شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان استرس و تپش قلب

همه ما در طول زندگی، بارها هنگام استرس با علائمی همچون تنگی نفس و تپش قلب مواجه شده ایم. گاهی همزمان با این نشانه های بدنی و روانی فرد به شدت نگران سلامتی خود می شود. لازم به ذکر است که این علائم در اکثر مواقع، واکنش طبیعی بدن برای صیانت از ذات می باشد. اگر شما نیز برایتان این سوال ایجاد شده است که در چه مواقعی این علائم خطرناک هستند، مقاله حاضر را تا انتها مطالعه نمایید. در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با درمان استرس و تپش قلب آشنا سازیم برای درمان تپش قلب باید به متخصص مراجعه کنید.

 

Treatment-stress-heart-palpitations

 

 

علت استرس و تپش قلب چیست؟

اگرچه اضطراب و ضربان قلب ممکن است هشدار دهنده باشد، اما همیشه خطرناک نیست. لازم به ذکر است که این علائم دلایل مختلفی دارند. ضربان قلب ممکن است ناشی از اضطراب یا حتی مشکل قلبی حاد باشد. لذا ملاک های مختلفی وجود دارند که میزان خطرناک بودن این علائم را تعیین نمایند. در این بخش قصد داریم پیش از بررسی راه های درمان استرس و تپش قلب، علت این علائم را بیان کنیم.

موقعیت های خاص

بدن انسان در مواجهه با برخی موقعیت های نگران کننده و یا ترسناک، سیستم عصبی سمپاتیک را به صورت خودکار فعال می کند. همزمان با شروع فعالیت این سیستم و بروز تغییراتی در سطح هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین، فرد علائمی مانند استرس، ضربان قلب، تنگی نفس، اختلال در دستگاه گوارش و… را تجربه می کند.

کمبود آب در بدن

شاید برایتان جالب باشد اما کم آبی در بدن به عنوان علت اضطراب و تپش قلب و تنگی نفس محسوب می گردد. کاهش میزان آب در بدن منجر به کاهش فشارخون و به هم خوردن تعادل الکترولیت ها می شود. ضربان قلب در چنین شرایطی بالا رفته و فرد احساس استرس می کند. اگر پیش از این به میزان آب دریافتی بدن خود بی توجه بوده اید، توصیه می کنیم، قبل از درمان استرس و تپش قلب، این موضوع را در اولویت قرار دهید.

رژیم غذایی خاص

برخی مواد غذایی می توانند به صورت مستقیم علت اضطراب و تپش قلب و تنگی نفس در انسان باشند. گاهی نیز مواد موجود در غذاها به صورت غیرمستقیم و با تاثیر بر قندخون فرد، علائمی مانند افزایش ضربان را ایجاد می کنند. به عنوان مثال نوشیدنی های انرژی زا و حاوی کافئین، باعث افزایش ضربان قلب می شوند.

دقت کنید که گاهی تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی برای رسیدن به تناسب اندام، ممکن است فرد را دچار آلرژی و به دنبال آن ضربان قلب نماید. در چنین شرایطی، توقف رژیم غذایی و مراجعه به پزشک متخصص تغذیه، جهت درمان استرس و تپش قلب، ضرورت دارد.

داروها

داروهای مختلفی برای درمان انواع بیماری ها تجویز می گردند. برخی از این داروها علاوه بر اثرات مفید درمانی، عوارض جانبی خفیفی را نیز ایجاد می نمایند که احساس اضطراب و ضربان قلب از جمله آن ها است. همچنین این اختلال می تواند حاصل تداخل چند نوع داروی مصرف شده، توسط فرد باشد. در صورت رو به رو شدن با چنین علائمی بایستی، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

سوء مصرف مواد مخدر

مصرف داروهای اعتیادآور و محرک سیستم عصبی، علائمی مانند استرس، بی قراری، انرژی زیاد و تپش قلب را ایجاد می نماید. کوکائین، آمفتامین، ماری جوانا و اکستازی از جمله این مواد می باشند.

تغییر در سطح هورمون ها

تغییر در سطح هورمون ها اصلی ترین علت اضطراب و ضربان قلب شناخته می شود چرا که هورمون ها در حفظ تعادل بدن نقش مهمی دارند. قابل توجه ترین تغییرات هورمونی در بانوان مشاهده می شود. دوران قاعدگی، حاملگی و یائسگی شدیدترین تغییرات را به وجود می آورند. احساس ضربان قلب عمدتا حاصل عدم توازن و تعادل در هورمون استروژن می باشد.

تیروئید

غده تیروئید با استفاده از هورمون های تیروکسین، سرعت فعالیت سلول های بدن را کنترل می کند. از این رو پرکاری تیروئید به عنوان علت اضطراب و تپش قلب و تنگی نفس شناخته می شود.

ورزش

ورزش مجموعه ای از فعالیت های فیزیکی می باشد که می تواند افراد را از ابتلا به انواع بیماری ها مصون نگاه دارد. ورزش حتی به عنوان یک راه درمانی در طب فیزیکی، مورد استفاده قرار می گیرد. نکته حائز اهمیت این است که انجام ورزش های غیراصولی یا اقدام به ورزش به صورت ناگهانی، ممکن است به دستگاه گردش خون فشار وارد کرده و باعث علائمی همچون ضربان قلب گردد.

آنمی

خون با استفاده از سلول های هموگلوبین، اکسیژن را به همه بافت های بدن می رساند. در صورتی که بدن با کمبود آهن مواجه شود، تولید سلول های هموگلوبین کاهش یافته و در نتیجه فرآیند اکسیژن رسانی به اندام ها کند می شود. بدن در واکنش به این اتفاق، ضربان قلب را بالا می برد. به همین دلیل، احساس اضطراب و ضربان قلب و تنگی از علائمی هستند که توسط افراد مبتلا به کم خونی گزارش می شوند.

اختلالات و ناراحتی های قلبی

گاهی احساس ضربان قلب و استرس می تواند هشداری جدی قبل از وقوع یک مشکل در عملکرد قلب باشد. لذا در صورتی که با این علائم رو به رو شدید و علتی برای آن نیافتید، به پزشک مراجعه کرده و در جهت درمان اقدام نمایید.

حملات وحشت زدگی

اختلال پنیک یا حمله وحشت زدگی نوعی اختلال اضطرابی می باشد که دلایل مختلفی را در برمی گیرد. اما تحقیقات نشان می دهند که تجربه تروما در زندگی، اصلی ترین دلیل بروز این اختلال است. اضطراب و ضربان قلب و تنگس نفس از علائم بارز حملات وحشت زدگی می باشد.

علت استرس و تپش قلب در خواب چیست؟

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که که با احساس ضربان قلب و استرس از خواب بیدار شده باشید. بسیاری از اوقات نیز، اطرافیانتان شاهد ضربان قلب و انقباض قفسه سینه شما در خواب هستند. این حالت ممکن است علاوه بر موارد مذکور در قسمت فوق، دلایل دیگری نیز داشته باشد. در این بخش بنا داریم شما را با سایر علل اضطراب و ضربان قلب در خواب آشنا سازیم، چرا که آگاهی از این علل، در جهت درمان اضطراب و تپش قلب، بسیار قابل توجه است.

نگرانی زیاد

نگرانی بیش از حد بابت مسائل مختلف زندگی، منجر به بهم خوردن توازن هورمون ها و به دنبال آن ایجاد اضطراب و ضربان قلب می شود. فرد ممکن است در این حالت احساس تنگی نفس نیز داشته باشد.

خوردن قند قبل از خواب

خوردن مواد غذایی شیرین قبل از خواب، با احساس استرس و تپش قلب و تنگی نفس همراه است، چرا که خوردن این مواد، باعث افزایش قندخون و در نتیجه افزایش ضربان قلب می شوند.

خواب ناکافی

طبق تحقیقات انجام شده، کمبود خواب با ضربان قلب رابطه مستقیمی دارد. خواب دارای دو مرحله REM و NREM می باشد. ضربان قلب در مرحه نان رم، کاهش می یابد و پس از بیدار شدن، مجددا افزایش پیدا می کند. با این حساب می توان حدس زد که کوتاه شدن کل زمان خواب و به دنبال آن کوتاهی مرحله نان رم، باعث احساس اضطراب و تپش قلب و تنگی نفس می شود.

آپنه خواب

آپنه خواب یکی از انواع اختلالات خواب می باشد که در این صورت تنفس فرد مبتلا، دائما متوقف می گردد. درمان اضطراب و تپش قلب، در این حالت منوط به درمان اختلال آپنه خواب می باشد.

فیبریلاسیون دهلیز

بروز اختلال در سیگنال های الکتریکی قلب، موجب ضربان غیرطبیعی می شود و فرد دائما احساس اضطراب و ضربان قلب می کند.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت بایستی برای درمان استرس و تپش قلب، جهت درمان بیماری دیابت اقدام نمایند. ارتباط این بیماری با ضربان قلب به حدی زیاد است که معمولا احساس ضربان قلب را جزو اولین علامت های ابتلا به دیابت می دانند.

بالا بودن دمای بدن

به طور معمول کسانی که جهت درمان اضطراب و تپش قلب اقدام می کنند، در معاینات بالینی، دارای تب هستند. لذا در صورتی که علائمی مانند اضطراب و تپش قلب و تنگی نفس، مواجه شدید، با استفاده از روش های مناسب، دمای بدن خود را به حد نرمال برسانید، ولی اگر علائم کاهش نیافت، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

دیدن کابوس

دیدن کابوس در خواب، طبیعی ترین علت ضربان قلب می باشد. درمان اضطراب و ضربان قلب در این مورد ضروری نمی باشد، مگر در شرایطی که این حالت بارها تکرار شود.

فلج خواب

دراین حالت شخص احساس می کند که توانایی تکان دادن عضلات خود را پس از بیدار شدن، ندارد. محققان هنوز به علل دقیق این رخداد پی نبرده اند ولی حدس می زنند عواملی همچون اختلالات اضطرابی، خوابیدن به پشت، فشارخون بالا و ژنتیک در بروز این حالت نقش دارند. اضطراب و ضربان قلب و تنگی نفس از جمه علائم گزارش شده در این نوع از اختلال خواب می باشد. شایان ذکر است که درمان اضطراب و ضربان قلب در این اختلال بسیار حائز اهمیت است.

مصرف داروهای خاص قبل ازخواب

استفاده از داروهایی مثل قرص سرماخوردگی، فشارخون، قلب، افسردگی و اضطراب، استروئیدی تنفسی، آسم و… می تواند عامل اضطراب و ضربان قلب و تنگی نفس باشد. در این شرایط، در میان گذاشتن وضعیت موجود با پزشک معالج خود جهت درمان استرس و تپش قلب، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

درمان استرس و تپش قلب

اقدام فوری جهت درمان اضطراب و ضربان قلب، می تواند از عوارض خطرناک و جبران ناپذیر این علائم جلوگیری نماید. ایست قلبی، بی هوش شدن، نارسایی قلبی و سکته مغزی از عوارض عدم درمان اضطراب و ضربان قلب می باشد. به طور معمول پزشک معالج با استفاده از راه های تشخیصی مانند تست نوار قلب، اکوی قلبی و مانیتورینگ هولتز، به علت ضربان قلب شما پی می برد و با تجویز قرص و داروی مناسب به درمان اضطراب و ضربان قلب می پردازد.

درمان استرس و تپش قلب از نظر طب سنتی

شاید برایتان جالب باشد که با استفاده از داروهای گیاهی می توان به درمان اضطراب و ضربان قلب پرداخت. در این راستا می توانید بعد از یافتن علت اضطراب و ضربان قلب و تنگی نفس، با مراجعه به متخصص طب سنتی، از داروهای مخصوص گیاهی استفاده کنید. در ادامه، برای آشنایی با این داروهای گیاهی همراه ما باشید.

دمنوش برای استرس و تپش قلب

بدیهی است که اکثریت مردم در جهان، پیش از اقدام به درمان اضطراب و ضربان قلب به روش پزشکی، به دنبال راه های سنتی می گردند. در این راستا استفاده از دمنوش برای استرس و تپش قلب، یک راه دردسترس و آسان برای آرامش فرد می باشد. در ذیل این بخش، تلاش کرده ایم تا شما را با انواع این دمنوش ها برای درمان استرس و تپش قلب، آشنا سازیم. دقت فرمایید که نوشیدن دم کرده های زیر مشروط به اجازه متخصص تغذیه و یا طب سنتی می باشد.

دمنوش به لیمو

از جمله خواص به لیمو تاثیر آن در رفع تب و ایجاد آرامش می باشد. هر دوی این ویژگی ها در نهایت باعث درمان اضطراب و ضربان قلب می گردند.

سنبل الطیب

دمنوش رزماری می تواند در تقویت وضع عمومی قلب و در نتیجه جلوگیری از ایجاد استرس و تپش قلب و تنگی نفس، بسیار مفید باشد.

دمنوش زالزالک

به طور معمول پیشنهاد اکثر حکمای طب سنتی برای درمان اضطراب و تپش قلب، استفاده از دم کرده زالزالک می باشد. این گیاه با تقویت قلب و رفع گرفتی شریان ها، ضربان قلب را نرمال می سازد.

دمنوش نعناع

لازم است بدانید که مصرف دمنوش نعناع و همچنین بوییدن آن می تواند، در کاهش ضربان قلب شدید بسیار موثر باشد. همچنین قرار دادن این سبزی معطر کنار غذا، روشی دلپذیر و مفیدی جهت درمان استرس و ضربان قلب است.

دمنوش بهار نارنج

دمنوش رزماری از طریق تاثیر به سزایی که روی رفع مشکل کم خونی و بی خوابی می گذارد، در درمان اضطراب و ضربان قلب موثر است.

دمنوش استخودوس

استخودوس گیاهی با عطر عالی و طغم تلخ می باشد. دمنوش این گیاه تاثیر اعجازانگیزی در درمان اضطراب و ضربان قلب دارد.

دمنوش زعفران

کمتر کسی وجود دارد که تاثیر دمنوش زعفران را در ایجاد آرامش و از بین بردن اضطراب نداند. لذا شما کاربران گرامی می توانید، با مشورت متخصص طب سنتی، از این دمنوش خوشمزه استفاده کنید.

دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان می تواند پمپاژ غیرطبیعی قلب را تنظیم کند و از این رو جهت درمان اضطراب و ضربان قلب مفید می باشد.

دمنوش بادرنجبویه

این گیاه به روش های مختلفی اعم از دمنوش، عصاره، روغن و اسانس تهیه می شود که شما عزیزان قادر هستید با مصرف هرکدام از موارد مذکور، به درمان استرس و تپش قلب خود بپردازید.

دمنوش دارچین

دارچین به علت دارا بودن مواد معدنی همچون پتاسیم و منیزیم، در کاهش جمع شدن لیپوپروتئین ها در رگ، بهبود وضعیت فشار خون و درمان استرس و تپش قلب موثر است.

سایر روش های سنتی برای درمان استرس و تپش قلب

در این بخش تلاش کردیم تا علاوه بر دمنوش، مهمترین روش های درمان استرس و تپش قلب را به نگارش درآوریم. مجددا تاکید می کنیم که استفاده از هرگونه روش درمانی، بدون مشورت با افراد متخصص اجتناب نمایید.

تکنیک مانور والساوا

در این تکنیک با تحریک عصب واگ، می توانید ضربان خود را به سرعت به حال عادی بازگردانید. به صورتی که در آغاز، می بایست بینی خود را بگیرید. در حالی که دهان خود را بسته اید. تلاش کنید تا هوای داخل ریه ها را از آن ها خارج نمایید. در این وضعیت، ضربان قلب ابتدا زیاد شده و سپس کاهش می یابد.

سرفه

سرفه کردن دریک بازه زمانی کوتاه می تواند، ضربان قلب را به حالت عادی بازگرداند و تکنیک به عنوان درمان اضطراب و تپش قلب شناخته می شود.

نوشیدن آب خنک

تامین آب کافی بدن، باعث بهبود جریان خون در قلب و درمان اضطراب و تپش قلب و تنگی نفس می شود.

تنفس عمیق

قطعا نیازی به توضیح ندارد که کشیدن نفس عمیق تا چه اندازه در درمان استرس و تپش قلب موثر است. حدس می زنیم که   اکثر انسان ها به صورت ذاتی می دانند که بایستی در هنگام نگرانی و اضطراب نفس های عمیق بکشند تا تنگی نفس ایجاد شده طی کاهش ضربان قلب، جبران شود.

عصاره چغندر

از آن جایی که مصرف مواد غذایی دارای منزیم، سبب بهبود وضعیت قلب می شود، خوردن شیره چغندر که سرشار از آهن، منیزیم و کلسیم است، می تواند در درمان اضطراب و تپش قلب موثر باشد.

استفاده از تکنیک های ریلکسیشن

انجام فعالیت هایی تحت عنوان روش های آرام سازی، مانند مدیتیشن، یوگا، تخیل فعال، نوشتن خاطره و… در پیشگیری و درمان استرس و تپش قلب بسیار موثر است.

ورزش کردن

ورزش هایی از جمله دوچرخه سواری، لکه دویدن، شنا کردن و پیاده روی در درمان اضطراب و تپش قلب بسیار تاثیر دارد.

سخن آخر

در مقاله حاضر سعی کردیم، شما را از انواع درمان استرس و تپش قلب، مطلع سازیم. نکته مهم در مشاهده تغییرات بدنی از جمله استرس و تپش قلب و تنگی نفس، این است که با بی توجهی از این نشانه ها نگذرید، زیرا این علائم ممکن است زنگ خطری برای بروز یک بیماری قلبی خطرناک باشد لذا عدم دقت شما به آن موضوع، عواقب زیان باری را برایتان ایجاد می کند.

امید است پس از مطالعه مطالب ارزنده فوق، بتوانید بیشتر از گذشته به علائم غیرعادی بدن خود حساس باشید و از روش های اشاره شده در مقاله، بهره مند گردید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس