شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

تیر کشیدن قلب کودکان

علائم تیر کشیدن قلب کودکان؛ استرس، اضطراب، بیماری‌های ریوی، آسیب‌های عضلانی و استخوانی، عفونت‌های ویروسی و…

درد و تیر کشیدن قلب، مشکلی نیست که تنها بزرگسالان با آن مواجه باشند. برخی از کودکان نیز در همان دوران کودکی یا نوجوانی، ممکن است علائمی مانند درد، سوزش قلب و یا تیر کشیدن آن را تجربه کنند.

در این گونه مواقع، نگرانی‌های بی شماری برای والدین به وجود آمده و از خود می‌پرسند به راستی علت تیر کشیدن قلب کودکان چیست؟ نکند تیرکشیدن قلب نشان دهنده این است که کودک در معرض یک حمله قلبی قرار دارد؟ آیا عامل دیگری به جز بیماری‌های قلبی باعث ایجاد این حالت شده‌اند؟ تیر کشیدن قلب در کودکان، مقوله‌ای است که باید کاملاً جدی گرفته شود و توسط یک متخصص قلب حاذق و با تجربه مورد بررسی قرار گیرد.

تیر کشیدن قلب کودکان

آیا تیر کشیدن قلب کودکان موضوعی نگران کننده است؟

زمانی که افراد بزرگسال با علائمی مانند تیر کشیدن و درد قلب مواجه شوند، یکی از مهم‌ترین احتمالاتی که پزشکان در نظر می‌گیرند این است که بیمار در معرض حمله قلبی قرار دارد.

همه ما به خوبی می‌دانیم که قلب چه سیستم حیاتی و مهمی در جسم ما به شمار می‌رود و هر گونه بیماری و آسیبی در آن، جان و زندگی ما را به خطر می‌اندازد. پس بدیهی است که متخصصان در همان قدم‌های اولیه، هر نوع درد و تیر کشیدن قلب بزرگسالان را به حملات قلبی مرتبط بدانند (مگر آن که خلاف آن ثابت شود)

حال این سوال به وجود می‌آید که آیا تیر کشیدن قلب کودکان نیز تا همین اندازه نگران کننده است؟ آیا ممکن است آن‌ها نیز در آستانه یک حمله قلبی یا مشکل و نارسایی در قلب خود قرار داشته باشند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، کودکان نیز به برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند و این موضوع چندان دور از ذهن نیست. بنابراین هیچ درد و تیر کشیدنی در ناحیه قلب و قفسه سینه در آن‌ها، نباید نادیده گرفته شود.

البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد علائم تیر کشیدن و درد قلب می‌شوند که ربطی به خودِ قلب ندارند. به عنوان مثال استرس، اضطراب، بیماری‌های ریوی، آسیب‌های عضلانی و استخوانی، عفونت‌های ویروسی و… می‌توانند علائم مشابه با بیماری‌های قلبی را ایجاد کنند.

اگر شما به عنوان پدر و مادر و یا سرپرست کودک با علائمی مانند تیر کشیدن قلب در کودکان مواجه شدید، بهترین کار این است که در اولین فرصت به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نموده و این موضوع را با او در میان بگذارید.

 

مشکلات قلبی که باعث تیر کشیدن قلب کودکان می شوند.

تیر کشیدن قلب کودکان علت‌های بسیار زیادی دارد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد. دسته اول بیماری‌های قلبی هستند که به عنوان علت تیر کشیدن قلب در کودکان شناخته شده‌اند و دسته دوم، بیماری‌هایی هستند که هیچ ارتباطی به قلب ندارند، اما علائمی مشابه ایجاد می‌کنند. اجازه دهید در همین ابتدای مقاله، برخی از بیماری‌های قلبی که باعث درد، سوزش و تیر کشیدن قلب کودکان می‌شوند را به شما عزیزان معرفی کنیم:

  • بیماری‌های قلبی مادرزادی

برخی از نوزادان، با بیماری‌های قلبی مادرزادی متولد می‌شوند که نشان دهنده وجود یک نقص در سیستم قلب آن‌ها می‌باشد. بزرگ‌ترین پزشکان و محققان جهان، بیماری‌های قلبی مادرزادی در کودکان را مورد پژوهش‌ قرار داده و آن‌ها را به 4 دسته اصلی تقسیم بندی کرده‌اند:

  1. اختلالاتی که در دریچه قلب کودکان وجود دارد و باعث انسداد شریان‌هایی می‌شوند که خون را به قلب می‌رسانند؛ از جمله شایع ترین نوع این بیماری‌ها، تنگی دریچه آئورت است.
  2. دومین بیماری قلبی مادرزادی، سندرم قلب چپ هایپوپلاستیک نام دارد که طی این بیماری، سمت چپ قلب به صورت کامل تشکیل نشده است.
  3. بیماری شایع دیگر، نقص دیواره قلب است که معمولاً به شکل سوراخ‌ها و حفره‌هایی در قسمت دیواره میان حفره‌ها و یا شریان‌های اصلی ایجاد می‌شود.
  4. چهارمین بیماری مادرزادی که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم، تترالوژی فالوت نام دارد که دربرگیرنده 4 نقص در سیستم قلب نوزاد است. این نقص‌ها شامل سوراخ در دیواره میان بطنی، ضخیم شدن قسمت راست قلب، قرارگیری دریچه آئورت در یک جای نامناسب و تنگ شدن رگ‌های میان ریه و بطن راست است.

خوشبختانه در حال حاضر علم پزشکی به قدری گسترش یافته و پیشرفت کرده است که برای درمان بسیاری از این نقص‌های مادرزادی کودکان، درمان‌های خوبی وجود دارد. ممکن است متخصص قلب، عمل جراحی را انتخاب کند و یا با تجویز دارو، مشکل قلبی کودک را برطرف نماید. در مواردی که بیماری مادرزادی کودک جدی است و نمی‌توان آن را با عمل جراحی و مصرف دارو درمان نمود، آخرین راه حل پیوند قلب است.

  • تصلب شرایین

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث تیر کشیدن قلب کودکان می‌شود، تصلب شرایین است که در اصطلاح پزشکی آن را به نام آترواسکلروزیس می‌شناسند.

در این بیماری شاهد جمع شدن چربی و پلاک‌های دارای کلسترول در شریان‌های کودک هستیم. مسلماً هر چقدر چربی و کلسترول در این شریان‌ها بیشتر تجمع نماید، مسیر جریان خون تنگ شده و خونرسانی به قلب سخت تر انجام می‌شود. در این گونه مواقع، احتمال به وجود آمدن لخته خون و قرار گرفتن در معرض یک حمله قلبی برای کودکان وجود دارد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که تصلب شرایین، چندان در میان کودکان و نوجوانان شایع نیست، پس خود را نگران نکنید. اما با این حال کودکانی که دچار چاقی، دیابت و یا فشار خون بالا هستند، بیش از پیش در معرض چنین مشکلی قرار دارند. در این گونه مواقع می‌توان با اصلاح تغذیه، فعالیت‌های ورزشی مداوم و به طور کلی تغییر سبک زندگی، تا حدود زیادی این مشکل را برطرف نمود.

  • آریتمی‌های قلبی

ممکن است متخصصان در معاینات و آزمایشات خود به این نکته پی ببرند که مشکل تیر کشیدن قلب کودکان به سبب وجود آریتمی‌هاست. آریتمی در واقع یک نوع ضربان قلب غیر عالی است که به شیوه‌های مختلفی در جسم کودکان ظهور پیدا می‌کند. از جمله آریتمی‌های شایع در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ضربان قلب سریع که به آن تاکی کاردی گفته می‌شود؛ این بیماری شایع‌ترین آریتمی است که برخی از کودکان آن را در زندگی خود تجربه می‌کنند.
  • ضربان قلب کند که در اصطلاح پزشکی به آن برادی کاردی می‌گویند.
  • سندرم QT طولانی و سندرم ولف پارکینسون وایت نیز از جمله سایر آریتمی‌هایی هستند که سیستم قلب کودکان را درگیر می‌کنند.

کودکانی که با مشکل آریتمی مواجه هستند، گاهی علائمی مانند سرگیجه، ضعف، خستگی را تجربه می‌کنند و یا در فرایند تغذیه آن‌ها، اختلالات فراوانی به وجود می‌آید.

  • بیماری کاوازاکی

یکی از بیماری‌هایی که در سیستم قلب کودکان رخ می‌دهد و البته بسیار نادر است، بیماری کاوازاکی است. مبتلا شدن به چنین بیماری باعث ایجاد التهاب در قسمت عروق دست، پا، دهان، گلو و لب‌ می‌شود.

حتی ممکن است کودکان با تب و ورم در غدد لنفاوی خود مواجه شوند و پزشک به این نتیجه برسد که این موضوع به سبب بیماری کاوازاکی رخ داده است. این بیماری بیشتر کودکانی که در سنین زیر 5 سال قرار دارند را درگیر می‌کند و درمان‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.

متخصصان برای درمان بیماری کاوازاکی در کودکان از روش‌هایی مانند تزریق وریدی گاماگلوبولین و یا تجویز آسپرین استفاده می‌کنند. فراموش نکنید کودکانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، باید تا پایان عمر خود تحت نظر پزشک باشند و همواره سلامت قلب آن‌ها بررسی شود.

  • سوفول قلبی

سوفول قلبی یکی از بیماری‌هایی است که با نام مور مور شدن قلب نیز شناخته می‌شود و به عنوان یکی از علت‌های تیر کشیدن قلب کودکان به شمار می‌رود. در این بیماری کودکان گاهی صدای اضافه‌ای را در قلب خود می‌شنوند که حالت غیر عادی دارد.

در واقع زمانی که خون از شریان‌ها، حفره‌ها و دریچه‌ها عبور می‌کند، حالت مورمور یا صدای قلب شنیده می‌شود. هر چند این بیماری خطری ندارد، اما اگر درمان نشود، زمینه ساز به وجود آمدن بسیاری از مشکلات قلبی در جسم بیماران می‌گردد.

معمولاً این بیماری به صورت مادرزادی در برخی از کودکان مشاهده می‌شود؛ البته مشکلاتی مانند یک تب یا کم خونی نیز باعث ایجاد این بیماری می‌شوند.

  • پریکاردیت

در صورتی که غشای نازکی که دور قلب وجود دارد و ما آن را به نام پریکارد می‌شناسیم، با هر گونه التهاب و عفونتی مواجه شود، علائمی مانند تیر کشیدن قلب کودکان رخ می‌دهد. طی این بیماری مایعی که میان دو جداره فضا وجود دارد بیش از حد معمولی شده و قلب نمی‌تواند مانند همیشه خون را به درستی به قسمت‌های مختلف بدن پمپاژ نماید.

معمولاً کودکان پس از قرار گرفتن در موقعیت‌های زیر با بیماری پریکاردیت مواجه می‌شوند:

  1. جراحی قلب برای درمان برخی از بیماری‌های مادرزادی
  2. عفونت‌های باکتریایی
  3. هر گونه آسیب دیدگی در قسمت قفسه سینه
  4. اختلالاتی که میان بافت پیوندی مانند لوپوس به وجود می‌آید.

متخصصان قلب با توجه به سن بیمار، شدت بیماری و شرایط کلی سلامت جسم او، درمان‌های خاصی را برای پریکاردیت در نظر می‌گیرند.

  • بیماری روماتیسم قلبی

گاهی اوقات علت تیر کشیدن قلب کودکان، به سبب بیماری‌ روماتیسم قلبی است. در واقع زمانی که کودک به مشکلاتی مانند گلودرد چرکی مبتلا شود و این بیماری بدون هیچ درمانی باقی بماند، روماتیسم قلبی شکل می‌گیرد.

در واقع کودکان پس از مواجه شدن با گلودرد چرکی که منشاء آن یک باکتری به نام استرپتوکوک است، در معرض روماتیسم قلبی قرار می‌گیرند.

این نکته را به یاد داشته باشید که روماتیسم قلبی، یکی از بیماری‌های خطرناکی است که کودکان با آن مواجه می‌شوند. این بیماری عضله قلب را دچار التهاب نموده و به دریچه و عضله قلب آسیب‌های دائمی وارد می‌کند.

این بیماری معمولاً در میان کودکان 5 تا 15 ساله، شایع‌تر از سایر سنین است. با تجویز آنتی بیوتیک برای رفع گلودرد و طی کردن دوره درمان کامل، می‌توان از بیماری روماتیسم قلبی کودکان جلوگیری به عمل آورد.

  • عفونت ویروسی

تیر کشیدن قلب کودکان، ممکن است در اثر یک عفونت ویروسی به وجود آید. گمان نکنید که ویروس‌ها می‌توانند تنها بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا کرونا به وجود آورند، بلکه آن‌ها بر روی سلامت قلب نیز تاثیرات منفی بر جای می‌گذارند.

ویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری میوکاردیت شده و قدرت سیستم قلب برای پمپاژ قلب را کاهش دهند. ویروس‌ها علاوه بر این که باعث تیر کشیدن قلب در کودکان می‌شوند، بلکه گاهی با علائمی مثل خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز همراه هستند.

 

بیماری های قلبی در کودکان با چه نشانه هایی بروز پیدا می کنند؟

حال که متوجه شدیم علت تیر کشیدن قلب کودکان، ممکن است به سبب برخی از بیماری‌های قلبی باشد، بهتر است اندکی نیز در مورد علائم این بیماری با شما عزیزان صحبت کنیم. اطلاع از این علائم و نشانه‌ها، به شما کمک می‌کند تا به سرعت هر گونه مشکلی را در کودک خود شناسایی کرده و برای درمان آن به یک متخصص قلب ماهر و با تجربه مراجعه کنید.

در این قسمت از مقاله، علائم بیماری‌های قلبی را در گروه‌های سنی مختلف کودکان بررسی می‌کنیم:

  • ممکن است نوزادان در هنگام خوردن غذا، با علائمی مانند تنگی نفس و عرق کردن مواجه شوند.
  • گاهی دور دهان، لثه‌ها، زبان و پوست کودک دچار تغییر رنگ شده و به رنگ آبی می‌گراید.
  • کودکانی که با بیماری‌های قلبی مواجه هستند، نمی‌توانند در فعالیت‌های ساده‌ای مانند ورزش و یا بازی‌های کودکانه با سایر کودکان همراهی کنند.
  • بیماری‌های قلبی در کودکان موجب می‌شود که آن‌ها در هنگام تحرک، زودتر از سایر همسن و سالان خود خسته شوند، عرق کنند و دچار تنگی نفس شوند.
  • چه بسا ممکن است کودکان در اثر یک مشکل قلبی، در حین فعالیت‌های ساده روزانه از حال بروند.
  • تپش قلب این دسته از کودکان، حالت غیر عادی دارد؛ به این صورت که ممکن است قلب یک ضربان را جا بیندازد و یا به شکل غیر عادی شروع به تپش نماید.
  • سرگیجه در هنگام ورزش و انجام فعالیت‌های روزانه، یکی دیگر از علائم بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود.

 

سایر بیماری هایی که باعث تیر کشیدن قلب کودکان می شوند.

علاوه بر بیماری‌های قلبی که از آن ها نام بردیم، ممکن است بیماری‌های دیگری نیز وجود داشته باشند که جسم کودکان را درگیر نمایند. هر چند این بیماری‌ها، ارتباطی با مشکلات قلبی ندارند، اما با ایجاد علائم مشابه، باعث گمراه شدن پدر و مادرها و پزشکان می‌شوند.

این بیماری‌ها نیز در میان کودکان بسیار شایع هستند و ممکن است علائم خود را با تیر کشیدن و درد قلب نشان دهند. در ادامه مطلب، توضیح مختصری پیرامون هر کدام از این بیماری‌ها خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم:

  • آسیب دیدگی عضلات و استخوان‌ها

برخی از کودکان در هنگام بازی یا ورزش، زمین می خورند و استخوان‌ها و عضلاتی که در قفسه سینه آن‌ها وجود دارد، با آسیب مواجه می‌شوند. در این گونه مواقع ممکن است شاهد تیر کشیدن قلب در کودکان و علائمی مانند سرفه شدید و درد و فشار در قفسیه سینه در وجود آن‌ها باشیم.

  • بیماری کوستوکندریت

تیر کشیدن قلب کودکان ممکن است به سبب یک بیماری به نام کوستوکندریت رخ دهد. در این بیماری، میان استخوان سینه و دنده‌های کودک، التهاب ایجاد می‌شود.

معمولاً کودکانی که به تازگی یک بیماری ویروسی را پشت سر گذاشته‌اند و یا سرفه‌های مکرر می‌کنند، در معرض چنین مشکلی قرار دارند. پزشکان سعی می‌کنند با تجویز داروهای ضد التهاب، بیماری کوستوکندریت کودک را درمان نمایند.

  • ذات الریه

ذات الریه یکی از بیماری‌هایی است که سیستم ریوی کودک را تحت تاثیر قرار داده و سال‌هاست به عنوان یکی از علت‌های تیر کشیدن قلب در کودکان به شمار می‌رود. کودکانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است علائم دیگری مانند تنفس سریع، خس خس سینه، تب، لرز، استفراغ، سردرد و کاهش اشتها را تجربه کنند.

  • استرس

کودکان نیز مانند ما بزرگسالان، استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند و با علائمی در جسم و روان خود مواجه می‌شوند. گاهی اوقات علت تیر کشیدن قلب کودکان، به سبب استرس رخ می‌دهد و علاوه بر آن، کودکان درد مبهمی را در قسمت قفسه سینه خود تجربه می‌کنند.

در این گونه مواقع پزشکان به والدین کودک توصیه می‌کنند که او را به نزد یک مشاور یا روانشناس کودک ببرند تا درمان‌های روانشناختی بر روی او انجام شود. یک روان درمانگر سعی می‌کند به صورت دقیق ریشه استرس و اضطراب کودک را کشف کرده و آن را درمان کند.

  • رفلاکس معده

گاهی اوقات کودکان پس از آن که غذای خود را میل کردند، از درد قفسه سینه و یا تیر کشیدن قلب خود شکایت دارند. در این گونه مواقع، چنین احتمالی وجود دارد که کودک شما به بیماری رفلاکس معده مبتلا شده باشد. طی این بیماری، اسید معده به مری بازگشت نموده و علائمی مشابه بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند.

  • آسیب‌های استخوان قفسه سینه

در صورتی که کودکان در هنگام بازی یا ورزش، با آسیب دیدگی قفسه سینه و یا کشیدگی عضلات مواجه شوند، دردهای تیر کشنده‌ای را در قلب خود احساس می‌کنند. البته این آسیب‌ها ممکن است به سبب تصادف و یا سقوط از ارتفاع نیز به وجود آید و خطراتی را برای کودک به همراه داشته باشد.

  • عفونت و سرماخوردگی

شاید باور نکنید اما یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که به عنوان علت تیر کشیدن قلب در کودکان مطرح شده است، یک عفونت یا سرماخوردگی می‌باشد. زمانی که کودک دچار ویروس سرماخوردگی می‌شود، ممکن است سیستم تنفسی فوقانی او عفونت کند. به این صورت کودک با علائمی مانند درد قفسه سینه، تیر کشیدن قلب و سرفه مداوم مواجه می‌شود.

 

روش های تشخیص علت تیر کشیدن قلب کودکان

برخی از پدر و مادرها با مشاهده علائم بیماری‌های قلبی در کودک خویش، سراسیمه شده و دچار ترس و نگرانی می‌شوند. آن‌ها ممکن است در وب سایت‌های اینترنتی به دنبال یافتن پاسخ این سوال باشند که علت تیر کشیدن قلب کودکان چیست؟ ما نگرانی و دلهره شما را درک می‌کنیم و به شما حق می‌دهیم.

اما تنها یک متخصص قلب است که می‌تواند با بررسی‌ها و آزمایشات گوناگون، به شما بگوید که علت تیر کشیدن قلب در کودک دلبند شما چیست و چه راه حلی برای آن وجود دارد؟

بهترین روش‌های تشخیص که در این گونه مواقع متخصصان از آن‌ها استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • معاینه فیزیکی: متخصص قلب در همان قدم‌های اولیه برای تشخیص علت تیر کشیدن قلب کودکان، اقدام به معاینه فیزیکی بیمار خود می‌نماید. همچنین او در مورد سایر بیماری‌ها و سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی، از پدر و مادر کودک سوالاتی خواهد پرسید.
  • نوار قلب: برای آن که بتوان فعالیت الکتریکی قلب کودک را مورد بررسی قرار داد، نیاز به انجام تست نوار قلب وجود دارد.
  • عکسبرداری اشعه ایکس: یکی دیگر از بهترین روش‌هایی که پزشکان برای تشخیص علت اصلی تیر کشیدن قلب کودکان به سراغ آن می‌روند، عکسبرداری از طریق اشعه ایکس است. طی این فرایند می‌توان تصاویر دقیقی از قفسه سینه کودک مشاهده نمود.
  • رادیوگرافی سینه: گاهی اوقات برای آن که بتوان به این تشخیص رسید که آیا کودک به ذات الریه مبتلا شده و یا یک جسم خارجی را بلعیده است؟ نیاز به رادیوگرفی سینه وجود دارد که پزشک آن را برای بیمار خویش تجویز می‌کند.
  • اکوکاردیوگرافی: در موارد نادری، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که با انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی، تمامی تکانه‌های الکتریکی قلب کودک را با دقت هر چه بیشتر اندازه گیری نماید.

 

تیر کشیدن قلب کودکان و روش های درمان آن

حال که در مورد علائم و علت تیر کشیدن قلب کودکان، نکات مهمی را در کنار همدیگر آموختیم، خوب است اندکی نیز در مورد روش‌های درمان این بیماری با همدیگر صحبت کنیم. به طور کلی درمان تیر کشیدن و درد قلب کودکان، به علت اصلی آن بستگی دارد. به محض آن که متخصص قلب کودک، مشکلی که باعث ایجاد درد و تیر کشیدن در قلب بیمار شده است را تشخیص داد، اقدامات درمانی لازم را شروع می‌کند.

برخی از متداول‌ترین روش‌های درمانی که پزشکان برای رفع درد و تیر کشیدن قلب کودکان از آن استفاده می‌کنند عبارتند از:

  1. تجویز دارو

برخی از بیماری‌ها و مشکلات قلبی که کودکان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را می‌توان با تجویز دارو به خوبی مدیریت و درمان نمود. در حال حاضر علم پزشکی به قدری رشد و پیشرفت داشته است که بتواند داروهایی در دسترس پزشکان قرار دهد تا از طریق آن عملکرد قلب بیمار خویش را بهبود بخشند. با مصرف این داروها تحت نظر یک متخصص حاذق و با تجربه قلب، به مرور زمان مشاهده خواهیم کرد که علائم بیماری از بین رفته و مشکل قلبی کودکان رو به بهبودی گذاشته است.

  1. مراقبت‌های ضروری

پدر و مادرهایی که کودک آنها با هر کدام از مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کند، باید بیش از پیش مراقبت‌های ضروری را از کودک خود به عمل آورند.

قطعاً پزشک معالج کودک، این مراقبت‌ها را با والدین او در میان خواهد گذاشت. از جمله این مراقبت‌های ضروری می‌توان به کاهش مصرف نمک غذا، کنترل فشار خون، مدیریت وزن و تناسب اندام کودک و همچنین جلوگیری از مبتلا شدن کودک به عفونت‌های تنفسی اشاره نمود.

کودکان در این شرایط باید بتوانند از یک زندگی سالم برخوردار باشند و از مواد غذایی مفید و مغذی استفاده کنند. همچنین آن‌ها نباید در معرض استرس قرار بگیرند و باید به صورت منظم فعالیت‌های مناسب ورزشی خود را دنبال کنند.

  1. عمل جراحی

در مواردی که نتوان با مصرف دارو و مراقبت‌های لازم، مشکلات قلبی کودکان را برطرف نمود، هیچ راه حل دیگری پیش روی متخصصان قلب کودکان باقی نمی‌ماند جز آن که دست به عمل جراحی قلب بزنند. طی این عمل بسیاری از ناهنجاری‌های قلب درمان خواهد شد و کودک دیگر شاهد علائمی مانند تیر کشیدن قلب و درد قفسه سینه نخواهد بود.

به طور کلی هر کدام از درمان‌هایی که برای شما عزیزان ذکر کردیم، با توجه به نوع بیماری، سن بیمار و شرایط جسمانی او تعیین می‌شوند. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفع هر گونه درد و ناراحتی در قلب کودک خود، از یک متخصص حاذق و با تجربه قلب کمک بگیرید.

 

سخن پایانی

درد و تیر کشیدن قلب در بزرگسالان، به اندازه کافی سخت و ناراحت کننده است؛ حال تصور کنید این مشکل برای یک کودک به وجود آید. حجم دلهره و نگرانی که والدین و سرپرستان کودک در این گونه مواقع تجربه می‌کنند، غیر قابل تصور است.

اما خوشبختانه در تمامی مواردی که کودکان با تیر کشیدن قلب خود مواجه می‌شوند، رد پای بیماری‌های قلبی مشاهده نمی‌شود. حتی اگر هم چنین باشد و کودک به بیماری‌های قلبی مبتلا شده باشد، پزشکان حاذق و با تجربه‌ای در کشورمان وجود دارند که می‌توانند برای پیدا کردن علت تیر کشیدن قلب کودکان و درمان آن به مراجعان خویش کمک کنند.

پس اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، ترس را از خود دور کرده و به خداوند توکل کنید. هر دردی درمانی دارد و تیر کشیدن قلب که کودکان تجربه می‌کنند نیز قطعاً درمانی دارد. پس به دنبال یافتن بهترین متخصص قلب کودکان باشید و از دانش و تجربه او در این زمینه استفاده کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس