شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

علت تپش قلب

قلب برای انتقال خون مانند تلمبه عمل می کند. وظیفه قلب پمپاژ و رساندن خون به تمامی رگ های بدن می باشد. تپش‌های قلب همیشه مهم و نگران کننده نیست اما بایستی علت تپش قلب ریشه یابی شود. بیشتر اوقات افراد به علت استرس و یا اضطراب طولانی مدت و یا ناراحتی های زندگی روزمره، دچار تپش‌های قلب می شوند،اما علت تپش قلب همیشه نمی تواند استرس باشد. تپش‌های قلب می تواند از انواع تپش قلب احساسی نظیردلهره، آشوب، خفگی در قفسه سینه، کوبیده شدن قلب به قفسه سینه و پرش قلب باشد.

Varicose-veins-groin

آنچه در این مقاله می خوانید :

علت تپش قلب چيست؟

علت تپش قلب گاهی می تواند ناشی از خوردن کافئین، کم آبی استرس و تب باشد که نگران کننده نیست. در افراد میان سال می تواند افزایش سن باشد و یا در جوانان غذای نامناسب، استرس و یا خواب ناکافی باشد و بعضا این دسته از عزیزان دچاربیماری های قلبی و مشکلاتی همچون گرفتگی رگ ها، گشاد یا تنگ بودن دریچه قلب، دیر پمپاژکردن قلب، درستکار نکردن و… می شوند. اما گاهی تپش‌های قلب هشداردهنده یک مشکل جدی است که نباید نادیده گرفته شود. به علت اهمیت این موضوع قصد داریم در ادامه شما رابا انواع تپش‌های قلب مانند علت تپش قلب ناگهانی در آقایان، علت تپش قلب موقع استراحت و علت تپش قلب هنگام دراز کشیدن آشنا سازیم.

وحشت زدگی و علت تپش قلب

ترس و وحشت زدگی میتواند یکی از علت های تپش‌های قلب باشد. بارها پیش آمده که در زندگیمان دچار استرس و نگرانی شده ایم. ترس و نگرانی بسیار خطرناک است و یک نوع حمله و فشار به قلب وارد میکند که گاهی منجر به مرگ می شود.افرادی که نگران سلامتی خود هستند، باید ترس و نگرانی را از خود دور کنند.همچنین با ترسیدن فرد،تعداد دفعات ضربان قلب از حد معلول بالاتر می رود و فرد دچار تپش قلب یا به اصطلاح پزشکی (heart palpitations)می شود،درضمن همیشه قرار نیست این موضوع نگران کننده باشد، بهتر است فرد استراحت کند و خود را ازمحیطی که باعث شده است در آن آرامش خود را از دست دهد، فاصله بگیرد و آرامش خود را حفظ کند.

 

سطح کم آبی بدن و دليل تپش قلب

یکی از مهم ترین علت های تپش‌های قلب را می توان کم آبی بدن نام برد. بسیاری ازافراد آب کافی مصرف نمی کنند، درحالی که همه انسان ها باید روزانه 8 لیوان آب مصرف کنند تا بدن سلامتی داشته باشند.همچنین در بدن انسات مایعات کمی وجود دارد و با نخوردن آب و مایعات کافی، فشارخون کاهش می یابد وبین مواد غذایی و مایعات اختلال ایجاد می شود. همین موضوع باعث می شود قلب برای جبران کم آبی بدن، سرعت ضربان قلب را بالا ببرد و باعث تپش‌های قلب شود.

 

اضطراب واسترس و علت تپش قلب

همانطور که در موارد بالا ذکر کرده ایم، استرس و اضطراب برای انسان بسیار مضر است، در حالی که همیشه زندگی بر وقف مراد نیست و شاهد اتفاقات ومشکلاتی هستیم. این اتفاقات استرس ما را افزایش می دهند و آدرنالین به صورت آرام آرام وارد جریان خون ما می شود و باعث می شود آرامش از بدن دور شود. در این شرایط بدن به این مشکلات واکنش نشان می دهد تا آن ها را حل کند، سپس سعی می کند سخت تر پمپاژ کند و به تمام نواحی خون برساند. این پمپاژ سخت و دشوار باعث می شود با بروز تپش‌های قلب رو به رو شوید که بسیار رایج است و در اکثر افراد علت تپش قلب را میتوان استرس و اضطراب نام برد. چنانچه دچار استرس شدید لازم است آرامش خود را حفظ کنید تا در بدن اختلال ایجاد نشود اما در صورتی که پس از آرام شدن همچنان دچار تپش‌های قلب بودید، بهتراست به پزشک مراجعه کنید.

 

تغيير رژيم غذايی و علت تپش قلب

طبیعت همه افراد ایجاب می کند که تنوع غذایی داشته باشند. با تغییر رژیم غذایی امکان دارد افراد با خوردن غذای جدید یا ادویه جات های متفاوت دچارحساسیت شوند. حساسیت ها می توانند روی قند خون انسان تاثیر بگذارند و یکی از علت های تپش‌های قلب باشند. این موارد بیشتر برای افراد چاق یا لاغری که قصد رسیدنبه تناسب اندام را دارند، بیشتر بروز می کند. بهتر است بعد از تغییرات دررژیم غذایی و بروز آلرژی، آن مواد غذایی را شناسایی کرده و از لیست رژیم غذایی تا حد امکان حذف کنید. همچنین با بروز مشکلاتی نظیر حساسیت بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

 

ورزش و نرمش و دليل تپش قلب

ورزش و نرمش درست، یکی از دلایل سلامتی بدن انسان است و برای مناسب نگهداشتن سیستم قلبی و عروقی و همچنین شش های سالم بسیار مفید است. همگی می دانیم که ورزش برای رسیدن به تناسب اندام به ما کمک می کند و اگر عادت به ورزش ندارید، در زمان شروع ممکن است دچار هیجان و بالا رفتن ضربان قبل شوید و دلیل تپش‌های قلب، عادت نداشتن سیستم بدن به ورزش باشد. در بسیاری از موارد نیز افراد برای تناسب اندام خود نیزورزش های سنگین فیتنسی انجام می دهند. اگر در این موارد دچار تپش‌های قلب شوند، باید طبق برنامه ریزی و توسط مربی فیتنس به ورزش خود ادامه دهند تا مشکلاتی از قبیل تپش‌های قلب برایشان رخ ندهد.

انواع تحريک کننده های علت تپش قلب را نام ببريد؟

انواع تحریک کننده هارا می توان چایی، قهوه که از کافئین برخوردار هستند و همچنین نوشیدنی های انرژی زا مانند ردبول و داروهایی به نام آمفتامین و کوکائین نام برد که به طور معمول موارد نامبرده از علت های تپش‌های قلب در افراد هستند.صرفا می توان از چایی و قهوه در وعده های صبح استفاده کرد زیرا با داشتن کافئین، انرژی را افزایش می دهند وسطح هوشیاری را بالا میبرند. همچنین می توانند باعث شوند که افراد در محیط کارفعالیت یا درس خواندن را با انرژی شروع کنند. مصرف بیش از اندازه موارد فوق الذکر درست نیست و باعث تحریک شدن می شود و از علل تپش‌های قلب محسوب می گردند.

آریتمی و تپش قلب

ضربان طبیعی بزرگسالان در حالت عادی بین 60 تا 100 در دقیقه می باشد. در صورتی که این میزان بیشتر یا کمتر شود آریتمی رخ داده است. همانطور که ذکر شد، آریتمی همان ضربان نامنظم قلب می باشد که ممکن است آهسته و یا سریع رخ دهد. لذا آریتمی می تواند دلیل تپش‌های قلب باشد. بدیهی است که در صورت بروز آریتمی خون به همه جای بدن پمپاژ نشده و علائمی مانند اضطراب، گیجی، تپش‌های قلب و خستگی را ایجاد کند. از جمله عواملی که می توانند آریتمی را ایجاد نمایند، سابقه حمله های قلبی، مشکلات دریچه قلب، ماهیچه قلب و بیماری های کرونری می باشند. همچنین تغییرات خلقی، خوردن برخی داروها، خوردن کافئین، افسردگی و عدم تعادل الکترولیتی بدن نیز می تواند عامل آریتمی قلبی باشد.

 

آيا حساسيت دارويی علت تپش قلب می باشد؟

حساسیت های دارویی نیز بعضا دلیل تپش‌های قلب محسوب می شود.استفاده بیش ازحد د ارو برای برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند و فرد دچار تپش‌های قلب می شود. داروهای سرفه و سرماخوردگی همچنین آنتی بیوتیک ها هورمون تیروئید، دیگوکسین و داروهای درمان آسم، داروهایی مثل آمفتامین و کوکائین، قرص های لاغری و مکمل های رژیمی (جینسینگ، افدرا، نارنج، والرین یا زالزالک) که جزو داروهای محرک هستند، سبب بروز تپش‌های قلب می شوند. همچنین می توانید بعد از اتفاق افتادن این موضوع با پزشک خود در میان بگذارید تا داروهای درمانی دیگری را جایگزین کنند.یکی از دلایل دیگر نیز با توجه به ذکر موارد بالا، قرص ضد بارداری می تواند باشد.خانم هایی که در دوران بارداری دچار بیش ازحد معمول تپش‌های قلب می شوند نیز بهتر است با پزشک در میان بگذارند.

 

آيا تغييرات هورمون ها دليل تپش قلب است؟

یکی از مواردی که بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، هورمون است. زیرا این هورمون ها بر روی قند خون، دمای بدن و…تاثیر میگذارند و باعث تغییر در آن ها می شوند.در این شرایط قلب شروع به سخت کار کردن می کند و سپس بعد از برقراری تعادل بین هورمون ها در سطح بدن، آرامش به قلب و اعضای بدن باز می گردد.این موارد بیشتر در خانم ها به علت دوران بارداری، عادت ماهانه و یائسگی و… رخ می دهد.
پرکاری تیروئید یکی از مهمترین تغییر هورمونی است که عامل تپش‌های قلب می باشد گفته می شود که تنها علامت پرکاری تیروئید در افراد مسن گاهی وجود یک آریتمی خطرناک به نام AF می باشد. پس تپش‌های قلب در افراد بالا بایستی جدی گرفته شود.

 

آيا کم خونی(Anemia) و علت تپش قلب باهم رابطه مستقيم دارند؟

یکی از علت های تپش‌های قلب مشکل کم خونی است. در خون پروتئینی به نام هموگلوبین وجود دارد که حامل آهن و وابسته به اکثیژن است. در این شرایط آهن برای اکسیژن شرایطی فراهم میکند تا پروتئین هموگلوبین را به تمام قسمت های بدن حمل کند. هموگلوبین ها همان قسمت های قرمزموجود در خون هستند. با کاهش این پروتئین ها فرد دچار بیماری کم خونی می شود.در این شرایط قلب برای جبران کمبود اکسیژن در گردش خون پمپاژ بیشتری میکند تا خون را به همه سطح بدن برساند، که باعث بالا رفتن ضربان قلب و در نتیجه کم خونی می شود.کم خونی نیز درمان دارد و پس از حل این مشکل اکسیژن مورد نیاز تامین می شود و قلب به حالت عادی برمی گردد.

 

ديگر مشکلات قلبي وعلت تپش قلب

اگر مشکلاتی نظیر حمله قلبی و یا تپش‌های قلب روزانه بدون هیچگونه دلیلی برای افراد پیش آید،بدون اتلاف وقت باید نزد دکتر بروید تا مشکلات قلب خود را درمان کنید. همانطور که گفته ایم تپش قلب همیشه خطرناک و منجر به مرگ نمی شود اما در شرایط خاص که افراد بدون هیچ دلیلی دچار گرفتگی قفسه سینه و یا تپش‌های قلب شدید و یا حتی حس می کنند دچار حمله قلبی شده اند، می تواند بسیار خطر ناک باشد و لازم است افراد در این شرایط بدون توقف و هدر دادن وقت، خود را به پزشک مربوطه برسانند.

 

تشخيص علت تپش قلب چگونه است؟

تشخیص دلیل تپش قلب بسیار دشوار است و معمولا پزشک ترجیح می دهد برای به دست آوردن اطلاعات کافی از نوع بیماری فرد، ابتدا ضربان قلب و تیروئید را بررسی کند. سپس توسط تست استرس، میزان استرس افراد دچار بیماری تپش‌های قلب را می سنجد. همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارد که پزشک معالج، توسط توسط آن هادلیل تپش‌های قلب و بیماری را تشخیص می دهد. از جمله این شرایط می توان آزمایش خون و ادرار، اکو کاردیو گرام،ثبت 24 ساعته ریتم قلب توسط دستگاه هولتر،عکس برداری از قفسه سینه، انجام آزمایش الکتروکاردیوگرام و همچنین آنژیو گرافی عروق کرونر نام برد. همچنین گاهی علائمی وجود دارد که نشان می دهد احتمال آن که فرد دچار حمله قلبی شود زیاد است این موارد عبارت انداز:

1. تشنگی بیش از حد
2. عرق کردن
3. حالت تهوع (استفراغ)
4. تنگی نفس
5. احساس سبک بودن سر
6. سرگیجه
7. درد درقفسه سینه

 

علت تپش قلب در کودکان و نوجوانان چيست؟

نشانه تپش‌های قلب در کودکان و نوجوانان برای والدین نگران کننده است. بروز تپش‌های قلب برای نوزادان، باعث میشود که دیگر به شیرخوردن ادامه ندهند یا به قفسه سینه خود چنگ بزنند. همچنین زمانی که تپش‌های قلب برای کودکان با رده سنی 7 سال پیش می آید،آن ها از این مشکل شکایت می کنند و جمله هایی مثل قلبم سریع می زند را تکرار کنند. اما نوجوانان راحت تر می توانند مشکلات قلبی خود را بیان کنند.
می دانیم کهنوجوانان نیز در زندگی خود دچار ناراحتی و یا استرس می شوند و این مسئلهبه خودی خود میتواند دلیلی برای تپش‌های قلب باشد. همانطور که قبلا راجع به تپش قبل توضیح دادیم، در نوجوانان نیزآسم، سرماخوردگی، هیجانات، ورزش، خوردن موارد قندی و کافئین و… جسم و ذهنشان را درگیر می کند و باعث بالا رفتن ضربان قلبشان می شود و این موضوع کارکردن منظم قلب را مختل می کند.
در این موارد باگذاشتن انگشت بر روی نبض کودک تعداد ضربان قلب در دقیقه را بشمارید و اگر متوجه شدید که نبض بسیارسریع تر از حد معمول میزند (بیشتر از 180نبض در دقیقه است)، فوری کودک خود را به نزدیک ترین اورژانس بیمارستانی ببرید.

 

علت تپش قلب يا ضربان قلب پايين درميانسالی چيست؟

به طور کلی ضربان قلب در بین رده سنی 18سال به بالا (تا میان سالی) باید بین 60 تا 100 در دقیقه باشد.همچنین ممکن است به علت مصرف مکرر دارو در افراد میان سال ضربان قلب پایین یا بالا باشد و بین حدود 50 تا 120 در حال تغییر باشد.که ممکن است مشکلات زیادی برای فرد بیمار ایجاد کند ضربان قلب بالا نوعی تپش‌های قلب است و ضربان پایین باعث ایجاد سرگیجه و یا حتی سیاهی رفتن چشم می شود در چنین شرایطی فرد باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه و در صورت نیازو به تشخیص جراح از دستگاه تنطیم ضربان ساز استفاده کند.

 

علت تپش قلب ناگهانی در آقايان چيست؟

علت تپش قلب ناگهانی در آقایان می تواند به دلیل بیش از حد انجام دادن فعالیت های روزانه باشد. موارد دیگری شامل استرس، خوردن قرص های تیروئید، سرما خوردگی، داروهای آسم و همچنین مصرف مشروبات الکلی، نوشیدنی های انرژی زا، نیکوتین و کافئین باشد.
علت تپش قلب ناگهانی در آقایان چیست ،بهتر است آقایان مصرف مشروبات الکلی،سیگار، مصرف بیش از اندازه کافئین، استرس بیش از اندازه و اضطراب را از برنامه خود حذف کنند و برای جایگزین این موارد،نفس عمیق و ورزش یوگارا تمرین کنند، تغذیه سالم داشته باشند، خواب کافی داشته باشند و فراموش نکنند که ورزش روزانه برای سلامتی آن ها بسیار مفید است. در ضمن بهتر است برای رسیدگی به سلامتی خود، برنامه ریزی منظم و درست داشته باشید.

 

علت تپش قلب موقع استراحت چيست؟

علت تپش قلب موقع استراحت میتواند جزو بیماری های زمینه ای باشد. بهتر است برای جلوگیری از تپش‌های قلب، علت تپش قلب موقع استراحت چیست، قبل از استراحت از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، مصرف کردن سیگار که داری نیکوتین می باشد وهمچنین از مصرف مواد مخدر جلوگیری کنید. مصرف موارد نامبرده سوخت ساز در بدن را افزایش می دهد و به راحتی شما را متوجه تپش‌های قلب یا ضربان بالا می کند.زیرا مصرف کافئین، نیکوتین و یا حتی نوشیدنی های انرژی زا نیز می توانند تحریک کننده باشند و ریتم معمول ضربان قلب را بر هم بزنند.

 

علت تپش قلب هنگام دراز کشيدن چيست؟

علت تپش‌های قلب هنگام دراز و یا علت تپش قلب موقع استراحت کشیدن همانطور که در پاراگراف های قبل اشاره کردیم، نارسایی احتقانی می تواند معضل بزرگی برای افراد باشد. علت تپش‌های قلب هنگام دراز کشیدن، چنانچه افراد در هنگام دراز کشیدن، دچار تپش‌های قلب باشند و همچنین تجمع مایعات، تنگی نفس و افزایش وزن غیرعادی داشته باشند، بهتراست نزد پزشک مربوطه بروند و جویای علت و درمان باشند.در این راستا، شرایط دیگری همچون (کمبود خواب، کم آب بودن بدن، پر کاری تیروئید،کم خونی، تب، داشتن استرس، اضطراب روحی روانی و…)، نیز وجود دارد که باعث می شود هنگام دراز کشیدن دچار تپش‌های قلب شدید شوید.

 

درمان تپش قلب چيست؟

در مواردی که بیمار دچارتند شدن ضربان قلب میشود، پزشک مربوطه با تجویز داروهایی که برای کنترل کردن ضربان قلب مفید است، تپش‌های قلب را در بیمار کم میکند و قلب به حالت نرمال برمی گردد. در درمان تپش‌های قلب، زمانی که دلیل تپش‌های قلب بیمار، آریتمهای قلبی باشد، متخصص برای کاهش ضربان قلب، داروهایی از جمله کینیدین، دیکوگسین، پروکاینامید، مسدود کننده های کانال کلسیم و همچنین داروهای ضد بتا آدرنرژیک تجویزمی کند.همچنین احتمال دارد فرد دچارنارسایی احتقانی شده باشد. افراد زیادی دچار نارسایی احتقانی قلبی هستند که این موضوع به منظور ایستادن ضربان قلب نیست بلکه به این معنا است که قلب به طور مفید و به اندازه نیاز و حد معمول، پمپاژ نمی کند. به عبارت دیگر قلب کار میکند اما نیاز بدن برای داشتن اکسیژن و گردش خون را تامین نمی کند.
نارسایی احتقانی ممکن است سال ها طول بکشد تا در افراد ایجاد شود، پس همه می توانند در معرض این بیماری در آینده قرار بگیرند. در شرایطی که فرد دچار نارسایی احتقانی شود،ممکن است بیمار دچار حمله قلبی،سکته قلبی، بیهوشی و نارسایی قلبی شود که این مورد می تواند بسیار خطرناک باشد و جان بیمار به خطربیافتد.در این راستا برای درمان تپش‌های قلب، دکتر متخصص قلب و عروق ابتدا باید علت آن را پیدا کند و سپس به درمان بپردازد. از جمله درمان های رایج تپش قلب به شرح ذیل است.

• ممکن است به داروهای خاصی مثل مسدود کننده کانال کلسیمی یا بتا بلاکر احتیاج پیدا کنید.
• احتمال دارد به دلیل بیماری آریتمی به دارو و یا عمل جراحی نیاز داشته باشید.
• در برخی از موارد نیزدستگاه ضربانساز قلب (PACE MAKER) برای بیماری هایی که ضربان قلب پایین (برادی کاردی) دارند، در قفسه سینه برای کمک کردن به قلب جایگزین می کنند تا در زمان نیاز بتواند ضربان قلب بیمار را تنظیم کند.

معمولا زمانی که پزشک متخصص دلیل تپش قلب را به طور قطعی پیدا نکند، به افراد پیشنهاد میکند که با استفاده از ورزش های آرام بخش مثل یوگا، تای چی، بیوفیدبک و… از استرس و اضطراب دوری کنند و همچنین از مصرف مشروبات الکلی و نوشیدنی های کافئین دار،نیکوتین و مواد مخدر را بپرهیزند. همانطور که در موارد بالا ذکر شد، باید از داروهایی که تحریک کننده هستند نیزدوری کنند.

 

اقدامات لازم پس از تپش قلب کدامند؟

روزانه با نفرات بسیاری مواجه می شویم که سوال اصلی آن ها درباره این است که اگر به تپش قلب دچار شدیم، چه نوع اقدامی انجام دهیم؟ متخصصان برخی اقدامات را برای بعد از ابتلا به تپش قلب، پیش بینی کرده اند که در ادامه و برای یاری رساندن به شما درج نموده ایم.
نفس عمیق:چشم هایتان را ببندید و آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید آهسته بنشینید. سپس به آرامی هوا را ببلعید و به آرامی از بدن خود خارج کنید.بهتر است این عملیات دم و باز چندین مرتبه را اجرا و تکرارکنید.
مانوروالسالوا: عمل بازدم را با فشار انجام دهید (می توانید بینی خود را بگیرید و دهانتان را ببندید، سپس عمل بازدم را انجام دهید).
فشار آوردن به خود: به خود فشار بیاورید وقسمت ماهیچه شکم را مورد انقباض قرار دهید.
آب سرد: صورت خود را با آب سرد بشویید.
ورزش:با ورزش کردن می توانید به درمان قلب خود کمک کنید، زیرا ورزش قلب را وادار میکند تا بیشتر کار کند.

سخن آخر

سلامتی نعمتی است که بسیاری از داشتن آن، محرومند! برای داشتن سلامتی بایستی بیشتر مراقب باشیم. دارندگان بیماری های خاص مثل کمبودخون یا کمخونی، کمبود پتاسیم، قند خون پایین، افتادگی دریچه میترال،رفلاکس معده، پرکاری تیروئید و… به کادر درمان مراجعه و خود را درمان کنند تا بیشتر بتوانند به سلامت قلب خود اهمیت دهند و زندگی سالم و با آرامش داشته باشند. شما عزیزان می توانید پس از مطالعه مقاله فوق سوالات خود درباره علت تپش قلب را با پزشکان ما مطرح نمایید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس