شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فشار خون پایین و سکته قلبی

به طور معمول افراد فشارخون بالا را عامل اصلی بروز سکته قلب می دانند. در حالی که تحقیقات نشان داده است فشار خون پایین و سکته قلبی با یکدیگر رابطه دارند. به طوری که افت فشارخون سبب فراهم شدن زمینه برای ایجاد سکته قلبی می شود. افت فشار خون در اکثر موارد خطرناک نیست. علائم افت فشارخون در موارد شدید، نمایان می گردد، به همین دلیل به اندازه فشارخون بالا حاد نبوده و از نظر متخصصان و عامه مردم، جزو عوامل خطر سکته قلبی محسوب نمی شود. در مقاله حاضر قصد داریم شما را از رابطه فشار خون پایین و سکته قلبی مطلع سازیم

Low-blood-pressure-heart-attack

آنچه در این مقاله می خوانید :

رابطه بین فشار خون پایین و سکته قلبی چیست؟

بنا به دلایل مذکور در مقدمه به راحتی می توان حدس زد که دیدن عنوان رابطه فشار خون پایین و سکته قلبی کمی برایتان ناآشنا باشد. همه ما در زندگی حداقل یک بار با افت فشار مواجه شدیم. همانطور که اشاره شد، فشارخون پایین در اکثر مواقع علائمی ندارد و یا با علائم خفیف و کوتاه مدتی مانند ضعف همراه است. حتما می پرسید پس چطور ممکن است، فشارخون پایین و ایست قلبی بر هم تاثیر بگذارند؟
در ادامه مقاله مفصلا به پاسخ این سوال می پردازیم.

همراهی فشار خون پایین با سکته قلبی تحت عنوان اینفریور ام_آی یا سکته بطن راست یا سکته تحتانی قلب شناخته می شود که در آن انفاکتوسهای دیواره عضلانی پایین قلب زمانی اتفاق می افتد که عروق کرونر مسدود و تنگ می شوند و در نتیجه جریان خون داخل آنها کم شده و باعث می شود جریان خون کمی به عضله قلب برسد. اگر این انسدادها به موقع درمان نشوند در نهایت منجر به سکته قلبی می شود.
فشارخون همان نیرویی است که موجب گردش خون در رگ ها می شود. بافت ها برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی به خون احتیاج دارند. فشار خون در شب کمترین میزان خود را دارد و با نزدیک شدن به روز افزایش پیدا می کند. این میزان در طی شبانه روز تحت تاثیر عواملی همچون وضع بدن، نوع غذا، ریتم تنفس، شرایط محیطی، سطح استرس و داروهای مصرف شده بستگی دارد.
در صورتی که فشار خون از حالت طبیعی پایین باشد، اندام های بدن مواد حیاتی لازم را دریافت نمی کنند و در نتیجه شخص دچار ضعف، سرگیجه و کاهش دما می شود. درجه شدید افت فشارخون که با غش و یا آسیب به قلب، مغز، کلیه، چشم و… همراه است، تحت عنوان شوک شناخته می شود.
روی سطح قلب، عروق کرونری وجود دارند که مسئول تغذیه این عضو می باشند. خونی که از این شریان ها عبور می کند اکسیژن و مواد لازم را به ماهیچه قلب می رساند. روشن است که اگر خون نیروی لازم را نداشته و مقدار خون جریان یافته در عروق کرونری کم باشد، قلب پس از مدت کوتاهی عملکرد خود را از دست می دهد.
شایان ذکر است که رخ دادن همزمان فشارخون پایین و ایست قلبی، مبنی بر وجود دو عامل زمینه ساز می باشد. این دو عامل شامل ضعیف بودن ماهیچه قلب و وجود افت فشارخون شدید است. لذا فشارخون پایین لزوما سبب سکته قلبی نمی شود. همچنین باتوجه به نکته مذکور در سطر بالا، دریافتیم که ضعیف بودن قلب، ضمن عدم پمپاژ صحیح خون، می تواند علت فشارخون پایین نیز باشد. با این حساب بین فشار خون پایین و سکته قلبی تاثیر متقابل وجود دارد.

 

علائم فشار خون پایین و سکته قلبی

این نوع از سکته در اثر افت ناگهانی فشارخون و افزایش فشار ورید ژوگولر ایجاد می گردد. از آن جایی که اقدام به موقع در جلوگیری از وقوع سکته قلبی نقش مهمی دارد، در ذیل این قسمت به بیان علائمی که به دنبال فشارخون پایین و ایست قلبی رخ می دهد، می پردازیم. دقت کنید که بایستی با دیدن اولین علائم آزار دهنده، بیمار را به یک بیمارستان رسانده و یا با اورژانس تماس بگیرید.

درد قفسه سینه
احساس سنگینی و فشار روی قفسه سینه و تنگی نفس
منگی یا گیجی
احساس خستگی بیش از حد
حالت تهوع و استفراغ
عدم تمرکز
عدم شفافیت در دید
ضربان سریع و ضعیف
دل درد
اضطراب
کاهش دمای بدن و رنگ پریدگی
اختلال در تنفس
تپش قلب هنگام فعالیتهای روزمره و افت ضربان قلب

 

جلوگیری از فشار خون پایین و سکته قلبی

باتوجه به این که پیداکردن علت بالا و پایین بودن فشارخون و درمان این اختلال کار دشواری می باشد، تصمیم گرفتیم در این قسمت به بیان اقدامات پیشگیرانه بپردازیم و درباره علت بالا و پایین بودن فشارخون توضیح دهیم . انجام این موارد برای عموم مردم الزامی می باشد. شما کاربران گرامی می توانید به راحتی با رعایت نکات ساده از بروز فشارخون پایین و ایست قلبی جلوگیری نمایید.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی
اجتناب از گرمای شدید
مدیریت مصرف نمک در وعده های غذایی
پرهیز از مصرف الکل و دخانیات
انجام فعالیت های ورزشی مناسب
خودداری از خواب و استراحت های طولانی
عدم استفاده طولانی مدت از سونا، اتاق بخار و وان آب گرم
عدم تغییر پوزیشن سریع از حالت نشسته به ایستاده
اجتناب از پرخوری
استفاده از جوراب های کشی و ساق دار
عدم بلند کردن اجسام سنگین خارج از توان
پرهیز از ایستادن های طولانی
استفاده از حجم غذایی کوچکتر و افزایش تعداد وعده های غذایی در روز

 

چه افرادی بیشتر در معرض فشار خون پایین و سکته قلبی قرار دارند؟

بعد از مطالعه مطالب فوق حتما به این نتیجه رسیده اید که برخی از افراد نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون پایین و سکته قلبی قرار دارند. این موارد را به اختصار در این قسمت جمع بندی کرده ایم.

سن
فشارخون پایین در افراد بالای 60 سال، به خصوص در هنگام ایستادن یا بعد از خوردن غذا مشاهده می شود. از این رو افراد مسن در صورت عدم رعایت نکات پیشگیرانه، در خطر ابتلا به فشارخون پایین و سکته قلبی هستند. فشارخون پایین در کودکان و نوجوانان نیز ممکن است به صورت غیر مستقیم، تاثیرات ناخوشایندی داشته باشد.

بیماری های خاص
مبتلا بودن به برخی بیماری های خاص، احتمال ایجاد فشارخون پایین و سکته قلبی را بالا می برد. اگر مبتلا به بیماری های قلبی، دیابت و یا پارکینسون هستید، با انجام اقدامات صحیح و با مشورت پزشک معالج خود از بروز خطرات آتی جلوگیری نمایید.

داروهای خاص
افراد بنا به مشکلی که دارند، ممکن است مجبور به مصرف داروهایی باشند که سبب پایین آمدن فشارخون می شود. مسدود کننده های آلفا از جمله این داروها است.

 

فشار خون پایین و سکته قلبی را چگونه تشخیص می دهند؟

پزشک متخصص علاوه بر مدنظر قرار دادن سوابق پزشکی و معاینه بالینی، به انجام آزمایشاتی جهت سنجش میزان فشارخون می پردازد که در قسمت پایین به برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

تست میز شیب
آزمایش میز شیب جهت ارزیابی و بررسی واکنش های شما به تغییرات موقعیتی، ساخته شده است. پزشک مجری برای انجام این آزمایش از شما می خواهد تا روی میز شیب دار مخصوصی دراز بکشید. این میز با داشتن قابلیت تغییر از حالت افقی به عمودی نحوه واکنش شما را به این تغییر می سنجد.

آزمایش خون
آزمایش خون می تواند وضعیت سلامت شما را به صورت کلی بررسی کند. این آزمایش شامل اطلاعات مفیدی از سطح قندخون و تعداد گلبول های قرمز می دهد که در تشخیص فشارخون پایین و سکته قلبی موثر است.

الکتروکاردیوگرام
از الکتروکاردیوگرام یاECG جهت تشخیص دقیق فشارخون پایین استفاده می شود. در این روش بی خطر الکترودهای مخصوصی را روی سطح پوست سینه، پا و بازو قرار می دهند. سیگنال های دریافت شده از سمت قلب روی صفحه نمایشگر دستگاه الکتروکاردیوگرام و کاغذ گراف ثبت می شود که پزشک متخصص نحوه خواندن و تشخیص آن را می داند.

 

درمان سنتی فشار خون پایین و سکته قلبی چگونه انجام می شود؟

همانطور که در جریان هستید، تاثیر فشارخون پایین بر چشم، فشار خون پایین و کلیه، فشارخون پایین و سکته قلبی بر کسی پوشیده نیست. در این بخش لازم دانستیم که راه هایی را جهت درمان افت فشارخون خدمت شما عزیزان ارائه نماییم تا کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، بتوانند حدالامکان خود را از ابتلا به سایر بیماری ها مصون نگهدارند.

درمان عفونت و یا بیماری های زمینه ساز
اولین و مهمترین اقدام جهت درمان فشارخون پایین و سکته قلبی، پیدا کردن علت می باشد. در این راستا با مراجعه به پزشک متخصص و یا حکمای طب سنتی، ضمن ریشه یابی اختلال، به درمان علت اصلی بپردازید.

عسل
مخلوط آب خنک و عسل به صورت جرعه جرعه در کاهش علائم فشارخون پایین و سکته قلبی موثر می باشد. همچنین می توانید تا 40 روز در هنگام خواب و در زمان بیدار شدن از یک قاشق مرباخوری عسل استفاده نمایید.

گلاب
بوییدن رایحه طبیعی و گرم گلاب در زمان خواب می تواند باعث تنظیم فشارخون گردد.

بادام درختی
جویدن روزانه چهارده عدد بادام درختی می تواند در بهبود افت فشارخون مفید واقع گردد.

دوری از ناراحتی
اجتناب از استرسورهای محیطی و تنفس هوای تازه، تاثیر به سزایی در جلوگیری از فشارخون پایین و سکته قلبی دارد.

ورزش
ورزش به عنوان یک فعالیت فیزیکی معجزه آسا در پیشگیری و درمان انواع بیماری ها موثر است. ورزش باعث رفع چاقی و درمان فشارخون پایین و سکته قلبی می گردد.

درمان پزشکی فشار خون پایین و سکته قلبی چگونه است؟

بدیهی است که بیشتر مردم با درمان های خانگی موافقت بیشتری دارند چرا که آن ها را از درمان های پرهزینه و تهاجمی پزشکی بی نیاز می کند. اما در این راستا باید متذکر شویم که درمان های سنتی ممکن است جهت ریشه کن کردن سریع علت بالا و پایین بودن فشارخون موثر نباشند. از این رو مراجعه به پزشک و مصرف قرص های شیمیایی برای درمان فشارخون پایین و سکته قلبی ضرورت پیدا می کند.
قبل از ذکر تعدادی از داروهای درمان فشارخون و سکته قلبی، بایستی اشاره کنیم که تاثیرگذاری هر دو روش درمان، یعنی پزشکی و سنتی، مشروط به حضور متخصصین این حوضه ها می باشد. بنابراین از مصرف دارو، بدون تجویز اکیدا خودداری نمایید. پس قبل از استفاده از هر نو ع دارویی اول به پزشک مراجعه کنید و علت بالا و پایین بودن فشارخون خود را بیابید.

فلودروکورتیزون
از این داروی کورتیکواستروئیدی برای درمان افت فشارخون در حالت ایستاده (نوعی فشارخون پایین) استفاده می شود. فلودروکورتیزون با کنترل سطح مایعات بدن و سدیم و افزایش حجم خون، فشارخون پایین و سکته قلبی را درمان می کند.

میدودرین
این دارو نیز با ویژگی مشابه داروی مذکور در قسمت فوق، برای درمان فشارخون پایین تجویز می شود.

پیریدوستیگمین
این دارو مخصوص افرادی است که به علت ضعف عضلانی، دچار فشارخون پایین شده اند. این دارو با افزایش انتقال دهنده عصبی استیل کولین، باعث بهبود عملکرد عضلات و به دنبال آن درمان فشارخون پایین و سکته قلبی می شود.

کافئین
کافئین به عنوان ماده موثر در تحریک سیستم عصبی و عضلات قلب، موقتا در افزایش فشارخون مفید است.

اریتروپویتین
اریتروپویتین یک گزینه عالی جهت افزایش گلبول های قرمز و درمان فشارخون پایین و سکته قلبی است.

ضدعفونی کننده های غیراستروئیدی
در صورتی که فشارخون و سکته قلبی ناشی از گسترش عفونت در بدن باشد، از داروهای آنتی بیوتیک غیراستروئیدی استفاده می شود.

 

علت بالا و پایین بودن فشارخون چیست؟

فشارخون از جمله نشانه های اصلی حیات در انسان می باشد. فشارخون در حد طبیعی به زنده ماندن و کارایی اندام های بدن کمک می کند، اما اگر بالا یا پایین تر از حد معمول باشد، سلامت فرد را به خطر می اندازد. بنابراین یافتن علت بالا و پایین بودن فشارخون از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

علت پایین بودن فشارخون

ضربان قلب پایین نشانه چیست؟ در بخش های پیشین به رابطه بین فشارخون پایین و سکته قلبی اشاره کردیم. اکنون قصد داریم شما را با انواع علت های افت فشارخون آشنا سازیم، چرا که دانستن این موارد می تواند در درمان فشارخون پایین و سکته قلبی موثر باشد. برخی از این عوامل به شرح زیر می باشد.

بارداری
افت فشارخون در بارداری، خصوصا طی سه ماهه اول و دوم، به دلیل نوسانات هورمون، امری طبیعی می باشد و نیاز به درمان ندارد. زنان باردار بایستی در صورت تشدید علائم جهت درمان به پزشک مراجعه کنند، زیرا ممکن است علت این افت فشارخون واکنش های آلرژیک، عفونت، کم خونی و یا مشکلات قلبی باشد.

کم آبی بدن
عدم تامین آب مورد نیاز بدن، ورزش طولانی و خوردن مواد و داروهای ادرارآور موجب کم آبی در بدن می شود. کم آبی تاثیری مستقیمی روی کاهش جریان خون می گذارد. لذا این مشکل ساده می تواند زمینه ساز بروز فشارخون پایین و سکته قلبی باشد.

بیماری های قلبی
همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم، فشارخون پایین و سکته قلب با یکدیگر رابطه متقابل دارند. به این معنا که و سکته قلبی خود عامل بروز فشارخون پایین است. بیماری های قلبی دیگری که موجب ضعف و آسیب پذیری قلب می شوند، شامل برادی کاردی، اختلالات دریچه قلب و نارسایی قلبی هستند.

خون ریزی زیاد
از دست دادن حجم زیادی از خون در اثر جراحات شدید، منجر به افت شدید فشار می شود. در چنین افرادی اقدامات فوری جهت درمان و تزریق خون، برای پشیگیری از ایجاد همزمان فشارخون پایین و سکته قلبی ضروری می باشد.

بیماری های مربوط به غدد درون ریز

بیماری آدیسون، بیماری پاراتیروئید، افت قند خون و دیابت می تواند، زمینه ساز بروز فشارخون پایین و سکته قلبی باشد.

کمبود ویتامین و مواد مغذی
کمبود ویتامین های گروه ب، فولات و فقر آهن می تواند، باعث ایجاد آنمی و به دنبال آن کاهش فشار جریان خون گردد.

عفونت
یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب فشارخون پایین و سکته قلبی شود، عفونت می باشد. به افت جریان خون ناشی از عفونت، شوک سپتیک می گویند.

آنافیلاکسی
برخی واکنش های آلرژیک به مواد غذایی، داروها و سموم شیمیایی ممکن است با علائمی مانند تورم، مشکلات تنفسی و افت فشارخون همراه باشد.

داروها
بعضی دارو ها بدون تجویز پزشک و در دوز بالا می توانند در افراد مستعد، موجب بروز همزمان فشارخون و سکته قلبی شوند. از جمله این داروها می توان به داروهای مسدود کننده بتا، داروهای مسدودکننده آلفا، داروهای ادرارآور، داروهای ضد افسردگی و داروهای اختلال نعوظ اشاره کرد.

 

علت بالا بودن فشارخون

همانطور که می دانید فشارخون بالا در قشر میانسال جزو شایع ترین بیماری ها محسوب می گردد. در ابتدای مقاله به بررسی رابطه فشارخون پایین و سکته قلبی پرداختیم، حال آنکه تاثیر فشارخون بالا در ایجاد حملات قلبی در سال های اخیر بیشتر مشاهده شده است. تشخیص سریع این اختلال می تواند از بروز سایر مشکلات جلوگیری کند. یکی از اقداماتی که برای تمام افراد لازم است، چکاپ و سنجش منظم میزان فشارخون می باشد. در ادامه به بیان برخی از دلایل ایجاد فشارخون بالا پرداخته ایم.

ژنتیک
بسیاری از افراد به لحاظ ژنتیکی استعداد مبتلا شدن به فشارخون بالا را دارند که این اتفاق ناشی از جهش ژنی یا دریافت ژن نامطلوب از والدین می باشد.

سبک زندگی
بسیاری از افراد در سنین بالا قربانی سبک زندگی غلط خود می شوند. این افراد از دوران جوانی به میزان تحرک، ورزش و رژیم غذای مناسب خود بی توجه بوده اند. این عدم توجه به مرور زمان سبب ایجاد چاقی و به دنبال آن بالا رفتن فشارخون می شود.

بیماری های خاص
اختلال در غدد درون ریز، بیماری های کلیوی، عوارض جانبی داروها، آپنه انسدادی خواب، نقص مادر زادی قلب و سوء مصرف الکل از دیگر دلایل بالا رفتن فشار خون می باشد.

مصرف زیاد نمک
بالا رفتن سطح سدیم در بدن، سبب افزایش مایعات و به دنبال آن افزایش فشار خون می شود.

آترواسکلروز
این اختلال سبب عدم انعطاف پذیری رگ ها یا همان گرفتگی عروق می گردد. لازم به ذکر است که معمولا آترواسکلروز در سنین بالا و در نتیجه بی تحرکی ایجاد می شود.

کمبود پتاسیم
پتاسیم در بدن به ایجاد توازن در میزان سدیم کمک می کند. باتوجه به تاثیر سدیم در فشارخون بالا، فشار خون پایین و سکته قلبی کمبود سدیم را به طور کلی می توان در تنظیم فشارخون دخیل دانست.

استرس
استرس ممکن است به طور موقت منجر به افزایش فشارخون شود. در صورتی که عامل استرس زا شما را به مدت طولانی دچار تغییر حالت فیزیکی نمود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

رابطه فشارخون پایین و کلیه چیست؟

همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم، فشارخون پایین در افراد مختلف باتوجه به میزان آسیب پذیری اندام ها و درجه شدت افت فشار، عواقب مختلفی را به همراه دارد. در مورد رابطه فشارخون پایین و کلیه نیز می بایست از تاثیر متقابل این دو بر یک دیگر غافل نشویم.
بخشی از کلیه در انسان که به ارتباطی با سیستم ادراری ندارد، مسئول ایجاد تعادل در فشارخون است. غدد فوق کلیه با ترشح هورمون آلدسترون، به سلامت قلب و تنظیم فشارخون کمک می کند. بنابراین ناکارایی این بخش از کلیه حتی می تواند سبب ایجاد فشارخون پایین و سکته قلبی باشد.
رگ های خونی زیادی از کلیه عبور می کنند تا مواد زائد را جهت دفع شدن به این اندام برسانند. می توان نتیجه گرفت که اگر فشارخون بنا به هر علتی پایین باشد، کلیه قادر به تولید ادرار نبوده و عمل دفع سموم از بدن دچار اختلال می گردد.

 

تاثیر فشارخون پایین بر چشم چگونه است؟

درجواب سوال تاثیر فشارخون پایین بر چشم باید گفت، بر چشم بسیاری از افراد در هنگام افت فشار خون، علاوه بر ضعف و سرگیجه، تاری دید را تجربه کرده اند. اختلال در اکسیژن رسانی به چشم و عدم حرکت صحیح این عضو موجب عدم وضوح در دیدن اشیا می شود. همچنین برخلاف تصور عموم مردم، تحقیقات نشان می دهند که فشارخون پایین و بالا هر دو روی ایجاد بیماری گلوکوم (آب سیاه) تاثیر می گذارند. بنابراین اگر با علامت تاری دید در طولانی مدت مواجه شدید، سریعا جهت مراجعه به پزشک و معاینه، اقدام نمایید.

سخن آخر

در مقاله حاضر تلاش کردیم شما را با مسائل حول محور ارتباط فشار خون پایین و سکته قلبی، فشارخون پایین و کلیه و تاثیر فشارخون بر چشم آشنا سازیم. شایان ذکر است که دو نکته حائز اهمیت در سلامت جسم، پیشگیری و اقدام فوری می باشد. لذا با رعایت نکات مذکور در مطالب فوق، در وهله نخست از ایجاد فشارخون پایین جلوگیری نمایید.
امید است پس از خواندن مقاله و پیدا کردن علت بالا و پایین بودن فشارخون خود، بهترین گزینه را جهت درمان و پیشگیری از بروز مشکلات قلب، کلیوی و… انتخاب کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس