شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

اقدامات اولیه در سکته قلبی

ما در این مقاله می خواهیم درباره اقدامات اولیه در سکته قلبی صحبت کنیم. اقداماتی که ممکن است هر کدام از ما یا دیگران در این مواقع به آن ها احتیاج داشته باشیم تا بتوانیم جان خود یا دیگر افراد را نجات دهیم . سکته قلب ممکن است برای افرادی که احتمال کمتری به ابتلای آن دارند ، اتفاق بیفتد.در این مواقع اقدامات اولیه در سکته قلبی نقش حیاتی در زنده ماندن شخص ایفا می کند .

اقدامات اولیه در سکته قلبی

همانطور که می دانید ، با انباشت چربی در محل حرکت خون، امکان خون رسانی به قلب مختل می شود .بنابرای ماهیچه های قلب می میرند و سکته قلبی رخ می دهد . پس بررسی نشانه های سکته قلبی و  بررسی اقدامات اولیه در سکته قلبی می تواند در حفظ جان افراد جامعه بسیار حائز اهمیت باشد .

در زیر نشانه های سکته قلبی را بررسی می کنیم.

یکی از این نشانه ها دردی شدید در ناحیه قفسه سینه و احساس سوزش در ناحیه مرکزی قفسه سینه می باشد. علاوه بر این ممکن است در کنار درد در ناحیه قفسه سینه ، تعریق ، تهوع ، سرگیجه و تنگی نفس را احساس کنید . بعضی از افراد نیز ضربان قلب تند و غیر معمول و گرفتگی قلب را نیز تجربه می کنند .

تمامی این موارد به شخص مبتلا هشدار می دهد تا اقدامات اولیه در سکته قلبی را انجام دهد تا بتواند جان خود یا افراد دیگر را در هنگام بروز این عارضه نجات دهد .

اقدامات اولیه در سکته قلبی

قبل از توضیح درمورد اقدامات در زمان وقوع سکته قلبی ، لازم است به یک سری اقدامات قبل از وقوع اشاره کنیم . به عنوان مثال از قبل نزدیکترین بیمارستان به محل کار و یا منزلتان را بررسی کنید تا در صورت بروز این حادثه بتوانید به آن مراجعه کنید .

اگر شما با شخصی که ناراحتی در قفسه سینه یا نشانه های سکته قلبی دارد مواجه شدید ، اطلاع به اورژانس می تواند یکی از اقدامات اولیه در سکته قلبی باشد. پس سریعاً با شماره 115 تماس بگیرید. این اتفاق برای خود شما هم ممکن است رخ دهد.

اگرچه ممکن است اولین راهکار مورد نظر شما ،در اقدامات اولیه در سکته قلبی ، این باشد که خود یا قربانی قلبی را به بیمارستان منتقل کنید ،اما بهتر است با اورژانس تماس بگیرید.

زیرا پرسنل خدمات فوریت های پزشکی (EMS) می توانند درمان سکته قلبی را در راه رسیدن به محل آغاز کنند. علاوه بر این آنها آموزش دیده اند که اگر قلب متوقف شود ، فرد را احیا کنند.

اقدامات اولیه در سکته قلبی

در چنین مواقعی به منظور انجام اقدامات اولیه در سکته قلبی ، اگر به اورژانس دسترسی ندارید ، فرد را به بیمارستان منتقل کنید. بسیاری از افراد به دلیل شک در ابتلا به سکته قلبی درمان را به تأخیر می اندازند. زیرا آنها نمی خواهند دوستان و خانواده خود را آزار داده یا نگران کنند. ولی باید بدانید سلامت و امنیت شما از نگرانی دیگران مهم تراست.

زمان را در نظر داشته باشید .

اقدامات اولیه در سکته قلبی

سرعت عمل در اقدامات اولیه در سکته قلبی می تواند جان انسان را نجات دهد. هرچه سرعت عمل شما در این مواقع بیشتر باشد و عکس العمل شما نسبت به نشانه های سکته قلبی سریعتر و هوشیارانه تر باشد ، احتمال زنده ماندن شما بالاتر می رود .

همچنین اگر داروهای لخته شدن و ایجاد شریان به سرعت بعد از شناسایی علائم تجویز شود ، می توانند حمله قلبی را متوقف کنند. هرچه مدت بیشتری منتظر معالجه باشید و اقدامات اولیه در سکته قلبی دیرتر انجام شود، احتمال زنده ماندن کمتر شده و احتمال آسیب به قلب بالاتر می رود.

حدود نیمی از کسانی که در اثر سکته‌های قلبی جان خود را از دست داده ، اقدامات اولیه در سکته قلبی را را در اولین ساعت پس از شروع علائم انجام می‌دهند.

قبل از رسیدن اورژانس  چه کاری انجام دهیم ؟

اقدامات اولیه در سکته قلبی

سعی کنید فرد را آرام نگه دارید و او را بنشانید یا دراز کنید . بیمار را در حالت نیمه خوابیده قرار دهید به طوری که پشت بیمار با زمین تقریبا 75 درجه زاویه داشته باشد، سر بالاتر از بدن قرار گیرد و زانو ها  به حالت جمع شده باشد .

مطمئن شوید که بیمار به آسپیرین حساسیت ندارد . در صورت عدم حساسیت می توانید یک قرص آسپیرین 300 میلی گرم به او بدهید و از او بخواهید آن را به آرامی بجود تا اورژانس برسد.

 زیرا آسپیرین از لخته شدن خون جلوگیری کرده و باعث حفظ جریان خون در رگ ها می شود و همچنین جویدن آن نسبت به بلعیدن ، عمل جذب و تاثیر این قرص را سریعتر میکند .

اگر بیمار از قرص (به عنوان مثال قرص نیتروگلیسیرین تجویز شده توسط پزشک) یا اسپری خاصی برای قلب خود استفاده می کند به او کمک کنید تا به آن دسترسی پیدا کند .

تا زمان رسیدن اورژانس ضربان قلب و تنفس بیمار را ثبت کنید .

نکته مهم این است که اقدامات اولیه در سکته قلب جای اورژانس را نمیگیرد و فقط به منظور حفظ جان شخص تا زمان رسیدن اورژانس به محل می باشد.

یکی از کار های مهم در زمان اقدامات اولیه در سکته قلبی ، حفظ خونسردی تا زمان رسیدن اورژانس است .

بعد از اینکه با اورژانس تماس گرفتید ، اگر شخص مبتلا به سکته قلبی نبض نداشته باشد و در اثر سکته قلبی بیهوش شده باشد، به منظور اقدامات اولیه در سکته قلبی ، ممکن است نیاز به احیای قلبی ریوی (CPR ) باشد.  همچنین اگر مسئول اورژانس به شما دستور این کار را داده است ، حتما تا رسیدن آمبولانس این کار را ادامه دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس