شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
بررسی علت بی حالی و تپش قلب

بررسی علت بی حالی و تپش قلب

بی‌حالی تجربه‌‌ای عمومی در افراد است؛ اما معمولاً خستگی و بی حالی به دلیل بیماری نیست. علت بی حالی و تپش قلب دلایل متعدد پزشکی و غیر پزشکی دارد که بعضی از آنها به سبک زندگی، عادت‌‌های شخصی و نوع رژیم غذایی افراد مرتبط است. برخی افراد بیش از دیگران احساس ضعف و بی‌حالی را تجربه می‌کنند؛ همچنین در زنان احساس ضعف و بی‌حالی بیشتر است. افرادی که دچار فقر هستند یا افرادی که از بیماری‌‌های روحی یا فیزیکی رنج می‌‌برند بیشتر از سایرین احساس ضعف و بی‌حالی دارند. معمولاً بی‌‌حالی و ضعف یکی از اولین علائم‌ تشخیص بیماری قلبی و عروقی است در واقع بی‌حالی و تپش قلب می‌تواند پیامد یک آریتمی قلبی جدی باشد که در صورت عدم مراجعه فوری به پزشک متخصص باعث ایست قلبی می‌شود؛ حتی بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی پس از تشخیص و تجویز دارو، به طور دائم احساس خستگی دارند. عوارض جانبی مصرف داروها، اختلالات خلقی و بیماری قلبی در بی‌حالی و ضعف مداوم نقش دارند؛ اگر دچار بی حالی و تپش قلب هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا به علائم و علت تپش قلب بپردازیم و به سؤالات‌تان در مورد درمان قطعی تپش قلب، انواع قرص‌ها و نحوه تشخیص آن پاسخ دهیم.

تماس و نوبتدهی
مشکل تپش قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

با علائم تپش قلب عصبی آشنا شوید

علت بی‌حالی و تپش قلب به عوامل گوناگونی بستگی دارد که بسیاری از آنها قابل کنترل هستند. در ادامه به علائم تپش قلب عصبی که با علائم جسمی مختلفی همراه است، می‌پردازیم. درد شدید در قفسه سینه، سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها، تپش قلب، تنگی نفس، تعریق و تکان خوردن از علائم تپش قلب عصبی محسوب می‌شوند.

علائم جسمی حمله هراس

در صورتی که علائم حمله وحشت یا پانیک شدید باشد، فرد به ترس ناگهانی و طاقت‌فرسایی دچار می‌شود. این ترس ممکن است از جایی نباشد یا توسط چیزی ایجاد شده باشد که فرد را مضطرب می‌کند. ضربان قلب می‌تواند خیلی تند شود، به دنبال آن سرگیجه و حتی اسهال نیز ایجاد شود. ممکن است فرد احساس کند که هورمون‌های استرس، آدرنالین و کورتیزول آزاد شده و در سراسر بدن جاری شده‌اند.

علائم جسمی حمله قلبی

ممکن است علائم حمله قلبی در زنان و مردان تفاوت داشته باشند. هر دو جنس معمولاً از درد قفسه سینه رنج می‌برند؛ همچنین ممکن است افراد احساس درد خردکننده‌ای داشته باشند که به گردن، فک، دندان‌ها، شانه و پایین بازوی چپ انتشار می‌یابد؛ همچنین امکان دارد فرد عرق کند و احساس سرگیجه داشته باشد؛ به ویژه زنان اغلب حالت تهوع، استفراغ و تنگی نفس دارند.

علت تپش قلب و لرزش بدن هنگام استرس

فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از شایع‌ترین علل تپش قلب و لرزش بدن فیبریلاسیون دهلیزی یاAF  است که نوعی اختلال در ریتم قلب محسوب می‌شود. این عارضه شامل ضربان نامنظم و اغلب سریع قلب است. علائم می‌توانند شامل تپش قلب و لرزش بدن، سرگیجه، غش کردن، خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه باشند. درمان فیبریلاسیون دهلیزی با مراجعه به متخصص قلب و عروق و معمولاً تجویز قرص تپش قلب و اضطراب امکان‌پذیر است. فیبریلاسیون دهلیزی یک ریتم قلب غیر طبیعی و نامنظم و شایع‌ترین مشکل فوق بطنی است که در آن سیگنال‌های الکتریکی به طور نامنظم در سراسر دهلیزهای فوقانی قلب تولید می‌شوند. این بیماری انواع مختلفی دارد که تشخیص دقیق آن با مراجعه به متخصص قلب صورت می‌گیرد.

علت فیبریلاسیون دهلیزی همیشه مشخص نیست. با وجود این برخی عوامل خطر شناخته‌شده وجود دارند که خطر ابتلا به فیبرولاسیون دهلیزی ​​را افزایش می‌دهند. این عوامل شامل سن، فشار خون بالا، ابتلا به بیماری عروق کرونر، ابتلا به بیماری دریچه قلب، نارسایی یا حمله قلبی، بیماری مادرزادی قلب، اضافه وزن یا چاقی، مصرف الکل، ژنتیک، بیش فعالی غده تیروئید یا عدم تعادل متابولیکی دیگر، عفونت‌های ریوی مانند ذات‌الریه و آپنه خواب می‌شود.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

علائم فیبرولاسیون دهلیزی در همه افراد یکسان نیست. برخی افراد ممکن است هیچ یک از علائم فیبرولاسیون دهلیزی را نداشته باشند و فقط حین معاینه توسط پزشک برای انجام موارد غیر مرتبط، بیماری تشخیص داده شود. علائم رایج این مشکل شامل تپش قلب و لرزش بدن، احساس نفس‌نفس زدن، احساس ضعف، خستگی، ناراحتی قفسه سینه و مشکل در ورزش کردن می‌شود.

تپش قلب و لرزش بدن

در صورتی که علائم فیبریلاسیون دهلیزی مانند تپش قلب و لرزش بدن را دارید، بهتر است برای تشخیص با پزشک قلب مشورت کنید. احساس ضربان قلب (تپش قلب) همیشه امری غیر معمول نخواهد بود؛ اما مهم است که برای تشخیص صحیح به پزشک قلب مراجعه شود. چنانچه در گذشته فیبرولاسیون دهلیزی توسط پزشک قلب برای شما تشخیص داده شده باشد، پیگیری علائم خود بسیار ضروری است. در صورت تشدید یا تغییر به مرور باید این تغییرات را با پزشک خود در میان بگذارید و ممکن است نیاز باشد که داروی شما تغییر یا به نوع دیگری از درمان نیاز باشد.

تشخیص و درمان‌ها

متخصص قلب برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی آزمایشات مختلفی را تجویز می‌کند. درمان فرد به نوع فیبریلاسیون دهلیزی، شدت و سایر شرایط سلامتی او بستگی دارد. پس چنانچه به علائمی همچون تپش قلب و لرزش بدن دچار شدید، اصلی‌ترین علت می‌تواند مشکل قلبی باشد و با توجه به اهمیت و حیاتی بودن قلب، ضرورت دارد در اسرع وقت به متخصص قلب مراجعه شود.

فیبریلاسیون دهلیزی پیشگیری نمی‌شود؛ اما با وجود این می‌توان خطر ابتلا به آن را با حفظ وزن سالم، کنترل فشار خون، ترک سیگار، تحرک بدنی، داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب، عدم استفاده از الکل و پرهیز از مصرف مقادیر زیاد کافئین کاهش داد.

حملات پانیک

علت بی‌حالی و تپش قلب ممکن است هراس باشد. حملات هراس شامل احساس وحشت ناگهانی است که بدون هشدار ایجاد می‌شوند. این حملات ممکن است در هر زمان حتی در هنگام خواب ایجاد شوند. فردی که دچار حملات پانیک می‌شود ممکن است گمان کند که دچار حمله قلبی شده یا در حال مرگ است. ترس و وحشتی که فرد هنگام حمله پانیک تجربه می‌کند متناسب با شرایط واقعی نیست و ممکن است با چیزی که در اطراف او رخ می‌دهد ارتباطی نداشته باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به این حملات، علائمی همچون ضربان قلب، ضعف، تپش قلب و لرزش بدن، گیجی، بی حسی یا گزگز دست و انگشتان، لرز، دردهای قفسه سینه، مشکل تنفس و احساس از دست دادن یا کنترل را تجربه می‌کنند. با توجه به شباهت این علائم به مشکلات قلبی، تشخیص توسط خود شخص امکان‌پذیر نیست و باید به متخصص قلب مراجعه شود.

لرزش

از علل لرزش می‌توان اختلالات عصبی، بیماری‌های نورودژنراتیو، داروها، مسمومیت با جیوه، مشکلات تیروئید و نارسایی کبدی را نام برد. لرزش انواع مختلف و درمان آن به نوع و در دسترس بودن داروها برای این بیماری بستگی دارد.

اضطراب

از دیگر دلایل تپش قلب و لرزش بدن استرس است. اضطراب نوعی احساس دلهره و ترس است که با علائمی همچون مشکل تمرکز، سردرد، مشکلات خواب و تحریک‌پذیری و تپش قلب و لرزش بدن خود را نشان می‌دهد. اختلالات اضطراب یک مشکل جدی است و درمان اضطراب می‌تواند شامل داروها و روان‌درمانی شود.

نحوه تشخیص علت بی‌حالی و تپش قلب

تشخیص علت تپش قلب و لرزش بدن هنگام استرس بسیار دشوار است، به‌ ویژه اگر تپش قلب در حالی‌ که بیمار در مطب پزشک است رخ ندهد یا در مانیتور آریتمی چیزی نشان داده نشود. به همین دلیل هر پزشکی نمی‌‌تواند علت بی‌حالی و تپش قلب را تشخیص و شیوه درمانی مناسب و قرص تپش قلب و اضطراب را تجویز کند. تنها پزشکان متخصص با تجربه می‌توانند تشخیص صحیح و به‌‌موقع را بدهند. به منظور تشخیص، پزشک یک معاینه بدنی کامل را برای شناسایی علت آن انجام می‌دهد؛ همچنین پزشک درباره مسائلی همچون فعالیت بدنی، سطح استرس، استفاده از داروهای تجویزی، استفاده از داروهای بدون نسخه، شرایط سلامتی کلی، الگوهای خواب، میزان استفاده از کافئین و محرک، مصرف الکل و برنامه قاعدگی از بیمار سؤال می‌کند تا به درستی علت بی‌حالی و تپش قلب را تشخیص دهد. در برخی موارد پزشک انجام آزمایشاتی از جمله آزمایش خون، آزمایش ادرار، ضبط ریتم قلب به مدت 24 تا 48 ساعت با استفاده از دستگاهی به نام مانیتور هولتر، سنجش استرس، اشعه ایکس قفسه سینه، سونوگرافی قلب یا اکوکاردیوگرام و مطالعه الکتروفیزیولوژی برای بررسی عملکرد الکتریکی قلب را برای بررسی بیشتر تجویز می‌کند.

درمان تپش با قرص تپش قلب و اضطراب

همان‌طور که در بالا اشاره شد، عوامل و بیماری‌های مختلفی می‌‌توانند سبب علائم تپش قلب عصبی و علت بی‌حالی و تپش قلب شوند و نوع درمان نیز به علت ایجاد این علائم بستگی دارد. در صورت تشخیص هرگونه بیماری زمینه‌ای نیز مانند دیابت باید تحت درمان و نظر متخصصی با تجربه قرار گیرد. در برخی موارد نیز بعد از انجام آزمایشات ممکن است پزشک علت تپش قلب و لرزش بدن هنگام استرس را تشخیص ندهد. در صورتی که تپش قلب به دلیل انتخاب شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن یا مصرف زیاد کافئین باشد، قطع استفاده از این مواد می‌تواند تمام کاری باشد که فرد باید انجام دهد.

قرص تپش قلب و اضطراب

متخصصان قلب برای علائم تپش قلب عصبی داروهای مختلفی را به‌ عنوان انواع داروی تپش قلب و اضطراب تجویز می‌کنند. انتخاب مناسب قرص تپش قلب و اضطراب به نظر متخصص بعد از انجام معاینات لازم و مشاهده نتایج برخی از آزمایشات مورد نیاز بستگی دارد؛ بنابراین بهتر است حتی در صورت دانستن کاربرد قرص‌‌های تپش قلب، بدون مشورت با متخصص و به‌ صورت خودسرانه از مصرف این قرص‌ها خودداری شود.

بنابراین آنچه در این مقاله معرفی می‌کنیم تنها برای آشنایی و افزایش سطح آگاهی افراد است و به‌ عنوان تجویز محسوب نمی‌شود. مهم‌‌ترین داروهایی که به علت تپش قلب و لرزش بدن هنگام استرس یا شرایط دیگر تجویز می‌شوند شامل موارد زیر هستند.

آمیودارون

آمیودارون با نام‌‌های تجاری پانارون و کاردارون به منظور درمان ریتم‌‌های نامنظم قلب (آریتمی) و برای حفظ ضربان قلب طبیعی در بیمارانی که به سایر داروها واکنش خوبی نشان نداده‌‌اند، تجویز می‌شود.

مکزیلتین

مکزیلتین با نام‌ تجاری مکسیتیل، داروی ضربان قلب است که برای درمان ریتم‌‌های نامنظم قلب و حفظ ضربان قلب طبیعی برای برخی از بیماران تجویز می‌شود.

فنی توئین

فنی توئین یک داروی ضد تشنج است که برای انواع خاصی از تشنج‌‌ها (به‌ عنوان ‌مثال، وضعیت صرع) که وضعیت شدید آریتمی قلب می‌‌تواند منجر به ایجاد آن شود، تجویز می‌شود. نام‌های دیگر آن شامل دیلانتین، اپی لپتین و فنتوین می‌شود.

پروکائین آمید

پروکائین آمید یک عامل ضد آریتمی است که برای ضربان نامنظم قلب تجویز می‌شود.

پروپرانولول

پروپرانولول یکی از معروف‌‌ترین قرص تپش قلب و اضطراب است این داروی بتا بلوکر برای فشارخون بالا، درد قفسه سینه و همچنین منظم کردن ریتم قلب به ویژه هنگام استرس بالا تجویز می‌شود.

سوتالول

سوتالول یا سولت، سوتاگرد و سوتالار نیز یک بتا بلوکر غیر انتخابی است که برای ضربان قلب نامنظم تجویز می‌شود.

وراپامیل

وراپامیل یک مسدودکننده کانال کلسیم است که معمولاً برای فشار خون بالا، درد قفسه سینه، ریتم غیر طبیعی قلب و سردرد توصیه می‌شود. نام‌‌های تجاری آن شامل ورامیل و کالاپتین است که با این نام‌‌ها نیز در بازار عرضه می‌شود.

علت بی حالی و تپش قلب در بارداری

تپش قلب در دوران بارداری از مشکلات رایج است. تپش قلب در دوران بارداری در بسیاری از موارد خطرناک نیست؛ اما ممکن است منجر به آریتمی‌‌های قلبی خطرناک شود. در حالت کلی، در فرآیند بارداری، تغییرات فیزیولوژیکی در قلب بانوان رخ می‌دهد. این تغییرات می‌‌تواند از تغییرات هورمونی شدید در این دوران، بالا رفتن حجم پلاسمای خون یا افزایش سطح آدرنالین و نورآدرنالین ایجاد شود. نارسایی‌‌ها و احساس تپش قلب در دوران بارداری می‌تواند در اثر کانون‌‌های آریتمی نهفته که از قبل وجود داشته ایجاد شوند. در این صورت فرد باردار باید زیر نظر پزشک متخصص قلب و آریتمی قرار گیرد تا وضعیت وی کاملاً مورد بررسی قرار گیرد.

در واقع، دلیل اصلی بروز این مشکل قلبی، تغییرات فیزیولوژیکی است که در قلب مادران باردار ایجاد می‌شود؛ البته این تغییرات در بیشتر موارد کاملاً طبیعی و عادی هستند و خطری برای مادر و جنین ندارند. با وجود این در برخی موارد که تشدید ضربان از یک کانون آریتمی نهفته ناشی می‌شود، ممکن است خطرساز باشد. به طوری که ممکن است فرد را مستعد ابتلا به آریتمی‌‌های قلبی کند.

تحقیقات نشان داده است حدود 10 الی 12 درصد از مرگ و میرها در دوران بارداری به بروز بیماری‌‌ها مربوط می‌شود. به همین دلیل نباید این موضوع را بی‌اهمیت دانست و لازم است به محض احساس تپش قلب در دوران بارداری به یک متخصص قلب و عروق و آریتمی مراجعه شود. در بسیاری از موارد، با توجه به توصیه‌‌های پزشک متخصص و استراحت می‌‌توان این دوران را به سلامت پشت سر گذاشت. تپش قلب در دوران بارداری شایع و طبیعی است و تقریباً همه مادران آن را تجربه می‌کنند. تغییرات فیزیولوژیکی که در قلب مادران باردار ایجاد می‌شود، عامل اصلی بروز تپش قلب در دوران بارداری است؛ بنابراین ممکن است عوامل مادرزادی ناشناخته یا جراحی‌‌های ناشی از دوران کودکی نیز عامل ایجاد این نوع تپش‌‌ها شوند. این عوامل در موارد نادری می‌توانند سبب آریتمی‌‌های قلبی شوند.

اینکه چرا بانوان باردار مستعد ابتلا به آریتمی‌‌های قلبی هستند یا اینکه چرا بروز آریتمی در دوران بارداری شایع‌تر است سؤالات مهمی هستند که باید به آنها پاسخ داده شود. وجود کانون‌‌های آریتمی نهفته، بالا رفتن حجم پلاسمای خون، اختلال الکتریکی در دهلیزها و افزایش سطح هورمون‌‌های اپی‌نفرین و آدرنالین علت بی‌حالی و تپش قلب در دوران بارداری است و سبب ایجاد آریتمی‌‌های قلبی می‌شوند.

در مواردی که فرد باردار به تاکی‌کاردی سینوسی یا تپش‌‌های زودرس جدار دهلیزی مبتلا باشد به درمان تخصصی نیاز نیست و این شرایط با همکاری بیمار با پزشک و انجام توصیه‌‌های او قابل کنترل است و جای نگرانی وجود ندارد؛ اما در موارد پیچیده‌‌تر مانند وجود کانون‌‌های آریتمی نهفته به درمان دارویی نیاز است.

باید توجه داشت که بیشتر داروهایی که برای درمان تپش قلب در دوران بارداری تجویز می‌شوند، می‌‌توانند برای جنین ضرر داشته باشند؛ به همین دلیل مراجعه به یک پزشک متخصص قلب ماهر سبب می‌شود تا داروهایی برای فرد تجویز شود که کمترین عوارض را برای جنین به همراه داشته باشد؛ حتی در برخی موارد، پزشک متخصص هیچ‌گونه دارویی تجویز نمی‌کند تا سلامت جنین به خطر نیفتد.

تماس و نوبتدهی
مشکل تپش قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

علت بی حالی و تپش قلب می‌‌تواند وجود یک بیماری جدی در بدن را نشان دهد که باید هر چه سریع‌‌تر توسط متخصص با تجربه در کلینیک قلب تشخیص داده شود و اقدامات درمانی لازم از جمله تجویز قرص تپش قلب و اضطراب انجام گیرد. قلب مهم‌‌ترین عضو حیاتی بدن است که حتی یک لحظه از کار افتادن یا ایجاد اخلال در سیستم آن سبب بروز خطر مرگ می‌شود؛ بنابراین این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت تجربه تپش قلب، علائم تپش قلب عصبی و لرزش بدن حتی به ‌صورت خفیف باید به پزشک متخصص قلب مراجعه شود. در برخی موارد پزشک متخصص قلب برای درمان و کنترل بهتر مراجعه به متخصص اعصاب را توصیه می‌کند تا تشخیص به‌ صورت کامل و صحیح انجام شود. اقداماتی مانند داشتن سبک زندگی سالم، پیروی از یک برنامه تغذیه‌‌ای مناسب و ورزش منظم می‌‌تواند تا حد زیادی سلامت قلب را تضمین و از این علائم جلوگیری کند.