شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

قاتل فشار خون

فشارخون بیماری رایجی است ولی ازآنجایی ‌که در بسیاری موارد افراد از بیماری خود مطلع نیستند به فشارخون بالا لقب فشار خون قاتل خاموش را داده اند. هر چه سن افراد بالاتر می ‌رود، احتمال ابتلا به فشارخون نیز افزایش می یابد. در ادامه به شرح مواردی که قاتل فشار خون هستند پرداخته می شود. در صورت عدم درمان فشار خون بالا مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی بروز خواهد کرد.

blood-pressure-killer

سبزیجات قاتل فشار خون

blood-pressure-killer

یکی از مشکلاتی که افراد دارای فشارخون بالا آن را تجربه می کنند، نوسانات فشارخون می باشد طوری که شخص دچار کاهش یا افزایش ناگهانی فشارخون می گردد. نوسانات فشارخون خیلی خطرناک تر از پرفشاری خون مطلق هستند و باید با پزشک مشورت شود تا در صورت نیاز داروی مناسب به عنوان قاتل فشار خون تجویز شود.
کنترل مصرف نمک، مدیریت استرس و اضطراب و عدم مصرف نوشیدنی های الکلی به عنوان قاتل فشار خون به شمار می روند. همچنین برخی از مواد غذایی هستند که به عنوان قاتل فشار خون شناخته شده اند که در ادامه به شرح این موارد پرداخته می شود.
با مصرف سبزیجات غنی از نیترات مانند چغندر، باکتری های در دهان نیترات را به نیتریت تبدیل کرده که این نیتریت نیز توسط بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود و سطح جریان خون به اندام ‌های مختلف افزایش می دهد.
رژیم غذایی غنی از چغندر به عنوان قاتل فشار خون سبب کاهش میانگین فشارخون می شود و در صورتی که این روند حفظ شود، خطر سکته مغزی و حمله قلبی نزدیک ۱۰ درصد کاهش پیدا می یابد.
از آن جایی که سبزیجات قاتل فشار خون است، توصیه می شود افراد دارای فشارخون و افرادی که در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند، انواع سبزیجات مثل اسفناج و کلم بروکلی و… را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

 

فشار خون قاتل خاموش

فشارخون بالا یا پرفشاری خون زمانی رخ می دهد که میزان فشارخون در بیمار به سطح ناسالمی افزایش پیدا کند. عوامل مختلفی سبب ایجاد این بیماری می شوند که مهم ترین آن ها تغییر در اندازه شریان ها می باشد.
هرچه شریان ‌ها تنگ‌ تر باشند، میزان فشارخون بیشتر شده و فشارخون بالا در طولانی مدت به رگ‌ ها و سایر اندام‌ های بدن، به خصوص مغز، قلب، چشم‌ ها و کلیه ‌ها می تواند آسیب جدی وارد نماید.

– آشنایی با انواع پرفشاری خون

انواع فشارخون بالا به دو دسته پرفشاری خون اولیه و پرفشاری خون ثانویه تقسیم می گردد.
پرفشاری خون اولیه نوعی از فشارخون است که با گذشت زمان و بدون دلیل مشخصی رخ می دهد. معمولا بیشتر افراد پرفشاری خون دارای پرفشاری خون اولیه می باشند. علت بروز پرفشاری خون اولیه به طور دقیق مشخص نیست اما عوامل ژنتیکی، تغییرات فیزیکی مانند چاقی، اثرات محیطی مانند استرس، تغذیه نامناسب، کمبود زمان استراحت و عدم خواب کافی در بروز آن دخالت دارند.
بیماری‌ های کلیوی، وقفه تنفسی در زمان خواب، مشکلات مرتبط با تیروئید، عوارض جانبی مصرف دارو، نارسایی های قلبی مادرزادی و مصرف مواد مخدر و الکل نیز سبب بروز پرفشاری خون ثانویه می گردند.
پرفشاری خون در مراحل اوليه معمولا نشانه ای از خود بروز نمی دهد و نیمی از افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون از بیماری خود آگاه نبوده و هیچ اقدام درمانی جهت رفع آن انجام نداده و دچار عوارض این بیماری مانند سکته ‌ی قلبی، سکته‌ ی مغزی، بیماری‌ های کلیوی و مرگ‌ های زودرس می‌ گردند.
به همین سبب بیماری فشارخون بالا با عنوان فشار خون قاتل خاموش شناخته شده است.
پرفشاری خون یا هایپرتانسیون معمولا علامت واضحی ندارد و بهترین راه برای محافظت از خود آگاهی از عواقب پرفشاری خون و همچنین ایجاد تغییرات در سبک زندگی می باشد که سبب جلوگیری از آن به عنوان قاتل فشار خون می گردند.
تعداد زیادی از افراد مبتلا به پرفشاری خون از ابتلا به آن اطلاع ندارند و پرفشاری خون به آهستگی و در طول زمان رخ می دهد و به عوامل مختلفی مربوط است.
پرفشاری خون درمان کامل ندارد اما با تغییر در سبک زندگی و مصرف داروهای موسوم به قاتل فشار خون به طور موثری قابل کنترل می باشد.

 

بادام قاتل فشار خون

بادام قاتل فشار خون است و از بهترین منابع حاوی ویتامین E می باشد. تحقیقات نشان داده است که میزان زیاد ویتامین E با کاهش میزان بیماری های قلبی و سرطان ارتباط خواهد داشت.
در صورت بالا بودن فشارخون، پزشک داشتن سبک زندگی سالم که شامل یک رژیم غذایی سالم برای قلب است را توصیه خواهد کرد. به عنوان مثال بادام قاتل فشار خون که غنی از منیزیم است می‌ تواند گزینه مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی باشد.
مکمل منیزیم سبب کهش قابل توجه فشارخون سیستولیک و دیاستولیک می‌ گردد. منیزیم یک ماده معدنی مفید برای بدن است که فشارخون را کنترل می کند. میزان توصیه شده روزانه منیزیم می‌ تواند با داشتن یک رژیم غذایی سالم برای قلب تامین شود بنابراین مصرف مکمل‌ های غذایی برای بیشتر افراد لازم نخواهد بود.
بادام قاتل فشار خون را می توان به عنوان میان‌ وعده و به تنهایی مصرف نمود یا همراه با سایر آجیل‌ ها استفاده شود. بادام منبع غنی از پروتئین ‌های گیاهی و چربی ‌های ضروری برای قلب بوده، اما به دلیل محتوای چربی زیادی که دارد کالری بالایی نیز خواهد داشت.
بنابراین باید در مصرف بادام به عنوان قاتل فشار خون تعادل را حفظ کرد. مصرف یک چهارم فنجان بادام در روز منیزیم، پتاسیم و فیبر لازم برای کاهش فشارخون را تامین می نماید.

بهترین دارو برای فشار خون بالا

انواع مختلفی از داروهای فشارخون موجود هستند که هر گروه شامل چندین گزینه ی دارویی می باشد. برای مصرف بهترین گزینه ی درمانی باید با یک پزشک متخصص مشورت شود. در ادامه به ده تا از بهترین دارو برای فشار خون بالا که معمولا توسط پزشک تجویز می شوند، اشاره می شود.
بهترین داروهای فشارخون که با نسخه ی پزشکان تجویز می شوند شامل لیزینوپریل (پرینیویل، زستریل): لیزینوپریل یک مهار کننده ی آنزیم مبدل آنژیوتاسین می باشد که این دارو معمولا یک بار در روز توصیه می گردد.
بیشتر افراد با مصرف یک بار در طول روز داروها راحت تر می باشند، زیرا به راحتی مصرف دارو به خاطر سپرده می شود. لیزینوپریل یک داروی درمانی برای نارسایی قلبی نیز به شمار می رود.

متوپرولول (لوپرسور، توپرول): متوپرولول به عنوان بهترین دارو برای فشار خون بالا یک مسدود کننده ی بتا می باشد. این دارو در فرم های سریع رهش و طولانی رهش توصیه می گردد. از مزایای این دارو می توان به کاهش خطر تکرار حملات قلبی، درمان آنژین و نارسایی احتقانی قلب اشاره نمود.

آملودیپین (نورواسک): آملودیپین یک مسدود کننده ی کانال کلسیم می باشد که این دارو برای اغلب افراد یک بار در روز تجویز شده و یک گزینه ی درمانی مناسب برای آنژین می باشد.

لوزارتان (کوزاز): لوزارتان به عنوان بهترین دارو برای فشار خون بالا یک مسدود کننده ی گیرنده ی آنژیوتاسین II می باشد که این دارو در بیشتر موارد یک بار در روز تجویز خواهد شد. علاوه بر این پزشکان لوزارتان را برای کاهش خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به بزرگ شدگی قلب تجویز می کنند.

هیدروکلروتیازید (هیدرودیوریل، میکروزید): هیدروکلروتیازید از داروهای ادرار آور است که به صورت قرص یا کپسول در دسترس می باشد. این دارو یک بار در روز تجویز شده و خطر احتباس مایعات، یا ادم ناشی از مشکلات نارسایی قلبی را به حداقل خواهد رساند.

فوروزماید (لاسیکس): فوروزماید یک داروی ادرار آور است که ممکن است یک یا دو بار در روز تجویز گردد. این دارو مانند سایر دیورتیک ها (قرص های ادرار آور)، ممکن است سبب حساس شدن پوست به نور خورشید گردد. همچنین می تواند به درمان ادم کمک نماید.

مصرف دارو

کارودیلول (کورج): کارودیول یک داروی مسدود کننده بتا است که اشکال دارویی آن به دو صورت به شکل قرص برای مصرف دو بار در روز و به شکل کپسول طولانی رهش برای مصرف یک بار در روز می باشد. قرص یا کپسول کارودیلول باید به همراه غذا مصرف شود.

آتنولول (تنورمین): آتنولول یکی دیگر از داروهای مسدود کننده های بتا است و دوز معمول تجویز آن یک یا دو بار در روز می باشد. مانند سایر مسدود کننده های بتا، آنتولول نیز می تواند خطر حمله قلبی را کاهش بدهد.
اسپیرونولاکتون (آلداکتون): اسپیرونولاکتون نیز از داروهای ادرار آور است که به شکل قرص یا شربت موجود است. مصرف هر دو شکل این دارو یک یا دو بار در روز توصیه می گردد.

کلونیدین (کاتاپرس): این دارو متعلق به گروه دارویی آگونیست مرکزی است و کلونیدین به صورت قرص و معمولا دو بار در روز تجویز می گردد. در برخی موارد قرص طولانی رهش این دارو برای درمان اختلال تمرکز و بیش فعالی نیز تجویز می شود.
گروه های دارویی مختلفی برای فشارخون وجود دارد که داروهای مختلفی در هر گروه را شامل می شوند. بنابراین داروهای زیادی وجود دارند که پزشکان برای درمان فشارخون آن ها را تجویز می کنند. برای انتخاب بهترین گزینه ی درمانی، معمولا از دستورالعمل ها و توصیه های متخصصان در این زمینه استفاده می گردد.
برخی از گروه های دارویی رایج داروهای ضد فشارخون شامل:

مهار کننده های ACE: این داروها با مهار آنزیم مبدل آنژیوتاسین، سطح آنژیوتاسین را کاهش داده که این کاهش سطح آنژیوتاسین در بدن، به شل شدن رگ ها کمک خواهد کرد. برخی از عوارض مهار کننده های ACE شامل بثورات پوستی و سرفه خشک می باشد. داروهایی مثل کاپتورپیل، اینالاپریل و لیزینوپریل در این گروه دارویی قرار می گیرند.

مسدودکننده ی گیرنده ی آنژیوتاسین II: این داروها با مسدود کردن مستقیم آنژیوتاسین سبب شل شدن رگ ها می شوند. عوارض جانبی رایج آنژیوتاسین II شامل گیجی و سرگیجه می باشد. لوزارتان و والزارتان از گروه این داروها هستند.

مسدود کننده های آلفا: این گروه از داروها سبب شل شدن رگ ها و عضله ی اندام هایی مثل مثانه و غده پروستات می گردند. از عوارض جانبی رایج این دارو ها می توان به سرگیجه هنگام بلند شدن اشاره کرد.

داروها

مسدود کننده های بتا: این گروه دارویی با مسدود کردن اثرات آدرنالین، سبب کاهش ضربان قلب و فشارخون می شوند. آتنولول، متوپرولول و پروپرانولول در این گروه دارویی قرار دارند.
مسدود کننده های کانال کلسیم: این دسته دارویی با شل کردن رگ های خونی، سبب کاهش ضربان قلب می گردند. عوارض جانبی احتمالی این داروهای مسدود کننده شامل تپش قلب، تورم مچ پا، یبوست، سر درد و سرگیجه می باشد. آمودیپین و فلودیپیل در این گروه دارویی قرار می‌گیرند.
آگونیست های مرکزی: این دسته از داروها روی سیگنال های عصبی خاصی از مغز اثر گذاشته و ضربان قلب را کاهش می دهند و سبب شل شدن رگ های خونی می گردند. از عوارض رایج آگونیست های مرکزی می توان خشکی دهان، یبوست و خواب آلودگی را نام برد. از انواع این داروها می توان داروهایی مثل کلونیدین و گوانسافین را نام برد.
دیورتیک ها (داروهای ادرار آور): عملکرد دیورتیک ها به این صورت است که با افزایش ادرار، سبب کاهش حجم خون بدن و فشار داخل رگ ها می شوند. این داروها با نام «قرص آب» نیز شناخته می شوند. افزایش ادرار، تشنگی، سرگیجه و حساسیت به نور از عوارض رایج این داروها هستند. برخی از داروهای ادرار آور شامل فوروزماید و هیدروکلروتیازید می شوند.

 

درمان های خانگی قاتل فشارخون

در ادامه به برخی غذاها که برای کاهش سریع فشارخون به عنوان قاتل فشار خون توصیه می شوند اشاره می کنیم.

۱- آب پرتقال

آب پرتقال طبیعی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از عروق خونی سالم حمایت خواهد کرد. هم چنین در کاهش و درمان فشارخون بالا موثر است. مصرف روزانه ۲ لیوان آب پرتقال تازه، سبب می شود مقدار مور نیاز روزانه ی ویتامین C و مواد معدنی بدن تامین گردد.

۲- پنیر

استفاده مداوم از پنیر می تواند در کاهش کلسترول بالا و درمان فشارخون بالا موثر باشد.

 

۳- نمک

پرشکان توصیه می کنند مصرف روزانه نمک را به کمتر از ۶ گرم در روز کاهش دهید. زیرا این مقدار در نان، گوشت، شیر و سایر مواد غذایی مورد استفاده در طول روز به طور نامحسوسی وجود دارد. هنگام تهیه غذا بهتر است به جای نمک از گلپر، آویشن، نعناع خشک و آب لیموی تازه برای طعم دار شدن غذا استفاده شود.

 

۴- دانه های دریایی

دانه های دریایی حاوی مواد معدنی، ویتامین، پروتئین، کاروتنوئید و آنتی اکسید های بسیاری هستند. مصرف مداوم آن ها در تنظیم فشارخون بالا و کاهش سطح کلسترول تا ۵% موثر می باشد.

 

۵- اسفناج

اسفناج منبع غنی از فولیک اسید و پتاسیم می باشد. این ماده غذایی در درمان فشارخون بالا، تقویت بافت عضلانی و کاهش خطر سکته ی قلبی به عنوان قاتل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۶- کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ویتامین K می باشد و در کاهش فشارخون و سطح بالای کسترول نیز موثر است. بروکلی به صورت پخته و یا خام مصرف می شود.

 

۷- ماهی

مصرف حداقل ۳ بار در هفته ماهی به جای گوشت‌‌ قرمز در کاهش فشارخون موثر خواهد بود.

 

۸- روغن زیتون

بهتر است سس‌‌ ها و روغن‌ هاى جامد از برنامه های غذایی حذف شود و به جای آن ها از روغن زیتون و روغن ماهی برای کاهش و تنظیم فشارخون به عنوان قاتل فشار خون استفاده شود.

 

۹- عرقیات گیاهی

استفاده از عرقیات گیاهی برای کاهش فشارخون توصیه می شود. برخی از گیاهان رایج مصرفی برای کاهش فشارخون شامل دم‌ کرده چای ترش، دم کرده گل گاو زبان و لیمو امانی، دم‌ کرده میوه نسترن، دم‌ کره فلوس و خیار چنبر می باشند. همچنین می توان به صورت روزانه سه فنجان از مخلوط عرقیات گل گاو زبان، سنبل الطیب و بادرنجبویه را ترکیب کرده و میل شود. از بهترین عرقیات توصیه شده برای کاهش فشاب خون مقداری گل بید مشک است.

 

10- توت فرنگی

توت فرنگی به عنوان قاتل فشار خون دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین می باشد و افرادی که این ترکیب را مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که مصرف آنتوسیانیدین در بدن آن ها کم می باشد، کمتر به فشارخون بالا مبتلا می شوند.

سخن پایانی

چنان چه فشارخون فرد کاهش پیدا کند ممکن است عوارضی مثل سرگیجه و گیجی را تجربه نماید. برخی از گروه های دارویی که در بالا نیر به آن ها اشاره شد عوارض جانبی خاصی دارند. به طور مثال، داروهای ادرار آور میزان ادرار را افزایش داده و داروهای مهار کننده ی ACE سبب سرفه خشک می گردند.
بنابراین بهتر است اگر پس از شروع مصرف یک داروی جدید، فرد متوجه علائم غیرعادی شود با پزشک مشورت نماید. روش های زیادی برای درمان فشارخون بالا توصیه می شوند. بهتر است در صورت داشتن عوارض جانبی شدید به پزشک مراجعه کرده تا داروی مصرفی یا دوز آن تغییر داده شود.
پزشک ممکن است برای پاسخ دهی بیشتر، داروی جدیدی را تجویز نماید. داشتن سبک زندگی سالم نیز در کاهش فشارخون به عنوان قاتل فشار خون موثر می باشد. معمولا پزشکان در بیشتر موارد، فعالیت بدنی منظم و داشتن رژیم غذایی سالم و کم نمک را برای افزایش تاثیر داروهای تجویزی توصیه می نمایند.
در صورت داشتن علائم فشارخون بالا بهتر است سریعا به پزشک متخصص در کلینیک های تخصصی مراجعه شود تا میزان فشارخون کنترل و از بروز علائم جدی تر با تجویز داروهای قاتل فشار خون جلوگیری شود.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس