شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
فشار خون بالا و حالت تهوع

فشار خون بالا و حالت تهوع

یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی فشار خون بالا و حالت تهوع است. فشارخون بالا در جامعه پزشکی معروف به قاتل خاموش میباشد، که از رایج ترین بیماری‌ها است. طبق تعریف جدید فشار خون فقط در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ نشان داده شده که 45 درصد از جوانان بالای ۱۸ سال فشار خون دارند و مهمتر از این تقریبا نیمی از آن کسانی که فشار خون بالا دارند از آن خبری ندارند. در ادامه توضیح می‌دهیم که:

چه چیزهایی باعث افزایش فشارخون و حالت تهوع  و سردرد میشود؟ چرا فشار خون بالا وخطرناک است و چطور می‌شود این بیماری را کنترل و درمان کرد؟ علائم فشارخون بالا چیست؟

تماس و نوبتدهی
مشکل فشارخون دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

منظور از فشار خون بالا چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که فشار خون چیست ؟ با هر دستگاه فشار خونی (Blood pressure) که شما فشار خون خودتان را بگیرید دو عدد به شما نشان می‌دهد مثلاً فرض کنید 13 روی 8 که واحد آن سانتی متر جیوه است. در این حالت این دو تا عدد یکی فشار سیستولیک و دیگری دیاستولیک را نشان می‌دهد، عدد بزرگ سیستولیک می‌باشد که رگ‌ها وقتی که قلب در حال انقباض است متحمل می‌شوند، فشار خون دیاستولیک فشاری است که رگ موقعی که قلب در حال استراحت است متحمل می‌شود.

تفاوتی بین این دو فشار خون وجود دارد، تصور کنید وقتی که قلب منقبض می‌شود حجم نسبتاً زیادی از خون به صورت ناگهانی وارد آن رگ‌ها می‌شود، در آن موقع فشاری که رگ‌ها متحمل میشوند خیلی بیشتر از موقعی است که قلب در حال استراحت است و هیچ خون جدیدی وارد رگ نمی‌شود. بنابراین طبق تعریف Blood pressure  افرادی که فشار خون سیستولیک بالای ۱۳ یا فشار خون دیاستولیک بالای ۸ دارند، مبتلا به فشار خون بالا هستند و باید فشار خون خود را کنترل کنند .

چه چیزهایی باعث فشار خون بالا می‌شود؟

یکی از مهمترین عوامل آن سخت شدن دیواره‌های رگ‌های خونی است که با افزایش سن رابطه مستقیم دارد. یکی از علت‌های دیگر آن داشتن اضافه وزن است. افرادی که دارای اضافه وزن هستند بافت بیشتری در بدنشان دارند که قلب باید آن را تغذیه کند. بدن مجبور است که فشارخون را بالا نگه دارد تا بتواند خون‌رسانی به این بافت را ثابت نگه‌دارد مورد بعدی که باعث افزایش فشارخون می‌شود از طریق ترشح برخی هورمون‌ها دربدن است، این هورمون‌ها باعث می‌شوند که قلب حجم خون را بالا نگه دارد تا بتواند خون‌رسانی به بافت‌های افسون را ثابت نگه دارد.

علت بعدی که باعث افزایش فشارخون بالا می‌شود استفاده از غذاهای بانمک بالاست، هرچقدر نمک خوراکی ما بیشتر باشد طبیعتا بیشتر در بدن میماند و هر چقدر نمک در کلیه بدن بالا باشد آبی که در رگ‌ها میماند بالاتر است، ممکن است زیاد خطرناک بنظر نرسد ولی وقتی حجم خون بیش از اندازه بالا بماند فشار خون هم بالا میرود که تاثیرات مخرب و جبران‌ناپذیری هم به دنبالش میاید . علت‌های دیگری هم درافزایش Blood pressure تاثیر دارند برخی از این عوامل عبارتند از: بیماری‌های کلیوی، کشیدن سیگار و سابقه خانوادگی که در ایجاد این بیماری بسیار تاثیر دارد.

علائم فشار خون بالا در زنان

فشارخون بالا تاثیرات متنوعی در زنان دارد که این تاثیرات به دو گروه تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شوند. این تاثیرات در افراد به شیوه‌های مختلف بروز پیدا می‌کنند که در ادامه به برخی از این علائم اشاره می‌کنیم

تاثیرات کوتاه مدت: فشار خون در مدت زمان‌های مختلف تاثیرات مختلفی بر فرد می‌گذارد تاثیرات کوتاه مدت آن عبارتند از سردرد شدید و گردن درد شدید و یا  درد سینه.

تاثیرات بلند مدت: فشار خون بالا، اگر به مدت طولانی باقی بماند و برای درمان آن اقدام نشود تاثرات جدی و بلند مدتی را بر سلامت فرد می گذارد. بعضی از این تاثیزات عبارتند از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی،نارسایی کلیه، آسیب به چشم، آسیب به رگ‌های خونی، آسیب به شریان‌های محیطی.

در صورت بروز این نشانه‌ها در خود یا اطرافیانتان به پزشک مراجعه کرده تا فشار شما را چک کند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.

حالا از کجا بفهمیم که فشارخون بالایی داریم یا نه؟ خب ساده ترین راه این است که Blood pressure خود را اندازه بگیریم. متاسفانه خیلی از افرادی که فشار خون بالایی دارند اصلا خبر ندارند علتش هم این است که که فشارخون خودشان را نمی‌گیرند طبق تحقیقات تمام افراد بالای ۱۸ سال در معرض تاثیرات جبران‌ناپذیر فشار بالا هستند و برای همین هم خیلی مفید است که افراد بالای این رده سنی حداقل سالی یک بار فشار خودشان را بگیرند حتی اگر هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند.

هنگام گرفتن فشار خود به چند نکته توجه کنید، روی صندلی نشسته باشید و حداقل ۱۵ دقیقه قبلش استراحت کنید و حرکتی نداشته باشید. جفت پاهای خود را روی زمین بگذارید و روی هم قرار ندهید. نکته بعدی این که حتما پشتتان را به جایی تکیه دهید و دست شما باید در راستای قلبتان قرار گیرد.

سر درد و حالت تهوع و فشار بالا

تغییرات مهمی وجود دارد که ما باید در سبک زندگی خود انجام دهیم که تاثیر بسزایی روی سردرد ،حالت تهوع وکنترل Blood pressure خواهد داشت یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل فشارخون محدود کردن مصرف نمک روزانه بوده است طبق تحقیقات اگه ما مقدار نمک مصرفی روزانه را محدود کنیم که فشار خون خود را میتوانیم هشت دهم میلیمتر جیوه پایین بیاوریم مثلا اگر Blood pressure کسی ۱۳۵ باشد فقط با محدود کردن مصرف نمکش میتواند آن را زیر 130 بیاورد که عدد قابل توجهی است.

توصیه‌های پزشک این است که مصرف روزانه نمک یک فرد نباید بیشتر از دو گرم باشد . اقدام موثر دیگر کاهش وزن است. به ازای هر یک کیلوگرم کاهش وزن تقریبا بین دو دهم تا ۲ میلی متر جیوه می‌شود فشار خون را پایین آورد. علاوه بر این رژیم غذایی استفاده از سبزیجات، لبنیات کم چرب و پروتئین اگر از طریق مرغ و ماهی باشد خیلی بهتر است و پیشنهاد می‌شود که مصرف گوشت قرمز کم شود.

سر درد: نیازی نیست که ما همیشه برای سر درد از قرص استفاده کنیم مواد خانگی هم می‌توانند ما را از سر درد نجات دهند. سر درد یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی است و انواع مختلفی دارد سر درد می‌تواند میگرنی، تنشی یا بر اثر خستگی باشد اما میتوانیم از شر سر دردهای مزمن به راحتی خلاص شویم به طور مثال شما می‌توانید از بخور و استشمام روغن اسطوخودوس استفاده کنید برای اینکار باید دو تا چهار قطره روغن اسطوخودوس با آب جوش مخلوط کنیم و برای چند دقیقه بخار آن را استشمام کنیم.

روش پیشنهادی دوم این است که عصاره لیمو و زنجبیل را ترکیب کنید زنجبیل التهاب عروق را کاهش می‌دهد و مناسب سر دردهای مزمن است برای همین شما باید به طور مساوی عصاره لیمو و زنجبیل را با هم ترکیب کنید و یک الی دو بار در روز مصرف کنید. سومین راهکار این است که از عصاره رزماری برای ماساژ یا برگ‌های نعنای تازه چیده شده برای پیشانی استفاده کنید.

حالت تهوع: حالت تهوع احساس ناخوشایندی است که در اثر عوامل مختلفی مثل مسمومیت غذایی، ویروس‌ها و بارداری رخ می‌دهد. یکی از مشکلات ناخوشایند گوارشی که خیلی از ما  آن‌را تجربه کرده‌ایم حالت تهوع است. حالت تهوع دلایل دیگری هم دارد از جمله ضعف معده، فساد غذا در معده، ضعف اعصاب، کبد و طحال، سوء مزاج، اعراض نفسانی مثل غم و ترس، مشکلات گوارشی پرخوری و استنشاق بوهای بد می‌تواند از جمله  دلایلی باشد که باعث ایجاد حالت تهوع باشد اگر شما خیلی زیاد دچار حالت تهوع می‌شوید، برای درمان حالت تهوع حتماً بهتر است که شما اصلاح مزاج انجام دهید و پاکسازی معده و گوارش انجام بدهید و از مصرف غذاهای غلیظ و سنگین پرهیز کنید، سعی کنید غذاهای سبک‌تر و لطیف‌تر میل کنید و می‌توانید با مشورت پزشک حجامت هم انجام دهید که اثر بخشی بسیار خوبی دارد .

مصرف ترکیب پودر سماق، گشنیز خشک و گل محمدی اثر بسیار عالی در برطرف کردن حالت تهوع دارد. همچنین دمنوش زنجبیل و آبلیمو هم اثر عالی دارد و میل کردن کمی رب انار قبل و بعد از غذا هم اثر خیلی خوبی دارد و اگر دچار معده سرد و بلغمی هستید مصرف آب انار شیرین با ادویه‌های معطر و نعناع اثر خیلی خوبی دارد و اگر معده گرم سفراوی دارید می‌توانید از آب انار میخوش، آب و رب به، آبغوره و آب زرشک استفاده کنید که اثر خیلی عالی در درمان حالت تهوع دارد.

سر درد و حالت تهوع و فشار بالا

درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد

6 راهکار تاثیر گذار بدون استفاده از دارو برای کاهش سردرد و سرعت فشار خون بالا :

  • گردن و گوش‌هایتان را ماساژ بدهید. 3 نقطه در قسمت سر و گردن شما هست که می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی Blood pressure را کاهش بدهد. تمرکز کنید و اولین نقطه پشت سر خودتان را پیدا کنید و یک خط مستقیم به طرف مرکز ترقوه بکشید نقطه دوم را میبینید سپس با انگشتان خودتان به آرامی گردنتان را با حرکات نرم بالا و پایین بکشید این کار را ۱۰ بار در هر دو طرف گردن تکرار کنید نقطه سوم در صورت شما در کنار نرمی گوشتان در حدود یک الی دو سانتی متر از گوش شما قرار دارد آن را در هر طرف با نوک انگشتان خود برای حدود یک دقیقه در یک حرکت دایره‌ای جهت عقربه‌های ساعت ماساژ بدهید. ماساژ دادن پوست برای مناطق باعث تسکین تنش در ماهیچه‌های گردن می‌شود و جریان خون درست را به مغز شما برمی‌گرداند.
  • تمرین نفس کشیدن با پره سمت چپ بینی: برای انجام این تمرین روی زمان بنشینید و یا در صندلی راحت با پشت صاف بنشینید دست چپتان را روی شکم‌تان قرار بدهید سوراخ بینی راستتان را با انگشت شصت راستتان ببندید از سوراخ بینی چپ خودتان نفس عمیق بکشید چند ثانیه صبر کنید سپس مجددا نفس بکشید و به آرامی نفس بکشید و تنها از طریق سوراخ بینی چپ خودتان به مدت ۳ الی ۵ دقیقه نفس عمیق بکشید .
  •  تنفس زنبوری نیز می‌تواند موثر باشد. تنفس زنبوری باعث می‌شود تا ذهن خودتان را راحت کنید و از سردرد میگرن مرتبط با فشار رها شوید. طریقه انجام این کار این‌گونه است که روی زمین در یک حالت راحت با پشت صاف بنشینید و انگشت سبابه خود را بر روی غضروف هر دو گوش خود قرار بدهید نفس عمیق بکشید وقتی نفس‌تان را به بیرون می‌دهید مانند صدای زنبور وز و وز درست کنید و در همان زمان فشار ملایم روی غضروف گوش خود وارد کنید این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • گوش کردن به موسیقی آرامش بخش کلاسیک کمک به پایین آمدن Blood pressure می‌کند مخصوصا که آن را با تمرینات تنفسی و تکنیک‌های مدیتیشن همراه کنید این کارهای ارام بخش روی بدن شما تاثیر مثبت گذاشته و باعث کاهش استرس می‌شود و در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد.
  • آب بنوشید، در بعضی موارد علت فشار خون بالا و سر درد می‌تواند از کمبود آب باشد وقتی آب بدن شما کم باشد حجم خون در بدن کاهش پیدا خواهد کرد و مقاومت محیطی شما افزایش پیدا می‌کند. وقتی که احساس کردید فشارتان بالاست یک لیوان یا دو لیوان اب خنک بنوشید، آب با بازیابی کردن خون مورد نیاز بدن فشارخون را کم می‌کند.
  • پاهایتان را در آب گرم بگذارید، گذاشتن پا در آب گرم برای شما قابل  تامل است و به شما کمک می‌کند تا سر و گردنتان را خنک نگه‌دارید و از هجوم خون به مغز جلوگیری کنید. یک سطل با یک لگن بردارید و آن را پر آب گرم کنید سپس روی صندلی بنشینید و پاهایتان را برای چند دقیقه در آب قرار دهید. خون از سرتان به سمت پاهایتان حرکت میکند و Blood pressure شما به آرومی به حالت عادی برمی‌گردد .

 چگونه میتوانید در 2 دقیقه فشار خون خود را کاهش بدهید؟

نقطه فشاری دیگر که میتواند تغییر زیادی در حال شما ایجاد کند در هر دو کف پا هست و انگشتان خود را در امتداد خط بین انگشت بزرگ و دومین انگشت پا قرار بدهید این نقطه دقیقا در تو رفتگی قبل از اینکه انگشتتان به استخوان برسد قرار گرفته است، سه ثانیه فشار عمیقی بر روی آن وارد کنید و بعد برای پنج ثانیه استراحت کنید ماساژ را برای دو دقیقه تکرار کنید سپس همان کار را روی پای دیگر انجام بدهید.

چگونه میتوانید در 2 دقیقه فشار خون خود را کاهش بدهید

تماس و نوبتدهی
مشکل فشارخون دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید تمام افراد بالای ۱۸ سال در ریسک فشار خون بالا و حالت تهوع در معرض ضررهای جبران ناپذیرآن هستند و متاسفانه ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. همیشه یادتان باشد که در موضوع سلامتی پیشگیری بهتر از درمان است فشار خون خودتان را مرتب بگیرید و اگر فشار خون و سر درد شما با درمان خانگی رفع نشد اقدامات لازم را انجام بدهید و به پزشک مراجعه نمایید و احساس بدی نسبت به این موضوع و مصرف دارو نداشته باشید.