شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
ضرورت پیگیری درد قلب چیست؟

ضرورت پیگیری درد قلب چیست؟

درد قلب، به درد یا ناراحتی در قفسه سینه گفته می‌شود که می‌تواند ناشی از مشکلات قلبی یا سایر عوامل باشد. ناراحتی قلب معمولاً در وسط قفسه سینه احساس می‌شود؛ اما می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن مانند بازوها، گردن، فک نیز سرایت کند. قلب درد می‌تواند ناشی از مشکلات حمله قلبی، آنژین صدری، مشکلات گوارشی و … باشد. درمان این درد به علت آن بستگی دارد؛ اگر درد گرفتن قلب ناشی از یک مشکل قلبی جدی مانند حمله قلبی باشد، ممکن است به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز داشته باشید؛ اگر قلب درد ناشی از یک مشکل قلبی کمتر جدی باشد، ممکن است بتوانید با استراحت، مصرف داروهای بدون نسخه آن را مدیریت کنید؛ اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، مهم است که با دکتر درد قلب خود در مورد خطر ابتلا به بیماری قلبی صحبت کنید.

تماس و نوبتدهی
احساس درد در قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

آیا درد قلب خطرناک است؟

افراد زیادی می­خواهند بدانند کدام نوع از قلب درد می­تواند خطرناک باشد. در پاسخ این سؤال باید بگوییم که در بعضی از مواقع این دردها می‌توانند نگران‌کننده و مهم باشند؛ بنابراین به اقدامات مختلف پزشکی نیاز دارند؛ به ویژه اگر این دردها دست‌کم به مدت پنج دقیقه طول بکشند. از دیگر علائم قلب درد که ممکن است برای بیمار همراه با قلب درد رخ دهد عبارت‌اند از:

  • تجربه سبکی سر
  • تعریق سرد
  • تنگی نفس
  • حال تهوع و استفراغ
  • خستگی مفرط و بدون دلیل

محلی که دردهای قلبی احساس می‌شوند کدام بخش‌های بدن هستند؟

فشار یا دردی که به بخش‌های مختلف بدن می‌زند از دیگر علائم بیماری‌های قلبی است. این دردها می‌توانند به کمر، فک، بازوها و سر معده نیز سرایت کنند. زمانی که بیمار درد درازمدت را در این قسمت‌های بدن احساس می‌کند لازم است که حتماً به پزشک مراجعه کند؛ زیرا این دردها که همراه با درد در ناحیه قفسه سینه بیمار تجربه می‌شوند از مهم‌ترین علائم سکته قلبی یا حمله قلبی هستند. در برخی مواقع لازم است خانواده بیمار هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرند.

  • علائم قلب درد که منشأ آنها قلب نیست:

خوب است بدانید که درد در ناحیه قفسه سینه در بیشتر موارد به علت حمله قلبی نیست. آمارها نشان می‌دهند که حداکثر شش درصد افرادی که درد قفسه سینه دارند و با اورژانس تماس می‌گیرند بیماری قلبی خطرناکی دارند؛ مثلاً در زیر به دردهای قلبی که توسط بیماران تجربه می‌شوند؛ اما علت آنها مشکلات خطرناک قلبی نیست اشاره می‌کنیم:

  • درد قلب و قفسه سینه در یک لحظه

امکان دارد در زمانی که فعالیت‌های روزانه خود را انجام می‌دهید، درد ناگهانی را در قفسه سینه یا قلب خود تجربه کنید. معمولاً زمانی که قلب تیر می‌کشد و فرد آن را به صورت یک شوک الکتریکی تجربه می‌کند، درد به صورت لحظه­ای پدیدار شود؛ اما خبر خوب اینکه در اغلب موارد این دردها نشان از بیماری قلبی خطرناک نمی‌دهند. توجه داشته باشید که قلب درد در اغلب موارد به علل زیر رخ می‌دهد:

  • التهاب غضروف دنده‌ها
  • کشیده شدن عضله‌های جداره قفسه سینه
  • بروز یک صدمه، مثل کوفتگی یا شکستگی دنده‌ها
  • بیماری زونا (یک نوع بیماری پوست است که سبب ایجاد ضایعه‌هایی روی پوست می‌شود.)
  • فیبرومیالژیا (یک نوع اختلال عضلانی ـ اسکلتی است که سبب دردهای مزمن در همه بدن می‌شود.)
  • درد قفسه سینه یا قلب درد در زمان نفس کشیدن

امکان دارد با هر نفس عمیقی که می‌کشید متوجه قلب درد یا درد در ناحیه قفسه سینه خود شوید. در نظر داشته باشید که این درد می‌تواند با تغییر و حرکت افزایش یابد. این نشانه‌ها ممکن است به مشکلات ریوی در فرد مربوط باشند. چنانچه دردی را در طرف راست قفسه سینه و به دور از قلب خود تجربه می‌کنید، احتمال اینکه مشکل از ریه شما باشد بیشتر است. در صورتی که درد را در قفسه سینه احساس می‌کنید و مشکل از قلب شما نیست؛ اما منشأ ریوی دارد باید این درد را نیز جدی تلقی کنید.

با علل متفاوت درد قلب آشنا شوید

قلب درد می‌تواند علل و منشأ متفاوتی داشته باشند. در زیر به برخی از علائم قلب درد اشاره می‌کنیم:

  • درد قلب و غلظت خون

ممکن است درد قفسه سینه به علت غلظت خون بالای بیمار باشد. در این حالت فرد در ناحیه قلب و بافت سینه خود فشاری را تجربه می‌کند؛ به تعبیر دیگر یکی از نشانه‌های بیماری غلظت خون، قلب درد است. این درد به علت گردش دشوار خون در بین رگ‌ها ایجاد می‌شود. در صورتی که فرد به غلظت خون مبتلا باشد، خون نمی‌تواند به اندازه کافی به بافت‌های قلب و عضله‌های سینه برسد. زمانی که قلب درد به علت غلظت خون بالا رخ دهد لازم است که درمان غلظت خون بیمار توسط پزشک انجام شود.

  • درد قلب بعد از ورزش

همه پزشکان به افراد ورزش‌های منظم را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی توصیه می‌کنند. زمانی که فرد ورزش می‌کند کلسترول و مواد اضافی در خون او کاهش می‌یابد و این فرد می‌تواند قلبی سالم داشته باشد. در برخی موارد ممکن است هیچ اشکالی در قلب وجود نداشته باشد؛ اما اگر این درد جدی باشد و افزایش یابد یا ادامه‌دار باشد بهتر است آن را جدی بگیرید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از دیگر علائمی که افراد در هنگام ورزش ممکن است تجربه کنند تنگی نفس است؛ البته باید بدانید که تنگی نفس در زمان ورزش‌های عادی و سنگین می‌تواند در برخی افراد ایجاد شود که این امر علل متفاوتی دارد؛ مثلاً افرادی که دارای بنیه ضعیفی هستند یا افرادی که به کم‌خونی مبتلا هستند اغلب ممکن است در زمانی که ورزش می‌کنند تنگی نفس را تجربه کنند؛ اما یکی از دلایل این تجربه حین ورزش به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

زمانی که قلب درد را همراه با تنگی نفس احساس می‌کنید این علائم می‌توانند زمینه‌ای برای یک حمله قلبی در زمان نه‌چندان دور باشند؛ بنابراین نخستین کاری که باید انجام دهید این است که ورزش را متوقف و هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص رجوع کنید.

لازم است بدانید از دیگر نشانه‌هایی که افراد حین ورزش ممکن است تجربه کنند سرگیجه و احساس خستگی است که می­توانند علائمی از بیماری قلبی باشند؛ البته در صورتی که این علائم برای درازمدت تکرار شوند؛ از طرفی این علائم می‌توانند نشان از مشکلات دیگر هم داشته باشند؛ اما بهتر است در صورت بروز این مشکل به پزشک مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اگر علائم سرگیجه با سبکی سر همراه باشد بیشتر می‌توانید آنها را به مشکلات قلبی در فرد نسبت دهید.

ممکن است زمانی که ورزش می‌کنید دچار ضربان نامنظم قلب یا کاهش و افزایش ریتم قلب شوید که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید اختلالات ریتم قلبی در اغلب موارد می‌توانند جدی و نشان از مشکلات قلبی در فرد داشته باشند.

اگر هنگام ورزش قلب درد به همراه احساس ناراحتی در قسمت‌های مختلف بدن‌تان از جمله کمر، بازوها، فک، گردن و معده را تجربه می‌کنید نباید آن را نادیده بگیرید این امر می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات قلبی باشد.

همچنین اگر در حین ورزش از حالت عادی بیشتر عرق می‌کنید و این تعریق با حالت تهوع همراه است باید این مسئله را مهم بشمارید و بدانید که این امر بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که از قبل سابقه حمله قلبی داشته‌اند.

قلب درد یا درد در قفسه سینه که همراه با ورزش، همراه با سرگیجه یا غش، همراه با تپش قلب یا ضربان نامنظم قلب رخ می‌دهند، می‌توانند نشان‌دهنده یک ایراد جدی در قلب باشند؛ اگر خویشاوندان درجه اول شما به علت درد ماهیچه قلبی دچار فوت ناگهانی شده‌اند باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرید.

باید بدانید که اگر درد قفسه سینه در زمان استراحت هیچ علائمی نداشته باشد، نمی‌تواند به علت مشکل قلبی باشد.

  • خون دماغ و درد قلب

خون دماغ و درد قلب رابطه مستقیمی با هم ندارند. باید بدانید که قلب درد همراه با خون‌دماغ می‌تواند به دلیل فشار خون بالا باشد؛ البته پزشک متخصص نظر قطعی را با معاینه ارائه می‌کند. در بسیاری از موارد افرادی که مشکل فشار خون دارند ممکن است از بیماری خود خبر نداشته باشند. یکی از علائم فشار خون بالا در فرد، خون‌دماغ شدن بدون علت است. همان‌طور که می‌دانید اگر فردی دچار فشار خون باشد، می‌تواند برخی از بیماری‌های قلبی همراه با قلب درد را تجربه کند؛ زیرا اگر فشار خون بالا درمان نشود، می‌تواند حمله قلبی را برای فرد ایجاد کند.

  • علت درد قلب در سن 15 سالگی

در نظر داشته باشید که قلب درد در بسیاری از کودکان و نوجوانان رایج است؛ ولی در حالت کلی می‌توان گفت که اغلب این دردها بسیار خوش‌خیم هستند و جای نگرانی نیست. با وجود این، اگر قلب درد در نوجوانان با علائمی مانند سرگیجه یا غش همراه باشد یا اینکه وی دچار تپش قلب شود لازم است که حتماً توسط پزشک متخصص مورد ارزیابی قرار گیرد.

برخی از ساختارهایی که در قفسه سینه فرد قرار دارند، می‌توانند سبب احساس درد در این ناحیه شوند. این ساختارها شامل ماهیچه‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها، ریه‌ها، دستگاه گوارش، قلب و اعصاب هستند؛ اگر مشکلی در هر یک از این نواحی در بدن وجود داشته باشند سبب ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه می‌شوند.

درد در ناحیه قفسه سینه در افراد کهن‌سال بیشتر به دلیل وجود مشکلات قلبی رخ می‌دهد؛ چون افراد مسن اغلب دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

دردی که در قفسه سینه کودکان ایجاد می‌شود معمولاً نمی‌تواند منشأ قلبی داشته باشد و بیشتر به دلیل درد استخوان، غضروف یا ماهیچه رخ می‌دهد؛ همچنین در برخی نوجوانان دردهای قفسه سینه می‌تواند منشأ روانی داشته باشد یا اینکه اگر فرد به مشکل گوارشی دچار است یا آسم دارد نیز می‌تواند درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه کند. تنها در یک درصد از کودکان و نوجوانان ممکن است علت درد در قفسه سینه به دلیل مشکلات قلبی باشد.

زمانی که فرزند شما از درد در ناحیه قفسه سینه خود شکایت دارد ممکن است برای شما نگران‌کننده باشد؛ البته همان‌طور که گفتیم در کودکان و نوجوانان بسیار بعید به نظر می‌رسد که علت این دردها از قلب باشند. با وجود این نباید از درد قفسه سینه فرزند خود به راحتی بگذرید. لازم است که حتماً وی را نزد پزشک متخصص ببرید تا علت درد در ناحیه قفسه سینه وی مشخص شود. در بعضی از موارد ممکن است پزشک تشخیص دهد که باید آزمایش‌های مختلفی برای نوجوانان در نظر بگیرد. این آزمایش‌ها شامل اکو کاردیوگرام یا همان تست استرس ورزش و الکتروکاردیوگرام هستند.

علت درد ماهیچه قلب و ناحیه قفسه سینه چیست؟

اگر شما درد را در ناحیه قفسه سینه یا قلب خود احساس می‌کنید به احتمال زیاد نمی‌دانید که این درد دقیقاً مربوط به قلب است یا قفسه سینه؛ بنابراین لازم است در صورتی ‌که این دردها استمرار پیدا کردند توسط پزشک معاینه شوید؛ اما باید بدانید اینکه درد در قفسه سینه در کدام قسمت آن باشد می‌تواند علل متفاوتی را نیز در بر بگیرد.

اولین تصوری که اغلب مردم در زمان احساس درد در قفسه سینه خود دارند این است که این دردها را به دردها و بیماری‌های قلبی خطرناک نسبت می‌دهند؛ ولی دردها در ناحیه قفسه سینه می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشند. درد قفسه سینه می‌تواند از معده یا قلب باشد. در برخی افراد درد قفسه سینه می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد.

همان‌طور که گفتیم درد در قفسه سینه می‌تواند در بخش‌های مختلفی از این ناحیه رخ دهد. برای مثال:

  • درد در قفسه سینه میانی
  • درد در قفسه سینه در سمت چپ
  • درد در قفسه سینه و پشت بدن
  • درد در جناغ سینه

نوع دردی که هر فرد در قفسه سینه خود احساس می‌کند نیز می‌تواند متفاوت باشد. در این صورت پزشک با توجه به نوع درد، یک درمان خاص را برای بیمار در نظر می‌گیرد.

همه مواردی که در بالا از آنها نام بردیم، فقط قسمتی از درد و نوع درد در ناحیه قفسه سینه را شامل می‌شوند. لازم است که در مورد دردی که تجربه می‌کنید توضیحات واضح و شفافی به پزشک قلب و عروق ارائه کنید.

راه‌های درمان درد قلب و دردهای قفسه سینه

درمان دردهایی که در قفسه سینه بیمار احساس می‌شوند با توجه به اینکه دقیقاً در کجای قفسه سینه هستند متفاوت است؛ برای مثال درمان درد قفسه سینه که در سمت چپ باشد با درمان درد قفسه سینه در سمت راست تفاوت دارد. تنها کسی که می‌تواند بهترین راه درمانی را با توجه به آزمایشات شما ارائه دهد پزشک متخصص است. پزشک با توجه ‌به نوع دردی که دارید بهترین دارو را برای شما تجویز می‌کند.

در نظر داشته باشید تا هنگامی که دلیل ناراحتی قلب یا درد در ناحیه قفسه سینه بیمار مشخص نشود نمی‌توان هیچ راهکار درمانی را به وی توصیه کرد.

امکان دارد درد در قفسه سینه بیمار فقط به علت استرس و اضطراب رخ داده باشد. در این صورت ممکن است پزشک متخصص قلب و عروق بیمار را به متخصص روانپزشک یا روان‌شناس معرفی کند. در نظر داشته باشید که در این میان برخی از تمرین‌ها مانند ورزش‌های یوگا و مدیتیشن می‌توانند برای بیمار مفید باشند.

توجه داشته باشید که قلب درد یا درد در ناحیه قفسه سینه چنانچه بیش از 15 دقیقه به طول بینجامد و این درد همراه با تنگی نفس و تعریق باشد لازم است که هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص رجوع کنید.

تماس و نوبتدهی
احساس درد در قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

در این مقاله به علل گوناگونی که می­توانند سبب ایجاد درد قلب در افراد شوند پرداختیم و توضیحاتی ارائه کردیم؛ اما لازم است که بگوییم در صورت بروز هرگونه علائم قلب درد شایعی که در این مقاله از آنها نام بردیم در اسرع وقت به پزشکان متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. شما می­توانید برای تشخیص و درمان به پزشکان حاذق و با تجربه در کلینیک ما مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که تعلل و تأخیر در مراجعه به پزشک ممکن است شدت علائم و ناراحتی قلبی یا دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد. اینکه علت درد گرفتن قلب چیست تنها پزشک می‌تواند با بررسی و معاینه دقیق بیمار پاسخ دهد.