شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

قرص فشار خون بالا

فشارخون بالا به دلیل احتمال آسیب رساندن به شریان‌ها و افزایش احتمال بیماری‌هایی چون سکته قلبی و مغزی نیازمند تشخیص به موقع برای جلوگیری از بروز مشکلات عدیده‌ای است که این بیماری پدید می آورد. درمان و کاهش فشارخون معمولا با قرص فشار خون بالا صورت می گیرد. استفاده از داروی مناسب و داشتن رژیم غذایی سالم، اصلاح سبک زندگی و فعالیت مناسب بدنی در تنظیم فشار موثر است. داروی مناسب به عنوان درمان فشار خون بالا باید با تجویز پزشک متخصص و بر اساس شرایط بیمار تجویز شود.

High-blood-pressure-pills

اهمیت مصرف قرص فشار خون بالا

بیماری پرفشاری خون با نام فشارخون بالا در بین افراد زیادی رایج است. این بیماری ممکن است تا مدت طولانی بدون هیچ علامتی وجود داشته باشد و فرد متوجه آن نشود. پیشرفت تدریجی این بیماری باعث شده که به آن قاتل خاموش گفته شود. فشارخون بالا می ‌تواند به شریان‌ ها و عروق خونی آسیب برساند و از عوامل خطر اصلی حملات قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، بیماری‌ های عروق محیطی و بیماری‌ های کلیوی می باشد. از همین رو رویکردهای درمانی متفاوتی برای درمان فشارخون بالا ارائه می‌شود که یکی از آنها قرص فشار خون بالا است.

بهترین دارو برای فشار خون بالا

در ادامه به انواع قرص فشار خون بالا اشاره شده و لیستی از بهترین دارو برای فشار خون بالا ارائه شده است:

دیورتیک ها (ادرار آور)

دیورتیک ها سبب افزایش ادرار و کاهش سدیم (نمک) و مایعات بدن می گردند. این عمل در کنترل فشارخون بالا کمک خواهد کرد، زیرا حجم خون را کاهش می دهد. در برخی موارد فشار خون های خفیف ممکن است با مصرف دیورتیک ها به تنهایی درمان شوند، اما شیوه ی رایج تر استفاده از این دارو ها در ترکیب با دیگر داروها می باشد. انواع دیورتیک ها شامل

Bumetanide ، Chlorthalidone ، Indapamide ، Methyclothiazide ،  (Metolazone (Mykroz , Zaroxolyn ، Ethacrynate ، Furosemide ، (Hydrochlorothiazide HCTZ (Esidrix , Hydrodiuril , Microzide و (Torsemide (Demadex می گردند.

عوارض جانبی دیورتیک ها

یکی از عوارض جانبی داروهای دیورتیک، از دست دادن پتاسیم بوده که همراه با سدیم در ادرار دفع می گردند. پتاسیم برای حرکت مناسب عضلات ضروری بوده و کمبود این ماده ی معدنی سبب احساس خستگی، ضعف، گرفتگی پا و حتی مشکلات قلبی می گردد.

به همین جهت بیماری که با مصرف دیورتیک ها درمان شود، باید در کنار آن از مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند آب پرتقال و موز استفاده کرده یا می تواند از مکمل های پتاسیم استفاده نماید. بعضی از دیورتیک ها جهت رفع مشکل دفع پتاسیم پیشرفت هایی کردند، که این دسته از داروها دیورتیک های صرفه جو پتاسیم نام داشته و شامل داروهای amiloride، spironolactone و triamterene می گردند.

همچنین دیورتیک های ترکیبی وجود دارند که شامل دیورتیک های صرفه جو در پتاسیم و دیورتیک های سنتی می گردند. این دارو های شامل  hydrochlorothiazide HCTZ، amiloride hydrochloride و spironolactone هستند.

بتابلاکرها

یک نمونه دیگر از بهترین دارو برای فشار خون بالا بتابلاکرها هستند. بتابلاکرها با عملکرد مستقیم روی قلب، سبب کاهش فشارخون می گردند. این داروهای کاهنده ی فشارخون، سبب کاهش ضربان قلب و قدرت پمپاژ قلبی توسط کاهش حجم خون شده و شامل داروهای اسبوتولول، آتنولول، بیس اُپرولول، کارودیلول که هم آلفا بلاکر و هم بتا بلاکر است، اسمیلول، لابتولول که هم آلفا بلاکر و هم بتا بلاکر است، لابتولول که هم آلفا بلاکر و هم بتا بلاکر است، متوپرولول و متوپرولول سوکسینات، پنبوتولول سولفات، نادولول، سوتالول، HCTZ، نِبیولول و بیوپرولول که هم بتابلاکر و هم دیورتیک می شوند.

مهارکننده های ACE

آنژیوتانسین یک هورمون درون بدن سبب تنگی عروق خونی می گردند. مهارکننده ACE سبب کاهش تولید آنژیوتانسین شده و این کار هم به نوبه ی خود فشارخون را کاهش می دهد. این دسته از قرص فشار خون بالا شامل بنزپریل هیدروکلراید، قرص فشارخون کاپتوپریل، Enalapril Maleate، فوسینوپریل سدیم، لیزینوپریل، Moexipril، پرینیدوپریل،کوییناپریل هیدروکلراید و تراندولاپریل می گردند.

بلوک کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین ۲

یک نمونه دیگر از بهترین دارو برای فشار خون بالا مسدود کننده گیرنده‌ی آنژیوتانسین است. هورمون آنژیوتانسین سبب تنگ شدن عروق خونی می گردد، اما برای انجام این کار به محلی برای اتصال نیاز خواهد بود و مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین ۲ وارد عمل خواهند شد. آن ها از اتصال آنژیوتانسین به گیرنده اش جلوگیری کرده و همین امر به کاهش فشارخون کمک می نماید. داروهای مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین ۲ شامل Azilsartan ، Candesartan ، Eprosartan mesylate ، ایربسارتن، المسآرتان، لوزارتان و قرص فشار سینومیکس می گردند.

مسدودکننده های کانال کلسیمی

کلسیم، کشش و قدرت انقباضی قلب و عروق خونی را افزایش خواهد داد. ورود آن ها به درون عضله ی صاف، این اثر را کاهش داده و مسدودکننده های کانال کلسیمی با شل کردن عروق خونی و کاهش ضربان قلب باعث کاهش فشارخون می گردند. این قرص فشار خون بالا شامل آمیلودیین بیسیلات، hydrochloride ،  Clevidipine ، Diltiazem  ، فلوپیدین، نیمودیپین، نیزولدیپین، ایزرادیپین، نیکاردیپین، نیفه دیپین و وارپامیل هیدروکلراید می گردند.

آلفابلاکر ها

آلفابلاکرها سبب گشاد شدن عروق خونی شده و فشارخون را کاهش می دهند. این داروها سبب می شوند فشارخون فرد نرمال شود. همچنین این داروها برای درمان بزرگ شدن پروستات در آقایان توصیه شده و شامل داکسازوسین میسیلات، پرازوسین هیدروکلراید و ترازوسین هیدروکلراید می شوند.

آگونیست گیرنده ی آلفا-۲

آلدومت، یک قرص فشار خون بالا قدیمی بوده که همچنان تجویز می شود. این دارو برای کاهش فشارخون در سیستم عصبی مرکزی تجویز شده و خط اول درمانی فشارخون حاملگی است.

آگونیست های مرکزی

بعضی از داروهای فشارخون به جای این که روی سیستم قلبی عروقی اثر بگذارند، روی سیستم عصبی مرکزی عمل می نمایند. به همین جهت این داروها سبب خواب آلودگی خواهند شد و شامل کلونیدین هیدروکلراید و گوانفاسین هیدروکلراید می گردند.

مهار کننده های محیطی آدنرژیک (سمپاتیک)

در گذشته انواع قرص فشار خون بالا خیلی کم بودند. مهار کننده های محیطی آدنرژیک در مغز بر روی پیام هایی که سبب انقباض عروق می گردند، کار کرده و این داروها معمولا زمانی استفاده می شوند که دیگر داروهای فشارخون برای درمان فشارخون موثر نبوده و شامل گوانادرل، گوانتیدین مونوفسفات و رزرپین می شوند.

وازودیلاتورها

این داروها عضلات دیواره ی عروق را شل کرده و سبب افت فشارخون می گردند. معمولا این داروها به تنهایی استفاده نشده و داروی ماینوکسیدیل فقط در موارد فشار خون شدید استفاده می گردد. هیدرالازین و ماینوکسیدیل از گشاد کننده های عروقی می باشند.

بهترین زمان مصرف قرص فشار خون بالا

تحقیقات نشان می دهد زمانی که افراد داروهای فشارخون زمانی را در شب مصرف می کنند، نتیجه بهتری می گیرند و بهترین زمان مصرف قرص فشار خون هنگام شب است. این امر تا حد زیادی به دلیل مفهومی به نام کرونوتراپی می باشد.

این رویکردی برای زمان بندی درمان پزشکی بر اساس ریتم شبانه روزی، چرخه طبیعی تغییرات فیزیکی بدن می باشد. این نکته برای یافتن بهترین زمان مصرف قرص فشار خون بالا برای درمان سایر بیماری ها از جمله آپنه خواب، بیماری مزمن کلیوی و دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.

تحقیقات نشان داده که فشارخون از یک ریتم روزانه پیروی کرده و در طول روز بالاتر می رود و در شب به هنگام خواب پایین می آید. از آنجایی که فشارخون در صبح معمولا به بیشترین میزان خود می رسد، مردم اغلب داروهای خود را در آن زمان مصرف می کنند.

از آنجایی که بیشتر داروهای ضد فشارخون سبب افزایش ادرار می گردند، افراد معمولا ترجیح می دهند آن ها را در اوایل روز مصرف نمایند. با این وجود، افزایش سن، ممکن است یک الگوی فشارخون به نام عدم فرو رفتن ایجاد کند. فشار خون بدون فرورفتگی ممکن است در طول شب بالا بماند. افراد بالای ۵۰ سال و با فشارخون بالا بیشتر مستعد عدم فرو رفتن می باشند.

فشارخون بدون کاهش یک مشکل است زیرا یک عامل خطرناک برای بیماری هایی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی می باشد. کنترل فشارخون در طول شب در کاهش خطر موثر می باشد.

چنان چه داروی بیمار پیش از زمان مصرف نوبت بعدی از بین برود، ممکن است فشارخون بیمار برای چند ساعت در هنگام خواب افزایش یافته و یا با فشارخون بالا بیدار شود. مصرف قرص فشار خون بالا پیش از خواب می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک نماید.

در افرادی که چرخه خواب طبیعی دارند، حفظ برنامه زمانی داروهای کنترل فشارخون به راحتی صورت می گیرد زیرا افزایش و کاهش فشارخون ثابت می باشد. چنان چه فرد در مورد بهترین زمان مصرف قرص فشار خون مطمئن نباشد باید با پزشک متخصص خود مشورت نماید.

برخی از داروها هستند که فرد می تواند هر زمانی آن ها را مصرف کند اما بدون نظارت و تجویز پزشک نمی توان زمان مصرف آنها را سر خود تغییر داد . به طور مثال باید به تداخل با سایر داروها، غذا ها و نوشیدنی ها توجه شود.

با مصرف قرص فشار خون بالا به طور مداوم و منظم، دارو بهترین نتیجه را برای فرد به همراه خواهد داشت. بنابراین ایجاد هرگونه تغییر در زمان مصرف، باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

داروی فشار خون گیاهی

فشارخون بالا عارضه ای است که افراد بسییاری در سرتاسر جهان به آن دچار هستند. افراد در صورت داشتن فشار‌خون بالا باید برای کنترل آن سبک زندگی و عادت‌ های غذایی‌ خود را تغییر داده و اصلاح نمایند. بیشتر افراد مجبور می‌ شوند بهترین دارو برای فشار خون بالا را مصرف نمایند تا از عوارض آن جلوگیری کنند.

در طبیعت گیاهان و سبزیجاتی وجود دارد که برای کاهش فشارخون موثر هستند. برخی گیاهان طبیعی برای مقابله با فشارخون بالا دارند. برخی از این گیاهان به عنوان مکمل در درمان فشار بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

باید توجه داشت که داروهای گیاهی نیز بی‌ خطر نبوده و در صورت مصرف نادرست و یا بیش از اندازه عوارض جانبی به همراه خواهند داشت. بنابراین در صورتی که تحت درمان دارویی قرار دارید باید در خصوص مصرف داروهای گیاهی با پزشک مشورت نمایید. در ادامه به داروی فشار خون گیاهی موثر برای فشارخون بالا اشاره می کنیم.

پونه کوهی

پونه کوهی دارای ماده فعالی به نام کارواکرول که این ماده تاثیر زیادی در کاهش فشارخون بالا خواهد داشت. همچنین پونه کوهی حاوی پتاسیم است که این ماده معدنی تاثیر زیادی در کنترل فشارخون خواهد داشت. باید توجه داشت مصرف این سبزی معطر در بین افراد بزرگسال که از سلامتی عمومی برخوردار هستند مشکلی ایجاد نکرده اما مصرف زیاد آن در خانم‌ های باردار و شیرده توصیه نخواهد شد.

همچنین مصرف متعادل پونه کوهی به کنترل فشارخون کمک می‌کند اما باید به میزان مناسب و در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم مصرف شود.

سنبل ‌الطیب

سنبل الطیب گیاهی با خواص آرام‌ بخشی و ضدالتهابی یک داروی فشار خون گیاهی محسوب می‌شود. این اثرات طبیعی و پراهمیت به کنترل فشارهای عصبی و استرس که سبب افزایش ضربان قلب و فشارخون می‌ گردند کمک خواهد کرد.

سنبل الطیب یک مسکن و آرام ‌بخش طبیعی بوده که سبب کاهش دردهای عضلانی، کاهش  افسردگی و رفع بی‌ خوابی می‌ گردد. به علاوه تحقیقات نشان داده است که این گیاه اثرات مثبتی روی تنظیم و کنترل چربی خون و فشارخون خواهد داشت.

اسطوخودوس

با توجه به این که هیچ مطالعه علمی مبنی بر تاثیرات این داروی فشار خون گیاهی روی فشار بالا وجود ندارد اما به عقیده برخی از اطبای طب سنتی، ماساژ دادن بدن با عصاره روغنی اسطوخودوس در کاهش فشارخون بالا موثر است. همچنین انجام این قبیل روش ‌های درمانی در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پر فشاری خون می تواند کمک ‌کننده باشد.

گیاه دم‌ اسبی

اکثر افرادی که بیماری پر فشاری خون دارند در معرض عارضه احتباس آب نیز می باشند. این اختلال که اِدِم نیز نام دارد بر روی عبور خون در عروق اثر گذاشته و به قلب فشار وارد می کند. گیاه دم اسبی یک گیاه مُدر است که باعث دفع مایعات اضافی بدن می شود و به این صورت احتباس آب در بدن را بهبود می بخشد و در نهایت همچون قرص فشار خون بالا به کنترل فشارخون نیز کمک  می کند.

گیاه قاصدک

از اثرات گیاه قاصدک می توان ادرار آوری اشاره کرد. پزشکان معتقدند این خاصیت ادرار آوری در کنترل فشارخون موثر است. با این وجود بهتر است هنگام مصرف این گیاهان حد تعادل رعایت شود.

گل ساعتی

تحقیقات نشان داده است گل ساعتی یک گیاه دارویی است که در گذشته به عنوان مکمل در درمان افسردگی، اضطراب و استرس توصیه می شده که این خواص آرام ‌بخشی در اثر کاهش چشمگیر ترشح کورتیزول ایجاد می شود. تحقیقات نشان داده است که این داروی فشار خون گیاهی خواص ضدالتهابی داشته و سبب انبساط عروق می‌ گردد که در بیماران مبتلا به پرفشاری خون موثر می باشد.

کاهش فشار خون با اسفناج

اسفناج مانند چغندر حاوی نیترات می باشد. همچنین سرشار از آنتی‌ اکسیدان‎ ها، پتاسیم، کلسیم و منیزیم بوده و برای افرادی‎که فشارخون بالا دارند در کنا مصرف قرص فشار خون بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی مفید از جمله پتاسیم و رنگدانه کاروتنوئید لیکوپن می باشد. لیکوپن به میزان قابل توجهی با اثرات مفید بر سلامت قلب ارتباط دارد و مصرف غذاهای سرشار از آن به کاهش فشارخون نیز کمک خواهد کرد. توصیه می‌ شود روزانه یک تا دو عدد گوجه فرنگی به عنوان داروی فشار خون گیاهی مصرف شود.

کاهش فشارخون با مصرف کلم بروکلی

مصرف کلم بروکلی تاثیرات مفید زیادی روی سلامتی از جمله بهبود گردش خون خواهد داشت. بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی می‌ تواند روشی موثر برای کاهش فشارخون باشد. این داروی فشار خون گیاهی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌ اکسیدان‎ های فلاونوئیدی بوده که با تقویت عملکرد رگ‎ های خونی و افزایش سطح اکسید نیتریک بدن، در کاهش فشارخون سیستولیک موثر می باشد. بهتر است کلم بروکلی به‌ صورت پخته مصرف شود.

عوارض مصرف قرص فشار خون بالا

داروهایی مثل کاپتوپریل، انالاپریل و لیزینوپریل برای درمان فشارخون توصیه می شوند. مصرف این داروها به عنوان قرص فشار خون بالا، مانع جذب آب و سدیم در کلیه ها شده و همچنین با اثر گذاری روی عضلات دیواره عروق، سبب گشاد شدن عروق در بدن می گردند. این گروه دارویی سلب کاهش فشارخون در فرد مبتلا می گردند.

این داروها، اصلی ترین درمان های فشارخون می باشند. همچنین در سایر موارد مثل سکته قلبی، نارسایی قلبی، نارسایی خفیف کلیوی و دفع پروتئین از کلیه ها نیز موثر خواهند بود. این داروها سبب افزایش طول عمر و کاهش عوارض قلبی و مغزی و کلیوی در این بیماران می گردند.

از عوارض مصرف این نوع از قرص فشار خون بالا می توان به کاهش شدید فشارخون در اوایل مصرف، نارسایی کلیه به خصوص در صورت وجود همزمان تنگی شریان کلیه دوطرفه، افزایش پتاسیم خون، سرفه خشک، واکنش های حساسیتی، افت شدید فشارخون به خصوص در اوایل مصرف و در برخی موارد باعث کاهش شدید فشارخون اشاره کرد. جهت جلوگیری و یا درمان این مشکل می توان دارو را با دوز کمتر شروع نمود تا بدن بیمار به آرامی به قرص فشار خون بالا عادت نماید.

نارسایی حاد کلیه

در برخی موارد با شروع مصرف دارو، کراتینین خون فرد کمی افزایش می یابد. اما در صورت وجود تنگی دو طرفه شریان های کلیه، فرد به نارسایی حاد کلیه دچار شده و کراتینین به مقدار زیادی بالا خواهد رفت. بنابراین بهتر است ۵-۳ روز پس از شروع دارو، میزان کراتینین فرد چک شود تا از عدم بروز این عارضه، اطمینان حاصل گردد. البته باید توجه داشت که افزایش کراتینین تا ۳۰ درصد قابل چشم پوشی می باشد.

افزایش پتاسیم خون

افزایش پتاسیم خون از دیگر عوارض قرص فشار خون بالا است، این مسئله مشکلی خطرناک و کشنده است که در افراد با درجاتی از نارسایی کلیه شایع تر خواهد بود. بنابراین باید پتاسیم خون ۱ هفته پس از شروع دارو چک شود.

سرفه خشک

درصد کمی از افراد به دنبال شروع مصرف این دسته دارویی، دچار سرفه خشک می گردند. معمولا سرفه ها یک هفته بعد از مصرف دارو، آغاز می گردد، اما ممکن است که این علامت تا ۶ ماه بعد از شروع مصرف دارو، نیز به تاخیر بیفتد.

لخته خون در عروق ریوی یا آمبولی ریه

از دیگر عوارض قرص فشار خون بالا  بروز لخته خون در عروق ریه و در نهایت آمبولی ریوی است. این مشکل معمولا تا یک هفته بعد از قطع دارو، بهبود پیدا می کند، اما امکان دارد این بهبودی تا ۴ هفته بعد از قطع دارو نیز به تعویق افتد.

کم خونی

در برخی موارد تولید ماده اریتروپویتین که ماده محرک خون سازی بوده مختل می گردد. این مشکل در کسانی که نارسایی کلیوی زمینه ای دارند، شایع تر خواهد بود.

سایر عوارض کمتر شایع مصرف قرص فشار خون بالا شامل

راش و ضایعات پوستی، کهیر، اختلال چشایی، کم شدن گلبول های سفید، ریزش مو، حساسیت به آفتاب و مشکلات جنسی است. مصرف این داروها در دوران بارداری ممنوع می باشند زیرا سبب بروز مشکلات کلیوی در جنین می گردند.

داروهای خانواده ARB

داروهای این گروه دارویی، شامل لوزارتان و والزارتان می باشند. این داروها مانند داروهای گروه بالا، مانع باز جذب سدیم و آب از کلیه ها گردیده و سبب گشادی عروق می شوند.  این داروها مانند داروهای گروه بالا، از بهترین درمان های فشارخون می باشند و برای سکته قلبی، نارسایی قلبی، نارسایی خفیف کلیوی و دفع پروتئین از کلیه ها نیز استفاده می شوند. همچنین این داروها سبب افزایش طول عمر فرد و کاهش عوارض قلبی و مغزی و کلیوی می گردند. کاهش شدید فشارخون به خصوص در اوایل مصرف، نارسایی حاد کلیه، افزایش پتاسیم خون و سرفه خشک از دیگر عوارض این گروه دارویی هستند.

داروهای گروه بلوک کننده بتا

داروهای بتا بلوک کننده گیرندهای بتا، شامل پروپرانولول، آتنولول، متورال یا متوپرولول، کارودیلول، بیزوپرولول یا کنکور هستند که این داروها سبب کاهش سطح آدرنالین می گردند. همچنین اثر آدرنالین روی قلب و گاهی عروق را بلوک خواهند کرد.

این گروه دارویی، با این مکانیسم سبب کاهش فشار خون می گردند. این داروها به عنوان اولین اقدام درمانی در درمان فشارخون به کار نمی روند مگر در مواردی که بیمار به طور همزمان دچار مشکلات دیگری از جمله گرفتگی عروق قلب و سکته قلبی، نارسایی قلبی، تپش قلب وآریتمی قلبی، اضطراب، میگرن باشد و لازم باشد از این گروه دارویی در درمان فشارخون استفاده گردد.

عوارض داروهای بتابلوکر شامل کاهش ضربان قلب و انواع بلوک های قلبی، کاهش فشارخون، بدتر شدن نارسایی قلبی، تشدید علایم آسم، ضعف و خستگی، افسردگی، بی خوابی، پدیده رینود، مشکلات جنسی، افزایش وزن و افزایش خطر بروز دیابت می باشد.

داروهای مسدود کننده کانال کلسیمی

این داروها، کانال های کلسیمی موجود روی سلول ها را مسدود کرده و مانع از ورود کلسیم به داخل سلول ها می گردند. همه سلول های عضلانی در دیواره عروق، برای انقباض خود به کلسیم نیاز خواهند داشت. بنابراین با کاهش میزان کلسیم داخل این سلول ها، انقباض سلول های عضلانی عروق کاهش و عروق خونی گشاد می گردند.

با گشاد شدن عروق خونی، فشارخون در فرد کاهش پیدا می کند.

قرص فشار خون بالا از نوع مسدود کننده کانال کلسیمی شامل دو دسته اصلی می شوند :

گروه اول مثل آملودیپین، نیفدپین و .. که اثر بیشتری روی گشادی عروق داشته، اما اثر کمتری روی کارکرد انقباضی قلب و هدایت الکتریکی قلب اعمال می کنند.

گروه دوم مانند دیلتیازم و وراپامیل که اثر کمتری روی گشادی عروق داشته اما اثر آن ها روی کارکرد انقباضی قلب و سیستم الکتریکی قلب بیشتر است و سبب افت کارکرد انقباضی و کاهش ضربان قلب می گردند.

از عوارض داروهای کلسیم بلاکر می توان به سردرد، سبکی سر، گرگرفتگی، ورم پاها، هایپرپلازی لثه، کاهش ضربان قلب و بدتر شدن نارسایی قلبی اشاره کرد.

دیورتیک های تیازیدی

داروهای دیورتیک یا مدر، سبب دفع آب و نمک از کلیه ها می شود و با کاهش حجم داخل عروقی و سدیم خون، سبب کاهش فشارخون فرد می گردند. دیورتیک های تیازیدی از انواع دیورتیک ها می باشند. داروهای این گروه، کانال سدیم کلر در کلیه ها را مسدود و سبب دفع سدیم و به دنبال آن، آب می گردند. عوارض داروهای دیورتیک های تیازیدی شامل

کاهش سدیم خون، کاهش پتاسیم خون، افزایش کلسیم خون، کاهش منیزیم خون، افزایش خفیف قند خون، افزایش خفیف چربی خون، نقرس و عارضه پوستی حساس به آفتاب می‌شوند.

داروهای مسدود کننده کانال آلفا

قرص فشار خون بالا این گروه شامل پرازوسین، ترازوسین و تامسولوسین می باشند. گیرنده هایی روی عروق خونی هستند که گیرنده های آلفا نام داشته و به ماده آدرنالین و نورآدرنالین حساس هستند. با تحریک این گیرنده ها توسط آدرنالین و نورآدرنالین، عروق منقبض شده و فشارخون فرد بالا خواهد رفت. بنابراین، با مسدود این گیرنده ها، فشارخون کاهش می یابد.

این داروها در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون بالا، بزرگی خوش خیم پروستات، پدیده رینود، فئوکروموسایتوما و در برخی موارد مشکلات جنسی استفاده می شوند.

عوارض قرص فشار خون بالا این گروه شامل کاهش شدید فشارخون، سبکی سر و زمین خوردن، بیهوشی به دنبال ایستادن، افزایش ضربان قلب، افزایش میزان ادرار و بی اختیاری ادراری، تجمع مایع و ورم بدن، ضعف و خستگی، افسردگی، ناتوانی جنسی و خشکی دهان می شود.

سخن پایانی

فشارخون کنترل نشده و بالا ممکن است به تمام رگ‌ های خونی آسیب وارد کرده و علاوه بر افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی، سبب بروز نارسایی قلبی، آسیب رسیدن به کلیه ‌ها، از دست دادن قدرت بینایی و انسداد شریان ‌ها می‌ گردد.

اما در صورتی که فشارخون بالا، در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌ توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. بنابراین بهتر است هر دو سال یک بار فشارخون کنترل شود و در صورت لزوم برای وی قرص فشار خون بالا تجویز شود. چنان چه فشارخون فرد کمی بالا باشد، جای نگرانی نیست.

این حالت می‌ تواند در اثر عواملی مانند استرس یا کافئین باشد. در صورت داشتن علائم فشارخون بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود تا در صورت بالا بودن فشار خون داروی مناسب تجویز و از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

 

اجرا شده توسط: همیار وردپرس