شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

بهترین دکتر قلب کودکان در تهران

اگرچه بسیاری از بیماری‌های قلبی با افزایش سن و پیروی از یک سبک زندگی نادرست ایجاد می‌شوند، تعداد زیادی از کودکان از بدو تولد یا پس از آن دچار برخی نارسایی‌های قلبی می‌شوند. اگر این بیماری‌ها از همان کودکی تحت نظر بهترین دکتر قلب کودکان در تهران یا فوق متخصص قلب قرار نگیرند می‌توانند در بزرگسالی مشکلات سختی را برای آنها ایجاد کرده و حتی تهدیدکننده زندگی باشند.

بنابراین اگر علائم مشکلات قلبی در کودک هست یا پزشک اطفال کودک به نوعی از بیماری‌ها یا نارسایی‌های قلبی در کودک شما مشکوک است، باید به دنبال یک کلینیک قلب کودکان و از آن مهم‌تر به دنبال بهترین دکتر فوق تخصص قلب کودکان در تهران یا شهر خود باشید.

هرچه زودتر چکاپ‌های لازم مربوط به سلامت قلب انجام شود و در صورت وجود بیماری قلبی، زودتر تشخیص انجام گیرد بهتر می‌توان آن را کنترل و درمان نمود و از عواقب ناگوار مانند حملات قلبی در نوجوانی و جوانی فرزندتان جلوگیری کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم بهترین دکتر قلب کودکان در تهران و یا بهترین جراح قلب کودکان در ایران چه ویژگی‌هایی دارد، چه خدماتی انجام می‌دهد و چطور می‌توانید چنین فردی را پیدا کنید؟

best-pediatric-cardiologist-Tehran

 

بهترین دکتر قلب کودکان در تهران کیست؟

متخصصان قلب کودکان که در کلینیک قلب کودکان تهران یا سایر شهرهای ایران و جهان در حال فعالیت هستند، پزشکان قلبی می‌باشند که بیشتر در زمینه بیماری‌های قلبی کودکان تمرکز و تخصص دارند.

عملکرد بهترین دکتر قلب کودکان در تهران با پزشکان قلب که بیماران قلبی بزرگسال را درمان می‌کنند، متفاوت است. متخصصان قلب کودکان در درجه اول باید مشکلات مربوط به ساختار یا ریتم قلب کودک را بررسی و درمان کنند.

همچنین باید توجه داشته باشید که متخصص قلب اطفال با متخصص اطفال عادی کودک شما یا ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه دیگر متفاوت است. البته ممکن است در طول روند درمان نیاز به همکاری بهترین دکتر قلب کودکان در تهران و متخصص اطفال کودک شما باشد تا درمان بهتری صورت پذیرد.

متخصص قلب کودکان جراحی انجام نمی‌دهد. بنابراین اگر برای قلب کودک شما جراحی تشخیص داده شود باید به کلینیک قلب کودکان و بهترین جراح قلب کودکان در ایران مراجعه کنید.

معمولاً بهترین فوق تخصص قلب کودکان بعد از انجام معاینات و آزمایشات مورد نیاز درصورتی‌که تشخیص دهد نیاز به جراحی وجود دارد شما را به یک جراح خوب معرفی می‌کند و نباید در مورد این مسئله نگران باشید.

کلینیک قلب کودکان تهران چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

متخصصان قلب کودکان با استفاده از ابزارهایی مانند اکوکاردیوگرام، الکتروکاردیوگرام و آزمایشات تصویربرداری قابل انجام برای کودکان به دنبال رد مشکلات قلبی و بررسی سلامت قلب کودک شما هستند.

آن‌ها بیشتر به دنبال مشکلات در شکل‌گیری قلب یا در نحوه ضربان آن می‌باشند. کودکان در صورت داشتن مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، سرگیجه یا غش ممکن است به بهترین دکتر قلب کودکان در تهران توسط متخصص اطفال ارجاع داده شوند تا پزشک مشکلات قلبی را رد کند.

بهترین جراح قلب کودکان در ایران، هم مشکلات قلبی مادرزادی که از بدو تولد وجود دارد و هم اکتسابی را که ممکن است بعد از تولد در کودک ایجاد شود، تشخیص داده و درمان می‌کنند.

مانند سایر پزشکان اطفال، آن‌ها معمولاً کودکان را تا سن 18 سالگی یا گاهی اوقات 21 سالگی می‌بینند. برخی ممکن است بیماران مسن‌تری را نیز ببینند که از ابتدای کودکی با نقص قلبی زندگی می‌کنند.

پیشرفت‌های اخیر در زمینه پزشکی قلب و عروق به افراد بیشتری که مشکلات قلبی دوران کودکی دارند، اجازه داده است که به‌راحتی زندگی کنند و بدون خطر مرگ به بزر‌گسالی برسند.

البته توجه داشته باشید که بسیاری از این بیماران حتی در بزرگسالی نیاز به نظارت منظم پزشکی و گاهی جراحی بیشتر پزشکی دارند. به همین دلیل گاهی بهترین دکتر قلب کودکان در تهران به درمان بزرگسالانی که با مشکلات مادرزادی قلبی زندگی می‌کنند نیز می‌پردازند و در این زمینه تخصص دارند.

بسته به نوع مشکل و بیماری قلبی که برای کودک شما ایجاد شده است، بهترین دکتر قلب کودکان در تهران بعد از انجام معاینات لازم و بررسی نتایج آزمایشات ممکن است از روش‌های مختلف مانند درمان‌های دارویی یا بستری شدن در بیمارستان و حتی جراحی در صورت نیاز جهت درمان استفاده نماید.

چه انتظاری باید از بهترین دکتر فوق تخصص قلب کودکان در تهران داشته باشیم؟

شرایط هر بیماری قلبی کودک کاملاً منحصربه‌فرد است. بنابراین اینکه چه انتظاری باید داشته باشید تا حدودی به شرایط و موقعیت خاص فرزند شما بستگی دارد.

اما یک بازدید معمول ممکن است به این صورت باشد که کودک شما قبل از مراجعه به بهترین دکتر فوق تخصص قلب کودکان در تهران جهت تشخیص نهایی باید آزمایشاتی که در جلسه اول با توجه به علائم و معاینات فیزیکی مورد نیاز بوده است را انجام دهد.

این آزمایشات ممکن است شامل الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام یا تصویربرداری اشعه ایکس قفسه سینه باشد.

معمولاً اگر برای بررسی مشکلات قلبی فرزند خود به یک کلینیک قلب کودکان تهران مراجعه کنید، بسیاری از این آزمایشات به دلیل وجود تجهیزات مناسب در همان مرکز انجام می‌شود.

بعد از گرفتن نتایج و مراجعه به بهترین فوق تخصص قلب کودکان، پزشک به نتایج آزمایش فرزند شما نگاه خواهد کرد. همچنین مجدداً سؤالاتی می‌پرسد و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد.

ممکن است بهترین دکتر قلب کودکان در تهران متوجه شود که فرزند شما به آزمایشات بیشتری نیاز دارد و مجدداً یک سری تست‌هایی را برای فرزندتان تجویز کند یا ممکن است با همان نتایج تشخیص نهایی را اعلام نماید.

پس از تشخیص نهایی با توجه به نوع بیماری که ایجاد شده است، داروها را تجویز یا تنظیم می‌کند و به شما خواهد گفت چه زمانی ممکن است نیاز به ویزیت بعدی داشته باشید. زیرا بسیاری از بیماری‌های قلبی به این صورت هستند که باید به‌صورت منظم و هرچند وقت یک‌بار تحت نظر متخصص معاینه انجام شود تا روند بهبودی و کنترل بیماری به‌درستی انجام گیرد.

درصورتی‌که بیماری حاد باشد و فرزند شما نیاز به جراحی قلب داشته باشد که توسط جراح قلب کودکان انجام می‌گیرد، بهترین دکتر قلب کودکان در تهران شما را به بهترین جراح قلب کودکان در ایران در یک کلینیک قلب کودکان تهران ارجاع خواهد داد.

بهترین جراح قلب کودکان در ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگرچه متخصصان قلب زیادی در حال حاضر در شهر تهران و سایر شهرستان‌ها در کلینیک قلب کودکان تهران یا شهرستان فعالیت دارند، شما باید برای بررسی بیماری قلبی فرزند خود به دنبال بهترین فوق تخصص قلب کودکان باشید تا معاینات و درمان به‌درستی انجام شود.

با توجه به ماهیت پربار بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی، تقاضای فزاینده‌ای برای متخصصان قلب و عروق وجود دارد که بتوانند بهترین مراقبت‌های تهاجمی، غیرتهاجمی و مداخله‌ای را ارائه دهند.

درحالی‌که تمرکز فوق‌العاده‌ای بر سلامت قلب و عروق در زمینه پزشکی وجود دارد و فناوری همچنان به لطف تحقیقات بهبود می‌یابد، هنوز چیزهای زیادی برای گفتن برای کار یک متخصص قلب ماهر وجود دارد که می‌تواند او را از سایر متخصصین جدا کرده و به بیماران کمک کند تا از حملات شدید قلبی عروقی و آسیب‌های مرگبار جلوگیری کند.

هنگامی‌که به دنبال بهترین دکتر قلب کودکان در تهران  هستید، برخی از ویژگی‌ها وجود دارند که باید به دنبال آن باشید تا مطمئن شوید که بهترین دکتر فوق تخصص قلب کودکان در تهران و مراقبت‌های ماهرانه و دلسوزانه به کودک شما ارائه می‌دهد.

خوشبختانه، برخی از ویژگی‌های مشترک وجود دارد که در بین بهترین پزشکان در زمینه قلب و عروق برجسته است. آگاهی نسبت به این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند که یک متخصص قلب و عروق با کیفیت را پیدا کنید تا مراقبت‌های لازم را به کودک شما ارائه دهد.

مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین دکتر قلب کودکان در تهران عبارت‌اند از:

  • اعتماد مبتنی بر دانش

وقتی صحبت از چیزی بالقوه جدی مانند مراقبت‌های قلبی عروقی از کودک شما می‌شود، قطعاً نمی‌خواهید متخصص مربوطه ترسو یا بیش‌ازحد محتاط باشد. اعتمادبه‌نفس یک ویژگی کلیدی است که باید در متخصص قلب کودک خود جستجو کنید، اما یک هشدار نیز در این مورد وجود دارد.

تکبر و خودپسندی در هیچ حرفه‌ای ویژگی قابل تحسینی نیست، چه رسد به فردی که برای سلامت قلب کودک خود به او اعتماد کرده‌اید.

مرز باریکی بین این ویژگی‌های منفی و اعتمادبه‌نفس آرامش‌بخش برای بیمار و خانواده او وجود دارد، بنابراین به دنبال یک متخصص قلب باشید که دانش حمایت و اعتمادبه‌نفس را همراه با هم داشته باشد و به بهترین شکل ممکن بتواند به شما و فرزند شما کمک کند.

  • رحم و شفقت یا دلسوزی به جا

شفقت یک ویژگی کلیدی در هر متخصص قلب است، زیرا تنها در برخی از افراد وجود دارد تا به بهبودی دیگران کمک کند و بار آن‌ها را در زمانی که ممکن است دشوار باشد به دوش بکشد.

این برای کسانی که کاردیولوژی را انجام می‌دهند حتی مهم‌تر است، زیرا اغلب کسانی که به دنبال مراقبت‌های قلبی هستند در شرایط نامطلوب و بالقوه تهدید کننده زندگی این کار را انجام می‌دهند.

بنابراین هنگام انتخاب بهترین دکتر قلب کودکان در تهران به دنبال یک متخصص قلب دلسوز باشید که علاقه خاصی به سلامت مداوم و نتایج مثبت بیماران خود داشته باشد و بتواند چالش‌های پیش روی کسانی را که از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته رنج می‌برند، درک کند.

  • مهارت‌های تخصصی

آیا تا به حال این جمله را شنیده‌اید که همه کاره است و هیچ کاره؟ این اصل می‌تواند برای خدمات قلب و عروق اعمال شود، زیرا چندین تخصص فرعی وجود دارد که در زیر پرچم قلب و عروق به‌عنوان یک رشته قرار می‌گیرند.

برخی از متخصصان قلب ممکن است تلاش کنند تا موارد زیادی از خدمات را ارائه دهند بدون اینکه در هیچ یک از آن‌ها به‌طور تخصصی استاد باشند. بنابراین بهتر است تیمی از متخصصان قلب و عروق را پیدا کنید که هرکدام بر روی زمینه خاصی تخصص یا تمرکز دارند. این تمرکز به پزشک اجازه می‌دهد تا به یک متخصص واقعی تبدیل شود و سطح بالاتری از مراقبت و درمان را به شما ارائه دهد.

  • یک دکتر و یک معلم

درحالی‌که مسئولیت اصلی متخصص قلب کودک شما ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه و واکنشی مربوط به قلب است، برای دستیابی به این هدف، پزشک شما باید یک مربی نیز باشد.

بسیاری از جنبه‌های یک سبک زندگی سالم برای قلب حول اصلاحات سبک زندگی مانند حرکت بیشتر، مدیریت وزن، کاهش سطح استرس بالا و خوردن انواع مواد مغذی مناسب از منابع طبیعی می‌چرخد.

بنابراین، متخصص قلب نباید صرفاً یک مراقبت‌کننده باشد، بلکه باید معلمی باشد که به بیماران خود آموزش می‌دهد که چگونه شیوه‌های زندگی سالم‌تری اتخاذ کنند و سلامت آینده بهتری را برای آن‌ها تضمین نماید.

عواقب عدم مراجعه به بهترین دکتر قلب کودک در تهران

متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها وقتی متوجه می‌شوند که باید به دنبال چکاپ سلامت قلب کودک خود باشند به دلایل مختلف مانند طولانی بودن مسیر مرکز قلب کودکان در تهران، ترس از هزینه‌ها، اعتماد به حرف اطرافیانی که در این زمینه تجربه یا تخصصی ندارند و … فرزند خود را به مراکز نامعتبر می‌برند و متخصصانی که در این زمینه حرفه‌ای و باتجربه نیستند، کودک آن‌ها را معاینه می‌کند.

این کار باعث می‌شود که همه معاینات دقیق و آزمایشات لازم انجام نگیرد یا تفسیر نتایج آزمایشات به‌طور دقیق و صحیح انجام نشوند. درنتیجه امکان دارد که یک نارسایی یا بیماری قلبی حتی در حالت خفیف از چشم پزشک نادیده بماند و درمان انجام نشود.

درنتیجه در آینده مشکلات عدیده‌ای را برای فرزند شما ایجاد نماید که برخی از این مشکلات حتی منجر به حملات قلبی در سنین پایین شده و جان فرزند شما را تهدید می‌کند.

بنابراین برای وقت، هزینه و سلامت فرزند خود ارزش قائل شوید و برای گرفتن بهترین و صحیح‌ترین نتایج و درمان‌های مناسب تنها به بهترین دکتر قلب کودکان در تهران با توجه به ویژگی‌هایی که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم، مراجعه نمایید.

چطور می‌توانم بهترین دکتر قلب کودکان در تهران را پیدا کنم؟

پیدا کردن یک متخصص قلب خوب برای فرزندتان ممکن است کاری دلهره‌آور به نظر برسد، به‌خصوص زمانی که کودک شما نیاز به مراقبت فوری دارد. در اینجا چهار نکته برای کاهش استرس در یافتن بهترین فوق تخصص قلب کودکان را برایتان بیان می‌کنیم تا با آگاهی و آرامش بیشتری بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • حتماً تحقیق کنید!

متخصصان قلب و عروق اطفال دوره‌های آموزشی خاصی را می‌گذرانند تا همه چیزهایی را که در مورد قلب کودکان در حال رشد باید بدانند را یاد بگیرند. این دوره‌ها شامل دانشکده پزشکی، آموزش تخصصی و گاهی اوقات آموزش فوق تخصصی اضافی یا فلوشیپ، بسته به نوع مراقبت‌های قلب و عروق است که ارائه می‌کنند.

نگاهی به آنچه که پزشکان مختلف در طول آموزش پزشکی خود بر روی آن‌ها تمرکز کرده‌اند، از طریق گواهی‌ها و مدارکی که در مطب آن‌ها یا سایت تخصصی آن‌ها وجود دارد، بیندازید تا ببینید آیا آن‌ها برای کودک شما مناسب هستند یا خیر؟

همچنین می‌توانید به تاریخچه کاری آن‌ها و اینکه بیشتر چه نوع بیماری‌هایی را درمان کرده‌اند، بیندازید. در برخی موارد، بیمارستان‌ها و مطب‌ها رتبه‌بندی پزشکان و امتیازات رضایت بیمار را در وب‌سایت‌های خود بارگذاری می‌کنند.

  • در مورد تجربه متخصص مورد نظر پرس‌وجو کنید.

اغلب اوقات، مراجعه به متخصص قلب بسیار ساده است، اما گاهی اوقات مسائل قلبی ممکن است به تخصص بیشتری در زمینه خاصی مانند قلب و عروق، الکتروفیزیولوژی یا جراحی قلب نیاز داشته باشد.

برای تحقیق در مورد تخصص‌های قلبی ارائه شده وقت بگذارید و جستجوی خود را با توجه به نیازهای فرزندتان محدود کنید. شخصی را انتخاب کنید که بتواند در صورت لزوم مراقبت‌های مورد نیاز کودک شما را ارائه دهد.

  • وارد گفتگو شوید

والدین باید احساس کنند که در فرآیند مراقبت مشارکت دارند. برای صحبت با متخصص قلب فرزند خود وقت بگذارید و مطمئن شوید که صدای شما شنیده می‌شود. زیرا شما فرزند خود را بهتر می‌شناسید و در این شرایط می‌توانید بهترین کمک را به متخصص جهت تشخیص و درمان بهتر انجام دهید.

اما متخصص نیز باید گوش شنوا داشته باشد و در همه مراحل به حرف‌ها و نگرانی‌های شما توجه نماید و با همکاری هم بتوانید این مسیر را با موفقیت پیش بروید.

یک متخصص قلب خانواده محور نگرانی‌های اعضای خانواده را در نظر می‌گیرد و دستورالعمل‌های کافی در مورد نحوه مراقبت از فرزندان شما را به‌خوبی طوری که برایتان قابل درک باشد به شما توضیح خواهد داد.

  • در دسترس بودن را بررسی کنید.

راحتی ملاقات با یک متخصص یک مزیت است! مهم است که بهترین دکتر قلب کودکان در تهران کسی باشد که در صورت نیاز چه به‌صورت حضوری و چه غیرحضوری در دسترس باشد.

زیرا بخصوص در مورد بیماری‌های قلبی گاهی شرایط خاصی ایجاد می‌شود که نیاز به مراقبت سریع توسط متخصص وجود دارد و شما باید از ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید.

  • با بیمه شما قرارداد داشته باشد.

روند درمان بیماری‌های قلبی می‌تواند طولانی و هزینه‌بر باشند. بنابراین از همان ابتدا مطمئن شوید که پزشک مورد نظر بیمه شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دلایل مراجعه بهترین دکتر قلب کودکان در تهران

بیماری قلبی زمانی که بزرگ‌سالان را مبتلا می‌کند می‌تواند منجر به اضطراب و ناراحتی زیادی شود، اما این موضوع در کودکان دشوارتر است. انواع مختلفی از مشکلات قلبی می‌تواند بر کودکان تأثیر بگذارد که برای بررسی آن‌ها باید به بهترین دکتر قلب کودکان در تهران مراجعه نمایید.

ازجمله این موارد و به‌طور کوتاه می‌توان به نقایص مادرزادی قلب، عفونت‌های ویروسی که بر قلب تأثیر می‌گذارند و حتی بیماری‌های قلبی که در اواخر دوران کودکی به دلیل بیماری‌ها یا سندرم‌های ژنتیکی بروز می‌کنند، اشاره نمود.

خبر خوب این است که با پیشرفت‌های پزشکی و فناوری بخصوص در زمینه قلب و عروق، بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری قلبی به زندگی فعال و کامل خود ادامه می‌دهند و مانند گذشته نیست که هر بیماری قلبی در کودکان تهدید کننده باشد.

اما مهم است که برای بررسی دقیق و درمان و نظارت مناسب به یک کلینیک قلب کودکان تهران و بهترین دکتر قلب کودکان در تهران مراجعه نمایید تا بهترین تشخیص و درمان در زمان مناسب انجام شود.

گاهی برخی از کودکان تا پایان عمر خود باید تحت نظر متخصص قلب باشند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود. مهم‌ترین بیماری‌های قلبی که ممکن است برای کودک شما ایجاد شوند و توسط این متخصصان تشخیص و درمان گردند، عبارت‌اند از:

  • بیماری‌های قلبی مادرزادی

بیماری‌های قلبی مادرزادی (CHD) نوعی مشکلات قلبی هستند که کودکان از همان بدو تولد با آن به دنیا می‌آیند و معمولاً ناشی از نقایص رشد قلبی است که در طول رشد جنین به‌طور صحیح انجام نشده است. CHD هایی که کودکان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • اختلالات دریچه قلب مثل باریک شدن دریچه آئورت که باعث محدود شدن جریان خون خواهد شد.
  • سندرم هیپوپلاستیک قلب چپ به این معنی که سمت چپ قلب به‌طور کامل توسعه نیافته است.
  • اختلالات مربوط به سوراخ‌هایی در قلب که اغلب، در دیواره‌های بین اتاقک‌ها و بین رگ‌های خونی اصلی که از قلب خارج می‌شوند ایجاد می‌شود و از آن جمله می‌توان به نقایص سپتوم بطنی، نقایص سپتوم دهلیزی، مجرای شریانی باز و … اشاره نمود.
  • تترالوژی فالوت که ترکیبی از چهار نقص است و این نقایص شامل یک سوراخ در سپتوم بطنی، یک راه باریک بین بطن راست و شریان ریوی، سمت راست ضخیم شده قلب و یک آئورت جابجا شده هستند.

نقایص مادرزادی قلب در کودکان ممکن است اثرات طولانی مدتی بر سلامت کودک داشته باشد و بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری‌ها باید تا سنین بزر‌گسالی و یا حتی تا آخر عمر تحت نظر متخصص قرار بگیرند. این بیماری‌ها معمولاً بسته به نوع و شدت بیماری با جراحی، روش‌های کاتتر، داروها و در موارد شدید، پیوند قلب درمان می‌شوند.

  • آترواسکلروز

آترواسکلروز اصطلاحی است که برای توصیف تجمع مواد چربی و پلاک‌های پر از کلسترول در داخل رگ‌های متصل به قلب و در کل بدن استفاده می‌شود. با تجمع این مواد در رگ‌ها، شریان‌ها سفت و باریک می‌شوند که خطر لخته شدن خون و حملات قلبی را بخصوص در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

به‌طورمعمول چندین سال طول می‌کشد تا تصلب شرایین ایجاد شود. معمولاً کودکان یا نوجوانان دچار این بیماری نمی‌شوند، بااین‌حال ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا و سایر مشکلات سلامتی می‌توانند کودکان را در معرض خطر بیشتری از این نظر قرار ‌دهند.

پزشکان غربالگری برای کلسترول بالا و فشارخون بالا را در کودکانی که دارای عوامل خطرزا مانند سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا دیابت و اضافه‌وزن یا چاقی هستند، توصیه می‌کنند تا از این نظر خطری آن‌ها را تهدید نکند.

درمان این بیماری بیشتر حالت کنترل دارد و معمولاً شامل تغییرات سبک زندگی مانند افزایش ورزش و اصلاح رژیم غذایی است.

  • آریتمی‌ها

آریتمی به‌طورکلی به معنی ریتم غیرطبیعی قلب است. یعنی چه زمانی که تعداد ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی باشد و چه زمانی که پایین‌تر از حد طبیعی باشد، گفته می‌شود که فرد دچار آریتمی شده است. این مشکل می‌تواند باعث شود که قلب با کارایی کمتری خون را پمپاژ کند.

انواع مختلفی از آریتمی ممکن است در کودکان رخ دهد که عبارت‌اند از:

  • ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) که شایع‌ترین نوع آن در کودکان استتاکی کاردی فوق بطنی است.
  • ضربان قلب آهسته (برادی کاردی)
  • سندرم QT طولانی (LQTS)
  • سندرم ولف پارکینسون وایت (سندرم WPW)

آریتیمی‌ها می‌توانند تهدیدکننده زندگی فرد باشند و حتماً باید تحت نظر بهترین دکتر قلب کودکان در تهران قرار بگیرند. مهمترین علائم آریتمی قلب شامل موارد زیر است:

  • ضعف
  • خستگی زودرس و بدون دلیل
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • مشکل در تغذیه

بهترین دکتر فوق تخصص قلب کودکان در تهران ممکن است درمان‌های مختلفی برای کنترل آریتمی قلب در نظر بگیرد که این درمان‌ها به نوع آریتمی و تأثیر آن بر سلامت کودک شما بستگی دارد.

  • بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر در قلب است که عمدتاً کودکان را مبتلا می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد التهاب رگ‌های خونی در دست، پا، دهان، لب‌ها و گلو شود.

همچنین می‌تواند باعث ایجاد تب و تورم در غدد لنفاوی شود. محققان هنوز به‌درستی نتوانسته‌اند علت ایجاد این بیماری را مشخص کنند.

اما بر اساس نتایج گفته شده در انجمن قلب آمریکا (AHA) این بیماری یکی از دلایل اصلی بیماری‌های قلبی در 25 درصد کودکان دارای مشکلات قلبی است که اکثر آن‌ها زیر 5 سال سن دارند.

درمان بیماری کاوازاکی به وسعت بیماری بستگی دارد، اما اغلب شامل درمان سریع با گاما گلوبولین داخل وریدی یا آسپرین (Bufferin) است.

کورتیکواستروئیدها نیز گاهی اوقات می‌توانند عوارض بعدی این بیماری را کاهش دهند. کودکانی که از این بیماری رنج می‌برند اغلب برای مراقبت از سلامت قلب نیاز به قرار ملاقات‌های مادام‌العمر دارند.

  • سوفل قلبی

سوفل قلب صدایی است که از طریق گردش خون در حفره‌ها یا دریچه‌های قلب یا از طریق عروق خونی نزدیک به قلب ایجاد می‌شود. اغلب این حالت بی‌ضرر است. اما می‌تواند نشانه یک مشکل قلبی عروقی نیز باشد که در صورت وجود باید توسط بهترین دکتر قلب کودکان در تهران مورد بررسی قرار بگیرد.

سوفل قلبی ممکن است ناشی از CHD، تب یا کم‌خونی باشد. اگر پزشک یک سوفل غیرطبیعی قلبی را در کودک بشنود، آزمایش‌های دیگری را برای اطمینان از سلامت قلب انجام می‌دهد.

سوفل قلب معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما اگر سوفل قلبی ناشی از مشکلی در قلب باشد، ممکن است نیاز به درمان و نظارت بیشتری داشته باشد.

  • پریکاردیت

این وضعیت که در بزرگ‌سالان نیز شایع است، زمانی رخ می‌دهد که کیسه یا غشای نازکی که قلب را احاطه کرده است (پریکارد) به دلایل بیماری‌های مختلف ملتهب یا عفونی شود. در این حالت مقدار مایع بین دو لایه آن افزایش می‌یابد و توانایی قلب برای پمپاژ کردن خون مختل خواهد شد.

پریکاردیت ممکن است پس از جراحی برای ترمیم CHD رخ دهد یا ممکن است ناشی از عفونت‌های باکتریایی، ترومای قفسه سینه یا اختلالات بافت همبند مانند عوارض بیماری لوپوس باشد. درمان‌های مختلفی برای پریکاردیت وجود دارد که به شدت بیماری، سن کودک و سلامت کلی او بستگی دارد.

  • بیماری روماتیسمی قلبی

موارد مختلفی مانند باکتری استرپتوکوک که باعث گلودرد استرپتوکوک و مخملک می‌شود، می‌تواند باعث بیماری روماتیسمی قلبی شود. این بیماری می‌تواند به‌طورجدی و دائمی به دریچه‌های قلب و عضله قلب کودک شما آسیب برساند و التهابی در عضله قلب ایجاد کند که به میوکاردیت معروف است.

تب روماتیسمی معمولاً در کودکان 5 تا 15 ساله رخ می‌دهد، اما اغلب علائم بیماری روماتیسمی قلب تا 10 الی20 سال پس از بیماری اصلی ظاهر نمی‌شود.

تب روماتیسمی و متعاقب آن بیماری روماتیسمی قلب در حال حاضر بسیار نادر است، اما غیرممکن نیست. با درمان سریع گلودرد استرپتوکوکی با آنتی بیوتیک می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

  • عفونت‌های ویروسی

ویروس‌ها علاوه بر ایجاد بیماری‌های تنفسی یا آنفولانزا می‌توانند بر سلامت قلب کودک شما نیز تأثیر بگذارند. عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث میوکاردیت شوند که ممکن است بر توانایی قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن تأثیر بگذارد.

عفونت‌های ویروسی قلب نادر هستند و ممکن است علائم کمی را ایجاد کنند. این علائم شبیه علائم آنفولانزا هستند که ازجمله می‌توان به خستگی، تنگی نفس و ناراحتی قفسه سینه اشاره کرد.

اما در صورت مشکوک شدن به این حالت حتماً باید نظارت و درمان توسط بهترین دکتر قلب کودکان در تهران انجام شود تا خطری برای سلامتی کودک ایجاد نگردد. درمان شامل داروها و درمان علائم میوکاردیت است.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید، پیدا کردن بهترین دکتر قلب کودکان در تهران کار چندان ساده‌ای نیست و از طرفی بسیار مهم است که متخصص باتجربه و کار بلدی را برای این کار انتخاب کنید. زیرا متخصصان کم‌تجربه و غیرحرفه‌ای ممکن است نتوانند با توجه به علائم موجود یا تفسیر نتایج به‌طور دقیق به مشکلات قلبی کودک شما پی ببرند.

درنتیجه بیماری در زمان مناسب تشخیص داده نمی‌شود و می‌تواند خطرات زیادی را در بزرگ‌سالی برای فرزند شما ایجاد کند و حتی تهدیدکننده زندگی است. بنابراین برای پیدا کردن بهترین دکتر قلب کودکان در تهران وقت بگذارید و نهایت دقت را داشته باشید.

خوشبختانه در مرکز تخصصی ما متخصصان حاذق و باتجربه‌ای در حال فعالیت هستند که می‌توانند ارزیابی‌های کامل را جهت بررسی سلامت قلب کودک شما با تجهیزات بروز دنیا انجام دهند و بهترین تشخیص و درمان را به شما ارائه نمایند. جهت گرفتن نوبت و مشاوره می‌توانید از طریق شماره تماس‌های موجود در بخش تماس با ما اقدام نمایید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس