شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

تیر کشیدن قلب در زنان

تیر کشیدن قلب در زنان و علت‌‌ها و علائمی که نادیده گرفته می‌شوند!

زنان نیز مانند مردان با مشکلاتی مانند تیر کشیدن و سوزش قلب مواجه می‌شوند، اما تفاوتی که میان آن‌ها و آقایان وجود دارد این است که خانم‌ها کمتر درد خود را بروز می‌دهند و معمولاً به علائم این بیماری بی توجه هستند.

در صورتی که هر نوع مشکل و دردی که در قسمت قلب به وجود می آید، باید جدی گرفته شود. هر چند در بسیاری از مواقع، این دردها هیچ ربطی به قلب ندارند و به سبب مشکلات عصبی، گوارشی و… رخ داده‌اند، اما هرگز نمی‌توان در همان قدم اول این موضوع را تشخیص داد. ما امروز می‌خواهیم در مورد تیر کشیدن قلب در زنان با شما صحبت کنیم و نکات مهمی را با شما عزیزان در خصوص تیر کشیدن قلب در میان بگذاریم؛ پس با ما همراه باشید.

تیر کشیدن قلب در زنان

به راستی علت تیر کشیدن قلب در زنان چیست؟

ممکن است هر زنی در زندگی خود، با مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، تیر کشیدن و سوزش قلب مواجه شود. این درد گاهی پس از گذشت چند دقیقه خود به خود آرام می‌شود و گاهی ممکن است طولانی شده و هر دقیقه که می‌گذرد بر شدت آن اضافه شود. معمولاً تمامی افراد پس از تیر کشیدن قلب خود، با نگرانی‌هایی مواجه می‌شوند. آن‌ها می‌ترسند که به یک بیماری قلبی دچار شده باشند و یا در معرض سکته قلبی قرار داشته باشند. بررسی‌ها نشان دهنده آن است که تیر کشیدن قلب، همیشه هم به سیستم قلب ربطی ندارد و یک عامل جانبی باعث بروز چنین عارضه ناخوشایندی شده است.

البته این صحبت ما بدان معنا نیست که تیر کشیدن قلب خود را نادیده بگیرید؛ بلکه شما باید در اولین فرصت، یک قرار ملاقات با پزشک خود ترتیب داده و از او بخواهید تا علت تیر کشیدن و سوزش قلب شما را بررسی کند. ما نیز در همین ابتدای مقاله، تصمیم گرفته‌ایم که شما را با علت تیر کشیدن قلب در زنان آشنا کنیم و خوشحال می‌شویم اگر همچنان با ما همراه باشید:

  1. حمله قلبی

یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای سیستم قلب به وجود آید، حمله قلبی است. یک حمله قلبی همیشه علائم و نشانه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها تیر کشیدن قلب است.‌ در صورتی که شما در معرض یک حمله قلبی قرار داشته باشید، علاوه بر تیر کشیدن قلب، ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید. از جمله این علائم می‌توان به درد قفسه سینه، احساس سنگینی و تنگی نفس، عرق سرد، حالت تهوع، سرگیجه و درد قفسه سینه (که به شانه و بازو منتشر می‌شود) اشاره نمود.

  1. پارگی آئورت

یکی دیگر از انواع علت تیر کشیدن قلب در زنان، مشکلی به نام پارگی آئورت است. زمانی که اصلی‌ترین رگ قلب یک انسان پاره شود، درد بسیار شدیدی در قفسه سینه، قلب و کمر احساس خواهد کرد. این شرایط بسیار خطرناک است و باید در اولین زمان ممکن، یک متخصص قلب شما را معاینه کند. به خصوص اگر با علائم دیگری مانند تنگی نفس، سرگیجه، ضربان قلب ضعیف و غش کردن مواجه شده‌اید، باید هر چه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

  1. شریان کرونری

سومین بیماری که می‌تواند تیر کشیدن قلب در زنان را به وجود آورد، مقوله‌ای به نام بیماری شریان کرونری است. با به وجود آمدن مشکل شریان کرونری نیز با درد قلب مواجه می‌شوید. اما این درد به جای آن که باعث ایجاد حالت تیر کشیدن شود، معمولاً سنگینی و فشار زیادی را در قفسه سینه به وجود می‌آورد. این درد هنگامی که فعالیت سنگین انجام می‌دهید بیشتر شده و با استراحت، تسکین پیدا می‌کند. بنابراین با مشاهده هر کدام از این علائم، به سرعت متخصص قلب خود را در جریان قرار دهید.

  1. آمبولی ریه

همیشه هم تیر کشیدن و درد قلب در زنان، به سبب مشکلات قلبی نیست. یکی از مهم‌ترین عللی که چنین تجربه ناخوشایندی را با خود به همراه می‌آورد، آمبولی ریه است. همه ما به خوبی می‌دانیم که آمبولی ریه، زمانی به وجود می‌آید که یک لخته خونی در ریه‌ها به وجود آمده و یا به آن وارد شود. این بیماری بسیار خطرناک است و با علائم دیگری مانند تنگی نفس، سرفه، رنگ پریدگی و تپش‌های کوبنده قلب خود را نشان می‌دهد.

  1. مشکلات گوارشی

اگر بخواهیم به یکی از شایع‌ترین علت تیر کشیدن قلب در زنان اشاره کنیم، بدون شک از مشکلات گوارشی نام خواهیم برد. زمانی که برای سیستم گوارش شما هر نوع مشکلی به وجود آید، علائم آن را با تیر کشیدن و سوزش قلب، درد قفسه سینه، احساس سوزش در گلو و… مشاهده خواهید کرد. زمانی که شما به مشکلات گوارشی مبتلا شده باشید، دردهایی که تجربه می‌کنید پس از میل کردن غذا، ورزش کردن و حتی دراز کشیدن بیشتر می‌شود.

  1. آسیب دیدگی استخوان‌ها یا عضلات

یکی دیگر از مشکلاتی که به سیستم قلب ارتباطی ندارند، اما می‌توانند علائمی مانند سوزش و تیر کشیدن قلب را به وجود آورند، آسیب دیدگی استخوان‌ها و عضلات بدن است. خانم‌هایی که به تازگی یک جسم سنگین بلند کرده‌اند و یا در هنگام ورزش یا تصادفات با آسیب دیدگی یکی از استخوان‌ها یا عضلات خود مواجه شده‌اند، ممکن است تیر کشیدن قلب خود را احساس کنند. هر چند این درد هیچ ارتباطی به قلب ندارد، اما باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

تیر کشیدن قلب در زنان و علائمی که باید کاملاً جدی گرفته شوند

معمولاً خانم‌ها تیر کشیدن قلب خود را چندان جدی نمی‌گیرند و آن را به مشکلات گوارشی یا دردهای عصبی ربط می‌دهند. در صورتی که قلب یکی از حساس‌ترین سیستم‌های بدن ماست و باید با مشاهده هر گونه مشکلی در آن، به صورت دقیق و کامل و به کمک یک متخصص قلب آن را بررسی کنیم. حتی اگر تیر کشیدن قلب شما به سیستم قلبتان هیچ ربطی ندارد، شما باید با کمک یک متخصص از این مسئله مطمئن شوید.

در هر صورت اگر تیر کشیدن قلب در زنان با این علائم همراه بود، باید آن‌ها را کاملاً جدی گرفته و این موضوع را با متخصص قلب خود در میان بگذارید:

  • احساس درد و سفتی در قفسه سینه: این مشکل ممکن است به سبب انسداد شریان‌های قلب به وجود آمده باشد.
  • تنگی نفس: به گونه‌ای که احساس می کنید نمی‌توانید آزادانه نفس بکشید و هوای کافی وارد ریه‌های شما نمی‌شود.
  • حالت تهوع: برخی از خانم‌ها ممکن است به همراه تیر کشیدن قلب، با حالت تهوع مواجه شوند و برخی دیگر ممکن است واقعاً استفراغ کنند.
  • احساس سرگیجه: این حالت نیز یکی از شایع‌ترین علائم بیماری قلبی در زنان است و معمولاً خود را با سبکی سر نیز نشان می‌دهد.
  • درد در سایر قسمت‌های بدن: دردهای قلب، نه تنها در این قسمت به وجود می‌آیند، بلکه ممکن است در بازو، فک، گردن، بالای کمر و شکم نیز احساس شوند.
  • احساس خستگی: کسانی که با مشکلات قلبی مواجه هستند، ممکن است به سرعت احساس خستگی یا ضعف شدید نمایند.

 

عوامل خطری که با تیر کشیدن قلب در زنان دو چندان می‌شوند

هر چند تیر کشیدن قلب در زنان، برای تمامی کسانی که با این مشکل مواجه هستند، یک علامت خطر به شمار می‌رود، اما برخی از خانم‌ها بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند. در صورتی که با بیماری‌های زیر مواجه هستید و یا در شرایطی که ذکر می‌کنیم قرار دارید، بدانید که تیر کشیدن قلب برای شما ممکن است بسیار خطرناک باشد. پس در اولین فرصت به یک متخصص قلب مراجعه نموده و در مورد علت تیر کشیدن قلب و راه‌های درمان آن، از او سوال کنید؛ این عوامل خطر عبارتند از:

  • چاقی

چاقی و اضافه وزن، همیشه یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که چه برای زنان و چه برای مردان خطرات بی‌شماری به همراه می‌آورد. خانم‌هایی که با چاقی مواجه هستند، دچار چربی خون بالا، کلسترول بالا و فشار خون بالا می‌شوند. بدیهی است که در این گونه مواقع، هر گونه تیر کشیدن قلب، ممکن است نشانه‌ای از انسداد رگ‌های قلب باشد که به سبب رسوب چربی رخ داده است.

  • دیابت

دیابت یکی از بیماری‌های زمینه‌ای است که در حال حاضر برخی از افراد جامعه و به خصوص خانم‌ها با آن مواجه هستند. تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است خانم‌هایی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بیش از سایرین در معرض مشکلات قلبی قرار می‌گیرند.

  • استرس و افسردگی

هر چند تمامی افراد ممکن است با استرس و افسردگی مواجه شوند، اما پزشکان می‌گویند مشکلات عصبی مانند استرس، بیش از پیش بر سیستم قلب زنان تاثیر می‌گذارند. بنابراین خانم‌هایی که همواره در استرس زندگی می‌کنند و یا به هر دلیلی افسرده شده‌اند، باید بیش از پیش از خود مراقبت نموده و علائمی مانند تیر کشیدن قلب را جدی بگیرند.

  • سیگار کشیدن

سیگار کشیدن خود به تنهایی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که مردان و زنان را به بیماری‌های قلبی دچار می‌کند. بنابراین اگر برای پیدا کردن علت تیر کشیدن قلب در زنان به پزشک مراجعه کرده‌اید و او هشدار یک بیماری قلبی را به شما داده است، باید تا آن‌جایی که می‌توانید از سیگار و دخانیات دور بمانید.

  • یائسگی

یکی از حساس‌ترین دوران‌هایی که خانم‌ها در طول زندگی خود تجربه می‌کنند یائسگی است. یائسگی همواره با تغییرات هورمونی همراه است. این تغییرات ممکن است بر روی خلق و خوی خانم‌ها تاثیر گذاشته و آن‌ها را با مشکلات عصبی، استرس و افسردگی مواجه نماید. پزشکان عقیده دارند خانم‌هایی که در دوران یائسگی قرار دارند، اگر با علائمی مانند تیر کشیدن قلب مواجه شدند، باید آن را کاملاً جدی بگیرند.

  • بی تحرکی

برخی از خانم‌ها هستند که یک زندگی بی تحرک دارند و به هر دلیلی ورزش و فعالیت‌های بدنی در زندگی آن‌ها هیچ جایگاهی ندارند. این دسته از زنان نیز در معرض خطر مشکلات قلبی قرار دارند و باید بیش از پیش از خود مراقبت نمایند.

  • بیماری‌های التهابی

یکی دیگر از عوامل خطر که هرگز نباید آن را نادیده بگیرید، بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و… است. برخی از التهاباتی که در بدن وجود دارند، ممکن است در روند مشکلات قلبی نقش داشته باشند.

  • سابقه خانوادگی

اگر زنی در سنین بالای 65 سال قرار دارد و در خانواده او سابقه بیماری‌های قلبی وجود دارد، باید بیش از پیش از خود مراقبت نمایید. چنین فردی باید علائمی مانند تیر کشیدن قلب در زنان را کاملاً جدی گرفته و هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام نماید.

پزشکان با این روش‌ها علت تیر کشیدن قلب در زنان را تشخیص می‌دهند

همان گونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، هرگز نمی‌توان در همان قدم اول و بدون هیچ آزمایشی، علت تیر کشیدن قلب در زنان را تشخیص داد. اگر شما به عنوان یک خانم با تیر کشیدن قلب خود مواجه هستید، هرگز خود درمانی نکنید و خود را با گفتن عبارت‌هایی مانند « تیر کشیدن قلب من به مشکلات معده‌ام مربوط است» یا « عصبی شده‌ام و قلبم به خاطر آن تیر می‌کشد» گول نزنید. سیستم قلب یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های بدن ماست که باید به هر علائم و نشانه غیر عادی آن توجه کنید.

پزشکان روش‌های متعددی دارند که از طریق آن می‌توانند هر نوع مشکل و ناراحتی قلبی را تشخیص دهند و ما در این قسمت، به برخی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص این پزشکان اشاره کوتاهی می‌کنیم:

  • نوار قلب: اولین تستی که ممکن است پزشک از شما بگیرد، نوار قلب است. از طریق نوار قلب، می‌توان میزان فعالیت الکتریکی قلب را با دقت ثبت نمود..
  • آزمایش خون: شما برای آن که به وجود یا عدم وجود بیماری قلبی در جسم خود پی ببرید، باید حتماً آزمایش خون دهید. طی این آزمایش سطح آنزیم‌های خون شما را بررسی می‌نمایند.
  • ایکس-ری قفسه سینه: با استفاده از این شیوه نوین تشخیص، می‌توان وضعیت قلب، رگ‌های خونی و همچنین ریه را به خوبی بررسی نمود.
  • اکوکاردیوگرام: یکی دیگر از متداول‌ترین شیوه‌های تشخیص بیماری‌های قلبی، اکوکاردیوگرام نام دارد که برای ثبت تصاویر بسیار دقیق و متحرک از تمامی قست‌های قلب، از امواج صوتی قدرتمندی استفاده می‌کنند.
  • ام آر آی: گاهی اوقات پزشکان برای آن که وضعیت قلب یا آئورت شما را با دقت هر چه تمام‌تر بررسی کنند، عکسبرداری ام آر آی را برای شما در نظر می‌گیرند.
  • تست استرس: یکی دیگر از مهم‌ترین تست‌هایی که شما برای پیدا کردن علت اصلی درد، سوزش و تیر کشیدن قلب خود باید انجام دهید، شیوه‌ای به نام تست استرس است. با استفاده از این تست، عملکرد قلب شما پس از انجام کارهای سخت و یا ورزش، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آنژیوگرام: پزشکان با استفاده از روش آنژیوگرام، به دنبال انسداد‌هایی می‌گردند که ممکن است در یکی از شریان‌های قلب به وجود آمده باشد.

بهترین داروها برای درمان تیر کشیدن قلب در زنان

پس از آن که با استفاده از روش‌های دقیق پزشکی، علت تیر کشیدن قلب در زنان مشخص شد، حال نوبت به درمان آن می‌رسد. در صورتی که تیر کشیدن و سوزش قلب شما، به سبب یکی از مشکلات قلبی رخ داده باشد، پزشک داروهایی را برای شما تجویز می‌نماید که در این قسمت، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. فراموش نکنید که این داروها، هرگز نباید بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند، زیرا عوارض فراوانی با خود به همراه می‌آورند:

  • داروهای شل کننده عروق

در صورتی که پزشکان متوجه شوند که در یکی از رگ‌های قلب شما انسداد‌هایی وجود دارد، داروهای شل کننده عروق را برای شما تجویز می‌نمایند. به عنوان مثال یکی از بهترین نوع این داروها، نیتروگلیسیرین است که به صورت زیر زبانی مصرف می‌شود. چنین داروهایی باعث آزاد شدن شریان‌های خون شده و موجب می‌شوند تا خون بتواند به راحتی در رگ‌ها به جریان درآید.

  • داروهای رقیق کننده خون

اگر یکی از شریان‌های قلب یا ریه شما به سبب وجود لخته دچار گرفتگی شده باشد و یا با غلظت خون مواجه باشید، پزشک متخصص برای شما داروهای رقیق کننده خون را در نظر خواهد گرفت. این داروها مانع از تشکیل شدن لخته در عروق خونی شما شده و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

  • داروهای ترومبولیتیک

این داروها را به نام لخته شکن نیز می‌شناسند و پزشکان آن‌ها را برای کسانی که به حملات قلبی دچار شده‌اند تجویز می‌نمایند. داروهای ترومبولیتیک، هر نوع لخته‌ای (اگر در خون شما وجود داشته باشد) آن را تجزیه می‌نمایند. پس از مصرف این داروها، جریان خون می‌تواند به خوبی به سمت قلب هدایت شود.

  • داروهای سرکوب کننده اسید

اگر پزشک معالج شما تشخیص دهد که درد و تیر کشیدن قلب شما به سبب مشکلات گوارشی مانند وارد شدن اسید معده به مری رخ داده است، داروهای سرکوب کننده اسید را برای شما در نظر خواهد گرفت. با مصرف این داروها، اسید معده شما کاهش پیدا کرده و دیگر به سمت مری حرکت نخواهد کرد.

  • داروهای ضد افسردگی

برخی از خانم‌ها ممکن است به سبب حملات پانیک و مشکلات عصبی مانند استرس و افسردگی، با علائمی مانند تیر کشیدن قلب مواجه باشند. در این گونه مواقع پزشکان سعی می‌کنند با تجویز داروهای ضد افسردگی، به بیمار خود کمک کنند تا دوباره آرامش جسم و جان خود را به دست آورد. این داروها نیز باید تحت نظر پزشک مصرف شوند، در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های فراوانی مانند اعتیاد به قرص آرامبخش برای شما به همراه آورند.

تغییرات ساده در سبک زندگی و رفع تیر کشیدن قلب در زنان

زمانی که شما برای پیدا کردن علت و همچنین درمان تیر کشیدن قلب خود به یک متخصص حاذق و با تجربه قلب مراجعه کنید، توصیه‌هایی برای شما خواهد داشت. او به شما خواهد گفت که علاوه بر پیروی از روش‌های پزشکی که پیش روی شما قرار داده است، باید حتماً سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید. باور کنید که انجام تغییرات بسیار ساده در سبک زندگی، به شما کمک خواهد کرد که یک قلب سالم داشته باشید و همواره از زندگی خود لذت ببرید.

برخی از مهم‌ترین پارامترهایی که در مقوله تغییر سبک زندگی به بیماران پیشنهاد می‌شود عبارتند از:

  • یک رژیم غذایی سالم برای خود انتخاب کنید

شما برای آن که همیشه سلامتی جسم و جان خود را حفظ کنید، به مواد غذایی سالم نیاز دارید. بنابراین برای سلامتی قلب خودتان هم که شده، مصرف غذاهای سرخ کردنی، فست فود و چرب را به کمترین میزان خود برسانید. به جای آن تا می‌توانید از سبزیجات، میوه ها، غذاهای دریایی، غلات کامل و لبنیات کم چرب استفاده کنید.

  • سیگار را برای همیشه فراموش کنید

افرادی که به مصرف سیگار یا دخانیات دیگری مانند قلیان اعتیاد دارند، بیش از سایر انسان‌ها در معرض مشکلات قلبی هستند. به همین دلیل است که همواره پزشکان به افرادی که از دخانیاتی مانند سیگار استفاده می‌کنند، توصیه اکید دارند که با شیوه‌های معقول، سیگار و قلیان را ترک کرده و سلامتی را به خود هدیه دهند.

  • وزن خود را کاهش دهید

اگر شما به عنوان یک خانم همیشه می‌خواهید یک قلب سالم و سرحال داشته باشید، باید همواره تناسب اندام خود را حفظ کنید. در صورتی که در حال حاضر با اضافه وزن و یا چاقی مواجه هستید، از همین امروز تصمیم بگیرید که با روش‌های استاندارد و موثر، وزن خود را به آرامی کاهش دهید.

  • بیماری‌های زمینه‌ای خود را مدیریت کنید

اگر با مشکلات و بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و حتی بیماری‌های قلبی مواجه هستید، باید شیوه مدیریت این بیماری‌ها را بیاموزید. شما باید به صورت دوره‌ای به پزشک متخصص مراجعه نموده و تمامی داروهایی که برای شما تجویز می‌کند را سر ساعت میل کنید.

  • ورزش را به عنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی خود در نظر بگیرید

برای آن که بتوانید سلامتی قلب خود را تقویت کنید، حتماً باید یک رشته ورزشی برای خود انتخاب کرده و به صورت منظم آن را ادامه دهید. ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا، یوگا، ایروبیک و پیلاتس بهترین انتخاب‌هایی هستند که برای سلامتی جسم خود می‌توانید به سراغ انجام آن‌ها بروید.

روش‌های خانگی برای رفع تیر کشیدن قلب در زنان

خوشبختانه روش‌های خانگی بسیار خوبی در دسترس ما وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانیم تا حدود زیادی، تیر کشیدن قلب را درمان کنیم. فراموش نکنید که قبل از استفاده از این روش‌های خانگی، حتماً پزشک خود را در جریان قرار داده و با اجازه او از این درمان‌ها استفاده کنید:

  • بادام

بادام از آن دسته دانه‌های خوراکی ارزشمندی است که با خواص بی نظیر خود، نقش موثری در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی ایفا می‌کند. بادام بسیاری از اسیدهای چربی که جسم ما برای سلامتی خود به آن نیاز دارد را در ساختار خود نهفته دارد. بنابراین خوردن چند عدد بادام در طول روز، سلامتی قلب و عروق را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته شما می‌توانید بادام را به صورت پودر درآورده و به همراه شیر میل کنید و به این صورت، خواص آن را چندین و چند برابر افزایش دهید.

  • سرکه سیب

همه ما سرکه سیب را به سبب خواص ضد التهابی قدرتمندی که دارد می‌شناسیم. برای آن که بتوانید سلامتی قلب خود را تضمین نموده و از مشکلاتی مانند تیر کشیدن آن در امان بمانید، روزانه 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب را به همراه یک لیوان آب میل کنید.

  • سیر

سیر نیز یکی از مواد جادویی و شگفت انگیزی است که طبیعت در دسترس ما قرار داده است تا با مصرف آن، قلب خود را از بیماری‌های مختلف حفظ کنیم.‌ شاید طعم و بوی سیر را دوست نداشته باشید، اما حال که می‌دانید برای سلامتی قلب شما تا چه میزان مفید است، سعی کنید به شیوه‌های مختلف در برنامه غذایی روزانه خود از آن استفاده کنید.

  • زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین موادی است که می‌توانیم آن را به صورت تازه و یا خشک شده مصرف نموده و از خواص شفابخش آن برای قلب خود برخوردار شویم. زنجبیل از آن دسته گیاهی است که از خواص ضد التهابی قدرتمندی برخوردار بوده و مصرف آن، هر نوع التهابی که در سیستم قلب و یا سیستم گوارش انسان وجود داشته باشد را از بین می‌برد. شما می‌توانید از زنجبیل تازه و یا پودر آن در غذاهای خود استفاده کرده و یا توسط آن یک دمنوش خوشمزه تهیه نموده و میل کنید.

سخن پایانی

آن‌چه بیش از پیش اهمیت دارد، درک این موضوع است که تیر کشیدن و درد قلب، تجربه‌ای است که ممکن است برای زنان و مردان به وجود آید. اما به سبب آن که برخی از خانم‌ها چندان اهمیتی به این دردها نمی‌دهند، تصمیم گرفتیم در این مقاله به صورت اختصاصی به موضوع تیر کشیدن قلب در زنان بپردازیم. شما را با علائم، علل و روش‌های تشخیص این بیماری آشنا کردیم. همچنین در مورد روش‌های درمان دارویی و خانگی آن با شما صحبت کردیم و به نکات ساده‌ای پیرامون تغییر سبک زندگی برای در امان ماندن از بیماری‌های قلبی پرداختیم.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که در کشورمان ایران، پزشکان متخصص و ماهری وجود دارند که می‌توانند در زمینه درمان بسیاری از مشکلات قلبی به شما یاری برسانند. بنابراین در هنگام مواجه شدن با علائمی مانند تیر کشیدن قلب، فرصت را از دست ندهید و هر چه سریع‌تر، یک قرار ملاقات با متخصص قلب خود ترتیب دهید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس