درد پشت قلب

درد پشت قلب، اين درد ممكن است مربوط به قلب، دستگاه گوارشی و ساير بخش های بدن باشد. در صورت داشتن درد به صورت ناگهانی یا بدون دلیل باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود. داشتن درد در بالای کمر و پشت قلب به طور همزمان نگران کننده خواهد بود. زيرا ممکن است اندام های حیاتی بدن مانند قلب درگير شده باشند.

درد قلب از پشت انواع مختلفی دارد و می تواند قلبی یا غیر قلبی باشد که تشخیص آن بر عهده پزشک است. عدم تشخیص صحیح می تواند منجر به سکته قلبی و از دست رفتن بافت های قلبی و در نهایت نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی گردد. مشکلات غیر قلبی به مشکلات گوارشی مانند رفلاکس و مشکلات ریوی است که بسیار شبیه دردهای قلبی هستند. بنابراين درصورت داشتن درد سريعا به پزشك متخصص قلب مراجعه كنيد تا با مراجعه زودهنگام از عوارض بعدي جلوگيري كنيد.

درد پشت قلب

فردي كه دچار درد پشت قلب شده است چه كار بايد انجام دهد

درد پشت قلب یکی از درد های شایع در سنین بالا مي باشد که حتی گاهي مربوط به قلب نبوده و در اثر آسیب سایر اندام هاي بدن ايجاد مي شود. تمام دردهای ناحیه قلب مهم مي باشند و باید علت آنها کاملا مورد بررسی قرار گيرد. در صورت داشتن درد در ناحيه قلب، بهترین راه حل مراجعه به يك پزشک متخصص قلب مي باشد تا وضعيت فرد را كاملا بررسي كرده و علت درد را تشخيص دهد. درد در پشت قلب ممکن است دلايل مختلفی داشته باشد که در ادامه به شرح هر يك از اين علت ها مي پردازيم.

دردهای آنژینی (كرونري)

عروق کرونري، عروق خون رسان به عضله قلب هستند. دردهای آنژینی معمولا در زمان انجام فعالیت هايي مثل بالارفتن از پله، دویدن و راه رفتن ایجاد می گردند و فقط برای مدت كوتاهي طول خواهند كشيد. درد های آنژینی معمولا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی كاهش مي يابند.

آنژین قلبی به صورت زير خود را نشان مي دهد:

این دردها در پشت جناغ  و جداره طرف چپ سینه یا طرف راست سینه احساس مي شوند.

فرد روی سینه احساس سنگینی خواهد كرد.

فرد احساس تنگی نفس،‌سوزش و يا فشار در قفسه سينه مي كند.

درد ممکن است به بازوها، پشت و گردن انتشار يابد.

بی حسی و سوزش در شانه ها، بازوها و مچ دست ايجاد مي شود.

پزشک متخصص دردهای آنژینی را از طريق آنژیو گرافی، نوار قلب، تست ورزش و اکو تشخیص خواهد داد. برای کاهش اين درد ها پزشک نیتروگلیسیرین تجویز خواهد كرد که به صورت زیر زباني استفاده مي شوند.

در مقابل آنژین قلبی فرد مي تواند كارهاي زير را انجام دهد:

• تغيير درشیوه زندگی
  • عدم استعمال سیگار
  • مصرف غذاهای حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع  و ترانس
  • پرهيز ازانجام فعالیت هاي شدید
  • عدم داشتن استرس در زندگي

درد پشت قلب نشانه چيست

دلایل زیادی می تواند سبب ايجاد درد در پشت قلب گردد. برخی از این دلایل خوش خیم بوده و مشکلاتی را برای سلامت فرد به وجود نمي آورند، در حالی که برخی دیگر ممكن است بسیار جدی تر باشند و سلامتي فرد را به خطر بيندازند. البته نوع، شدت و محل بروز درد می تواند در تشخیص علت درد قلب موثر باشد. محل دقیق درد پشت قلب در فرد می تواند علت اصلی درد را مشخص كند. در ادامه به علل احتمالی درد پشت قلب بر اساس محل درد خواهيم پرداخت.

درد قلب در سمت چپ

درد در سمت چپ و پشت قلب نشانه یکی از بیماری های زیر خواهد بود:

1. آنژین پایدار

آنژین پایدار نوعی درد در سمت چپ و قفسه سینه است که با كاهش جریان خون در قلب ايجاد مي گردد. آنژین معمولا سبب ایجاد احساس فشار و یا احساس گرفتگی در قفسه سینه می گردد. همچنین فرد ممکن است در ساير قسمت ها مانند شانه،‌بازو، گردن و فك احساس ناراحتی یا درد داشته باشد. اين علائم هنگامی رخ مي دهند که قلب به خونرسانی بیشتری نیاز پيدا مي كند. این مشکل ممکن است در هنگام فعالیت هاي بدني نيز ايجاد شود.

2. حمله قلبی

درد در ناحیه سمت چپ قفسه سینه و پشت قلب نیز نشانه ي ابتلا به يك حمله قلبی خواهد بود. حمله قلبی زمانی رخ مي دهد که خونرسانی به قلب قطع یا به شدت کاهش پيدا كند و عضله قلب دچار آسیب شود. براساس نظر متخصصين قلب، شایع ترین علائم حمله قلبی شامل موارد زير است:

• احساس فشار، درد و گرفتگي در وسط قفسه سینه
  • درد در پشت و يا گردن
  • استفراغ يا حالت تهوع
  • عرق سرد
  • تنگی نفس

با وجود اين كه بسیاری از پزشكان حملات قلبی را با درد در سمت چپ بدن مرتبط می دانند، اما این درد می تواند در هر دو طرف بدن ايجاد گردد. بنابراین در صورت داشتن این علائم سريعا به كلينيك هاي تخصصي مراجعه كرده تا از عوارض بعدي اين علائم جلوگيري نماييد.

3. علل مربوط با علائم تحریک کننده درد

روش دیگر برای تشخيص علت درد پشت قلب ، شناسایی عوامل تحریک کننده درد مي باشد كه در ادامه به آن ها اشاره مي كنيم.

درد پشت قلب هنگام تنفس یا سرفه كه می تواند از علائم  مربوط به بیماری های دنده ها باشد. دنده کبود یا شکسته  نیز می تواند سبب درد در وسط قفسه سینه و پشت قلب گردد. همچنين علائم ديگري مانند ایجاد تورم یا حساسیت به لمس در ناحیه آسيب ديده، کبودی روی پوست و پنوموتوراکس نيز سبب ايجاد درد شوند. پنوموتوراکس حالتي است که در آن ریه به دلیل ورود هوا به داخل قفسه سینه و فشار روی ریه ها دچار مشكلاتي مانند درد قفسه سينه و درد به هنگام تنفس مي گردد.

4. پلوریت

به التهاب غشایی پلوريت مي گويند که ریه های فرد را در بر خواهد گرفت. این بیماری ممکن است باعث ایجاد درد شدید به هنگام نفس كشيدن،‌ عطسه يا سرفه در پشت قلب و  قفسه سینه گردد. از علائم ديگر پلوريت مي توان به درد شانه، تنگی نفس و سرفه خشک اشاره كرد. پلوریس در اثر عفونت ویروسی رخ خواهد داد که معمولا در طی چند روز از بین خواهد رفت. با این وجود افرادی که علائم شدید دارند باید فورا به كلينيك هاي تخصصي قلب مراجعه نمايند.

5. آمبولی ریوی

آمبولی ریوی شامل لخته خونی است که در شریان داخل ریه ها قرار دارد و می تواند باعث درد پشت قلب و کمر گردد. همچنين آمبولي ريه با علائمي همچون سرفه ی خونی، ضربان قلب سریع، تنگی نفس، سرگيجه،‌ تعریق بیش از حد و تغییر رنگ آبی لب ها یا ناخن ها مي شود. در صورت داشتن آمبولی ریوی و عدم مراجعه زود هنگام به كلينيك هاي تخصصي این بیماری می تواند سبب مرگ شود.

6. پریکاردیت

پریکاردیت به ملتهب شدن کیسه ای که قلب را احاطه کرده مرتبط مي باشد كه موجب درد پشت قلب مي گردد. از علائم پريكارديت مي توان به ضربان قلب سریع، ‌تنگي نفس،‌ تب و سرطان ریه اشاره كرد. از علائم سرطان ریه مي توان به سرفه مداوم یا شدید، خس خس، سرفه خونی، از دست دادن اشتها، خستگي و ضعف، عفونت و تنگی نفس اشاره كرد.

7. درد پشت قلب هنگام خوابیدن یا استراحت

درد پشت قلب که در حالت خوابیده یا در حالت استراحت رخ دهد ممکن است به علت بیماری ریفلاکس دستگاه گوارش باشد. ريفلاكس سبب درد سوزشی در وسط قفسه سینه و پشت قلب مي گردد. این اتفاق زمانی مي افتد که محتوای معده، به داخل مری برمي گردد. از ديگر علائم ريفلاكس احساس حرکت غذا به سمت بالا، مزه تلخ یا ترش در دهان، بوی بد دهان،‌ استفراغ و حالت تهوع مي باشد.

8. فتق هیاتال

فتق هیاتال زماني رخ مي دهد كه قسمت بالای معده به سمت پایین قفسه سینه و پشت فشار وارد كند. علائم فتق هیاتال شبیه علائم ريفلاكس است و ممکن است هنگام خوابیدن علائم تشديد شوند.

9. پانکراتیت

التهاب لوزالمعده سبب ايجاد درد در ناحیه فوقانی شکم و سمت چپ قلب می گردد که به طور کلی با صاف خوابیدن درد تشديد مي شود. برخی دیگر از علائم شامل شکمی متورم، تب، ضربان قلب سریع، حالت تهوع و اسهال و استفراغ مي شود. افرادی که داراي علائم شدید هستند باید سريعا به پزشک متخصص مراجعه نمايند.

10. زونا

فردي که در معرض زونا قرار دارد قبل از بروز علائم، در زیر پوست احساس درد یا سوزن سوزن شدن خواهد داشت. درد معمولا در ناحیه پشت قلب و شکم در یک طرف بدن ايجاد مي گردد.

در صورت داشتن درد پشت قلب فرد بايد به پزشک مراجعه كند تا پزشک علت اصلي درد را با روش های پاراکلینیکی مانند تست ورزش،‌نوار قلب و اكو تشخیص دهد و درمان دارویی یا آنژیو پلاستی را براي او تجويز نمايد. همچنين برای تشخیص علت درد پشت قلب پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی فرد سوال كرده و معاینه بدنی نيز انجام خواهد داد.

بهتر است در صورت داشتن درد پشت قلب سريعا به كلينيك هاي تخصصي قلب مراجعه كنيد تا علت اصلي درد توسط پزشك متخصص مشخص و درمان شود تا از بروز مشكلات جدي تر جلوگيري شود. به خصوص اگر سابقه بیماری دیابت، سابقه مشکلات قلبی و مرگ ناگهانی در اعضای خانواده داشته اید، زیرا ممکن است این عوامل خطرات جبران ناپذیری داشته باشند.