شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

افتادگی دریچه میترال و بدنسازی

افتادگی دریچه میترال و بدنسازی ارتباط این دو باهم

افتادگی دریچه میترال که به آن MVP گفته می‌شود، یکی از مشکلات قلبی شایع دریچه قلب در جوامع مختلف است که عدم توجه به آن می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامتی افراد داشته باشد. بدنسازی به‌عنوان یک فعالیت ورزشی پرطرفدار و پرشور، اهمیت ویژه‌ای به‌خصوص بین جوانان دارد.

هدف ما در این مقاله این است که با بررسی ارتباط بین افتادگی دریچه میترال و بدنسازی و تجزیه ‌و تحلیل علل احتمالی این ارتباط، همچنین با ارائه راهکارهایی، به کاهش ریسک افتادگی دریچه میترال در افرادی که به بدنسازی مشغول هستند، از دید فوق تخصص جراحی دریچه قلب بپردازیم.

افتادگی دریچه میترال و بدنسازی

آنچه در این مقاله می خوانید :

آناتومی و عملکرد دریچه میترال

دریچه میترال، یکی از چهار دریچه قلبی است که در داخل قلب واقع شده و نقش حیاتی در عملکرد قلب دارد. این دریچه مابین دیواره چپ دهلیز (آتریوم) و دیواره چپ بطن (ونتریکل) قلب قرار دارد. وظیفه اصلی دریچه میترال، تنظیم جریان خون میان دهلیز چپ و بطن چپ قلب است.

این دریچه دارای دو پرده است که در هر ضربان قلب باز و بسته می‌شوند. وقتی دهلیز چپ قلب خون را به بطن چپ انتقال می‌دهد، دریچه باز می‌شود و به خون اجازه می‌دهد به بطن برود. سپس در زمان انقباض بطن چپ، این دریچه بسته می‌شود تا خون به دیواره برگشت نکند و به جایی که باید هدایت شود، انتقال یابد.

پرولاپس (افتادگی) دریچه میترال چیست؟

در قسمت‌های قبل توضیح دادیم که دریچه میترال دهلیز چپ و بطن چپ قلب را از هم جدا می‌کند و از جریان خون در جهت صحیح در طول هر ضربان قلب اطمینان می‌دهد. در MVP یا افتادگی دریچه میترال، به دلایل مختلفی مانند ضعیف‌بودن پرده‌ها یا کم‌رنگ‌شدن اتصالاتشان به دیواره‌های دریچه میترال و یا ساختار غیرطبیعی فلپ‌های دریچه محکم بسته نمی‌شوند و اجازه می‌دهند مقدار کمی خون دوباره به دهلیز نشت کند.

این وضعیت در درجه اول به دلیل عوامل ژنتیکی که اغلب خوش‌خیم است، اتفاق می‌افتد البته عوامل دیگری نیز ممکن است منجر به این اختلال شوند که در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم، غیر از ژنتیک، سن که بیش‌تر در بزرگسالان جوان تشخیص‌داده‌شده، جنسیت که بیش‌تر در زنان افتاده، اختلالات بافت هم‌بند، گشادشدن محفظه قلب، برخی از فعالیت‌های بدنی سنگین مثل بدنسازی. بااین‌حال، ارتباط بین بدنسازی و افتادگی دریچه میترال احتیاج به بررسی دقیق‌تری دارد که ما به آن می‌پردازیم.

ارتباط بین افتادگی دریچه میترال و بدنسازی

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی افراد دارای فعالیت بدنسازی شاید در معرض افزایش خطر افتادگی دریچه میترال قرار داشته باشند. این ارتباط ممکن است به دلیل افزایش فشار درون شکمی، افزایش ضربان قلب و استفاده شدید از عضلات در طول تمرینات ورزشی باشد. بااین‌حال، این ارتباط هنوز به طور کامل مشخص نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

فشار درون شکمی: هنگام انجام تمرینات بدنسازی سنگین، فشار درون شکمی افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به افزایش فشار در دستگاه قلبی عروقی شود و در نتیجه افتادگی دریچه میترال را تسریع کند.

ضربان قلب بالا: تمرینات بدنسازی شدید باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و این افزایش ضربان ممکن است تأثیرات منفی بر روی سلامتی دریچه‌های قلبی داشته باشد.

افزایش فشارخون: تمرینات بدنسازی سنگین می‌تواند منجر به افزایش موقت فشارخون شود. فشارخون بالا می‌تواند قلب و دریچه‌های آن را تحت‌فشار قرار دهد و به طور بالقوه به اختلال عملکرد یا بدتر شدن دریچه کمک کند.

مانور والسالوا: بدنسازان اغلب از مانور والسالوا (حفظ نفس در حین بلندکردن) استفاده می‌کنند تا هسته بدن خود را در طول بلندکردن ثابت نگه دارند. این مانور باعث افزایش فشار داخل شکمی می‌شود و همان‌طور که قبلاً ذکر شد می‌تواند بر دریچه‌های قلب تأثیر منفی داشته باشد.

تغییرات هورمونی: بدنسازی شدید و سنگین می‌تواند منجر به تغییراتی در سطوح هورمونی شود، از جمله افزایش سطوح برخی هورمون‌ها مانند آدرنالین. عدم تعادل هورمونی ممکن است بر عملکرد قلب و سلامت دریچه تأثیر بگذارد.

فشار بیش از حد: فشاردادن بدن به سطوح شدید در طول بدنسازی می‌تواند باعث فشار بیش از حد و استرس بر روی سیستم قلبی عروقی شود و به طور بالقوه بر سلامت و عملکرد دریچه قلب تأثیر بگذارد.

التهاب: ورزش شدید می‌تواند باعث التهاب در بدن شود. التهاب مزمن ممکن است به‌مرورزمان به تخریب دریچه‌های قلب کمک کند.

استعداد ژنتیکی: برخی از افراد ممکن است استعداد ژنتیکی برای مشکلات دریچه قلب داشته باشند. ورزش شدید به طور بالقوه می‌تواند آسیب‌پذیری‌های ژنتیکی زمینه‌ای را تشدید کند.

بررسی اثر بدنسازی و افتادگی دریچه میترال

تأثیر بدنسازی و افتادگی دریچه میترال (MVP) یک موضوع بسیار پیچیده است. ازیک‌طرف، با ایجاد قدرت عضلانی در بدنسازی می‌توان به طور بالقوه عملکرد کلی قلب را بهبود بخشید و علائم مرتبط با افتادگی دریچه میترال را کاهش داد. تقویت عضلات اطراف قلب می‌تواند کارایی پمپاژ آن را بهبود بخشد و به گردش خون بهتر کمک کند که به نوبه خود ممکن است برخی از چالش‌های ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

بااین‌حال، از سوی دیگر، درگیرشدن در فعالیت‌های بدنی شدید، مانند بدنسازی سخت، می‌تواند فشار قابل‌توجهی بر سیستم قلبی عروقی وارد کند. برای افراد مبتلا به MVP که دریچه میترال آن‌ها در معرض خطر قرار دارد و ممکن است به‌درستی بسته نشود، افزایش فشار در طول تمرینات شدید بدنسازی ممکن است مشکل‌ساز باشد.

فعالیت بدنی شدید می‌تواند ضربان قلب و فشارخون را افزایش دهد و باعث شود قلب سخت‌تر کار کند؛ بنابراین، درحالی‌که ورزش و تقویت عضلات می‌تواند به طور مثبت به سلامت کلی قلب و عروق کمک کند و به طور بالقوه برخی از علائم افتادگی دریچه میترال را کاهش دهد، فعالیت‌های شدید بدنی بدنسازی می‌تواند برای افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال بدنسازی چالش‌هایی را ایجاد کند. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری باید با احتیاط برای ورزش بدنسازی مراجعه کنند.

مواردی که ابتلا به افتادگی دریچه میترال را کاهش می‌دهد.

برای کاهش ریسک ابتلا به پرولاپس دریچه میترال بدنسازی را باید مدیریت کرد که در ادامه با چند نمونه آن آشنا می‌شویم.

حفظ وزن سالم: اضافه‌وزن یا چاقی می‌تواند فشار بیشتری بر قلب وارد کند و خطر مشکلات دریچه را افزایش دهد. حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند.

مدیریت استرس: استرس مزمن می‌تواند بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد. تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق می‌تواند مفید باشد.

مدیریت بدنسازی برای افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال

برای افرادی که مبتلا به افتادگی دریچه میترال هستند و علاقه زیادی به ورزش بدنسازی دارند، ایجاد تعادل بین شدت تمرین و سلامت قلب بسیار مهم است. ترکیب تمرینات هوازی منظم در کنار تمرینات مقاومتی می‌تواند به بهبود تناسب‌اندام و سلامت عمومی قلب و عروق کمک کند و درعین‌حال خطر فشار بیش از حد را به حداقل برساند. در این قسمت چند نمونه از دستورالعمل‌های ورزشی را به‌اختصار توضیح می‌دهیم.

مشاوره پزشکی: اولین و مهم‌ترین قدم در بدنسازی و افتادگی دریچه میترال، مشاوره با پزشک در مورد وضعیت پرولاپس دریچه میترال و تأثیر آن بر تمرینات بدنسازی است. پزشک می‌تواند بر اساس وضعیت شما، راهنمایی‌های مناسبی را ارائه دهد.

انتخاب تمرینات مناسب: انتخاب تمریناتی که فشار کمتری بر قلب و عروق دارند، می‌تواند مفید باشد. تمرینات هوازی معتدل، مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری و تمرینات آبی مثل شنا می‌توانند مناسب باشند.

تمرکز بر تناسب‌اندام: به‌جای ورزش‌های شدید و بارزنی، بهتر است بر روی ورزش‌های کاردیو و تقویتی تمرکز کنید. این نوع ورزش‌ها به قلب کمک می‌کنند و باعث افزایش ظرفیت کاری آن می‌شوند.

گرم‌کردن و خنک‌کردن: قبل از شروع هر تمرین، گرم‌کردن به طور کامل برای به حالت عادی درآوردن قلب و عضلات بدن ضروری است. این تمرینات به عضلات و قلب و عروق شما اجازه می‌دهند که به‌تدریج به وضعیت تمرینات ورزشی واکنش نشان دهند .همچنین پس از اتمام تمرینات، خنک‌کردن به طور منظم به قلب کمک می‌کند تا به‌تدریج به حالت استراحت برگردد.

کنترل تنش: از تمریناتی که تنش شدید به قلب و عروق ایجاد می‌کنند، پرهیز کنید. به‌جای آن، تمریناتی با وزنه‌های کمتر را انتخاب کنید.

رعایت تنفس صحیح: تنفس عمیق و صحیح در هنگام تمرینات می‌تواند به کاهش فشار بر قلب کمک کند. تمرکز بر تنفس منظم و عمیق در هنگام تمرینات مهم است.

به بدن خود گوش دهید: همواره به علائم خود توجه داشته باشید. اگر در حین ورزش هرگونه علامت نامطلوب مانند تپش قلب نامنظم، تنگی نفس شدید، احساس درد شدید در قفسه سینه یا سرگیجه شدید داشته باشید، فوراً تمرینات خود را متوقف کنید و به بررسی علائم خود بپردازید.

مصرف مایعات کافی: مصرف مایعات برای همه ضروری است، به‌خصوص برای افرادی که بیماری قلبی دارند. کم‌آبی می‌تواند سیستم قلبی عروقی را تحت‌فشار قرار دهد و به طور بالقوه علائم افتادگی دریچه میترال را بدتر کند.

استراحت مناسب: به بدن خود استراحت کافی بدهید. استراحت و بهبود بعد از تمرینات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

راهکارهایی برای تغذیه به افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال و بدنسازی

تغذیه نقش اساسی در حمایت از بدنسازان مبتلا به افتادگی دریچه میترال ایفا می‌کند. یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی سالم برای قلب، مانند اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین‌های بدون چربی، می‌تواند به حفظ سلامت قلب و بهبود عملکرد بدن کمک کند و علائم افتادگی دریچه میترال را مدیریت کند. در ادامه، تعدادی از راهکارهای تغذیه‌ای برای بدنسازی و افتادگی دریچه میترال آمده است:

تعادل غذایی: تغذیه‌ای متنوع و متعادل می‌تواند به تأمین تمامی انواع مواد مغذی موردنیاز بدن کمک کند. مصرف مواد غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، منابع پروتئینی مانند گوشت سفید، ماهی و ماست مناسب است.

مصرف مواد غذایی ضدالتهابی: غذاهایی مانند ماهی چرب، آجیل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه دارای خواص ضدالتهابی هستند که به بهبود وضعیت قلبی-عروقی کمک می‌کنند.

مدیریت کافئین: مصرف مقدار مناسبی از کافئین از منابعی مانند قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند به کنترل تپش قلب کمک کند. اما بهتر است از مصرف بیش از حد کافئین پرهیز کنید.

کنترل مصرف نمک: مصرف نمک بیش از حد می‌تواند به افزایش فشارخون منجر شود. بهتر است مصرف نمک را کاهش داده و از خوردن انواع نمک‌های خوراکی اجتناب کنید.

مدیریت چربی‌ها: انتخاب چربی‌های سالم مانند چربی‌های نشاسته‌ای (موجود در ماهی، آجیل‌ها و روغن‌های نباتی) به‌جای چربی‌های اشباع شده می‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند.

مصرف مکمل‌های معدنی و ویتامینی: مصرف مکمل‌های معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌ها می‌تواند به حفظ تعادل الکترولیتی و سلامتی عضلات کمک کند.

مدیریت غذاهای حاوی گلوتن: برخی افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ممکن است حساسیت به گلوتن داشته باشند. در صورت تشخیص حساسیت به گلوتن، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

مکمل‌ها و داروها برای درمان و مدیریت افتادگی دریچه میترال و بدنسازی

استفاده از مکمل‌ها و داروها قسمت مهمی از مدیریت بدنسازی و افتادگی دریچه میترال، برای بدنسازان است. در ادامه به برخی از این داروها اشاره می‌کنیم.

بتابلاکرها: این دسته از داروها به کاهش تپش قلب و کنترل ضربان قلب نامنظم کمک می‌کنند. آن‌ها ممکن است به بدنسازان مبتلا به افتادگی دریچه میترال  این امکان را دهند تا در تمرینات خود پایداری بیش‌تری داشته باشند.

داروهای قلبی: در موارد خاص، پزشک ممکن است داروهای خاص قلب را برای مدیریت علائم MVP (پرولپس دریچه میترال) تجویز کند. این داروها می‌توانند به تنظیم تپش قلب و بهبود علائم کلی کمک کنند. با کنترل ضربان قلب و پرداختن به علائم مرتبط، این داروهای قلبی تجویز شده نقشی حیاتی در افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به MVP ایفا می‌کنند.

مکمل‌های معدنی و ویتامینی: مصرف مکمل‌های معدنی مانند منیزیم و پتاسیم ممکن است در کنترل تعادل الکترولیتی و بهبود عملکرد عضلات کمک کند. اما توصیه می‌شود مصرف این مکمل‌ها را تنها با راهنمایی پزشک انجام دهید.

مکمل‌های آمینواسیدی: مکمل‌های آمینواسیدی ممکن است برای بهبود عملکرد و بازسازی عضلات مفید باشند. اما مصرف آنها نیاز به توجه به وضعیت سلامتی شما دارد.

دیورتیک‌ها: داروهای دیورتیک مانند فوروزماید (لاسیکس) یا هیدروکلروتیازید به کاهش احتباس مایعات و کاهش فشار روی قلب با ترویج دفع مایعات و نمک اضافی کمک می‌کنند.

مهارکننده‌های ACE: مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) مانند لیزینوپریل یا انالاپریل می‌توانند به کاهش فشارخون و کاهش بار کاری بر روی قلب کمک کنند، بنابراین عملکرد کلی آن را بهبود می‌بخشند.

مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs): داروهایی مانند لوزارتان یا والزارتان ARBهایی هستند که مشابه مهارکننده‌های ACE عمل می‌کنند و به کاهش فشارخون و کاهش استرس بر قلب کمک می‌کنند.

مسدودکننده‌های بتا: داروهایی مانند متوپرولول یا کارودیلول می‌توانند ضربان قلب را کنترل کرده و علائمی مانند تپش قلب را کاهش دهند و به طور مؤثر کارایی قلب را بهبود بخشند و خطر عوارض را کاهش دهند.

سخن پایانی

در دنیای بدنسازی، دستیابی به اندامی زیبا و مناسب هدفی است که بسیاری از بدنسازان به دنبال آن هستند. بااین‌حال، اولویت قراردادن سلامتی خود بیش از هر چیز ضروری است. اگر افتادگی دریچه میترال و بدنسازی برای شما تشخیص‌داده ‌شده است، درک پیامدهای این بیماری و پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده می‌تواند به شما کمک کند تا بین تناسب‌اندام و سلامت قلب خود تعادل ایجاد کنید.

البته افتادگی دریچه میترال قلب، تا زمانی که منجر به نارسایی دریچه میترال نشده را نمی‌توان یک بیماری نامید. لذا در این حالت فرد نیاز جدی به درمان نداشته و تنها باید مراقبت‌های لازم را در جهت پیشگیری از پیشرفت افتادگی دریچه میترال انجام دهد.

کلینیک ما با ارائه انواع خدمات پزشکی از جمله: تست نوار قلب، تست ورزش، اکوکاردیوگرام، اکوکاردیوگرافی ورزشی، نظارت بر فشارخون سرپایی، دستگاه‌های ثبت حمله، ثبت سرپایی امواج قلبی، درمان واریس آماده خدمت‌رسانی به بیماران است.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس