دارند. هنگامی‌که تنفس شما به‌طور مکرر در هنگام خواب قطع می‌شود، سیستم عصبی شما مواد شیمیایی مختلفی را آزاد می‌کند که فشار خون شما را افزایش می‌دهد.

پتاسیم مصرفی شما کافی نیست:

کلیه‌های شما به تعادل سدیم و پتاسیم نیاز دارند تا مقدار مناسبی از مایعات را در خون شما حفظ کنند؛ بنابراین حتی اگر یک رژیم غذایی کم‌نمک را دنبال می‌کنید، اگر به‌اندازه کافی میوه، سبزیجات، لوبیا، لبنیات کم‌چرب یا ماهی مصرف نکنید، فشار خون شما افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا میزان پتاسیم در بدن شما کمتر از حد طبیعی خواهد بود.

درحالی‌که ممکن است به موز به‌عنوان منبع اصلی پتاسیم فکر کنید، اما اگر مراقب وزن خود هستید، کلم بروکلی، شاه‌بلوط آبی، اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار بهتر از موز می‌توانند پتاسیم را برایتان فراهم کنند.

دردهای مختلف:

درد ناگهانی یا حاد می‌تواند ناگهان فشار خون شما را افزایش دهد. هنگامی‌که یک دست خود را در آب یخ قرار دهید، روی گونه یا ناخن خود فشار وارد کنید یا به انگشت خود شوک الکتریکی وارد کنید، می‌توانید این اثر را مشاهده کنید.

مکمل‌های گیاهی:

برخی از مکمل‌های گیاهی بخصوص اگر به‌صورت خودسرانه مصرف شوند، می‌توانند فشار خون را افزایش دهند یا نحوه عملکرد داروها، ازجمله داروهای کنترل فشار خون بالا را تغییر دهند.

مشکلات تیروئید:

وقتی این غده به‌اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، ضربان قلب شما کند می‌شود و شریان‌های شما کشش کمتری پیدا می‌کنند. سطوح پایین هورمون‌های مورد نظر همچنین می‌تواند کلسترول “بد” LDL خون را افزایش دهد، چیزی که می‌تواند شریان‌ها را سفت کند. خون در رگ‌های سخت سریع‌تر حرکت می‌کند و به دیواره‌ها فشار می‌آورد و فشار را بالا می‌برد.

نگه‌داشتن ادرار:

با افزایش سن، احتمال فشار خون بالا با این شرایط بیشتر می‌شود، بنابراین باید به‌طور منظم به دستشویی بروید و سعی نکنید به مدت طولانی ادرار خود را نگه دارید.

داروهای ضد التهاب مناسب:

تمامی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی از جمله آسپرین و ایبوپروفن، هم برای افراد سالم و هم برای افراد مبتلا به فشار خون، منجر به افزایش میزان فشار خون خواهند شد؛ بنابراین در مصرف خودسرانه آن‌ها احتیاط کنید.

ضد احتقان ها:

موادی مانند پسودوافدرین و فنیل افرین می‌توانند رگ‌های خونی شما را باریک کرده و فشار خون را افزایش دهند. این بدان معناست که همان مقدار خون باید در فضای کوچک‌تری مانند جمعیت زیادی که از یک راهرو کوچک عبور می‌کنند، رد شوند. این داروها همچنین می‌توانند داروهای فشار خون را کم اثر کنند؛ بنابراین در صورت مصرف آن‌ها قبل از شروع مصرف داروهای فشار خون، موارد را به پزشک خود گزارش دهید.

کم‌آبی بدن:

هنگامی‌که سلول‌های بدن شما آب کافی ندارند، رگ‌های خونی شما سفت می‌شوند و کلیه‌های شما کمتر ادرار می‌کنند تا همان مقدار آب کمی که وجود دارد را حفظ کنند که همچنین باعث می‌شود رگ‌های خونی کوچک در قلب و مغز شما بیشتر فشرده شوند و فشار خون افزایش پیدا کند.

کنترل بارداری هورمونی:

قرص‌ها، تزریق‌ها و سایر وسایل کنترل بارداری هورمونی رگ‌های خونی را باریک می‌کنند، بنابراین می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند. به‌احتمال‌زیاد، این مشکل برای زنان بالای 35 سال، دارای اضافه‌وزن یا سیگاری بیشتر رخ می‌دهد. اگر از این روش‌ها استفاده می‌کنید بهتر است فشار خون خود را تحت نظر داشته باشید و هر 6 تا 12 ماه یک‌بار چک کنید.

صحبت کردن:

چه جوان باشید چه پیر این اتفاق می‌افتد و مهم نیست در چه شرایطی باشید. هرچه فشار خون شما در حالت استراحت بالاتر باشد، هنگام شروع صحبت اعداد بالاتر می‌رود.

 

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید، در پاسخ به سؤال نمک فشار را بالا میبرد یا پایین باید بگوییم قطعاً فشار را افزایش می‌دهد. افزایش فشار خون نیز می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها بخصوص نارسایی‌های قلبی و سکته‌های ناگهانی و تهدید کننده زندگی باشد؛ بنابراین مهم است که حتی اگر سالم هستید و فشار نرمالی دارید با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم میزان فشار خود را تنظیم کرده و از افزایش آن جلوگیری کنید.

اگر فکر می‌کنید فشار خون شما بالاست بهتر است در اسرع وقت به مرکز تخصصی ما مراجعه کرده و توسط متخصصانی باتجربه چکاپ شوید؛ زیرا گاهی فشار خون بالا علامت خاصی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل به آن قاتل خاموش گفته می‌شود؛ اما با دانستن افزایش فشار خون می‌توان با روش‌ها و داروهای مختلف آن را به‌راحتی کنترل کرد. برای گرفتن نوبت حضوری می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

 

اجرا شده توسط: همیار وردپرس