شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
خصوصیات فوق تخصص جراحی دریچه قلب

خصوصیات فوق تخصص جراحی دریچه قلب

فوق تخصص جراحی دریچه قلب همان کسی است که تا عمق قلب شما نفوذ می‌کند! درست زمانی که با درد قفسه‌ی سینه به بیمارستان مراجعه می‌کنید، پس از انجام معاینات و ‌آزمایش‌های گوناگون، ممکن است نیاز به جراحی دریچه‌ی قلب داشته باشید و این خبرِ نگران کننده‌‌ای است. اما اگر این کار را به یک فوق تخصص باتجربه و با مهارت بالا بسپرید، به طور حتم سلامت شما تضمین می‌شود و همه‌چیز بسیار خوب پیش خواهد رفت. اگر می‌خواهید تفاوت بزرگی در نتیجه‌ی جراحی و بهبودی شما حاصل شود، پیشنهاد ما بررسی وضعیت‌تان در کلینیک فوق تخصصی قلب تهران | کلینیک دکتر ضربان است. در ادامه‌ی این مقاله به توضیح علائم مربوط مشکلات دریچه‌‌ی قلبی و نیز انواع روش‌های درمان بیماران خواهیم پرداخت.

تماس و نوبتدهی
جهت مراجعه به فوق تخصص قلب کلیک کنید

ویژگی‌های یک فوق تخصص جراحی دریچه قلب برجسته

فوق تخصص جراحی دریچه قلب با معاینه‌ی بیماران قلبی، عارضه‌های مربوط به دریچه قلب این افراد را تشخیص می‌دهد.‌ در ادامه به مهم‌ترین خصایص یک فوق تخصص دریچه قلب می‌پردازیم:

  • جراح قلب باید انواع بیماری‌های دریچه قلبی را به صورت دقیق تشخیص داده و شیوه درمانی مناسب هر فرد را به او پیشنهاد کند.
  • یک متخصص قلب باتجربه، بیماران را به شیوه‌ی درستی از روند درمان آگاه خواهد کرد.
  • جراح دریچه‌ی قلب باید شناخت کافی از اصول آناتومی و فیزیولوژی قلب داشته باشد.
  • او باید دارای تمرکز بسیار بالا در جهت استفاده از ابزارهای مخصوص جراحی و نیز توانایی کنترل حرکات دست در حالت‌های مختلف را داشته باشد.
  • آگاهی از جدیدترین علوم پزشکی دنیا و استفاده از فناوری‌های مدرن جهت تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی.
  • انجام تعداد متعددی از عمل‌های جراحی قلب و در نتیجه کسب مهارت کافی جهت مواجه شدن با نارسایی‌های متنوع قلبی.
  • تصمیم‌گیری درست در شرایط بحرانی و اداره‌ی تیم اتاق عمل جهت کسب نتیجه موفقیت‌آمیز.
  • جراح قلب ضمن تجربه‌ی کافی باید خدمات درمانی را نیز با هزینه‌ی مناسبی به بیماران ارائه نماید.

علائمی که نشان می‌دهد باید به یک متخصص قلب مراجعه کنید

 با مشاهده برخی علائم ناشی از آسیب دریچه‌های قلبی، در اسرع وقت به یک فوق تخصص جراحی قلب مراجعه کنید تا از ایجاد آسیب‌های جبران‌ ناپذیر جلوگیری کرده باشید. این علائم در بیمارانِ با عارضه‌های متنوع، به صورت‌های گوناگونی بروز پیدا می‌کند. از مهم‌ترین نشانه‌های ناشی از عارضه‌ی دریچه‌های قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف زیاد در طول شبانه روز که با استراحت مداوم نیز کاهش پیدا نمی‌کند.
  • تنگی نفس در هنگام انجام فعالیت‌های سبک ورزشی (مانند پیاده‌روی)، که در حالت استراحت نیز دیده می‌شود.
  • تغییر ناگهانی فشار خون که در حالت استراحت نیز ادامه پیدا می‌کند.
  • نوسان تعداد ضربان قلب، که به صورت رنگ پریدگی و کاهش دمای بدن فرد احساس می‌شود.
  • احساس سرگیجه در حین انجام فعالیت‌های سبک که در صورت عدم درمان، بیمار غش خواهد کرد.
  • احساس درد شدید و یا مزمنی در سمت چپ قفسه سینه، که گاهی در دست و یا شانه‌ی چپ نیز احساس می‌شود.
  • تورم قوزک و مچ پا در افراد که نشانه‌ی نارسایی حاد دریچه سه لتی است.
  • افزایش وزن غیرعادی که به صورت اضافه شدن ۲-۳ کیلوگرم در روز مشاهده می‌شود.

مراجعه کنندگان جراحی دریچه قلب چه کسانی هستند؟

گروه‌های متفاوتی از بیماران جهت درمان عارضه‌های قلبی به پزشک مراجعه می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین گروه‌هایی که باید توسط متخصص قلب ویزیت شوند را بررسی می‌نماییم. در صورتی که شما نیز در یکی از گروه‌ها قرار دارید، بهتر است در اولین فرصت ممکن به یک کلینیک قلب و عروق معتبر مراجعه کنید.

بیماران دچار تنگی نفس مزمن

افرادی که پس از انجام یک فعالیت ورزشی کوتاه دچار تنگی نفس می‌شو‌ند. در این حالت عضلات بیمار، قدرت بسیار کمی (ضعف عضلانی) خواهند داشت.

افراد مسن دارای دردهای قلبی

تمام افرادی که سن بالاتر از ۶۰ سال دارند، باید در دوره‌های مشخصی توسط فوق تخصص دریچه قلب ویزیت بشوند. دریچه‌ی قلب سالمندان، در معرض عارضه‌های متنوعی مانند گشاد شدگی و یا تنگی قرار دارد. بنابراین لازم است این افراد به انجام آزمایش‌های تشخیصی پزشکی اهمیت ویژه‌ای دهند.

بیماران در معرض عفونت حاد

بیمارانی که قبلا در معرض انواع عفونت‌های باکتریایی قرار داشته‌اند‌ و در نتیجه قسمتی از بافت قلبی آنها تخریب شده است. پزشک متخصص قلب جهت درمان این بیماران، ابتدا مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص را توصیه می‌کند.

افراد دارای نقص مادرزادی

نوزادانی که همراه با ناهنجاری دریچه قلبی متولد می‌شوند از ابتدای زندگی باید تحت نظارت یک فوق تخصص جراحی قلب قرار بگیرند. پزشک متخصص با انجام معاینه‌ و بررسی تست‌های آزمایشگاهی، نوع ناهنجاری را تشخیص می‌دهد‌. جراح قلب با توجه به سن و شرایط بیماری کودک، راه درمانی مناسب را انتخاب می‌کند.

بیماران با نوسان زیاد فشار خون

بیمارانی که در هنگام استراحت و یا انجام فعالیت‌های سبک دچار تغییر ناگهانی فشار خون می‌شوند، باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایند. به طور معمول علت نوسان ناگهانی فشار خون، ناشی از ناهنجاری در ساختار دریچه‌های قلبی است.

افراد با سابقه‌ی بیماری دریچه قلبی در خانواده

اگر یکی از افراد خانواده‌ی شما به بیماری‌های دریچه‌ قلبی مبتلا است، در اولین فرصت ممکن به یک متخصص قلب مراجعه نمایید، چراکه بسیاری از بیماری‌های قلبی وابسته‌ به وراثت هستند و به صورت ارثی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. در این صورت پزشک متخصص با انجام تست‌های تشخیصی، راهکارهای مراقبتی را به شما توصیه می‌کند.

بیماری‌های مربوط به دریچه‌های قلب کدامند؟

دریچه‌های قلبی در معرض بیماری‌های گوناگونی قرار دارند و پزشک با انجام آزمایش‌های لازم بیماری شما را تشخیص می‌دهد. در ادامه همراه ما باشید تا مهم‌ترین بیماری‌های مربوط به دریچه‌های قلب را بررسی نماییم:

گشاد شدن دریچه قلب

دریچه‌‌ی دهلیزی- بطنی برخی از بیماران، در حین انقباض قلب به صورت کامل بسته نمی‌شود. در این حالت مقداری از خون بطن‌ها به درون دهلیز باز می‌گردد و میزان بازدهی قلب کاهش می‌یابد. ممکن است جراح این بیماری را با عنوان رگورژیتاسیون دریچه نیز بیان کند.

تنگ شدن دریچه قلب

در برخی از بیماران، دریچه‌های قلبی با گذشت چندین سال خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهند. در این حالت به دنبال انقباض قلب، مقداری خون در بطن و یا دهلیز باقی خواهد ‌ماند و درنتیجه بازدهی قلب کاهش می‌یابد. جراح قلب با توجه به میزان تنگی دریچه راهکار مناسبی را پیشنهاد می‌کند.

عارضه‌های مادرزادی دریچه قلب

برخی از نوزادان همراه با نارسایی قلبی متولد می‌شوند‌. دریچه‌های آئورت و ریوی این نوزادان دارای ناهنجاری ساختاری هستند. اتصال ناقص دریچه قلب به دیواره‌ی بطن، مهم‌ترین عارضه‌ در این بیماران خواهد بود.

تب روماتیسمی؛ عامل عفونت دریچه قلب

عفونت باکتریایی یکی دیگر از دلایل نارسایی دریچه‌ قلبی است. در اثر این بیماری، دریچه‌های قلبی ملتهب می‌شوند و بازدهی قلب کاهش می‌یابد. جراح قلب جهت درمان این عارضه‌‌ی خطرناک، ابتدا مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی را به فرد توصیه می‌کند.

انواع دریچه‌های قلب انسان

انسان در حالت طبیعی همراه با ۴ دریچه متولد می‌شود‌. هنگامی که به یک جراح فوق تخصص دریچه قلب مراجعه می‌کنید؛ این پزشک ضمن بررسی نتایج آزمایشگاهی، نوع نارسایی‌ هر دریچه را نیز تشخیص می‌دهد. در ادامه هر یک از دریچه‌های قلبی را همراه با عملکردی که دارند بررسی می‌کنیم:

دریچه تری کاسپید

این دریچه‌ ۳ لت داشته و میان دهلیز راست و بطن راست قرار دارد. دریچه سه لتی از بازگشت خون به دهلیز در هنگام انقباض بطن جلوگیری می‌کند. این دریچه در معرض بیماری‌هایی مانند رگورژیتاسیون و تنگی مجرا قرار دارد.

دریچه میترال

این دریچه، دهلیز و بطن چپ را از یکدیگر جدا می‌کند و به عنوان دریچه 2 لتی نیز شناخته می‌شود. دریچه میترال در هنگام انقباض بطن، از بازگشت خون به دهلیز پیشگیری می‌کند. پرولاپس و تنگی میترال از مهم‌ترین عارضه‌های این دریچه دهلیزی-بطنی می‌باشد که در نهایت باعث کاهش بازدهی قلب می‌شود‌.

دریچه پولمونری

دریچه‌ی پولمونر که با نام دریچه‌ی ریوی نیز شناخته می‌شود، بین شریان ریوی و بطن راست قرار گرفته است. این دریچه از بازگشت خون به بطن راست در هنگام انقباض قلب جلوگیری می‌کند. امکان دارد جراح، تنگی نفس مزمن شما را، ناشی از اختلال عملکردی این دریچه در نظر بگیرد.

دریچه آئورت

دریچه آئورت از ۳ لت تشکیل شده است و در بین شریان آئورت و بطن چپ قرار دارد. این دریچه در هنگام انقباض بطن باز می‌شود و مسیر جریان خون را به سمت شریان آئورت را باز می‌کند. همچنین دریچه آئورت در هنگام استراحت قلب بسته می‌شود تا خون شریانی آئورت به بطن وارد نشود.

جراحی دریچه‌ قلب چگونه انجام می‌شود؟

جهت انجام عمل دریچه قلب، ابتدا باید توسط یک جراح فوق تخصص در یک کلینیک‌ درمانی‌_تخصصی ویزیت شوید. متخصص قلب پس از تشخیص نوع عارضه‌ی‌ دریچه، انجام جراحی ترمیمی و یا تعویض دریچه را پیشنهاد می‌دهد. در ادامه مراحل انجام جراحی دریچه قلبی را مرور می‌کنیم:

  1. با توجه به عارضه‌ای که وجود دارد، پزشک متخصص پیشنهاد می‌کند بیمار پیش از انجام عمل جراحی به مدت چند روز در بیمارستان بستری شود.
  2. با رسیدن روز جراحی، متخصص بیهوشی در اتاق عمل، بیمار را با کمک دارو‌های تزریقی و یا تنفسی بیهوش می‌کند.
  3. پرسنل اتاق عمل، قفسه سینه و یا کشاله‌ی ران بیمار را به اندازه مورد نیاز برش می‌دهند تا جراح به راحتی بتواند عمل ترمیم و یا تعویض دریچه قلب را انجام دهد.
  4. در این مرحله جراح، با استفاده از ابزارهای مخصوص، دریچه‌ی مورد نظر را ترمیم و یا تعویض می‌کند.
  5. بیرون آوردن لوله‌های کاتتر و دیگر ابزارهای اتاق عمل از بدن بیمار
  6. بخیه زدن بافت‌های قلب و سپس پوست قفسه سینه
  7. بستری بیمار به مدت چند روز در بخش مراقبت‌های ویژه و بررسی علائم حیاتی او
  8. انجام مراقبت‌های درمانی لازم تا هنگام بهبودی نسبی بیمار و ترخیص وی از بیمارستان

انواع جراحی دریچه قلب؛ ترمیم یا تعویض

فوق تخصص دریچه قلب ضمن بررسی آزمایش‌های تشخیصی، یکی از روش‌هایی ترمیم و یا تعویض دریچه را پیشنهاد می‌کند. عمل جراحی ترمیمی، جهت درمان دریچه‌های دارای آسیب جزئی کاربرد دارد و تنها در موقعیت‌های خاص(وضعیت حاد) عمل تعویض دریچه انجام خواهد شد. در ادامه هر یک از این دو روش را بررسی می‌کنیم:

عمل ترمیم دریچه‌های قلب

پزشک متخصص در صورت آسیب جزئی دریچه‌های قلبی، عمل ترمیمی را پیشنهاد می‌کند. این روش درمانی برای تمام دریچه‌های قلب قابل انجام است و عارضه‌ی کم‌تری نسبت به جراحی تعویضی خواهد داشت. همچنین جراح قلب با معاینه‌ی وضعیت بیمار، نوع عمل ترمیمی را تشخیص می‌دهد و توصیه‌های لازم را بیان می‌کند. عمل والوولوپلاستی، کامیشروتومی و یا ترمیم طناب‌های وتری از مهم‌ترین جراحی‌های ترمیمی دریچه‌های قلبی است.

عمل تعویض دریچه‌های قلب

در صورتی که دریچه‌های قلبی وضعیت حادی داشته باشند، جراح، عمل تعویض دریچه را پیشنهاد می‌دهد. در این روش دریچه‌ی ناکارآمد قلب، توسط دریچه‌‌ای مصنوعی جایگزین می شود. این دریچه‌های مصنوعی از جنس فلز و یا پلیمر مقاوم هستند و در بدن انسان واکنش‌های خود ایمنی ایجاد نمی‌کنند.ناکارآمدی قلب به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود و پزشک با توجه به نوع نارسایی،‌ عمل تعویضی مناسب را انجام می‌دهد. عمل جراحی تعویض دریچه‌ی قلب، نسبت به عمل ترمیمی به مراقبت بیش‌تری نیاز دارد. جهت انجام عمل تعویض دریچه قلب، به یک کلینیک درمانی با تجربه مراجعه نمایید تا راهکارهای درمانی مناسبی را پیشنهاد دهد.

انواع روش‌های ترمیم دریچه قلب کدامند؟

روش‌های ترمیمی دریچه قلب را که توسط جراح، به طور معمول با توجه به وضعیت موجود پیشنهاد می‌شود را در ادامه را بررسی می‌نماییم:

استفاده از وصله‌های بافتی

پزشک متخصص با کمک ترکیبات مقاوم، پارگی‌های سطح دریچه قلب را به یکدیگر متصل می‌کند. بسیاری از سوراخ‌‌های دریچه قلب هستند که با این روش تهاجمی، به طور کامل ترمیم می‌‌شوند.

دکلسیفیکاسیون دریچه

جراح قلب در این روش رسوبات کلسیم موجود بر روی دریچه‌های قلبی را پاکسازی می‌کند. با انجام این شیوه‌ی درمانی، دریچه‌های قلب به راحتی باز و بسته شده و در نتیجه بازدهی قلب افزایش می‌یابد.

ترمیم طناب‌های وتری

طناب‌های وتری با حالت کشسان، مهم‌ترین عامل نگهدارنده‌ی دریچه‌های قلبی در حین انقباض بطن هستند. امکان دارد این طناب‌ها خاصیت کشسانی خود را از دست داده و دریچه‌ قلب به صورت کامل بسته نشود. جراح متخصص قلب جهت رفع این عارضه، تعویض و یا کوتاه کردن طناب‌های وتری را پیشنهاد می‌دهد.

عمل والوولوپلاستی

جراح دریچه قلب، یک حلقه با خاصیت کشسان را در اطراف دریچه قرار می‌دهد. این حلقه‌ی لاستیکی، باز و بسته شدن دریچه قلبی را تسهیل می‌کند و نقش مهمی را در تنظیم بازدهی قلب خواهد داشت.

عمل جراحی کامیشروتومی

امکان دارد لت‌های دریچه‌ی میترال، بر اثر رسوب ترکیبات اضافی در چند نقطه، به یکدیگر متصل شوند. جراح قلب این نقاط اتصال را با کمک تیغ مخصوصی برش می‌دهد. با انجام این عمل، جریان خون به راحتی از عرض دریچه‌ی میترال عبور می‌کند.

عمل ترمیم ساختار دریچه قلب

پزشک متخصص یک قسمت از دریچه میترال قلب را، جهت شکل دهی مجددِ آن، برش می‌دهد و پس از انجام اقدامات لازم، دریچه را در جای مناسب خود پیوند می‌زند. با انجام این کار دریچه‌های قلبی به صورت درست عمل می‌کنند و میزان بازدهی قلب تنظیم می‌‌شود.

تعویض دریچه‌های قلب با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

جراح جهت جایگزینی دریچه‌ی قلبی که تخریب شده است، از ۳ نوع دریچه استفاده می‌کند. پزشک متخصص، نوع دریچه‌ی تعویضی بیمار را با استفاده از بررسی نتایج آزمایشگاهی تشخیص می‌دهد. در ادامه انواع دریچه‌های مصنوعی قلب را به همراه تمام جزئیات بررسی می‌نماییم:

دریچه‌های مکانیکی

امکان دارد که پزشک متخصص جهت جایگزینی دریچه‌ی ناکارآمدِ قلب، استفاده از دریچه‌های مکانیکی را پیشنهاد دهد.

  • از مزایای این دریچه‌های مصنوعی می‌توان به این مورد اشاره کرد که: آنها از جنس پلیمرهای مقاوم و یا آلیاژ فلزات تهیه می‌شوند که در واقع وجود روکش مخصوص در سطح دریچه‌های مکانیکی، از ایجاد پاسخ‌های ایمنی در بدن جلوگیری می‌کند. دریچه‌های مکانیکی، از ترکیبات مقاومی ساخته شده‌اند که در اثر ضربان‌های مداوم قلب دچار ساییدگی نمی‌شوند. همچنین این دریچه‌های مصنوعی در موقعیت‌هایی که فشارخون افزایش می‌یابد، میزان بازدهی قلب را به صورت مناسبی تأمین می‌کنند.
  • از معایب این روش نیز می‌توان به این نکات اشاره کرد که؛ دریچه‌های مکانیکی سطح چسبنده‌ای دارند و احتمال تشکیل لخته خون در بدن را افزایش می‌دهند. پزشک جهت پیشگیری از بروز آمبولی در این بیماران، مصرف رقیق کننده‌های خون را به آن‌ها توصیه می‌کند. از طرفی باز و بسته شدن این دریچه‌ها نیز صدایی شبیه به عقربه‌های ساعت تولید می‌کنند که برای برخی از بیماران آزار دهنده خواهد بود.

دریچه‌های بیولوژیکی

استفاده از دریچه‌های بیولوژیکی، از دیگر روش‌هایی است که جراح جهت بهبود فعالیت قلب پیشنهاد می‌کند. این دریچه‌ها از ترکیبات طبیعی بافت قلب خود بیمار و یا دیگر افراد ساخته شده که با سیستم ایمنی بدن انسان سازگار هستند.

 دریچه‌های بیولوژیکی از لحاظ نوع عملکرد، شباهت زیادی به دریچه‌های طبیعی قلب انسان دارند که در نتیجه باعث بروز واکنش‌های التهابی در بدن انسان نمی‌شوند. از مزیت استفاده از این دریچه‌ها این است که پزشک، احتمال ایجاد لخته خون در بیمار را نمی‌دهد؛ بنابراین تنها در صورت نیاز، مصرف داروهای رقیق کننده خون توصیه می‌شود.

  • دریچه‌های بیولوژیکی نسبت به دریچه‌های مکانیکی هزینه بسیار بالاتری دارند. همچنین ماندگاری این دریچه‌ها نسبت به دریچه‌های مکانیکی بسیار کم‌تر است‌؛ به‌گونه‌ای که بیماران هر ۱۰ سال یک بار باید جهت تعویض دریچه‌ بیولوژیکی خود اقدام کنند. استفاده از دریچه‌های مصنوعی برای کودکان بیمار نیز توصیه نمی‌شود.

دریچه‌های ترکیبی

پزشک استفاده از دریچه‌های ترکیبی را بهترین گزینه ممکن برای بیماران دچار نارسایی‌ دریچه قلبی معرفی می‌کند. این دریچه‌ها، ترکیبی از بافت طبیعی قلب و ترکیبات مصنوعی هستند. جهت ساخت دریچه‌های ترکیبی از انواع پلیمرهای مقاوم استفاده می‌شود.

دریچه‌های ترکیبی نسبت به نوع مکانیکی با بدن انسان سازگار‌تر هستند؛ بنابراین استفاده از این دریچه‌ها میزان واکنش التهابی بیماران را کاهش می‌دهد. همچنین دریچه‌های ترکیبی ماندگاری بالاتری نسبت دریچه‌های بیولوژیکی خواهند داشت و در طی استفاده طولانی مدت دچار ساییدگی نمی‌شوند.

  • جراح پس از معاینه‌ی وضعیت بیمار و بررسی آزمایش‌های تشخیصی، بهترین شیوه تعویض دریچه را پیشنهاد می‌دهد.

عمل جراحی قلب بسته، جهت درمان نارسایی‌های دریچه قلبی

جراح جهت تعویض و یا ترمیم دریچه‌هایی که آسیب جزئی دارند، عمل جراحیِ بسته‌ی قلب را توصیه می‌کند. در طی این جراحی ضربان قلب بیمار متوقف نمی‌شود و قلب پمپاژ خون را انجام می‌دهد. بنابراین در طی این روش جراحی نیازی به استفاده از دستگاه بای‌پس قلبی-ریوی وجود ندارد‌.

این عمل نسبت به جراحی قلب باز، در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و به صورت موقتی درد نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد. متخصص بیهوشی پیش از انجام عمل قلب بسته، بیمار را بیهوش می‌‌کند. در مرحله بعد، جراح قلب ناحیه بین دنده‌ای بیمار را به اندازه کافی برش می‌دهد و اقدامات لازم را جهت تعویض و یا ترمیم دریچه‌ی آسیب دیده انجام می‌دهد.

جراحی قلب بسته نسبت به نوع باز عوارض بسیار کم‌تری دارد و بیمار پس از انجام این عمل جراحی در طول زمان کوتاه‌تری بهبود می‌یابد. رعایت رژیم غذایی و استراحت کافی، از مهم‌ترین مراقبت‌هایی هستند که بعد از انجام این عمل جراحی باید رعایت نمایید. جهت انجام عمل قلب بسته به یک متخصص قلب و عروق حاذق و باتجربه مراجعه کنید تا عمل شما را با کم‌ترین عوارض ممکن انجام دهد.

عمل جراحی قلب باز، جهت درمان و یا تعویض دریچه

پزشک جهت درمان نارسایی‌های شدید دریچه‌های قلبی، انجام عمل قلب باز را پیشنهاد می‌دهد. جراحی قلب باز، نوعی عمل تهاجمی محسوب می‌شود و برای انجام موفقیت‌آمیز این عمل، به یک کلینیک قلب و عروق معتبر و حرفه‌ای مراجعه نمایید. جراح با انجام عمل قلب باز، نارسایی دریچه را با استفاده از روش‌های گوناگون درمان می‌کند.

در طی انجام این عمل جراحی، قلب قابلیت پمپاژ خون را از دست می‌دهد و در نتیجه جهت بازیابی فعالیت قلب، از دستگاه قلبی-ریوی بای پس استفاده می‌شود. این دستگاه تا پایان عمل جراحی خون را به صورت مصنوعی پمپاژ خواهد کرد.‌ بیمار نیز در اتاق عمل با استفاده از داروهای بیهوشی هوشیاری خود را از دست می‌دهد. پس از آن جراح جهت انجام این عمل، در صورت لزوم قسمتی از استخوان دنده را نیز برش می‌زند.

عمل جراحی قلب باز، بیمار را با عوارض گوناگونی مواجه می‌کند. باید توجه داشت که در طی انجام این جراحی خون زیادی از دست می‌رود و به صورت معمول نیاز به تزریق خون وجود دارد. سکته مغزی ناشی از ایجاد لخته خون، مهم‌ترین عارضه‌ای است که سلامت بیمار را پس از انجام این جراحی تهدید می‌کند. جهت تسریع روند بهبود خود، به توصیه‌های پزشک اهمیت دهید و رژیم غذایی خود را نیز کنترل کنید.

نکات طلاییِ پیش از عمل جراحی

جراح پیش از انجام عمل جراحی چندین نکته لازم را برای شما بیان می‌کند. با رعایت این توصیه‌ها، می‌توانید استرس خود را برای عمل جراحی کاهش دهید. در زیر مهم‌ترین نکات مراقبت‌های پیش از انجام جراحی برای شما خلاصه شده است:

  • جهت اثربخشی بیشتر عمل جراحی، مصرف دخانیات را ترک نمایید و در محیط‌های حاوی دود و یا آلایندگی قرار نگیرید.
  • کنار گذاشتن مصرف الکل نیز نقش مهمی در بهبود عوارض جراحی قلب خواهد داشت.
  • داروهایی را که پزشک برای شما تجویز کرده است، تا هنگام انجام عمل جراحی به صورت دقیق مصرف نمایید.
  • فعالیت‌های سنگین را کنار بگذارید و از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین نیز خودداری کنید.
  • مصرف قندهای ساده و چربی‌های ترانس را کاهش دهید و ترکیبات غذایی سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • پیش از شروع جراحی، ابتدا تست‌های تشخیصی لازم مانند الکتروکاردیوگرام را انجام دهید.
  • تاریخچه بیماری و سابقه پزشکی خود را به صورت کامل در اختیار جراح قرار دهید.
  • اگر به دلیل عارضه دیگری نیز دارو مصرف می‌کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • بهتر است ۱۰-۸ ساعت پیش از شروع عمل غذایی میل نکنید.
  • در صورت وجود حساسیت به داروهای بیهوشی، کادر اتاق عمل را از این موضوع مطلع کنید.
  • جهت انجام عمل جراحی قلب باز، موهای قفسه سینه خود را به صورت کامل بتراشید.

مراقبت‌های پس از عمل کدامند؟

جراح پس از انجام عمل جراحی، چندین توصیه‌ی مراقبتی برای شما بیان می‌کند. با رعایت این نکات، می‌توانید دوران بهبودی خود را با سرعت بیش‌تری سپری کنید. در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های لازم پس از انجام عمل جراحی را بررسی می‌کنیم:

  • طبق نظر پزشک در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوید(در صورت لزوم):

پس از انجام عمل جراحی تا مدت زمانی که پزشک شما دستور می‌دهد، تحت نظر کادر مجرب درمان بیمارستان قرار بگیرید. در این صورت پرستار به صورت مرتب ناحیه زخم را از نظر وجود عفونت‌ بررسی کرده و مراقبت‌های لازم را برای شما انجام می‌دهد.

  • فعالیت‌های سنگین انجام ندهید:

تمرینات سنگین ورزشی را کنار بگذارید و پس از گذشت چند روز، با نظر پزشک معالج خود پیاده‌روی آهسته را شروع کنید. این نکته را در نظر بگیرید که قلب شما پس از عمل جراحی توان پایینی دارد و بهتر است به آن فشار نیاورید.

  • رانندگی را کنار بگذارید:

پزشک قلب پس از انجام جراحی، توصیه می‌کند به مدت چند هفته رانندگی را کنار بگذارید. با کاهش شدت فعالیت‌های روزانه، روند بهبودی شما سریع‌تر انجام می‌شود.

  • مصرف دخانیات را قطع کنید:

جهت سلامت قلب خود مصرف سیگار را ترک نمایید. همچنین قرار گرفتن در فضایی که پر از دود و آلودگی باشد، می‌تواند یک فاکتور تهدید کننده برای سلامت شما باشد.

  • مشروبات الکلی مصرف نکنید:

مصرف نوشیدنی‌های الکلی در دوران پس از انجام جراحی به بافت قلب آسیب خواهد رساند. جهت پیشگیری از ایجاد دیگر عارضه‌های قلبی، بهتر است مصرف الکل را برای همیشه کنار بگذارید.

  • داروهایی که متخصص قلب تجویز کرده است را به دقت مصرف کنید:

پزشک متخصص جهت افزایش سرعت بهبودی، داروهای لازم را برای شما تجویز می‌کند. بهتر است این داروها را تا زمانی که پزشک دستور داده است به صورت دقیق مصرف کنید. در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک نسبت به این داروها، به پزشک خود مراجعه کنید.

  • تحت نظارت پزشک معالج خود قرار بگیرید:

پس از انجام عمل جراحی، در دوره‌های مشخصی به پزشک خود مراجعه کنید و او را در روند بهبودی خود قرار دهید. پزشک جهت پیگیری وضعیت شما، انواع آزمایشات تشخیصی را تجویز و نیز توصیه‌های لازم را به شما ارائه خواهد کرد.

  • از ایجاد عفونت در زخم پیشگیری کنید:

 پس از گذشت ۳-۵ روز از عمل جراحی قلب، قسمت برش  را با استفاده از آب تمیز و ولرم بشویید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.  برای انجام این کار بر روی صندلی‌ بنشینید و از همراه خود کمک بگیرید تا فشار خون شما به صورت ناگهانی افت نکند.

  • تحت نظر فیزیوتراپیست قرار بگیرید:

به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنید و با مشاوره‌ی فیزیوتراپیست، حرکات ورزشی مناسب را انجام دهید. در این صورت فرد فیزیوتراپ، عادت‌های خطرناک‌‌تان را اصلاح کرده و با برنامه‌ریزی‌های لازم، فرآیند توانبخشی شما را بهبود می‌بخشد.

  • به رژیم غذایی خود اهمیت دهید:

غذاهای چرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید و تعداد وعده‌های فیبردار برنامه غذایی را افزایش دهید. مصرف نمک در این دوره سلامت قلب شما را تهدید می‌کند؛ بنابراین مصرف نمک را بسیار کنترل کنید.

  • جوراب‌ TED تهیه کنید:

 پس از انجام عمل جراحی، جهت پیشگیری از بروز لخته در پاها، به مدت ۳۰ روز از جوراب‌های TED استفاده کنید. این جوراب‌‌ها خاصیت کشسانی دارند و گردش خون پاهای شما را تنظیم می‌کنند. جهت خواب شبانه بهتر است جوراب‌ها را دربیاورید و یک بالش کوچک در زیر پاهای‌تان قرار دهید.

  • دستگاه تنفسی خود را تقویت کنید:

جهت تنفس هدفمند از دستگاه‌های کمکی استفاده کنید. همچنین عادت به نفس کشیدن از راه بینی و خروج هوای بازدمی از راه دهان نیز بسیار توصیه می‌شود.

  • سن فرد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که طول دوره بهبودی بیمار را تعیین می‌کند. سالمندان جهت بازیابی توانایی‌های عملکردی خود به زمان طولانی‌تری نیاز دارند.
  • انواع جراحی ترمیم و یا تعویض دریچه، نیاز به دوره‌های زمانی متفاوتی جهت بهبودی دارند.

عوارض ناشی از جراحی دریچه قلب چیست؟

بیمارانی که عمل جراحی دریچه‌ قلب انجام می‌دهند در معرض برخی عوارض احتمالی قرار دارند. با مراجعه به یک فوق تخصص باتجربه، می‌‌توانید عوارض این جراحی را کاهش دهید. در ادامه مهم‌ترین خطرات ناشی از عمل جراحی دریچه قلب را مرور می‌کنیم:

  • خون ریزی به صورت خارجی یا داخلی که در صورت عدم درمان، حالت شوک در فرد ایجاد می‌شود.
  • ایجاد لخته‌های خونی در شریان‌ و یا ورید خونی و ریه‌ها
  • برخی از بیماران به دارو‌های بیهوشی حساسیت دارند و در نتیجه پس از عمل جراحی دریچه قلب واکنش‌های آلرژیکی نشان می‌دهند.
  • عفونت قسمت برش و دریچه‌های قلبی
  • افزایش احتمال بروز سکته قلبی و مغزی در پی ایجاد لخته خون
  • التهاب کیسه‌های هوایی در ریه
  • نوسان تعداد ضربان قلب به صورت نامنظم
  • ایجاد عفونت در اندام پانکراس
  • وجود دردهای احتمالی در ناحیه برش
  • اختلال در شیوه عملکرد دریچه‌ی مصنوعی
  • ایجاد ترومبوز وریدی عمقی در ساق پا
  • حمله‌ی دستگاه ایمنی به ناحیه جراحی و ایجاد واکنش‌های خودایمنی
  • اختلال در عملکرد دستگاه ادراری

هزینه عمل جراحی دریچه قلب

عواملی گوناگونی در تعیین هزینه عمل قلب نقش دارند‌‌. شدت عارضه بیمار و نوع دریچه‌ی آسیب دیده، از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر هزینه جراحی قلب هستند. از دیگر موارد تاثیرگذار می‌توان موارد زیر را نام برد:

مهارت جراح فوق تخصص دریچه قلب

میزان اعتبار پزشک متخصصی که به آن مراجعه می‌کنید، ارتباط مستقیمی با هزینه جراحی شما دارد. انجام عمل قلب توسط یک فوق تخصص جراحی دریچه قلب ماهر هزینه بیش‌تری را برای شما خواهد داشت. جراحی را انتخاب کنید که ضمن تجربه کافی، هزینه‌عمل مناسبی نیز داشته باشد.

هدف درمانی؛ تعویض و یا ترمیم دریچه

بیمارانی که دریچه قلبی آن‌ها با شدت بالایی تخریب شده باشد، باید آن را تعویض کنند. البته در صورتی که آسیب دریچه جزئی باشد، جراح عمل ترمیمی را توصیه می‌کند. عمل تعویض دریچه نسبت به ترمیم آن به مهارت بالاتری نیاز دارد و جهت انجام آن باید هزینه بیش‌تری را پرداخت کنید.

کیفیت خدمات درمانی

برخی از کلینیک‌های قلب و عروق، که با وجود خدمات درمانی باکیفیت، اما با هزینه‌ی بالایی آن را ارائه می‌دهند. پرسنل جراحی این مراکز درمانی از تجربه بالایی برخوردار هستند. جهت انجام جراحی دریچه قلبی به کلینیکی مراجعه کنید که خدمات درمانی را با تعرفه مناسبی ارائه دهد.

تماس و نوبتدهی
جهت مراجعه به فوق تخصص قلب کلیک کنید

سخن پایانی

با مشاهده علائم مربوط به نارسایی دریچه‌های قلب، در اسرع وقت به یک فوق تخصص جراحی دریچه قلب مراجعه نمایید. متخصص جهت تشخیص بیماری دریچه قلب، انجام آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز خواهد کرد و سپس با در نظر گرفتن شرایط بیمار و شدت عارضه‌ای که دارد، انجام یکی از روش‌های جراحیِ ترمیمی و یا تعویض دریچه قلبی را پیشنهاد می‌کند.

عمل تعویض دریچه‌ی قلب، برای دریچه‌هایی با آسیب بسیار شدید صورت می‌گیرد و جراح جهت درمان عارضه‌های جزئی‌ترِ دریچه‌ی قلب، عمل ترمیمی را توصیه می‌کند همچنین پس از انجام عمل، در صورت نیاز داروهای رقیق کننده خون را برای بیمار تجویز می‌کند. همچنین جراح با در نظر گرفتن نوع عارضه و شرایط جسمانی بیمار، نوع باز یا بسته بودن عمل را پیشنهاد می‌دهد.

جهت تشخیص و درمان نارسایی‌ دریچه قلبی خود، به یک کلینیک درمانی معتبر مراجعه کنید که ضمن ارائه خدمات درمانی باکیفیت، هزینه پایینی نیز داشته باشد. کلینیک تخصصی دکتر ضربان با بهره‌گیری از تیمی مجرب و متخصص، در زمینه‌ جراحی دریچه قلب، توانسته است به یکی از مراکز پیشرو در این حوزه تبدیل شود. همین امروز نخستین قدم را در جهت تضمین سلامت خود بردارید.