شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

تیر کشیدن قلب و درد دست چپ

ارتباط میان تیر کشیدن قلب و درد دست چپ چیست؟

تیر کشیدن قلب و درد دست چپ، هرگز خوشایند ما انسان‌ها نبوده و نیست! چرا که نمی‌دانیم این مشکل آیا نشانی از یک حمله قلبی دارد؟ آیا به یک بیماری و نارسایی قلبی دچار شده‌ایم؟ آیا استرس یا مشکلات گوارشی باعث ایجاد آن شده است یا موضوع چیز دیگری است؟ نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ما هرگز نمی‌توانیم، در همان قدم‌های اول این موضوع را تشخیص دهیم.

از آن‌جایی که قلب یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن ماست و جان و زندگی ما به آن مربوط است، بنابراین برای پیدا کردن علت این موضوع، باید هر چه سریع‌تر، به اورژانس یا یک متخصص قلب مراجعه نمایید تا شما را معاینه کند. ما هم در این مقاله، اطلاعاتی پیرامون تیر کشیدن دست چپ و قلب، در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

سوزش پشت قلب

آیا تیر کشیدن قلب و درد دست چپ به سبب یک حمله قلبی است؟

زمانی که یک بیمار با علائمی مانند تیرکشیدن قلب و درد دست چپ، به یک پزشک متخصص مراجعه کند، اولین احتمالی که پزشکان برای او در نظر می‌گیرند، وجود یک حمله قلبی است.

به سبب آن که در میان تمامی علل شایع به وجود آورنده تیر کشیدن قلب و احساس درد در دست چپ، حمله قلبی از همه خطرناک‌تر است. شاید برای درمان سایر بیماری‌ها، وقت و زمان زیادتری در اختیار ما قرار داشته باشد، اما در هنگام حمله قلبی، زمان بسیار کمی برای نجات جان یک بیمار داریم.

به همین سبب است که زمان مراجعه به متخصصان، با وجود علائمی مانند تیر کشیدن قلب، اولین نکته‌ای که بررسی می‌گردد، حمله قلبی است. البته برای آن که به صورت قطعی و دقیق بتوان به این موضوع پی برد، باید آزمایشات و بررسی‌های دقیق مانند آزمایش خون و نوار قلب از بیمار گرفته شود. همچنین پزشکان علائم دیگر بیمار را نیز بررسی می‌کنند و سپس نظر نهایی خود را در زمینه وجود یا عدم وجود یک حمله قلبی ارائه می‌نمایند.

زمانی که یک بیمار علاوه بر تیر کشیدن قلب، با علائم دیگری مانند احساس درد در دست چپ، حالت تهوع، درد قفسه سینه، تنگی نفس، عرق سرد و دردی که به سمت بازوی چپ، گردن، شانه و حتی کمر امتداد پیدا می‌کند مواجه شود، احتمال دچار شدن به یک حمله قلبی در او قطعی‌تر می‌شود.

پس در چنین شرایطی، به خوبی علائم خود را بررسی کرده و اگر احساس می‌کنید که به زودی در معرض یک حمله قلبی قرار می‌گیرید، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

7 علت تیر کشیدن قلب و درد دست چپ

برای تیر کشیدن قلب و درد دست چپ، می‌توان علل متعددی را مورد بررسی قرار داد. برخی از این علل، به صورت مستقیم به قلب و بیماری‌های قلبی ارتباط دارند و برخی دیگر، در اثر سایر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی به وجود آمده‌اند. قلب به سبب آن که به ریه و معده نزدیک است، بنابراین با آسیب دیدن آن‌ها، دردها و حالت‌های تیر کشیدن را در این قسمت نیز احساس می‌کنیم. به یاد داشته باشید که یک متخصص ماهر قلب و عروق، تنها کسی است که می‌تواند ریشه اصلی این درد را کشف کرده و اقدامات درمانی لازم را برای نجات جان بیمار خویش انجام دهد. در ادامه مقاله، قصد داریم برخی از شایع‌ترین علل تیر کشیدن دست چپ و قلب را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم و از شما ممنون می‌شویم اگر همچنان به همراهی با ما ادامه دهید:

⦁ حمله قلبی

در صورتی که یکی از شریان‌های مهم قلب انسان به هر دلیلی با انسداد مواجه شود، در فرایند خونرسانی به قلب مشکلات متعددی به وجود می‌آید. در این گونه مواقع، قلب نمی‌تواند اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز خود را دریافت نماید و در معرض خطر قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی می‌گوییم بیمار، دچار حمله قلبی شده است.

شما می‌توانید حمله قلبی را علاوه بر تیر کشیدن قلب و احساس درد دست چپ، با علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، حالت تهوع و… نیز احساس کنید.

همچنین اگر یک لخته خون در عروق کرونر به وجود آمده باشد و یا این عروق دچار پارگی شده باشند، جریان خون به قلب متوقف شده و جان و زندگی بیمار به خطر می‌افتد. برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایندی، با مشاهده علائم حمله قلبی، در سریع‌ترین زمان ممکن با اورژانس تماس بگیرید.

⦁ آنژین

دومین علت شایعی که می‌تواند در جسم یک انسان علائمی مانند تیر کشیدن قلب و همچنین درد در دست چپ را به وجود آورد، آنژین است. زمانی که عضله قلب شما، خونی که سرشار از اکسیژن است را نتواند دریافت کند، بیماری آنژین رخ می‌دهد. این بیماری، علائمی شبیه به حمله قلبی ایجاد می‌‌کند و تشخیص آن، کار یک متخصص قلب و عروق است.

⦁ مشکلات عضلانی و استخوانی

ممکن است شما به تازگی یک تصادف را پشت سر گذاشته باشید یا در اثر تمرینات غیر اصولی ورزشی یا بلند کردن بار سنگین با صدماتی در استخوان قفسه سینه خود مواجه شده باشید.

فرقی ندارد که استخوان قفسه سینه آسیب دیده باشد، دچار التهاب غضروف اطراف جناغ سینه شده باشید و یا یک اسپاسم عضلانی در این قسمت برای شما رخ داده باشد. در هر صورت، این مشکلات نیز علائمی مشابه تیر کشیدن و درد قلب را به وجود می‌آورند که چندان ارتباطی به قلب ندارد.

⦁ پارگی آئورت

یکی دیگر از شرایط خطرناکی که تیر کشیدن قلب و احساس درد دست چپ را به همراه دارد، پارگی آئورت است. اصلی‌ترین رگ خونی قلب انسان، آئورت است که اگر به هر دلیلی دچار آسیب و پارگی شود، دردهای تیر کشنده و ناراحت کننده‌ای در قلب به وجود می‌آورد.

علائم این بیماری، بسیار شبیه به حمله قلبی است و طبیعتاً برای زندگی و حیات بیمار نیز خطرات بسیار زیادی به همراه دارد. این بیماری نیز باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گرفته و به سرعت برای درمان آن راه حلی اندیشیده شود.

⦁ پریکاردیت

گاهی ممکن است برای پیدا کردن علت تیر کشیدن قلب و بررسی درد دست چپ، به پزشک مراجعه کنید و او به شما بگوید که این موضوع به سبب بیماری پریکاردیت در جسم شما رخ داده است.

پریکاردیت در واقع یک نوع کیسه یا پرده‌ای دو لایه است که میان قلب و دیافراگم قرار دارد. در واقع قسمت داخلی این کیسه بر روی قلب قرار گرفته و قسمت خارجی آن، بر روی دیافراگم و سایر قسمت‌های قلب واقع شده است.

میان دو لایه تشکیل دهنده پریکاردیت، یک مایع وجود دارد تا از اصطکاک آن‌ها جلوگیری به عمل آورد. در صورتی که در این قسمت هر گونه التهاب یا عفونتی به وجود آید، لایه‌های پریکاردیت بیش از پیش ضخیم شده و بر روی همدیگر ساییده می‌شوند. این مشکل با علائمی مانند تنگی نفس، تیر کشیدن قلب، افزایش فشار خون و…. همراه است.

⦁ استرس و اضطراب

در میان عواملی که باعث تیر کشیدن دست چپ و قلب می‌شوند، هرگز نمی‌توان از فشار‌های عصبی، استرس و اضطراب چشم پوشی کرد. چرا که این حالت‌ها، با وجود آن که برای روح و روان انسان ایجاد می‌شوند، اما به صورت مستقیم بر روی سیستم جسم و به خصوص قلب هم تاثیر می‌گذارند.

شاید شما نیز بارها و بارها این موضوع را تجربه کرده باشید که پس از یک تنش عصبی و تجربه استرس، دچار علائمی مانند تیر کشیدن قلب، تنگی نفس یا درد قفسه سینه شده باشید. شاید حتی ترسیده باشید که دچار یک بیماری یا حمله قلبی شده‌اید و در نهایت پزشک، ریشه آن را در استرس و اضطراب کشف کرده باشد.

البته این نکته را از یاد نبرید که حملات پانیک در اثر استرس، در صورتی که کنترل نشوند، ممکن است خود به تنهایی عاملی برای حمله قلبی باشند.

بنابراین در صورتی که چنین علائمی را تجربه می‌کنید، علاوه بر این که باید به پزشک مراجعه کنید، حتما با تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، مراجعه به مشاور، صحبت با یک دوست خوب، رفتن به دل طبیعت و گوش دادن به موزیک‌های آرامش بخش، استرس و تنش‌های عصبی را از خود دور کنید.

⦁ مشکلات گوارشی

به سبب آن که قلب در نزدیکی معده قرار دارد، بنابراین هر نوع به هم ریختگی و آشوبی که برای معده به وجود آید، در قلب نیز احساس می‌شود. گاهی شما برای تیر کشیدن قلب خود بسیار ترسیده‌اید، اما پزشک با آزمایشات و معاینات دقیق به شما می‌گوید که این مشکل، ریشه در سیستم گوارش و به خصوص معده شما دارد.

در صورتی که اسید معده شما به هر علتی به سمت مری بازگشت نماید، ریفلاکس معده رخ می‌دهد که علائم آن، بسیار تا بسیار به بیماری‌های قلبی شبیه است.

تیر کشیدن قلب و دست چپ و تفاوت بیماری‌های قلبی و غیر قلبی

حال دیگر به خوبی می‌دانیم که تیر کشیدن قلب و درد دست چپ، تنها به سبب بیماری‌های قلبی نیست و می‌تواند ده‌ها علت دیگر هم داشته باشد.

در این گونه مواقع، این سوال به ذهن افراد خطور می‌کند که چگونه در هنگام تیر کشیدن قلب و همچنین درد دست چپ، تفاوت بیماری‌های قلبی و غیر قلبی را از همدیگر تشخیص دهیم؟ در این قسمت، به پارامترهای ساده‌ای اشاره می‌کنیم که شاید در این گونه مواقع، به شما کمک کند تا بتوانید به یک تشخیص درست برسید و به موقع برای درمان خود اقدام کنید

دردهایی که به سیستم قلب انسان مربوط هستند، معممولاً به صورت ناگهانی به وجود می‌آیند و حتی ممکن است برای مدت زمان 15 الی 30 دقیقه طول بکشند.

شما آثار این درد را در دست چپ، گردن، شانه، فک و حتی کمر خود احساس خواهید کرد. این در حالی است که بیماری‌های غیر قلبی، علائم خود را به آرامی نشان می‌دهند و هرگز درد به سرعت و ناگهانی ایجاد نمی‌شود.

اگر تیر کشیدن قلب و تجربه درد دست چپ، به سبب مشکلات استخوانی و عضلانی باشد (هر چند این درد تیز و تیر کِشنده است) اما به هیچ عنوان شدید و ناگهانی نیست. همچنین ممکن است باعث بی حسی و ضعف اندام‌ها به خصوص دست‌ها شود.

اگر درد دست شما به سبب حمله قلبی رخ داده باشد، با حرکت دادن دست و تغییر حالت بدن، هیچ تغییری در میزان آن احساس نمی‌کنید. این در صورتی است که دردهای عضلانی و اسکلتی، با ثابت نگه داشتن دست کاهش پیدا می‌کنند.

در نهایت این که اگر در حال استراحت و یا مشغول کارهای روزانه بودید و به صورت ناگهانی دچار درد قلب، تیر کشیدن آن و درد دست چپ شدید، به احتمال زیاد ریشه آن در بیماری‌های قلبی است و باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

نشانه‌های بیماری‌های قلبی که هرگز نباید آن‌ها را نادیده بگیرید

اگر حتی یک درصد این احتمال وجود داشته باشد که فردی در معرض یک حمله قلبی قرار دارد، نباید حتی یک ثانیه را هم از دست داد و باید فوراً به اورژانس زنگ بزند. علاوه بر تیر کشیدن قلب و درد دست چپ، اگر علائم زیر را نیز در جسم خود مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن به اورژانس مراجعه نمایید تا اقدامات اولیه برای درمان شما صورت پذیرد:

⦁ سرگیجه

⦁ حالت تهوع

⦁ استفراغ

⦁ سردرد

⦁ خستگی مفرط

⦁ درد قفسه سینه

⦁ تنگی نفس

⦁ احساس درد در شانه و بازو و گردن

⦁ مشکل در راه رفتن

⦁ مشکل در صحبت کردن

⦁ ورم کردن زبان

⦁ تورم دست و پاها و به خصوص مچ پا

⦁ مشکل در تنفس و یا بلع غذا

این نکته را به یاد داشته باشید که از میان علائم ذکر شده، ممکن است به صورت همزمان، دو یا چند نمونه از آن‌ها را شاهد باشید. حتی در این صورت هم، اولین احتمالی که باید به آن توجه نموده و آن را با اورژانس یا پزشک متخصص خود در میان بگذارید، یک حمله قلبی است.

درمان‌های خانگی تیر کشیدن قلب و درد دست چپ

شاید تعجب کنید که برای درمان تیر کشیدن قلب و درد دست چپ، بتوان بر روی روش‌های خانگی نیز حساب کرد! آخر قلب شوخی نیست و چگونه می‌توانیم برای درمان آن تنها بر روی درمان‌های خانگی حساب کنیم؟ نکته‌ای که در این زمینه مطرح می‌شود این است که درمان‌های خانگی، هرگز و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی گردند.

متاسفانه برخی از افراد، با مشاهده کوچک‌ترین علائمی از تیر کشیدن دست چپ و قلب، به سراغ درمان‌های خانگی می‌روند و به این صورت جان خود را به خطر می‌اندازند.

شما تنها زمانی مجاز به استفاده از این درمان‌ها هستید که به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده‌ باشید، وضعیت شما با دقت بررسی شده باشد، ریشه اصلی بیماری شما کشف شده باشد و هیچ خطری جان شما را تهدید نکند.

پس از آن می‌توانید با خیال راحت، در کنار درمان‌هایی که متخصصان برای شما در نظر گرفته‌اند و البته با اجازه پزشک، از درمان خانگی درد دست چپ نیز استفاده کنید.

حال با این توضیح، می‌خواهیم برخی از درمان‌های خانگی موثر در این زمینه را به شما عزیزان معرفی کنیم:

⦁ چای سبز: چای سبز سرشار از خواص آنتی اکسیدانی بوده و نقش بسیار موثری در پیشگیری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های قلبی ایفا می‌کند.

⦁ زردچوبه: همه ما به خوبی می‌دانیم که زردچوبه، یکی از ترکیبات طبیعی و ضد التهابی است که در دسترس ما وجود دارد. بنابراین مصرف آن به درمان التهاب قلب، ریه، معده و… کمک فراوانی می‌نماید.

⦁ گوش دادن به موسیقی: اگر مطمئن شدید که تیر کشیدن قلب و احساس درد در دست چپ شما به سبب استرس رخ داده است، به موسیقی‌های آرامش بخش و پر از امید پناه ببرید.

⦁ رژیم غذایی سالم: در رژیم غذایی خود از ترکیباتی که دارای اسیدهای چربی امگا 3، پروتئین، ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند استفاده کنید.

⦁ سرکه سیب: اگر متوجه شدید که تیر کشیدن قلب شما به سبب رفلاکس معده و به هم ریختگی سیستم گوارش به وجود آمده، یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به همراه یک لیوان آب ولرم ترکیب نموده و میل کنید.

⦁ کمپرس گرم: اگر مطمئن هستید که تیر کشیدن دست چپ و قلب، به سبب آسیب‌های استخوانی و عضلانی به وجود آمده است، بر روی قسمت آسیب دیده، از کمپرس گرم استفاده کنید.

⦁ سیر: حیف است از درمان‌های خانگی برای تیر کشیدن قلب صحبت کنیم و اشاره‌ای به سیر نکنیم. سیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سلامتی قلب انسان است. کافی است حبه‌های کوچک سیر را با یک لیوان شیر گرم ترکیب نموده و آن را میل کنید.

سخن پایانی

تیر کشیدن قلب و درد دست چپ، اتفاقی نیست که بتوان از آن ساده گذر کرد. این درد را نمی‌توان مانند سایر دردهای جسمی نادیده گرفت و برای آن کاری نکرد. هر چند بسیاری از مشکلات عصبی، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های ریوی و… نیز ممکن است با چنین علائمی خود را نشان دهند. اما در همان ابتدای کار، امکان تشخیص علت آن وجود ندارد.‌ پزشکان در این گونه مواقع، احتمال اصلی را بر یک حمله قلبی قرار می‌دهند و به سرعت وضعیت بیمار را بررسی می‌کنند.

شما نیز اگر احساس می‌کنید این درد بدون هیچ پیش زمینه‌ای رخ داده و با علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، خستگی شدید و درد منتشر شونده به بازو و گردن همراه است، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. فراموش نکنید که اگر دچار یک حمله قلبی شده باشید، هر لحظه با ارزش است و نباید آن را برای مراجعه به اورژانس از دست بدهید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس