شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
درمان افتادگی دریچه میترال در خانم ها: راهکار و روش‌های موثر

درمان افتادگی دریچه میترال در خانم ها: راهکار و روش‌های موثر

درمان افتادگی دریچه میترال در خانم ‌ها موضوعی است که به‌ دلیل شیوع بالا، که به ‌طور ویژه این اختلال در بانوان اهمیت پیدا می‌کند. درمان این بیماری در خانم‌ها بسته به شدت و نوع علائم متفاوت است که شامل روش‌های غیرجراحی و جراحی هستند. در روش‌های غیرجراحی، معمولاً از داروهای کاهش دهنده ضربان قلب، داروهای آرام‌بخش و تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش استـرس، تغذیه سالم و ورزش منظم استفاده می‌شود. در بیشتر مواقع علائم این بیماری به تپش قلب و درد قفسه سینه اشاره می‌کند. این بیماری تاثیرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد دارد. یافتن روش‌های مناسب درمان برای مدیریت و کنترل علائم آن اهمیت بسیاری دارد. اگر شما دچار این عارضه هستید به شما توصیه می‌کنیم به دکتر فوق تخصص جراحی دریچه قلب مراجعه کرده و راه‌های درمان راه ادامه دهید چرا که عدم درمان این عارضه مششکلات جدی‌تری به همراه دارد.

تماس و نوبتدهی
افتادگی دریچه میترال دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

بسته شدن دریچه میترال چگونه اتفاق می‌ا‌تفتد

یکی از چهار دریچه قلبی میترال نامیده می‌شود؛ دریچه دولختی بین دهلیز و بطن چپ قرار دارد. دریچه دو لتی قلب دارای دو لت یا برگچه است. این لت‌ها به وسیله رشته‌های طناب وتری به دیواره داخلی بطن وصل هستند. زمانی که بطن‌ها منقبض می‌شوند، لت‌های دریچه میترالی قلب نیز به آرامی بسته خواهند شد تا مانع از برگشت جریان خون به دهلیز چپ شوند. حال در زمان استراحت یا انبساط بطن ها، لت‌های دریچه قلبی میترال باز و خون حاوی اکسیژن را که از شش به سمت قلب آمده است، را به بطن چپ وارد می‌کنند. عوارض افتادگی دریچه میترال در خانم ها بیشتر قابل مشاهده است. مشکل افتادگی دریچه دو لتی یا آپاراتوس میترال، تحت تاثیر روندی به اسم میکسوماتوز اتفاق می‌افتد. در واقع افتادگی این دریچه یک عارضه قلبی محسوب می‌شود و زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که دریچه قلبی میترال بین دهلیز چپ و راست به یک سمت داخل تمایل پیدا می‌کند. همچنین در اثر این فرایند بطن چپ در طول ضربان فشرده می‌شود و عملکرد قلب را با اختلال مواجه می‌کند. به طور کلی افتادگی دریچه دو لتی ناشی از یک ‌سری عوامل مانند بیماری‌های عروقی کرونری قلب، اشکال در بافت پیوندی، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک انسدادی و بیماری‌های روماتیسمی باشد.

بسته شدن دریچه میترال چگونه اتفاق می‌ا‌تفتد

چند مورد از نشانه‌ها و علائم سندرم بارلو

خانم‌هایی که به این بیماری دچار می‌شوند علائم و نشانه‌های خاصی ندارند. از این رو در زمان تشخیص این بیماری توسط پزشک، فرد تعجب می‌کند. حال این سوال پیش می‌آید که علائم پرولاپس دریچه قلبی میترال چیست و از کجا بفهمیم که به این بیماری مبتلا شده‌ایم؟ یا درمان دریچه میترال در خانم ها به چه صورت است؟ در واقع یکی از نشانه‌های این بیماری نشت خون از طریق دریچه عقب قلب است. به‌طور کلی این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در هر فرد یک نشانه یا علامت را بروز نمی‌دهد. از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های پرولاپس دریچه دو لتی به خستگی مفرط، سرگیجه، فشار خون بالا، غش کردن‌های مکرر، بی‌خوابی، بی‌ثباتی عاطفی، آریتمی یا ضربان نامنظم قلب و اشکال در تنفس در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی اشاره می‌کند.

راه تشخیص سندرم بارلو

برای تشخیص افتادگی دریچه میان قلبی پزشک معالج یک معاینه فیزیکی ساده انجام می‌دهد. به این صورت که با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می‌دهد. اگر پزشک صدایی شبیه به زوزه یا سوفل قلب را بشنود به معنی است که شما به سندرم بارلو مبتلا هستید. آزمایش‌هایی که به تشخیص و درمان کمک می‌کنند را ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • اکوکاردیوگرافی: یک اکو قلب استاندارد سندرم بارلو را تایید و شدت آن را تعیین می‌کند.
  • تست استرس یا تست ورزش: تست ورزش نشان دهنده این است که بدن شما در برابر فعالیت بدنی چه واکنشی از خود نشان می‌دهد. معمولا شیوه گرفتن این تست‌ها دوچرخه سواری ثابت یا راه رفتن روی تردمیل است و قلب با ECG تحت کنترل است.
  • انجام تست‌های تصویر برداری: پزشک معالج به وسیله‌ی MRI قلب و اشعه ایکس، پرولاپس دریچه دو لتی قلب را تشخیص می‌هد.
  • الکتروکاردیوگرام: روش سریع و بدون درد، دیگر نوار قلب است. معمولا نوار قلب برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب است و از آن‌جایی که آریتمی قلب یکی از نشانه‌های افتادگی دریچه میترال است، باید از طریق این روش تشخیصی کشف و درمان شود.

رابطه سندرم بارلو با استرس

ارتباط بین سندروم بارلو با استرس، باید گفت پرولاپس دریچه میترال نوعی بیماری است که بافت‌های اطراف دریچه به صورت غیر معمول دچار کشیدگی می‌شوند و همراه با ضربان قلب، این دریچه خم می‌شود. افرادی که به این بیماری دچار هستند، این امکان وجود دارد که دریچه هیچ گونه نشتی نداشته باشد یا حتی ممکن است دامنه‌ای از شدت آن از نشت خفیف تا دریچه بسیار فلاپی نشت داشته باشد. اما در بیشتر مواقع اکثر خانم‌ها فاقد نشست یا دارای نشت خفیف هستند. در اکثر مواقع راهکارهای زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد؛ بنابراین از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 طبق تحقیقات وقوع پرولاپس دریچه قلبی میترال در زنان بسیار رایج و شایع‌تر از مردان است. اما این جمله به این معنی نیست که احتمال وقوع آن در سایر گروه‌ها صفر است. به طور کلی در هر گروه سنی و با هر جنسیتی امکان مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد. سوال اصلی این است که آیا استرس و اضطراب باعث ایجاد این بیماری می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که علت اصلی به وجود آمدن این بیماری استرس نیست، اما استرس و اضطراب‌های حاد در برخی از بیماران بر روی ضربان قلبشان تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد آریتمی شدیدش می‌شود. از این رو تا جای امکان سعی کنید عوامل استرس و اضطراب زا دوری کنید.

راهکار و بهبود افتادگی دریچه قلب میترال در بانوان

در اکثر مواقع افتادگی این دریچه برای افراد مشکل ساز نیست؛ اما حتما سعی کنید در این مواقع به پزشک مراجعه کرده و با پزشکتان مشورت کنید. به طور کلی برای خانم‌هایی که دارای مشکل نارسایی احتقانی قلب همراه با برگشت خون به ‌خاطر افتادگی دریچه میترال هستند؛ جراحی بهترین گزینه و شاید تنها گزینه ممکن است. به این نکته توجه کنید که خود افتادگی دریچه، مشکل خاصی برای بانوان ایجاد نمی‌کند به طبع آن نیز نیاز به درمان افتادگی دریچه میترال در خانم ها نیست. قطعا بهترین درمان برای هر فرد، نظر پزشک معالج اوست. در این قسمت ما چند راهکار ساده را برایتان ذکر خواهیم کرد و شما بر اساس دستور العمل پزشک معالج خود، آن‌ها را انجام دهید. یکی از این راهکارها ورزش کردن است؛ شما با ورزش کردن از خطرات احتمالی که برایتان پیش بیاید جلوگیری می‌نمایید. روش دیگر مصرف نکردن کافئین و سایر محرک‌های قلب است. سعی کنید مقدار کمتری کافئین در روز مصرف نمایید. استرس باعث تشدید درد شما خواهد شد. بنابراین سعی کنید با انجام یک ‌سری تکنیک‌ها، استرس خود را کنترل یا رفع نمایید. در آخر زیر نظر پزشک متخصص از مسکن‌هایی برای تسکین درد خود استفاده کنید.

آشنایی با انواع و اقسام پرولاپس دریچه دو لتی

در واقع پرولاپس اولیه و ثانویه، دو نوع پرولاپس دریچه دو لتی هستند. اگر افتادگی دریچه با ضخیم شدن یک یا در دو لت دریچه رخ دهد، گفته می‌شود پرولاپس اولیه رخ داده است. در پرولاپس ثانویه، لت‌های دریچه ضخیم نمی‌شوند و تغییر در عملکرد ماهیچه میوکارد قلب یکی از علت‌های پرولاپس ثانویه است. از طرفی دیگر، فشار خون بالا، سرگیجه و سردرد شدید صبحگاهی نشان دهنده‌ی ابتلا فرد به پرولاپس دریچه قلبی میترال قلب است. همچنین وجود این نشانه‌ها، فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را مختل می‌کند.

راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به سندرم دریچه فلاپی

شما با انجام یک‌ سری مراقبت‌ها و داشتن استراحت و خواب کافی، مصرف روزانه آب به میزان مورد نیاز، خوردن به موقع داروها، استفاده نکردن از مواد غذایی کافئین‌دار، ورزش کردن، مصرف نکردن سیگار و قلیان، خوردن غذاهای سالم و مصرف نکردن غذاهایی که دارای چربی، قند و نمک بالایی هستند، به پیشگیری از ابتلا به افتادگی دریچه میترال قلب جلوگیری کنید. در کل داشتن سبک زندگی سالم از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند که یکی از آن‌ها بیماری قلبی است.

داروهای گیاهی برای درمان افتادگی دریچه میترال

بعضی از پزشکان طب سنتی روش‌های دارو درمانی گیاهی را به افراد مبتلا به سندرم بارلو پیشنهاد می‌دهند. مصرف میوه‌هایی نظیر به و گلابی همچنین جایگزین کردن روغن‌هایی نظیر روغن کنجد و زیتون به جای روغن‌های کارخانه‌ای و صنعتی از موارد مهم برای درمان گیاهی این بیماری هستند. حتی از دمنوش سنبل الطیب و بادرنجبویه برای بهبود وضعیت بیماری استفاده کنید. خوردن عسل و دارچین نیز توسط پزشکان طب سنتی برای درمان افتادگی این عارضه پیشنهاد می‌شود.

افتادگی دریچه میان قلبی در بانوان در هنگام بارداری

سندرم دریچه فلاپی یک بیماری خوش خیم است و فقط زمانی که منجر به نارسایی دریچه میترال می‌شود، خطر آفرین هستند. خانم‌های بارداری که به سندرم دریچه فلاپی مبتلا هستند، دوران بارداری سالم و بدون خطری را سپری خواهند کرد. اگر به این بیماری مبتلا هستید و قصد بارداری نیز دارید، بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کرده تا ایشان با توجه به وضعیت و شرایط موجود، فرایند درمان شما را آغاز نماید. اغلب پزشکان از جمله متخصصین قلب و عروق توصیه می‌کنند تا مادران باردار در همه حال وضعیت خود را بررسی کنند و در صورت بروز مشکل سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

ورزش‌های مناسب برای درمان بیماری افتادگی دریچه دو لتی

ورزش کردن برای سلامت جسمانی و روحی مناسب است. هر عضله‌ای در بدن با ورزش کردن قوی‌تر می‌شود. بنابراین برای قوی شدن عضله قلب، انجام ورزش هوازی توصیه می‌شود. شما تمرینات ورزشی را تحت نظر فیزیوتراپیست دنبال کنید و جهت پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری، حتی الامکان 4 روز در هفته را به پیاده‌روی یا دوچرخه سواری اختصاص دهید. در کنار ورزش کردن سعی کنید رژیم غذایی سالمی را نیز در پیش بگیرید.

عوارض افتادگی دریچه میترال قلب در زنان

در خصوص عوارض ناشی از سندرم دریچه فلاپی باید بگوییم که در این نوع از بیماری دریچه‌ها به درستی بسته نمی‌شوند و در نتیجه خون به سمت عقب بر میگردد و این کار، عملکرد قلب را با اختلال مواجه می‌کند. از دیگر عوارض این بیماری می‌توان به آریتمی شدید قلب اشاره کرد. سندرم بارلو باعث تورم دهلیز چپ و نارسایی قلب خواهد شد. از پیامدهای این بیماری به ایجاد ضربان‌های نامنظم در قلب اشاره می‌شود. عفونت‌های بافت‌های داخلی قلب، نارسایی و سکته قلب از دیگر عوارض افتادگی دریچه قلب میترال هستند.

جراحی برای بهبود شلی دریچه  قلب میترال در زنان

اکثرا کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند نیاز به جراحی ندارند. ولی اگر نارسایی شدید دریچه میان قلبی برای فرد رخ دهد صرف نظر از داشتن علائم یا نداشتن آن، ممکن است پزشک معالج به فرد، جراحی توصیه کند که این‌کار با هدف ترمیم یا تعویض دریچه میترال انجام می‌شود. معمولا اکثر پزشکان ترمیم دریچه را ترجیح می‌دهند. در ترمیم دریچه بافت اضافی که شل شده است را خارج می‌کنند تا دریچه به خوبی بسته شود. از طرفی دیگر، اگر ترمیم دریچه جوابگو نباشد، پزشک معالج اقدام به تعویض دریچه می‌کند. در حین عمل جراح دریچه آسیب دیده را خارج و آن را با یک دریچه مکانیکی یا دریچه بافت بیولوژیکی جایگزین می‌کند.

رژیم غذایی برای کاهش عوارض

یک رژیم غذایی خوب از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. گرفتن یک رژیم غذایی خوب و مناسب، باعث کاهش علائم سندرم بارلو می‌شود. همچنین دردهایی نظیر خستگی، تپش قلب، درد قفسه سینه را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. غذاهای دارای مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین ب۶ و… برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مفید هستند. سعی کنید مواد غذایی مانند ماهی، میگو، آووکادو، انواع حبوبات و غیره را در برنامه روزانه خود قرار دهید. برای درمان افتادگی دریچه میترال قلب و بهبود بیماری، از مصرف مواد غذایی مانند شکلات، شیرینی های غیر طبیعی، فست فودها، نوشابه‌های گازدار، قهوه اجتناب کنید.

چه زمانی که باید برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قفسه سینه به سراغتان آمده و مطمئن نیستید که یک حمله قلبی است یا اگر قبلا دچار افتادگی دریچه دو لتی شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. در اکثر مواقع، این بیماری درمان خاصی ندارد، ولی اگر شرایط وخیم و حاد شود باید پروسه دارو درمانی را آغاز کنید. در نهایت اگر علائم ذکر شده را دارید بهتر است  فورا به متخصص قلب مراجعه نمایید. پزشک نیز با انجام یک‌ سری آزمایشات و معاینه‌های فیزیکی خیالتان را از این بابت راحت می‌کند.

سوالات متداول درمان افتادگی دریچه دو لتی قلب در زنان

سوالات زیادی در رابطه با درمان شلی دریچه قلب میترال در بین خانم‌ها مطرح است که سعی می‌کنیم به مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم و شما اگر در این مطلب پاسخ سوال خود را نیافتید، بهتر است نسبت به بیماری خود بی‌تفاوت نباشید و برای کشف علت و پاسخ به سوال خود، به متخصص قلب مراجعه کنید.

  • درمان سندرم دریچه میان قلبی به چه صورت است؟

به طور کلی این بیماری بر روی سلامت جسمی شما تاثیر زیادی نمی‌گذارد. بنابراین درمان خاصی ندارد. سعی کنید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، ورزش کنید و از عوامل استرس‌زا دوری کنید.

  • آیا پرولاپس دریچه قلب میترال مادرزادی است؟

بله. یکی از دلایل ابتلا به این بیماری وراثت و مشکلات ژنتیکی هستند.

  • سندرم بارلو بیشتر در آقایان شایع است یا خانم‌ها؟

طبق تحقیقات انجام شده، این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است.

  • آیا برای درمان افتادگی دریچه میترال نیاز به جراحی است؟

خیر. اما در موارد حاد و به تشخیص پزشک معالج انجام این عمل توصیه می‌گردد.

  • آیا سندرم دریچه فلاپی خطرناک است؟

در اکثر مواقع این بیماری کاملا بی‌ضرر است. حتی از وجود آن نیز به دلیل نداشتن علائم خاص، بی‌خبر باشید. در موارد وخیم خیلی حاد نیاز به درمان پیدا خواهد کرد.

  • بروز این بیماری در چه سنی شایع‌تر است؟

در هر سنی و جنسیتی رخ می‌دهد. اما به طور معمول در سن 20 تا 30 سالگی و در خانم ها رایج‌تر و شایع‌تر است.

تماس و نوبتدهی
افتادگی دریچه میترال دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

درمان افتادگی دریچه میترال در خانم ‌ها معمولاً با روش‌ جراحی یا غیر جراحی توسط پزشکتان تشخیص داده می‌شود. همچون علائمی چون تپش قلب، خستگی و درد قفسه سینه همراه است اکثر خانم‌ها به این عارضه مبتلا هستند. در نهایت مشکل افتادگی دریچه دو لتی برای هر جنسیت و گروه سنی رخ می‌دهد. اما در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است. تشخیص و مدیریت مناسب توسط یک پزشک متخصص کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند. در این مقاله در خصوص مداوای افتادگی دریچه میان قلبی میترال در زنان راه‌هایی برای کاهش عوارض، خدمتتان ارائه دادیم. اگر شما یا عزیزانتان دچار چنین مشکلاتی شده‌اید بهتر است برای بررسی بیشتر، به متخصص قلب در کلینیک‌های ما مراجعه کرده و ویزیت شوید. مجموعه ما شامل پزشکان باتجربه‌ای است که خدمات درمانی مفیدی در این زمینه به شما ارائه می‌دهند. و درمان آن برای شما شرح داده می‌شود.