شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

درمان فشار خون پایین

درمان فشار خون پایین؛ با استفاده از راهکارهای پزشکی و طب سنتی

درمان فشار خون پایین هم مانند درمان فشارخون بالا از اهمیت حیاتی برخوردار است و بایستی بهترین روش برای درمان فشار خون پایین برای افراد مبتلا توسط پزشک متخصص قلب و عروق مشخص شود.

اگر شما بصورت دائم فشار خون پایین دارید یا مطابق فشارخون‌های پایین حالت‌هایی مانند غش کردن، کاهش تمرکز، سر درد، سرگیجه، سبکی سر و سیاهی رفتن چشم را تجربه می‌کنید وقت را تلف نکنید و حتما با شناخته شده‌ترین کلینیک در درمان فشار خون پایین ارتباط برقرار کنید.

درمان فشار خون پایین

آنچه در این مقاله می خوانید :

منظور از هایپوتنشن و درمان فشار خون پایین

فشارخون پایین که معادل آن اصطلاحی تحت عنوان هایپوتانسیون است عبارتند از کاهش فشارخون برای مشخص کردن حدود این کاهش فشارخون در کتب علمی مقادیر استانداردی نوشته شده است. گفته شده اگر مقدار فشارخون ماکزیمم یا فشار سیستولیک کمتر از 90 میلی متر جیوه یا به گفته عوام کمتر از 9 باشد و فشارخون دیاستولیک و مینیمم کمتر از 70 میلی متر جیوه و یا کمتر از 7 باشد تحت عنوان هایپوتانسیون یا فشارخون پایین تعریف می‌شود.

افت فشارخون انواع مختلفی دارد ممکن بعلت کم آبی از دست دادن آب تعریق و از دست دادن آب فراوان باشد بدنبال اسهال و استفراغ طولانیفرد دچار کمبود مایعات داخل عروق شود و فشارخون پایین را تجربه کند. این شرایط فشارخون پایین یک وضعیت موقتی است و با جبران آب از دست رفته و بهبود علل زمینه ای مانند اسهال و استفراغ برطرف می شود.

ممکن است زمانی فرد به دلیل مشکلات جدی تری دچار فشارخون پایین شود، مانند مشکلاتی که در بسیاری از غدد درون ریز وجود دارد فرد فشارخون پایین را بطور دائمی در همه احوال تجربه کند. فردی که دچار نارسایی قلبی است ممکن است بطور دائم فشارخون پایین را تجربه کند.

زمان‌هایی که مشکل‌های جدی موجب فشارخون پایین شده باشند و درمان فشارخون اهمیت حیاتی دارد؛ زیرا در صورت عدم رسیدگی و عدم درمان سلول‌های مغز و سلول‌های بدن فرد نمی‌توانند خون کافی اکسیژن دار را دریافت کنند.

با توجه به تنوعی که افت فشارخون دارد قدم اول برای اینکه به درمان صحیح و موثر و قطعی فشارخون پایین برسیم با بررسی های تخصصی و درست، مسیر تشخیصی درست را طی کنیم تا علت اصلی فشارخون پایین مشخص شود. با مشخص شدن علت درمان فشار خون پایین راحت‌تر علمی تر دقیق تر و ماندگارتر خواهد بود.

فشارخون پایین هم مانند فشارخون بالا عوارض بسیار زیادی را متوجه فرد بکند مانند ضعف و بی حالی سردرد سرگیجه احساس کاهش تمرکز و تمرکز نداشتن کاهش سطح هوشیاری و حتی زمین خوردن و به اصطلاح غش کردن، اما فشارخون بالا یا پرفشاری یعنی نیرویی که از طریق عروق مداوم زیاد باشد.

فشارخون پایین سبب بروز علائم زیادی نمی شود یا شاید باعث سرگیجه و ضعف گردد. گاهی فشارخون پایین خطری است. علل فشارخون پایین از کمبود آب بدن تا وضع پزشکی جدی متفاوت است. باید دقت شود چه چیزی سبب کاهش فشارخون شده تا درمان هایپو تنشن نتیجه خوبی داشته باشد. برای درمان هایپو تنشن از درمان پایین بودن فشار خون برای بالا بردن فشار خون استفاده می شود.

عدم دسترسی به خون اکسیژن دار باعث بروز علائم می‌شود مثلا احساس ضعف و خستگی و حتی خواب آلودگی دائم‌، بی اشتهایی، سر درد، سرگیجه، سبکی سر، سیاهی رفتن چشم‌ها، حتی کاهش انگیزه برای انجام کارها و میل فراوان به خوابیدن و کاهش تمرکز برای انجام دادن کارهای روزمره و یا لرزش دست، کاهش هوشیاری، غش کردن و غیره.

این علائم از نتایج فشارخون پایین که عدم درمان هایپو تنشن سبب آسیب‌های جدی به فرد بر اثر سیمپو یا افتادن‌های پیاپی شود. پس درمان فشار خون پایین و تامین فشارخون مناسب برای حفظ شرایط حیاتی جلوگیری از آسیب‌های سلولی و آسیب‌های سر و گردن شکستگی اندام و ستون فقرات بخصوص در افراد سالمند حیاتی است پس برای اینکه دچار عوارض نشوید یا اگر درگیر فشارخون پایین هستید یا هر یک از علائمی که ذکر شده را بصورت پیاپی تجربه می کنید حتما برای بررسی علت بالا پایین شدن و نوسانات فشارخون به متخصص قلب و عروق با تجربه مراجعه کنید.

این مقاله به بررسی علل افت فشارخون و درمان هایپو تنشن می پردازد و نقش پزشک ماهر را در مدیریت و درمان فشار خون پایین و بالا بردن فشار خون و بررسی علت بالا و پایین بودن فشار خون نشان می دهد. علل افت فشارخون و فشارخون پایین خیلی متنوع است و به طرز ثابت شده ای به سن و شرایط سلامت عمومی بیماران بستگی دارند. علل ایجاد کننده فشارخون پایین:

  • مشکلات غده فوق کلیه
  • از دست رفتن مایعات داخل عروقی به‌علت دریافت کم مایعات
  • نوشیدن کم مایعات یا از دست دادن مایعات بدنبال اسهال و استفراغ و تعریق فراوان
  • نارسایی قلبی

درمان فشار خون پایین و پاتوفیزیولوژی فشار خون پایین

سیستم عصبی خودمختاری در بدن و عروق ما وجود دارد که با توجه به موقعیت بدن ما از نظر فیزیکی و از نظر استرس و اضطراب می تواند فشارخون را تعدیل و تنظیم کند. یعنی سیستم در شرایط استرس فشارخون را بالا برده و شرایطی که نیاز به فشارخون بالا و خونرسانی جدید به سلول‌های بدن وجود ندارد، فشارخون را در حد پایین تری حفظ می کند.

حفظ این تعادل برای حفظ حیات سلول‌ها الزامی است. سیستم خود مختاری که وظیفه انجام این کار را بعهده دارد سیستم شامل دو قسمت بنام سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک است که در تعامل و تعادل با هم کار می‌کنند.

درمان فشار خون پایین و درمان پایین بودن فشار خون برای کاهش علائم است. افت فشارخون اغلب بدون علامت است، اما اگر علائم آشکار شود، شایع ترین آن سبکی سر یا سرگیجه است. در فشارهای بسیار کم، مرگ رخ می دهد. علائم شامل درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، تب بالاتر از 38 درجه، سردرد، کمردرد شدید، سرفه با خلط، اسهال، استفراغ، سوزش در ادرار، آلرژی حاد، خستگی یا مشکل بینایی است.

همچنین افت فشارخون بدون علامت خطری است. اگر علائم داشتید، برای بهبود فشار خون پایین باید بر علت زمینه ای تمرکز کنید. تصویربرداری و شاخص برون ده قلب کم یا مقاومت عروقی سیستمیک به بررسی افت فشارخون کمک می کند.

نوار قلب، اکوکاردیوگرام و اشعه ایکس قفسه سینه به تشخیص و درمان هایپو تنشن کمک می کنند. ترومایی با افت فشارخون و بدون از دست دادن خون، یک ارزیابی متمرکز با سونوگرافی در معاینه تروما برای شناسایی خونریزی بدن مفید است.

بررسی ادرار همراه با احیای مایع، نظارت بر الکترولیت های مایع و جایگزینی آنها در صورت لزوم برای جلوگیری از افت فشارخون مهم است. علائم حیاتی شرایطی برای تشخیص و درمان فشار خون پایین است.

اگر مشکوک به دارویی هستید، دارو را مصرف نکنید. اگر شوک سپسیس دارید، کشت خون و مصرف آنتی بیوتیک های اولیه ضروری است. اگر مشکوک به آنافیلاکسی هستید، اپی نفرین عضلانی ضروری است. مصرف استروئیدها برای درمان شوک هنگامی که نیاز بیمار به وازوپرسور دارد و احیای مایع انجام شده به حفظ فشارخون نیز کمک می کند.

تشخیص و مدیریت افت فشارخون به بهترین وجه با یک تیم حرفه ای متشکل از متخصص داخلی، متخصص غدد، پزشک اورژانس و پرستار انجام می شود.

بیماران سرپایی با افت فشارخون بی علامت نیازی به درمان ندارند. در صورت وجود علائم، درمان افت فشارخون باید انجام شود. برخی از بیماران برای تنظیم افت فشارخون، علاوه بر مایعات داخل وریدی، به وازوپرسور نیاز دارند. اگر علت خونریزی باشد، نیاز به تزریق خون است.

افت فشارخون، اگرچه بی ضرر است و به راحتی تنظیم می شود، اما خطرناک است. افت فشارخون اغلب نادیده گرفته شده است؛ زیرا علائم کمی دارد یا حتی بدون علامت است. پزشک همیشه علت را تشخیص نمی‌دهد، بیماری را درمان نمی‌کنند.

افراد مسن به علت کاهش حساسیت به دارو، سفتی عروق، کاهش دیاستولیک بطن، کم آبی و مشکل کلیه در معرض خطر کاهش فشارخون هستند. سنجش فشارخون به میزان خونی که از رگ‌های خونی عبور می‌کند و مقاومتی که خون هنگام پمپاژ با آن مواجه است رابطه دارد.

شناخت انواع هایپو تنشن

شناخت انواع فشارخون پایین جهت بهبود فشار خون پایین عبارتند از:

افت فشارخون طبق شرایط:

این نوع افت فشارخون بعلت تغییر حالت شما مثلا از ایستاده به نشسته و بلعکس است. علل آن عبارتند از دهیدراته شدن بدن، استراحت طولانی در بستر، بارداری، شرایط بیماری و مصرف برخی داروها. این نوع فشارخون پایین در افراد مسن زیاد است.

افت فشارخون پس از غذا:

این نوع افت فشارخون 1 تا 2 ساعت پس از غذا خوردن ایجاد می شود که این مشکل درگیر افراد مسن و مبتلایان به بیماری پارکینسون می شود. خوردن غذای کم و کم کربوهیدرات، نوشیدن آب زیاد و دوری از الکل به کاهش علائم کمک می کند.

افت فشارخون با واسطه عصبی:

این نوع کاهش فشارخون پس از ایستادن زیاد ایجاد می شود. این نوع فشارخون پایین بیشتر جوانان و کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است ناشی از ارتباط نادرست بین قلب و مغز باشد.

سندرم شای دراگر:

این اختلال نادر بر سیستم عصبی که اعمال مهمی مانند فشارخون، ضربان قلب را ارزیابی می کند، تأثیر دارد.

از خود درمانی پرهیز شود: زیرا خود درمانی سبب افت شدید فشارخون و بعضی موارد خود درمانی نتیجه عکس می‌دهد مثلا فشارخون خیلی بالا رود.

تشخیص علائم هایپو تنشن برای درمان فشار خون پایین

علائم فشارخون پایین برای درمان فشار خون پایین موارد زیر است:

  • تاری دید
  • سرگیجه
  • غش
  • خستگی
  • عدم تمرکز
  • تهوع

برای برخی افراد، فشارخون پایین نشانه ای از یک بیماری است، خصوصا زمانی که ناگهانی کم می‌شود یا با علامتی خودش را نشان می دهد. تغییر اندکی در فشارخون سبب سرگیجه می شود. فشارخون بسیار پایین سبب شوک خواهد شد. علائم شوک برای درمان فشار خون پایین:

  • سردرگمی، در افراد مسن
  • بدن سرد
  • کاهش رنگ پوست
  • تنفس سریع
  • نبض ضعیف و تند

زمان مراجعه به پزشک متخصص برای درمان فشار خون پایین

 اگر درگیر علائم فشارخون پایین (هیپوتانسیون) یا شوک هستید، به دنبال درمان فشار خون پایین و درمان پایین بودن فشار خون و علت بالا و پایین بودن فشار خون باشید. اگر مداوم فشارخون پایینی دارید، اما حس خوبی دارید، پزشک فقط در معاینات معمول سلامت شما را تحت نظر میگیرد. یادداشت کردن علائم، زمان بروز آنها و کاری که در آن زمان انجام می دهید مفید است.

فشارخون با مقدار خونی که قلب پمپ می شود و میزان مقاومت در رگ ها است. اندازه گیری فشارخون بر طبق میلی متر جیوه است:

فشار سیستولیک اولین عدد فشار شریان‌ها در فشارسنج، هنگام نبض زدن ایجاد شده است.

فشار دیاستولیک همان عدد دوم فشار شریان‌ها در فشارسنج است زمانی که نبض برای تپش بعدی متوقف شده است.

فشارخون در طول روز بعلت موارد زیر تفاوت دارد:

  • وضعیت بدن
  • نفس كشيدن
  • غذا و نوشیدنی
  • داروها
  • شرایط فیزیکی
  • فشار
  • زمان روز

فشارخون در شب کم است و هنگام بیدار شدن زیاد می شود. برخی شرایط و استفاده از داروها سبب کاهش فشارخون می شود.

علت بالا و پایین بودن فشار خون

 علت بالا و پایین بودن فشار خون موارد زیر است و باید درصدد درمان فشار خون پایین و بالا بردن فشار خون باشید. بیماری و شرایطی که سبب فشارخون پایین می شود:

بارداری:

تغییرات در دوران بارداری سبب می شود رگ های خونی سریعا منبسط گردد. تغییرات هورمونی سبب کاهش فشارخون می شود. فشارخون پایین در 24 هفته اول بارداری زیاد رخ داده است. فشارخون پس از زایمان به سطح قبل از بارداری می رسد.

بیماری های مرتبط با اختلالات غدد درون ریز:

شرایطی که بر غدد پاراتیروئید یا آدرنال تأثیر می گذارد، مانند بیماری آدیسون، سبب کاهش فشارخون می شود. قند خون پایین و گاهی دیابت فشارخون را کاهش می دهد.

کم آبی بدن:

زمانی که بدن آب کافی نداشته باشد، میزان خون در بدن کم شود. این سبب کاهش فشارخون می شود. تب، استفراغ، اسهال، استفاده از دیورتیک ها و ورزش سبب دهیدراته شدن بدن می شود.

از دست دادن مقدار زیادی خون:

آسیب یا خونریزی داخلی، حجم خون را کم می کند و سبب افت فشارخون می گردد.

عفونت شدید:

یک عفونت در بدن وارد خون می شود، سبب کاهش زیاد در فشارخون به نام شوک سپتیک می شود.

واکنش آلرژی شدید:

علائم یک واکنش آلرژیک شدید شامل کاهش زیاد فشارخون است.

کمبود مواد مغذی در غذا:

سطوح پایین ویتامین B12، فولات و آهن سبب شدن بدن گلبول های قرمز کافی تولید نکند.

برخی از داروها سبب کاهش فشارخون می شوند:

  • قرص های ادرار آور
  • مسدود کننده های آلفا
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای بیماری پارکینسون
  • انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی
  • داروهای اختلال نعوظ

دو مورد از عوامل خطرساز هایپو تنشن

در این مقاله ما به دو مورد از عوامل خطرساز برای فشارخون پایین اشره نمودیم:

سن و سال:

افت فشارخون هنگام ایستادن، بعد از غذا خوردن در مسن ها رخ می دهد. افت فشارخون با واسطه عصبی کودکان و بزرگسالان جوان را درگیر می کند.

داروها:

برخی از داروهای فشارخون، ابتلا به فشارخون پایین را زیاد می کند.

بیماری های خاص بیماری پارکینسون، دیابت و برخی بیماری های قلبی ابتلا به فشارخون پایین را بالا میبرد. همچنین فشارخون پایین اکسیژن بدن را کم کرده و سبب آسیب بدنی می شود.

تشخیص هایپو تنشن جهت درمان فشار خون پایین

برای تشخیص فشارخون پایین و درمان فشار خون پایین، پزشک فشارخون شما را اندازه گیری می کند.

آزمایشات: آزمایش خون برای تشخیص قند خون پایین، قند خون بالا یا تعداد کم گلبول های قرمز خون انجام می شود.

الکتروکاردیوگرام: این آزمایش فعالیت قلب را اندازه می گیرد. در الکتروکاردیوگرام، حسگرها به قفسه سینه و گاهی به بازوها یا پاها متصل می شود. سیم های متصل به حسگرها نتایج را نشان می دهد. نوار قلب نشان داده قلب سریع یا کند می زند. برای تشخیص حمله قلبی استفاده می شود.

فشار خون پایین بدون علائم یا با علائم خفیف

اگر دارو سبب کاهش فشارخون شود، پزشک دارو را تغییر یا قطع می کند یا دوز را عوض می کند.

اگر علت فشارخون پایین معلوم نیست یا درمانی برایش نیست. طبق سن، سلامتی و فشارخون، راه مختلف برای افزایش فشارخون هست. موارد زیر:

مصرف نمک بیشتر: پزشک محدود کردن نمک را توصیه می‌کنند؛ زیرا  فشارخون را افزایش می دهد. افرادی که فشارخون پایین دارند، بهتر است نمک بیشتری مصرف کنند، اما نمک زیاد سبب نارسایی قلبی در افراد مسن می شود.

مصرف آب بیشتر: مایعات حجم خون را افزایش داده و به جلوگیری از کمبود آبی کمک می کند که در درمان افت فشارخون عالی است.

پوشیدن جوراب واریس: این جوراب ساق بلند برای تسکین درد و تورم رگ‌های واریسی استفاده می‌شود. جریان خون را از پا به قلب تسهیل می کنند. برخی افراد چسب های شکمی الاستیک را بهتر از جوراب های فشاری تحمل می کنند.

مصرف داروها: مصرف دارو برای درمان هایپو تنشن بنام ارتواستاتیک استفاده می شود.

درمان فشار خون پایین با بالا بردن فشار خون

برای بالا بردن فشار خون و درمان فشار خون پایین اقدامات زیر را می‌توانید انجام دهید.

آب بیشتر، بنوشید. مصرف آب، مقدار خون را در بدن افزایش می دهد و از کم آبی بدن جلوگیری می کند.

الکل کمتر مصرف کنید. الکل می تواند فشارخون را کاهش دهد، حتی اگر در حد اعتدال مصرف شود.

با احتیاط بلند شوید و یا بنشینید.

مصرف وعده های غذایی کم و کم کربوهیدرات: برای جلوگیری از افت فشارخون در روز وعده های غذایی کوچک مصرف کنید. غذاهای پر کربوهیدرات را محدود کنید.

پزشک نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه یا چای را توصیه کند. کافئین سبب کمبود آب بدن می شود، حتما مقدار زیادی آب و مایعات بدون کافئین بنوشید.

منظم تمرین کنید. هر روز 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

داروهایی که فشارخون شما را بهم میریزد بدون نظر پزشک قطع کنید.

درمان پایین بودن فشار خون

  • برای درمان فشار خون پایین و درمان پایین بودن فشار خون به موارد زیر اشاره نمودیم:
  • مقداری گیاه سنبل هندیرا در آب جوش بریزید و در روز مصرف شود.
  • مصرف آب چغندر و مصرف کمی کافور و دارچین کاهش فشارخون را بر درمان می کند.
  • انواع سبزیجات از راه‏ هایی برای درمان فشارخون پایین است.
  • شیرین بیان گیاهی دارویی است و فشارخون را بالا میبرد.
  • چای سیاه برای جلوگیری از بیماری قلبی وفشارخون پایین استفاده می گردد.

سخن پایانی

هیپوتانسیون یعنی کاهش فشارخون کمتر از حد معمول شده است. مقدار استاندارد برای کاهش فشارخون نیست، فشار کمتر از 9 روی 7 به عنوان فشارخون کم شناخته شده است. درمان فشار خون پایین برای تسکین علائم لازم و ضروری است.

افت فشارخون خوش خیم است و به دلیل اینکه بدون علامت است، شناخته شده نیست. کاهش فشارخون سبب شده پمپاژ برای اندام های کلیدی بدن با خون اکسیژن دار به اندازه کافی در اختیار ارگانها قرار نگیرد. علائم فشارخون پایین بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. افت فشارخون به‌دلایل متفاوتی رخ خواهد داد که در این مقاله به آن اشاره شد. همچنین بیان کریدم که کاهش فشارخون در شرایط حاد سبب مرگ می گردد.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس