شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

تیر کشیدن قلب در خواب

آیا می دانستید نشانه تیر کشیدن قلب در خواب چیست؟

شاید تا کنون به هنگام خواب دردی گذرا را از سمت قلب خود احساس کرده باشید و کنجکاو شده‌اید که علت اصلی آن چیست. این دردی که قلب ما گاهاً موقع خوابیدن احساس می‌کند، به اصطلاح تیر کشیدن قلب در خواب می‌گوییم. از آنجایی که قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و سالم بودن آن بسیار برای بدن ما حیاتی است، پس حتماً باید علت اصلی این اختلال را بدانیم و برای درمان آن اقدام کنیم.

اگر شما در شب‌ هنگام، تجربه تیرکشیدن و یا هر یک از مشکلات قلبی همچون تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضعف عمومی، تهوع و استفراغ، افزایش تپش قلب، ضربان نامنظم را داشتید، بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید. چرا ‌که ممکن است مشکل به‌ وجود آمده به ‌سبب حمله قلبی رخ داده باشد.

تیر کشیدن قلب در خواب

ضربه ‌دیدگی قفسه سینه و پلوریت و ارتباط آن با تیر کشیدن قلب در خواب

اگر هنگام خواب در قلب خود دردی را احساس کردید، این فقط به این معنا نیست که مشکلی در قلب شما وجود دارد. دلایل زیادی می‌تواند در این زمینه دخیل باشد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها، ضربه به قفسه سینه است.

این موضوع منجر به آسیب استخوان قفسه سینه شده و در نتیجه علت درد کردن قلب موقع خواب می‌شود. بهتر است به اموری که در چند روز گذشته انجام دادید فکر کنید. اگر اخیراً تصادفی کرده اید یا ضربه خاصی به قفسه سینه‌ شما وارد شده احتمالاً همین موضوع باعث احساس قلب درد شما شده است.

گاهی تیرکشیدن قلب شما، به سبب آسیب‌های عضلانی و اسکلتی نیست و شما نمی‌دانید تیر کشیدن قلب هنگام خواب نشانه چیست؟ در این گونه مواقع ممکن است یک بیماری قلبی باعث ایجاد چنین مشکلی شده باشد.

احساس درد در نواحی قلب موقع خواب می‌تواند به سبب عارضه‌ای به نام پلوریت باشد. پلوریت نام بیماری است که باعث می‌شود مایعات در اطراف ریه شما جمع شده و در حالتی که صاف دراز کشیده‌اید، متوجه درد در قسمت‌هایی از ریه خود شوید.

همین عامل باعث می‌شود بسیاری به اشتباه فکر کنند که ایرادی در قلب خود دارند، در حالی که مشکل به سبب وجود پلوریت است و باید برای درمان آن اقدام کنند. اگر شک دارید که به پلوریت مبتلا هستید یا خیر، سه نمونه از علائم تنگی نفس، سرفه، تب را در خود چک کنید.

اگر آن‌ها را در خود مشاهده نمی‌کنید، بهتر است سراغ بررسی علائم دیگر بیماری‌ها بروید. در این مطلب سعی می‌شود مواردی همچون ضربه به قفسه سینه و پلوریت، مشکلات ریفلاکس معده و آنژین صدری، التهاب قلب و اقداماتی که برای تشخیص و درمان این بیماری توسط پزشک صورت می‌پذیرد، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

تیر کشیدن قلب هنگام خواب که به‌ سبب آنژین و ریفلاکس معده رخ داده است

اگر احساس تیر کشیدن قلب در خواب دقیقاً از خود قلب شما باشد، ممکن است به بیماری آنژین قلبی مبتلا شده باشید. آنژین نوعی درد قلبی است که ناشی از کمبود خون و اکسیژن در عضله قلبی به دلیل تنگی عروق عضلانی قلب شکل می گیرد. آنژین اغلب به عنوان علامتی از بیماری عروق کرونر قلب  (عروقی که اکسیژن به قلب را تامین می‌کنند را) ظهور پیدا می‌کند.

علت ابتلا به آنژین ممکن است شامل تنگی عروق قلبی به علت توده چربی و رسوبات در دیواره عروق قلبی، تشدید حالت تنگی عروق قلبی به علت فعالیت بدنی یا استرس، تسریع ضربان قلب یا پرخونی موقت عروق قلبی به علت تغییر در فشار خون رخ داده باشد. اگر غیر از درد در محدوده قلب خود، در گردن و بازوی چپ خود نیز دردی را احساس می‌کنید، احتمال اینکه به آنژین مبتلا باشید بیشتر است.

یکی از بیماری‌های دیگر که باعث تیر کشیدن قلب موقع خواب می‌شود و اغلب افراد در زندگی خود ممکن است به ‌صورت مکرر آن را  تجربه کنند ریفلاکس معده است. دریچه‌ای در ورودی معده وجود دارد که در حالت عادی به محض ورود غذا، بسته شده و مانع از عبور اسید معده به مری می‌شود.

گاهی اوقات این دریچه، عملکرد طبیعی خود را  بر اثر عوامل مختلف از دست می‌دهد و همین علت سبب می‌شود که اسید معده به مری برگردد. طبیعتاً مری توانایی تحمل اسید معده را مانند معده ندارد و با این برگشت اشتباه اسید، احساس سوزش آزار دهنده‌ای به ما دست می‌دهد.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که وقتی ما به صورت دراز کشیده قرار می‌گیریم، حالت فیزیکی بدنمان به گونه‌ای می‌شود که برگشت اسید به مری شدت پیدا می‌کند. از آن جایی که قسمتی که سوزش را احساس می‌کند تقریبا هم راستا با قلب قرار دارد، اولین فکری که به ذهن ما می‌رسد این است که درد از طرف قلب ما است. اگر در طول روز غیر از موقع خوابیدن در معده خود احساس سوزش می‌کنید، پس جای نگرانی زیادی وجود ندارد و با حل مشکل ریفلاکس معده‌، احساس تیر کشیدن قلب هنگام خواب شما نیز حل خواهد شد.

تیر کشیدن قلب در خواب نشانه چیست و التهاب قلب چه نقشی در بروز آن دارد؟

قلب انسان ممکن است بر اثر وجود بیماری، عفونت یا آسیب دچار التهاب شود. التهاب قلب فقط مختص یک بخش قلب نیست و مناطق مختلفی از قلب را شامل می‌شود. التهاب قلب پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند به تشکیل بیماری‌های مختلفی که عوامل عفونی، التهابی یا ایمنی برگشت پذیر متنوعی دارند، منجر شود. این بیماری‌ها می توانند همه قسمت‌های قلب را شامل شوند. از جمله این قسمت‌ها می‌توان به عضله قلب (میوکاردیت)، اندام داخلی مانند صمام‌ها (اتوماتیت صمام) یا لایه های بیرونی قلب (پیریکاردیت) اشاره نمود.

اگر شک دارید که به التهاب قلب مبتلا هستید یا خیر؟ می‌توانید به علائم آن در بدن خود توجه کنید و ببینید که چند مورد از پارامترهای گفته شد را در خود مشاهده می‌کنید.

علائم التهاب قلب ممکن است متفاوت باشند و شامل آندمیت (ضربان نامنظم یا سریع قلب)، درد قفسه سینه، خستگی غیرمعمول، تنگی نفس، علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه و ضعف عمومی باشند. زمان شروع علائم می‌تواند با شدت التهاب قلب شما متفاوت باشد. این علائم به محض شروع به وجود می‌آید یا به طور تدریجی طی مدت چند روز یا چند هفته ظاهر می‌شود.

علل التهاب قلب متنوع است و شامل عوامل عفونی مانند عفونت‌های ویروسی ، باکتریایی، قارچی، عفونت‌های اصلی مانند سیفیلیس، بیماری لایه اندانه، برخی از التهابات ایمنی ناشی از بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های اتوایمیون و شرایط غیرعفونی مانند تماس با مواد سمی (مانند سمومی که با مواد مخدر جدید در ساخت مصنوعی  بر روی شیرینی‌ها می‌ریزند) و ترمیمات قلبی تثبیتی تشکیل می‌دهد. تشخیص التهاب قلب ممکن است با بررسی تاریخچه بالینی، ارزیابی فیزیکی، آزمایشات خون و تصویربرداری قلب انجام شود.

در صورت شک به‌ سبب وجود التهاب قلبی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و درمان مناسب را برای شما تعیین کند. اگر بعد از آشنا شدن با بیماری التهاب قلب گمان می‌کنید که مشکل تیر کشیدن قلب شما هنگام خواب به این عارضه قلبی مبتلا مربوط است بدون این‌ که استرسی به خود وارد کنید، سریعاً به متخصص قلب مراجعه فرمایید. اگر طبق توصیه‌های پزشک رفتار کنید و دارو‌های تجویز شده را مرتباً مصرف کنید، یقیناً بیماری شما درمان خواهد شد.

بروز حمله قلبی و تجربه تیر کشیدن قلب در خواب

اگر هنگام خواب به صورت ناگهانی برای تیر کشیدن قلب بیدار شدید، احتمال این که حمله قلبی به سراغ شما آمده باشد وجود دارد. حمله قلبی نیز می‌تواند یکی از ریشه‌های اصلی تیر کشیدن قلب هنگام خواب باشد. نام حمله قلبی می‌تواند برای شما خیلی ترسناک باشد، اما لازم نیست سلامت روان خود را به‌ سبب این موضوع به خطر بیندازید.

در ادامه شما را بطور کامل با حمله قلبی و علائم آن آشنا می‌کنیم تا شاید پس از آشنا شدن با آن غول ترسناکی که از حمله قلبی در ذهن خود ساخته‌اید، کم رنگ‌تر شود.

حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد، وقوع انسداد خون‌رسانی به قسمتی از عضله قلب است که تنفس بطن چپ قلب (وجهی از عضله قلبی که بیشترین نیاز به اکسیژن دارد) را کاهش می‌دهد و باعث به هم خوردن عملکرد صحیح آن می‌شود. این انسداد عموماً ناشی از تشکیل توده چربی و رسوبات در دیواره عروقی که خون را به قلب می‌رساند است. این عامل باعث می‌شود که خونرسانی به بخش متأثر از عضله قلبی مختل شود. بنابراین قسمتی از عضله قلب به علت کمبود خون و اکسیژن میوکاردی دچار آسیب می‌شود.

برای این که بدانید علت تیر کشیدن قلب در خواب به سبب حمله قلبی است یا خیر؟ در بخش بعدی 6 مورد از علائم شایع حمله قلبی را نام می‌بریم:

  • درد یا سنگینی در قفسه سینه که به سمت بازو (به‌ خصوص بازوی چپ)، شانه، گردن، فک یا شکم انتقال یابد.
  • احساس تنگی نفس و مشکل در تنفس
  • تعریق شدید، رنگ پریدگی در صورت یا لب‌ها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خستگی شدید و ضعف عمومی
  • اضطراب و احساس نگرانی شدید

اگر هرگونه علائمی که مشکوک به حمله قلبی هستند را احساس می‌کنید، نیاز به بررسی‌های فوری پزشکی دارد. در صورت تجربه این علائم باید به سرعت به بیمارستان مراجعه کنید، یا با اورژانس تماس بگیرید تا تشخیص و درمان صحیح، سریعاً برای شما ارائه شود.

زمانی که باید برای تیر کشیدن قلب هنگام خواب به پزشک مراجعه شود

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، در تمامی حالاتی که احساس قلب درد به شما دست دهد، صلاح است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. شما باید با انجام معاینات دقیق پزشکی، از علت تیر کشیدن قلب هنگام خواب با خبر شوید. اما حالاتی وجود دارند که در صورت مشاهده آن‌ها لازم است سریعاً به دکتر مراجعه کنید و به تاخیر انداختن آن‌ها، می‌تواند برای شما یا اطرافیانتان مشکل ساز باشد. بدین منظور ما این علائم را از بیماری‌های مختلف در این قسمت گردآوری کرده‌ایم:

  • درد ناگهانی قفسه سینه

اگر تا این قسمت از مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید آن دسته از بیماری‌های جدی قلب با علائمی مانند درد ناگهانی از سمت قفسه سینه به وجود می‌آیند. پس اگر این گونه درد را در جسم خود یا اعضای خانواده مشاهده کردید، مراجعه به پزشک را در اولویت خود قرار دهید.

  • دردهایی که به گردن، بازوی چپ، فک گسترش یافته‌اند

گاهی ممکن است همزمان با دردی که از سمت قلب خود احساس می‌کنید، این درد به مرور زمان به بازوی چپ، گردن، یا حتی فک شما گسترش یابد. این موارد شاید به سبب مشکلات جدی قلب باشد و باید توسط متخصصان مورد بررسی قرار گیرد.

ممکن است با احساس چنین مواردی با خودتان بگویید بهتر است خودم و اطرافیانم را نگران نکنم و با احساس چند درد جزئی به خودم سخت نگیرم! اما واقعیت این است که اولین شرط برای این که خودتان را نگران نکنید این است که با مراجعه به پزشک متخصص از سلامت خود مطمئن شوید؛ نه این که با بی توجهی، کل صورت مسئله را پاک کنید.

  • احساس تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه

اگر همراه با احساس تیر کشیدن قلب هنگام خواب، مشکلاتی مانند تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه نیز داشتید، طبیعتاً مراجعه به دکتر ضروری می‌شود. چون احتمالاً بیماری مهمی می‌خواهد با این علائم خود را نشان دهد. پس از شما خواهش می‌کنیم صرفاً برای این که ناراحتی در خانواده‌تان به وجود نیاید، با این مشکلات سرسری برخورد نکنید. چرا که ناراحتی اصلی، با درمان نشدن بیماری خود و خانواده‌تان ممکن است به وجود آید.

  • حس انقباض در بخش فوقانی پشت

احساس انقباض در قسمت فوقانی پشت، یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند مستقیماً به بیماری‌های قلبی ربط داشته باشد و یکی از عوامل و علت تیر کشیدن قلب موقع خواب باشد. از آن‌جایی که درمان بیماری‌های قلبی ضروری‌تر از اندام‌های دیگر است، پس توصیه می‌شود آن را در اولویت بیشتری قرار دهید.

اقدامات مهمی که پزشک برای تشخیص علت تیر کشیدن قلب در خواب انجام می‌دهد

همان‌طور که قبلا هم بیان شد، برای فهمیدن دلیل تیر کشیدن قلب در خواب، خوب است که به دکتر مراجعه کنید. اگر چیزی که شما را از مراجعه به دکتر باز می‌دارد، ترس از پروسه‌های طولانی برای تشخیص درمان است، باید بگوییم که اولاً همیشه این‌گونه نیست. در واقع شما همیشه مجبور نیستید عکس برداری و آزمایشات طولانی و هزینه‌های سنگینی را برای آن متحمل شوید.

گاهی اوقات ممکن است دکتر متخصص قلب شما صرفاً با پرسیدن سوالاتی از علائم و معاینه در مطب، مشکل اصلی شما را تشخیص دهد. اما حتی اگر مجبور به انجام یک سری آزمایشات و عکسبرداری‌ها شدید، باور کنید که ارزش آن را دارد. این پروسه ارزش آن را دارد به جای این که بعدها گرفتار مرحله‌ای پیشرفته و خطرناک‌تر از بیماری خود شوید. اکنون نوبت آن فرا رسیده که مراحل معاینه را به صورت دقیق بیان کنیم:

  1. پرسش سوالات و معاینه فیزیکی

در مرحله اول متخصص قلب سوالاتی از علائم و تعداد تکرار آن از شما می‌پرسد و یک سری معاینه‌های فیزیکی در مطب خود انجام می‌دهد تا بفهمد تیر کشیدن قلب هنگام خواب نشانه چیست؟ همان‌طور که گفته شد برای بسیاری از عارضه‌های قلبی، این مرحله می‌تواند مرحله پایانی تشخیص علت تیر کشیدن قلب شما موقع خواب باشد. اما اگر پزشک به بیماری‌های جدی‌تری مشکوک شود مراحل بعدی نیز ادامه پیدا می‌کند.

 

  1. انجام دادن آزمایش خون و آزمایش تصویربرداری

در این مرحله، پزشک برای اطمینان از این که مشکل دقیقاً از قلب شما است یا اندامی دیگر؟ برای شما انجام آزمایش خون را تجویز نموده و سپس با جواب آن، تشخیص خود را اعلام می‌کند. همچنین ممکن است مجبور شوید برخی از آزمایشات تصویربرداری را نیز انجام دهید تا فرایند تشخیص علت اصلی تیر کشیدن قلب شما، بهتر سپری شود.

 

  1. تست ورزش و اکو

انجام تست ورزش یا اکو و حتی نوار قلب بسته به تشخیص پزشک شما صورت می‌پذیرد. حتی ممکن است با توجه به صلاح‌دید پزشک، این مرحله در کنار مرحله اول و به سرعت انجام دهید. اگر بابت هزینه‌های انجام این تست‌ها نگرانید، خبر خوب این است که بیمه‌های درمانی، اکثرا هزینه انجام این تست‌ها را متقبل می‌شوند، پس جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین علت تیر کشیدن قلب در خواب بیان شد که شاید مشکل شما به سبب وجود یکی از دلایل نام برده باشد. اگر نتیجه گرفتید که علت تیر کشیدن قلب موقع خواب، به‌ علت وجود عارضه‌ای در قلب شما است، نباید دچار  نگرانی شوید و باید خونسردی خود را حفظ کنید. چرا که بسیاری از بیماری‌های قلبی، با معاینه دکتر متخصص و تجویز دارو‌های مربوطه، به سرعت قابل درمان هستند.

حتی ممکن است در مراحل ابتدایی بیماری خود باشید و با مراجعه به پزشک و رعایت توصیه‌های لازم او، از بروز بیماری اصلی پیشگیری کنید. پس به این نکته مهم توجه داشته باشید که هرگز با خواندن این مقاله و یا مقاله‌های دیگر نمی‌توانید به ‌طور قطعی دلیل قلب درد خود را موقع خواب متوجه شوید و حتماً ضروری است که به دکتر متخصص قلب مراجعه کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس