شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

تست تشخیص بیماری قلبی

تست تشخیص بیماری قلبی از مواردی است که هر فردی تا حدودی باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشد. شرایط جامعه می طلبد که همه ما در مورد تست تشخیص بیماری قلبی آگاهی داشته باشیم. استرس ،مشکلات زندگی ،شرایط شغلی، کم تحرکی، غذا های فست فودی و خیلی چیزهای دیگر عواملی هستند که سلامتی فرد را تحت شعاع قرار می‌دهند و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

از طرفی بیماری های قلبی در بسیاری از موارد علامت ندارند و تا زمانی که به مرحله ی حادی نرسند از خود علایمی بروز نمی دهند.فردی که به بیماری قلبی عروقی مبتلاست و هیچگونه علائمی ندارد وقتی فردی در معرض فشار بیرونی قرار میگیرد مثل ورزش کردن ،غذای های سنگین،هوای سرد و… علائمی از خود بروز می دهد که تازه متوجه مشکلات خود می شود.

حتی در مواقعی که فرد دچار علائمی می شود به اشتباه علائم بیماری را به مشکلاتی نظیر معده ربط می دهد و نمی تواند به درستی تشخیص دهد. در نظر بگیرید عدم تحرک و ورزش می تواند تشخیص به موقع بیماری را به تعویق بیاندازد.

با توجه به اینکه هر چه فرد مسن تر می شود به مرور زمان به چکاب های دوره ای نیاز پیدا می کند.ولی برخی مسائل را بیمار می تواند در صورت داشتن دانش کافی تست کند تا از وضعیت سلامت قلب خود به طور نسبی اطمینان حاصل کند. شما باید در صورت مشاهده هر مشکلی با پزشک متخصص مشورت کنید،نظر اصلی را پزشک متخصص می دهد. پزشک با بررسی وضعیت شما تصمیم می گیرد که چه تستی روی شما انجام دهد تا قلب شما را در تست های مختلف به چالش بکشد.

تست تشخیص بیماری قلبی

در این مقاله ما به توضیح در مورد آشنایی با تست و تشخیص بیماری قلبی می پردازیم.شما با آگاهی داشتن در مورد علائم بیماری می توانید از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

علائم و شناسایی

قلب عضو حیاتی است که وظیفه پمپاژ خون ، رساندن اکسیژن و غذاهای مغذی را به دیگر اعضای بدن دارد.قلب از طریق شبکه عروقی، خون و اکسیژن را هدایت می‌کند. زمانی که قلب دچار مشکل می‌شود نمی‌تواند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهد و در این بین دیگر اعضا نیز درگیر مشکلات قلبی می‌شوند و ممکن است این داستان برعکس باشد، مشکلات دیگر اعضاء مثل بیماری های عروق کرونر، قلب را درگیر کند.

به همین دلیل تشخیص زود هنگام بیماری ها به وسیله تست بیماری های قلبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا بتوان از پیش آمد چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. ما در این مقاله سعی داریم روش های مختلف تست تشخیص بیماری قلبی را آموزش دهیم. با آگاهی یافتن از روش های تست تشخیص بیماری قلبی می توان تا حدودی از خطرات مشکلات قلبی پیشگیری کرد. بعضی از این علائم تشخیص عبارتند از:

  • ضربان قلب ضعیف یا آهسته
  • درد و سنگینی در قفسه سینه
  • مشکل در تنفس
  • مشاهده تورم ناگهانی در شکم، پا، مچ و زانو
  • غش

ضربان قلب ضعیف یا آهسته

ضربان قلب به طور معمول ۶۰ بار در دقیقه میزند. ضربان قلب هر کسی به نسبت فعالیت و شرایط سنی متفاوت است .برای تست ضربان قلب شما باید در حالت استراحت باشید. ابتدا دو انگشت خود را روی مچ دست بگذارید و تعداد ضربان شمرده شده در ۱۰ ثانیه را در عدد ۶ ضرب کنید، اگر این عدد کمتر از ۶۰ بود دچار کندی ضربان هستید،در نظر بگیرید که ضربان در سنین مختلف متفاوت است. ممکن است ضربان در ورزشکاران پایین باشد، ولی معمولاً در افراد بالغ و افراد سالمند نباید کمتر از 60 باشد. دلایل کندی ممکن است مربوط به عوامل زیر باشد:

مشکلات الکتریکی قلب، مشکلات متابولیک، بیماری های قلبی ،داروهای قلب ،کمبود اکسیژن.

معمولاً افرادی که دچار کندی تپش قلب می شوند دچار چنین علائمی هستند: خستگی، غش، سرگیجه، تنگی نفس و ضعف هنگام ورزش

درد و سنگینی در قفسه سینه

درد و سنگینی در قفسه سینه همراه با تنگی نفس یکی دیگر از علائم وجود مشکل مربوط به قلب است ولی گاهی نیز مربوط به سوء‌هاضمه می‌شود. درد قفسه سینه اگر مربوط به حملات قلبی باشد ممکن است با علائمی زیر همراه شود:

  • تنگی نفس و عرق سرد، حالت تهوع ، احساس فشار و سنگینی و سوزش در سینه
  • دردی که بیش از چند دقیقه به طول انجامد و موجب نگرانی شود
  • درد هنگام تغییر موقعیت بدن
  • دردی که به پشت گردن کتف شانه یا هر دو بازو منتقل شود

باز هم تاکید می‌کنیم که شما با دانستن این علائم می توانید از بروز خیلی از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید ،نگرانی شما موجب می‌شود که به پزشک مراجعه و باقی کار را به او بسپارید تا با دقت بیشتری به بررسی مشکلات شما بپردازد و ریشه بیماری شما را پیدا و درمان کند.

در مرکز ضربان، پزشکان مجرب با استفاده از بروز ترین ابزار و لوازم پزشکی و با بهره گیری از جدید ترین متد روز دنیا به معاینه دقیق مشکلات قلبی شما می پردازند.سعی ما همیشه رضایت و سلامتی شماست.برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

مشاهده تورم ناگهانی در شکم پا مچ و زانو

این را باید بدانید که ۶۰ درصد بدن از آب تشکیل شده و به طور مناسب بین عروق ،اطراف مغز ،ریه و مجاری لنفاوی پخش شده است. وقتی فشار داخلی و خارجی بین سلولی به هم می ریزد ،باعث به وجود آمدن ورم اندام می‌شود. به دلیل جاذبه، التهاب بیشتر خود را در پاها و زانو نشان می دهد. اگر التهاب، بدون درد بود خطری ندارد و بعد از مدتی برطرف می شود. ولی اگر با فعالیت دوباره پدیدار شد و همراه با درد بود نشان از وجود لخته در رگ هاست.

خصوصا اگر در یکی از پاها نمایان شود. در این صورت هر چه سریعتر باید به دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. ورم ممکن است به دلایل مختلفی نظیر نیش زنبور، عفونت، مصرف دارو و بارداری باشد. ولی اینکه از این علائم آگاهی داشته باشید اهمیت بسیاری دارد.

در نظر داشته باشید که وجود لخته در رگ ، بسیار، بسیار خطرناک است چرا که حرکت لخته به سمت ریه ممکن است باعث آمبولی ریه شود، که منجر به کما و حتی مرگ می‌شود. پس، از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و در اولین فرصت به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید.

غش

غش می تواند به دلایل نه چندان جدی شکل بگیرد. این مورد زمانی رخ می‌دهد که خونرسانی به مغز کاهش می یابد. علت آن کاهش فشار خون، قند خون پایین است یا ممکن است نشانه بیماری خطرناکی باشد. پزشکان متخصص بیماری‌های غش را به دو دسته دلایل قلبی یا دلایل غیر قلبی تقسیم می‌کنند.

اگر شما و اطرافیانتان دچار علائم غش شده اید باید به  پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات مختلف به علت آن پی ببرد. معمولاً اگر دلایل غش مربوط به بیماری های قلبی باشد علت آن ممکن است مربوط به دریچه قلب، تنگی دریچه آئورت، تنگی دریچه میترال یا موارد دیگر باشد. علاوه بر این پزشکان اشاره دارند که بیمار ممکن است علاوه بر غش، علایمی نظیر تپش قلب، درد در سینه نیز تجربه کند.

شما باید یک ارزیابی کاملی از وضعیت زندگی، سبک زندگی ،میزان ورزش و خانواده خود داشته باشید .اینکه آیا بیماری در خانواده شما ارثی است ؟ هر کدام از اینها در اینکه اگر علائمی داشته باشید موثر است. تشخیص اولیه بیماری قلبی و درمان آن در پیشگیری و بروز احتمالات حمله قلبی و سکته مغزی بسیار موثر است.

شما با آگاهی از تست تشخیص بیماری قلبی و مشاهده هر یک از علائم گفته شده و با توجه به ارزیابی خود باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و تحت درمان قرار گیرید. معمولاً پزشک برای شما انجام یک سری آزمایشات را تجویز می کند تا به بررسی دقیق تر بیماری بپردازد.

این آزمایشات و تست ها نوعی غربالگری در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از بیمه ها آنها را تحت پوشش قرار می دهند. در این حین پزشک به ارزیابی وضعیت شما می پردازد از نحوه و سبک زندگی شما می پرسد و به بررسی ضربان و فشارخون می پردازد. در آزمایشاتی که از شما گرفته می شود میزان کلسترول و سطح چربی خون مورد سنجش قرار میگیرد. پزشک با استفاده از این آزمایشات احتمال وجود خطرات قلبی را بررسی می کند. یک آزمایش چهار نوع کلسترول را بررسی می‌کند.

کلسترول کل، کلسترول لیپو پروتئین با چگالی کم، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا و تری گلیسیرید

تری گلیسیرید معمولا با دیابت، مصرف سیگار و الکل همراه است و همچنین پزشک برای بررسی التهاب های بدن از آزمایش سی آر پی(CRP) استفاده می‌کنند تا به علل آن پی ببرد.

انواع تست تشخیص بیماری قلبی غیرتهاجمی

بعد از اینکه پزشک به بررسی آزمایشات پرداخت معمولا در ادامه کار آزمایش های غیر تهاجمی را شروع می کند. این مدل آزمایش‌ها به تیغ جراحی برای شکاف پوست و یا اینکه چیزی وارد بدن شود نیاز ندارد. این آزمایشات کمک بسیاری به بررسی دقیق تر بیماری می‌کند. آزمایش‌های غیر تهاجمی انواع مختلفی دارند که به اختصار به توضیح آنها می پردازیم.

 الکترو کاردیو گرام

این آزمایش به فعالیت الکتریکی قلب می‌پردازند و میزان و نظم ضربان قلب را بررسی می‌کند تا به آسیب‌های آن پی ببرند. فعالیت الکتریکی قلب روی یک کاغذ ثبت می شود.

 اکوکاردیوگرام

در این مدل آزمایش با استفاده از امواج صوتی( که به صورت تصویر نمایش داده می شوند) به بررسی دریچه ها و عضلات قلب می پردازند.

 تست ورزش

در تست ورزش پزشک با استفاده از ابزار ورزشی بیمار را تحت فشار قرار می دهد، به طوری که قلب باید با قدرت بیشتری کار کند و در این بین دکتر به بررسی عملکرد قلب می پردازد.

 سونوگرافی کاروتید

پزشک با استفاده از سونو گرافی کاروتید به بررسی میزان رسوب پلاک و شریان می پردازد و احتمال خطر سکته مغزی را می‌سنجد.

 مانیتور هولتر

زمانی نیاز است که فعالیت مستمر قلب بررسی شود. پزشک با استفاده از دستگاهی به نام مانیتور هولتر به این کار می پردازد. این دستگاه میزان ضربان قلب را طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت ضبط می‌کند و با استفاده از نتایج آن پزشکی به ناراحتی هایی نظیر ضربان قلب نامنظم یا آریتمی پی می‌برد.

 عکس از قفسه سینه

با استفاده از عکس می‌توان به علت تنگی نفس و درد قفسه سینه پی برد.

 ام آر آی(MRI)

ا استفاده از MRI پزشک می‌تواند با مطالعه دقیق تر عکس ها از رگ های خونی و قلب به بیماری های عضلانی قلب و بیماری عروق کرونری پی ببرد.

مراجعه به پزشک

آگاهی شما نسبت به علائمی که دارید می تواند کمک موثری در پیشگری از خطراتی نظیر سکته قلبی،سکته مغزی و… داشته باشد.اینکه شما بتوانید قبل از بروز حادثه ای از آن جلوگیری کنید بستگی به دانش شما دارد. در صورت داشتن هر یک از علائم گفته شده هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلات خود را با وی در میان بگذارید.پزشک در صورت نیاز از شما آزمایشات و تست هایی می گیرد تا بتواند بهترین تجویز ممکن را برای شما انجام دهد.

در کلینیک ما پزشکان مجرب با استفاده از بروز ترین ابزار و لوازم پزشکی و با بهره گیری از جدید ترین متد روز دنیا به معاینه دقیق مشکلات قلبی شما می پردازند.سعی ما همیشه رضایت و سلامتی شماست.برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

برای اینکه از بروز حملات قلبی مطمئن شوید، باید تمامی علائم و یا چند مورد آن را یکجا داشته باشید. بروز هرکدام از علائم به تنهایی می تواند نشانه یک مشکل در دیگر اعضای بدن باشد. اگر تعداد نشانه هایتان بیش از یک مورد بود، حتما به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. سهل انگاری و عدم معالجه ،مصرف خودسرانه دارو میتواند عواقب سنگینی برای سلامتی شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس