شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
درد قفسه سینه ناشی از معده

درد قفسه سینه ناشی از معده؛ دلایل و درمان قطعی

در این مقاله قرار است به درد قفسه سینه ناشی از معده درد بپردازیم. درد قفسه سینه، دردی مزمن است که معمولاً قلب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که دلایل متفاوتی دارد. بیماری‌هایی نظیر اسپاسم عضلانی معده، زخم معده و گاستریت می‌توانند دستگاه گوارش، مری و لوله عضلانی که غذا را از دهان به معده منتقل می‌کند را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین در مواردی می‌تواند به بیماری‌های قلبی و سرطان‌های گوارشی منجر شود. به همین دلیل در صورت عدم مراجعه به‌موقع به متخصص قفسه سینه تهران، ممکن است این عارضه عود کند و عواقب جبران‌ناپذیری را برای فرد رقم بزند. بنابراین، برای دریافت اطلاعات دقیق در این باره به بررسی علائم گوارشی و قلبی، تفاوت آن و در نهایت علائم مشکوک به سرطان می‌پردازیم.

تماس و نوبتدهی
به زندگی عادی بدون درد بازگردید!
تماس جهت مشاوره رايگان و اخذ نوبت تلفنی

علائم درد قفسه سینه

علائم مشترک زیادی بین درد قفسه سینه مرتبط به معده و درد قفسه سینه مرتبط با بیماری‌های قلب و عروق و ریوی وجود دارد. از همین رو باید توسط پزشک به طور کامل معاینه شوید تا از علت دردهای قفسه سینه خود آگاه شوید. اما علائم مشخصی هم وجود دارند که می‌توانند اثبات کنند که دلیل درد قفسه سینه شما دقیقاً چه چیزی است.

اگر چه معمولاً حتی با وجود این علائم نیز پزشکان معمولاً افراد را به انجام چکاپ‌های قلبی توصیه می‌کنند. زیرا اگر یک درصد این احتمال وجود داشته باشد که فرد دچار مشکل قلبی شده است، زمان نقش مهمی در پیشگیری از خطرات احتمالی دارد. از همین رو اگر علامت‌های زیر را دارید به احتمال زیادی درد قفسه سینه شما مربوط به معده است:

  • درد قفسه سینه همراه با درد گلو
  • احساس سوزش و داغی غیر معمول در ناحیه قفسه سینه و بالاتر
  • گرم شدن ناحیه بالای شکم و قفسه سینه
  • احساس ترش کردن و ترش شدن دهان
  • سوزش گلو
  • احساس سوختن سر معده و سر دل
  • احساس درد و سوزش پس از غذا خوردن
  • احساس درد و سوزش در قفسه سینه پس از ساعت‌ها گرسنگی
  • سرفه‌های پیاپی و سوزش گلو مخصوصاً در زمان دراز کشیدن
  • احساس برگشت غذا به گلو
  • سنگینی قفسه سینه و معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • و…

درد قفسه سینه که مربوط به بیماری‌های قلبی است، معمولاً دارای نشانه‌های زیر است:

  • احساس سرگیجه و حتی سبک شدن سر و از دست دادن تعادل
  • خستگی بیش از حد و غیر معمول
  • انتشار درد به سایر نواحی و اندام‌های بدن مثل دست، کتف، شانه، بازو (مخصوصاً در سمت چپ)، پشت، فک و صورت
  • احساس تهوع و حتی گاها استفراغ
  • تعریق سرد یا تعریق نامعمول و بیش از حد
  • نوسان فشار خون مخصوصاً بالا رفتن فشار خون
  • نوسان ضربان قلب
  • احساس قرار گرفتن جسم سنگین بر روی سینه
  • سنگینی قفسه سینه و معده
  • سوزش سر معده و سر دل
  • درد در ناحیه شکم
  • دشواری تنفس و تنگی نفس
  • و…

همان طور که ملاحظه کردید، برخی از نشانه‌هایی که در زمان بروز درد قفسه سینه از معده رخ می‌دهد با برخی از علائم درد قفسه سینه که مربوط به قلب است، مانند  درد معده پشت قفسه سینه یکسان است. از همین رو  بسیار طبیعی است که افتراق این دردها از یک دیگر توسط خود شخص غیر ممکن باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم جهت تشخیص دقیق حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 درد قفسه سینه ناشی از مشکلات گوارشی

بیماری‌های گوارشی زیادی به غیر از بیماری‌های معده وجود دارند که می‌توانند منجر به ایجاد درد در ناحیه سینه بشوند. این بیماری‌ها در اغلب موارد مربوط به معده و در برخی از موارد نیز در ارتباط با مری است. از جمله مشکلات مربوط به مری که می‌تواند به درد قفسه سینه نیز منجر شود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

اسپاسم عضله مری

این حالت که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد، درد بسیار شدیدی را به فرد مخصوصاً در ناحیه گلو و قفسه سینه تحمیل می‌کند. به همین دلیل افراد ممکن است به اشتباه علت این درد را حمله قلبی بدانند.

التهاب لوله مری

التهاب لوله مری یک مشکل شایع است که ممکن است برای هر فردی در هر سنی رخ دهد. مصرف برخی از داروها، گیر کردن جسم خارجی یا مواد غذایی در راه گلو و عفونت‌های باکتریایی مری از جمله علل التهاب لوله مری هستند.

حساسیت مری

حساسیت مری به حالتی گفته می‌شود که پس از بارها برگشت اسید معده به مری (ریفلاکس اسید معده)، سلول‌های لوله مری دچار آسیب می‌شوند. مکانیسم دفاعی دیواره لوله مری نسبت به مکانیسم دفاعی سایر بخش‌های لوله گوارش مثل معده در برابر اسید قوی نیست. بنابراین، در شرایطی مثل ریفلاکس معده طولانی مدت، مری بیشتر از سایر قسمت‌های لوله گوارشی آسیب می‌بیند. این حالت که حساسیت مری نامیده می‌شود از جمله علل درد در قفسه سینه است. توجه داشته باشید که اگر درد قفسه سینه هنگام عصبانیت رخ می‌دهد، ممکن است به دلیل حساسیت مری باشد. زیرا در زمان تنش و استرس، احتمال برگشت اسید بالا است.

پاره شدن لوله مری

پاره شدن مری، اختلالی نه چندان شایع است. این حالت معمولاً پس از عمل‌های جراحی باز و حتی روش‌های تشخیصی و درمانی تهاجمی مثل آندوسکوپی ممکن است رخ دهد. صدمه و آسیب به ناحیه گلو و قفسه سینه نیز می‌تواند منجر به پاره شدن مری شود. در چنین شرایطی علاوه بر درد در گلو و قفسه سینه، بالا رفتن ضربان قلب، تنگی نفس، استفراغ و شنیدن صدا در مواقعی که قفسه سینه لمس ‌شود نیز رخ می‌دهد.

در شرایط دیگری درد قفسه سینه و معده به دلیل مشکلات خود معده یا سایر اندام‌های کمکی لوله گوارش مثل پانکراس یا لوزالمعده است. از جمله این نشانه‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

زخم معده

زخم معده یک بیماری شایع در بین زنان و مردان در تمامی سنین است. در این زمان به دلایل مختلفی مثل عدم درمان میکروب معده، ترشح بیش از حد کلریدریک اسید (اسید معده)  یا رژیم غذایی نامناسب، زخم‌هایی در دیواره و پوشش معده ایجاد می‌شود. این حالت بسیار دردناک منجر به درد قفسه سینه مخصوصاً بعد از غذا خوردن یا ساعت‌های طولانی گرسنگی، حالت تهوع شدید، استفراغ (گاها استفراغ خونی)، نفخ روده و معده می‌شود.

ریفلاکس معده

ریفلاکس معده که در اصطلاح عموم با نام‌های برگشت اسید و ترش کردن نیز شناخته می‌شود، یک مشکل بسیار شایع است. در این حالت اسید معده معمولاً بعد از غذا خوردن یا گرسنگی‌های طولانی مدت، مصرف مواد غذایی گازدار و اسیدی یا خوابیدن بلافاصله پس از غذا خوردن به سمت بالا بر می‌گردد. در این شرایط درد و سوزش عمیق و شدیدی در ناحیه قفسه سینه و حتی سمت چپ قفسه سینه ممکن است رخ دهد که با دردهای قلبی معمولاً اشتباه گرفته می‌شود.

فتق هیاتال

فتق هیاتال یک نوع فتق بسیار رایج اما معمولاً بی‌علامت و نشانه است. فتق هیاتال به عارضه‌ای گفته می‌شود که یک قسمت از کیسه معده به بخشی از قفسه سینه فشار وارد می‌کند. همین فشار باعث دردناک شدن قفسه سینه می‌شود. از دیگر علائم فتق هیاتال می‌توان به سوزش قفسه سینه و ناحیه بالای شکم و برگشت اسید اشاره کرد.

التهاب غده پانکراس (پانکراتیت)

پانکراتیت یا همان ملتهب شدن لوزالمعده معمولاً به دلیل وجود سنگ در کیسه صفرا رخ می‌دهد. از آن جا که بین کیسه صفرا و لوزالمعده مجرای مشترک وجود دارد، درد در این نواحی به قفسه سینه منتقل می‌شود. تب، ورم کردن معده و شکم، حالت تهوع، استفراغ، درد شدید قفسه سینه و معده تا نواحی پایین‌تر مثل ناحیه کمر از جمله نشانه‌های التهاب غده لوزالمعده هستند.

روش تشخیص درد معده از درد قلبی

زمانی که شما با شکایت درد قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک از شما سؤالاتی در مورد علائم و زمان بروز درد می‌پرسد. مثلاً اگر درد قفسه سینه هنگام عصبانیت رخ بدهد ممکن است علت آن بیماری قلبی حاد، دردهای عصبی و مشکلات گوارشی باشد. این در حالی است که اگر درد سمت چپ قفسه سینه هنگام تنفس رخ بدهد، احتمالاً مشکل مربوط به ریه است. بنابراین، پزشک علاوه بر گرفتن شرح حال، از آزمایشاتی استفاده می‌کند تا از نبود مشکل قلبی حاد و خطرناک اطمینان حاصل کند. آزمایشاتی که معمولاً برای تشخیص علت درد قفسه سینه پیشنهاد می‌شوند، عبارت‌اند از:

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب

نوار قلب یک آزمایش ساده و کوتاه است که معمولاً در مطب پزشک نیز انجام می‌شود. در این آزمایش برای 3 الی 4 دقیقه تعدادی الکترود بر روی قفسه سینه، دست‌ها و پاهای شما وصل می‌شود تا فعالیت الکتریکی قلب شما بررسی شود.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی که با نام اکو قلب شناخته می‌شود، یک روش تشخیصی غیر تهاجمی است. در این روش با استفاده از امواج بی ضرر از قفسه سینه شما عکس تهیه می‌شود و حرکت و ابعاد قلب نیز بررسی می‌شود. این روش ساده و بی ضرر نیز حدود 10 دقیقه الی 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

استرس اکو

استرس اکو یا تست ورزش نیز یک روش غیر تهاجمی و بی خطر عکس برداری و بررسی حرکت و عملکرد قلب است. در این روش عملکرد قلب شما در زمان فعالیت و تحرک مثل رکاب زدن بر روی یک دوچرخه ثابت بررسی می‌شود.

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یک روش تهاجمی اما بدون بیهوشی برای تشخیص مشکلات رگ‌ها و عروق قلبی است. در این روش یک کانتر یا لوله نازک که به سر آن یک دوربین وصل است از طریق یکی از عروق کشاله ران یا دست به سمت قلب می‌رود. با استفاده از آن دوربین رگ‌ها از نظر پارگی، گرفتگی و انسداد بررسی می‌شوند.

آزمایش خون

یک روش رایج برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی و عروقی آزمایش خون است. در این آزمایش که به صورت ناشتا انجام می‌شود سطح آنزیم‌های خون برای بررسی سکته‌های قلبی بررسی می‌شوند.

 پیشگیری از درد معده و قفسه سینه

برای پیشگیری از درد قفسه معده و سینه مثل اغلب بیماری‌ها، علاوه بر مصرف درست و به موقع دارو، تغییر لایف استایل نیز نقش مؤثری دارد. به‌عنوان‌مثال پرهیز از مصرف بیش از حد کافئین، نوشابه‌های گازدار، مواد غذایی اسیدی مخصوصاً ترشیجات صنعتی در کاهش مشکلات مربوط به معده که نقش مؤثری در دردهای قفسه سینه دارند، بسیار مفید است.

علاوه بر آن عدم مصرف دخانیات مثل سیگار و قلیان نیز توصیه می‌شود. برای درمان هر گونه درد قفسه سینه اعم از دردهای مربوط به معده، دردهای مربوط به ریه و مشکلات قلب مثل آنژین صدری، پرهیز از مصرف دخانیات در خط اول درمان قرار دارد.

روش‌های کنترل و کاهش اضطراب و استرس مثل یوگا، ورزش، مدیتیشن و… نیز تأثیر زیادی در درمان مشکلات و دردهای قفسه سینه دارند. معمولاً درد قفسه سینه که هنگام عصبانیت رخ می‌دهد، منشأ عصبی دارد. بنابراین کنترل استرس و تنش نقش به سزایی در کاهش این وضعیت دارد. حتی زمانی که مشکل شما مربوط به معده و قلب است، رفع استرس روند بهبودی شما را تسریع می‌کند.

چه زمانی درد قفسه سینه به علت درد معده مهم می‌شود؟

تقریباً و در همه مواقع نباید به هیچ عنوان دردی را نادیده گرفت. زیرا درد یک مکانیسم طبیعی بدن برای آگاهی  از عامل خطر است. حال اگر درد در یک ناحیه حساس مثل قفسه سینه رخ بدهد اهمیت زیادی برای توجه کردن شما به آن دارد.  زیرا قفسه سینه جایگاه اندام‌های مهمی مثل قلب و ریه است. همچنین اندام‌های دیگری مثل معده، لوزالمعده و سایر اندام‌های گوارشی نیز وجود دارند که می‌توانند بر روی قفسه سینه تأثیر بگذارند.

به همین دلیل به هیچ وجه درد در ناحیه قفسه سینه را نادیده نگیرید. اگر دردهای شما به طور ناگهانی یا پس از فعالیت رخ می‌دهند و با استراحت کاهش می‌یابند؛ در اولین فرصت به متخصص قلب و عروق یا اورژانس فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید. اما اگر دردهای شما بعد از غذا خوردن اتفاق می‌افتند و شبیه دردهای مرتبط با قلب نیستند، به متخصص بیماری‌های داخلی مراجعه کنید. متخصص داخلی شما را هم از نظر گوارشی و هم از نظر قلبی و عروقی بررسی خواهد کرد.

چگونه درد قفسه سینه را با دارو درمان کنیم؟

اگر درد قفسه سینه شما مربوط به معده است، معمولاً داروهای آنتی اسید و مکمل برای هضم بهتر غذا تجویز می‌شود. همچنین، داروهای ضد نفخ نیز گاهی اوقات برای درمان مشکلات گوارشی که منجر به درد قفسه سینه می‌شوند نیز توصیه می‌شوند.

آنتی اسیدهایی که برای تخفیف درد و سوزش و جلوگیری از آسیب دیدن مری در درمان ریفلاکس تجویز می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • منیزیم هیدروکسید (شیر منیزی)
  • آلومینیوم هیدروکسید
  • کلسیم کربنات
  • سدیم بی کربنات
  • سایمیتیکون

داروهای کمک کننده به حرکات دستگاه گوارش و هضم سریع‌تر غذا نیز که در مرحله اول تجویز می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • نیزاتیدین
  • فاموتیدین
  • سایمتیدین
  • رانیتیدین
  • دومپریدون
  • سیزاپراید
  • امپرازول

چگونه درد قفسه سینه را با داروی گیاهی درمان کنیم؟

از آن جا که ریفلاکس معده منجر به درد در قفسه سینه می‌شود در نتیجه یک مشکل بسیار رایج شناخته می‌شود. معمولاً افراد تمایل دارند که با داروهای گیاهی مرحله درمان را طی کنند. زیرا آنتی اسیدها معمولاً برای مدت طولانی تجویز نمی‌شوند. اگر قصد درمان ریفلاکس یا درد قفسه سینه ناشی از درد معده با طب سنتی را دارید، حتماً از کارشناسان و متخصصان این زمینه مشورت بگیرید. زیرا داروهای گیاهی نیز به نوبه خود دارای عوارضی هستند.

بهترین داروهای گیاهی که برای درمان درد قفسه سینه و معده تجویز می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • مصرف یک قاشق مرباخوری شیرین بیان، 20 الی 30 دقیقه قبل از غذا
  • مصرف دمنوش یا عرق رازیانه بعد از غذا
  • مصرف دمنوش بادرنجبویه یا بادرنجبویه خشک پودر شده یک مرتبه در طول روز
  • مصرف دمنوش یا عرق بابونه به مقدار یک استکان قبل از غذا
تماس و نوبتدهی
به زندگی عادی بدون درد بازگردید!
تماس جهت مشاوره رايگان و اخذ نوبت تلفنی

سخن پایانی

توجه داشته باشید که تمام اطلاعات این مقاله برای درد قفسه سینه ناشی از معده زمانی باید استفاده شوند که از علت درد خود توسط پزشک کاملاً آگاه شده باشید. زیرا خود درمانی می‌تواند به مراتب مشکلات بیشتری را برای شما به وجود آورد. توصیه می‌شود که در قدم اول اگر برای اولین بار با دردهای مبهم قفسه سینه روبرو شده‌اید، به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. زیرا بررسی سلامت قلب در چنین شرایطی، حیاتی و در اولویت است. اگر پس از انجام آزمایشات از سلامت قلب و عروق خود مطمئن شدید، می‌توانید با توجه به نظر پزشک قلبتان به پزشک متخصص داخلی یا سایر متخصصان مراجعه کنید.