قلب درد

علت ایجاد قلب درد به بیماری های مختلفی مرتبط است. برخی از این بیماری ها بسیار جدی و برخی دیگر نگران کننده نخواهند بود. یکی از شایع ترین علت های قلب درد، رفلاکس معده به مری است. همچنین درد قلب ممکن است به علت بیماری های ریه یا معده نیز باشد. در حالت کلی این درد می تواند منشا قلبی یا غیر قلبی داشته باشد و با توجه به این که دردهای با منشا قلبی مخاطره آمیزتر از سایر دردها هستند باید حتما توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرند تا از عواقب بیماری های قلبی جلوگیری گردد. دردهای قلبی ابتدا به صورت آنژین پایدار بوده و در نهایت به آنژین ناپایدار تبدیل شده و ممکن است منجر به سکته یا مرگ ناگهانی شوند.  این عامل سبب ایجاد احساس سنگینی، همراه با تنگی نفس و عرق سرد می شود. از آن جایی که اغلب درد های قلبی پس از استراحت بهتر و یا رفع می گردند، این موضوع گاهی باعث عدم پیگیری به موقع درد می گردد. مراجعه زود هنگام به کلینیک های تخصصی قلب و عروق برای درد قلب ضروری می باشد. به خصوص اگر ناگهانی و شدید بوده و با تنگی نفس و سرگیجه همراه باشد.

قلب درد

انواع درد قلب

انواع مشکلات قلبی که با درد قلب همراه هستند

انواع درد قلب

برای درمان درد قلبی روش های مختلفی از جمله آنژیوپلاستی و گذاشتن  stent، مصرف دارو یا تغییر سبک زندگی وجود دارند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد در قفسه سینه فرد (آنژین) بر اثر انسداد در شریان های قلب ایجاد گردیده و باید مراقب این انسدادها باشد.  ابتدا باید نوع آنژین مشخص شود. در ادامه به شرح انواع دردهای قلبی می پردازیم.

حمله قلبی

حمله قلبی در اثر ایجاد لخته و انسداد شریان تغذیه کننده قلب ایجاد می شود.

آنژین صدری

آنژین صدری به علت رسوب تدریجی ذرات کلسترول و کلسیم داخل عروق قلب ایجاد می شود. این رسوبات سبب عدم رسیدن خون کافی به عضلات قلب می گردند.

دایسکشن آئورت

این بیماری رگ بزرگ آئورت را درگیر خواهد کرد. اگر دولایه آئورت از هم جدا گردند، خون به داخل این فضا نفوذ می کند و یا ممکن است موجب پاره شدن آئورت شود.

انواع مشکلاتی که با درد قلب همراه می باشند

ناراحتی قفسه سینه

این مورد رایج ترین علامت مشکل قلبی است. در صورت داشتن شریان مسدود شده یا سکته قلبی، ممکن است فرد در قفسه سینه احساس درد، گرفتگی یا فشار داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که توصیف افراد از این درد متفاوت می باشد. پزشکان معتقدند اگر درد مختصر باشد یا هنگام لمس و فشار افزایش پیدا کند، مشکل از قلب نیست. با این حال فرد باید توسط متخصص قلب و عروق معاینه شود. در صورتی که علائم شدید است و پس از چند دقیقه برطرف نگردد، باید سریعا به اورژانس مراجعه شود. باید این نکته را بدانید که مشکلات قلبی، حتی حمله قلبی، همیشه با درد قفسه سینه همراه نیستند.

حالت تهوع، درد معده و سو هاضمه،

در برخی موارد افراد هنگام داشتن مشکل قلبی به حالت تهوع، سو هاضمه، سوزش سر دل یا درد معده و استفراغ دچار می شوند. طبق تحقیقات، زنان بیشتر از مردان به این نوع علائم دچار می شوند. ناراحتی های معده دلایل مختلفی دارد که برخی از این دلایل هیچ ارتباطی با قلب نخواهند داشت. اما ممکن است از علائم حمله قلبی نیز باشد. بنابراین بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کرده تا متوجه علت اصلی مشکل خود شوید.

درد گسترش یافته به سمت بازو

از علائم رایج حمله قلبی دردی است در سمت چپ بدن است. طی تحقیقات، این درد معمولا از سینه شروع و به سمت خارج ادامه پیدا می کند.

احساس گیجی یا سبکی سر

در بعضی موارد احساس گیجی یا سبکی سر باعث از دست دادن تعادل یا احساس ضعف می گردد. در هنگام سبکی سر، شخص ممکن است احساس غش یا حتی تهوع داشته باشد. البته این اتفاق ممکن است به علت نخوردن غذا یا برخواستن از جای خود به طور ناگهانی نیز باشد. این عارضه می تواند نشان دهنده کاهش فشار خون باشد. به همین علت قلب قادر به پمپاژ خون نخواهد بود.

مهمترین علامت ها در مشکلات قلبی

خروپف

هنگام چرت زدن کمی خرخر کردن امری طبیعی است. اما خروپف غیرمعمولی که با صدای بلند باشد و به نظر برسد در حال نفس نفس زدن یا خفه شدن هستید، این اتفاق زمانی که هنگام خواب تنفس شما چند بار به مدت کوتاهی قطع شود، رخ می دهد. در این صورت پزشک شرایط فرد را بررسی می کند و در صورت داشتن مشکل، ممکن است برای روان شدن تنفس به هنگام خواب، دستگاه کمک تنفسی CPAP را برای فرد تجویز می کند.

تعریق

عرق سرد اگر بدون دلیل خاصی رخ دهد، ممکن است نشانه حمله قلبی باشد. اگر عرق سرد در کنار علائم دیگری ایجاد شود، فرد باید سریعا به بیمارستان متنقل شود.

سرفه‌های ادامه دار

در اکثر موارد سرفه‌ های ادامه دار نشانه قلبی نخواهد بود. اما در صورتی که به بیماری قلبی مبتلا هستید یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارید، بهتر است احتمالات را در نظر داشته باشید. سرفه‌ های طولانی به همراه خلط سفید یا صورتی از  نشانه های نارسایی قلبی بوده و زمانی که  قلب دچار مشکل شده باشد و خون به داخل ریه ها نشت پیدا نماید ایجاد می شود.

تورم مچ پا

تورم مچ پا نشانه‌ ی از عدم پمپاژ خون به طور موثر خواهد بود. زیرا زمانی که قلب نتواند خون را به طور صحیح پمپاژ نماید، خون در رگ ها انباشته و باعث ایجاد تورم می گردد. نارسایی قلبی دفع آب و سدیم توسط کلیه ها را نیز دچار مشکل می کند  و موجب تورم شکمی نیز می گردد.

علائم حمله قلبی

درد قفسه سینه : اکثر افراد ممکن است درد قفسه سینه را به صورت فشار، سنگینی و گرفتگی تجربه نمایند. این درد ممکن است چند دقیقه طول کشیده و به صورت متناوب بروز پیدا کند.

درد فک، گردن یا پشت : گاهی افراد درد را در بازو، گردن و پشت خود تجربه می نمایند. این درد در مردان به طور منشوری در بخش پایینی بازوی چپ و در زنان در قسمت پایینی شکم و قفسه سینه احساس می شود. برخی افراد نیز در قسمت فک یا گردن احساس درد خواهند داشت. در صورت داشتن درد غیر قابل توجیه در نیم تنه بالایی بدن، گردن و یا فک، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سو هاضمه، حالت تهوع و استفراغ: افراد مسن ممکن است بیش از دیگران دچار سو هاضمه، تهوع و استفراغ شوند. این حالات می توانند از علائم حمله قلبی به شمار روند.

تنگی نفس و خستگی: اگر بدون هیچ دلیلی دچار تنگی نفس شوید، این احتمال وجود دارد که در معرض حمله قلبی قرار دارید. تنگی نفس ناگهانی خطرناک بوده و باید در صورت بروز سریعا به کلینیک های درمانی مراجعه شود.

ضربان قلب غیرطبیعی: آریتمی یا بی نظمی در ضربان قلب ممکن است به علت مصرف کافئین، کم خوابی یا فعالیت زیاد ایجاد شود. اگر این اتفاق به طور مداوم و یا یکی در میان تپیدن قلب پشت سر هم رخ دهد، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

سوزش و قوزک پا : دلیل اینکه افراد در دست ها و پاهای خود احساس سوزش می نمایند، این است که قلب قادر نیست خون را در بدن به جریان درآورد. برای همین فرد در پاها و قوزک پا احساس سوزن سوزن شدن خواهد کرد.

خمیازه کشیدن: خمیازه می تواند یکی از نشانه های حمله های قلبی یا علائم آپنه خواب باشد. ممکن است آپنه خواب سبب حمله قلبی یا فشار مضاعف بر روی قلب گردد.

درد قلبی انواع مختلفی است و معمولا پس از انجام فعالیت های سنگین احساس می شود. اما با استراحت و پس از گذشت حداکثر 10 دقیقه این درد بهبود پیدا می کند. اما در صورتی که پس از گذشت چند دقیقه درد بهبود پیدا نکند و یا حتی تشدید شود، لازم است برای بررسی علت و درمان به کلینیک های تخصصی قلب مراجعه نمایید. در کلینیک های تخصصی پزشکان ماهر و با تجربه با انجام کلیه تست های تشخیصی و آزمایش های لازم علت را تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهند. بنابراین با مراجعه زود هنگام به کلینیک های تخصصی از عوارض بعدی جلوگیری نمایید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر ضربان  می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.