شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درد معده که به پشت کمر می زند

آیا می‌دانستید درد معده که به پشت کمر می زند

دردهای معده را همه ما تجربه کرده‌ایم؛ اما آیا دردهای گوارشی ناشی از معده می‌تواند به پشت کمر هم بزند؟ آیا شما هم دچار درد معده که به پشت کمر می زند شده‌اید و نگران هستید؟ بهترین درمان و دارو برای درد معده که به پشت کمر می زند؛ کدام است؟ با اینکه بسیاری از علت‌هایی که با درد معده و با انتشار به پشت کمر همراهی دارند، خطرناک نیستند؛ اما یادتان نرود که مشکلات بسیار جدی مانند زخم و سوراخ شدن معده، خونریزی‌های معده، پاره شدن کیسه صفرا و حتی حملات قلبی کشنده هم می‌تواند همین علائم را ایجاد کرده باشد.

درد معده که به پشت کمر می زند

علت درد معده که به پشت کمر می ‌زند

مهم‌ترین دلیل درد معده که به پشت کمر می زند چیست؟ چرا درد معده‌ام به پشتم می‌زند؟ شاید شما هم از دوستان و اطرافیانتان شنیده باشید که می‌گویند درد معده‌ام به پشت و کمرم می‌زند. پزشکان معتقدند که بسیاری از عواملی که باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه بالا شکم، انتها مری و معده و ابتدا روده باریک یا اثنی عشر می­شود، با دردهای ارجاعی به پشت کمر همراهی دارد.

اما اصلی­ترین دلیل درد معده که به پشت کمر می‌ زند چیست؟ مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل ایجاد درد معده که به پشت کمر می­زند، کدامند؟ من درد معده دارم که به پشت کمرم می‌زند، چه چیزی بخورم که خوب شوم؟ درد معده که به پشت می زند چیست؟ به موارد زیر که به معرفی علل مهم، شایع و اصلی این درد اشاره کرده است، توجه کنید.

1-نفخ معده؛ بسیاری از افراد که نفخ معده را تجربه می‌کنند، احساس سنگینی و پری در ناحیه زیر قفسه سینه و بالا شکم دارند. عضلات پشت و اطراف ستون فقرات و کمر ممکن است بر اثر نفخ ایجاد شده، تحت فشار قرار گرفته باشد. فشار وارد بر عضلات، آنها را دچار اسپاسم، انقباض و گرفتگی می‌کند و دردی را ایجاد می‌کند که در پشت کمر تجربه می‌شود. پس قسمتی از این درد ممکن است به علت انقباض و گرفتگی عضلات باشد.

2- ورم معده یا گاستریت؛ التهاب ایجاد شده در سطح داخلی دیواره معده، اصطلاحا ورم معده یا گاستریت نامیده می‌شود. با عواملی مانند سیگار کشیدن، قلیان و مصرف توتون و تنباکو به هر شکلی که باشد، ارتباط دارد. افرادی که الکل مصرف می‌کنند، داروهای کورتونی استفاده می‌کنند و داروهای مسکن ضد درد مانند ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن، ایندومتاسین و دیکلوفناک مصرف کرده­اند، در این افراد احتمال بروز این عوارض بالا است. حتی استفاده از شیاف دیکلوفناک نیز می‌تواند افراد مستعد را دچار دردهایی کند که علاوه بر معده، پشت و کمرشان را نیز آزار می‌دهد.

3- سوء هاضمه؛ پرخوری در مصرف غذاهای نامتعادل، می‌تواند با سوء هاضمه همراه شود. آروغ زدن، احساس سنگینی، بو و مزه بد در دهان و تهوع و استفراغ از علائم همراه سوء هاضمه هستند.

4- رفلاکس معده به مری؛ بازگشت شیره یا محتویات معده به مری که رفلاکس نامیده می‌شود، یکی از علل بسیار شایعی است که باعث درد معده و سوزش زیر جناغ سینه می‌شود که بسیاری از اوقات پشت و بالا کمر را نیز درگیر می‌کند. مصرف سیگار، غذاهای پر ادویه، چرب و حجیم، چاقی شکمی، دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، مصرف ترکیبات کافئین‌دار و مصرف سیگار و الکل، احتمال رفلاکس معده به مری را افزایش می‌دهد.

5- زخم‌های پپتیک؛ زخم‌های پپتیک که گاهی زخم معده یا اثنی عشر نامیده می‌شود، در دیواره داخلی معده و قسمت ابتدایی روده باریک اتفاق می‌افتد. این زخم‌ها با دردهای کلاسیک و مشخصی در بالا شکم همراهی دارند. برخی از انواع زخم‌های پپتیک با گشنگی تشدید می‌شوند و برخی از آنها با غذا خوردن شدت می‌یابند. عوارض زخم‌های پپتیک مانند سوراخ شدن و یا خونریزی‌های ناشی از آنها نیز می‌تواند دردهای معده ایجاد کند که به پشت می‌زند.

6- بیماری‌های درگیر کننده کیسه صفرا؛ مانند التهاب کیسه صفرا بر اثر انسداد خروجی صفرا با سنگ‌های صفراوی است که کُله سیستیت مزمن یا حاد (cholelithiasis) نام دارد.

7- مشکلات پانکراس؛ مانند انواع التهاب‌های پانکراس که پانکراتیت نامیده می‌شود، می­باشد. برخی از انواع سرطان‌های پانکراس نیز با این تابلو مشخص می‌شود.

8- از علل مرتبط با سیستم گوارش که بگذریم، یادتان باشد که بعضی از دردهای بالا شکم که به صورت درد و سوزش معده و پشت جناغ احساس می‌شوند و حتی به پشت و کمر می‌زنند، ممکن است هیچ ارتباطی با معده نداشته باشند و منشاء قلبی داشته باشند. هوشیار باشید که علائم بسیاری از حملات قلبی با همین دردها آغاز می‌شود. پس اگر علائمی مانند تنگی نفس، تغییرات تپش قلب، ضعف، بی‌حالی و غش کردن، تهوع و استفراغ، تعریق سرد فراوان وجود دارد، بلافاصله باید با اورژانس تماس گرفته شود.

9- بعضی از مشکلات ریوی؛ مانند التهاب‌های پرده دور ریه و عفونت‌های بافت ریه نیز می‌تواند علائم مشابه را تقلید کند.

10- معده درد عصبی؛ که به دنبال استرس‌ها، نگرانی‌ها و فشارهای روحی ایجاد می‌شود و در افراد مضطرب و مستعد مشکلات روحی بیشتر دیده می‌شود.

11- ورم‌های مدیا گاستریت‌های ناشی از عفونت با ویروس‌ها و باکتری‌ها که گاهی اوقات آنفولانزای معده نامیده می‌شود.

12- عدم تحمل لاکتوز؛ در افرادی که آنزیم لاکتاز ندارند و به دنبال مصرف بعضی از خوراکی‌های لبنی به خصوص شیر دچار آنها می‌شوند.

13- انسدادهای قسمت‌های بالایی دستگاه گوارش از جمله انسداد قسمت خروجی معده.

14- افرادی که به مسمومیت‌های غذایی دچار می‌شوند.

پس می‌بینید که علل زیادی برای درد معده که به پشت کمر می زند وجود دارد. پس اگر شما از این در رنج می‌برید بهتر است با پزشک مشاوره کنید.

 درد معده که به پشت کمر می‌زند چه عوارضی در پی دارد؟

آیا درد معده با انتشار به پشت و کمر خطرناک است؟ آیا درد معده که به پشت کمر می‌زند می‌تواند کشنده و جدی باشد؟ درد معده که به پشت می زند چیست؟ طبیعی است که شما نگران ایجاد عوارض و حوادث پر خطر به دنبال این دردها باشید؛ اما بدانید که عوارض این دردها کاملاً به دلیل ایجاد کننده ناراحتی در دستگاه گوارش‌ یا قسمت‌های دیگر وابسته است. به عوارضی که در ادامه آورده‌ایم توجه کنید.

1-اگر نفخ عامل ایجاد کننده این دردها باشد، اصولاً عارضه خاصی وجود ندارد.

2- اگر به دلیل زخم‌های گوارش یا زخم‌های پپتیک دچار این درد شده باشید، باید عوارض ناشی از آن را جدی بگیرید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

3- اگر به هر دلیل شما دچار انسداد خروجی کیسه صفرا و التهاب و عفونت کیسه صفرا یا کُله‌سیستیت شده‌اید، بدانید که عدم مراجعه اورژانسی، می‌تواند عوارض جدی حتی مرگ و میر بالا را داشته باشد. عوارض ناگواری که به طور کلی در درد معده که به پشت کمر می‌زند، محتمل است، به شرح زیر است.

-دسته اول دردهایی که شما را دچار عارضه خواهند کرد، عبارتند از: استفراغ‌های خطرناک؛ استفراغ‌های خطرناک یکی از موارد زیر است. استفراغ‌های خونی، استفراغ‌هایی که خون واضح و رگه‌های خونی زیاد دارند، استفراغ‌هایی که به رنگ صفرا و سبز هستند، استفراغ‌هایی که حالت جهنده دارند و محتویات آن را غذاهای هضم نشده تشکیل می‌دهد.

– دسته دوم دردهایی که شما را دچار عارضه خواهند کرد، عبارتند از: دردهایی که باعث بیدار شدن فرد از خواب شبانه می‌شود، دردهایی که با درمان‌های معمولی، به عنوان مثال، رعایت رژیم غذایی، داروهای ضد اسید و ….، تسکین پیدا نکرده­اند و دردهایی که با کاهش وزن‌های غیر قابل توجیه و بدون وجود رژیم غذایی ایجاد شده­اند، همچنین اگر دردی دارید که از معده به پشت کمر زده است و بیشتر از سه هفته است که تداوم دارد، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا دچار عوارض جدی نشوید.

همچنین دردهای ناگهانی و یکباره، دردهایی که در آنها یبوست‌های شدید و نفخ­های مکرر و دائمی وجود دارد نیز، باید به سرعت رسیدگی شود. هرگونه خونریزی از مقعد شامل خون روشن و واضح و همچنین مدفوع اسهالی، بدبو و قیری رنگ که بر خونریزی‌های دستگاه گوارشی دلالت دارد، از عوارض بسیار خطرآفرین این دردها محسوب می‌شود.

پس اگر شما دردی دارید که ناگهانی ایجاد شده است، خارج از حد تحمل است، به درمان‌های معمول جواب نداده است یا بیش از ۳ هفته است که تداوم دارد و توانایی انجام فعالیت‌های روزانه را از شما گرفته است، همین الان برای مشاوره اقدام کنید تا دچار عوارضی مانند؛ سوراخ شدن دستگاه گوارش و معده، پاره شدن روده‌ها و عوارض ناشی از انسداد دستگاه گوارش نشوید.

چگونه از درد معده که به پشت کمر می‌زند جلوگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید از ابتلا به درد معده با انتشار به پشت و کمر پیشگیری کنید؛ به نکات زیر توجه کنید.

1-اگر مبتلا به رفلاکس معده هستید؛ یعنی شیره معده به سمت مری پس می‌زند، با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید از ابتلا به درد معده با انتشار به پشت پیشگیری کنید.

-دو تا سه ساعت بعد از خوردن یا آشامیدن نوشیدنی‌های حاوی کافئین، دراز نکشید. یعنی حداقل سه ساعت باید بین غذا خوردن و خوابیدن شما فاصله باشد.

-حتماً در زیر سر خود در هنگام خوابیدن، حدود ۶ سانتی‌متر یا حدود دو و نیم اینچ ارتفاع داشته باشد. این کار را می‌توانید با بالا آوردن قسمت فوقانی تخت یا قرار دادن یک بالشت اضافه در زیر سر اصلاح کنید.

-اگر چاق هستید، کاهش وزن با کاهش توده چربی شکم می‌تواند از عوارض و علائم رفلاکس بکاهد.

2- اگر مبتلا به ورم معده هستید، بهتر است از نظر عفونت به باکتری معده توسط پزشک تحت بررسی قرار بگیرید. یادتان نرود مصرف هرگونه فرآورده حاوی توتون و تنباکو اعم از سیگار قلیان و ….، نوشیدن الکل، مصرف داروهای کافئین دار، همچنین استفاده از داروهای کورتونی به هر طریقی می‌تواند این التهاب معده را تشدید کند.

3- اگر سابقه ابتلا به زخم‌های گوارشی، زخم معده یا اثنی عشر دارید، این موضوع را حتماً با پزشک در میان بگذارید تا مبادا دچار مشکلاتی مانند سوراخ شدن دستگاه گوارش، انسداد دستگاه گوارش و خونریزی‌های تهدید کننده حیات شوید.

4- اگر قصد مصرف داروهای خنثی کننده اسید معده را دارید، این کار را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید.

5- برای بسیاری از افراد به خصوص سالمندان یا افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی، فشار خون و نظیر آن را دارد؛ استفاده خودسرانه از شربت‌های منیزیم و آلومینیوم، می‌تواند مضر باشد. پس خیال نکنید که این داروها بدون عارضه‌اند و بدون تجویز پزشک به سراغ آنها نروید.

6- توصیه می‌شود برای تسکین دردهای معده ناشی از سوء هاضمه، تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش داده و از حجم آنها بکاهید.

7- از مصرف غذاهای آماده که حاوی مقادیر زیادی اکسید نیتریک هستند، پرهیز کنید؛ زیرا این ترکیبات می‌توانند باعث آسیب مخاط داخلی معده و ایجاد دردها و ناراحتی‌های معده حتی سرطان‌های قسمت فوقانی گوارش شوند.

درمان و داروهای درد معده که به پشت کمر می زند

انواع درمان درد معده که به پشت کمر می زند را بهتر است به دو دسته تقسیم کنیم.

۱-درمان خانگی؛ برای درمان دردهای معده با انتشار به پشت و کمر که دارای علائم هشدار نیستند، می‌توانید از روش‌های خانگی که در زیر با آنها اشاره می‌کنیم، استفاده کنید.

-استفاده از کیسه آب گرم

– استفاده از داروهای ضد نفخ و همچنین نوشیدن دمنوش‌های گیاهی. البته بهتر است که حتماً مصرف دمنوش‌ها و داروها به تایید پزشک شما رسیده باشد.

– قطع مصرف الکل، سیگار و قلیان، همچنین کاهش وزن، تحرک بدنی و دوری از استرس و عدم مصرف خودسرانه کورتون و داروهای ضد درد نیز به تسکین درد کمک می‌کنند.

اگر علائم هشداری نظیر استفراغ یا مدفوع خونی و تیره رنگ دارید، اگر کاهش وزن بدون دلیل دارید، اگر ضعف، بی‌حالی و گیج رفتن و سیاهی رفتن چشم‌ها را دارید؛ در این موارد حتماً باید فوراً با پزشک مشاوره کنید. اگر علائم شما همراه با علائم هشدار حملات قلبی است، به عنوان مثال، تنگی نفس، افزایش یا کاهش تعداد ضربان قلب، احساس بی‌حسی یا ناتوانی در حرکت دست و پاها و غش کردن، در این موارد تماس فوری با اورژانس الزامی است.

۲- درمان‌های طبی، پزشکی و تخصصی؛ درمان‌های طبی، پزشکی و تخصصی برای درد معده که به پشت کمر می زند، به شرح زیر هستند.

بیماری رفلاکس باید توسط داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند امپرازول و پنتوپرازول کنترل شود. عدم کنترل رفلاکس علاوه بر علائم آزاردهنده، باعث افزایش احتمال ابتلا به کانسرهای بدخیم انتها مری خواهد شد. پی پی آیی‌ها مانند پنتوپرازول و امپرازول بهترین درمان برای افرادی هستند که مبتلا به رفلاکس می‌باشند. دوز مصرف این داروها در مبتلایان به رفلاکس با مشکلات دیگر قلبی متفاوت است.

درمان گاستریت یا ورم معده؛ در این موارد درمان با داروهایی مانند رانیتیدین، فاموتیدین، پنتوپرازول یا امپرازول همراه با آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان باکتری معده تجویز می‌شوند، انجام می‌شود. البته در کنار این داروها، عدم مصرف الکل، سیگار، مسکن‌های گروه ان سید و عدم دریافت کورتون توصیه می‌شود. در افراد مبتلا به زخم معده بدون عارضه، استفاده از داروهای کاهنده اسید معده به علاوه داروهایی که به روی زخم را مانند پانسمان می‌پوشاند، مانند بیسموت الزامی است.

در افراد مبتلا به نفخ، درمان دارویی بسیار پیچیده و گاه مشکل می‌شود. داروهای ضد نفخ زیادی در بازار دارویی وجود دارد که بسیاری از آنها نتایج و بهبودی کامل برای فرد مبتلا به همراه نمی‌آورد. لذا بهتر است در مصرف داروهای ضد نفخ، توصیه پزشک خود را جدی بگیرید و از مصرف داروها به صورت خودسرانه پرهیز کنید. در این قسمت تذکر می‌دهیم در افرادی که نفخ مکرر بیش از سه هفته و به صورت دائمی تجربه کرده‌اند، الزامی است از لحاظ مشکلات جدی مانند تومورها بررسی شوند.

بسیاری از تومورها، خود را به صورت نفخ، سیری زودرس و بی‌اشتهایی نشان می‌دهند. البته هر نفخی معادل ابتلا به سرطان نیست؛ اما جدی گرفتن نفخ­های طولانی الزامی است. داروها، قرص‌ها و شربت‌های زیادی برای درمان درد معده وجود دارد. یادتان باشد که مصرف خودسرانه این داروها کاملاً غیر مجاز است. افراد مختلف باید با توجه به علت تشخیص داده شده درد، به سراغ مصرف دارو تجویز شده توسط پزشک خود بروند.

مهمترین داروها و درمان‌های درد معده که به پشت کمر می زند به قرار زیر است.

۱-داروهایی مانند فاموتیدین و رانیتیدین؛ داروهای این دسته برای مشکلات معده مانند رفلاکس، زخم‌های معده و تولید بیش از حد اسید توسط معده استفاده می‌شوند. این دسته داروها، به نام مسدود کننده‌های گیرنده نوع ۲ هیستامین یا داروهای کاهش دهنده اسید معده نیز معروف هستند. از بین این داروها، فاموتیدین علاوه بر قرص، شربت نیز دارد.

عوارضی مانند اسهال، احساس سرگیجه و سردرد از عوارض معروف داروهای این دسته است. دارویی مانند رانیتیدین که از دسته داروهایی مشابه فاموتیدین می‌باشد، علاوه بر قرص، شربت خوراکی و قرص جوشان نیز دارد. بسیاری از اوقات رانیتیدین و فاموتیدین در افراد مبتلا به رفلاکس، سوء هاضمه یا به افرادی که پرخوری کرده‌اند نیز، بدون نسخه ارائه می‌شود. هرچند بهتر است حتماً برای مصرف این نسخه‌ها، از پزشک خود مشاوره بخواهید.

۲- داروهای مهار کننده پمپ پروتون؛ نظیر امپرازول و پنتوپرازول. این داروها به طرز فوق­العاده‌ای از میزان اسید مترشحه معده می‌کاهند و بسیار عالی علائمی مانند سوزش سر دل، سوزش پشت جناغ، خلط مداوم پشت حلق و سرفه مداوم ناشی از رفلاکس را تسکین می‌دهند. این دسته از داروها نقش مهمی از پیشگیری و ابتلا به سرطان معده وابسته به رفلاکس دارند. دردهای گوارشی و شکمی و سردرد گاهی به عنوان عوارض جانبی این داروها توصیف می‌شوند.

۳- داروی دی سیکلومین؛ گاهی این دارو به نام قرص سبز معده نیز فروخته می‌شود. افرادی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند و گرفتگی معده و روده را تجربه می‌کنند، بهتر است با توصیه پزشک این دارو را برای کنترل و کند کردن حرکات طبیعی روده و ریلکس کردن یا شل شدن عضلات معده و روده استفاده کنند. یادتان نرود این دارو یک دارو ضد کولینرژیک و ضد اسپاسم است؛ اما نباید در کودکان زیر ۶ ماه استفاده شود. گاهی تاری دید، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع، خواب آلودگی و خشکی دهان نیز با این دارو گزارش می‌شود.

۴- دارو کلیدینیوم سی؛ کلیدینیوم سی، برای دردهای ناشی از زخم معده و سندروم روده تحریک پذیر و التهاب‌های معده کاربرد دارد. این دارو می‌تواند تا حدودی اسید معده را کاهش دهد و اسپاسم روده را کمتر کند. بهتر است این دارو حتماً با تجویز پزشک مصرف شود. تجربه خواب آلودگی، تاری یا خشکی چشم، خشکی دهان و مخاطات، نفخ شکم، یبوست و تهوع از عوارض این دارو می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود با این دارو آب فراوان نوشیده شود، تحرک بدنی و مصرف فیبر غذایی فراموش نشود.

۵- آنتی بیوتیک‌ها؛ مترونیدازول یک آنتی بیوتیک بسیار مهم است که از دیرباز برای درمان عفونت‌های معده تجویز شده است. عوارضی مانند کهیر، تب، درد مفاصل، خشکی دهان و مخاطات از عوارض این دارو است. یادتان نرود مترونیدازول یک واکنش بسیار مهم دارد که به محض بروز آن، باید مصرف دارو قطع شود. این عارضه عبارت است از: سوزش چشم، دانه‌های قرمز رنگ یا بنفش رنگ یا تاولی پوست و گلودرد.

۶- دومپریدون؛ دومپریدون در افرادی استفاده می‌شود که احساس تهوع یا استفراغ داشته باشند. دومپریدون باعث می‌شود که معده سریع‌تر غذا داخل خود را تخلیه کند. خواب آلودگی، تپش قلب، بیشتر شدن اضطراب، تجربه سردرد و اسهال و دانه‌های پوستی که خارش دارد، از عوارض این دارو می‌باشند.

۷- سیزاپراید؛ سیزاپراید یک دارو می‌باشد که تا حدودی می‌توان برای درمان رفلاکس از آن استفاده کرد. مشکلات تنفسی، تغییر ضربان قلب غیر عادی، استفراغ و ضعف‌های غیر عادی از جمله عوارض بسیار جدی این دارو می‌باشند.

۸- تتراسایکلین، بیسموت ساب سیترات؛ بیسموت ساب سیترات دارو جالبی است که می‌تواند مانند یک پانسمان به روی زخم مخاطی در معده را بپوشاند. یادتان باشد که این دارو باعث سیاه یا تیره شدن زبان و سیاه رنگ شدن مدفوع شما می‌شود و تا حدودی خشکی دهان و مخاطات را نیز به همراه دارد.

۹- دایمتیکون؛ داروی ضد نفخ می‌باشد که مورد مصرف قرار می­گیرد.

درمان‌های خانگی و طب سنتی برای درد معده که به پشت کمر می زند، کدامند؟ شایع ترین درمان‌ها، استفاده از گیاه نعنا، عرق نعنا، شیرین بیان و آویشن می­باشد. یادتان نرود که مصرف شیرین بیان در افراد دچار بیماری فشار خون بسیار خطرناک و ممنوع می‌باشد. همچنین تسکین ناحیه متورم و دردناک بالا شکم، با یک حوله گرم یا کیسه آب گرم نیز سودمند است.

مراقبت‌های بعد از درمان درد معده که به پشت کمر می زند

مجموعه‌ای از مشکلات قسمت فوقانی دستگاه گوارش، از جمله بیماری‌های حرکتی عضله مری، التهاب یا ورم معده، سوء هاضمه، پرخوری، رفلاکس و نفخ از علل شایع این تابلو بالینی هستند. نفخ و پری معده با اعمال فشار به عضلات اطراف ستون فقرات پشت و کمر، با اسپاسم این عضلات می‌تواند دردهای شدید طاقت فرسایی ایجاد کند. سنگ کیسه صفرا و مشکلات پانکراس از علل جدی‌تر این دردها هستند.

توجه به نکات زیر باعث می‌شود که از تکرار مجدد درد معده که به پشت کمر می زند، کاسته شود.

-از مصرف سیگار، قلیان، الکل، توتون و تنباکو به هر شکل پرهیز کنید.

– رژیم غذایی متعادل و سالم انتخاب کنید. از مصرف فست فودها، گوشت‌های فرآوری شده، کنسروها و کیک­ها و شیرینی‌های چرب و صنعتی خودداری کنید. تا حد ممکن وعده‌های غذایی خود را به تعداد بیشتر و حجم کمتر تقسیم کنید.

– حداقل دو تا سه ساعت بعد از نوشیدن چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار و دو سه ساعت بعد از غذا خوردن، از دراز کشیدن اجتناب کنید.

– سر تخت خود را حدود ۶ سانتی‌متر بالا بیاورید، یا یک بالشت اضافه در زیر سر خود قرار دهید.

– کاهش وزن باعث تسکین علائم رفلاکس معده می‌شود.

– از پوشیدن لباس‌های تنگ و بستن کمربندهای تنگ پرهیز کنید.

– مصرف داروها را طبق تجویز پزشک پیگیری کنید و علائم هشدار را همیشه به خاطر داشته باشید و در صورت بروز هر یک از آنها، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

سخن پایانی

درد معده که به پشت کمر می زند، از تجربیات همه شما خوانندگان عزیز به شمار می‌رود. این دردها به خودی خود آزاردهنده هستند، حال تصور کنید درد معده به پشت و کمر هم بزند. این درد طاقت فرسا می‌شود و شما را از انجام کارهای روزانه‌ باز می‌دارد.

مشاوره با پزشک، شما را از ابتلا به عوارض جدی مانند زخم‌های سوراخ شده، خونریزی دهنده، پارگی‌های کشنده کیسه صفرا و التهاب‌های پرخطر پانکراس رهایی می‌بخشد. توجه داشته باشید که مصرف داروها و درمان­های خودسرانه باعث به وجود آمدن خطراتی در سلامت بدن می­شوند که می­توان در اکثر اوقات بهبود آن امکان­پذیر نباشد.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس