شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان فشار خون عصبی

فشارخون بالا همان خون جاری در رگ ها می باشد که خون بیش از حد نرمال و پرفشار دررگ ها جاری می شود و امکان دارد در بیشتر مواقع این نوع فشار، فشارخون عصبی باشد. همچنین اگر بروز علائم فشار خون عصبی، گاهی برای شما اتفاق افتد، جای نگرانی نیست. صرفا به دلیل وجود اضطراب و هیجان وارد شده به افراد، فشار نوع عصبی، بالا یا پایین می رود. همچنین اطلاعات مورد نیاز برای درمان فشار خون عصبی را در ادامه این مقاله توضیح داده ایم ک البته برای درمان فشار خون بالا باید به پزشک مراجعه کنید.

Treatment-neuropathic-hypertension

فهرست مطالب

فهرست مطالب

درمان فشار خون عصبی چگونه است؟

درمان فشارخون عصبی روش های مختلفی دارد و بیماری فشارخون ناشی از استرس یک بیماری زمینه ای نیست، بلکه می تواند در افرادی که به طور کلی مشکل فشارخون ندارند نیز رایج باشد. درمان فشارخون عصبی قابل کنترل است و ضروری است که مبتلایان به درمان این عارضه بپردازند. در غیر این صورت این بیماری (فشار خون عصبی) می تواند منجر به بروز بیماری های خطرناک تری از جمله سکته، افسردگی کلیوی، قلب و… شود

درمان فشارخون عصبی جزو سوالات رایج از پزشکان می باشد و روش های مختلفی برای درمان نیز وجود دارد. در پاسخ به این سوال پرتکرار بایستی اینگونه پاسخ دهیم که بهتر است افرادی که متعددا درگیر بیماری فشارخون عصبی هستند، از خبر های منفی و مواردی که دارای هیجان بالا و استرس نیز می شوند، دوری کنند.

در درمان فشار خون عصبی گرفتن فشارخون الزامی است و باید به علائم فشار خون عصبی بدن توجه کنید. خواب منظم و اندازه نیز در بهبود و کنترل این بیماری تاثیر دارد. همچنین اگر فشار عصبی پرتکراری دارید پیشنهاد می کنیم به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر ایشان تحت درمان فشارخون عصبی  قرار بگیرید.

یکی از اصول مهم برای درمان فشارخون ناشی از استرس این است که سبک زندگی غلط را تغییر دهید. به عنوان مثال، کم خوری کنید و  از تغذیه های ارگانیک ومناسب تری استفاده کنید. برنامه ریزی کنید و علایقتان را به برنامه اضافه کنید.

به عنوان مثال مطالعه کتاب، ورزش کردن، یادگیری یک نوع آلات موسیقی و…)، را در دستور زندگی خود قرار دهید و همچنین می توانید از لباس هایی با رنگ های آرامش بخش درمنزل، محل کار و… استفاده کنید.

از نوشیدن مایعات به اندازه کافی (بهترین گزینه آب) می باشد، ممانعت نکنید و از مصرف داروهایی که پزشک مربوطه برای معالجه تجویز کرده است، به طور منظم استفاده کنید. لازم به ذکر است که باید از مصرف دخانیات (سیگار، الکل و…) دوری کنید.

 

درمان فشار خون عصبی شامل چه مواردی می باشد؟

درمان فشار خون عصبی می تواند به دو صورت (گیاهی و شیمیایی) باشد و به طور کلی همین دو روش برای درمان فشارخون ناشی از استرس  وجود دارد. همانطور که در موارد بالا ذکر کرده ایم، باید به درمان فشار خون عصبی بپردازید تا آسیب بیشتر به دیگر اندام های بدن وارد نشود و مشکلات بدتری را پیش رو نداشته باشید. در پاراگراف بعدی مطالب ارزنده ای در رابطه با داروی های شیمیایی و گیاهی درمان فشارخون عصبی قرار داده ایم.

داروهای مفید برای درمان فشارخون ناشی از استرس با داروهای گیاهی

عرق بومداران (باز کننده عروق می باشد و برای بارداران توصیه نمی شود.)

عرق زیره (زیره سیاه)

عرق زالزالک (دارای آنتی اکسیدان می باشد)

عرق بیدمشک

عرق دارچین یا عرق هل

عرق برگ زیتون

عرق کرفس

عرق رازیانه

عرق بهارنارنج

عرق کاسنی

ریحان

تخم کتان

سیر

زنجبیل

عرق شیرین بیان (بهتر است صبح ناشتا مصرف شود.)

مصرف غذاهای دارای منیزیم (انجیر، انگور، پرتقال و…) و دارای پتاسیم (سبزیجات)

داروهای مفید برای درمان فشار خون عصبی از طریق داروهای شیمیایی

قرص برای درمان فشار عصبی؛ (قرص برای درمان فشار عصبی برای کنترل کردن هیجانات و استرس ها تجویز می شود و می تواند افراد را آرام کند تا روند درمان فشارخون عصبی را به خوبی طی کنند. همچنین افرادی که بیماری نارسایی احتقانی دارند نیز می توانند از قرص برای درمان فشار عصبی استفاده کنند.)

مسدود کننده های بتا (بلوکرها)؛ (مسدود کننده های بتا عبارت انداز: آتنولول، پروپرانولول، آسبوتولول، بیسوپرولول، متوپرولول، کارودیلول و… هستند که برای درمان فشارخون ناشی از استرس  بالا، بیشتر از دو مورد اول استفاده می کنند.

این داروها آدرنرژیک هستند و نمی گذارند آدرنالین بدن با گیرنده های قلب تماس داشته باشند زیرا آدرنالین با هورمون شادی و استرس در ارتباط است و باعث افزایش هیجان ها می شود). همچنین اگر فشارخون ناشی از استرس به دلیل اظطراب، هیجان، کم خوابی، کم آبی بدن، کم تحرکی و… رخ داده باشد، می توانید خود را با داروهای گیاهی برای درمان فشار عصبی در خانه درمان کنید.

عوارض و درمان فشارخون ناشی از استرس بر بدن را توضیح دهید؟

همانطور که قبلا ذکر نمودیم درمان فشارخون ناشی از استرس اگر به تاخیر بیافتد، افراد دچار آسیب های متعددی می شوند. همچنین اکثر افرادی که به بیماری فشارخون ناشی‌از استرس مبتلا هستند، از مشکلات دیگری که شامل آسیب های چشمی، مغزی، قلبی، کلیوی و… هستند نیزرنج می برند و در اکثر افراد دارای بیماری فشارخون عصبی، به مرور زمان این مشکلات پدیدار می شوند.

نکته دیگری که حائز اهمیت می باشد این است که مشکلات فشارخون را باید جدی گرفت و نباید همیشه آن را بنا به فشارخون عصبی گذاشت. افرادی که فشارشان لب مرز است، باید به درمان بپردازند و موضوع را جدی بگیرند زیرا بی اهمیت بودن نسبت به این موضوع عواقب بدتر و خطرناک تری دارد و در صورت گذشت زمان، ممکن است فشار بالاتری گریبان گیر شما شود و اوضاع را خطرناک کند.

بهترین راه تشخیص فشار خون و درمان فشارخون ناشی از استرس  را توضیح دهید؟

بهتر است برای تشخیص فشار خون و درمان فشارخون ناشی از استرس  ابتدا به علائم  مشکوک به وجود آمده در بدن دقت کنید. سپس برای اطمینان خاطر و درمان فشار خون عصبی به دکتر قلب و عروق مراجعه نمایید و روند درمان را طی کنید.

همچنین پزشک مدنظر برای درمان فشارخون ناشی از استرس  در شما، ابتدا در مورد علائم به وجود آمده سوال می پرسد، سپس برای معاینات بیشتر و تشخیص بهتر آزمایشاتی به نام اکوکاردیوگرافی و هولتر تجویز می نماید.

روش درمان فشارخون عصبی بالا را توضیح دهید؟

فشارخون تحت کنترل مغز می باشد و برای درمان فشارخون عصبی ابتدا باید خود را از هیجانات، اظطراب و اختلالات عمومی، وسواسی دور نگه داریم. زیرا ما نمی توانیم فشار خون را کنترل کنیم، به این دلیل که فشار خون زیر نظر مغز می باشد و پس از اطمینان خاطر انجام فعالیت درست بدن به حالت نرمال باز می گردد. پس مهمترین درمان فشار خون عصبی، درمان استرس و اضطراب است.

روش درمان فشار خون عصبی پایین چیست؟

بهتر است برای درمان فشار خون پایین نیز مانند فشار خون بالا ابتدا از استرس و هیجانات دوری کنید. این دوری کردن به این منظور است که زودتر روند بهبودی را طی کنید، وگرنه شاید نتواند به طور مستقیم در پایین آوردن و درمان فشارخون عصبی تاثیر بگذارد.

راه های دیگری در این شرایط وجود دارد که قبلا  نیز در این مقاله ذکر کرده ایم. همچنین برای تمرکز اعصاب، نفس عمیق بکشید، این کار کمک می کند تا افراد آرام شوند.

ورزش کردن می تواند دلیل دیگری برای تمرکزباشد و استرس افراد را از بین ببرد. می توانید باتوجه به شرایط خود ورزش فیزیکی انتخاب کنید. همچنین ورزشی مثل یوگا نیز برای تسلط اعصاب و آرامش افراد مفید است.

سعی کنید خواب کافی داشته باشید و مایعات بدن خود را تامین کنید، همچنین تغذیه مناسب باتوجه به ذائقه خود داشته باشید. بیشتر روی رفتار خود مسلط باشید و در شرایطی که مشکلات فراوانی پیش می آید، به جای غصه خوردن و  غرزدن، منطقی صحبت کنید و موضوع را حل کنید.

آیا داشتن اضطراب می تواند در نحوه درمان پرفشاری خون تاثیر بگذارد؟

بله، همانطور که در مباحث قبل ذکر کرده ایم اضطراب یکی از پیش زمینه ها برای اکثر بیماری ها می باشد. همچنین می تواند در درمان فشار خون عصبی تاثیر به سزایی بگذارد. برای از بین بردن اضطراب راه های بسیاری وجود دارد. این موارد شامل؛ خوردن قرص های کنترل اعصاب، داروهای گیاهی، مشغول بودن به زندگی روزمره و خالی از هیجانات بالا، ورزش مورد علاقه و… هستند.

همچنین اضطراب می تواند یکی از پاسخ های طبیعی بدن به اتفاقات پیش آمده باشد که ممکن است در این شرایط افراد علائمی مانند: عصبی بودن، بی قراری، وحشت، تپش قلب شدید، تعریق، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضعف یا گر گرفتگی، حالت تهوع، سرگیجه و… را داشته باشند.

در برخی از بیماران ممکن است اختلالات اساسی اضطرابی وجود داشته باشد که این اختلال اضطرابی اساسی 4 مورد می باشد.

اضطراب عمومی

اختلال وحشت

اختلال وسواس فکری عملی

اختلال استرس پس از سانحه (ptsd)

 

اقدامات بیماران کلیوی در درمان فشارخون عصبی

فشارخون ناشی‌از استرس در بیماران کلیوی بیشترین امکان بروز را دارد. همچنین این بیماران بایستی قبل از درگیر شدن با فشارخون عصبی، پیشگیری های لازم را انجام دهند و پس از بروز در کنار بیماری کلیوی به درمان هردو مشکل نیز بپردازند.

بیماران کلیوی بیشتر در خطر فشار خون هستند، زیرا کلیه نمی تواند مانند قبل مایعات اضافه را دفع کند، همین موضوع باعث فشار خون می شود. بیماری کلیوی یک بیماری زمینه ای می باشد و تاثیر مستقیم بر روی فشار خون دارد.

درمان فشار خون عصبی برای افرادی که پرکاری تیروئید دارند

افرادی که پرکاری تیروئید دارند نیز مانند بیماران دارای مشکلات کلیوی، در معرض خطر فشارخون عصبی قرار دارند. این افراد با اینکه معمولا لاغر هستند، می توانند دچار این مشکل شوند. بهتر است برای درمان پرکاری تیروئید به پزشک مربوطه مراجعه کنید و با رعایت کردن تغذیه و همچنین تحرک کافی به بیماری خود غلبه کنید.

درمان فشار خون عصبی و تاثیر آن در بارداری

قبل از آغاز توضیحات در این مورد لازم است ذکر کنیم که مادر باردار دارای فشارخون عصبی بالا باید تحت نظر پزشک متخصص باشد و تمام درمان فشارخون عصبی بالا را توسط پزشک انجام دهد.

زیرا فشار خون بالا در مادران باردار بسیارخطرناک است و می تواند برای مادر و نوزاد مشکلاتی ایجاد کند. بهتر است بدانید مادر باردار باید هر نوع مواد خوراکی را باتوجه به فشار خون بالا نیز مصرف کند تا مشکلات بیشتری را به وجود نیاورد.

چاقی و درمان فشار خون عصبی بالا

چاقی یکی از عوامل مهم در فشار خون می باشد. معمولا درصد بیشتر ایران را افراد چاق تشکیل داده اند. چاقی خود می تواند خطرناک باشد و بیماری هایی مانند کبد چرب، دیابت و فشارخون بالا را به وجود آورد و همچنین با گذاشتن اثرات منفی بر روی اجزای بدن، فشار خون حالت طبیعی را از بین ببرد. پس بهتر است برای درمان فشارخون عصبی ابتدا این بیماری های زمینه ای که باعث اختلالات بدن می شوند را درمان کنید و وزن خود را به تعادل برسانید.

 

 

درمان فشار خون عصبی و تاثیر مستقیم دخانیات و مشروبات الکلی

افرادی که دخانیات، شامل سیگار و قلیان مصرف می کنند نیز جزو افرادی هستند که بیشتر در معرض بیماری فشارخون ناشی‌از استرس قرار می گیرند. بهتر است از دخانیات دوری کنید تا درگیر مشکلات فشارخون نشوید. زیرا با مصرف این دخانیات عوارض جبران ناپذیری برای بدن ایجاد می شود و درمان فشارخون ناشی از استرس  در شما سخت تر انجام می شود.

همچنین الکل نیز به روند بالا رفتن فشارخون مانند دخانیات، کمک می کند و باعث چرب شدن کبد نیز می شود. اگر به صورت پرتکرار مشروبات الکلی استفاده کنید، احتمال فشارخون بالا را در خود افزایش می دهید و سلامت خود را به خطر می اندازید.

 

درمان فشارخون ناشی از استرس  و تاثیر کم تحرکی در فشار خون

همانطور که قبلا توضیح داده ایم، ورزش نکردن در فشارخون ناشی‌از استرس تاثیر دارد. در بیشتر موارد برای درمان فشار خون عصبی، تحرک یا همان ورزش های فیزیکی در نظر گرفته می شود تا سلامتی فشارخون در افراد حفظ شود. این بیماری بیشتر در افرادی که شغل های پشت میزنشینی دارند و کسانی که ورزش نمی کنند رایج تر است. پس بهتر است که کم تحرکی را کنار بگذارید و برای سلامتی خود با برنامه ریزی درست تحت نظر مربی ورزش کنید.

درمان فشار عصبی در خانه به چه صورتی می باشد؟

تا اینجا به طور کلی توضیح دادیم که چگونه به درمان فشار خون عصبی بپردازید. در ادامه درباره درمان فشار عصبی در خانه اطلاعاتی ارائه خواهیم نمود. افرادی که دچار فشارخون عصبی و یا فشارخون بالا هستند، بهتر است روزانه بیشتر از یک قاشق چای خوری نمک میل نکنند و در رژیم غذایی خود از غذاهای کم چرب استفاده کنند. البته از غذاهای کم چربی که دارای فیبر هستند مثل برنج سبوسدار، میوه و سبزیجات که در کاهش فشارخون و درمان فشارخون عصبی حائز اهمیت هستند، استفاده نمایند.

همانطور که درموارد فوق ذکر کرده ایم در درمان فشار عصبی در خانه بهتر است سبک تغذیه خود را تغییر دهید و در رژیم غذایی خود زرشک، آبلیمو، سیر ترشی قرار دهید که این موارد هرکدام اهمیت های بسیاری در درمان کاهش فشار خون نیز دارند.

قرص برای درمان فشار عصبی معرفی کنید؟

یکی از بهترین داروها برای فشار عصبی قرص است که اهمیت قرص برای درمان فشار عصبی برای همگان مبرا است. قرص نیترات زیر زبانی است که در عرض 5 دقیقه باعث کاهش فشار خون بالا نیز می شود. این دارو علاوه بر درمان، عوارض نیز دارد. یکی از شایع ترین عوارض قرص نامبرده، سردرد است زیرا باعث گشاد شدن عروق مغز می شود.

همانطور که می دانید یک قرص برای درمان کافی نیست. در بیشتر مواقع، کادر درمان  قرص های بلاکر نیز تجویز می کنند که از جمله این موارد می توان به (آسبتولول، بیسوپرولول، کارودیلول، پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول و همچنین قرص های تخصصی دیگر) اشاره نمود.

فشار خون طبیعی یا نرمال 80/120 می باشد. همچنین اگر گاهی اوقات با گرفتن فشار متوجه شوید که فشار 90/140 است، یعنی فشار خون بالا رفته است و قرص برای درمان فشار عصبی لازم است.

 

علائم فشار خون عصبی چیست؟

فشارخون ناشی‌از استرس در بیشتر افراد وجود دارد که کنترل نکردن این فشارخون عصبی، پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه دارد. همه افراد باید به علائم مشکوکی که به تازگی در بدن خود رخ می دهد، توجه داشته باشند زیرا علائم، همان پیام هایی هستند که بدن در مقابل بیماری نشان می دهد و باعث اطلاع فرد بیمار می شود. از جمله این پیام ها:

خون دماغ

خستگی یا سرگیجه

سردرد های شدید

مشکل بینایی

مشکلات تنفسی

ضربان قلب نامنظم

خون در ادرار

درد قفسه سینه، گردن یا گوش.

سخن آخر

در آخر همه افراد باید به سلامتی خود اهمیت دهند و به علائم یا پیام های بدن توجه کنند تا بتوانند از بروز بیماری های خطرناک جلوگیری کنند.

همچنین افرادی که دچار اضطراب و هیجان های بالایی می شوند، خود را کنترل کنند و  باتوجه به مواردی که در مقاله فوق ذکر شد از این مشکلات دوری کنند. همچنین به طور کلی دو روش برای درمان فشار خون عصبی (گیاهی و شیمیایی)، در متن مقاله ذکر شد.

اما پیشنهاد می کنیم برای پیگیری پروسه درمان به پزشکی که دارای مهارت باشد، مراجعه نمایید. همچنین بهتر است برای نتیجه بهتر درمان فشارخون ناشی از استرس ، ابتدا بیماری های زمینه ای که شدت بیماری فشارخون را افزایش می دهند را درمان و از بین ببرید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس