شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

استرس و تپش قلب

استرس و تپش قلب؛ دلایل گوناگونی مانند تب بالا، کمبود آب بدن، مصرف نیکوتین، نوشیدنی های الکل و…

این روز ها اکثر مردم از استرس و تپش قلب که اکثراوقات که دلایل مختلفی نیز دارد، دچار می شوند. امروزه بیشتر افراد به دنبال راه درمان و حتی کاهش اضطراب و ضربان قلب خود هستند. اگر تا به امروز راهی برای درمان و مدیریت استرس و تپش قلب خود نیافته اید نگران نباشید.

تیم مجرب کلینیک ما در این مقاله تمام مسائلی که دانستن آن در حوزه استرس و تپش قلب ضروری است می پردازد. تا شما عزیزان بتوانید به راحتی پاسخ مناسب برای سوالاتتان را بیابید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می توانید با کلینیک ما که دارای تیم ماهر و با تجربه ای در زمینه اضطراب و تپش قلب است تماس حاصل فرمایید. تیم ما با عرضه بهترین روش های درمان و علت استرس و تپش قلب یا علت تپش قلب شما را می یابد.

استرس و تپش قلب

علائم استرس و تپش قلب یا علائم استرس قلبی

همان طور که می دانید سیستم عصبی که در مغز انسان وجود دارد، به صورت خودکار کار می کند. نکته قابل توجه، بسیار حساس بودن قلب نسبت به سیستم عصبی است. سوالی که برایتان پیش می آید این است که، علائم استرس قلبی و دلیل استرس و تپش قلب به سیستم های عصبی بستگی دارد؟

پاسخ سوال بله است، در ادامه به این موضوع می پردازیم. رشته های موجود در سیستم عصبی سمپاتیک اگر مورد تحریک قرار بگیرند. توانایی این را دارند که باعث شوند فرد تپش قبل بگیرد و ضربانش افزایش یابد همچنین فشار خون نیز بالا می رود. دلایلی مانند استرس و تپش قلب همیشگی موجب تحریک شدن رشته های سمپاتیک می شود. برای همین علائم استرس قلبی از سوی استرس وتپش قلب روزانه است.

علت استرس و اضطراب و تاثیر آن بر تپش قلب

استرس و اضطراب نوعی پریشانی است که بسیاری از مردم به آن دچار هستند. علت آن نیز می تواند هر چیزی باشد مثل شیوه زندگی، شغل، مسائل تحصیلی و غیره،  تقریبا می شود گفت همه مردم به استرس دچار هستند. اگر شما جهت درمان استرس خود تلاشی نکنید به مرور زمان باعث وجود بیناری های دیگری می شود.

بیماری های مثل افسردگی و ضربان قلب، علائم استرس قلبی نیز در شما مشاهده خواهد شد. اگر برای درمان استرس خود پیگیر نشوید بعد از مدتی باید به دنبال درمان فوری تپش قلب خود نیز باشید. در ادامه راجع به علائم استرس و اضطراب خواهیم گفت.

استرس و اضطراب به طور بی وقفه به هر دلیلی به سراغ افراد می آید که باعث شده این موضوع طبیعی باشد. با این وجود اگر شما بیش از حد دچار پریشانی های زیاد استرس و اضطراب هستید. برای هر اتفاق یا هر چیزی دراطرافتان نگران می شوید یا دلهره میگیرید و در آخر دچار استرس و اضطراب زیاد می شوید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا راهی برای کاهش استرس و اضطراب خود بیابید. استرس و اضطراب دارای چرخه های مختلف است، که باعث می شود برای شخص حمله عصبی اتفاق بیافتد؛ زیرا بدون هیچ مقدمه ای دچار وحشت و استرس و اضطراب می شود.

هر کاری که در روز انجام می دهید ممکن است موجوب استرس و اضطراب شود. با افزایش این احساسات شما دچار وحشت و حمله عصبی شوید، این نکته را هم فراموش نکنید که مدیریت کردن آن مشکل است. همچنین امکان دارد مشکلات جدی تری برای شما به وجود بیاید. استرس و اضطراب در هر سنی وجود دارد ممکن است در خرد سالی  تا بزرگی نیز ادامه داشته باشد. مثلا یک سری افراد از موقعیت هایی که باعث استرس  و ترس می‌شوند دوری می‌کنند و این روند تا دوران بزرگی ادامه دارد.

امید است بتوانید استرس و اضطراب خود را درمان کنید، مهم نیست به چه نوعی از استرس دچار هستید . مهم درمان کردن مشکل است تا دچار مشکلات بزرگ تر مانند بروز علائم استرس قلبی، افسردگی و استرس نشوید. همچنین به دنبال راه درمان فوری تپش قلب نباشید.

درمان فوری تپش قلب

اگر ضربان قلب شما شدید و ناگهانی است. همراه با علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، گیجی، بی‌قراری، تهوع یا استفراغ همراه است. برای درمان فوری اضطراب و ضربان قلب که باید به شدت جدی گرفته شود و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر ضربان قلب شما ناشی از اضطراب، استرس، مصرف مواد مخدر یا قهوه و الکل است.

باید ابتدا علت آن را تشخیص داده و سپس به درمان آن پرداخته شود. در صورتی که شما هیچ علائم دیگری ندارید و تنها اضطراب و ضربان قلب دارید، ممکن است نیاز به درمان فوری اضطراب و ضربان قلب نداشته باشید. با این حال، برای رفع علائم استرس قلبی می‌توانید به روش‌ های زیر روی آورید:

آرامش خود را حفظ کنید.

استراحت کنید.

تنفس عمیق و آرام داشته باشید.

برای تسکین علائم استرس قلبی، آب بنوشید.

همچنین مصرف این مواد را محدود کنید:

  • قهوه
  • الکل
  • مواد مخدر
  • سیگار

در صورتی که ضربان قلب به صورت مکرر و مزمن بروز می‌کند. بهتر است برای درمان فوری استرس و تپش قلب به پزشک متخصص مراجعه کنید. مهم است که به صورت دقیق و جامع، توضیح دهید که چگونه ضربان قلب را تجربه می‌کنید. همچنین هرگونه علائم استرس قلبی که دارید را هم به پزشک متخصص اطلاع دهید.

افسردگی و تپش قلب

افسردگی و ضربان قلب ممکن است با یکدیگر همراه باشند، اما علل آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. افسردگی یک اختلال روانی است. معمولاً با علائمی مانند احساس ناراحتی، ناامیدی، کاهش انگیزه، افزایش یا کاهش وزن، اضطراب، اختلالات خواب و تغییرات در سطح انرژی همراه است.

برخی از عوامل که موجب افسردگی در افراد می شود، می‌تواند فشارهای روانی، اختلال در سطح شیمیایی مغز باشند. همچنین عوامل دیگری مثل بیماری‌های مرتبط با عملکرد تیروئید، مصرف بعضی از داروها، اختلالات خواب و یا وجود مشکلات خانوادگی و اجتماعی باشد.

ضربان قلب نوعی اضطراب فیزیکی است، که ممکن است به صورت غیر دائمی و در اوقاتی که نبض و فشار خون شما بیشتر شده باشد رخ دهد، اما اگر ضربان قلب شما به صورت مداوم و در بیشتر اوقات رخ دهد، ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد.

در این مواقع برای درمان فوری اضطراب و ضربان قلب به پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی از عوامل موجب ضربان قلب می‌تواند شامل مصرف مواد محرک مانند قهوه، تنباکو و الکل، فعالیت بدنی شدید باشند. همچنین عوامل دیگری مثل فشار خون بالا، اختلالات قلبی، نارسایی تیروئید، وضعیت های استرس زا، یا مصرف بعضی از داروها  می تواند باشد.

در هر صورت، در صورت تجربه افسردگی و ضربان قلب به صورت مداوم، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا علت آن‌ها شناسایی کنید تا پزشک متخصص درمان مناسبی برای افسردگی و ضربان قلب شما تعیین کند.

همانطور که اشاره شد، افسردگی و ضربان قلب ممکن است با یکدیگر همراه باشند، اما این دو علامت ممکن است نشان دهنده بیماری‌های جداگانه باشند. یکی از رابطه‌ های ممکن بین افسردگی و ضربان قلب، این است که اضطراب و استرس مربوط به افسردگی می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. برخی از افراد با افسردگی می‌توانند به دلیل اضطراب، دچار ضربان قلب شوند. علاوه بر این، برخی از داروهای مصرفی برای درمان افسردگی ممکن است تأثیراتی روی ضربان قلب داشته باشند و باعث تپش قلب شوند.

به همین دلیل، درمان افسردگی با داروهای ضد افسردگی باید توسط پزشک با دقت انجام شود. در هر صورت، برای تشخیص دقیق افسردگی و ضربان قلب، نیاز به ارزیابی ویژه توسط یک پزشک متخصص دارید. پزشک می‌تواند با بررسی علائم و سوابق پزشکی شما، تشخیص دقیقی را برای این دو علامت قرار دهد و درمان مناسبی را تعیین کند.

چه مواردهایی سبب تپش قلب می شود؟

در مبحث قبلی راجب علائم استرس قلبی صحبت کردیم. حال بهتر است قبل از شروع این بحث، راجع به اضطراب و ضربان قلب و دلایل به وجود آمدن ضربان قلب سخن بگوییم.

این حس ها را در نواحی همچون گلو، قفسه سینه و گردن بیشتر احساس می کنند. نکته دیگر که بهتر است بدانید مدت زمان ضربان قلب است که اکثرا مدت کوتاهی دچار اضطراب و ضربان قلب می شوند.گاهی در کمتر از چند ثانیه ضربان قلب از بین می رود و گاهی چند دقیقه طول می کشد.

علت به وجود آمدن ضربان قلب در افراد:

  • ورزش های سنگین و پر تحرک
  • دوران بارداری
  • کمبود خون در فرد
  • خوردن و مصرف کافئین
  • ترس و وحشت ناگهانی
  • اشخاص مبتلا به تیروئید نوع پرکار
  • پایین بودن سطح قند و اکسیژن و پتاسیم
  • مقدار پایین دی اکسید کربن
  • تب
  • کمبود آب بدن
  • مصرف نیکوتین
  • نوشیدنی های الکل
  • مصرف مواد مخدر
  • مصرف برخی از دارو ها
  • مصرف برخی مکمل های گیاهی و غذایی

البته لازم به ذکر است که در بعضی مواقع علت ضربان قلب در فرد نیز مشخص نیست.

چگونه استرس و تپش قلب را مدیریت کنیم؟

امروزه همه به دنبال مدیریت کردن مشکلات خود هستند. مشکل اضطراب و ضربان قلب از سری مشکلاتی است که بهتر است با معاینه پزشک و زیر نظر او آن را مدیریت کنید. مهم است که بدانید موضوعات وابسته به صحت و تندرستی قلب بسیار جدی هستند. در بعضی اوقات افراد بعد از مراجعه به پزشک حتی در صورت تاییدی صحت و تندرستی قلب از سوی پزشک، مجدد نگران هستند.

گاهی افراد فکر می کنند اشتباهی از سوی پزشک رخ داده یا اعتماد کامل به سخنان پزشک ندارند. به همین دلایل برای این افراد علائم استرس قلبی و افسردگی و ضربان قلب مجدد افزایش می یابد. در ادامه برای مدیریت اضطراب و ضربان قلب راه حل هایی پیشنهاد می کنیم. امید است بتوانید با این روش ها استرس و تپش قلب خود را مدیریت کنید تا مشکلات جدی تری برایتان پیش نیاید.

  • پیاده روی:

 

اکثرا افراد فکر می کنند هنگام اضطراب و ضربان قلب شدید باید یک جا بنشینند و هیچ فعالیتی نداشته باشند. در هنگام استرس و تپش قلب که سرگیجه دارید و یا حتی احساس گیجی می کنید، بهتر است تلاش کنید سرپا شوید. ب

عد از سرپا شدن تلاش کنید تا چند قدم حرکت کنید، اگر بتوانید با آرامش قدم بزنید به راحتی می‌توانید اضطراب و ضربان قلب خودتان را کاهش دهید. قدم زدن در حرکت جریان خون بدن تاثیر می گذارد. برای همین قدم زدن باعث می شود اضطراب و ضربان قلب از بین برود. همچنین ضربان قلب را به حالت عادی و طبیعی خود برگرداند.

  • خود را مشغول کنید.

همه ی ما می دانیم که توجه بیش از حد به چیزی یا حساسیت زیادی به آن باعث بدتر شدن و بیشتر شدن آن می شود. این موضوع در مورد اضطراب و ضربان قلب هم صدق می کند. اگر بیش از حد به اضطراب و ضربان قلب خود فکر کنید درگیری ذهنی راجب این موضوع برایتان ایجاد می شود. باعث افزیش علائم استرس قلبی و همچنین افسردگی وضربان قلب می شود.

همچنین باعث می شود دیگر نتوانید درباره موارد دیگرتفکر کنید. راه کاری که برای رهایی از این مشکل پیشنهاد می شود، سرگرم کردن خود با کارهای دیگر و انجام آن کارها است. شما با انجام کار های متفرقه خود را مشغول می کنید، این روش باعث می شود که شما دیگر به استرس و تپش قلب فکر نکنید.

هنگامی که دیگر به استرس و تپش قلب فکر نکنید به طور طبیعی کاهش می یابد. همچنین افسردگی و ضربان قلب هم با همین روش می توانید کاهش دهید. یک نمونه از کارها جهت خود مشغولی تماس با شخص مورد علاقه‌تان است؛ زیرا سخن گفتن با فرد مورد علاقه‌تان باعث آرام شدن شما میشود، بعد از مدتی اضطراب و ضربان قلب شما نیز کاهش می یابد.

  • با آرامش نفس بکشید.

شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که چرا اضطراب و ضربان قلب اکثر اوقات کنار هم هستند. به این دلیل است که هنگامی که شخص دچار ضربان قلب می شود. با خودش فکر می کند که ضربان قلب در رابطه با بیماری های قلبی است، برای همین به طور ناخودآگاه استرس می‌گیرد. بخاطر این موضوع بهترین راه که بسیار مهم هم است، درست نفس کشیدن است.

هنگامی که آرامش خود را حفظ کنید به آرامی تنفس کنید به جای نفس های تند، باعث کاهش اضطراب و تپش قلب می‌شود. دم و بازدم و خمیازه کشیدن، هم باعث کاهش ضربان قلب می شود حتی وقتی بدن‌تان اکسیژن کافی را داشته باشد. در مواقعی نیز فرد احساس کمبود اکسیژن دست می دهد.

  • مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

کافئین همان طور که دارای مزایا است دارای یک سری معایت نیز است. بسیاری از مردم جهان عادت به خوردن حداقل روزی یک فنجان قهوه دارند، نوشیدن آن اشکالی ندارد. اما اگر بیشتراز یک فنجان، مصرف شود موجب استرس و تپش قلب شدید می‌شود. همچنین ممکن است علت استرس و تپش قلب در خواب نیز باشد. توصیه ما به شما مصرف بسیار کم کافئین در شبانه روز است.

  • نوشیدن آب:

بیشتر پزشکان به افراد توصیه می کنند که روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشند؛ زیرا نوشیدن آب دارای خواص بسیاری است. آب به تنهایی می‌تواند نقش مسکن طبیعی را داشته باشد. وقتی دچار استرس شده اید آب خنک بنوشید؛ زیرا باعث آرامش بدن شما می شود. اگر بدن شما از کم آبی رنج می برد قطعا شما به ضربان قلب نیز دچار هستید. به شما اطمینان می دهم با خوردن آب استرس و تپش قلب شما کاهش می یابد.

درست است که روش های گفته شده اضطراب و ضربان قلب شمارا کاهش می دهد، اما به این نکته توجه کنید که این روش ها به طور کامل نمیتوانند درمان فوری ضربان قلب باشند. شما با انجام این روش ها فقط می توانید اضطراب و تپش قلب را مدیریت کنید.

 

در چه زمانی در مورد استرس و تپش قلب باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است به طور همیشگی، وقتی علائم استرس قلبی، یا استرس و تپش قلب دارید به کلینک های مجرب در این زمینه مراجعه کنید. اما اگر فردی هستید که عادت به رفتن پیش پزشک ندارید، درکنار داشتن اضطراب و تپش قلب این علائم ذکر شده زیر را دارا هستید، جهت درمان فوری تپش قلب و استرس خود سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • احساس ناراحتی در ناحیه قفسه سینه
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • به سختی تنفس کردن
  • مشکلات دیگر تنفسی
  • سرگیجه
  • هوشیاری خود را از دست دادن
  • التهاب شدید در نواحی مختلف بدن مخصوصا ناحیه پاها
  • به طور ناگهانی احساس خستگی غیر طبیعی داشتن

سخن پایانی

در این مقاله با علائم استرس قلبی و درمان فوری تپش قلب وهمچنین درمان افسردگی و تپش قلب آشنا شدید و اطلاعاتی کسب کردید. می دانید که بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص است، زیرا در این زمینه تجربه  همچنین اطلاعات بیشتری دارد.

کلینیک تخصصی ما دارای تیمی مجرب و پیشرفته است که با روش های درمانی روز دنیا به شما کمک می کنند. به شما در زمینه های کاهش علائم استرس قلبی و درمان فوری استرس و تپش قلب و همچنین درمان افسردگی و تپش قلب کمک می کنند. برای اطلاعات بیشتر و رزرو وقت برای ویزیت با همکاران ما تماش حاصل فرمایید. با اطمینان کامل ما شمارا در این زمینه همراهی خواهیم کرد.

 

اجرا شده توسط: همیار وردپرس