شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

تپش قلب در کودکان

تپش قلب در کودکان، هشداری مهم  بر برخی از اختلالات مادر زادی در قلب و آرتمی های قلبی

خیلی از علل تپش قلب در کودکان گذرا بوده و نگران کننده نیستند ولی مواردی نیز وجود دارد در رابطه با علت تپش قلب در کودکان که میتواند هشداری باشد بر بعضی از اختلالات مادر زادی در قلب و برخی از آرتمی های قلبی که در سنین پایین با تپش قلب نمایان میشود پس اگر فرزندی دارید که چندین نوبت به ضربان قلب دچار می شود و در پی آن بی حالی و ضعف بروز میکند حتما باید در اولین فرصت به متخصص قلب و عروق مشورت بکنید .

تپش قلب در کودکان

تپش قلب در کودکان نشانه چیست ؟

تپش قلب در کودکان به این معنی است که در حالت استراحت ضربان قلب بیش از ۱۰۰ در دقیقه باشد به عبارت دیگر، قلب شما برای پمپاژ خون در بدن سخت تر کار می کند. این پمپاژ اضافی می تواند اثرات منفی بر سلامت کلی شما داشته باشد، از جمله سرگیجه، خستگی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی و در موارد نادر، مرگ ناگهانی ناشی از ضربان قلب بالا.

در بزرگسالان، ضربان قلب مانند درد قفسه سینه است. گاهی اوقات می تواند نشانه اولیه بیماری قلبی باشد. بسیاری از ما در مورد تپش قلب در کودکان شنیده ایم.
خوشبختانه، تپش قلب در کودکان اغلب با فرآیندهای قلبی مانند تب، مصرف کافئین، ورزش، اضطراب، قند خون پایین یا کم خونی همراه است. با این حال، کودکان سالم بدون سابقه بیماری مادرزادی قلبی می توانند تپش قلب (ضربان قلب غیر طبیعی) داشته باشند.

هنگامی که تپش قلب در کودکان روی میدهد آنها به والدین خود می گویند که قلب آنها “تپش” یا “دیوانه” یا چیزی شبیه به آن است. کودکان بزرگتر معمولاً می توانند احساسات و علائم بیماری قلبی خود را به طور مؤثرتری توصیف کنند.

یک کودک هفت ساله ممکن است از تپش قفسه سینه یا “ضربان تند قلب” شکایت کند. وقتی یک نوجوان ممکن است بگوید “قلب من تند می تپد”. یک کودک نوپا یا نوزاد ممکن است چیزی نگوید و اغلب به سینه خود بزند و شیر نخورد. این وضعیت والدین را متعجب و نگران می کند.

اگر حال کودک شما خوب نیست یا ضربان قلب نامنظم دارد که این بسیار نادر است. فوراً کمک پزشکی دریافت کنید (مثلاً با پزشک فرزند خود تماس بگیرید و احیای کودک را شروع کنید) مهمترین چیز این است که وحشت نکنید. اولین و مهمترین اقدام قبل از هر اقدامی. احساس فرزند شما چگونه است؟ این ضربان قلب به چه صورت است؟

پاسخ‌های نگران‌کننده مردم به این سوال که تپش قلب در کودکان  باید توسط متخصص قلب کودکان شناسایی شود، عبارتند از:

ضربان قلب در کودکان به طور مکرر (بیش از یک بار در هفته) یا طولانی مدت بیش از یک دقیقه

شروع یا توقف ناگهانی حملات لرزشی

شروع و ادامه در هنگام استراحت یا بعد از ورزش یا پس از قطع تب

با حرکات خاصی مانند حبس نفس یا سرفه، ضربان قلب را متوقف کنید

همراه با سایر علائم نگران کننده مانند غش، سرگیجه، استفراغ یا سردرد

هنگام بروز تپش قلب در کودکان ما به دو دسته کلی از مشکلات قلبی مواجه هستیم ، یکی اختلال واقعی قلب است که خود را به صورت کاهش عملکرد و کاهش تپش قلب کودکان یا افزایش تپش قلب کودکان نشان می دهد و دومین علت پنهان یا دومین دسته مهم این موضوع. مربوط به ضربان قلب است احساس تپش قلب به این صورت ایجاد می شود که ممکن است با افزایش ضربان نبض، کاهش ضربان نبض، ضربان قلب قوی همراه باشد.

بیایید علت این احساس ضربان قلب در کودکان یا ضربان نامنظم قلب را بررسی کنیم. یکی از مهم ترین دلایل این امر استرس، اضطراب و نگرانی یا مصرف مواد غذایی مختلف مانند قهوه زیاد یا چای پررنگ است ، اما گاهی اوقات افراد دچار حمله قلبی می شوند. معمولا نوار قلب می گیرند و اکوکاردیوگرام می کنند تا اگر تپش قلب در کودکان وجود داشت، متوجه شویم و کمک کنیم، اما گاهی با نوار قلب چیزی نمی فهمیم.

چون ضربان قلب در کودکان در یک زمان مشخص اتفاق می افتد، مثلاً فقط یک دقیقه، دقیقاً سه ربع ساعت، مثلاً چهل و پنج دقیقه، می توانیم EKG بگیریم و آریتمی قلبی همیشه در نوار قلب است، اما در بیشتر موارد، آریتمی قلبی فقط در همین مدت کوتاه ظاهر می شود و می تواند مثلاً هر دو روز یک بار، یک بار در هفته، یک بار در ماه، هر دو ماه یک بار، بنابراین گاهی اوقات تشخیص آنها آسان نیست.

روش دیگر استفاده از هلمانتی ECG به مدت بیست و چهار ساعت یا چهل و هشت ساعت یا بیشتر است. دستگاه نوار قلب به مدت هشت ساعت به شما داده میشود و باید فعالیت های معمول خود را انجام دهید، قرص نخورید، استراحت نکنید، ورزش نکنید، استرس نداشته باشید، سپس این دستگاه را آنالیز می کنیم و … می توانیم ضربان قلب را زیر نظر بگیریم، اما حقیقت این است عارضه تپش قلب در کودکان که ممکن است در این چهل و هشت ساعت این اتفاق نیفتد.

گاهی اوقات حتی اگر بی نظمی برطرف شود، بعد از چند دقیقه علائمی را می بینیم که تأیید می کند. که ضربان قلب در کودکان رخ داده است، ضربان قلب را با مصرف مداوم دارو کنترل می کنیم، اما گاهی لازم است اگر ناهنجاری در فردی وجود داشته باشد با روش های آنژیوگرافی قابل حل است و یا گاهی لازم است از روش آنژیوگرافی به نام پیشیا برای رفع مشکل آن فرد استفاده شود. بیشتر اینها بی ضرر هستند و خود به خود از بین می روند. استراحت اغلب بهترین درمان است .

 

علت تپش قلب ناگهانی در کودکان ، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تپش قلب در کودکان بالای 100 ضربه در دقیقه یا کمتر از 60 ضربه در دقیقه است و قبل آن تحرک و ورزش خاصی روی نداده است ، باید به بهترین دکتر قلب مراجعه کنید.

علاوه بر این، شرایطی مانند تنگی نفس، غش، سبکی سر یا سرگیجه، ضربان قلب در قفسه سینه، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، و احساس ناتوانی در انجام فعالیت‌های ورزشی از زمان‌هایی است که باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. پزشک سلامت قلب و عروق کودک شما را با استفاده از تجهیزاتی مانند هولتر یا مانیتور فعالیت، الکتروکاردیوگرام، تست استرس، تست جدول، تست تصویربرداری و تست الکتروفیزیولوژیک علت تپش قلب ناگهانی در کودکان را بررسی می کنند.

ضربان قلب بالا در کودکان و ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت

با بزرگتر شدن کودکان، ضربان قلب طبیعی تغییر می کند. در اینجا ضربان قلب در حالت استراحت برای نوزادان، چه بیدار باشند و چه خواب، آورده شده است:

تا سه ماهگی: 85 تا 205 در حالت بیداری و 80 تا 160 در حالت خواب.

از سه ماهگی تا دو سالگی: از 100 تا 190 هنگام بیداری و از 75 تا 160 هنگام خواب.

از دو تا ده سال: از 60 تا 140 هنگام بیداری و از 60 تا 90 هنگام خواب.

بیش از ده سال: 60 تا 100 هنگام بیداری و 50 تا 90 در هنگام خواب

علت تپش قلب ناگهانی در کودکان  چیست و چگونه اتفاق می افتد ؟

کودکان برخلاف بزرگسالان اطلاعات دقیقی از ضربان قلب ندارند و در مواجهه با این حالت سعی می کنند با کلماتی مانند تپش قلب آن را برای والدین خود توضیح دهند. به همین دلیل، کودک شما از لرزش بدن و تپش قلب شکایت دارد. اما نوزادانی که نمی توانند صحبت کنند، اگر به این بیماری مبتلا شوند، به سینه مادر خود می چسبند و از خوردن شیر خودداری می کنند.

اگر متوجه هر یک از این موارد در کودک خود شدید، بهتر است برای معاینه به یک متخصص قلب کودکان مراجعه کنید تا علت تپش قلب ناگهانی در کودکان تان را جویا شوید.

تپش قلب کودکان با ریتم آهسته

وقتی قلب خیلی آهسته می‌زند، برادی کاردی نامیده می‌شود. برادی کاردی معمولا به عنوان ضربان قلب کمتر از 60 ضربان در دقیقه تعریف می شود. برای ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، ضربان قلب زیر 60 ضربه در دقیقه طبیعی و سالم است. برخی از علل برادی کاردی عبارتند از:

عوارض جانبی داروها

تعادل الکترولیت

آپنه انسدادی خواب

یک وضعیت سلامت زمینه ای

سن بالاتر

مشکلات در سیستم هدایت قلبی

برادی کاردی متناوب یا گاه به گاه ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد اما برادی کاردی طولانی مدت، یا برادی کاردی که درمان نمی شود، می تواند جدی تر باشد برخی از شرایط زمینه‌ای، تعیین‌کننده واقعی ریتم‌های خطرناک قلب هستند اگر قبلاً با حمله قلبی، سکته مغزی یا سابقه بیماری قلبی زندگی می‌کنید و متوجه تغییراتی در تپش قلب کودکان خود شده‌اید، باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا این می‌تواند نشانه‌ای از یک عارضه جدی‌تر باشد.

اگر تپش قلب کودکان تند نیست یا مدت آن کوتاه است، باید در اسرع وقت با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک می تواند با انجام آزمایش EKG/ECG یا ثبت امواج الکتریکی قلب کودک، مشکل قلبی را تشخیص دهد. اکوکاردیوگرافی قلب کودک ممکن است برای تشخیص دقیق تر لازم باشد.

گاهی اوقات برای درمان تپش قلب در کودکان از هولتر 24 ساعته استفاده می کنند. به این ترتیب که به مدت 24 ساعت وسیله ای را به کودک متصل می کنند و از او می خواهند که با شنیدن صدای ضربان قلب، دکمه ضبط را فشار دهد.

اگر که شدت ضربان قلب مشخص شود ، دکتر قلب کودکان تصمیم میگیرد که این غیرطبیعی بودن ضربان قلب تا چه اندازه نگران کننده و خطرناک است. در اکثر موارد این ضربان قلب بالا در کودکان به دلیل استرس زیاد می باشد. در گاهی اوقات هم تیروئید عامل اصلی آن است و با دادن یک آزمایش خون ساده بر طرف می شود .

اغلب کودکانی که به دلیل تحصیل و مدرسه تحت استرس زیادی هستند دچار تپش قلب می شوند. یعنی اگر دستگاه هولتر تشخیص دهد که این تپش قلب کودکان ناشی از مشکل قبلی و ضربان قلب نامنظم نیست، به احتمال زیاد استرس و ترس در کودک است.

در این مورد ضربان قلب بالا در کودکان ، پزشکان متخصص اغلب روش های خاصی را برای کاهش استرس آموزش می دهند. در موارد جدی تر، ممکن است نیاز به مراجعه به روانشناس داشته باشید.
در واقع باید درک کنید که کودک اتفاقات زیادی را تجربه نکرده است و ممکن است دچار حملات اضطرابی شود. به همین دلیل بهتر است تا حد امکان به کودک خود کمک کنید تا دچار سردرگمی و نگرانی از اتفاقات مختلف نشود.

متأسفانه بسیاری از والدین استرس فرزند خود را جدی نمی گیرند و برای تشخیص دقیق مشکلات قلبی به آزمایشات بیشتری نیاز دارند. این آزمایشات کاملا غیر ضروری هستند و در صورت وجود ضربان قلب بالا در کودکان ، پزشک قطعا به شما اطلاع می دهد.

در بسیاری از موارد، این ریتم های غیر طبیعی قلب را می توان با مصرف داروهای خاص یا با انجام درمان خاصی به نام الکتروفیزیولوژی قلب اصلاح کرد. به همین دلیل است که اگر به موقع به یک متخصص مراجعه کردید، نگران نباشید.
گاهی با همان معاینه اولیه، پزشک متوجه می شود که مشکل جدی وجود ندارد و شما را از نگرانی راحت می کند. در واقع وجود مشکلات جدی و جدی قلبی در کودکان به دلیل تپش قلب به ندرت

اتفاق می افتد و نیازی به نگرانی نیست.

با توجه به موضوعات مطرح شده در این مقاله می توان نتیجه گرفت تپش قلب در کودکان یک بیماری مرسوم بوده و در بیشتر موارد مشکل حاد و پر خطری نیست اگرچه که نباید سر سری گرفته شود .

علت تپش قلب در کودکان و ضربان قلب بالا در کودکان چیست ؟

عوامل متعددی می تواند باعث تپش قلب در کودکان شود. موارد اصلی که باعث تپش قلب در کودکان و به طور کلی در انسان می شود عبارتند از:

بروز ترس و اضطراب در کودکان

برخی داروها مانند سرماخوردگی، آلرژی و آسم

استفاده از برخی محصولات اضافی

عدم استفاده از آب کافی

ورزش بدون آموزش قبلی

نیکوتین

کافئین

الکل

دو علت دیگر برای تپش قلب در کودکان وجود دارد که بسیار شایع هستند. یکی از آنها عدم نوشیدن آب کافی به طور منظم و دیگری انجام فعالیت های بدنی بدون آمادگی مناسب است.

در مورد سابقه ژنتیکی خود با پزشک خود صحبت کنید.

دلیل اینکه شما باید تمرکز کنید این است که فردی در خانواده شما وجود دارد که مشکلات قلبی یا سابقه بیماری قلبی داشته باشد و قبل از رسیدن به 50 سالگی بدون دلیل بمیرید. به عنوان مثال، این سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است.

درمان تپش قلب در کودکان

در موارد نادر تپش قلب در کودکان ، بیماری قلبی زمینه ای مشخص می شود. یک گزینه درمانی شامل دارو است. گزینه دیگر سوزاندن یک مسیر غیر طبیعی است. در طی یک روش کاتتریزاسیون و با استفاده از گرما یا سرما، آنها راهی برای یافتن مسیرهای الکتریکی غیر طبیعی در قلب پیدا می کنند. به ندرت، ضربان قلب بالا در کودکان نیاز به ضربان ساز یا دفیبریلاتور کاشته شده دارند.

با این حال، تنها تعداد بسیار کمی از کودکان مبتلا به تپش قلب نیاز به این نوع درمان دارند. اکثریت قریب به اتفاق این کودکان با درمان به طور کامل بهبود می یابند.

اگر فرزندم دچار تپش قلب شود باید چه کاری انجام دهم؟

اگر ضربان قلب کودک شما غیرطبیعی است، مثلاً بیش از 180 ضربه در دقیقه (که خیلی سریع است)، فرزندتان را به نزدیکترین اورژانس ببرید.
باید یادداشت کنید که قلب چه زمانی و در چه شرایطی می تپد. در رابطه با آن با دکتر اطفال خود گفتگو کنید. اگر می توانید به محض بروز تپش قلب در کودکان ، با گرفتن نبض یا لمس قفسه سینه، ضربان قلب کودک خود را بررسی کنید. این جزییات برای دکتر شما کارآمد خواهد بود.

اگر خانواده شما قبل از 50 سالگی سابقه ناهنجاری های قلبی شناخته شده یا مرگ غیرقابل توجیه داشته باشد. (از جمله سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

سخن پایانی

تپش قلب در کودکان می تواند مادرزادی یا به دلیل یک رویداد طبیعی باشد. به عنوان مثال، ممکن است نوزادی با یک مشکل قلبی مانند نقص دریچه قلب به دنیا بیاید که بر توانایی قلب برای پاسخ دادن به سیگنال های الکتریکی تأثیر می گذارد.

گاهی با معاینه اولیه همه چیز بررسی می شود و مشخص می شود که مشکل جدی وجود ندارد. توصیه میشود در صورت مشاهده علائم ضربان قلب بالا در کودکان که ذکر شده اقدام به درمان فوری کنید تا با بررسی بیشتر علت و روش درمان تپش قلب کودکان مشخص شوند.

 

اجرا شده توسط: همیار وردپرس