شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

صبحانه برای فشار خون بالا

امروزه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها، فشارخون بالا است و تقریبا در هر خانواده‌ای یک فرد مبتلا به فشارخون وجود دارد. اما علت این بیماری چیست؟ کنترل وعده‌های غذایی مانند ناهار یا صبحانه برای فشار خون بالا ضروری است؟ اگر پاسخ این سوالات و روش‌های درمان فشار خون بالا برای شما مهم است با ما همره باشید.

Varicose-veins-groin

آنچه در این مقاله می خوانید :

اهميت خوردن صبحانه برای فشار خون بالا

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر روی فشارخون می‌گذارد و حتی ممکن است آن را به اندازه دارو کاهش دهد. قطعا خوردن صبحانه برای فشار خون بالا مفید است اما در صورتی که در این وعده از غذاهای مغذی استفاده شود. پس سعی کنید روز خود را با صبحانه‌ای پر از مواد مغذی کلیدی که به کاهش فشارخون کمک می‌کنند، شروع کنید.
دریافت پتاسیم کافی برای بدن بیماران مبتلا به فشارخون ضروری است، زیرا فشارخون را کاهش می‌دهد و سدیم را خنثی می‌کند. غلات و چندین ماده شیمیایی گیاهی برای کاهش هایپرتنشن مفید هستند. کلسیم و منیزیم نیز برای رژیم غذایی این افراد ضروری هستند. کلسیم فشارخون را کاهش می‌دهد، درحالی‌که منیزیم به تنظیم آن کمک می‌کند.

 

بهترين صبحانه برای فشار خون بالا کدام است؟

از جمله بهترین مواردی که افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند به‌عنوان صبحانه برای فشار خون بالا استفاده کنند، عبارتند از:

تخم‌مرغ
تخم مرغ سرشار از پروتئین است و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های صبحانه برای فشار خون بالا است. درحالی‌که زرده تخم مرغ به داشتن کلسترول بالا معروف است، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که برخی از مواد مغذی موجود در زرده برای سلامتی بسیار مفید هستند.
سعی کنید یک تخم مرغ کامل یا دو سفیده تخم مرغ را به‌عنوان بخشی از یک صبحانه سالم بخورید اما باید توجه داشته باشید که خوردن بیش از یک تخم‌مرغ در روز اصلا جایز نیست. سفیده تخم مرغ را هم بزنید و به آن سبزیجات اضافه کنید و با کمی روغن زیتون سرخ کنید. این غذا یک خوراکی خوشمزه و در عین حال مفید برای سلامتی است.

نان و کلوچه‌های سبوس‌دار
بر اساس تحقیقات منتشر شده، خوردن سه وعده غذای سبوس‌دار در روز فشار خون را کاهش می‌دهد. اولین وعده روزانه خود را با کلوچه‌ها یا نان‌های تهیه‌شده از غلات مانند گندم، جو دوسر یا سبوس گندم و موز، کشمش یا زغال اخته شروع کنید. موز و کشمش موجود در آن نیز پتاسیم و منیزیم را برایتان تامین می‌کنند. زغال اخته سرشار از فلاونوئیدهایی به نام آنتوسیانین است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

ماست، میوه‌ها و آجیل
یک کاسه ماست ساده و بدون چربی تقریباً نیمی از کلسیم روزانه و حدود 10 درصد از منیزیم و پتاسیم مورد نیاز شما را تامین می‌کند. درحالی‌که ماست خود به تنهایی یک صبحانه خوشمزه و مفید است، با افزودن مواد خوراکی دیگر به آن می‌توانید تاثیر بیشتری بر فشارخون خود بگذارید.
جوانه گندم را با ماست وانیلی کم‌چرب مخلوط کنید. سپس آن را با قاشق روی سیب‌های ورقه شده، زغال اخته، توت‌فرنگی یا موز بریزید و روی آن مقداری گردو یا بادام قرار دهید. آجیل‌ها منیزیم دارند. سیب و موز نیز به افزایش پتاسیم و منیزیم مورد نیاز بدن کمک می‌کنند. همچنین توت فرنگی به اندازه بلوبری سرشار از آنتوسیانین است.

 

آيا نخوردن صبحانه برای فشار خون بالا مضر است؟

نتایج موجود در یک تحقیق که بر روی 3000 نفر انجام شده، مشخص می‌کند که نخوردن صبحانه برای فشار خون بالا مضر است و باعث افزایش فشارخون و بروز چاقی می‌شود. این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا انجام شده است و نشان می‌دهد از کل شرکت‌کنندگان تنها 35 درصد بعد از بیدار شدن، صبحانه می‌خورند.

 

کدام صبحانه برای فشار خون بالا مضر است؟

علاوه بر مواد غذایی که پیش‌تر به‌عنوان صبحانه برای فشار خون بالا معرفی کردیم، بیماران مبتلا به فشارخون باید توجه داشته باشند که یک سری از صبحانه‌ها برایشان بسیار مضر و خطرناک هستند که ممکن است فشارخون را بالا ببرند. در ادامه به معرفی بعضی از بدترین صبحانه‌ها برای هایپرتنشن می‌پردازیم:

کله‌پاچه
زیاده‌روی کردن در خوردن کله‌پاچه از طرفی می‌تواند چربی خون شما را بالا ببرد و از طرف دیگر باعث افزایش فشارخون شود.

خوردن نان سفید
مصرف و زیاده‌روی در نان‌هایی که نمک بالایی دارند و سبوس ندارند، باعث افزایش فشارخون می‌شود.

تخم‌مرغ سرخ‌کرده
همان‌طور که می‌دانیم تخم‌مرغ خواص زیادی دارد و حتی برای فشارخون هم مفید است اما روش پخت آن در ابتلا به فشارخون تاثیر دارد. زیاده‌روی در مصرف تخم‌مرغ سرخ‌کرده بخصوص با روغن‌های نامناسب مانند آفتابگردان می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود.

 

هايپرتنشن چيست؟

فشارخون نیرویی است که جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند. هایپرتنشن به معنی این است که فشار زیادی به دیواره رگ‎های شما وارد می‌شود. هایپرتنشن اغلب قاتل خاموش نامیده می‌شود؛ زیرا ممکن است خودتان متوجه آن نشوید اما فشارخون داشته باشید که این عامل باعث آسیب‌زدن به شما و حتی مرگ می‌شود.
میزان فشارخون را دو عدد مشخص می‌‌کنند. عدد بالایی فشارخون سیستولیک نامیده می‌شود. این عدد، فشاری که بر روی دیواره رگ‌های خونی به هنگام ضربان وارد می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. عدد پایینی فشارخون دیاستولیک است که فشار روی رگ‌های خونی شما را زمانی که قلب در حال استراحت است، اندازه‌گیری می‌کند. به‌عنوان‌مثال، فشارخون 110/70 در محدوده طبیعی است، اما فشارخون 135/85 هایپرتنشن به حساب می‌آید.

 

در صورت عدم رعايت رژيم غذايی در صبحانه برای فشار خون بالا چه اتفاقی می افتد؟

عدم رعایت رژیم غذایی منجر به عدم کنترل فشارخون خواهد شد و این امر ممکن است منجر به مشکلات جدی شود. این مشکلات عبارت‌اند از:

• سکته مغزی
• حمله قلبی
• بیماری عروق محیطی
• بیماری یا نارسایی کلیه
• عوارض شدید و خطرناک دوران بارداری
• آسیب چشم
• زوال عقل

 

چطور متوجه شويم هايپرتنشن داريم؟

هایپرتنشن معمولاً علامت خاصی ایجاد نمی‌کند. تنها راه برای تشخیص هایپرتنشن اندازه‌گیری آن توسط پزشک است. دانستن هایپرتنشن به شما کمک می‌کند تا بتوانید تغییراتی را ایجاد کنید که در جلوگیری یا محدود‌کردن آسیب موثر باشد. مثلا با پیروی از یک رژیم مناسب و استفاده از صبحانه برای فشار خون بالا می‌توانید به تنظیم فشار کمک کنید.

عوامل خطر برای هايپرتنشن چه مواردی هستند؟

یک سری عوامل بر روی هایپرتنشن تاثیر می‌گذارند. این تاثیرات می‌توانند خوب و یا بد باشند. عواملی که باعت تاثیر بد می‌شوند، عبارت‌اند از:

• داشتن یک فرد یا افرادی در خانواده که هایپرتنشن، بیماری قلبی عروقی یا دیابت دارند.
• سن بیشتر از 55 سال
• داشتن اضافه وزن
• به اندازه کافی ورزش نکردن
• غذاهای سرشار از سدیم (نمک) خوردن
• سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات تنباکو‌دار مانند قلیان
• مصرف زیاد الکل (بیش از دو لیوان نوشیدنی در روز در مردان و بیش از یک لیوان نوشیدنی در روز در زنان)

 

اگر دچار هايپرتنشن هستيد بايد چه کار کنيد؟

اگر پزشک شما را مبتلا به هایپرتنشن تشخیص دهد باید توصیه‌های لازم را برای کنترل کردن آن به شما گوشزد کند. این موارد عبارت‌اند از:

• با استفاده از دستگاه فشار سنج خانگی به طور منظم فشار خود را چک کنید. دستگاه‌های فشارسنج، مانیتورهای الکترونیکی خودکار هستند و در اکثر داروخانه‌ها یافت می‌شوند.
• غذاهای سالم، کم‌نمک و کم‌چرب بخورید. بخصوص استفاده از صبحانه برای فشارخون بالا را رعایت کنید.
• حتما ورزش کنید و وزن خود را در حالت متعادل قرار دهید.
• مصرف الکل را محدود کنید.
• ترک سیگار و هر نوع از محصولات تنباکو
• روی کنترل خشم و مدیریت استرس کار کنید.

 

چه رژيم غذايی مانند صبحانه برای فشار خون بالا به کنترل فشارخون کمک می کند؟

غذاهایی مانند شیر بدون چربی یا با چربی یک درصد، سبزیجات و میوه‌های تازه، برنج و پاستای سبوس‌دار بخورید که چربی، نمک و کالری کم‌تری دارند. از پزشک خود بخواهید لیست دقیق‌تری از غذاهای کم سدیم مانند سوپ برای فشار خون بالا را به شما ارائه دهد. به‌طور‌کلی سعی کنید شام، ناهار و صبحانه برای فشار خون بالا را تهیه کنید، به طوری که سرشار از مواد مغذی باشند.
از طعم دهنده‌ها، ادویه‌ها و گیاهان طبیعی به جای نمک برای خوش‌طعم کردن غذاها استفاده کنید. توصیه بهینه برای نمک در رژیم غذایی، مصرف کمتر از 1500 میلی گرم سدیم در روز است. فراموش نکنید که اکثر غذاهای رستورانی (به ویژه فست‌فودها)، بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده و منجمد حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. سعی کنید نمک سر سفره نیاورید.
از غذاهای پرچرب مانند کره، مارگارین، سس‌های معمولی سالاد، گوشت‌های چرب، محصولات لبنی پرچرب، غذاهای سرخ‌شده، غذاهای فرآوری‌شده، فست‌فودها، تنقلات نمکی و غیره شدیدا اجتناب کنید یا مصرف آن‌ها را کاهش دهید.
از پزشک خود بپرسید که آیا باید پتاسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید یا خیر؟ همچنین در مورد رژیم غذایی کنترل‌کننده هایپرتنشن (DASH) از او مشورت بگیرید. رژیم غذایی DASH بر افزودن میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل به غذای روزانه شما و در عین حال کاهش میزان سدیم آن تاکید دارد.
از آنجایی که رژیم غذایی DASH سرشار از میوه‌ها و سبزیجات است که به طور طبیعی سدیم کمتری نسبت به سایر غذاها دارند، مصرف نمک و سدیم کاهش پیدا می‌کند.

 

آيا سوپ برای فشار خون بالا مفيد است؟

بله! طبق مطالعات جدید سوپ برای فشار خون بالا مفید است. به‌عنوان مثال سوپ مرغ که به دلیل توانایی‌های خود در مبارزه با سرماخوردگی لقب پنی‌سیلین مادربزرگ را به خود اختصاص داده است، ممکن است هایپرتنشن را به اندازه یک رژیم غذایی استاندارد کاهش دهد.
بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان ژاپنی انجام شده، پروتئین کلاژن مرغ باعث کاهش فشارخون می شود. سوپ نخود برای سوپ برای فشار خون بالا نیز حاوی مقادیر بسیار کمی پتاسیم است. این عامل از ادرار زیاد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این باعث کاهش سطح نمک در خون شما می‌شود؛ بنابراین فشارخون شما کاهش می‌یابد. به طور کلی زمانی سوپ برای فشار خون بالا مفید است که از ترکیبات مناسبی در آن استفاده شود.
به‌عنوان مثال سوپ‌های سرشار از سدیم و چربی‌های ناسالم بدترین غذاهای موجود برای افراد مبتلا به فشارخون هستند اما سوپ‌های کم سدیم و بر پایه آبگوشت و حبوبات یا سبزیجات، گزینه‌ای عالی و سریع برای شروع و پایان یک وعده غذایی برای این بیماران هستند.

 

ايا عسل فشار خون را بالا ميبرد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می‌زند که حدود 1.13 میلیارد نفر به هایپرتنشن مبتلا هستند. هایپرتنشن که گاهی اوقات قاتل خاموش نامیده می‌شود، به دلیل عدم ایجاد علائم در بسیاری از افراد، می‌تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.
بنابراین برای پاسخ به سوال ایا عسل فشار خون را بالا میبرد می‌توان گفت تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی سالم برای مدیریت سطح فشار خون ضروری است. عسل ارگانیک نیز به‌عنوان یک شیرین کننده طبیعی به جای قند و شکر و به دلیل ترکیبات خوبی که دارد در حد تعادل می‌تواند به تنظیم فشارخون کمک کند.

 

ميوه های مضر برای فشار خون بالا کدام هستند؟

باید گفت اکثر میوه‌‌ها برای کاهش فشارخون مفید هستند اما میوه های مضر برای فشار خون بالا را نیز در لیست میوه‌ها داریم. به‌عنوان مثال در مصرف مرکبات مانند پرتقال باید احتیاط به خرج داد؛ چرا که مصرف بیش از حد این میوه‌ها باعث افزایش فشارخون می‌شود. به‌علاوه میوه‌های خشک و کنسرو شده بخصوص اگر افزودنی داشته باشند نیز ممکن است باعث افزایش فشارخون شوند و در گروه میوه های مضر برای فشار خون بالا قرار میگیرد.

 

چه غذاهايی منجر به تغييرات فشارخون نامناسب می شوند؟

همان‌طور که اشاره کردیم انتخاب درست شام، ناهار و صبحانه برای فشار خون بالا بسیار ضروری است؛ چرا که غذا تاثیر زیادی بر روی فشارخون می‌گذارد. در متن زیر بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

غذاهای با مزه شور
سدیم در نمک در صورت مصرف زیاد، فشارخون را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بسیاری از مردم بدون اینکه متوجه شوند سدیم زیادی را مصرف می‌کنند. غذاهای فرآوری شده و فست‌فودها معمولاً حاوی مقادیر بیش از حد سدیم هستند. این مقدار اغلب بیش از 2300 میلی گرم نمکی است که یک فرد سالم باید در روز مصرف کند.
توصیه می‌شود حتما برچسب‌های روی مواد غذایی را بررسی کنید و توجه داشته باشید که حتی غذاهایی که به نظر سالم هستند مانند آب سبزیجات، ممکن است سرشار از سدیم باشند. نمونه‌‌ای از این غذاهای حاوی سدیم عبارت‌اند از:

• نان
• پیتزا
• ساندویچ ها
• گوشت پخته شده و استفاده از غذاهای سرد
• سوپ کنسرو شده

غذاهای شیرین

غذاهای شیرین که با قند مصنوعی شیرین شده باشند فواید بسیار کمی برای سلامتی دارند و خطر افزایش وزن ناخواسته را در فرد افزایش می‌دهند. همچنین ممکن است به هایپرتنشن کمک کنند. یک مطالعه در سال 2014 نشان می‌دهد که غذاهای شیرین ممکن است فشارخون را حتی بیشتر از نمک افزایش دهند. موارد زیر نمونه‌هایی از غذاهایی هستند که ممکن است حاوی شکر باشند:

• دسرهای فرآوری شده
• غذاهای بسته‌بندی شده
• کراکرها
• کره بادام زمینی

فرد مبتلا به فشارخون باید بسته بندی این غذاها را بررسی کند تا مطمئن شود که محصولاتی عاری از شربت ذرت با فروکتوز بالا را انتخاب می‌کند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز باعث افزایش فشارخون می‌شود. علت این موضوع هم فرآیند متابولیسم گوشت قرمز در بدن است؛ چراکه در این فرآیند ترکیباتی آزاد می‌شوند که برای فشارخون مضر هستند. موارد زیر همگی شامل گوشت قرمز می‌شوند.

• گوشت گاو
• گوشت بره
• گوشت گوساله
• گوشت گوزن
• گوشت بز

فردی که فشارخون بالا دارد باید سعی کند گوشت قرمز را تا حد امکان محدود کند یا از گوشت‌های کم‌چرب‌تر استفاده کند. هرچه رنگ گوشت قرمزتر باشد، احتمال افزایش فشارخون بیشتر است. برای این افراد گوشت سفید از هر نوعی مانند ماهی، مرغ، بوقلمون و … بهتر است.

نوشیدنی‌های شیرین

درحالی‌که مصرف گاه به گاه نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خوب باشد اما نوشیدن بیش از حد آن‌ها ممکن است فشارخون را افزایش دهد. علاوه بر این، بسیاری از نوشیدنی‌های شیرین دارای کافئین هستند که می‌توانند فشارخون را حتی بیشتر از حد افزایش دهد. نوشیدنی‌های شیرین که ممکن است حاوی کافئین یا شربت ذرت با فروکتوز بالا باشند، شامل نوشابه و آب میوه هستند.

الکل
همان‌طور که قبلا نیز به آن پرداختیم نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند فشارخون را در افراد افزایش دهد. همچنین یک عامل خطر برای بروز بیماری قلبی می‌باشد. به‌علاوه الکل حاوی مقدار زیادی کالری است؛ درنتیجه مصرف آن ممکن است باعث افزایش وزن شود. توصیه می‌شود که مردان الکل را به کم‌تر از دو لیوان نوشیدنی در روز محدود کنند و زنان بیش از یک لیوان نوشیدنی در روز مصرف نکنند.

چربی‌های اشباع شده
فردی که به دنبال کاهش فشارخون یا کاهش خطر ابتلا به هایپرتنشن است باید مصرف چربی‌های اشباع شده را محدود کند. برای بیشتر افراد، این بدان معناست که بیش از 5 تا 6 درصد کالری روزانه نباید از چربی‌های اشباع شده باشد که می‌تواند در شیرینی‌ها و محصولات پخته شده وجود داشته باشد. نمونه‌هایی از مواد غذایی که شامل چربی‌ اشباع شده هستند عبارت‌اند از:

• دسرها مانند شکلات، تافی، کیک، پودینگ، بیسکویت، شیرینی و پای
• گوشت فرآوری شده از جمله سوسیس، برگر، بیکن و کباب
• چربی‌های پخت و پز، مانند کره، قیمه و مارگارین
• روغن‌ها از جمله روغن نارگیل و روغن نخل
• محصولات لبنی پرچرب مانند خامه، شیر، ماست و پنیر

کنترل وعده‌های غذایی مانند ناهار، شام و صبحانه برای فشارخون بالا بسیار حیاتی است. پس در انتخاب آن‌ها دقت کنید.

غذاهای بسته‌بندی یا فرآوری شده

غذاهای بسته‌بندی شده‌ای که ممکن است سالم به‌نظر برسند، مانند وعده‌های غذایی با سبزیجات و گوشت، ممکن است حاوی مقدار زیادی سدیم باشند. توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف این غذاها پرهیز کنید یا برچسب‌های روی آن‌ها را بررسی کنید و فقط محصولاتی را انتخاب کنید که میزان سدیم نسبتاً کمی دارند.

چاشنی ها
فرد مبتلا به هایپرتنشن نیازی به اجتناب از همه چاشنی‌ها ندارد. با این حال، مهم است که به هنگام مصرف آن‌ها حواسش را جمع کند؛ زیرا برخی از محصولات ممکن است حاوی مقادیر زیادی قند یا سدیم باشند. نکته‌ دیگری که وجود دارد این است که نباید به برچسب‌های روی چاشنی‌ها اعتماد کرد؛ چرا که حتی چاشنی‌هایی که طعم شور ندارند ممکن است دارای سدیم بالایی باشند. نمونه‌‌ای از چاشنی‌هایی که حاوی مقادیر بالایی نمک یا شکر هستند، عبارت‌اند از:

• سس گوجه
• سس فلفل
• سس سویا
• سس سالاد

کافئین
کافئین می‌تواند فشارخون را به طور موقت افزایش دهد. افرادی که دارای فشارخون هستند باید مصرف کافئین خود را محدود کنند، به این صورت که قهوه کم‌تری بنوشند یا از قهوه بدون کافئین استفاده کنند. اگر نتوانند میزان قهوه خود را کنترل کنند باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارند تا او کمکشان کند.

سخن پايانی

فشارخون درواقع به معنی فشاری است که به رگ‌ها وارد می‌شود. اگر این فشار بیش از حد شود، می‌‌تواند باعث بیماری فشارخون شود. یکی از عواملی که در کنترل فشارخون نقش دارد، تغذیه است؛ در نتیجه بررسی وعده‌های غذایی مانند شام یا صبحانه برای فشار خون بالا ضروری است. پس باید از غذاهای سالم استفاده کنیم و غذاهای ناسالم را کنار بگذاریم. برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت تماس با ما مراجعه کرده و با ما تماس بگیرید. ما در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.