شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علائم قلب درد عصبی

علائم قلب درد عصبی تا حدود بسیار زیادی شبیه به علائم سکته قلبی و یا بیماری های قلبی دیگر است و گاهی اوقات یک فرد عادی نمی تواند آن را از دیگر بیماری ها تشخیص دهد. فقط یک پزشک متخصص قلب و عروق است که می تواند با معاینه و بررسی های دقیق خود آن را تشخیص دهد.

اما برخی از علائم آن هم مختص به خودش است و می توان با استفاده از آن ها قلب درد عصبی را تشخیص داد. به طور کلی، همان طور که از نام این بیماری مشخص است، دلیل این بیماری یک بیماری و یا آسیب فیزیکی به قلب نیست، بلکه دلیل آن بر هم ریختن تعادل اعصاب و روان است.

سلامت روانی و سلامت جسمی ما به طور مستقیم بر روی یک دیگر تاثیر می گذارند و به همین دلیل اگر فردی سلامت روان خود را از دست بدهد و دچار یک بیماری روحی شود، رفته رفته جسم او نیز درگیر می شود و بیماری هایی هم در جسم او پدیدار می شود.

احساس هایی مانند نگرانی، ترس و خشم همگی طبیعی هستند و هر فردی در طول زندگی خود آن ها را تجربه می کند. حال گاهی اوقات و در برخی موقعیت ها این احساسات افزایش و یا کاهش می یابند.

اما اگر فردی دائما دچار این احساسات باشد و به طور مثال همیشه مضطرب باشد، این احساسات بر روی بدن تاثیر می گذارند و علائمی مانند قلب درد عصبی ایجاد می کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا علائم قلب درد عصبی، دلیل ایجاد آن،  تشخیص قلب درد عصبی از میان سکته قلبی و دیگر بیماری های قلبی و درمان خانگی و پزشکی آن را برای شما قرار دهیم.

علائم قلب درد عصبی

علائم قلب درد عصبی

قلب درد عصبی، معمولا پس از اضطراب و استرس، ترس، خشم و به طور کلی فشار های عصبی طولانی مدت ایجاد می شود. دلیل آن هم پدیده ای به نام سوماتیزیشن و یا اختلال روان تنی است که در آن فشار ها و بیماری های عصبی بر روی جسم تاثیر می گذارند و باعث بیمار شدن جسم می شوند.

پنیک اتک و یا همان حملات اضطرابی، سردرد، پا درد، کمر درد، لرزش دست و پا و قلب درد عصبی از جمله مواردی هستند که پس از فشار های عصبی طولانی مدت ایجاد می شوند. پنیک اتک و یا حملات اضطرابی حالتی است که فرد دچار ترس بسیار زیاد و ناگهانی می شود که علت آن هم احساس نزدیک بودن مرگ است. تنگی نفس، درد سراسری، قلب درد و حالت خفگی از جمله دیگر نشانه های پنیک اتک است. پنیک اتک ها به دلیل مشابه بودن علائمشان با بیماری های قلبی و سکته، در بسیاری از مواقع با آن ها اشتباه گرفته می شوند.

بنا بر این اگر قلب درد شما پس از فشار های طولانی ایجاد شده است، به احتمال زیاد شما دچار قلب درد عصبی شده اید. البته گاهی اوقات هم ممکن است که قلب درد پس از این احساسات نشانه سکته قلبی باشد.

علائم قلب درد عصبی در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. به طور مثال، این درد ممکن است که در برخی افراد به صورت تدریجی و به آرامی ایجاد شود ولی در دیگر افراد به صورت ناگهانی ایجاد شود و افزایش یابد.

برخی از شایع ترین علائم قلب درد عصبی شامل موارد زیر است:

  • درد شدید قلب و یا تیر کشیدن های ناگهانی قلب
  • احساس فشار بر روی سینه و قلب به طوری که انگار یک جسم سنگین بر روی سینه شما قرار دارد
  • درد مداوم و مزمن قفسه سینه
  • سوزش و بی حسی در ناحیه قفسه سینه که گاهی اوقات به قسمت های دیگر مانند شانه ها نیز منتقل می شود
  • تپش قلب
  • احساس خشکی و سفتی در ناحیه قفسه سینه

ین علائم بسیار شبیه به علائم سکته قلبی است و بسیاری افراد آن را با سکته قلبی اشتباه می گیرند. افرادی می توانند این درد را تشخیص دهند که قبلا دچار این عارضه شده اند و درد قلب درد عصبی را حس کرده اند.

طبق مطالعاتی که در سال 2018 انجام شد، به دلیل شباهت علائم قلب درد عصبی به سکته قلبی، حدود 38 درصد از افرادی که به دلیل سکته قلب با اورژانس تماس می گیرند، دچار قلب درد عصبی بوده اند.

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، قلب درد عصبی به دلیل یک آسیب و یا بیماری فیزیکی ایجاد نمی شود. بنا بر این اگر به دلیل قلب درد به اورژانس و یا پزشک عمومی مراجعه کنید، ممکن است که نتوانند علت آن را پیدا کنند.

قلب درد عصبی و سکته قلبی

به طور کلی درد در قفسه سینه و قلب، نشانه ای از یک مشکل خطرناک است و در هر حالی باید سریعا به آن رسیدگی شود. از طرفی، علائم قلب درد عصبی، سکته قلبی و بیماری های قلبی بسیار شبیه به یکدیگر هستند و به همین دلیل یک فرد بدون تخصص نمی تواند آن را از دیگر درد ها تشخیص دهد.

پس اگر احساس درد در قفسه سینه و قلب می کنید، بهتر است که برای تشخیص و درمان آن هرچه سریع تر به پزشک و یا اورژانس مراجعه کنید.

در سکته قلب نیز مانند قلب درد عصبی، علائم در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. اما به طور کلی ،شایع ترین نشانه های قلب درد عصبی شامل موارد زیر است:

  • دردی که در قفسه سینه شروع می شود و به قسمت های اطراف آن مانند فک، شانه ها و بازو ها منتقل می شود
  • تنگی نفس و سخت شدن تنفس
  • درد قفسه سینه که با انجام فعالیت بیشتر هم می شود
  • احساس فشار در قفسه سینه گویی که یک وزنه سنگین بر روی سینه شما قرار دارد
  • تپش قلب و یا همان ضربان قلب سریع
  • حالت تهوع که به همراه درد قفسه سینه ایجاد می شود
  • خستگی بی دلیل

البته یکسری تفاوت ها هم بین سکته قلبی و دیگر بیماری های قلبی و قلب درد عصبی وجود دارد:

  • در قلب درد و فشار های عصبی، علائم بر خلاف سکته قلبی و بیماری های قلبی، بسته به فعالیت کردن فرد ایجاد نمی شوند و یا افزایش نمی یابند
  • در فشار های عصبی و پنیک اتک ها برخلاف بیماری های قلبی و سکته، فرد می تواند با آرام کردن خود علائم را  از بین ببرد
  • فشار های عصبی و پنیک اتک ها ممکن است که در هر زمانی ایجاد شوند
  • فشار های عصبی برخلاف بیماری های قلبی با فینت کردن و یا همان غش کردن همراه نیست

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، علائم سکته قلبی در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. به طور مثال، در 30 درصد از افرادی که دچار سکته قلبی شده اند، اصلا  درد قفسه سینه وجود نداشته است. و یا برخی افراد دیگر، خستگی و کمر درد را پیش از سکته قلبی حس کرده اند.

در صورتی که دچار درد قفسه سینه شده اید و یا علائم دیگر سکته قلبی را مشاهده کرده اید، سریعا با 115 تماس بگیرید و سعی نکنید که خودتان به بیمارستان بروید. پرسنل اورژانس می توانند پس از رسیدن به شما، بررسی را آغاز کنند و تشخیص دهند که اصلا سکته قلب رخ داده است و یا دلیل درد شما عامل دیگری مانند قلب درد عصبی است.

پس از آن اگر سکته قلب تشخیص داده شد، درمان های اولیه را انجام می دهند و سریعا شما را به بیمارستان منتقل می کنند.

دلایل ایجاد قلب درد عصبی

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اضطراب و استرس، خشم و یا ترسی که بیش از حد طول بکشد، باعث ایجاد قلب درد عصبی می شود.

دلیل آن هم این است که وقتی شما دچار این احساسات می شوید، بدن خود را برای شرایط آماده می کند تا بتواند واکنش مناسبی نسبت به آن داشته باشد. به طور مثال، وقتی که شما دچار استرس و اضطراب هستید، بدن واکنش هایی مانند تعریق و یا نفس تنگی ایجاد می کند.

همچنین مغز نسبت به این شرایط واکنش نشان می دهد و به طور کلی در سیستم تغییراتی ایجاد می کند که می تواند شامل سفت شدن و یا ایجاد تنش هایی در بدن باشد.

در این حالت ممکن است که بسیار غمگین یا عصبی و یا بسیار آرام شوید. به این واکنش های بدن، جنگ و گریز گفته می شود و همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، بدن شما را آماده می کند تا بتوانید مقابله و یا فرار کنید.

وقتی که در این حالت استرس شما از بین برود، تعادل بدن پس از 30 دقیقه باز می گردد و احساسات و تغییرات ایجاد شده از بین می روند. اما اگر استرس و اضطراب و یا احساسات دیگر متوقف نشوند، بدن هم در آن حالت باقی می ماند و در نتیجه طولانی مدت این حالت، نهایتا قلب درد عصبی ایجاد می شود.

1. درمان خانگی قلب درد عصبی

از آن جایی که استرس، اضطراب، ترس و یا خشم بیش از حد باعث ایجاد این عارضه می شود، شما باید برای درمان آن، از این احساسات دوری کنید. پس باید روش هایی را یاد بگیرید که بتوانید به آرامش برسید و از این احساسات دور شوید.

در ادامه چند تکنیک را برای شما قرار داده ایم که می توانید با استفاده از آن ها ذهن و بدن خود را آرام کنید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

2. تمرین تنفس عمیق

تنفس عمیق، می تواند ضربان قلب را کاهش دهد و بدن را به آرامش برساند. برای این کار، ابتدا به یک منطقه آرام و بی صدا پیدا کنید و سپس بنشینید و بدن خود را آزاد کنید. سپس در طی 4 ثانیه دم انجام دهید. پس از آن نفس خود را 7 ثانیه نگه دارید و سپس در طی 8 ثانیه به آرامی بازدم را انجام دهید.

با انجام این کار، کاهش ضربان قلب را حس خواهید کرد. این روش به حدی تاثیر گذار است و ایجاد آرامش می کند که ممکن است در شما احساس خواب را ایجاد کند.

3. دلیل نا آرامی را پیدا کنید

آیا نا آرامی شما دلیلی دارد؟ اگر دارد سعی کنید که خودتان با آن کنار بیایید و به آرامش برسید. اما اگر ناآرامی شما دلیلی ندارد، باید این را به خود بفهمانید و آن را فراموش کنید.

به طور مثال، هیچ گاه شما نباید نگران چیزی در آینده باشید زیرا هیچ کس نمی تواند آینده را پیش بینی کند. هیچ گاه نباید نگران وضعیت هایی باشید که نتیجه آن ها مشخص نیست.

پس در نهایت این خود شما هستید که باید با خودتان کنار بیایید و احساسات خود را کنترل کنید.

در ذهن خود یک خاطره و یا منظره زیبا و آرامش بخش را تجسم کنید

همه ما مکان ها، موقعیت ها و یا افرادی را در زندگی خود داریم که با فکر کردن و تجسم  کردن آن ها به آرامش می رسیم. به طور مثال، خاطراتی که با پدر و مادر داریم و یا تصاویری که از یک طبیعت بسیار زیبا در ذهن داریم، از جمله این موارد هستند.

به جز این موارد، امروزه برنامه های زیادی ایجاد شده اند که می توانید با استفاده از صداهای آن ها و یا تکنیک هایی که در آن ها وجود دارند خود را به آرامش برسانید. بسیاری از این برنامه ها رایگان هستند و می توانید با امتحان کردن تعدادی از آن ها سرانجام به برنامه متناسب با خود برسید.

4. به سلامت کلی بدن خود رسیدگی کنید

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، سلامت جسمی و روانی به صورت مستقیم بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند. به همین دلیل اگر هر یک از آن ها دچار اختلال شوند، دیگری نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به طور مثال، خواب کم، رژیم غذایی نامناسب، بی تحرکی و… بر روی سلامت جسمی و روانی تاثیر بسیار زیادی می گذارند. با رعایت کردن این موارد ساده می تواند آرامش را در زندگی خود افزایش دهید.

درمان های پزشکی قلب درد عصبی

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، علائم قلب درد عصبی، بیماری های قلبی و یا حتی سکته قلب بسیار شبیه به یکدیگر هستند. به همین دلیل تنها یک پزشک متخصص می تواند دلیل اصلی قلب درد را تشخیص دهد. پس اگر دچار قلب درد شده اید، ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلیل اصلی قلب درد شما تشخیص داده شود.

البته توجه داشته باشید که اگر علائم سکته قلب مانند خستگی، درد سینه که به چانه ، بازوها و یا شانه منتقل می شود را در خود حس کردید، باید سریعا با 115 تماس بگیرید.

س از این که به پزشک متخصص  مراجعه کردید و قلب درد عصبی به طور قطع در شما تشخیص داده شد، پزشک متخصص شما را  در مورد نحوه درمان آن راهنمایی خواهد کرد و در صورت نیاز شما را به یک پزشک روانشناس ارجاع می دهد تا مشکل شما به صورت اصولی درمان شود و به آرامش برسید.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله خواندید، علائم قلب درد عصبی بسیار شبیه به بیماری های قلبی دیگر و حتی در مواردی سکته قلبی است و فقط یک پزشک متخصص و یا فردی که قبلا دچار آن شده است می تواند آن را تشخیص دهد.

بنا بر این اگر دچار این قلب درد شده اید، بهتر است که در صورت مشاهده دیگر علائم سکته قلبی که پیش تر برای شما قرار داده ایم، سریعا با 115 تماس بگیرید.

اما اگر سکته قلبی در شما تشخیص داده نشد، برای این که بتوانید دلیل اصلی قلب درد خود را بیابید، باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

شما می توانید همین الان با مراجعه به مرکز تخصصی ما، ابتدا با کمک و مشورت پزشکان حاذق و با تجربه در زمینه قلب و بیماری های قلبی، دلیل قلب درد را به صورت قطعی و اصولی تشخیص دهید و سپس در صورت نیاز به درمان آن بپردازید.

همچنین در صورتی که قلب درد به صورت قطعی تشخیص داده شد، در صورت نیاز پزشک متخصص شما را به روانشناس و یا روانپزشک ارجاع خواهد داد. در پایان همیشه این را بخاطر داشته باشید که درد هایی مانند قلب درد و یا درد قفسه سینه همیشه نشان دهنده یک مشکل بزرگتر هستند و هیچ گاه نباید آن ها را نادیده گرفت. نادیده گرفتن آن ها در بسیاری از مواقع می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس