شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان گیاهی فشار خون بالا

بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک امروزی و عادت‌های نادرست غذایی تحت تأثیر هایپرتنشن قرار گرفته‌اند.. می‌توان گفت شایع‌ترین عامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار‌خون کنترل نشده است. بسیار مهم است که در صورت بروز علائم هایپرتنشن و یا قرائت‌های پی‌درپی هایپرتنشن در منزل، در اسرع وقت به یک متخصص فشار‌خون در یک مرکز تخصصی قلب مراجعه نمایید؛ زیرا ممکن است نیاز باشد به‌طورجدی و تخصصی فشار‌خون را کنترل کنید. در این شرایط نباید از روش‌های خودسرانه مانند درمان گیاهی فشار خون بالا استفاده کنید؛ اما بعد از ارزیابی‌های کامل در صورت صلاحدید پزشک می‌توانید به‌عنوان روش‌های کمکی از انواع روش‌های درمان فشار خون بالا در خانه استفاده نمایید.

Varicose-veins-groin

آيا درمان گياهی فشار خون بالا در خانه مؤثر است؟

بله انواع روش درمان گیاهی فشار خون بالا در خانه که از روش‌های طبیعی و سنتی محسوب می‌شوند بخصوص در درمان گیاهی فشار خون بالا عصبی می‌توانند تأثیرگذار باشند؛ اما باید به این مهم توجه داشته باشید که این درمان‌ها نباید به‌صورت خودسرانه و قبل از ارزیابی‌های پزشکی انجام شود؛ زیرا گاهی شرایط سلامتی شما به‌گونه‌ای است که استفاده خودسرانه از این روش‌های خانگی نه‌تنها باعث بهبود وضعیت شما نمی‌شود بلکه آن را بدتر هم می‌کند. از طرفی واکنش بدن هر فرد به مواد طبیعی و فرموله نشده مانند داروهای گیاهی می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.
به همین دلیل ممکن است یک داروی گیاهی برای دیگری مؤثر باشد ولی برای شما این‌طور نباشد؛ بنابراین مهم است که قبل از استفاده از هر نوع درمان گیاهی فشار خون بالا طب اسلامی یا سنتی ابتدا با یک متخصص قلب و فشار‌خون مشورت کنید. پزشک بعد از انجام معاینات لازم درصورتی‌که صلاح بداند به شما اجازه می‌دهد که از این روش‌ها به‌عنوان روش‌های کمکی برای بهبود علائم فشار‌خون در خانه استفاده کنید.
اگر از قبل نیز داروی فشار‌خون یا مربوط به بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که قبل از اضافه کردن هر ماده غذایی یا داروی گیاهی به رژیم روزانه خود با متخصص‌تان مشورت کنید؛ زیرا برخی از داروهای گیاهی یا مواد غذایی ترکیباتی دارند که می‌توانند با ترکیبات داروهای مورد استفاده شما تداخل داشته و اثرات آن‌ها را افزایش یا کاهش دهد که می‌تواند منجر به آسیب‌های دیگر شود؛ بنابراین اگرچه این داروها می‌توانند مؤثر باشند، مصرف خودسرانه آن‌ها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

 

انواع داروها و دمنوش‌ها برای درمان گياهی فشار خون بالا طب اسلامی

هایپرتنشن به داشتن حداقل یکی از موارد زیر تعریف می‌شود:

• فشار‌خون سیستولیک (بالاترین عدد) بیش از 130 میلی‌متر جیوه
• فشار‌خون دیاستولیک (عدد پایین) بیش از 80 میلی‌متر جیوه
• مقادیر سیستولیک و دیاستولیک بیشتر از این سطوح

شما می‌توانید فشار‌خون را با داروهایی مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‌های کانال کلسیم تحت نظر متخصص کنترل کنید. بسیاری از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می‌تواند به شما در کنترل فشار‌خون کمک کرده و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.
درواقع، مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که برخی از گیاهان و ادویه‌ها نیز ممکن است بتوانند سطح فشار‌خون را کاهش دهند؛ بنابراین ممکن است شما نیز دوست داشته باشید این موارد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ اما همان‌طورکه قبلاً نیز بر این نکته تأکید کردیم باز هم می‌گوییم که قبل از استفاده از هر کدام از گیاهان دارویی زیر حتماً ابتدا با متخصص خود مشورت کنید.

1. ریحان

ریحان (Ocimum basilicum) یک گیاه بسیار معطر و لذیذ است که به اشکال مختلف وجود دارد. این گیاه در درمان گیاهی فشار خون بالا طب اسلامی و در طب جایگزین محبوب است، زیرا سرشار از ترکیبات قدرتمند مختلف و بسیار مفید برای بدن است.
ریحان شیرین سرشار از ماده‌ای به نام اوژنول است. اوژنول یک آنتی‌اکسیدان گیاهی قوی است که دارای بسیاری از فواید سلامتی ازجمله کاهش فشار‌خون برای بدن می‌باشد. نتیجه مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که اوژنول می‌تواند با عملکرد خود به‌عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم طبیعی باعث کاهش فشار‌خون شود.
مسدودکننده‌های کانال کلسیم درواقع از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه می‌دهند تا آرام شوند و فشار را در رگ‌ها کنترل می‌کنند. مصرف منظم ریحان علاوه بر آرام کردن رگ‌های خونی و کاهش فشار‌خون ، به رقیق شدن خون و بهبود گردش خون نیز کمک می‌کند که این عمل نیز به ‌نوبه خود باعث کنترل فشار‌خون خواهد شد.

2. جعفری

جعفری (Petroselinum crispum) گیاه محبوب دیگری است که می‌توانید به‌راحتی به‌عنوان یک درمان فشار خون بالا در خانه از آن استفاده کنید. شما می‌توانید این سبزی خوش‌طعم را به‌صورت چاشنی در کنار غذا و یا در انواع سوپ‌ها و خوراک‌ها مورد استفاده قرار دهید. این گیاه بومی مدیترانه است و دارای مشخصات تغذیه‌ای چشمگیری برای سلامت بدن است.
جعفری حاوی ترکیبات متفاوتی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که همگی به کنترل و کاهش فشار‌خون کمک خواهند کرد. آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار‌خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند که می تواند یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی باشد. مطالعات حیوانی نیز نشان داده است که جعفری با عمل کردن مانند یک مسدودکننده کانال کلسیم، فشار‌خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد.

3. بذر کرفس

دانه‌های کرفس (Apium graveolens) یک ادویه همه کاره است که مملو از مواد مغذی مختلف مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر می‌باشد. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های کرفس می‌توانند به‌عنوان درمان گیاهی فشار خون بالا عصبی به کاهش فشار‌خون کمک کند. ترکیبات موجود در عصاره دانه کرفس می‌تواند با عمل به‌عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم به کاهش فشار‌خون کمک کند. علاوه بر این، دانه کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی است که باز هم می‌تواند میزان فشار‌خون را کاهش دهد.

4. پنجه گربه چینی

افراد زیادی مدت‌هاست که از پنجه گربه چینی در طب سنتی چینی برای درمان انواع بیماری‌ها ازجمله فشار‌خون بالا استفاده می‌کنند. نام علمی این گیاه Uncaria rhynchophylla است و همچنین Gou-Teng یا Chotoko نامیده می‌شود. بااین‌حال، آن را با پنجه گربه (Uncaria tomentosa) اشتباه نگیرید. این گیاه باوجود نام و ظاهر مشابه، منشأ متفاوت و خواص شیمیایی متفاوتی دارد.
پنجه گربه چینی دارای چندین ماده عالی مانند رینکوفیلین و هیرسوتین است. این ترکیبات می‌توانند فشار‌خون را با عمل به‌عنوان مسدودکننده‌های طبیعی کانال کلسیم کاهش دهند. علاوه بر این، این ترکیبات می‌توانند رگ‌های خونی را برای تولید اکسید نیتریک تحریک کنند که یک ترکیب شیمیایی عالی برای کمک به رگ‌های خونی است تا شل و گشاد شوند و فشار‌خون در آن‌ها کاهش پیدا کند؛ بنابراین برای بیماری‌های مرتبط با افزایش فشار بر رگ‌ها مانند واریس نیز مناسب می‌باشد.

5. Bacopa monnieri

Bacopa monnieri گیاهی است که بیشتر در مناطق باتلاقی جنوب آسیا می‌روید. پزشکان طب آیورودا از این درمان گیاهی فشار خون بالا برای درمان بیماری‌های مختلف ازجمله اضطراب، مشکلات حافظه و فشار‌خون استفاده می‌کنند. Bacopa monnieri به کاهش فشار‌خون سیستولیک و دیاستولیک با تحریک عروق خونی برای آزاد کردن اکسید نیتریک کمک می‌کند.

6. سیر

سیر سرشار از ترکیبات مختلفی است که می‌تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد. به‌طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که می‌تواند به افزایش جریان خون و شل شدن عروق خونی کمک کند. درنتیجه می‌تواند باعث کاهش فشار‌خون نیز شود.
بررسی 12 مطالعه روی بیش از 550 فرد مبتلا به هایپرتنشن نشان داده است که مصرف سیر فشار‌خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به‌طور متوسط 8.3 میلی‌متر جیوه و 5.5 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد؛ اما نباید در مصرف سیر بخصوص سیر خام از حد اعتدال خارج شوید؛ زیرا می‌تواند فشار را بیش‌ازحد پایین آورده و عوارضی مانند سردرد شدید یا مسائل گوارشی را ایجاد نماید.

7. آویشن

آویشن یک گیاه معطر و بسیار عالی به‌عنوان چاشنی غذاهای مختلف در جهان است که دارای ترکیبات سالم متعددی برای بدن نیز می‌باشد. اسید رزمارینیک یکی از ترکیبات در این گیاه است. این ترکیب می‌تواند باعث کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون شود.
درنتیجه می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی هایپرتنشن نیز عمل کند. از طرفی نتایج برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف رزمارینیک اسید با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به‌طور قابل‌توجهی به کاهش فشار‌خون سیستولیک بدن کمک می‌کند.
ACE درواقع مولکولی است که عروق خونی را تنگ و باریک می‌کند و افزایش مقدار آن در بدن میزان فشار خون را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، مهار آن می‌تواند فشار‌خون را کاهش دهد.

8. دارچین

دارچین یک ادویه معطر و بسیار محبوب است که از پوست داخلی درختان از جنس Cinnamomum به دست می‌آید. بسیاری از افراد برای قرن‌ها از آن در طب سنتی برای درمان بیماری‌های قلبی ازجمله هایپرتنشن و کاهش التهابات بدن استفاده می‌کردند.

9. زنجبیل

زنجبیل فوق‌العاده همه‌کاره و از اجزای اصلی در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. بسیاری از متخصصان طب سنتی از این گیاه برای سلامت قلب، بهبود گردش خون، کنترل سطح کلسترول و همچنین کنترل سطح فشار‌خون استفاده کرده‌اند. مصرف زنجبیل فشار‌خون را به طرق مختلف کاهش می‌دهد؛ مثلاً به‌عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم و مهار کننده طبیعی ACE عمل می‌کند که هر دو از ترکیبات اصلی داروهای هایپرتنشن هستند.
زنجبیل خوشمزه است و به‌راحتی می‌توانید آن را با وعده‌های غذایی مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. از طرف دیگر، می‌توانید مکمل‌های زنجبیل را تحت نظر متخصص مصرف نمایید.

10. هل

هل یک درمان گیاهی فشار خون بالا و یک ادویه خوشمزه با طعم کمی شیرین و تند است. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه 12 هفته‌ای بر روی 20 بزرگسال که به‌تازگی مبتلا به هایپرتنشن تشخیص داده‌ شده بودند، نشان داد که مصرف روزانه 3 گرم پودر هل به‌طور قابل‌توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد و آن را به مقدار نرمال نزدیک می‌کند.

 

ساير روش‌های خانگی برای درمان گياهی فشار خون بالا عصبی

شما می‌توانید علاوه بر انواع روش‌های درمان گیاهی فشار خون بالا که در قسمت قبل توضیح دادیم از موارد زیر نیز به‌عنوان درمان‌های کمکی خانگی برای کنترل هایپرتنشن در صورت صلاحدید متخصص استفاده نمایید:

1. مصرف نمک را کاهش دهید.

سدیم که یکی از اجزای اصلی ترکیبات نمک است، توانایی جذب آب به رگ‌های خونی را دارد که باعث افزایش حجم خونِ در گردش می‌شود. این امر باعث افزایش فشار در رگ‌های خونی شما می‌شود که به‌نوبه خود منجر به افزایش فشار خون خواهد شد. برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون به دلیل سدیم، باید کمتر از 2300 میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنید. برای این منظور کسانی که قبلاً هایپرتنشن برایشان تشخیص داده ‌شده است باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی‌گرم تا 2300 میلی‌گرم در روز کاهش دهند.

2. چای برگ زیتون

درست مانند سیر، برگ درخت زیتون یکی از بهترین درمان‌های طبیعی یا درمان هایپرتنشن در خانه است. این دمنوش دارای پلی‌فنول‌هایی است که فشار خون را تنظیم می‌کند، بدون اینکه خطر ایجاد افت فشار خون را ایجاد نماید. علاوه بر این، این دمنوش دارای یک اثر آرام‌بخش است که به کنترل علائم اضطراب (عاملی مهم در افزایش فشار خون) کمک می‌کند.
برای تهیه این دمنوش باید 2 قاشق غذاخوری برگ زیتون آسیاب شده و 500 میلی‌لیتر آب جوش را در ظرفی بریزید و بگذارید پنج تا ده دقیقه برگ‌ها خیس بخورند. سپس مخلوط را با یک الک توری صاف کنید و بگذارید خنک شود. می‌توانید سه تا چهار فنجان چای در طول روز بنوشید.

3. ورزش منظم

ورزش یک راه عالی برای تقویت کل بدن و بخصوص قلب است. یک قلب قوی می‌تواند بسیار کارآمدتر برای پمپاژ خون کار کند که درنتیجه می‌تواند به کنترل فشار خون نیز کمک کند. بیمارانی که به دنبال پیشگیری از هایپرتنشن یا کاهش سطح هایپرتنشن هستند باید 4 بار در هفته و هر بار به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنند. فعالیت‌ها باید با شدت متوسط باشد و می‌تواند شامل پیاده‌روی، آهسته دویدن، دوچرخه‌سواری یا شنا باشد.

4. آب زغال‌اخته

زغال‌اخته علاوه بر اینکه منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان است که با بیماری‌هایی مانند سرطان مبارزه می‌کند و از پیری جلوگیری می‌کند، به کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند، به‌خصوص زمانی که روزانه مصرف شود. اثرات زغال‌اخته در افرادی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بالایی دارند، مانند افرادی که چاق هستند یا افرادی که سندرم متابولیک دارند، بیشتر مشهود است؛ بنابراین، آب زغال‌اخته را می‌توان به‌عنوان مکمل طبیعی برای درمان فشار خون بالا که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده کرد.

5. وزن بدن سالم

حفظ وزن بدن و دور کمر سالم با خطر کمتر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. به همه بیماران مبتلا به هایپرتنشن توصیه می‌شود برای پیشگیری یا درمان فشار خون بالا BMI خود را بین 18 تا 24 نگه دارند. زنان باید دور کمر خود را زیر 88 سانتی‌متر نگه دارند، درحالی‌که مردان باید کمتر از 102 سانتی‌متر باشند.

6. چای هیبیسکوس

هیبیسکوس گیاهی است که در بین کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار محبوب است، اما این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک درمان گیاهی فشار خون بالا عصبی نیز مؤثر باشد. این به دلیل ترکیب غنی آنتوسیانین‌های موجود در این گیاه است که فلاونوئیدهایی هستند که به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند.
برای به دست آوردن نتایج بهینه فشار خون، استفاده از کاسه گل با رنگ‌های تیره این گیاه توصیه می‌شود. کاسه گل‌ها ساختارهایی هستند که ساقه را به گلبرگ‌ها متصل می‌کنند. هرچه گل‌های هیبیسکوس تیره‌تر باشد، غلظت آنتوسیانین‌های موجود در آن بیشتر می‌شود و اثر آن در برابر هایپرتنشن بیشتر خواهد بود.

7. مصرف الکل را محدود کنید.

الکل می‌تواند بر عملکرد قلب شما تأثیر منفی زیادی بگذارد. مصرف مداوم و بیش‌ازحد الکل می‌تواند فشار خون را در طول زمان افزایش دهد و خطر کلی را نیز برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش خواهد داد.

8. چای منگابا

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی عالی برای هایپرتنشن به‌عنوان درمان گیاهی فشار خون بالا، خوردن میوه‌ای به نام منگابا یا نوشیدن چای پوست درخت منگابا است. این گیاه به گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

9. رژیم غذایی سالم

رژیم DASH به‌طور گسترده برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا در بزرگسالان توصیه می‌شود. این رژیم شامل کاهش چربی اشباع‌شده و کلسترول است و بر اهمیت مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم‌چرب در وعده‌های غذایی روزانه تأکید دارد.
به بیمارانی که هایپرتنشن برایشان تشخیص داده ‌شده است، ممکن است توصیه شود که مصرف پتاسیم خود را نیز کاهش دهند، زیرا سطح پتاسیم زیاد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

10. چای دم‌اسب

چای دم‌اسبی یک درمان گیاهی فشار خون بالا و یک داروی گیاهی ادرارآور طبیعی عالی است که تولید ادرار را افزایش می‌دهد و مایعات اضافی را از بدن دفع می‌کند. این کار می‌تواند برای افرادی که احتباس مایعات زیادی دارند مناسب باشد، زیرا آب اضافی در بدن باعث ایجاد فشار بیشتر بر قلب می‌شود که می‌تواند فشار خون را بدتر کند.
علی‌رغم فوایدی که این دارو دارد، این چای فقط باید گاهی اوقات مصرف شود. به‌عنوان‌مثال، زمانی که کنترل فشار خون با روش‌های دیگر دشوارتر است و زمانی که احتباس مایعات زیادی در بدن وجود دارد. این چای را نباید بیش از یک هفته مصرف کرد، زیرا منجر به دفع مواد معدنی مهم از طریق ادرار نیز می‌شود.

11. چای سنبل‌الطیب

ریشه سنبل‌الطیب دارای خواص آرام‌بخش و دمنوش آن از دمنوش‌های آرامش‌بخش عالی است که به بهبود گردش خون نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، چای سنبل‌الطیب به‌طور مستقیم بر انتقال‌دهنده عصبی GABA اثر می‌گذارد که می‌تواند به کسانی که از حملات مکرر اضطراب رنج می‌برند و درنتیجه هایپرتنشن ناشی از فشار عصبی دارند، کمک کند.
بنابراین، می‌تواند به‌عنوان درمان گیاهی فشار خون بالا عصبی محسوب شود. برای تهیه این دمنوش کافیست 5 گرم ریشه سنبل‌الطیب خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و سر آن را بگذارید و اجازه دهید مخلوط به مدت پنج تا ده دقیقه دم بکشد. سپس با صافی توری صاف‌ کرده و روزی دو تا سه بار میل کنید. در برخی افراد، چای سنبل‌الطیب می‌تواند باعث خواب‌آلودگی در طول روز شود. به همین دلیل بهتر است قبل از خواب استفاده شود.

12. مدیریت استرس

گاهی استرس یا اضطراب عامل اصلی افزایش فشار خون در برخی مراجعان ما می‌باشد. در این صورت به آن‌ها تکنیک‌های آرام‌سازی مناسب را آموزش خواهیم داد. درمان‌های شناختی رفتاری فردی و همچنین مدیتیشن، یوگا یا طب سوزنی نیز بسیار مؤثر هستند.

 

سخن پايانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید گیاهان دارویی مختلف و روش‌های خانگی بسیاری وجود دارند که می‌توانند در کنترل فشار خون به شما کمک کنند؛ اما باید بدانید هیچ‌گاه درمان خودسرانه نمی‌تواند وضعیت شما را درمان کند یا حتی بهبود بخشد؛ زیرا ممکن است برخی از روش‌ها با شرایط شما سازگار نباشند و حتی وضعیت را بدتر کنند.
بنابراین در صورت مشکوک بودن به هایپرتنشن حتماً در اسرع وقت به یک متخصص فشار خون در یک مرکز تخصصی قلب مراجعه کنید و ارزیابی‌های لازم را انجام دهید. بعد از رد یا تأیید هایپرتنشن توسط متخصص در صورت صلاحدید ایشان می‌توانید از روش‌های خانگی برای بهبود علائم به عنوان درمان گیاهی فشار خون بالا استفاده نمایید. برای مشورت در مورد استفاده از هرکدام از این روش‌ها می‌توانید از طریق راه‌های آنلاین موجود در سمت چپ صفحه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس