علت درد قفسه سینه

علت درد قفسه سینه می‌تواند از یک کشیدگی ساده در عضلات مرتبط با این ناحیه تا موارد تهدیدکننده زندگی مانند نارسایی‌های قلبی متفاوت باشد. به همین دلیل متخصصان قلب توصیه می‌کنند که در صورت هرگونه درد در قفسه سینه حتی اگر احتمال آن وجود دارد که مربوط به قلب نباشد، باید در قدم اول از نظر بیماری‌های قلبی مورد ارزیابی قرار بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با علت درد قفسه سینه آشنا کنیم.

علت درد قفسه سینه

علت درد قفسه سینه چیست؟

علت درد قفسه سینه به چند دسته مجزا شامل Chest pin، کاردیاک و نان کاردیاک تقسیم بندی می‌شوند. در بیماری‌های قلبی کاردیاک فعالیت فیزیکی، استرس، سرما، نوع غذای مصرفی و … می‌توانند باعث درد قلب و قفسه سینه شده و درد را بیشتر کنند. این حالت‌ها معمولا به دلیل بیماری‎های کرونری و عروق کرونری است. اما در نان کاردیاک‌ها حتی در حالت استراحت نیز ممکن است درد قفسه سینه ایجاد شود. شدت و علامت این دو دسته دردهای قلبی نیز کاملا با هم متفاوت می‌باشند.

تشخیص دقیق علت درد قفسه سینه گاهی حتی برای متخصصان قلب یا متخصصان مربوطه دیگر بسیار دشوار است و ممکن است برای تشخیص نهایی و درست نیاز به انجام آزمایش خون، اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن، اکوکاردیوگرافی، نوار قلب و سایر آزمایشات باشد. یک تاریخچه دقیق از سوابق پزشکی نیز می‌تواند تا حد زیادی در تشخیص درست به متخصص کمک کند.

دلایل زیادی برای درد قفسه سینه وجود دارد و درحالی‌که بسیاری از آن‌ها زیاد جدی نیستند، حمله قلبی، آمبولی ریه یا کالبدشکافی آئورت از موارد تهدیدکننده زندگی هستند که نیاز به درمان سریع خواهند داشت. به همین دلیل، به‌طورمعمول به افراد توصیه می‌شود که برای هرنوع درد و ناراحتی در قفسه سینه به دنبال ارزیابی پزشکی و در ابتدا توسط متخصص قلب باشند. در زیر برخی از مهم‌ترین موارد علت درد قفسه سینه و نحوه درمان آن‌ها را برایتان شرح خواهیم داد:

دردهای قفسه سینه مربوط به خود قلب

مهمترین دلایل دردهای قفسه سینه مربوط به خود قلب هستند که عبارتند از:

• آنژین و سکته قلبی

نگرانی اکثر بیماران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی این است که علت درد قفسه سینه شما ممکن است از قلب سرچشمه بگیرد. آنژین به آسیبی گفته می‌شود که عروق کرونر (عروق خونی متصل به عضله قلب) تنگ‌ شده و میزان اکسیژن‌رسانی به قلب را کاهش می‌دهد. این شرایط می‌تواند باعث علائم کلاسیک فشار در قفسه سینه یا سفتی همراه با تابش درد در بازو یا فک شود که با تنگی نفس و تعریق همراه است.

متأسفانه، در بسیاری از افراد این علائم کلاسیک ظاهر نمی‌شوند و توصیف درد ممکن است دشوار باشد یا در برخی افراد حتی ممکن است قبل از حمله قلبی هیچ‌گونه علامتی وجود نداشته باشد. سایر علائم نیز می‌تواند شامل سوءهاضمه، ضعف و سرگیجه باشد. زنان و افراد مسن نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع غیرمعمول از درد قلب هستند.

تشخیص آنژین صدری یک تشخیص بالینی است. پس‌ازآنکه متخصص مراقبت‌های بهداشتی تاریخچه دقیقی از بیمار گرفت و عوامل خطرساز احتمالی را ارزیابی کرد، تشخیص انجام می‌شود. اگر آنژین تشخیص بالقوه باشد، ارزیابی بیشتر ممکن است نیاز به انجام الکتروکاردیوگرام EKG یا ECG و آزمایش خون داشته باشد.

اهمیت تشخیص بیماری آنژین در این است که بتوان در زمان مناسب و قبل از اینکه رویدادی مانند حمله قلبی رخ دهد، خونرسانی به عضله قلب به حالت طبیعی برگردد و از آسیب‌های دائمی جلوگیری شود. برای درمان آنژین در صورت تشخیص نهایی، علاوه بر به حداقل رساندن عوامل خطر با کنترل فشارخون، کلسترول، دیابت و ترک سیگار، می‌توان از دارو‌هایی برای کاهش ضربان قلب (به‌عنوان‌مثال، مسدود‌کننده‌های بتا)، برای گشاد شدن عروق خونی (به‌عنوان‌مثال، نیتروگلیسیرین) و کاهش احتمال لخته شدن خون (آسپرین) استفاده کرد.

اما حمله قلبی حاد (انفارکتوس میوکارد) یک اورژانس واقعی است، زیرا انسداد کامل خون باعث می‌شود قسمتی از ماهیچه قلب بمیرد و با بافت اسکار جایگزین شود. این شرایط باعث می‌شود که قلب نتواند خون را برای رفع نیاز‌های بدن به قسمت‌های مختلف پمپ کند. همچنین، عضله قلب آسیب‌دیده تحریک‌پذیر است و می‌تواند باعث اختلالات الکتریکی مانند فیبریلاسیون بطنی شود که در این وضعیت قلب مانند ژله تکان می‌خورد و نمی‌تواند ریتم منظمی داشته باشد.

این حالت می‌تواند باعث مرگ ناگهانی بر اثر حمله قلبی گردد. در این شرایط در اورژانس از دو گزینه شامل استفاده از دارویی مانند TPA یا TNK برای حل لخته خون (درمان ترومبولیتیک) یا کاتتریزاسیون اضطراری قلب و استفاده از بالون برای باز کردن ناحیه مسدود شده (آنژیوپلاستی) و باز نگه‌داشتن آن با قفسی مشبک به نام استنت استفاده می‌کنند. جراحی بای پس عروق کرونر نیز زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که نوعی بیماری شریانی وجود داشته باشد که انجام آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری برای آن امکان‌پذیر نباشد.

• پریکاردیت

دیگر علت درد قفسه سینه می‌تواند مشکلی در پریکارد باشد. قلب در کیسه‌ای به نام پریکارد قرار دارد. این کیسه ممکن است ملتهب شده و باعث درد قفسه سینه شود. برخلاف آنژین، این درد شدید است و به دلیل مالیدن کیسه ملتهب به لایه‌های بیرونی قلب ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین علت پریکاردیت بیماری‌های ویروسی ناشناخته (ایدیوپاتیک) است. بیماری‌های التهابی بدن (آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز سیستمیک)، نارسایی کلیه و سرطان از دیگر شرایطی هستند که در صورت عدم درمان به‌موقع و صحیح می‌توانند باعث ایجاد پریکاردیت شوند. ضربه، به‌ویژه صدمات ناشی از فرمان در تصادفات وسایل نقلیه موتوری نیز ممکن است باعث پریکاردیت شود و به‌طور بالقوه باعث تجمع خون در کیسه نازک پریکارد خواهد شد.

درد پریکاردیت در حالت عادی شدید است و در حالت خوابیده شدیدتر می‌شود و با خم شدن به جلو تسکین می‌یابد. ازآنجاکه درد می‌تواند بسیار شدید باشد ممکن است حتی به بازو یا گردن سرایت کند و باعث تنگی نفس شود که به همین دلیل گاهی اوقات با آنژین، آمبولی ریه یا کالبدشکافی آئورت اشتباه گرفته می‌شود.

ازجمله روش‌های درمانی برای کاهش درد پریکاردیت استفاده از داروی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن است. تامپوناد قلبی یکی از عوارض پریکاردیت است. در این شرایط فشار مایع اضافی که در کیسه پریکارد جمع شده است به حدی زیاد است که از بازگشت خون به قلب جلوگیری می‌کند. معمولاً علائم این بیماری برای متخصص قلب شامل موارد زیر است:

• فشارخون پایین
  • پهن شدن رگ‌های گردن
  • صدای قلب خفه می‌شود.

در این صورت درمان با استفاده از قرار دادن یک سوزن در پریکارد برای برداشتن مایع تجمع یافته و یا جراحی برای باز کردن یک پنجره در پریکارد برای جلوگیری از تجمع مایع در آینده است.

• آئورت و کالبدشکافی آئورت

آئورت یک رگ خونی بزرگ است که از قلب خارج شده و خون را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند. این عضله از لایه‌هایی از ماهیچه تشکیل شده است که باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند فشار ناشی از ضربان قلب را تحمل کنند. در برخی از افراد، پارگی در یکی از لایه‌های دیواره آئورت رخ می‌دهد و درنتیجه خون می‌تواند بین ماهیچه‌های دیواره قرار بگیرد.

به این حالت کالبدشکافی آئورت گفته می‌شود و به‌طور بالقوه تهدید‌کننده زندگی است. نوع تشریح و درمان این آسیب بستگی به این دارد که پارگی آئورت در کجا رخ داده است. کالبدشکافی نوع A در آئورت صعودی واقع شده است که از قلب به قوس آئورت می‌رسد و در آنجا رگ‌های خونی تأمین‌کننده خون مغز و بازو‌ها خارج می‌شوند. کالبدشکافی نوع B در آئورت نزولی قرار دارد که از قفسه سینه عبور کرده و به سمت شکم می‌رود.

اکثر کالبدشکافی‌های آئورت به‌مرورزمان اتفاق افتاده و نتیجه طولانی‌مدت فشارخون بالایی است که کنترل نشده است. سایر شرایط مرتبط عبارت‌اند از:

• سندرم مارفان
  • ضربه
  • این عارضه ممکن است مدتی بعد از عمل جراحی قلب نیز اتفاق بیفتد.

درد ناشی از کالبدشکافی آئورت به‌طور ناگهانی رخ می‌دهد و اغلب به‌صورت شدید، ضربه چاقو یا پارگی توصیف می‌شود. علائم آن ممکن است ثابت باشد و یا با تنفس عمیق بدتر شود. اغلب درد این آسیب به پشت گسترش می‌یابد و یا در قفسه سینه رخ می‌دهد که علت درد قفسه سینه است و ممکن است با درد حمله قلبی، مری یا پریکاردیت اشتباه گرفته شود. اگر کالبدشکافی آئورت در نزدیکی زیر دیافراگم قرار داشته باشد، می‌تواند دردی شبیه قولنج کلیه (درد ناشی از سنگ کلیه) ایجاد کند. ازجمله عوارض خطرناک کالبدشکافی آئورت سکته مغزی و فلج است.

• دردهای قفسه سینه مربوط به سیستم گوارشی

گاهی برخی بیماری‌های مربوط به گوارش می‌توانند به معده فشار وارد کنند و علت درد قفسه سینه باشند. از جمله این موارد می‌توان به رفلاکس معده، سوزش سر دل، اسپاسم مری و … اشاره کرد.

• دردهای قفسه سینه مربوط به سیستم دستگاه تنفسی

دردهای قفسه سینه گاهی مربوط به سیستم ریوی هستند که این نوع مشکلات نیز مانند بیماری‌های قلبی بسیار خطرناک می‌باشند. به عنوان مثال ممکن است به دلیل آمبولی ریوی این درد ایجاد شده باشد که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد. پلوریت مربوط به اختلالات ریوی و پنومونی یا ذات‌الریه نیز از دیگر بیماری‌های مهم دستگاه تنفسی است که می‌توانند علت درد قفسه سینه باشند.

• دردهای قفسه سینه مربوط به گرفتگی عضلات

این حالت بخصوص در ورزشکاران اتفاق می‌افتد و بیشتر زمانی دیده می‌شود که فرد بیش از حد توان خود از عضلات بدنش کار می‌کشد یا فعالیت شدیدی را انجام می‌دهد که هنوز برای آن آمادگی ندارد. در این صورت مشکلات گرفتگی عضلات قفسه سینه و اطراف ستون فقرات منجر به درد قفسه سینه می‌شوند. آسیب‌های جدی‌تر مانند شکستگی یا کبودی دنده‌ها و کاستوکندریت (گاهی اوقات، مفاصل و غضروف‌هایی که دنده‌ها را به جناغ (سینه) متصل می‌کنند، ممکن است ملتهب شوند.) نیز می‌توانند این درد را ایجاد کنند.

• دردهای قفسه سینه ناشی از استرس به نام حمله پانیک

حمله پانیک یا حمله هراس حالتی است که به دلیل استرس شدید و معمولا هنگام خواب به فرد دست می‌دهد. این حمله منجر به علائم شدیدی مانند تنگی نفس، تعریق، احساس مرگ، ضربان قلب بالا و … می‌شود.

بسیاری از علائم حمله پانیک دقیقا مشابه علائم حمله قلبی هستند. به همین دلیل حتی در صورتی که قبلا این حالت برای شما تشخیص داده شده است، در صورت بروز علائم خاص حتما باید به اورژانس مراجعه کنید و بعد از آن نیز تحت نظر متخصص قلب و روانشناس باشید تا این مسئله برایتان حل شود.

به طور کلی نیز با توجه به اینکه تشخیص‌های بسیار متفاوت و متعددی برای علت درد قفسه سینه وجود دارند و موارد مربوط به قلب خطرناک هستند، در صورت بروز علائم گفته شده حتما به یک متخصص قلب خوب مراجعه نمایید تا علت مشخص شده و در صورت نیاز به پزشک دیگر ارجاع داده شوید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید موارد مختلفی می‌توانند علت درد قفسه سینه باشند که از میان آن‌ها موارد مربوط به قلب و ریه می‌توانند تهدید‌کننده زندگی باشند. به همین دلیل متخصصان قلب توصیه می‌کنند در صورت بروز درد در قفسه سینه در قدم اول از نظر بیماری‌های قلبی مورد معاینه قرار بگیرید تا احتمال بروز حملات قلبی و مرگ یا فلج کاهش پیدا کنند. متخصص قلب بعد از رد کردن ناهنجاری‌های قلبی در صورت لزوم شما را به متخصص موردنیازتان ارجاع خواهد داد.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر ضربان  می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.