شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
علت تپش قلب و تنگی نفس هنگام ورزش

علت تپش قلب و تنگی نفس هنگام ورزش چیست؟

برخی از افراد هنگام ورزش به تپش قلب و تنگی نفس دچار می‌شوند. حالا سوال مهم این است که علت تپش قلب و تنگی نفس هنگام ورزش چیست؟ با چه راهکارهایی می‌توان با آن مقابله کرد؟ در برخی از شرایط این حالت عادی است و می‌تواند ناشی از ورزش کردن باشد، اما گاهی تنگی نفس و تپش قلب در حین فعالیت‌های ورزشی، خبر از یک بیماری جدی می‌دهد که در صورت نادیده گرفتن آن، خطرات ناگوارتری در انتظار شماست. در این صورت برای درمان باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا از درمان قطعی تپش قلب بهره‌مند شوید. در اینجا قصد داریم به علت، درمان و روش‌های جلوگیری از ضربان قلب و نفس تنگی هنگام ورزش بپردازیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تماس و نوبتدهی
برای رفع مشکل قلبی و تنفس خود کلیک کنید

علل رایج تپش قلب و تنگی نفس هنگام ورزش

زمانی‌که فعالیت بدنی شدیدی دارید، ضربان قلبتان در ناحیه قفسه سینه و گاهی سر و گردن نیز احساس می‌شود. این امر در هنگام ورزش یا فعالیت سنگین امری عادی است. تنگی نفس و بالا رفتن ضربان قلب به این علت اتفاق می‌افتد تا اکسیژن کافی به اندام‌ها و عضلات برسد.

برخی از علل تپش قلب و تنگی نفس هنگام ورزش که خیلی خطرناک یا جدی نیستند شامل موارد زیر است:

فشار و استرس عاطفی

فشار و استرس عاطفی از جمله عواملی هستند که باعث تپش قلب و تنگی نفس می‌شوند.

مصرف الکل و کافئین یا سیگار کشیدن

از دیگر عواملی که باعث به وجود آمدن تپش قلب و تنگی نفس می‌شوند، مصرف الکل، کافئین یا دخانیاتی مانند سیگار است. اگر شماهم دچار این مشکلات هستید، پیشنهاد می‌شود مصرف دخانیات و کافئین را کاهش دهید.

افت قند خون

در زمانی که فرد قبل از ورزش غذای کافی مصرف نکرده باشد احتمال دارد که هنگام ورزش دچار افت قند خون شود. رایج‌ترین علائم افت قند خون نیز شامل تپش قلب و تنگی نفس است. پس توصیه می‌کنیم که دو ساعت قبل از ورزش، حتماً مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های سالم را مصرف کنید.

تغییرات هورمونی

زمانی که زنان باردار، یائسه یا زنانی که در دوره قاعدگی هستند ورزش می‌کنند بیشتر احتمال دارد که دچار علائمی مثل تپش قلب شوند.

مصرف برخی از داروها

داروهایی مثل قرص‌های لاغری، داروهای تیروئید، داروهای ضد قارچ، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد روان‌پریشی و… معمولاً سبب تپش قلب خصوصاً هنگام فعالیت بدنی شدید می‌شوند.

اما در مواقعی علت افزایش ضربان قلب و تنگی نفس هنگام ورزش یک عارضه جدی‌تر نظیر موارد زیر است:

  • تنگی عروق قلب که انتقال خون به عضله قلبی را دچار مشکل می‌کند.
  • بیماری عروق کرونر
  • ناهنجاری یا وجود مشکل دریکی از دریچه‌های قلب
  • میوکاردیت
  • یکی از انواع آریتمی قلبی (مثل فیبریلاسیون دهلیزی)

عوامل خطرساز در ایجاد تپش قلب و تنگی نفس

طبق تحقیقاتی که محققان و پزشکان انجام داده‌اند، تقریباً ۹۰ درصد از افرادی که دچار آسم هستند ممکن است حین ورزش کردن دچار تپش قلب و تنگ شدن نفس شوند.

پس اگر به بیماری آسم دچار هستید حتماً قبل از این‌که سراغ هر ورزشی بروید، پزشک را در جریان قرار دهید و با او مشورت کنید. پزشک، ورزش‌های مناسب برای بیماران مبتلا به آسم را به شما معرفی می‌کند.‌

ازآنجایی‌که ورزشکاران حرفه‌ای فعالیت بدنی بالاتری دارند و ورزش‌های شدیدتری را انجام می‌دهند بیشتر در معرض خطر هستند. گاهی ورزشکاران حرفه‌ای ساعت‌ها ورزش می‌کنند و همین امر باعث خستگی زیاد از حد آن‌ها و بروز علائم این‌چنینی می‌شود.

افرادی که دیابت، کلسترول بالا یا فشارخون بالا دارند نیز بیشتر از سایر افراد در معرض تپش قلب و نفس تنگی هنگام ورزش قرار دارند. علاوه بر این اگر قبلاً به بیماری‌های قلبی مبتلا شده‌اید یا این‌که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، حتماً با مشورت پزشک ورزش را شروع کنید.

برخی از عوامل دیگر مانند استنشاق هوای سرد و خشک، آلوده بودن هوا یا کلر موجود در استخر سبب بروز این عارضه می‌شوند. اگر در شرایطی که هوا خیلی سرد است در فضای باز به مدت طولانی ورزش کنید، احتمال دارد که دچار مشکلات تنفسی شوید.

علائم تپش قلب و تنگی نفس که در زمان ورزش

یکی از رایج‌ترین علائمی که این افراد تجربه می‌کنند، درد غیرطبیعی و زیاد در ناحیه قفسه سینه است. این درد همچون یک هشدار عمل می‌کند و زمانی که آن را تجربه کردید باید ورزش را فوراً متوقف کنید. این درد خصوصاً زمانی که باحالت تهوع و استفراغ همراه باشد نشان‌دهنده خطر بروز حمله قلبی است.

تنفس بریده‌بریده، سریع و کوتاه نیز یکی دیگر از علائمی است که همراه با نفس تنگی رخ می‌دهد. در این شرایط علیرغم تلاش برای نفس کشیدن، فرد نمی‌تواند مثل همیشه نفس بکشد. این تنفس بریده‌بریده جزو علائمی است که باید جدی گرفته شود و معمولاً نشان‌دهنده نارسایی قلبی یا آسم ناشی از ورزش است.

سرگیجه از دیگر علائم شایعی است که همراه با تپیدن قلب و تنگ شدن نفس اتفاق می‌افتد. البته سرگیجه در برخی مواقع نشان‌دهنده افت قند خون است که با نوشیدن آب یا مصرف مواد غذایی مناسب از بین می‌رود.

اما درصورتی تداوم داشتن آن با سبکی سر، تعریق خیلی شدید، عدم توانایی برای تمرکز کردن و درنهایت ضعف و غش همراه خواهد بود. بنابراین، در این شرایط بحرانی حتماً باید به اورژانس مراجعه کنید. سبکی سر هنگام ورزش، در اکثر موارد نشان‌دهنده مشکلات دریچه قلب، دیابت، کم‌آبی بدن یا اختلال در سیستم عصبی است.

گرفتگی عضلات (خصوصاً عضلات پا) هنگام ورزش، یکی دیگر از علائم جدی است که نشان می‌دهد شریان‌های اصلی مسدود شده‌اند. اگرچه ورزش کردن باعث تقویت تمام بخش‌های بدن ازجمله عضلات می‌شود، اما گاهی باعث گرفتگی عضلات نیز می‌شود.

در این شرایط تا زمان برطرف شدن مشکل و برگشتن عضلات به حالت عادی، باید ورزش را کنار بگذارید.‌ درنهایت یکی از علائم نادری که ممکن است همراه با تنگ شدن نفس و تپیدن قلب رخ دهد، درد در سایر نقاط بدن است.

اگر هنگام ورزش کردن در ناحیه دست‌ها، فک، معده، کمر و گردن، درد زیادی را حس کردید ممکن است به مشکلات قلبی دچار شده باشید. این درد گاهی از یک بخش بدن به بخش دیگر سرایت می‌کند، نیاز به توجه و رسیدگی فوری دارد.

درمان‌های رایج برای تپش قلب و تنگی نفس

در اکثر موارد، تجربه این علائم هنگام ورزش یک موضوع عادی است و نیازی به نگرانی ندارد. در حقیقت با بالا رفتن ضربان قلب، بدن سعی می‌کند فشاری که حین ورزش به اندام‌ها و عضلات وارد می‌شود را تحمل کند.

اما گاهی تپش قلب و تنگی نفس هنگام ورزش، ماندگار و دائمی است و به توجه فوری نیاز دارد. بسته به این‌که علت تپش قلب و تنگی نفس زمان ورزش چیست، پزشک درمان متفاوتی را برای آن در نظر می‌گیرد. اگر علت تنگی نفس و تپش قلب، ورزش سنگین باشد، پزشک به شما تکنیک‌های تنفسی و کاهش شدت ورزش را توصیه می‌کند.

در شرایطی که آریتمی قلبی ایجاد شود، حتماً به درمان نیاز است تا وضعیت سلامتی فرد بدتر نشود. عدم درمان آریتمی قلبی با خطر بروز حمله قلبی، ایست قلبی و مرگ همراه است. در شرایطی که مشکلات قلبی فرد خیلی جدی شوند و به درمان‌های ساده پاسخ ندهند، پزشک ناچار است که دستگاه ضربان‌ساز یا پیس میکر را در سینه بیمار قرار دهد.

این دستگاه با تنظیم ضربان قلب به فرد کمک می‌کند که کیفیت زندگی بهتری داشته باشد. در اکثر موارد اولین گزینه پیشنهادی برای درمان تپش قلب، درمان دارویی است. داروهای تپش قلب که پزشک تجویز می‌کند، بسته به‌شدت بیماری، سن بیمار، علت تپش و سایر عوامل متفاوت هستند. معمولاً رایج‌ترین داروهایی که تجویز می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • آلپرازولام و لورازپام: دو داروی ضد اضطراب رایج هستند که پزشک برای بیمارانی تجویز می‌کند که ضربان قلب و نفس تنگی در هنگام ورزش دارند و تحت‌فشار روحی و روانی زیادی هستند. این داروها باعث خواب‌آلودگی و کسل شدن خیلی زیاد می‌شوند. پس بهتر است زمانی که به تمرکز نیاز دارید از آن‌ها استفاده نکنید. بهترین زمان استفاده از این داروها شب‌هنگام است.
  • مهارکننده‌های ACE: این دارو نیز دسته دیگری از داروهای کنترل‌کننده تپش قلب است که به بازگرداندن ضربان قلب به حالت عادی کمک بزرگی می‌کند.
  • بتابلاکرها: داروهایی از قبیل: آتنولول، پروپرانولول، متوپرولول و… داروهای مؤثری هستند که در عین اثرگذاری بالا باید بااحتیاط مصرف شوند، زیرا مصرف زیاد از حد بتابلاکرها با خطر بروز عوارض جانبی همراه است.
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم: دیلتیازم و وراپامیل نیز به بهبود تپش قلب و علائم مرتبط با آن مثل تنگ شدن نفس کمک می‌کند.

انواع درمان‌های خانگی برای ضربان قلب و تنگی نفس

  • تکنیک‌های آرامش بخش

در اکثر موارد علت تپش قلب و تنگی نفس حین ورزش، استرس و اضطراب است. در این شرایط باید از تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده کنید تا به‌خوبی استرس خود را تحت کنترل داشته باشید. هرزمانی که حس کردید ورزش سبب بروز علائمی مثل تپش قلب و تنگ شدن نفس شده، ورزش را متوقف کنید و سعی کنید از روش‌های متداول آرامش‌بخشی گوناگونی استفاده کنید.

تنفس عمیق، تای چی، یوگا، مدیتیشن، ریلکسیشن و رفتن به فضای باز، همگی به آرام شدن شما کمک می‌کنند.

  • تصویرسازی ذهنی هدایت‌شده

یک روش مؤثر دیگر این است که تصویرسازی ذهنی هدایت‌ شده را امتحان کنید. این تکنیک، به برطرف شدن تپش قلب کمک بسیار زیادی می‌کند و اثرگذاری آن اثبات‌شده است.

برای شروع چهارزانو بنشینید و به‌آرامی از بینی نفس بکشید و از دهان نفستان را بیرون بدهید. در همین حین به چیزی که لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است فکر کنید. این ترفند را تا جایی تکرار کنید که پایین آمدن ضربان قلب، عادی شدن تنفس و آرام شدن ذهن و بدن را حس کنید.

  • تحریک عصب واگ

تحریک عصب واگ نیز یک روش مؤثر، کاربردی و ثابت‌ شده برای افرادی که است هنگام ورزش یا فعالیت بدنی زیاد، تپش قلب و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. عصب واگ که یکی از عصب‌های حیاتی بدن است، وظیفه اتصال مغز به قلب را بر عهده دارد و ضربان قلب را تنظیم می‌کند.

زمانی‌که سرعت و ریتم ضربان قلب بالا برود، باید این عصب را تحریک کرد تا بدن به حالت عادی خود بازگردد. نکته جالب این است که با برخی روش‌های ساده می‌توانید عصب واگ را تحریک کنید. برای مثال می‌توانید چند ثانیه یک حوله سرد و نم‌دار را روی صورتتان قرار دهید یا این‌که از کمپرس سرد استفاده کنید.

  • دوش‌آب سرد

علاوه بر این می‌توانید دوش آب سرد بگیرید یا چند قطره آب روی صورتتان بپاشید. یک روش ساده دیگر برای تحریک این عصب، سرفه کردن است، زیرا با سرفه کردن ضربان قلب و تنفس‌تان تنظیم می‌شوند. البته برای انجام این تکنیک‌ها حتماً باید با پزشک مشورت کنید تا پزشک به شما دفعات تکرار، طول مدت انجام و نکات مربوطه را گوشزد کند.

  • مانور والسالوا

مانور والسالوا یکی از تکنیک‌هایی است که از زمان‌های گذشته برای درمان تپش قلب استفاده می‌شد. این تکنیک به افرادی که دچار تپش قلب هستند کمک می‌کند که ضربان قلبشان به حالت نرمال بازگردد و تنگی نفس‌شان برطرف شود.

برای انجام این تکنیک، بینی‌تان را با انگشت بگیرید و راه عبور هوا را ببندید. سپس دهانتان را نیز ببندید. در این مرحله تلاش کنید که نفس را بیرون دهید. درنهایت، مثل زمانی که در حال دفع مدفوع هستید کمی فشار بیاورید و این تکنیک را برای ۱۵ ثانیه ادامه دهید.

برای بهبود ضربان قلب چه بخوریم؟

برخی از خوراکی‌ها و مواد غذایی‌ خاص برای پیشگیری و درمان این عارضه مفید هستند. مواد غذایی نیز به‌اندازه عوامل محیطی و ژنتیکی در سلامت قلب نقش دارند. هر چه مواد غذایی سالم‌تری را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید احتمال این‌که با علائمی مثل نفس تنگی و تپش قلب هنگام ورزش روبرو شوید کمتر است.

حتماً می‌دانید که پایین آمدن ضربان قلب بالا، احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های مرتبط با قلب را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

برخی از خوراکی‌های مفید برای کاهش ضربان قلب شامل مواردی از قبیل: : پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، سبزیجاتی که‌برگ‌دارند و سبزرنگ هستند، میوه‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. از طرف دیگر، برخی از مواد خوراکی خطر تپش قلب را افزایش می‌دهند و بهتر است تا حد امکان از مصرف آن‌ها بپرهیزید.

برای مثال توصیه می‌کنیم که مصرف غذاهای حاوی شکر، نمک خیلی زیاد، چربی‌های ترانس، چربی‌های اشباع‌شده و غذاهای کنسروی و فرآوری شده را به حداقل برسانید یا این‌که مصرف این غذاها را قطع کنید.

حتماً با الکترولیت‌ها که مولکول‌هایی موجود در بدن هستند آشنایی دارید. این مولکول‌ها نقشی اساسی‌ در منتقل کردن سیگنال‌های الکتریکی ایفا می‌کنند.

سیگنال‌های الکتریکی نیز از عوامل دخیل در بهبود و تنظیم ضربان قلب محسوب می‌شوند. برای افزایش سطح الکترولیت‌هایی که در بدن موجود هستند، باید از مواد غذایی‌ که سرشار از سدیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند، استفاده کنید.

معمولاً اکثر افراد سدیم کافی را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند و به افزایش مصرف آن نیازی نیست. برای دریافت پتاسیم کافی، موز، اسفناج و سیب‌زمینی مصرف کنید. کلسیم ضروری برای بدن را نیز می‌توانید به‌راحتی از طریق مصرف لبنیات و سبزیجات با برگ‌های تیره دریافت کنید.

درنهایت منیزیم نیز در سبزیجات برگ‌دار، مغزیجات و برخی از انواع ماهی‌ها وجود دارد. اگر به هر دلیلی الکترولیت‌های کافی را از رژیم غذایی دریافت نمی‌کنید، با پزشکتان در خصوص تجویز مکمل‌های حاوی این مواد صحبت کنید.

ورزش‌هایی که باعث ضربان قلب و تنگی نفس نمی‌شوند

اگر ورزش‌های متوسط تا شدید، باعث تشدید عارضه می‌شوند، بهتر است سراغ ورزش‌هایی با شدت کمتر بروید.

این ورزش‌ها پس از مدتی تحمل بدن را بالاتر می‌برند و شما را برای ورزش‌های حرفه‌ای و سنگین‌تری آماده می‌کنند. برای مثال می‌توانید با وزنه‌های سبک‌تر ورزش کنید. اگرچه این وزنه‌ها تأثیر چندان چشمگیری روی تقویت عضلات و مفاصل ندارند اما می‌توانند به تقویت بافت همبند و استخوان‌ها کمک کنند.

ورزش دیگری که به ظرفیت قلبی زیادی نیاز ندارد، یوگا است. این ورزش علاوه بر جسم، تأثیرات روحی شگفت‌انگیزی نیز دارد و باعث آرامش و تسکین اعصاب می‌شود‌. حرکات کششی این روش، به‌هیچ‌عنوان ضربان قلب را بیش‌ازحد بالا نمی‌برند و باعث تنگس نفس نمی‌شوند.

پیاده‌روی به‌ظاهر یک ورزش ساده است اما باعث می‌شود ظرفیت دستگاه تنفسی بیشتر شود و فرد ازنظر جسمانی آماده‌تر باشد. پیاده‌روی را با سرعت و مدت کم شروع کنید و به‌تدریج زمان و سرعت را افزایش دهید. بعد از گذشت حدوداً ۶ هفته می‌بینید که بدون تپش قلب و تنگی نفس می‌توانید مسافت‌های طولانی را طی کنید.

این ورزش به افرادی پیشنهاد می‌شود که نمی‌توانند روی محدودیت‌های تنفسی‌شان غلبه کنند. پیلاتس نیز درست همچون یوگا در عین کم شدت بودن، تأثیرات چشمگیری دارد. این ورزش عضلات‌تان را تقویت می‌کند و کمک می‌کند که کنترل بیشتری روی تنفس‌تان داشته باشید.

پس از مدتی تمرین پیلاتس، می‌توانید تمرینات ورزشی شدیدی را انجام دهید بدون این‌که دچار تپش قلب یا تنگی نفس شوید.

چگونه از تپش قلب و تنگی نفس در حین ورزش پیشگیری کنیم؟

برای این‌که هنگام ورزش کردن دچار علائم قلبی و تنفسی نشوید و سلامتی‌تان را حفظ کنید، بهتر است یک جلسه مشاوره با پزشک داشته باشید. پزشک وضعیت سلامتی‌تان را بررسی می‌کند و به شما می‌گوید که بدنتان تا چه اندازه برای شروع فعالیت‌های ورزشی آماده است.

یکی از مهم‌ترین نکات این است که ورزش را به‌تدریج آغاز کنید. این کار به بدن این امکان را می‌دهد که کم‌کم بتواند فشارهایی که حین ورزش به قلب و دیگر نقاط وارد می‌شوند را تحمل کند. همچنین از وارد شدن فشار یک‌باره و شدید به اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند.

به‌علاوه قبل از ورزش باید گرم‌ کنید و عضلات و اندام‌ها را آماده فعالیت کنید. با گرم کردن بدن، جریان خون افزایش پیدا می‌کند و دیگر دچار علائمی مثل تپش قلب و نفس تنگی نمی‌شوید.

عامل مهم دیگر برای جلوگیری از نفس تنگی و تپش قلب این است که فقط تا حدی ورزش کنید که برای بدنتان مناسب است. بدن هر فردی با دیگری فرق دارد و ظرفیت خاص خود را دارد. اگر حس کردید یک ورزش برای شما خسته‌کننده است و ضربان قلبتان را بیش‌ازحد بالا می‌برد، از انجام دادن دوباره آن بپرهیزید.

فیزیوتراپیست و مربی‌ها یا کارشناسان ورزشی به شما کمک می‌کنند که بفهمید سطح مناسب ورزش برای بدنتان چقدر است. علاوه بر این، به نشانه‌ها و علائمی که بدنتان به شما نشان می‌دهد، گوش کنید. اگر دچار نفس تنگی، سرگیجه، سبکی سر، تپیدن قلب و… شده‌اید، فوراً ورزش را متوقف کرده و استراحت کنید.

هنگام ورزش کردن از تنفس خود غافل نشوید و سعی کنید به‌صورت صحیحی عمل دم و بازدم را انجام دهید. بنابراین، هرچند دقیقه یک‌بار یک‌نفس عمیق بکشید. زمانی که منظم و عمیق نفس بکشید، جریان خونتان بهبود پیدا می‌کند و اکسیژن‌رسانی به قلب نیز افزایش پیدا می‌کند.

عوارض عدم مراجعه به پزشک زمان تنگی نفس و تپش قلب

بیماری‌هایی قلبی و علائم مرتبط با آن‌ها مسئله ساده‌ای نیستند که آن‌ها را نادیده بگیرید و به پزشک مراجعه نکنید. هرزمانی که دچار تپش قلب و نفس تنگی ادامه‌دار حین ورزش شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با نوار قلب، آزمایش خون و ادرار، روش‌های تصویربرداری مثل اشعه ایکس و… علت تپش قلب و تنگی نفس را تشخیص می‌دهد. بر اساس نتیجه این آزمایش‌ها، پزشک از وجود مشکلاتی چون تاکی کاردی، پرکاری تیروئید و… اطمینان حاصل می‌کند.

درصورتی‌که مراجعه به پزشک را جدی نگیرید ممکن است دچار عوارضی مثل این موارد شوید:

  • غش کردن

در شرایطی که تپش قلب و نفس تنگی فرد خیلی شدید باشند، ممکن است افت فشارخون اتفاق بیفتد و بیهوش شوید.

  • نارسایی قلبی

این وضعیت در شرایطی اتفاق می‌افتد که برای مدت زیادی قلب‌ به‌خوبی نتپد و ضربان آن نامنظم باشد.

  • ایست قلبی

اگر فرد دچار آریتمی قلبی باشد، ضربان قلب او نامنظم می‌شود و همین موضوع ممکن است باعث بروز عارضه خطرناک وجدی‌ مثل ایست قلبی شود.

  • سکته مغزی

اگر تپش قلب و نامنظم بودن ضربان آن ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی باشد، ممکن است این عارضه خطرناک رخ دهد.

  • مشکلات تنفسی جدی

افرادی که مبتلا به آسم هستند، در صورت عدم درمان تپش قلب و نفس تنگی نمی‌توانند به‌درستی نفس بکشند. عدم رسیدگی به این وضعیت جدی ممکن است باعث مرگ شود.

بعد از این‌که برای تشخیص علت ضربان قلب و نفس تنگی هنگام ورزش ، به پزشک عمومی مراجعه کردید، ممکن است نیاز باشد پزشک برای تشخیص دقیق‌تر و درمان موثرتر، شما را به متخصص قلب و عروق ارجاع دهد.

تماس و نوبتدهی
برای رفع مشکل قلبی و تنفس خود کلیک کنید

سخن پایانی

ضربان قلب و نفس تنگی دو مورد از رایج‌ترین علائمی هستند که افراد هنگام ورزش آن‌ها را تجربه می‌کنند. در این مقاله با علت تپش قلب و تنگی نفس هنگام ورزش آشنا شدید و متوجه شدید که علل جدی و غیر جدی برای این علائم چه هستند.

بسیاری از افراد هنگامی‌که چنین علائمی را تجربه می‌کنند، دچار ترس زیادی می‌شوند؛ اما حقیقت این است که در اکثر موارد برای برطرف کردن این نشانه‌ها تنها کافیست که شدت ورزش را کم کنید یا تکنیک‌های تنفسی را تمرین کنید.

علاوه بر این، اگر ورزش‌های سنگین مناسب شما نیستند، می‌توانید ورزش‌های سبک‌تر با شدت کمتر مثل یوگا، پیاده‌روی، پیلاتس و… را جایگزین آن کنید. این ورزش‌ها ضمن حفظ سلامتی‌تان، کم‌کم گنجایش بدن را افزایش می‌دهند و شما را برای ورزش‌هایی با شدت بیشتر آماده می‌کنند.

درنهایت اگر ضربان قلب و تنگی نفستان ادامه‌دار بود، می‌توانید به پزشکان یا متخصصان قلب و عروق در کلینیک ما مراجعه کنید.