شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

تپش قلب و فشار خون پایین

تپش قلب و فشار خون پایین؛ احتمال علل جدی برای افت فشار و مشکلات و اختلالات قلبی

تپش قلب و فشار خون پایین، یکی از بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری نیز مانند تمامی مشکلاتی که برای سیستم قلب و عروق به وجود می‌آیند، نیازمند رسیدگی دقیق از سوی یک متخصص قلب است.‌

اگر در طول هفته به صورت مدام به افت فشار و تپش قلب دچار می‌شوید، بهتر است که هر چه سریع‌تر با مشاهده اولین علائم فشار خون پایین یک پزشک شما را معاینه کند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به بررسی علل تپش قلب و کاهش فشار خون بپردازیم.

تپش قلب و فشار خون پایین

آیا تپش قلب و فشار خون پایین با همدیگر ارتباطی دارند؟

برخی از افراد ممکن است در طول روز با افت فشار خون مواجه شوند و همزمان با آن، دچار تپش قلب شوند. در چنین شرایطی است که این سوال برای آن‌ها به وجود می‌آید که آیا تپش قلب و فشار خون پایین، به همدیگر ربطی دارند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ گاهی اوقات بروز چنین مسئله‌ای، یک واکنش کاملاً طبیعی از سوی جسم به شمار می‌رود.

در واقع زمانی که شما به ورزش می‌پردازید و به ناگهان آن را متوقف می‌کنید، ممکن است با چنین موردی مواجه شوید. البته با قرار گرفتن در موقعیت‌های تهدید کننده زندگی و برخی از شوک‌هایی که به شما وارد می‌شوند، ممکن است این علائم را با همدیگر تجربه نمایید.

فشارخون پایین به این معنی است که جریان خونی که در حال فشار آوردن به دیواره رگ‌هاست، کمی ضعیف‌تر از حد طبیعی است. قلب انسان در شرایطی که فشارخون پایین باشد، تلاش بیشتری برای رساندن خون غنی از اکسیژن به سایر اندام‌های بدن می‌کند.

بنابراین با افت فشار، تپش قلب افزایش پیدا می‌کند تا اکسیژن رسانی، به نحو مطلوبی انجام شود. به همین علت است که برخی از افراد، پس از افت فشار خون، تپش قلب بالایی را تجربه می‌کنند.

 

آشنایی با اصلی‌ترین علل تپش قلب و فشار خون پایین

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز تپش قلب و افت خون پایین در جسم شوند. ما در این قسمت تلاش کرده‌ایم تا برخی از این عوامل را با شما عزیزان در میان بگذاریم؛ پس همچنان با ما همراه باشید:

بارداری: معمولاً جسم انسان در دوران بارداری، با تغییرات بسیار زیادی مواجه می‌شود. بر اساس داروهایی که مادران باردار در این دوران مصرف می‌کنند، سطح استرسی که تجربه می‌کنند و سایر تغییرات جسمی، ممکن است با افت فشارخون و همچنین ضربان قلب بالا مواجه شوند. در چنین شرایطی، باید پزشک خود را از این مشکل آگاه نموده و سایر ماه‌های بارداری را تحت نظر یک پزشک متخصص سپری کنند.

کمبود مواد مغذی در بدن: گاهی اوقات کمبود برخی از مواد مغذی که جسم ما به آن‌ها نیاز دارد، می‌تواند باعث کاهش فشار خون و تپش قلب گردد. از جمله مهم ترین نوع این مواد مغذی، می‌توان به ویتامین B12 و اسید فولیک اشاره نمود. کمبود این دو ماده در بدن، میزان تولید گلبول قرمز خون را کاهش داده و در نتیجه کم خونی را به همراه می‌آورد. افرادی که کم خون هستند، همواره دچار افت فشار و تپش قلب بالا می‌شوند.

بیماری‌های قلبی: گاهی اوقات برخی از بیماری‌های قلبی، علل اصلی افت فشارخون و تپش قلب هستند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به مشکلات دریچه قلب و همچنین برخی از نارسایی‌های قلبی اشاره نمود. این بیماری‌ها سبب می‌شوند خون نتواند به خوبی در بدن به گردش درآید. در نهایت فرد دچار کاهش فشار خون و تپش قلب می‌گردد. برای درمان این بیماری‌ها، حتماً باید به یک متخصص قلب حاذق و آگاه مراجعه نمایید.

مشکلات غدد درون ریز بدن: اصلی‌ترین غدد درون ریز بدن که می‌تواند نقش بسیار موثری در افت فشارخون و تپش قلب ایفا نماید، تیروئید است. به خصوص کم کاری تیروئید می‌تواند چنین مشکلی را به وجود آورد. نگران نباشید؛ یک متخصص غدد می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره تعادل غدد درون ریز بدن خود را به آن بازگردانید.

عفونت شدید در بدن: گاهی اوقات ممکن است یک نوع عفونت وارد خون شما شود و سلامتی شما را به خطر اندازد. عفونت‌هایی که وارد خون می‌شوند را می‌توان از طریق انجام برخی از آزمایشات، تشخیص داد. اما یکی از نشانه‌های وجود این عفونت ها، کاهش فشار خون و همزمان با آن تپش قلب است.

کمبود آب بدن: در برخی از مواقع جسم ما، به هر علتی با کم آبی مواجه می‌شود. این موضوع خشکی رگ‌ها را به همراه دارد و در نهایت میزان حجم خون را در رگ‌ها کاهش می‌دهد. همان‌گونه که می‌دانید، اگر خون نتواند به خوبی در رگ‌ها به گردش درآمده و اکسیژن لازم را به ارگان‌های دیگر بدن برساند، فرد دچار کاهش فشار خون و تپش قلب می‌گردد.

مصرف برخی از داروها

علاوه بر موارد مطرح شده، ممکن است برخی از داروهایی که شما مصرف می‌کنید نیز، باعث کاهش فشارخون و افزایش ضربان قلب شود.

به عنوان مثال برخی از داروهای ادرار آور یا دیورتیک، می‌توانند بر روی کلیه تاثیر گذاشته و موجب افزایش حجم ادرار شوند. در نتیجه فرد عوارضی مانند افت فشار خون و ضربان بالای قلب را تجربه نماید. برخی دیگر از داروها نیز ممکن است چنین مشکل را به خود آورند که عبارتند از:

  • مسدود کننده‌های بتا
  • داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون تجویز می‌شوند
  • برخی از داروهای ضد افسردگی

استرس و فشار خون پایین

تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که استرس و فشار خون پایین ارتباط مستقیمی با همدیگر دارند. هر چند اغلب افراد، در مواجهه با شرایط استرس زای زندگی خویش، به افزایش فشارخون دچار می‌شوند، اما این موضوع در مورد همه افراد صادق نیست. چرا که انسان‌هایی نیز وجود دارند که کاملاً برعکس این شرایط را تجربه نموده و با قرار گرفتن در موقعیت‌های پر استرس، با کاهش فشارخون مواجه می‌شوند.

برای این که بتوانید استرس و فشار خون پایین را در جسم خود از بین ببرید، باید مدیریت استرس را یاد بگیرید. زندگی که این روزها بسیاری از ما انسان ها (به خصوص در شهرهای بزرگ) تجربه می‌کنیم، خواه ناخواه ما را در شرایط استرس زا قرار می‌دهد. شاید ما بر اساس سبک کار و زندگی که داریم، نتوانیم خود را از این شرایط دور کنیم، اما باید مدیریت استرس را یاد بگیریم.‌

به عنوان مثال می‌توانیم در طول روز چند دقیقه‌ای را به مدیتیشن سپری کنیم. یا ساعت کوتاهی را به استراحت مشغول شده و به یک موسیقی آرامش بخش گوش کنیم. این موارد تا حدود زیادی به ما کمک می‌کنند تا از استرس و عوارضی مانند فشار خون پایین دور بمانیم.

 

فشار خون پایین و کلیه

آیا فشار خون پایین و کلیه به همدیگر ارتباطی دارند؟ این سوال، یکی از سوالات بسیار مهمی است که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید. در پاسخ باید بگوییم به طور کلی، فشارخون چه پایین باشد و چه بالا، باعث بروز آسیب های جدی به قسمت‌های مختلف جسم می‌گردد. در بسیاری از مواقع، با افت فشارخون، بخشی از ارگان‌های حیاتی در معرض آسیب قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها، کلیه است.

تا کنون پژوهش‌های زیادی در زمینه فشار خون پایین و کلیه انجام شده است. نتایجی که به دست آمده حاکی از آن است که این دو مورد، می‌توانند بر روی یکدیگر تاثیرگذار باشند. به این معنا که مشکلات کلیوی، فشارخون را کاهش می‌دهند و فشار خون پایین نیز می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.

برای این که بتوانیم این مفهوم را بهتر درک کنیم، باید بگوییم با افت فشارخون، خون و اکسیژن کمتری به سایر قسمت‌های بدن می‌رسد و این موضوع می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای کلیه به وجود آورد. در واقع کلیه‌ها، اولین اندام‌های بدن هستند که در اثر افت فشار خون و نرسیدن خون و اکسیژن کافی، دچار آسیب می‌شوند.

زمانی که خون کمتری به کلیه‌ها برسد، آن‌ها نمی‌توانند به درستی خون را فیلتر نمایند. همچنین قادر نیستند تا اکسیژن مورد نیاز خود برای فعالیت را، از طریق خون دریافت نمایند. اگر افت فشارخون در یک بازه زمانی به صورت مکرر اتفاق بیفتند، ممکن است کلیه‌ها دچار آسیب شده و حتی از کار بیفتند.

درمان تپش قلب و فشار خون پایین در خانه

اگر شما نیز در طول روز یا در طول هفته با تپش قلب و فشارخون مواجه می‌شوید، بهترین کار این است که به یک پزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنید. پزشکان با معاینات مختلف و انجام آزمایشات لازم، ریشه اصلی این مشکل را تشخیص داده و درمان‌های لازم را برای شما تجویز می‌نمایند.

علاوه بر داروهایی که پزشک برای شما تجویز می‌نماید، شما می‌توانید در خانه نیز با رعایت برخی از موارد، به درمان تپش قلب و افت فشارخون کمک فراوانی نمایید. ما در این قسمت، به برخی از این درمان‌ها اشاره کوتاهی می‌نماییم:

  1. ورزش کنید

انجام ورزش اصولی و منظم، یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که می‌تواند به درمان تپش قلب و افت فشارخون، کمک زیادی نماید. فراموش نکنید که ورزش‌ها باید متناسب با شرایط جسمی شما انتخاب شوند و به صورت روزانه و مستمر آن‌ها را پیگیری نمایید.

  1. از غذاهای سالم استفاده کنید

به طور کلی، تغییر سبک زندگی، می‌تواند نقش بسیار مهمی در درمان تپش قلب و فشار خون پایین ایفا نماید. شما باید سعی کنید در برنامه غذایی خود، از میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای دریایی، غلات، حبوبات و … به میزان کافی استفاده کنید. تا آن‌ جایی که می‌توانید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید. چرا که کربوهیدرات‌ها، می توانند باعث افت ناگهانی فشارخون و در ادامه آن تپش قلب شوند.

  1. از پزشک خود درباره اندازه نمک غذا سوال کنید

معمولاً به افرادی که دچار افت فشارخون می‌شوند، پیشنهاد می‌شود که از نمک بیشتری در غذاهای خود استفاده کنند. چرا که سدیم موجود در نمک، باعث افزایش فشار خون می‌شود. البته نباید این نکته را فراموش کنید که افزایش فشار خون نیز می‌تواند باعث بروز برخی دیگر از بیماری‌های قلبی گردد.

بنابراین بهتری کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از پزشک خود در مورد این که چه میزان نمکی برای شما خوب است، سوال کنید.

  1. از آب و مایعات سالم به میزان کافی استفاده کنید

به طور کلی مایعاتی مانند آب، می‌توانند حجم خون را در رگ ها افزایش دهند. این موضوع از بروز کم آبی در بدن جلوگیری به عمل می‌آورد. افرادی که بدن آن‌ها دچار کم آبی می‌شود، بیش از دیگران در معرض تپش قلب و افت فشارخون قرار می‌گیرند. البته این نکته را نیز باید یادآور شویم که از نوشیدن مایعات الکلی به شدت خودداری کنید؛ چرا که هم برای فشار خون و هم برای سیستم قلب شما، بسیار مضر است.

  1. جوراب کمپرس بپوشید

معمولاً پزشکان به افرادی که دچار افت فشارخون هستند، پیشنهاد می‌کنند که از جوراب کمپرس استفاده نمایند. این جوراب‌ها می‌توانند به خوبی ساق پا و ران را پوشش داده و به این صورت جریان خون در پا را محدود نمایند. این امر سبب می‌شود که ارگان‌های بالایی بدن، خون بیشتری دریافت نموده و آن را حفظ کنند.

برای درمان تپش قلب و فشار خون به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

حال که با مهم‌ترین علل افت فشارخون و تپش قلب آشنا شدیم، ممکن است این سوال برای ما به وجود بیاید که برای درمان این بیماری به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ و فشار خون پایین چند روی چند است؟ معمولاً افرادی که به این مشکل دچار می‌شوند، در ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه می‌نمایند.

پزشک با انجام آزمایشات و بررسی‌های دقیق، علت این بیماری را کشف کرده و سعی در درمان آن می نماید. اما اگر این مشکل همچنان ادامه داشت، بهتر است به یک متخصص مراجعه نمایید. بهترین پزشکی که می‌تواند برای درمان افت فشارخون و تپش قلب به شما کمک کند، یک متخصص قلب و عروق است. پس از آن متخصصانی مانند فوق تخصص کلیه و متخصص مغز و اعصاب نیز از جمله پزشکانی هستند که شما می‌توانید برای درمان این بیماری، به آن‌ها مراجعه کنید.

آیا تپش قلب و فشار خون پایین نگران کننده است؟

ممکن است برخی از افرادی که به صورت مکرر با افت فشارخون و همزمان تپش قلب مواجه می‌شوند، دچار برخی از نگرانی‌ها شوند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر شما از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی اوقات دچار چنین حالت‌هایی شوید.

بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر هیچ نوع دارویی مصرف نمی‌کنید و پیش از این نیز بیماری خاصی نداشتید، حتماً با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید. به خصوص اگر به همراه افت فشارخون و تپش علائم دیگری مانند تنگی نفس و یا سرگیجه را نیز تجربه می‌کنید.

در هر صورت، این موضوع نباید چندان مسئله نگران کننده‌ای به نظر برسد. چرا که با پیشرفت‌های عظیم علم پزشکی، می‌توان به سرعت ریشه بروز چنین مشکلی را پیدا کرد و درمان‌های لازم را برای آن تجویز نمود. در بسیاری از مواقع، با قرار گرفتن تحت نظر پزشک، مصرف برخی از داروها و تغییراتی که در سبک زندگی خود به وجود می‌آورد، می‌توانید به کلی مشکل فشارخون پایین و تپش قلب را درمان نمایید.

درمان‌های طب سنتی برای تپش قلب و فشار خون پایین

در طب سنتی نیز روش‌های مختلفی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید مشکل افت فشارخون و تپش قلب را حل کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که این درمان‌ها، به نوعی مکمل درمان های پزشکی هستند. بنابراین اگر موضوع تپش قلب و کاهش فشار خون شما همچنان ادامه داشت، ابتدا با یک متخصص در این زمینه مشورت نموده و سپس در کنار درمان‌هایی که برای شما تجویز می‌کند، از راه‌های طب سنتی نیز پیش بروید.

برخی از متداول‌ترین روش‌های طب سنتی برای درمان فشارخون پایین و تپش قلب عبارتند از:

  • در طول روز از جوشانده گل گاو زبان و سنبل الطیب استفاده کنید.
  • سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید.
  • در غذاهای خود از جوانه گندم استفاده کنید.
  • تخم بالنگو که یکی از گیاهان خانواده نعناعیان است، می‌تواند در کاهش علائم این بیماری، نقش مهمی ایفا نماید.
  • از مصرف شربت دارچین و عسل غافل نشوید که خواص بسیار زیادی برای شما به همراه دارد.

 

سخن پایانی

هر انسانی در طول زندگی خویش، ممکن است یک یا چند بار به تپش قلب و افت فشارخون مبتلا شود. اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه شدید، هرگز ترس و نگرانی به خود راه ندهید؛ خوشبختانه پزشکان و متخصصان زیادی در کلینیک‌های معتبر کشورمان وجود دارند که می‌توانند به شما برای رفع این مشکل کمک کنند.

ما در این مقاله تلاش کردیم در زمینه علل اصلی این بیماری و همچنین تاثیر استرس و فشار خون پایین به مطالب مهمی اشاره کنیم. در مورد فشار خون پایین و کلیه سخن گفتیم و به درمان تپش قلب و فشار خون پایین در خانه اشاره کردیم. امیدواریم شما مخاطبین عزیز که مشغول خواندن این مقاله هستید، همواره در سلامتی کامل باشید و هرگز دچار بیماری نشوید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس