شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

فشارخون بالا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر دنیا است و نگرانی‌های زیادی را نیز با خود به همراه دارد و سالانه افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند. تا به امروز داروهای زیادی برای این بیماری تولید و به بازار عرضه شده است. علاوه بر دارو، درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه نیز وجود دارند. اما درمان فشار خون بالا در منزل به حد کافی کارساز نیستند. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید با ما همراه باشید.

Emergency-treatment-high-blood-pressure-home

فهرست مطالب:

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه به چه صورت است؟

بسیار مهم است که شما به‌عنوان کسی که فشارخون دارد در مورد این موضوع با پزشک معالج خود مشورت کنید. او نیز متناسب با سطح فشارخون شما راه‌هایی را برای کنترل آن پیشنهاد می‌دهد. بهترین پیشنهادی که یک پزشک می‌تواند به شما بدهد تغییر سبک زندگیتان است. تغییرات سبک زندگی جهت کنترل بهتر فشارخون در خانه عبارت‌اند از:

مصرف یک رژیم غذایی سالم با سدیم کم‌تر

فعالیت بدنی منظم

حفظ وزن سالم

محدود کردن مصرف مقدار الکل و همچنین سیگار

اما گاهی صرف تغییر سبک زندگی کافی نیست. اگر رژیم غذایی و ورزش کمکی به شما نمی‌کند، ممکن است پزشک معالجتان برای کاهش فشارخونتان یک سری دارو را تجویز کند. محققان انجام چند روش ساده را در خانه پیشنهاد می‌دهند که شما می‌توانید برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه و یا درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد آن‌ها را انجام دهید. در ادامه بیشتر در مورد این درمان‌ها توضیح می‌دهیم.

 

انجام یوگا به‌صورت منظم

حرکات یوگا مانند اوتاناسانا، بالاسانا همچنین ورزش‌های دیگری مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، روزانه می‌توانند به شما کمک کنند تا سطح فشارخون خود را کنترل کنید، قلبتان را سالم نگه دارید و یک زندگی سالم داشته باشید. به‌طورکلی فعال بودن در طول روز می‌تواند کمک زیادی به کاهش ابتلا به هر نوع بیماری جدی مرتبط با قلب انجام دهد.

مصرف آشواگاندا

آشواگاندا یک گیاه دارویی به ‌حساب می‌آید که دارای خواصی است که قند خون، فشارخون بالا، استرس، اضطراب و غیره را بهبود می‌بخشد. این گیاه در کل به داشتن یک زندگی بهتر کمک می‌کند. همچنین فشارخون بالا و سایر خطرات مربوط به سلامتی را از شما دور نگه می‌دارد می توان به عنوان درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد از این روش بهره مند شد.

مصرف سیر

سیر یک ماده غذایی است که در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شود. باید گفت مصرف فقط یک سیر خام در روز به‌خصوص اگر به‌هنگام صبح باشد، می‌تواند بلافاصله فشارخون را کاهش دهد و به رفع مشکلات د فشار درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد کمک کند.

آب آملا

اگر به مدت چند روز یک لیوان آب آملا در هنگام صبح مصرف کنید، متوجه می‌شوید که فشارخونتان کنترل می‌شود. برای جلوگیری از مشکلات فشارخون بالا، سعی کنید در برنامه هر روزه غذایی خود آب املا را بگنجانید.

زنیان

زنیان در دوران قدیم برای کنترل فشارخون بالا و درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد استفاده می‌شده است. زنیان معمولاً بعد از هر وعده غذایی در خانواده‌های هندی مصرف می‌شود. مصرف روزانه زنیان به کاهش فشارخون و کنترل آن کمک می‌کند.

عسل

2 قاشق چای‌خوری عسل با آب گرم در صورت مصرف روزانه می‌تواند نتایج بسیار موثری برای درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد داشته باشد. عسل همچنین در مراقبت از قلب شما مفید است و به نوبه خود احتمال حملات قلبی و سایر بیماری‌ها را کم می‌کند.

مصرف آب لیمو

آب لیمو سرشار از مواد مغذی مانند فلانوئید، اسید سییتریک و انواع ویتامین‌ها است. این مواد باعث کنترل بیماری‌های قلبی ازجمله فشارخون می‌شوند. پس آبلیمو نیز در گروه درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه و درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد قرار می‌گیرد.

آب زرشک

آب زرشک یک ماده غذایی مفید برای بدن به‌حساب می‌آید اما در صورتی به مقدار مناسب مصرف شود. آب زرشک سرشار از فلانوئید و همچنین آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که می‌توانند در کنترل فشارخون  و درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد نقش داشته باشند. طی یک تحقیق مشخص شده است بیمارانی که در طول روز بیشترین مصرف آنتوسیانین را داشته‌اند، حدود هشت درصد احتمال کاهش فشارخونشان بیشتر از کسانی بود که این آنتی‌اکسیدان را مصرف نکرده‌اند.

پسته

پسته سرشار از مواد مغذی مختلف است. مهم‌ترین ماده‌ای که در پسته وجود دارد پتاسیم است. مصرف پتاسیم می‌تواند در کنترل فشارخون نقش داشته باشد همچنین به سلامت قلب کمک کند. پس اگر فشارخون بالا دارید، حتما روزی 20 پسته را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

هویج

هویچ یک ماده غذایی مقوی است. این ماده از ترکیباتی مانند اسید گلروژنیک و کوماریک تشکیل شده که باعث کاهش التهاب و اتساع رگ‌های خونی می‌شود. پس در صورتی که می‌خواهید فشارخون خود را کاهش دهید روزانه یک عدد هویج میل کنید. بهتر است هویج را به‌صورت خام مصرف کنید تا پخته شده؛ چراکه برخی از مواد مغذی هویج با پختن از بین می‌رود و تاثیر هویج خام بیشتر است.

کرفس

باید بگوییم کرفس ازجمله سبزی‌های پرطرفدار است که تاثیر زیادی در کاهش فشارخون دارد. علت این موضوع هم وجود ترکیبی به نام فتالید در کرفس است. این ماده به اتساع عروق کمک می‌کند به همین دلیل باعث کاهش فشارخون می‌شود. اگر روزانه حدود 50 گرم کرفس میل کنید، مطمئن باشید تاثیر به‌سزایی در فشارخون شما می‌گذارد.

اسفناج

این سبزی دارای مقدار زیادی نیترات است. به‌علاوه مواد دیگری مانند انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم، کلسیم و منیزیم را نیز در خود دارد. پس اگر می‌خواهید فشارخون خود را کنترل کنید خوردن اسفناج یک گزینه عالی است.‌

آیا درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه مؤثر است؟

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم برای آنکه فشارخون بالا را به‌ سرعت کاهش دهیم، می‌توانیم از یک سری راه‌های درمانی استفاده کنیم. این راه‌هایی که در متن‌های قبلی نیز در موردشان صحبت کردیم امتحان خود را پس داده‌اند و فوایدشان ثابت شده است؛ درنتیجه برای کنترل فشارخون کارآمد هستند. با این حال، در صورتی که فشارخون شما بصورت ناگهانی و بیش از حد بالا رفته باشد باید دست از خوددرمانی برداشته و به اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. زیرا خطر سکته و مرگ وجود دارد.

آیا درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه مورد تایید متخصصان هست؟

باید گفت بسیاری از درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد مانند استفاده از مواد غذایی مثل سیر یا گیاهان درمانی مختلف در حیطه طب سنتی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال از نظر علمی ثابت نشده‌اند و می‌توانند در برخی شرایط خطرآفرین باشند.

بهترین کار این است که شما تحت درمان یک متخصص فشارخون خوب قرار بگیرید و راهکارهایی را به‌عنوان درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه استفاده کنید که پزشک معالج به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

توضیحاتی در مورد فشار خون بالا

فشارخون بالا یک بیماری بسیار شایع به‌حساب می‌آید که ممکن است باعث مشکلات سلامتی مختلفی مانند حمله قلبی، زوال عقل، نارسایی قلبی و غیره شود. بنابراین کنترل فشارخون برای داشتن بدنی سالم بسیار مهم است.

دارو راهی آسان برای کنترل مشکلات در بدن است اما عوارض جانبی زیادی دارد، بنابراین پزشکان دارو را برای استفاده درازمدت آن‌قدر مناسب نمی‌دانند. سبک زندگی سالم با مصرف مناسب مواد غذایی ارگانیک و ورزش می‌تواند فشارخون شما را به سطح طبیعی برساند.

علائم فشارخون بالا

در ادامه متن در مورد علایم فشارخون بالا صحبت می‌کنیم. در صورت وجود این علائم حتما در اسرع وقت به یک متخصص فشارخون خوب مراجعه نمایید تا ارزیابی‌های لازم انجام شود. این موارد عبارت‌اند:

سردردهای شدید

خستگی

گیجی

درد شدید قفسه سینه

مشکل در هنگام تنفس

بینایی و سایر مشکلات چشمی

خونریزی بینی

ضربان قلب نامنظم

وجود خون در ادرار

فشار خون بالا چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

فشارخون بالا به طریق‌های مختلفی می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. این بیماری نقش مهمی در آسیب به اندام‌های ضروری بدن مانند قلب، مغز، کلیه‌ها و چشم‌ها دارد. خبر خوب این است که در بیشتر موارد شما می‌توانید فشارخون خود را مدیریت کنید و از وجود چنین آسیب‌هایی به بدن جلوگیری کنید. مهمترین مشکلاتی که این بیماری ایجاد می‌کند، عبارتند از:

سکته قلبی و بیماری قلبی

فشارخون بالا می‌تواند به شریان‌های شما آسیب بزند؛ چراکه باعث کاهش کشش آن‌ها می‌شود. این کاهش کشش باعث می‌شود جریان خون و اکسیژن به قلب کاهش پیدا کند و منجر به بیماری قلبی ‌شود. علاوه بر این، کاهش جریان خون به قلب می‌تواند باعث موارد زیر شود:

درد قفسه سینه

این بیماری آنژین نیز نامیده می‌شود.

حمله قلبی

زمانی حمله قلبی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب شما مسدود ‌شود؛ درنتیجه عضله قلب بدون اکسیژن کافی شروع به مردن می‌کند. هرچه جریان خون دچار انسداد بیشتری شود، آسیب بیشتری هم به قلب وارد خواهد شد.

نارسایی قلبی

این وضعیت به این معنی است که قلب شما نمی‌تواند خون و اکسیژن کافی را به سایر اندام‌ پمپ کند.

سکته مغزی و مشکلات مغزی

فشارخون بالا می‌تواند باعث ترکیدن یا مسدود شدن شریان‌هایی شود که خون و اکسیژن را به مغز می‌رسانند؛ درنتیجه این اتفاق باعث سکته می‌شود. سلول‌های مغزی در هنگام سکته می‌میرند، زیرا اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. سکته مغزی می‌تواند باعث ناتوانی‌های جدی در گفتار، حرکت، سایر فعالیت‌های اساسی و حتی مرگ شود. همچنین داشتن فشارخون بالا به ‌ویژه در میانسالی، با عملکرد شناختی ضعیف‌تر و زوال عقل در آینده مرتبط است.

انواع دمنوش برای فشار خون بالا به عنوان درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

فشارخون یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی است که افراد در هر گروه سنی می‌توانند به آن مبتلا شوند. سطح طبیعی فشارخون برای سلامت کلی، به ویژه سلامت قلب بسیار مهم است. هنگامی که فشارخون افزایش پیدا می‌کند احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز بالا می‌برد. ما در ادامه چند دمنوش برای فشار خون بالا را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند به طور موثر فشارخون بالا را کنترل کنند:

چای سبز

چای سبز بهترین چای برای سلامتی کامل بدن است؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد بر سلول‌ها جلوگیری می‌کند و سلامتی فرد را ارتقا می‌دهد. چای سبز عمدتاً برای کنترل وزن مفید است اما خاصیت این چای فقط کمک به کاهش وزن نیست.

نوشیدن 2 فنجان چای سبز فواید بی‌شماری برای سلامتی بدن ازجمله کنترل فشارخون دارد. چای سبز جریان خون را افزایش می‌دهد که این عامل تأثیر مثبتی بر فشارخون فرد دارد و به‌عنوان درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه و درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد به ‌حساب می‌آید. علاوه بر این چای سبز با کاهش التهاب در بافت‌های قلب نیز مرتبط است.

چای اولانگ

یکی دیگر از انواع دمنوش برای فشار خون بالا چای اولانگ است. این چای ترکیبی از چای سبز و چای سیاه است. محبوبیت چای اولانگ نیز مانند چای سبز رو به افزایش است و بسیاری از مردم در سراسر جهان روزانه آن را مصرف می‌کنند.

چای اولانگ همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در کاهش فشارخون بالا موثر هستند. شما به راحتی می توانید چای اولانگ را در سوپرمارکت‌ها یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید. اما قبل از استفاده حتما در رابطه با این موضوع با پزشک خود مشورت کنید تا تمام ابهاماتتان در مورد مصرف این چای برطرف شود و با خیال آسوده آن را مصرف کنید.

چای هیبیسکوس

این چای دارای برخی از مواد مغذی مهم است که فواید سلامتی استثنایی دارند. چای هیبیسکوس مانند چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که فشارخون را کنترل و از افزایش آن جلوگیری می‌کند. اما اگر برای فشارخون بالا دارو مصرف می‌کنید، بهتر است با پزشک خود در رابطه با نوشیدن این چای مشورت کنید که آیا این اجازه را دارید که چای هیبیسکوس مصرف کنید یا اجازه ندارید. از آنجایی که این چای را همه مصرف نمی‌کنند، ممکن است اثرات مخربی برای بعضی از افراد داشته باشد.

چای سیر

مصرف سیر به ویژه در خانواده‌های هندی بسیار رایج است. سیر تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهد که باعث بهبود اتساع عروق برای گردش خون و کاهش فشار بر قلب می‌شود. سیر علاوه بر متعادل کردن فشارخون، یک غذای عالی برای سلامت قلب نیز هست. از آنجایی که مصرف سیر خام کار آسانی نیست، بهتر است از چای سیر استفاده کنید تا بدون طعم تند آن از تمام فوایدی که دارد بهره‌مند شوید.

روش تهیه چای سیر عبارت‌ است از:

به اندازه دو فنجان آب در ظرف مورد نظر بریزید.

3-4 حبه سیر را در آن بیندازید تا بجوشد.

وقتی آب ظرف به نصف رسید، زیر آن را خاموش کنید.

بگذارید کمی خنک شود و بعد مصرف کنید.

چای سیر در کنترل فشارخون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و همچنین کنترل وزن شگفت‌انگیز است.

چای ریشه سنبل الطیب

در نهایت ما قصد داریم از چای ریشه سنبل الطیب صحبت کنیم که یک نوع چای کمتر شناخته ‌شده و بسیار آرامش‌بخش است. این ریشه به طور گسترده در داروهای آیورودا (طب سنتی هندی) برای کنترل فشار خون و درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد استفاده می‌شود. همچنین به کاهش اضطراب نیز کمک می‌کند.

درمان فشارخون بالا با سیر

همان‌طور که گفتیم یک درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه سیر است. سیر سبزی‌ای است که از زمان‌های قدیم به‌عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش فشارخون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سیر یک داروی بسیار موثر در برابر فشارخون بالا می‌باشد. مطالعات اخیر نیز گویای این حقیقت است که سیر به اندازه داروهایی که برای کاهش فشارخون تجویز می‌شوند، مؤثر است فقط با این تفاوت که عوارض کم‌تری دارد.

مکمل‌های سیر ممکن است فشارخون سیستولیک و دیاستولیک (اعداد بالا و پایین تعیین‌کننده فشارخون) را به ترتیب 6.7 و 4.8 میلی‌متر جیوه کاهش دهند، بدون اینکه عوارض جانبی جدی به وجود آورند.

قابل توجه است که اگرچه اثرات کاهش فشارخون سیر جهانی شده و برای همه ثابت شده است اما اثرات آن در افرادی که فشارخون بالایی دارند نسبت به افرادی که فشارخونشان در محدوده طبیعی قرار دارد، بیشتر است.

درمان فشار خون بالا با سیر چگونه کار می‌کند؟

آلیسین ترکیب فعال اصلی سیر به‌حساب می‌آید که تا حد زیادی مسئول کاهش فشارخون در بدن است. تحقیقات نشان می‌دهند که آلیسین ممکن است از تولید شدن آنژیوتانسین II (ترکیبی که مسئول افزایش فشارخون با سفت شدن یا انقباض رگ‌های خونی است) در بدن جلوگیری کند.

با جلوگیری از تولید آنژیوتانسین II، آلیسین می‌تواند فشارخون را به خوبی کاهش دهد. آلیسین همچنین به نظر می‌رسد تولید سولفید هیدروژن و اکسید نیتریک را نیز افزایش می‌دهد. این دو ترکیب برای کنترل سطح فشارخون بدن بسیار حیاتی و مهم هستند.

علاوه بر این، متخصصان معتقدند که خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی سیر ممکن است به توانایی سیر در کاهش یا جلوگیری از افزایش سطح فشارخون کمک کند.

عوارض سیر بر فشارخون بالا

سیر بیش از 5000 سال است که برای پیشگیری و درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد استفاده می‌شود و گزارشات کمی در مورد عوارض جانبی آن وجود دارد. تا به امروز، اکثر مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های سیر بسیار ایمن هستند. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده در مورد سیر بوی بد آن است.

ناراحتی معده، گاز، رفلاکس یا درد شکم نیز تا حدودی گزارش می‌شود. سایر عوارض جانبی شامل حساسیت مفرط، سردرد، خشکی دهان، سرفه، گُرگرفتگی، زخم‌های دهان و خواب آلودگی هست که البته این موارد بسیار نادراند.

به نظر می‌رسد که عوارض جانبی هنگام خوردن مقادیر زیاد سیر اتفاق می‌افتند و زمانی که از مکمل‌های پودر سیر استفاده می‌شود، وجود عوارض بسیار کاهش پیدا می‌کند. مصرف زیاد سیر، چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل‌ها ممکن است خون را رقیق کند و خطر خونریزی را در صورت ترکیب با داروهای ضدانعقاد افزایش دهد.

درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد

اگر  همراه با فشارخون بالا سردرد هم دارید یعنی اینکه فشار خون شما شدیداً بالا است و حتما باید به پزشک مراجعه کنید یا داروهایی که پزشک برای کنترل فشار خون شما تجویز کرده را مصرف کنید و هر چند دقیقه یک‌بار میزان فشار خونتان را اندازه بگیرید. در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد کارساز نیست؛ چرا که ممکن است باعث بروز مشکلات جدی مانند سکته قلبی یا مغزی شود‌.

سخن پایانی

همان‌طور که در متن بالا اشاره کردیم برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه راه‌های متفاوتی ازجمله انجام ورزش، خوردن سیر، انواع دمنوش‌ها و غیره وجود دارد. این موارد می‌توانند به سرعت فشار خون را پایین بیاورند.

با این حال، باید دقت داشته باشید زمانی که فشار خون شما همراه با سردرد است یا فشارتان بیش از حد بالاست حتما به اورژانس مراجعه کنید و به درمان خانگی فشارخون بالا و سر درد، دمنوش برای فشار خون بالا و درمان فشار خون بالا با سیر اکتفا نکنید؛ چراکه ممکن است مشکلات جدی ایجاد شوند.

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل تحت نظر بهترین متخصصان فشار خون و کنترل بهتر فشار خونتان در طول زمان، به مرکز تخصصی ما مراجعه کنید تا دچار فشارخون بالا و ناگهانی در خانه نشوید یا حداقل احتمال آن کاهش پیدا کند. جهت گرفتن نوبت و ویزیت توسط متخصصان باتجربه این مرکز از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.