تپش قلب در خواب

تپش قلب در خواب، شایع ترین علل شامل: انقباضات زودرس بطنی، تاکیکاردی و فوق بطنی

بیماران، تپش قلب در خواب را توسط تکان خوردن قفسه سینه یا احساس ضربان سریع قلب یا جا افتادن یک ضربان تعریف مي کنند. بیماران با شکایت علائم تپش قلب عصبی ، طیف گستردهای از علائم و ممکن است برای مثال بیان کنند که بعضی از بیماران از کاهش ضربان قلب در خواب یا ضربان قلب حین خواب اظهار شکایت دارند؛ یعنی فرد اظهار می‌کند ضربان به طرز بسیار شدید است که فرد را از خواب عمیق بیدار کرده و بسیار با نگرانی به پزشک مراجعه می‌کند. در ادامه ما به درمان خانگی ضربان قلب ناگهانی و علت تپش قلب هم میپردازیم.

تیر کشیدن قلب و بی حس شدن دست چپ

علت تپش قلب در خواب

علت تپش قلب در خواب اینطور می‌گوییم که آریتمی های شایعی که باعث ضربان شدید قلب حین خواب میشوند، عبارتند از انقباضات زودرس بطنی، تاکیکاردی و فوق بطنی، این چند علت ، علت‌های مهم ضربان قلب حین خواب هستند که فرد را از خواب بیدار میکنند.

گاهی افرادی که دچار ضربان شدید قلب حین خواب میشوند، بدون وجود اختلال ریتم از احساس ضربان قلب شکایت دارند که اگر در همان لحظه مانیتور شوند و از بیمار نوار قلب داشته باشیم و هولتر شوند، متوجه می‌شویم که ضربان شدید قلب این بیماران در طول خواب اختلال زمینهای ریتم قلبی در آنها وجود ندارد و این حالت بیشتر در اختلالات اضطرابی وجود دارد.

علائم تپش قلب عصبی

در مورد علائم تپش قلب عصبی در طول خواب بدین صورت است که فرد احتمالا در یک یا چند روز قبل دچار یک تنش و مسائل عصبی و تجربه استرسی مکرر را داشته است که حال اظهار می‌دارد قفسه سینه از قلب خالی شده است ، از خواب میپرد و دچار اضطراب شدید می‌شود. دیگر علائم تپش قلب عصبی عبارت است از:

-درد قفسه سینه

– تنگی نفس

– تعریق

-بیقراری و کلافگی

-اسهال و استفراغ

عوامل وابسته به کاهش ضربان قلب در خواب

موضوع دیگری که درباره تپش قلب در خواب و کاهش ضربان قلب هنگام خواب می‌توان گفت؛ بسیاری از افرادی که ریفلاکس معده و سوءهاضمه گوارشی دارند، در این افراد وجود دارد.

ریفلاکس ها ممکن است پنهانی باشند و بطور وضوح در افراد وجود نداشته باشند، زیرا بدن افراد در هنگام خوابیدن از حالت عمودی به افقی تبدیل میشود و اسفنکتر مری در حالت خوابیده به حالت استراحت درمیآید و شل میشود، اسید معده به مجاری گوارشی فوقانی و دهان برمیگردد که خود این عمل باعث ضربان شدید قلب حین خواب میشود که فرد احساس ضربان قلب دارد با اینکه علت آن ریفلاکس معده است .

راهکارها برای جلوگیری از تپش قلب در خواب

اغلب بیمارانی که با ضربان شدید قلب حین خواب یا کاهش ضربان قلب هنگام خواب به پزشک رجوع میکنند، متخصصین حتما از شرح حال و تنش های بیماران در طی چند روز قبل و همچنین ریفلاکس و مسائلی که در حین وقوع ضربان شدید قلب قلب، فرد مورد نگران کنندهای دیده باشد از فرد سوال می‌کنند.

-استرس و اضطراب خود را با ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن کنترل کنید.

-دخانیات و الکل را ترک یا محدود کنید

-مصرف سردی و کافئین را کاهش دهید

-از دمنوشهای گیاهی و آرامبخش استفاده کنید

-رژیم غذایی خود را کنترل کنید و ورزش روزانه را در برنامه خود بگنجانید.

-فشار خون خود را چک کنید

-از فعالیت ها،داروها و غذاهایی که باعث بروز ضربان قلب حین خواب یا علائم تپش قلب عصبی میشوند، خودداری کنید.

درمان خانگی ضربان قلب ناگهانی

نکته بسیار مهمی که در بیماران با شکایت ضربان شدید قلبحین خواب به پزشک رجوع میکنند، پزشک حتما باید در افراد آپنه انسدادی خواب را یکی از تشخیص ها قرار داده و حتما از فرد و شریک فرد که در کنارش خوابیده است، در مورد مسائل تنفسی فرد در طول خواب سوال شود که به ما کلیدهای مهمی را در تشخیص ضربان شدید قلب حین خواب می‌دهند که این آپنه انسدادی در افراد بسیار مهم میباشد و برای درمان خانگی ضربان قلب ناگهانی بسیار کارآمد است.

– رژیم غذایی پرفیبر در برنامه غذایی خود بگنجانید

– از محرک ها دوری کنید

– مدیتیشن کنید

– آب کافی بنوشید

– پتاسیم و مواد معدنی مصرفی را کنترل کنید

مراقبت ها بعد از درمان تپش قلب در خواب

معمولا ضربان قلبی که در شب هنگام و یا کاهش ضربان قلب هنگام خواب رخ می‌دهد و فرد را از خواب بیدار می‌کند، فرد قطعا در منزل است و دسترسی سریعی به کادر درمان و اورژانس ندارد؛ به همین دلیل یک توصیه خانگی و سنتی داریم تا زمانی که اورژانس برسد.

مهمترین توصیه ما این است که اولا ترجیح می‌دهیم فرد تنها نباشد و همراه فرد در کاهش اضطراب و استرسی که به سبب ضربان شدید قلب به فرد مستولی شده است ، کمک کند و اطمینان خاطر به فرد بدهد ولی اگر فرد ، تنها بود توصیه ما این است که تغییر وضعیت بدن را بصورت ناگهانی انجام ندهند و به صورت خیلی آرام ، فرد از حالت خوابیده به حالت نیمه نشسته تغییر وضعیت دهد و چند نفس عمیق و چند سرفه محکم انجام دهد. زیرا این تنفس های عمیق و حبس عمیق نفس و سرفه های تکانشی شدید با تحریک عصب سمپاتیک و واگ، منجر به قطع برخی تپش های قلب می‌شوند.

اگر با این مانورها، فرد به یک ثبات نسبی رسید برای درمان خانگی ضربان قلب ناگهانی، می‌توان مقداری آب بنوشد و در صورتی که رفلاکس بلع فرد خودش متوجه می‌شود که نرمال باشد و نوشیدن آب وارد ریه فرد شود و آسپیرین کند و مشکلات چنین رخ دهد؛ به همین دلیل اگر خود فرد تشخیص دهد که وضعیت با ثباتی دارد می‌توان چند قطره آب ولرم مصرف کند.
و کار سوم این است که اگر همراهی وجود دارد، از ایشان بخواهیم با اورژانس تماس بگیرند و به فرد کمک کنند.

مانورهای که در این فاصله تا رسیدن امداد می‌توان انجام داد، درصورتی که که فرد ثبات نسبی وضعیت بدن و هوشیاری را دارد؛ می‌توان مانور چمباتمه زدن ، مشت کردن و حبس نفس را انجام دهد، در مورد مراقبت های بعد از درمان خانگی ضربان قلب ناگهانی، اگر تپش قلب در خواب توسط متخصصین محترم قلب و عروق تشخیص داده شد که منشا آریتمی دارد و نوع آریتمی از نوع دارویی یا گروه درمان های باطری و… استفاده میکنیم.