شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان فشار خون بالا با طب سنتی

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های بسیار مهم و تهدیدکننده است که عامل اصلی بسیاری از نارسایی‌ها و بیماری‌های قلبی می‌باشد. چنانچه از قبل فشار بالا برای شما تشخیص داده شده و یا مشکوک به وجود فشار هستید (بخصوص اگر سابقه خانوادگی این بیماری وجود دارد) باید حتماً سالیانه برای چکاپ کامل به یک متخصص مراجعه کنید. درمان فشار خون بالا با طب سنتی اگرچه از نظر تجربی امکان‌پذیر است اما به‌صورت خودسرانه و بدون مشورت با متخصص جهت درمان فشار خون بالا می‌تواند حتی برای شما مضر باشد و عواقب ناگواری برایتان ایجاد کند.

Varicose-veins-groin

درمان فشار خون بالا با طب سنتی

فشار خون بالا یکی از بیماری های بسیار مهم است و این بیماری به قاتل خاموش معروف است. همانطور که گفته شد این عارضه عامل اصلی بسیاری از نارسایی ها و بیماری های قلبی می باشد که شما با توجه به داشتن علائم و یا سابقه خانوادگی می بایست تحت نظر متخصص قلب و عروق بوده و به صورت سالانه چکاب کامل انجام دهید.
لازم به ذکر است روش های دیگری با استفاده از برخی داروهای گیاهی مانند زنجبیل،آویشن، ریحان، جعفری و… برای درمان فشار خون بالا با روش سنتی وجود دارد. در این مقاله تنها جهت افزایش آگاهی شما در پاسخ به سؤال درمان فشار خون بالا با طب سنتی چگونه است، این درمان‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

درمان فشار خون بالا با طب سنتی چگونه است

بسیاری از بزرگسالان به دلایل مختلف بخصوص پیروی از یک سبک زندگی ناسالم شامل تحرک بسیار پایین و رژیم‌های غذایی نامناسب که هر دو منجر به افزایش وزن می‌شوند، فشار خون بالا را تجربه می‌کنند. می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل ایجاد بیماری‌های قلبی همین فشار بالاست که اگر به ‌موقع تشخیص داده نشده و به‌درستی کنترل نشود، حتی می‌تواند کشنده باشد.
متأسفانه در بسیاری از افراد فشار خون بالا حتی در مراحل شدید ممکن است علائم زیادی از خودش نشان ندهد و به‌صورت ناگهانی منجر به یک نارسایی یا ایست قلبی شود. به همین دلیل پزشکان به آن قاتل خاموش هم می‌گویند.
بنابراین مهم است که اگر فکر می‌کنید به این بیماری مبتلا هستید در اسرع وقت برای معاینه توسط یک متخصص باتجربه در این زمینه به یک مرکز تخصصی فشار معتبر مراجعه کنید و چکاپ شوید. روش‌های مختلفی به‌عنوان درمان فشار خون بالا با روش سنتی وجود دارد که متخصصان نیز از آن‌ها بعد از ارزیابی‌های لازم به‌عنوان مراقبت‌های خانگی برای بیماران مبتلا به فشار بالا استفاده می‌کنند. مهم‌ترین این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. ریحان

ریحان گیاهی خوش عطر و طعم است که در گونه‌های مختلف کشت می‌شود. این گیاه به دلیل ترکیبات بسیار قدرتمندی که دارد جایگاه ویژه‌ای در درمان فشار بالا با روش سنتی را به خود اختصاص داده است. ریحان دارای ماده‌ای به نان اوژنول است که یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد و می‌تواند علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های مخرب عامل استرس اکسیداتیو و بیماری‌های قلبی و پیری زودرس پوست) میزان فشار را کاهش دهد.
درواقع، ترکیبات موجود در این سبزی بسیار لذیذ مانند یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی است که از آن به‌عنوان دارو برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود؛ زیرا مسدودکننده‌های کانال کلسیم می‌توانند از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری کرده و فشار اضافی را از روی رگ‌ها برمی‌دارند.

2. جعفری

جعفری یکی دیگر از سبزیجات محبوب است که به‌راحتی و با مشورت پزشک می‌توانید به‌عنوان درمان فشار خون بالا با طب سنتی در رژیم غذایی خود قرار دهید. این سبزیجات سرشار از ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که می‌توانند به کنترل فشار شما کمک نمایند.

3. دانه یا بذر کرفس

بذر کرفس معمولاً به‌صورت ادویه و چاشنی برای طعم‌دار کردن انواع خوراک‌ها و گوشت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که فواید سلامتی زیادی دارد. این دانه مملو از مواد مغذی مختلفی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز و فیبر است که همگی از مهم‌ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند و این دانه می‌تواند به‌عنوان یک درمان فشار بالا با روش سنتی در کنترل فشار نیز به شما کمک کند.

4. پنجه گربه چینی

قرن‌هاست که متخصصان طب سنتی از این گیاه به‌عنوان درمان فشار خون بالا با طب سنتی و برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. این گیاه حاوی ترکیباتی به نام هیرسوتین و رینکوفیلین است که می‌توانند فشار را با عملکردی مانند مسدودکننده‌های کانال کلسیم طبیعی کم کنند و در کنترل آن نقش داشته باشند. همچنین میزان تولید اکسید نیتریک در رگ‌های خونی را افزایش می‌دهند. اکسید نیتریک یک ماده شیمیایی است که به گشاد شدن رگ‌ها کمک کرده و فشار را از روی آن برمی‌دارد.

5. سیر

سیر یک ماده غذایی شفا بخش در تمامی اعصار و بخصوص در طب سنتی است که به دلیل ترکیبات خاصی که دارد می‌تواند به سلامت قلب و کنترل فشار کمک کند؛ اما مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به کاهش بیش‌ازحد فشار شود؛ بنابراین در میزان مصرف آن دقت نمایید.
یکی از مهم‌ترین مواد موجود در سیر آلیسین نام دارد که به افزایش جریان خون و شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود. به همین دلیل از این ماده نیز در درمان فشار بالا با روش سنتی استفاده می‌شود.

آویشن

آویشن علاوه بر اینکه می‌تواند غذای شما را عطرآگین کند، فواید سلامتی بسیار زیادی برای بدن دارد. یکی از ترکیبات مهم این گیاه اسید رزمارینیک است که التهاب و سطح قند خون را کاهش می‌دهد و از طرفی منجر به افزایش جریان خون خواهد شد. درنتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. از طرفی اگر فشار داشته باشید همان‌طورکه میدانید باید از یک رژیم غذایی کم‌ نمک پیروی کنید و آویشن می‌تواند یکی از جایگزین‌های نمک برای طعم دادن به غذای شما باشد.

دارچین

دارچین ادویه‌ای خوش عطر و طعم و در همه‌جا به‌راحتی قابل‌دسترس است. شما می‌توانید روزانه مقدار کمی دارچین را به دمنوش‌های خود مانند چای سبک یا غذاهای خود به‌عنوان چاشنی اضافه کنید. سالیان سال است که متخصصان طب سنتی از دارچین به‌عنوان یک درمان فشار خون بالا با طب سنتی استفاده می‌کنند. ترکیبات موجود در این گیاه می‌تواند به شل شدن و گشاد شدن عروق خونی کمک کرده و فشار اضافی را از روی آن‌ها بردارد.
بنابراین، مصرف منظم و در حد تعادل آن در صورت صلاحدید پزشک می‌تواند به شما هم در این زمینه کمک کند.

زنجبیل و فشار خون در طب سنتی

زنجبیل یکی از ادویه‌های طعم‌دهنده فوق‌العاده و همه‌کاره هم در آشپزخانه و هم در طب سنتی است. به همین دلیل زنجبیل و فشارخون در طب سنتی ارتباط دوستانه‌ای با هم دارند. شما می‌توانید از این گیاه هم برای افزایش سلامت قلب و هم برای بهبود گردش خون و کنترل سطح کلسترول بد خون و هم برای میزان کردن فشار استفاده کنید.
این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم و همچنین مهارکننده طبیعی ACE عمل کند. هردوی این ترکیبات در داروهای فشار به‌صورت فرموله شده وجود دارند. البته توجه داشته باشید که اگرچه زنجبیل و فشارخون در طب سنتی باهم ارتباط خوبی دارند اما درصورتی‌که شما تحت نظر متخصص فشار هستید و از دارو استفاده می‌کنید نباید خودسرانه آن را جایگزین داروهای خود نمایید؛ زیرا دوز ترکیبات دارویی شما مشخص است و نباید کم‌ و زیاد شود. در غیر این صورت خطرناک است.
یکی از دلایلی که تأکید داریم قبل از امتحان هرکدام از روش‌های درمان فشار خون بالا با طب سنتی نیز با پزشک مشورت کنید همین است که مقدار این ترکیبات در بدن شما کم ‌و زیاد نشود و خطرات افزایش فشار یا کاهش بیش‌ازحد فشار برایتان رخ ندهد.

هل

هل یکی دیگر از انواع ادویه خوشمزه است که دارای طعم کمی شیرین و تند می‌باشد. این ادویه که در بسیاری از دمنوش‌ها و دسرها به ‌وفور از آن استفاده می‌شود، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که مصرف مقدار کمی از آن به‌صورت منظم به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

 

زمان مراجعه به متخصص برای درمان فشار خون بالا با طب سنتی و يا علم امروزی

اکثر افراد مبتلا به فشار بالا هیچ علامت خاصی ندارند، حتی اگر فشار بیمار به سطوح خطرناکی برسد. به همین دلیل تأکید داریم تا زمانی که وضعیت شما مشخص نشده است از روش‌های درمان فشار خون بالا با طب سنتی به ‌طور خودسرانه استفاده نکنید.
تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار بالا ممکن است علائمی مانند سردرد، تنگی نفس یا خونریزی بینی را تجربه نمایند، اما این علائم و نشانه‌ها کاملاً مشخص نیستند و معمولاً تا زمانی که فشار بالا به مرحله شدید و یا حتی تهدیدکننده زندگی نرسد، رخ نمی‌دهند. در بسیاری از ملاقات‌های شما با پزشک، اولین چیزی که چک می‌شود فشار است؛ اما به‌طورکلی حداقل هر دو سال یک‌بار از سن 18 سالگی به بعد باید یک اندازه‌گیری فشار نزد متخصص را انجام دهید، چون همان‌طورکه گفتیم این بیماری همیشه با علامت همراه نیست.
اگر سن شما 40 سال یا بیشتر است، یا 18 تا 39 سال دارید ولی به دلایلی مختلف مانند سوابق خانوادگی در معرض خطر بالای فشار هستید، از پزشک خود بخواهید زمان چکاپ بعدی را مشخص کند. همچنین فشار خون

به ‌طورکلی باید در هر دو بازوی شما بررسی شود تا مشخص شود که آیا تفاوت فشار وجود دارد یا خیر؟
اگر قبلاً فشار بالا برای شما توسط متخصص تشخیص داده ‌شده باشد یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی را از قبل داشته باشید، احتمالاً فواصل چکاپ شما کوتاه‌تر می‌شود. توجه داشته باشید که اگرچه می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های خانگی فشارسنج خودتان نیز قرائت فشار را داشته باشید اما این دستگاه‌ها می‌توانند دقت‌های متغیری داشته باشند و نمی‌توانند جایگزین دقت اندازه‌گیری فشار در مطب پزشک باشند.
با این‌حال، اگر چند قرائت پشت سرهم داشته‌اید که فشار شما را بالا نشان داده است مهم است که در اسرع وقت به یک مرکز تخصصی فشار خون، مانند مرکز ما مراجعه کنید تا توسط متخصصین فشار با تجربه تحت ارزیابی قرار بگیرید. ممکن است نیاز باشد فشار شما سریعاً تحت کنترل درآید تا منجر به خطراتی مانند سکته قلبی یا مغزی نشود.

 

درمان فشار خون بالا در بارداری با طب سنتي

فشار خون بالا به‌طورکلی به این معنی است که نیروی وارد شده از طرف خون به دیواره شریان شما بسیار قوی است. دلایل مختلفی مانند مصرف نمک زیاد، استرس دائم و زیاد، چاقی و … می‌توانند منجر به افزایش این فشار شوند؛ اما یکی از دلایل رایج افزایش فشار نیز بارداری است؛ زیرا در این زمان حجم خون در بدن مادر جهت تغذیه رسانی به جنین افزایش می‌یابد درحالی‌که مسیر عبوری آن‌ها تغییری نمی‌کند.
درنتیجه باعث افزایش فشار عبوری به دیواره رگ‌ها شده و فشار مادر افزایش پیدا می‌کند. این حالت در برخی شرایط خاص، تشدید نیز پیدا می‌کند. با توجه به اینکه دوران بارداری دوران بسیار حساسی است و هرگونه تغییر می‌تواند هم مادر و هم جنین را به خطر بیندازد به‌هیچ‌ وجه نباید از روش‌های درمان فشار خون بالا در بارداری با طب سنتی به‌صورت خودسرانه استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار عواقب ناگواری مانند زایمان زودرس و سقط شوید.
مشکلات فشار بالا در دوران بارداری عبارت‌اند از:

• فشار خون مزمن: این شرایط، فشار بالایی است که قبل از بارداری شروع می‌شود.
• فشار خون بارداری: این وضعیت، فشار بالایی است که در سه‌ ماهه دوم یا سوم بارداری شروع می‌شود.
• پره اکلامپسی: این شرایط مشکلی است که شامل فشار بالا و علائم آسیب اندام در دوران بارداری است. در برخی موارد منجر به اکلامپسی می‌شود. اکلامپسی باعث تشنج خواهد شد و بسیار خطرناک است. دراین شرایط اگر بدون مشورت با پزشک و خودسرانه از روش‌های درمان فشار خون بالا در بارداری با طب سنتی استفاده کنید ممکن است حتی کشنده باشد. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد تا خطر رفع شود. همچنین اگر فشار شما در دوران بارداری بیش‌ازحد بالا باشد (90/140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر) ممکن است احتمال عوارض بیشتری وجود داشته باشد.

فشار بالا در دوران بارداری می‌تواند بر میزان اکسیژن و مواد مغذی دریافتی جنین شما نیز تأثیر بگذارد. این شرایط خود می‌تواند نحوه رشد کودک شما را تغییر دهد. فشار خون بالا همچنین می‌تواند مشکلات جدی دیگری هم برای شما و هم برای جنین‌تان ایجاد کند که ازجمله می‌توان به جدا شدن جفت (بخشی از جفت از دیواره رحم جدا می‌شود)، زایمان زودرس و تولد نوزاد مرده اشاره کرد.
برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از افزایش فشار خون در این دوران، در صورت بروز این شرایط شما و کودکتان تا هر زمان که متخصص تشخیص دهد از نزدیک تحت نظر خواهید بود. شما باید فشار خود را اغلب در دوران بارداری و پس از تولد نوزادتان در خانه نیز چک کنید.
اگر در دوران بارداری فشار شما به‌طور ناگهانی افزایش یابد یا بسیار بالا باشد، پزشک ممکن است داروهای خاصی را تجویز کند تا فشار را کنترل نماید. همچنین ممکن است برای تحت نظر گرفتن شرایط کودک نیاز به غربالگری‌های بیشتری مانند افزایش تعداد سونوگرافی‌های لازم داشته باشید. حتی در شرایط اضطراری ممکن است شما نیاز به زایمان زودتر از موعد داشته باشید.
پس از تولد نوزاد، فشار شما معمولاً بهبود پیدا می‌کند و به حالت نرمال خود برمی‌گردد؛ اما گاهی مشکلات فشار خون پس از تولد نیز ادامه می‌یابد.

 

کنترل فشار در دوران بارداری با روشی به نام زنجبيل و فشار خون در طب سنتی درست است؟

احتمالاً متخصص شما از شما می‌خواهد که به‌صورت منظم در خانه فشار خون خود را چک کنید و یادداشت نمایید تا بتوانید آن‌ها را به پزشک خود نشان داده و به پزشک کمک کنید تا بهتر بتواند شرایط شما را تحت نظر بگیرد.
همچنین باید مراقب سایر علائم فشار بالا مانند تورم دست‌ها، پاها و صورت، سردرد، مشکلات بینایی و حالت تهوع و استفراغ باشید. داروهایتان را به طور دقیق و طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید با داروی خود مشکل دارید، با متخصص خود صحبت کنید تا داروی جایگزینی برایتان انتخاب کند. اگر خواستید هرکدام از روش‌های خاص درمان فشار خون بالا با طب سنتی را در بارداری امتحان کنید حتماً ابتدا با متخصص خود در این زمینه مشورت نمایید تا خطری شما و فرزندتان را تهدید نکند.
اگر در سه‌ماهه سوم بارداری خود هستید، دستورالعمل‌های متخصص خود را در مورد تعداد دفعات شمارش حرکات کودک دنبال کنید. در این زمان به‌هیچ‌ وجه از تنباکو یا محصولات مشابه تنباکو ازجمله سیگار، قلیان، حشیش و سایر مواد مشابه استفاده نکنید. آن‌ها می‌توانند به‌سلامتی شما آسیب برسانند. آن‌ها همچنین می‌توانند بر رشد کودک شما و رشد مغز و ریه‌های او تأثیر بگذارند.
به علاوه از نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید. تأثیر الکل روی افراد متفاوت است و ممکن است خطری برای سلامتی شما باشد. الکل از طریق جفت به کودک شما می‌رسد و می‌تواند باعث مشکلاتی در رشد، سلامت و رشد کودک شما شود.
سعی کنید طبق نظر پزشک یک رژیم غذایی سالم و متعادل کم‌ سدیم داشته باشید که میوه‌ها و سبزیجات زیاد و مواد پروتئینی فراوری نشده مناسبی دارد. وزن شما در دوران بارداری بسیار مهم است و افزایش بیش‌ازحد آن می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و قند خون در بارداری شود که مشکلات بعدی را ایجاد می‌کند. همچنین سعی کنید روزانه زمانی را به یک ورزش مناسب و سبک مانند پیاده‌روی یا شنا اختصاص دهید.
به‌علاوه راه‌های مقابله با استرس را بیاموزید. این کار می‌تواند به شما کمک کند و از یک محیط سالم برای کودک در حال رشد شما حمایت نماید. هر روز زمانی را به استراحت کافی و خواب مناسب اختصاص دهید و در صورت نیاز در طول روز چرت بزنید.
بارداری می‌تواند یک دوران احساسی و غیرقابل‌پیش‌بینی باشد. زمانی که در بارداری دچار عوارضی مانند افزایش فشار خون می‌شوید ممکن است استرس بیشتری داشته باشید. این وضعیت می‌تواند منجر به نگرانی‌های دیگری برای شما و خانواده شود. درنتیجه مهم است که با آگاهی کامل استرس خود را کنترل کنید تا به سلامت، عوارض این دوران را پشت سر بگذارید.
در صورت وجود شرایط زیر نیز باید با اورژانس تماس گرفته شود:

• از هوش رفتن
• تشنج
• فشار خون شما بسیار بالا است، مثلاً 110/160 یا بالاتر.
• شما علائم پره اکلامپسی را دارید، مانند تورم ناگهانی صورت، دست‌ها یا پاها.
• مشکلات بینایی جدید (مانند حساسیت به نور، تاری یا دیدن لکه‌ها)
• یک سردرد شدید و غیرقابل‌تحمل
• درد جدید سمت راست بالای شکم
• تهوع و استفراغ شدید و جدید
• شما در سه‌ماهه سوم بارداری خود هستید و در عرض 2 ساعت حداقل 6 حرکت کودک را احساس نمی‌کنید.

سخن پايانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید، روش‌های بسیار مختلف و متعددی به‌عنوان درمان فشار خون بالا با طب سنتی وجود دارد؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها روش‌های درمان قطعی فشار بالا نیستند و تنها بعد از اجازه پزشک می‌توانند به‌عنوان یک روش کمکی برای کاهش و کنترل فشار به شما کمک کنند.
اگر شما علائم گفته شده برای فشار خون بالا را دارید یا قبلاً فشار بالا برای شما تشخیص داده‌ شده است مهم است که برای امتحان کردن این روش‌های درمانی با متخصص خود مشورت نمایید. درمان خودسرانه بخصوص اگر در حال مصرف داروهای فشار هستید می‌تواند تأثیر منفی شدیدی بر سلامت شما داشته باشد و حتی تهدیدکننده زندگی است.
شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل فشار خون با تجهیزات دقیق و بروز دنیا توسط متخصصانی حاذق و باتجربه در این زمینه به مرکز تخصصی ما مراجعه کنید. جهت گرفتن وقت مشاوره از این مرکز می‌توانید از طریق لینک‌های ارتباطی سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس