شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت سکته قلبی

ایست قلبی که ازنظر پزشکی به‌عنوان انفارکتوس میوکارد شناخته می‌شود همیشه یک اورژانس پزشکی مرگبار است که در آن عضله قلب شروع به از بین رفتن یا مردن می‌کند، زیرا جریان خون کافی برای رساندن به قلب را ندارد. این علت سکته قلبی معمولاً به دلیل انسداد شریان‌های خونرسان به قلب است. اگر جریان خون به‌سرعت بازیابی نشود، سکته قلب می‌تواند باعث آسیب دائمی قلب و مرگ شود.

Varicose-veins-groin

آنچه در این مقاله می خوانید :

علت سکته قلبی و تفاوت حمله قلبی و سکته قلبی چيست؟

انفارکتوس میوکارد که معمولاً حمله قلبی نامیده می‌شود یک وضعیت بسیار خطرناک است که در صورت کمبود جریان خون در عضله قلب شما رخ می‌دهد. فقدان جریان خون به سمت قلب می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد، اما معمولاً علت سکته قلبی به انسداد یک یا چند شریان قلب شما مربوط می‌شود.
بدون جریان خون مناسب به سمت قلب، عضله قلب آسیب‌دیده شروع به از بین رفتن می‌کند. اگر جریان خون به‌سرعت در اورژانس بازیابی نشود، حمله قلبی می‌تواند باعث آسیب دائمی قلب و مرگ شود.
حمله و سکته قلبی تقریباً دلایل یکسان دارند؛ اما اگر بخواهیم به‌طور جزئی تفاوت حمله قلبی و سکته قلبی را بیان کنیم باید بگوییم حمله می‌تواند ناگهانی‌تر و کشنده‌تر باشد. بااین‌حال، سکته و حمله علائم مشابهی دارند و هردو حتی اگر مرگبار نباشند ممکن است آسیب‌های دائمی جدی برای قلبتان ایجاد کنند.
حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی و تهدیدکننده برای زندگی است. هرزمانی که مشکوک شدید که شما یا کسی که با او هستید دچار حمله قلبی شده است، باید بدون تردید و سریعاً با 115 تماس بگیرید. زمان، در درمان حمله قلبی و جلوگیری از مرگ بسیار مهم است و تأخیر حتی چنددقیقه‌ای می‌تواند منجر به آسیب‌های دائمی قلب یا مرگ بیمار شود.
اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر علت سکته قلبی را بررسی کنیم باید بگوییم اکثریت قریب به اتفاق حملات قلبی به دلیل انسداد یکی از رگ‌های خونی که خون مورد نیاز قلب را تأمین می‌کنند، رخ می‌دهد. این شرایط اغلب به دلیل تجمع پلاک‌ها در رگ‌ها اتفاق می‌افتد.
پلاک یک ماده چسبنده است که می‌تواند در داخل رگ‌های شما جمع شود. اگر بخواهیم درک عمیق‌تری از شرایط تجمع پلاک در رگ به شما بدهیم مشابه ریختن چربی در سینک آشپزخانه شما می‌باشد که می‌تواند لوله‌کشی خانه شما را به مرور مسدود کند و اجازه عبور آب را ندهد. این تجمع آترواسکلروز نیز نامیده می‌شود.
گاهی اوقات، در شرایط مختلف رسوبات پلاک در داخل شریان‌های کرونری (قلب) می‌توانند باز شوند یا پاره شوند و لخته خون می‌تواند درجایی که پارگی اتفاق افتاده گیر کند. اگر لخته شریان را مسدود کند، عضله قلب به دلیل عدم خون‌رسانی مناسب کم‌کار یا ازکارافتاده شده و باعث حمله قلبی می‌شود.
گاهی نیز علت سکته قلبی ربطی به انسداد ندارد؛ یعنی برخی حملات قلبی بدون انسداد هم امکان‌پذیر است، اما این موارد نادر هستند و تنها حدود 5 درصد از حملات قلبی را تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم موارد دیگر علت سکته قلبی را بررسی کنیم، عبارت‌اند از:

– اسپاسم شریان

رگ‌های خونی شما دارای پوشش‌های عضلانی هستند که این پوشش‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهند در صورت نیاز پهن یا باریک‌تر شوند. این ماهیچه‌ها گاهی ممکن است دچار انقباض یا اسپاسم شوند و جریان خون را به عضله قلب قطع کنند. درنتیجه سکته قلبی رخ می‌دهد.

– شرایط پزشکی نادر

برخی از شرایط پزشکی خاص می‌تواند جریان خون به قلب را قطع کرده و علت سکته قلبی باشد. به‌عنوان‌مثال هر بیماری که باعث تنگ شدن غیرمعمول عروق خونی شود، می‌تواند عامل سکته قلبی هم باشد.

– تروما

تروما شامل پارگی در عروق کرونر به دلایل مختلف محیطی مانند تصادف یا ضربه شدید مانند ضربه چاقو است.

– انسداد ایجاد شده در جای یا رگ دیگر بدن

لخته خون یا حباب هوا (آمبولی) که در یک شریان کرونر به دام می‌افتد نیز می‌تواند علت سکته قلبی باشد. به‌عنوان‌مثال، در افراد دارای واریس شدید ممکن است یک لخته خون از پا به سمت قلب حرکت کند و با ایجاد انسداد در نزدیکی قلب علت سکته قلبی شود.

– عدم تعادل در مواد الکترولیتی بدن

داشتن مقدار بیش از حد یا خیلی کم از برخی مواد معدنی کلیدی مثل پتاسیم در خون، تعادل الکترولیت بدن را به هم میزند و می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

– اختلالات خوردن

با گذشت زمان، اختلالات در رژیم غذایی و خوردن نیز می‌تواند به قلب شما آسیب برساند و درنهایت منجر به حمله قلبی شود. مثلا افرادی که به پرخوری عصبی دچار هستند و دائما از مواد غذایی ناسالم استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند.

 

علت سکته قلبی در بروز حملات قلبی چقدر شايع هستند؟

حملات قلبی جدید هرساله برای حدود 635000 نفر تنها در ایالات‌متحده اتفاق می‌افتد. حدود 300000 نفر در سال دچار حمله قلبی دوم نیز می‌شوند. حدود یک مورد از هر هفت مرگ در ایالات‌متحده به دلیل بیماری عروق کرونر قلب است که شامل حملات قلبی می‌شود.
از ۳۰ سال گذشته تابه‌حال نیز اولین علت مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌ها در جهان و ایران سکته‌های قلبی هستند. بر اساس نرخ مرگ استاندارد شده سنی، در سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ایرانی، ۲۷۷ نفر جان خود را به دلیل بیماری‌های قلبی – عروقی از دست دادند.
متأسفانه سهم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران از کل علل مرگ از عدد ۲۵ درصد در سال ۶۹ به میزان بیش از ۴۴ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.
همچنین در ۳۰ سال گذشته در ایران، شمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی از ۸۹ هزار و ۲۱۱ به ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ مورد یعنی بیش از ٢ برابر افزایش یافته است!

 

چه کسانی بيشتر در معرض خطر ايست قلبی قرار دارند؟

عوامل کلیدی مختلفی بر افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی تأثیر می‌گذارد. متأسفانه، برخی از این عوامل خطر چیزهایی نیستند که بتوانید آن‌ها کنترل کنید. مهم‌ترین آن‌ها نیز عبارت‌اند از:

• سن و جنس
• سابقه خانوادگی بیماری قلبی (اقوام درجه‌یک)
• داشتن سابقه پره اکلامپسی در دوران بارداری
• سبک زندگی اشتباه مانند عدم تحرک کافی، سیگار کشیدن یا استفاده از غذاهای پرچرب و مضر برای قلب مثل انواع فست فودها

شرایط پزشکی زیر نیز می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد:

• دیابت
• چاقی
• فشارخون بالا
• کلسترول بالا (هیپرلیپیدمی)
• اختلالات خوردن (به‌ویژه در افراد جوان‌تر)

 

علت سکته قلبی در مردان چيست؟

علت سکته قلبی در مردان و زنان می‌تواند متفاوت باشد. خطر حمله قلبی در مردان در سن 45 سالگی به‌شدت افزایش می‌یابد ولی در زنان خطر حمله قلبی در سن 50 سالگی یا بعد از یائسگی به‌شدت افزایش می‌یابد. اما به طور کلی دلایل تقریبا یکی هستند و علائم متفاوتی دارند. مثلا مردان بیشتر درد ناحیه قفسه سینه را در هنگام سکته احساس می‌کنند ولی زنان علائمی مانند تهوع را تجربه خواهند کرد.

 

علائم سکته قلبی چيست؟

علاوه بر اهمیت شناخت علت درد معده و قلب بسیار مهم است که علائم ایست قلبی را بشناسید و به‌محض اینکه خودتان یا یکی از نزدیکان شما یک یا چند مورد از آن‌ها را تجربه کردید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. حمله قلبی می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد که در این میان برخی از آن‌ها شایع‌تر از سایرین هستند.
همچنین با توجه به اینکه علت سکته قلبی در خواب یا علت سکته قلبی در مردان و زنان کمی متفاوت است علائم سکته قلبی در خواب که شما دارید نیز تحت تأثیر جنسیت و زمان سکته قرار دارد، زیرا در مردان و زنان احتمال بروز علائم حمله قلبی متفاوت است.
علائمی که اغلب توسط افراد مبتلا به ایست قلبی توصیف می‌شود، عبارت‌اند از:

• درد قفسه سینه (آنژین): این علامت می‌تواند خفیف باشد و احساس ناراحتی یا سنگینی ایجاد کند یا می‌تواند شدید باشد و حالتی خردکننده داشته باشد. ممکن است درد و ناراحتی از قفسه سینه شما شروع شود و به نواحی دیگر مانند بازوی چپ (هر دو بازو)، شانه، گردن، فک، پشت یا پایین به سمت کمر شما گسترش یابد.
• تنگی نفس یا مشکل در تنفس
• حالت تهوع یا ناراحتی معده. حملات قلبی معمولاً با سوءهاضمه یا مشکلات معده اشتباه گرفته می‌شود.
• تپش قلب
• اضطراب یا احساس عذاب ناراحت‌کننده
• تعریق سرد
• احساس سبکی سر، سرگیجه یا غش کردن و ناهوشیاری

 

علائم حمله قلبی در زنان

تحقیقات پزشکی در سال‌های اخیر مشخص کرده است که زنان ممکن است علائم فوق را داشته باشند، اما شانس بیشتری برای تجربه علائم متفاوت از موارد ذکرشده در بالا نیز دارند. معمولاً زنان هنگام ایست قلبی مواردی مانند درد قفسه سینه به‌خصوص در مرکز قفسه سینه یا ناراحتی که شبیه سوءهاضمه است را توصیف نمی‌کنند و این موارد بیشتر می‌تواند در علت سکته قلبی در مردان دخیل باشد.
زنان بیشتر موارد زیر را هنگام ایست قلبی توصیف می‌کنند:

• تنگی نفس، خستگی و بی‌خوابی که قبل از حمله قلبی شروع شده است.
• درد در پشت، شانه، گردن، بازوها یا شکم.
• تهوع و استفراغ.

آيا سندرم حاد کرونری همان حمله قلبی است؟

سندرم حاد کرونری یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است که مانند ایست قلبی نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دارد و می‌تواند علت سکته قلبی در خواب یا بیداری باشد. سندرم حاد کرونری نامی است که به سه نوع بیماری عروق کرونر مرتبط با پارگی ناگهانی پلاک در داخل شریان کرونری داده شده است و عبارت‌اند از:

• آنژین ناپایدار
• انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی با افزایش قطعه ST (STEMI)
• انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی بدون افزایش قطعه ST (NSTEMI)

محل انسداد، مدت‌زمانی که جریان خون مسدود می‌شود و میزان آسیبی که رخ می‌دهد، نوع سندرم حاد کرونری را تعیین می‌کند.

 

حملات قلبی چگونه تشخيص داده می شوند؟

حملات قلبی معمولاً در اورژانس تشخیص داده می‌شود. پزشک اورژانس با استفاده از موارد زیر حمله قلبی را تشخیص می‌دهد:

– سابقه و علائم

پزشک اورژانس در مورد علائمی که تجربه کرده‌اید، می‌پرسد. اگر کسی با شما باشد، ممکن است پزشک از او بخواهد اتفاقی که افتاده را شرح دهد.

– آزمایشات آزمایشگاهی

حملات قلبی باعث می‌شود که یک نشانگر شیمیایی خاص در خون شما ظاهر شود که از طریق یک آزمایش خون مشخص خواهد شد.

– تست‌های تشخیصی خاص قلب

تست تشخیص بیماری قلبی شامل آزمایش‌هایی است که فعالیت الکتریکی قلب شما را شناسایی و ثبت می‌کند. ازجمله این تست‌ها می‌توان به نوار قلب یا تست الکتروکاردیوگرام اشاره کرد که در ابتدا وضعیت بیمار را مشخص می‌کند.

– تست‌های تصویربرداری

این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا درون قلب شما را ببیند. بسیاری از این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند محل انسداد جریان خون را نشان دهند که به مسیر درمان کمک خواهد کرد. مهم‌ترین این تست‌ها عبارت‌اند از:

– اکوکاردیوگرام

این آزمایش از طریق فناوری اولتراسوند (امواج صوتی با فرکانس بالا) انجام می‌شود. امواج اولتراسونیک در سونوگرافی با سرعت‌های متفاوت از قسمت‌های مختلف قلب عبور کرده و از آن منعکس خواهند شد. اکوکاردیوگرافی می‌تواند از این اطلاعات برای ایجاد تصویری از داخل و خارج قلب شما استفاده کند.

– آنژیوگرافی

این آزمایش شامل گرفتن اشعه ایکس پس از تزریق ماده رنگ مانندی به خون شما است که به‌راحتی در اشعه ایکس قابل مشاهده است. این تست به پزشکان اجازه می‌دهد مناطقی را ببینند که جریان خون کم است یا کاملاً قطع شده است.

– اسکن توموگرافی و کامپیوتری قلب (CT)

این تست تصویربرداری از اشعه ایکس و پردازش کامپیوتری برای ایجاد اسکن بسیار دقیق از قلب شما استفاده می‌کند.

– MRI مربوط به قلب

این آزمایش به کمک یک میدان مغناطیسی قوی و پردازش کامپیوتری دقیق جهت ایجاد تصویری واضح از قلب انجام خواهد شد.

– اسکن هسته‌ای قلب

مشابه آنژیوگرافی، این اسکن‌ها از رنگ رادیواکتیو تزریق‌شده به خون شما استفاده می‌کنند. چیزی که آن‌ها را از آنژیوگرام متمایز می‌کند این است که از روش‌های پیشرفته کامپیوتری مثل توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) استفاده می‌کنند.
علاوه بر موارد گفته شده هر فردی که علائم حمله قلبی دارد باید تحت معاینه فیزیکی ازجمله چک کردن نبض، سطح اکسیژن خون، فشارخون و گوش دادن به صداهای قلب و ریه قرار بگیرد.

 

علت سکته قلبی يا حملات قلبی چگونه برطرف می شوند؟

درمان حمله قلبی به‌طور واضح به معنای بازگرداندن جریان خون به عضله قلب آسیب‌دیده در اسرع وقت است. این کار می‌تواند به روش‌های مختلفی از دارو گرفته تا جراحی انجام شود. پزشک اورژانس ممکن است برای درمان شما بسته به علت سکته قلبی و شرایط شما از یک یا چند مورد زیر برای درمان استفاده کند:

– اکسیژن تکمیلی

افرادی که دچار مشکل تنفسی هستند یا سطح اکسیژن خونشان پایین است، اغلب باید اکسیژن مکمل را همراه با درمان‌های دیگر حمله قلبی دریافت ‌کنند. بیمار می‌تواند اکسیژن را از طریق لوله‌ای که درست زیر بینی او قرار دارد یا ماسکی که روی بینی و دهانش است تنفس کند. این کار میزان اکسیژن در گردش خون را افزایش می‌دهد و فشار روی قلب کم می‌شود.

– داروها

داروهای مختلفی برای جلوگیری از انعقاد خون استفاده می‌شوند، ازجمله:

• داروهای ضد انعقاد: این داروها شامل آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون است.
• نیتروگلیسیرین: این دارو جهت تسکین درد در ناحیه قفسه سینه استفاده می‌شود. همچنین یک گشادکننده قوی برای عروق است که عبور خون را راحت کرده و از انسداد رگ جلوگیری می‌کند.
• داروهای ترومبولیتیک یا از بین برنده لخته: این داروها بصورت داخل وریدی تزریق شده و باعث شکسته شدن و حل شدن لخته‌های خون ایجاد شده که رگ‌ها را مسدود کرده‌اند، می‌شوند. این داروها معمولاً تنها در 12 ساعت ابتدایی پس از بروز حمله قلبی استفاده خواهند شد.
• داروهای ضد آریتمی: حملات قلبی معمولاً می‌تواند باعث اختلال در ریتم ضربان طبیعی قلب شما شود که آریتمی نامیده می‌شود. برخی از آریتمیها می‌توانند به‌قدری شدید باشند که تهدیدکننده زندگی باشند. داروهای ضد آریتمی می‌توانند این اختلالات را متوقف یا از آن جلوگیری کنند.
• داروهای ضد درد: رایج‌ترین داروی مسکنی که در طول مراقبت از فرد مبتلا به سکته قلبی تجویز می‌شود، مورفین است. این دارو می‌تواند به کاهش درد قفسه سینه کمک کند.

– مداخله عروق کرونر از طریق پوست

بازگرداندن گردش خون به عضله قلب آسیب‌دیده اغلب با روشی به نام مداخله کرونری از راه پوست انجام می‌شود. این روش که PCI نام دارد، به کمک یک دستگاه مبتنی بر کاتتر انجام می‌شود که در یک رگ خونی اصلی (معمولاً نزدیک بالای ران شما) قرار می‌گیرد.
هنگامی‌که کاتتر از طریق یک برش کوچک وارد رگ خونی می‌شود، متخصص قلب آن را تا شریان مسدود شده روی قلب شما می‌کشد. هنگامی‌که به محل انسداد رسید، پزشک یک بالون کوچک را در انتهای دستگاه باد می‌کند تا رگ خونی را باز کند و انسداد برطرف شود و مجدداً خون‌رسانی مناسب به قلب انجام شود.
PCI ابزاری حیاتی برای بازگرداندن جریان خون در بدن بیمار است و هر چه زودتر این کار انجام شود، نتیجه بهتری برای فرد خواهد داشت.

 

– پیوند بای پس عروق کرونر

بیمارانی که انسداد شدید در عروق کرونر خود دارند ممکن است تحت عمل پیوند عروق کرونر قرار گیرند. این جراحی، جراحی بای پس، جراحی قلب باز یا CABG نامیده می‌شود. در CABG یک رگ خونی سالم از نقاط دیگر بدن (معمولاً قفسه سینه، بازو یا پا) گرفته شده و از آن برای ساختن مسیری جدید و انحرافی برای خون‌رسانی به قلب به جای رگ مسدود استفاده خواهد شد.

 

چگونه می توانم خطر سکته قلبی را کاهش دهم؟

شناخت علت سکته قلبی می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از وقوع آن جلوگیری کند. همچنین اگرچه چندین عامل خطر وجود دارد که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، اما راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به خودتان یا افراد خانواده کمک کنید و خطر سکته قلبی را کاهش دهید. این راهکارهای عالی عبارت‌اند از:

1. برای چکاپ‌های سالیانه برنامه‌ریزی کنید.

یک پزشک متخصص قلب خوب در یک مرکز تخصصی قلب مانند مرکز ما را پیدا کنید و حداقل سالی یک‌بار برای معاینه یا ویزیت سلامتی قلب به او مراجعه کنید. معاینه سالانه می‌تواند بسیاری از علائم هشداردهنده اولیه بیماری قلبی، ازجمله علائمی را که نمی‌توانید احساس کنید، تشخیص دهد. این علائم شامل فشارخون، سطح قند خون، سطح کلسترول و موارد دیگر است. بخصوص اگر سابقه بیماری قلبی یا سکته قلبی در خانواده شما وجود دارد حتماً این کار را انجام دهید.

2. محصولات تنباکو را ترک کنید.

این محصولات شامل تنباکوی بدون دود و تمام محصولات مربوطه مانند سیگار می‌شود.

3. به‌طور منظم ورزش کنید.

روزانه حداقل 20 تا 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهید.

4. رژیم غذایی سالم داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال، می‌توان به رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا داش اشاره کرد. رژیم غذایی گیاهی یک جایگزین عالی برای غذاهای چرب و حیوانی خطرآفرین برای قلب است. البته باید از همه مواد غذایی سالم در حد اعتدال استفاده کنید.

5. حفظ وزن سالم

متخصص قلب شما می‌تواند به شما در مورد وزن هدف سالم توصیه کند و منابع و راهنمایی‌هایی را برای کمک به شما برای رسیدن به آن هدف در اختیار شما قرار دهد.

6. شرایط سلامت موجود خود را مدیریت کنید.

این شرایط شامل سطوح بالای کلسترول، فشارخون بالا و دیابت است.

7. استرس خود را کاهش دهید.

تکنیک‌هایی مانند یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن را برای کاهش استرس خود در نظر بگیرید.

8. داروهای خود را به‌طور صحیح و به‌موقع مصرف کنید.

فقط زمانی که به یاد دارید یا زمانی که قرار ملاقات با پزشک دارید، داروها را مصرف نکنید. داروهای خود را به‌طور کامل، دقیق و سروقت مصرف کنید.

9. به قرارهای منظم پزشکی خود پایبند باشید.

اگر دچار مشکل خاصی مانند برخی از نارسایی‌های قلبی هستید، ملاقات منظم با متخصص قلب می‌تواند به کشف مشکلات مربوط به قلب یا سایر مشکلات پزشکی که نمی‌دانستید دارید کمک کند و از ایجاد علت سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

 

علت سکته قلبی در خواب

علت سکته قلبی در خواب به دلیل انسداد شریان‌های اصلی خونرسان به قلب بروز می‌کند. به بیانی دیگر اگر در طول خواب بیمار برای چند دقیقه جریان خونرسانی به قلب متوقف شود، عضله قلب می‌میرد و سلول‌های قلب به دلیل کمبود اکسیژن رسانی ناشی از علت سکته قلبی در خواب کل کارایی خود را از دست می‌دهد.
از سوی دیگر اختلال در ارسال سیگنال‌های الکتریکی به قلب نیز عامل دیگر ایست قلبی در خواب خواهد بود.

سخن آخر

در مقاله حاضر سعی کردیم در خصوص موارد متعددی از جمله علت سکته قلبی در مردان، علت سکته قلبی در خواب و تفاوت حمله قلبی و سکته قلبی صحبت کردیم.
همان‌طورکه ملاحظه کردید عوامل مختلفی می‌تواند علت سکته قلبی باشد ولی اصل اساسی همه آن‌ها مسدود کردن جریان خون به سمت قلب به دلایل مختلف است. سکته قلبی یک اورژانس پزشکی است که هرگاه خودتان یا یکی از اطرافیان شما علائم هشداردهنده آن که در متن گفته شد را تجربه کردید باید سریعاً و بدون از دست دادن وقت با اورژانس تماس گرفته و کمک بخواهید.
کوچک‌ترین بی‌دقتی در این شرایط یا حتی از دست دادن چند ثانیه و دقیقه می‌تواند منجر به ایست ناگهانی قلب و مرگ شما یا عزیزانتان شود؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه در این شرایط سهل‌انگاری نکنید و این موارد را به کودکان خود نیز بیاموزید تا بدانند در شرایط خطر باید چه اقدامی انجام دهند. حفظ آرامش نیز اصل اساسی در این شرایط است.
شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل سلامت قلب به‌عنوان چکاپ‌های سالیانه توسط متخصصان قلب باتجربه و حاذق در این زمینه به کمک بهترین تجهیزات پزشکی بروز دنیا به مرکز تخصصی قلب ما مراجعه کنید و در صورت وجود مشکلات قلبی تا هرزمانی که لازم باشد تحت نظارت این متخصصان باشید. شماره تماس ما جهت گرفتن نوبت حضوری نیز در بخش تماس با ما درج شده است.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس