شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

تیر کشیدن کف پا و قلب

8 علت مهم و شناخته شده‌ی تیر کشیدن کف پا و قلب

تیر کشیدن کف پا و قلب می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی قلبی باشد مخصوصاً اگر به‌طور ناگهانی آغاز شده باشند و در این میان علائم جدی قلبی همچون درد قفسه سینه، تپش قلب، ضربان نامنظم، تنگی نفس و یا ضعف و بی‌حالی را تجربه کنیم.

مشکلات قلبی در بین افراد علامت‌های مختلفی دارند که یکی از این نشانه‌ها بروز مشکلات عضلانی در دست و پاهاست که شامل تیر کشیدن، گزگز، بی‌حسی و مواردی از این قبیل است.

تیر کشیدن کف پا اگر به همراه مشکلات قلبی نباشد معمولا مشکل خاصی نیست و این اتفاق به‌خاطر مشکلات عضلانی اسکلتی، فشردگی عصب می‌تواند اتفاق افتاده باشد اما زمانی که پای قلب و مشکلات قلبی در میان باشد، این‌جاست که باید اقدامات درمانی فوری و در موارد شدید اورژانسی انجام شود.

تیر کشیدن قلب عصبی

 

آیا تیر کشیدن کف پا و قلب در تمامی سنین رخ می‌دهد؟

در رابطه با سوال این‌که آیا تیر کشیدن کف پا و قلب در سنین مختلف تجربه می‌شود؟ باید گفت بله این حالت ممکن است در افرادی با گروه‌های سنتی مختلف تجربه شود که عوامل و بیماری‌های مختلفی در بروز آن نقش دارند.

افرادی که در سلامت کامل به سر می‌برند و نه بیماری عصبی عضلانی دارند و نه بیماری‌های قلبی، کمتر از دیگر افراد چنین تجربه‌ای خواهند داشت. تیرکشیدن قلب و همچنین کف پا ممکن است در کودکان نیز رخ دهد که ممکن است باعث محدودیت‌های حرکتی یا مشکلات جدی دیگری شده باشد.

طبق تجربه، افراد مسن‌تر، بیشتر از دیگران تجربه تیر کشیدن کف پا و مشکلات قلبی دارند چرا که در سن بالا، نه تنها عضلات قلب ضعیف می‌شود، بلکه گردش خون نیز نسبت به افراد جوان کاهش پیدا می‌کند. افراد جوان معمولا کمتر در حالت عادی چنین تجربه‌ای خواهند داشت و این مشکل بیشتر در بین کسانی دیده می‌شود که از قبل به بیماری‌های قلبی عروقی و یا بیماری‌های عصبی مبتلا بوده‌اند.

افراد در هر سن و سالی باشند، ممکن است داروهای خاصی مصرف کنند، دچار کمبود ویتامین باشند، بیماری‌های مرتبط با فشار عصبی را تجربه کنند، عضلاتشان دچار کشیدگی شود، مشکلات انعقاد خون دا‌شته باشند، به سندرم‌های عضلانی اسکلتی دچار شوند که در چنین شرایطی، تیر کشیدن زیر پا و قلب دور از انتظار نیست.

اگر تیر کشیدن کف پا و قلب برایتان رخ داده و نشانه‌های قلبی دیگری نیز دارید، سریع با اورژانس تماس بگیرید اما اگر این مشکل خفیف است، به‌طور ناگهانی رخ نداده و گاهاً آن را تجربه می‌کنید، به کلینیک‌های ما برای بررسی دقیق مشکل و درمان آن مراجعه کنید

تفاوتی ندارد در چه سنی باشید؛ در هر صورت زمانی که تجربه تیر کشیدن کف پا و قلب داشتید، نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشید و اگر علائم شدید بود، مشکلات قلبی داشتید و یا مکرراً به این مشکل دچار شدید، این‌جاست که باید به متخصص قلب مراجعه کنید تا تست‌ها و آزمایش‌های خون و تصویربرداری برای تشخیص دقیق‌تر انجام شود.

چنانچه مشکل به‌وجود آمده به قلب ارتباطی نداشت، به متخصص ارتوپد و سایر پزشکان ارجاع داده می‌شوید. چیزی که در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد، بی‌تفاوت نبودن شما نسبت به درد پا و قلب به‌صورت همزمان و یا تیرکشیدن آن‌هاست.

چند علت برای تیر کشیدن کف پا و قلب

تیر کشیدن زیر پا و قلب یک احساس ناخوشایند است که می‌تواند نگرانی‌های شما را بیشتر کند. برای درمان این مشکل ابتدا باید علت آن مشخص شود.

شاید فکر کنید که این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار حمله قلبی و یا مشکلات قلبی عروقی شده باشد در صورتی که این‌طور نیست و تنها مشکلات قلبی در بروز چنین حالتی دخیل نیستند بلکه بیماری‌های دیگری نیز در تجربه چنین حالتی نقش دارند که گاهی برای ما شناخته شده نیست و متخصصین باتجربه باید با ارزیابی دقیق، ما را در کشف علت این امر کمک کنند. در کل تیر کشیدن کف پا و قلب می‌تواند به‌خاطر موارد زیر رخ دهد:

⦁ استرس و فشار عضلانی

این اتفاق معمولا در میان افرادی که فعالیت‌های سنگین با پا انجام داده‌اند و یا ورزش‌های سنگین انجام داده‌اند بیشتر دیده می‌شود.

حتی کسانی که کفش‌های نامناسب می‌پوشند و یا مدت طولانی به راه رفتن ادامه می‌دهند دچار چنین حالتی خواهند شد. اگر مشکل تیرکشیدن کف پا و قلب به این مورد مربوط شود، تنها زمانی که استرس و فشار روی عضلات پا برداشته شود، مشکل تیرکشیدن نیز رفع خواهد شد.

⦁ تنگی عروق قلبی

تیر کشیدن کف پا اگر با قلب همراه باشد، احتمال این‌که این مشکل به مشکلات قلبی عروقی مرتبط ‌بود بالاست که یکی از آن‌ها مشکل تنگی عروق قلبی است. بیماری‌های مختلفی در تنگی عروق قلبی و انسداد شریان کرونر نقش دارند که باید فورا درمان شوند.

⦁ مشکلات انعقادی خون

مشکل تیر کشیدن زیر پا و قلب گاهی به‌خاطر مشکلات خونی از جمله تشکیل لخته خون در اعضای مختلف بدن است. زمانی که به هر علتی جریان خون در بدن دچار اختلال شود، تجربه تیر کشیدن کف پا و همچنین مشکلات قلبی دور از انتظار نیست که باید سریع درمان شود.

⦁ فشارهای عصبی

یک عامل دیگر که گاهی موجب تیر کشیدن و بی‌حسی کف پا و مشکلات قلبی می‌شود، فشارهای عصبی است. هر عاملی که باعث فشرده شدن عصب‌های بدن شده باشند، فرد دچار مشکلات عضلانی اسکلتی خواهد شد که گاهی با بیماری‌های قلبی همراه است.

⦁ مشکلات و اختلالات گوارشی

تیر کشیدن کف پا و قلب در برخی مواقع نه به قلب مربوط است و نه به پا بلکه مشکلات گوارشی در بروز آن نقش دارند. افرادی که مشکلاتی همچون سندرم روده تحریک‌پذیر، مشکلات معده، کبد یا کلیه دارند ممکن است تجربه تیر کشیدن پا و قلب را داشته باشند.

⦁ عوارض مصرف دارو

اگر شما در حال حاضر داروی خاصی همچون داروهای ضدالتهاب و… مصرف می‌کنید و در عین حال تجربه تیرکشیدن کف پا و قلب را دارید، احتمال این‌که این مشکل به‌خاطر عوارض داروها باشد زیاد است چرا ‌که بسیاری از داروها باعث تحریک معده و مشکلاتی از این قبیل می‌شوند.

⦁ کشیدگی عضلات

بسیاری از افراد تنها به‌خاطر کشیدگی عضلات پا و قلب، تجربه تیرکشیدن را خواهند داشت. کشیدگی عضلات ممکن است به‌خاطر تغییرات ناگهانی در عضلات بدن حین انجام یک فعالیت خاص، بلند کردن اشیاء سنگین وزن، فعالیت ورزشی شدید و مواردی از این قبیل رخ داده باشد.

⦁ کمبود ویتامین

تجربه نشان داده کسانی که غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی مصرف نمی‌کنند و یا دچار کمبود ویتامین (ب۱۲) و (دی) هستند، دچار تیرکشیدن عضلات مختلف از جمله کف پا می‌شوند که گاهی با تیرکشیدن قلب نیز همراه خواهد بود. ویتامین‌های ذکر شده به همراه پتاسیم و کلسیم نقش مهمی در حفظ سلامتی عصب‌ها و استخوان‌ها دارند و باید همواره مورد استفاده قرار گیرند.

تیر کشیدن زیر پا و قلب ممکن است به‌خاطر یکی از دلایلی که ذکر شد رخ دهد و البته تنها موارد ذکر شده در بروز چنین حالتی نقش ندارند بلکه گاهی مشکلاتی همچون نوروپاتی‌های عصبی یا گیر کردن عصب، حمله قلبی، بیماری‌های پانیک که علائمی شبیه به حمله قلبی دارد و مواردی از این قبیل موجب بروز چنین حالتی خواهند شد که نیاز به بررسی و درمان دارند و برای درمان آن نیز از روش‌های مختلف همچون مصرف دارو، فیزیوتراپی و یا جراحی استفاده خواهد شد.

ایا درد کف پا ربطی به قلب دارد

درباره این‌که ایا درد زیر پا ربطی به قلب دارد یا نه باید گفت بله؛ برخی از مشکلات عضلانی همچون درد و بی‌حسی کف پا می‌تواند ناشی از بیماری‌های قلبی باشد که در چنین شرایطی گاهی نیاز به درمان اورژانسی است و نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود.

زمانی که عروق قلبی دچار تنگی شوند و خون‌رسانی به درستی به عضله قلبی انجام نشود، فرد ممکن است به‌جز نشانه‌های قلبی، درد در قفسه سینه و کف پا را تجربه کند که در این حالت فورا باید با اورژانس تماس گرفت چرا که ممکن است جان فرد در خطر باشد.

قلب عضوی حساس و حیاتی است و شما هیچ‌گاه نباید نسبت به درد و ناراحتی‌های که به همراه علائم قلبی است بی‌تفاوت باشید. اگر شما تجربه درد کف پا را دارید و در عین حال تجربه یکی از حالات تنگی نفس، تعریق بالا، سرگیجه و تهوع، درد قفسه سینه را دارید باید آگاه باشید که این یک وضعیت اورژانسی است و ممکن است این اتفاق ناشی از حمله قلبی باشد که باید بدون فوت وقت درمان شود.

برخی از افراد از ما این سوال را دارند که چه شرایطی جزو درمان‌های غیر فوری هنگام درد کف پاست؟ در پاسخ باید گفت زمانی که شما هیچ‌گونه علائم قلبی ندارید، و درد کف پا به تنهایی و نه به صورت ناگهانی رخ داده است و شدت درد هم زیاد نیست که در این صورت درد ممکن است ناشی از عفونت، مشکلات عصبی، کم‌خونی، التهاب عضلات و یا شکستگی باشد.

متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به درد کف پا و نشانه‌های قلبی بی‌تفاوت هستند که این موضوع علاوه بر این‌که می‌تواند پروسه درمانی را سخت و پیچیده کند، گاهی به قیمت از دست دادن جان فرد تمام می‌شود.

در کف پا گاهی با درد بازوها و گردن، شانه و یا فک و همچنین ضعف عمومی همراه خواهد بود که این علائم نیز جزو مشکلات قلبی هستند و باید سریعا مورد بررسی قرار گیرند. اگر شما از قبل دچار بیماری‌های قلبی بوده‌اید و یا سابقه ژنتیکی بیماری‌های قلبی دارید، باید حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشید.

پیشگیری از تیر کشیدن کف پا و قلب

انواع خاصی از بیماری‌های قلبی، مانند نقص قلبی، قابل پیشگیری نیستند، اما تغییرات سبک زندگی که به بهبود وضعیت برخی از بیماران مبتلا به بیماری قلبی کمک می‌کند، ممکن است به پیشگیری از بسیاری از انواع بیماری‌های قلبی مانند پیشگیری از تیر کشیدن زیر پا و قلب نیز کمک کند. پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از مشکلات ذکر شده موارد زیر را رعایت کنید:

⦁ حفظ مقدار لازم و استاندارد فشار خون، کلسترول و دیابت.

⦁ ترک سیگار می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین در پاها کمک کند.

⦁ کاهش و کنترل سطوح استرس.

⦁ از تماس مستقیم یا (برای طولانی مدت) با وسایل الکتریکی و وسایل حاوی میدان مغناطیسی قوی خودداری کنید.

⦁ مراجعه به پزشک برای بررسی دستگاه بیش از یک بار در سال به حفظ آن و آگاهی از اثربخشی آن کمک می کند.

⦁ علاوه بر این، متخصصان توصیه می‌کنند که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و با تغذیه مناسب افزایش وزن را کاهش دهید زیرا چاقی یکی از دلایل این بیماری است.

⦁ یکی از ورزش‌هایی که پزشک ممکن است آن را برای بیمار کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند، فوتبال و سایر ورزش‌هایی است که می‌تواند به اندام آسیب برساند و آن را مختل کند.

اگر اغلب متوجه سردی در ساق پای خود می‌شوید، به‌ویژه زمانی که فقط سبب تیر کشیدن کف پا شده است، این درد شاید به دلیل گردش خون ضعیف ناشی از انسداد شریان‌ها باشد و نباید این علائم را به عنوان یک امر عادی نادیده بگیرید.

نحوه درمان اورژانسی تیر کشیدن کف پا و قلب

درمان‌های اورژانسی تیر کشیدن کف پا و قلب در صورتی که حاد نباشد به دو آپشن توسط پزشک یا درمان به روش طب سنتی انجام می‌شود. روش‌های مختلفی در طب جایگزین وجود دارد که ممکن است در کاهش کلسترول و پیشگیری از انواع خاصی از بیماری‌های قلبی و تیر کشیدن کف پا مفید باشد، از جمله استفاده از محصولاتی چون:

⦁ گیاه چنار بیضی شکل.

⦁ بذر کتان .

⦁ جو و سبوس جو دوسر.

⦁ اسیدهای چرب امگا 3.

اگر بیمار با حال بد به اورژانس مراجعه کند و مشکل قلبی آن شدید باشد باید از درمان آریتمی استفاده کند که می‌تواند شامل داروها، روش‌های پزشکی مانند قرار دادن ضربان‌ساز مصنوعی، کاشت دفیبریلاتور، جراحی و تحریک عصب واگ باشد. به طور کلی هدف از درمان بیماری قلبی عروقی اغلب باز کردن عروق تنگ یا مسدود شده است که باعث ایجاد علائمی چون تیر کشیدن کف پا یا عضلات دیگر می‌‌شود.

مشکل تیرکشیدن کف پا و قلب بخاطر عوامل وراثتی

نقایص و ناهنجاری‌های قلبی همراه با تیر کشیدن کف پا معمولاً زمانی که جنین در طول 9 ماه شکل می‌گیرد به وجود می‌آید. محققان به طور قطع نمی‌دانند که چه چیزی باعث نقص مادرزادی می شود، اما معتقدند که برخی از بیماریها، برخی داروها و عوامل ژنتیکی در این امر نقش دارند.

برخی از مشکلات تیر کشیدن زیر پا و قلب، بسیار کوچک و ساده هستند و نیازی به درمان ندارند، اما همواره به یاد داشته باشید نوع درمان بیماری قلبی به نوع نقص و درجه شدت آن بستگی دارد و ممکن است شامل داروها، روش‌های خاص با استفاده از کاتتر، جراحی قلب باز و پیوند قلب باشد.

اگر بیماری عروقی وراثتی دارید، علائم شما بسته به علت زمینه ای ممکن است متفاوت باشد. یعنی ممکن است بیماری قلبی شما ناشی از رگ‌های خونی ضعیف باشد و ممکن است متوجه درد قفسه سینه، سفتی قفسه سینه شوید.

تنگی نفس، بی‌حسی یا ضعف در اندام‌ها، درد در گردن، فک، گلو یا شکم و همچنین احساس سرما یا تیرکشیدن در پاها یا بازوها شوید. با این حال، حتی اگر هیچ علامتی از PAD ندارید، اگر بالای 65 سال یا بالای 50 سال و سابقه دیابت دارید، همچنان می توانید این موضوع را با داروهای تجویزی کنترل کنید.
تنش عضلانی و ارتباط آن با تیر کشیدن کف پا و قلب

تنش عضلانی نقش برجسته‌ای در وضعیت سلامتی هر انسانی دارد و سلامت قسمت‌های مختلف بدن از جمله قلب و کف پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ارتباط ظریفی که بین تنش عضلانی و این دو بخش مهم از بدن ما وجود دارد، نیازمند توجه و درک عمیقی است.

تنش عضلانی یک پاسخ طبیعی بدن به استرس، فعالیت بدنی یا حتی آشفتگی عاطفی است. وقتی عضلات منقبض می‌شوند و در حالت تنش باقی می‌مانند، ناراحتی، کاهش انعطاف پذیری و حتی درد در نتیجه این امر پدید می‌آیند.

در حالی که تأثیر تنش عضلانی بر روی نواحی رایجی مانند گردن و پشت به خوبی مستند شده است، تأثیرات آن بر روی کف پا و سلامت قلب ما اغلب نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که وجود ناراحتی و درد در اندام‌های مهمی مانند پا و قلب می‌تواند وضعیت سلامتی ما را کاملا مختل کند.

معمولا ما تنش عضلانی را در ارتباط با ناراحتی و سفتی تجربه‌شده در گردن، شانه‌ها و یا پشت تصور می‌کنیم. این در حالی است که تنش عضلانی همچنین می‌تواند کف پا‌های ما را تحت تاثیر قرار داده و منجر به مشکلات زیادی شود.

پا‌ها منشا و اساس حرکت ما بوده و حجم عظیمی از بار فعالیت‌های روزانه را برعهده دارند. اگر تنش عضلانی برای مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد، شرایط ناگواری مانند التهاب کف پا‌ها، درد و تاندونیت آشیل روی خواهد داد.

علاوه بر این، تنش عضلانی در پا می تواند تعادل کلی بدن را مختل کند و منجر به تغییر در راه رفتن و وضعیت بدن شود. این ناهماهنگی می‌تواند فشار بیش از حدی را به عضلات دیگر وارد کرده و در نهایت باعث درد بیشتر در پا‌ها، پشت و حتی قلب شود.

جالب است بدانید که تنش عضلانی کاملا به سلامت قلب هم مرتبط است. قلب اندامی ماهیچه‌ای است که وظیفه پمپاژ خون را در سراسر بدن بر عهده دارد و مانند هر ماهیچه دیگری می‌تواند تحت تاثیر تنش ماهیچه‌ای قرار بگیرد.

تنش مزمن عضلانی می‌تواند باعث استرس شود و ضربان قلب و فشار خون را افزایش داده و بسیاری از مشکلات قلبی عروقی را ایجاد کند.

برای مبارزه با اثرات نامطلوب تنش ماهیچه‌ای بر روی کف پا و قلب، استفاده از حرکات کششی منظم، ورزش و تکنیک‌‌های کاهش استرس در برنامه‌های روزانه ما بسیار مهم است.

ورزش‌های ساده پا می‌توانند به کاهش تنش کمک کنند، در حالی که ورزش‌های قلبی عروقی به سلامت قلب کمک می‌کنند. علاوه بر این، تمرین‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند استرس کلی و تنش عضلانی را کاهش دهند.

آیا درمان تیر کشیدن کف پا و قلب در خانه امکان‌پذیر است؟

درمان تیر کشیدن زیر پا و قلب در خانه تا حدود زیادی امکان‌پذیر است، البته توجه داشته باشید که درمان خانگی و اقدامات خودمراقبتی نمی‌توانند جایگزین توصیه‌های پزشکی حرفه‌ای شوند.

در صورتی که علائم شدید و مداومی را تجربه می‌کنید، ضروری است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا از بیماری‌های زمینه‌ای جدی در امان بمانید.

اگر تنش عضلانی باعث ایجاد درد در کف پای شما شده است، تعدادی روش درمان خانگی برای تسلی درد موجود است که می‌توانید از آن‌ها استفاده می‌کنید. استراحت دادن به پای آسیب دیده، بالا بردن آن و استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش ناراحتی کمک کند.

کشش ملایم و ماساژ عضلات پا نیز می‌تواند تنش را کاهش دهد. علاوه بر این، مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضد التهابی نیز می‌توانند به تسکین موقت درد کمک کنند.

درمان درد قلبی ناشی از تنش عضلانی ممکن است شامل تکنیک‌های مدیریت استرس و تمرین‌های تمدد اعصاب باشد. تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا آرام‌سازی پیوسته عضلانی می‌تواند به کاهش استرس و تنش در بدن کمک کند. درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم و حفظ یک رژیم غذایی متعادل نیز برای سلامت قلب ضروری است.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که هرگز نباید تصور کرد که درد قلب صرفا به دلیل تنش عضلانی است. اگر احساس درد یا ناراحتی قفسه سینه دارید و این درد به بازوها، پشت، گردن یا فک شما سرایت می‌کند، این می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل مرتبط با قلب باشد.

اما تیر کشیدن کف پا ممکن است به دلایل دیگری نیز رخ دهد. برای تشخیص دقیق و سپس درمان صحیح باید از همان ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کرد. علاوه بر عدم تحمل درد و رنج آن هنگام راه رفتن، به خصوص اینکه درد ممکن است احتمال عوارض یا سایر بیماری‌های جدی که ممکن است پنهان باشد را افزایش دهد.

پزشک برای تیر کشیدن کف پا و قلب چه خواهد کرد؟

پزشک ابتدا چند سوال در مورد علائم و سابقه پزشکی فرد می‌پرسد سپس پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. آنچه در طول تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی پیدا می‌کند اغلب نشان دهنده علت درد اندام و آزمایش‌هایی است که بیمار ممکن است انجام دهد که به شرح زیر می‌باشد:

1. درد اندام چه مدت طول می‌کشد؟

2.آیا درد در زمانهای خاص یا در طول فعالیت‌های خاص رخ می دهد؟

3. میزان درد؟

4. درد تیز است یا ضربان دارد؟

5. محل درد؟

6. چه فعالیت‌هایی باعث ایجاد یا تشدید درد می‌شوند؟

7. فرد برای تسکین درد چه می‌کند؟

8. چه علائم دیگری (مانند بی حسی) با درد ایجاد می‌شود؟

سپس پزشک با توجه به پاسخ سوالات و بر اساس خانواده و سابقه شما، معاینه فیزیکی و نتایج آزمایش‌های شما مشکل اصلی را تشخیص می‌دهد و در اینجا دکتر تصمیم می‌گیرد که آیا در این مورد به متخصص ارتوپد نیاز است یا فقط یک علامت طبیعی می‌باشد. ‌ ‌ .

سخن پایانی

کادر پزشکی متشکل از گروهی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی معتبر شامل پزشکان، داروسازان و متخصصان تغذیه است. این مقاله توسط افرادی با صلاحیت‌های لازم نوشته و توسط کادر مذکور بررسی شده است که امیدواریم بتوانید اطلاعات لازم را کسب کنید. همواره بهتر است بدانید در صورتی که مشکلات تیر کشیدن کف پا و قلب برای شما به صورت مکرر اتفاق افتاد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

علائم و ویژگی‌هایی که در طول معاینه پزشک پیدا می‌شوند معمولاً سرنخ‌هایی را برای علت درد اندام ارائه می‌دهند. پزشک بر اساس علائم، سن و وجود بیماری تصمیم می‌گیرد که فرد چقدر سریع به رسیدگی مراجعه کند.

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، نه تنها علائم دردناک افزایش می‌یابد، بلکه باریک شدن سایر رگ‌های خونی مانند شریان کاروتید، مغز یا کلیه‌ها باقی می‌ماند که عواقب آن افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی می‌باشد.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس