شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

قلب گنجینه ای ارزشمند در بدن هر انسانی است و محافظت و رسیدگی به این عضو ارزشمند بسیار حائز اهمیت است. باید گفت: سنجش سلامت این عضو با ارزش و اطمینان از سلامت آن تنها توسط چکاپ منظم قلب و عروق تحت نظر پزشک متخصص میسر است.

چکاپ قلب و عروق بهترین پاسخ به سوال چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟ می باشد و نیاز است برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر ناشی از مراجعه دیرهنگام به پزشک و بروز مشکلاتی نظیر سکته قلبی و گرفتگی عروق قلب و دیگر عوارض خطرناک که تنها با درد های گهگاهی و ضربان نامنظم قلب بروز می کند، انجام چکاپ قلب و عروق تحت نظر پزشک متخصص را جدی گرفته و سلامت قلب خود را به پزشکان متبحر در مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان بسپارید.

بنابراین تا انتهای این مطلب با معرفی انواع روش های اطمینان از سلامت قلب همراه مرکز تخصصی دکتر ضربان باشید تا بتوانید مشکلات قلبی را قبل از اینکه تهدید کننده سلامت زندگی شما باشد، با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی تشخیص داده و به بهترین شکل با مهارت و علم پزشکان متخصص مرکز ضربان درمان کنید.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

 

شما می توانید برای آگاهی از انواع روش های درمانی نوین در درمان مشکلات قلبی و تازه های درمانی به صفحات مجازی مرکز تخصصی ضربان که در سمت چپ همین صفحه قرار دارد مراجعه کنید و برای مراجعه به مرکز تخصصی ضربان به منظور چکاپ قلب و عروق با مراجعه به صفحه تماس با ما، نوبت بگیرید.

  چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

همانطور که در ابتدای متن گفته شد، روش های چکاپ قلبی تحت نظر پزشک متخصص و با استفاده از تجهیزات پیشرفته میتواند بهترین راه اطمینان از سلامت قلب شما باشد. سی تی اسکن قلب، اکوکاردیوگرافی ، تست ورزش و … انواع روش های چکاپ قلب و عروق هستند که ممکن است شما از جزئیات این روش ها مطلع نباشید و همین عدم اطلاع شما را از مراجعه به متخصص قلب بازدارد.

بنابراین اگر مشکلات قلبی دارید یا مشکوک به بیماری قلبی هستید ، به پزشک متخصص مراجعه کنید و انواع روش های سنجش سلامت قلب را از زبان پزشک متبحر قلب بشنوید تا اطلاعات شما درمورد انواع این روشها تکمیل گردد. در ادامه با انواع پاسخ به سوال چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟ همراه مرکز تخصصی ضربان باشید.

1. روش اکوکاردیوگرام

در این روش از امواج صوتی برای تولید تصاویراز قلب شما استفاده می کند. این آزمایش به پزشک متخصص در نحوه تپش قلب و حرکت خون در قلب کمک می کند.  ازاین تصاویر اکوکاردیوگرام برای شناسایی ناهنجاری های مختلف در عضله قلب و دریچه های قلب استفاده می شود. این آزمایش به منظور بررسی عملکرد دریچه های قلب و عملکرد کلی قلب انجام می شود.

2. اکوکاردیوگرافی از راه مری (TEE)

در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا به منظور ارائه تصاویر دقیق از قلب شما و عروق آن استفاده می شود. مبدل اکو که امواج صوتی را برای اکوکاردیوگرافی از راه مری تولید می کند ، به یک لوله نازک متصل است که از دهان ، پایین گلو و مری عبور می کند ، که بسیار نزدیک به اتاق فوقانی قلب است. این نوع روش چکاپ قلب برای بررسی عملکرد دریچه های قلب، سنجش بیماری دریچه قلب و تشخیص وجود لخته خون درون قلب انجام می شود و می تواند شما را از سلامت قلب مطمئن سازد.

3. الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

روش الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی قلب را به منظور ارائه دو نوع از اطلاعات بررسی می کند. ابتدا با اندازه گیری فواصل زمانی بر روی نوار قلب ، پزشک قلب و عروق می تواند مدت زمان عبور موج الکتریکی از قلب را مشخص کند. همچنین وضعیت طبیعی بودن فعالیت قلب مثل آهسته سریع یا نامنظم بودن آن از طریق انتقال یک موج از قسمتی از قلب به قسمتی دیگر توسط الکتروکاردیوگرام تعیین می شود.

دوم اینکه ، با اندازه گیری میزان فعالیت الکتریکی که از عضله قلب شما عبور می کند ، پزشک متخصص قلب می تواند بفهمد که قسمت های بیش از حد بزرگ یا بدون فعالیت قلب کدام قسمت ها هستند . با استفاده از این روش می توان تغییرات ریتم قلب را کنترل کرد. همچنین احتمال ابتلا به سکته قلبی تشخیص داده می شود.

4. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

در این روش از میدان مغناطیسی و امواج فرکانس رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای داخل بدن شما استفاده میشود. همچنین این روش می تواند برای بررسی قلب و رگ های خونی و شناسایی مناطقی از مغزکه تحت تأثیر سکته مغزی هستند، استفاده شود. این روش می تواند در ارزیابی ساختار قلب، تشخیص بافت اسکار در عضله قلب و بررسی عملکرد دریچه های قلب بسیار موثر واقع شود.

5. سی تی اسکن

 روش تصویربرداری با اشعه ایکس از رایانه برای تولید تصاویر مقطعی از قلب شما استفاده می کند. همچنین به توموگرافی کامپیوتری قلب ، توموگرافی محوری رایانه ای یا اسکن CAT گفته می شود که می توان از این روش برای بررسی مشکلات قلب و عروق بیماران استفاده کرد. همچنین از این روش برای تشخیص اینکه عروق خونی مغز تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته اند ، استفاده می شود. در این روش چکاپ، ساختار قلب ارزیابی شده و وضعیت انسداد عروق کرونر توسط پزشک متخصص قلب بررسی می شود.

6. تست ورزش

 این تست قلبی نشان می دهد که آیا خون رسانی به قلب شما به صورت کافی انجام می شود و آیا ریتم قلب شما در حین ورزش بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت طبیعی است یا خیر. این آزمایش میزان خستگی ، ضربان قلب ، تنفس ، فشار خون و فعالیت قلبی بیمار را هنگام ورزش کنترل می کند.

همچنین این آزمایش ممکن است همراه با تصویربرداری هسته ای یا اکوکاردیوگرافی انجام شود. در این نوع تست علل درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضعف مشخص می شود، سلامت قلب شما ارزیابی می شود، ایمنی هنگام ورزش بررسی می شود ، وضعیت تغییرات ضربان قلب شما در حین فعالیت شناسایی می شود و نحوه جریانات خون به قلب شما در حین ورزش بررسی می شود .

7. تست استرس فارماکولوژیک

 در این روش داروها به صورت وریدی در بازوی شما برای گشاد شدن عروق شما تجویز می شوند که این روش درمانی باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون شما می شود. این نوع آزمایش می تواند در ترکیب با اکوکاردیوگرافی،تصویربرداری هسته ای   یا MRI انجام شود.

این روش تست سلامت قلب، می تواند علت درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس و ضعف را مشخص کند. همچنین وضعیت رسیدن خون به عضله قلب در حین ورزش بررسی می شود. علاوه بر این موارد انسداد عروق کرونر بررسی شده و احتمالات خطر در ابتلا به حمله قلبی مشخص می شود.

8. تست شیب یا تیلت

این نوع تست اغلب برای تعیین دلیل ضعف یا سرگیجه استفاده می شود. در طول این روش تست ، شما روی میزی دراز کشیده و به آرامی به سمت بالا متمایل می شود. این آزمایش نحوه پاسخ فشار خون و ضربان قلب به نیروی جاذبه را اندازه گیری می کند. در این روش تشخیصی یک پرستار یا تکنسین فشار خون ، ضربان قلب را اندازه گیری می کند تا ببیند در طول تست چگونه تغییر پیدا می کنند. این تست برای ارزیابی سرگیجه و حمله های ترس و شناسایی تغییرات ریتم قلب انجام می شود.

9. تست های نظارت بر ریتم

استفاده از مانیتور هولتر ، ضبط کننده رویدادهای قلبی جزء آزمایشات نظارتی است که برای بررسی ریتم قلب شما برای مدت زمان طولانی به صورت سرپایی انجام می شود. این نوع تست به منظور بررسی مشکلات ریتم قلب که با نوار قلب قابل تشخیص نیستند استفاده می شود.

10. آنژیوگرام کرونر

این روش درمانی نوعی اشعه ایکس است که برای بررسی عروق کرونر که خون رسیده به قلب شما را تامین می کنند استفاده می شود. در این روش یک کاتتر به داخل رگ خونی بازو یا کشاله ران شما وارد می شود. سپس رنگ مخصوص یا ماده حاجب از طریق کاتتر تزریق می شود و تصاویر از این عروق گرفته می شود. این نوع روش آزمایشی برای شناسایی باریک شدن یا انسداد عروق شما و همینطور ارزیابی فشارهای داخل قلب انجام می شود.

سخن پایانی

همانطور که داخل متنی که مطالعه نموده اید گفته شد، بسیاری از مشکلات قلبی مثل باریک شدن عروق کرونر، شناسایی وضعیت خونرسانی به قلب، ضربان قلب در حین ورزش و دیگر موارد مهم و موثر در سلامتی، توسط روش های مختلف و تست های تشخیصی متفاوت قابل تشخیص است و می تواند قبل از ابتلا فرد را نسبت به عوارض جبران ناپذیر هوشیار کرده و باعث شود تا فرد به کمک پزشک متخصص قلب از بیماری های احتمالی مثل ابتلا به سکته قلبی رهایی یابد.

مرکز تخصصی قلب و عروق ضربان، با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته به منظور تشخیص مشکلات قلبی و همچنین با داشتن پزشکان متبحر قلب در تشخیص مشکلات قلبی همواره رضایت بیماران را در زمینه تشخیص و درمان مشکلات قلبی جلب کرده و می توان گفت هیچ بیماری بدون تشخیص و درمان مشکل قلبی از این مرکز تخصصی بیرون نرفته است.

شما می توانید برای آگاهی از انواع روش های درمانی نوین در درمان مشکلات قلبی و تازه های درمانی به صفحات مجازی مرکز تخصصی ضربان که در سمت چپ همین صفحه قرار دارد مراجعه کنید و برای مراجعه به مرکز تخصصی ضربان به منظور چکاپ قلب و عروق با مراجعه به صفحه تماس با ما، نوبت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس