شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

متخصص الکتروفیزیولوژی قلب

قلب حیاتی‌ترین و مهم‌ترین جزء بدن است که عملکرد صحیح کل اندام بدن به سلامت آن بستگی دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که در صورت بروز کوچک‌ترین ناراحتی یا علائم در ناحیه قفسه سینه و احتمال بروز بیماری‌های قلبی به یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب یا فوق تخصص قلب در یک مرکز تخصصی قلب معتبر و مجهز مراجعه کنید.

همچنین انجام چکاپ سالیانه سلامت قلب برای افراد میان‌سال، دارای سابقه بیماری قلبی، دارای سابقه خانوادگی، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و … از ضروریات است.

 متخصصان قلب خود به چندین زیرگروه تقسیم می‌شوند و براساس نیازی که شما دارید به آن‌ها ارجاع داده می‌شوید که یکی از آن‌ها فوق تخصص الکتروفیزیولوژی قلب است. ما می‌خواهیم در این مقاله به‌طور مفصل در مورد خدماتی که یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران به شما ارائه می‌دهد صحبت کنیم.

فهرست مطلب:

متخصص الکتروفیزیولوژی قلب کیست؟

تفاوت بین الکتروفیزیولوژی قلب و آریتمی

دوره‌های آموزشی مورد نیاز متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران

درمان‌های مورد استفاده متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان

روش‌های تشخیص بیماری توسط متخصص الکتروفیزولوژی قلب

چه زمانی باید به یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب مراجعه کنم؟

آیا آزمایشات و روش‌های الکتروفیزیولوژی قلب خطرناک هستند؟

انجام الکتروفیزیولوژی قلب توسط متخصص باطری قلب در بیمارستان

سخن آخر

متخصص الکتروفیزیولوژی قلب کیست؟

الکتروفیزیولوژی بالینی قلب به معنی مطالعه سیستم الکتریکی قلب، درواقع یک تخصص فرعی از شاخه اصلی پزشکی و تخصص قلب است. در این شاخه از پزشکی هم فوق تخصص الکتروفیزیولوژی قلب و هم متخصص باطری قلب به بررسی شرایط و بیماری‌های مختلف قلب می‌پردازد.

 الکتروفیزیولوژیست‌های قلب با استفاده از ضربان‌سازهای قابل کاشت، دفیبریلاتورهای قلبی و سایر مداخلات، آریتمی‌ها یا وضعیت ضربان قلب را که در صورت غیرطبیعی بودن می‌توانند نشانه‌ای از بیماری قلبی باشند را تشخیص داده و سپس به بهترین وجه براساس شرایط خود بیمار و وضعیت بیماری، درمان و مدیریت می‌کنند.

ریتم غیرطبیعی قلب بیشتر ناشی از مشکلات سیگنال‌های الکتریکی است. عملکرد این سیگنال‌ها در حالت طبیعی به این صورت است که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند؛ اما درصورتی‌که به‌درستی عمل نکنند و نتوانند ضربان قلب را به‌طور منظم و طبیعی تنظیم کنند، باعث اختلالات و بیماری‌های مختلف می‌شوند.

این شرایط می‌تواند به دلیل آسیب ناشی از بیماری، تروما یا ژنتیک باشد. بیشتر آریتمی‌ها خطرناک نیستند، اما برخی از انواع آن می‌توانند خطر سایر مشکلات قلبی و عوارض جدی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته را افزایش دهند.

به همین دلیل در صورت نیاز بیمار به متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان ارجاع داده می‌شود تا از این نظر به‌طور دقیق و تخصصی تحت نظر و بررسی قرار بگیرد و از عواقب ناگوار بعدی جلوگیری شود.

امروزه الکتروفیزیولوژیست‌ها اغلب مطالعات الکتروفیزیولوژی (که مطالعات EPS یا مطالعات EP نیز نامیده می‌شوند) را با استفاده از سیستم‌های نقشه‌برداری الکتریکی پیشرفته انجام می‌دهند تا نواحی ایجاد کننده سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی در قلب را مشخص کنند.

 سپس می‌توانند بافتی را که باعث آریتمی می‌شود، در روشی به نام فرسایش که اغلب در حین یا بلافاصله پس از EPS انجام می‌شود، هدف قرار دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند دستگاه‌های قابل کاشت را برای درمان آریتمی‌هایی که با دارو (ضد آریتمی‌ها) یا فرسایش قابل کنترل نیستند، قرار دهند.

به‌عنوان‌مثال، برادی کاردی (وقتی ضربان قلب بیش‌ازحد طبیعی کند می‌شود) معمولاً با قراردادن پیس میکر درمان می‌شود که توسط متخصص باطری قلب و یا متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران تشخیص و انجام می شود.

تفاوت بین الکتروفیزیولوژی قلب و آریتمی

آریتمی یک وضعیت پزشکی است که در آن مشکل یا بی‌نظمی ریتم قلب ایجاد شده است و باید توسط متخصص باطری قلب تشخیص داده شده و درمان شود.

 اما الکتروفیزیولوژی قلب، یک زیرشاخه تخصصی قلب است که بر سیستم الکتریکی قلب و تشخیص، درمان یا مدیریت آریتمی تمرکز دارد و متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان می‌تواند به‌طور دقیق در این زمینه به بیمار کمک کند.

 درواقع یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران می‌تواند بعد از گرفتن شرح‌حال و معاینات فیزیکی در صورت نیاز آزمایشاتی را برای تشخیص آریتمی، تعیین علت ایجاد آن و احتمالاً درمان آن انجام دهد.

دوره‌های آموزشی مورد نیاز متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران

الکتروفیزیولوژیست قلب بالینی یا قلب EP، یک متخصص قلب است که در روش‌های پیشرفته مرتبط با تشخیص علت مشکلات قلب و نحوه درمان آن تخصص دارد و نتایج آن‌ها را برای تعیین بهترین برنامه درمانی تفسیر می‌کند.

 متخصص الکتروفیزیولوژی در حقیقت از افراد مبتلا به آریتمی (ضربان قلب نامنظم یا غیرطبیعی) مراقبت می‌کند و آن‌ها را تا زمان درمان کامل و حتی بعدازآن برای کنترل و مدیریت وضعیت نرمال تحت نظر دارد.

یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران باید بیش از یک دهه آموزش پزشکی، شامل چهار سال دانشکده پزشکی و سه سال آموزش پزشکی داخلی و پس‌ازآن یک بورسیه تحصیلی سه ساله در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی معتبر را بگذراند.

تنها در این صورت است که یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان می‌تواند برای دریافت گواهینامه فوق تخصص الکتروفیزیولوژی بالینی قلب، وارد بورسیه دو ساله شود. پس از اتمام موفقیت‌آمیز فلوشیپ الکتروفیزیولوژی قلب، به پزشک گواهی فوق تخصصی در رشته الکتروفیزیولوژی بالینی قلب اعطا می‌شود که باید هر 10 سال یک‌بار تمدید شود.

درمان‌های مورد استفاده متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان

فردی که به‌عنوان یک متخصص الکتروفیزیولوژیشناخته می‌شود، برخلاف تصور غلط بسیاری از افراد تنها وظیفه تفسیر نتایج یک سیستم الکتریکی را به عهده ندارد، بلکه باید دانش گسترده‌ای در مورد آناتومی قلب، سیستم گردش خون و نحوه عملکرد آن با بقیه بدن داشته باشد.

یک متخصص باطری قلب معمولاً می‌تواند مشکلات مربوط به موارد زیر را تشخیص داده و روش‌های درمان مناسب با آن را به بیمار خود ارائه دهد:

  • خود قلب
  • عروق خونی، ازجمله سیاهرگ‌ها و شریان‌ها
  • سیستم قلبی عروقی و سیگنال‌های الکتریکی آن
  • درمان طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی

متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان بر سیستم الکتریکی قلب و سیگنال‌های الکتریکی تنظیم کننده ضربان قلب تمرکز دارد. الکتروفیزیولوژیست‌های قلب از فناوری پیشرفته برای تشخیص و درمان انواع مختلف آریتمی و مشکلات ریتم قلب استفاده می‌کنند.

برخی از شایع‌ترین یا جدی‌ترین شرایطی که مربوط به الکتروفیزیولوژی قلب می‌شوند و باید توسط متخصص الکتروفیزیولوژی مورد بررسی و درمان قرار بگیرند، عبارت‌اند از:

  • آریتمی‌ها (ریتم‌های غیرطبیعی قلب)

آریتمی‌ها به دلیل مشکلات سیگنال‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، ایجاد می‌شوند. در این شرایط ضربان قلب ممکن است خیلی سریع (تاکی کاردی)، خیلی آهسته (برادی کاردی) یا در غیر این صورت نامنظم باشد.

  • فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)

فیبریلاسیون دهلیزی یک ضربان قلب نامنظم و سریع است که توسط سیگنال‌های نامنظم از سیستم الکتریکی قلب ایجاد می‌شود و باید توسط یک متخصص الکتروفیزیولوژیمورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

 در AFib، حفره‌های فوقانی قلب ممکن است 300 یا 400 بار در دقیقه، حدوداً چهار برابر سریع‌تر از حالت عادی، تپش ایجاد کنند. این شرایط در صورت عدم‌تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند منجر به سایر مشکلات ریتم، خستگی غیرطبیعی و زودرس و خطر بالاتر نارسایی‌های قلبی و سکته شود.

  • بلوک دهلیزی (بلوک AV)

بلوک AV که گاهی اوقات به‌سادگی بلوک قلب نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که سیگنال الکتریکی که از حفره‌های بالایی قلب (دهلیزها) به اتاق‌های تحتانی قلب (بطن‌ها) می‌رود تا حدی یا به‌طور کامل قطع شود.

این شرایط می‌تواند منجر به برادی کاردی (ضربان قلب کند) و سایر مشکلات و بیماری‌های قلبی شود که باید هرچه سریع‌تر توسط یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تشخیص داده شده و به‌درستی درمان شود.

  • برادی کاردی (ضربان قلب آهسته)

به‌طورکلی ضربان قلب کمتر از 60 بار در دقیقه می‌تواند نشان دهنده برادی کاردی باشد، اما این میزان به سن و عوامل دیگر نیز بستگی دارد. به همین دلیل تنها یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان و یا متخصص باطری قلب است که می‌تواند طبیعی یا غیرطبیعی بودن آن را تشخیص دهد.

  • سنکوپ (غش)

سنکوپ اغلب در حالت کلی به دلیل افت ناگهانی فشارخون و جریان خون به مغز ایجاد می‌شود. اگرچه معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای مانند آریتمی باشد و گاهی نیز در صورت عدم اقدامات سریع و به‌موقع رسیدن به اورژانس می‌تواند منجر به مرگ شود.

  • تاکی کاردی (ضربان قلب سریع)

ضربان قلب بیش از 100 ضربه در دقیقه می‌تواند نشان دهنده تاکی کاردی باشد، اما این میزان مانند برادی کاردی به سن و عوامل دیگر بستگی دارد که باید توسط متخصص الکتروفیزیولوژیمورد بررسی قرار بگیرد. انواع تاکی کاردی می‌تواند شامل تاکی کاردی دهلیزی یا فوق بطنی (SVT)، تاکی کاردی سینوسی و تاکی کاردی بطنی باشد.

  • تاکی کاردی بطنی

ضربان نبض بیش از 100 ضربه در دقیقه با حداقل سه ضربان قلب نامنظم پشت سر هم تاکی کاردی بطنی نام دارد که در بسیاری از مواقع علتِ اصلی مرگ ناگهانی قلبی است.

  • فیبریلاسیون بطنی (V-fib)

فیبریلاسیون بطنی V-fib  یک اختلال جدی در ریتم طبیعی قلب است، با فعالیت الکتریکی نامنظم که باعث می‌شود حفره‌های پایینی قلب (بطن‌ها) به‌جای ضربان عادی، دچار لرزش یا فیبریلاسیون شوند. در حقیقت این بیماری یک اورژانس پزشکی تهدید کننده زندگی است و در برخی شرایط حتی می‌تواند باعث فروپاشی و ایست قلبی شود.

  • سندرم (Wolff-Parkinson-White)

در سندرم WPW، یک مسیر الکتریکی اضافی در قلب وجود دارد که می‌تواند منجر به دوره‌هایی از ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) شود. سندرم WPW یکی از علل شایع ضربان قلب سریع در نوزادان و کودکان است که توسط متخصص الکتروفیزیولوژیتشخیص داده شده و مورد درمان و مدیریت قرار می‌گیرد.

  • سندرم فاصله QT طولانی (همچنین به آن سندرم طولانی QT نیز گفته می‌شود)

سندرم طولانی QT اختلالی در فعالیت الکتریکی قلب است که می‌تواند باعث آریتمی‌های ناگهانی و خطرناک در واکنش به ورزش یا استرس شود.

برخی از شرایط و روش‌های دیگری که ممکن است یک متخصص الکتروفیزیولوژیدرمان کند یا باید با آن‌ها آشنا باشد، عبارت‌اند از:

• اختلالات اتونومیک

• آنژیوپلاستی و قراردادن استنت

• سندرم بروگادا

• ابلیشن کاتتر

• کاتتریزاسیون قلبی

• بیماری مادرزادی قلبی

• کشیدن کابل

• اختلال دیزاتونومی (سیستم عصبی خودگردان)

• حمله قلبی

• بیماری قلبی در ورزشکاران

• نارسایی قلبی

• آریتمی‌های ژنتیکی (کانالوپاتی‌ها)

• ضربان سازها یا دفیبریلاتورها

• فرسایش با فرکانس رادیویی

• سارکوئیدوز قلبی

• پیشگیری از مرگ ناگهانی

• مدیریت استرس

روش‌های تشخیص بیماری توسط متخصص الکتروفیزولوژی قلب

تست‌ها، روش‌ها و جراحی‌هایی که متخصص الکتروفیزیولوژیبرای تشخیص و درمان بیمار از آن‌ها استفاده می‌کند، بسته به شرایط و علائم فیزیکی بیمار می‌تواند متفاوت باشد.

 رایج‌ترین آزمایش و معمولاً مرحله اولیه در تشخیص و درمان آریتمی توسط متخصص الکتروفیزیولوژییک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EP) است که EPS یا روش ابلیشن نیز نامیده می‌شود. EPS سیستم الکتریکی قلب شما را بررسی می‌کند و می‌تواند به یافتن مشکلات سیگنال‌های الکتریکی که می‌تواند باعث آریتمی ‌شود کمک کند.

متخصص الکتروفیزیولوژی برای انجام این آزمایش مهم لوله نازکی به نام کاتتر را در رگ خونی که به قلب شما منتهی می‌شود، وارد می‌کند. معمولاً ورود این لوله در ناحیه کشاله ران یا گاهی اوقات در بازو یا گردن بسته به وضعیت بیمار انجام می‌شود.

از طریق کاتتر، پزشک می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را به قلب شما ارسال کند و در پاسخ به این سیگنال‌ها از طرف قلب، فعالیت الکتریکی آن را ثبت کند. معمولاً برای انجام دقیق این آزمایش سه تا پنج کاتتر حساس به الکتریسیته در داخل قلب قرارداده می‌شود.

 متخصص الکتروفیزیولوژی قلب از نتایج این آزمایش استفاده می‌کند تا مشخص کند که آریتمی از کجا می‌آید و آیا می‌توانید از دارو، دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت (ICD)، ابلیشن کاتتر یا برخی مداخلات دیگر برای درمان بهره ببرد یا باید روش دیگری برای مدیریت بیماری انتخاب شود.

از نظر پزشکی قلب ابلیشن بخش مهمی از استراتژی درمان است؛ زیرا بسیاری از مردم نمی‌خواهند به‌صورت درازمدت دارو مصرف کنند.

داروها مشکل را سرکوب می‌کنند، اما معمولاً به‌اندازه روش‌هایی مانند ابلیشن در درازمدت موفق نیستند و می‌توانند عوارض جانبی زیادی نیز برای سلامتی سایر اندام‌های بدن مانند کبد داشته باشند.

 بنابراین، متخصص الکتروفیزیولوژی برای افراد جوان، به‌ویژه زنان جوانی که ممکن است بخواهند بچه‌دار شوند و نمی‌خواهند در دوران بارداری دارو مصرف کنند، معمولاً روش ابلیشن را برای درمان انتخاب می‌کند.

سایر تست‌ها و روش‌های درمانی توسط یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب عبارت‌اند از:

  • فرسایش قلبی (که به آن کاتتر قلبی نیز گفته می‌شود)

این روش از انرژی (معمولاً فرکانس رادیویی یا گاهی اوقات گرما یا سرما) برای ایجاد زخم‌های کوچک در بافت قلب شما استفاده می‌کند و دقیقاً بافتی را که باعث آریتمی شما می‌شود را از بین می‌برد. فرسایش اغلب می‌تواند در طول مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) انجام شود.

  • کاتتریزاسیون قلبی

کاتتریزاسیون قلبی که کاتتریزاسیون قلب نیز نامیده می‌شود، اغلب در آزمایش‌ها و روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی توسط متخصص الکتروفیزیولوژی قلب استفاده می‌شود.

الکتروفیزیولوژیست‌های قلب معمولاً از این روش برای انجام مطالعات الکتروفیزیولوژی (EPS)، انجام فرسایش قلب و سایر روش‌ها استفاده می‌کنند.

در کاتتریزاسیون قلبی، پزشک یک کاتتر (یک لوله نازک بلند) را در شریان یا ورید کشاله ران، بازو یا گردن شما قرار می‌دهد. سپس کاتتر از طریق رگ‌های خونی به قلب شما منتقل می‌شود و بررسی‌های لازم انجام خواهد گرفت.

  • قراردادن دستگاه‌ها

 الکتروفیزیولوژیست‌های قلب ممکن است دستگاه‌های قابل کاشت را در قلب یا جای دیگری از بدن برای درمان آریتمی قرار دهند. برخی از دستگاه‌های قابل کاشت عبارت‌اند از:

  • دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت (ICD)

دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت  ICDها یک شوک الکتریکی برای بازگرداندن آریتمی‌های بطنی جدی به ضربان قلب طبیعی ارسال می‌کنند که می‌تواند از ایست قلبی ناگهانی جلوگیری کند.

ضربان ساز

ضربان ساز دستگاه کوچکی است که در زیر پوست قفسه سینه یا شکم قرار می‌گیرد تا به کنترل ریتم‌های غیرطبیعی قلب کمک کند. این دستگاه با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی، قلب را به انجام ضربان طبیعی تشویق می‌کند.

  • دستگاه بستن (انسداد) زائده دهلیز چپ

 زائده دهلیز چپ (ساختاری لوله‌ای شکل که به دهلیز چپ قلب باز می‌شود) منبع اکثر لخته‌های خونی است که می‌تواند به مغز برود و باعث سکته مغزی شود. کاشت این دستگاه توسط متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان در صورت نیاز، می‌تواند از تشکیل لخته‌های خون در زائده دهلیز چپ و مرگ جلوگیری کند.

  • استخراج کابل دفیبریلاتور (که به آن استخراج سرب دفیبریلاتور نیز گفته می‌شود)

اگر سیم‌هایی که برای پیس میکرها یا ICD ها استفاده می‌شوند، عفونی شوند، آسیب ببینند یا باعث انسداد شوند، ممکن است انجام این روش لازم باشد.

  • تست ورزش (که به آن تست استرس نیز می‌گویند)

در طول این تست، درحالی‌که ریتم قلب، فشارخون و تنفس شما کنترل می‌شود، روی تردمیل راه می‌روید یا بر روی دوچرخه ثابت رکاب می‌زنید تا واکنش قلبی شما در تمامی مراحل به‌طور کامل بررسی شود. گاهی افزایش فعالیت به جای ورزش با دارو انجام می‌شود.

  • مانیتور هولتر

این دستگاه کوچک روی قفسه سینه شما نصب می‌شود تا فعالیت قلب شما را در حالت‌های مختلف و زمانی که نزد متخصص الکتروفیزیولوژی و یا متخصص باطری قلب نیستید نیز اندازه‌گیری و ثبت کند. معمولاً به‌اندازه 24 یا 48 ساعت پوشیده می‌شود تا متخصص بتواند در تمامی حالات وضعیت قلب شما را چک کند.

  • تصویربرداری

توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی‌اسکن) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است در شناسایی علت آریتمی توسط متخصص الکتروفیزیولوژی قلب مفید باشد.

  • ضبط حلقه قابل کاشت

این دستگاه کوچک را می‌توان در زیر پوست قرارداد تا عملکرد قلب را در درازمدت بررسی کرده و موفقیت روش‌های ابلیشن را نیز ارزیابی کند.

  • ماز (فیبریلاسیون دهلیزی) و جراحی ماز اصلاح‌شده

در این روش‌ها، پزشک یک الگو را در حفره‌های بالای قلب شما مانند یک ماز ​​برش می‌دهد و سپس برش‌ها را برای ایجاد جای زخم بخیه می‌زند. اسکارها با تکانه‌های الکتریکی که باعث فیبریلاسیون دهلیزی می‌شوند، تداخل می‌کنند و می‌توانند به مدیریت ریتم طبیعی قلب کمک کنند.

  • تست میز شیب‌دار

 در طول این تست، روی میزی دراز می‌کشید که به آرامی به سمت بالا با شیب مشخصی متمایل می‌شود. این آزمایش نحوه واکنش فشارخون و ضربان قلب شما به جاذبه و تغییر موقعیت را اندازه‌گیری می‌کند.

چه زمانی باید به یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب مراجعه کنم؟

ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه مانند پزشک عمومی خانواده یا متخصص قلب معمولاً با مشاهده برخی از علائمی که مربوط به غیرطبیعی بودن ریتم قلب است، از شما می‌خواهد که برای بررسی و تشخیص دقیق‌تر علت این شرایط، به یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب مراجعه کنید.

 ممکن است علائمی مانند احساس سرگیجه، احساس بال زدن در قفسه سینه (تپش قلب) یا غش (سنکوپ) داشته باشید که می‌تواند نشان دهنده مشکلات مربوط به ریتم نامنظم قلب باشد.

برخی از انواع آریتمی ها می‌توانند منجر به مشکلات قلبی و سلامتی دیگری نیز شوند؛ بنابراین بهتر است در صورت وجود هرگونه آریتمی آن را توسط یک فوق تخصص الکتروفیزیولوژیباتجربه در یک مرکز تخصصی قلب معتبر و مجهز مانند مرکز ما ارزیابی و درمان کنید.

همچنین، اگر بیماری قلبی یا سایر عوامل خطر مانند نقص مادرزادی قلب دارید، ممکن است نیاز باشد برای نظارت به فوق تخصص الکتروفیزیولوژیمراجعه کنید؛ زیرا بسیاری از شرایط و نقص‌ها می‌توانند باعث آریتمی‌ شوند.

به‌علاوه اگر سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی دارید، بهتر است در اسرع وقت و به‌صورت سالیانه توسط یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب چکاپ شوید.

آیا آزمایشات و روش‌های الکتروفیزیولوژی قلب خطرناک هستند؟

آزمایش‌ها و مداخلات الکتروفیزیولوژی قلب مدرن برای اکثر بیماران بی‌خطر بوده و سابقه موفقیت‌آمیزی دارند.

روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی به‌طورکلی امروزه بسیار ایمن‌تر از سال‌های گذشته هستند و بسیاری از آن‌ها در حال حاضر با حداقل تهاجم با استفاده از کاتتر (لوله‌های نازک) به‌جای برش‌های بزرگ انجام می‌شوند و جای نگرانی ندارند. از طرفی در اکثر روش‌ها به‌جای بیهوشی کامل، از بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، مانند هر روش پزشکی، خطراتی نیز وجود دارد. پزشک ممکن است برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون به شما دارویی بدهد و تیم مراقبت‌های بهداشتی به شما در جلوگیری از عفونت یا سایر عوارض احتمالی کمک می‌کند.

همچنین، امروزه افراد متخصص الکتروفیزیولوژی قلب با متخصصان بیهوشی و سایر متخصصان بهداشت همکاری می‌کنند تا بیماران را در طول و بعد از عمل‌های قلبی که نیاز به بیهوشی دارند، ایمن نگه دارند.

اگر به بیهوشی کامل نیاز دارید، علائم حیاتی شما به‌طور مداوم بررسی می‌شود و پس‌ازآن برای مدتی، معمولاً چند ساعت در بخش مراقبت‌های پس از بیهوشی (PACU) یا بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خواهید بود تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

همه این روش‌ها به‌طور کامل بررسی و آزمایش شده‌اند و میزان اثربخشی بالا و نرخ عوارض بسیار پایینی دارند. به‌طورکلی، خطرات انجام این روش‌ها در مقایسه با فواید آن بسیار ناچیز است، به‌خصوص زمانی که با یک آریتمی بالقوه تهدید کننده زندگی روبرو هستید.

انجام الکتروفیزیولوژی قلب توسط متخصص باطری قلب در بیمارستان

برای مطالعه EP، معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارید؛ اما برای انجام یک روش مداخله‌ای توسط متخصص الکتروفیزیولوژی ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید تا وضعیت شما به‌طور صحیح کنترل شود.

 با این حال، در بسیاری از موارد می‌توانید همان روز یا صبح روز بعد طبق تشخیص پزشک به خانه بروید. بسته به شغل و شرایط شما، ممکن است نیاز باشد چند روز مرخصی بگیرید یا ممکن است لازم باشد برای چند هفته طبق نظر پزشک استراحت کنید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تنها مسئولیت تفسیر یک آزمایش الکتریکی را ندارد و باید دانش و تجربه کافی در مورد بسیاری از بیماری‌ها و شرایط قلب داشته باشد؛ اما به‌طورکلی بیماران به دلیل غیرطبیعی بودن ریتم منظم قلب به متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران و یا شهر خود ارجاع داده می‌شوند.

متخصص باطری قلب مربوطه نیز بعد از گرفتن شرح‌حال و انجام معاینات لازم، برای بررسی دقیق‌تر و براساس شرایط بیمار برخی از تست‌های الکتروفیزیولوژی را تجویز می‌کند و در نهایت تشخیص دقیق و بهترین درمان را برای او در نظر می‌گیرد.

بسیار مهم است که در این شرایط به یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب تهران باتجربه در یک مرکز تخصصی قلب معتبر و با سابقه مراجعه کنید تا نتایج آزمایشات به‌درستی تفسیر شوند؛ زیرا در مراکز معمولی و بدون سابقه ممکن است این نتایج توسط پزشکان بی‌تجربه به‌درستی تفسیر نشده و برخی از بیماری‌های قلبی نادیده گرفته شوند که در آینده عواقب ناگواری برایتان خواهند داشت. شما می‌توانید برای ارزیابی‌های کامل و بهره بردن از تجربیات یک متخصص الکتروفیزیولوژی قلب عالی و باسابقه به مرکز تخصصی قلب مجهز ما نیز مراجعه کنید. برای گرفتن ارتباط با ما از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس