شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

آیا اسپرین فشار خون را بالا میبرد

ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد؛ متدوال ترین سوال در رابطه با فشار خون بالا یا هایپرتنشن

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که این روزها برخی از افراد با آن مواجه هستند، فشار خون (Blood pressure) است. این بیماری گاهی اوقات به صورت خاموش بروز می‌کند و سر منشاء ایجاد بسیاری از مشکلات جسمی است. خوشبختانه داروهای بسیار زیادی وجود دارند که توسط آن‌ها می‌توان فشار خون بالا را کنترل نمود.

این داروها به انسان‌ها کمک کرده‌اند تا پایان عمر، در سلامتی کامل و بدون دغدغه زندگی کنند. یکی از سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد” در ادامه مطلب، پاسخ این سوال در رابطه فشار خون بالا با همدیگر بررسی می‌کنیم.

ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد

ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد یا خیر؟

این روزها برخی از افراد به سبب بعضی از مشکلات جسمی که دارند، بر اساس تجویز پزشک خویش، باید دوز مشخصی از آسپرین را مصرف نمایند. ممکن است آن‌ها به برخی از بیماری‌ها مانند فشار خون بالا نیز مبتلا باشند. در چنین شرایطی، ممکن است با این سوال در ذهن خود مواجه ‌شوند که “ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد یا خیر؟ چرا که برخی از داروها، با وجود مواهب بسیار زیادی که برای جسم انسان به همراه دارند، اما ممکن است عوارضی نیز داشته باشند.

بنابراین کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا مبتلا هستند، باید در مصرف برخی از داروها جانب احتیاط را رعایت کنند. برای این که بتوانیم پاسخ درستی به این سوال بدهیم، ابتدا باید ببینیم قرص آسپرین چیست و معمولاً پزشکان آن را برای چه بیماری‌هایی تجویز می‌کنند؟

 

قرص آسپرین چیست؟

قرص آ اس آ یا اسید استیل سالیسیلیک (که ما آن را به نام قرص آسپرین می‌شناسیم) معمولاً به عنوان یک داروی تسکین دهنده درد و کاهش تب مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، آسپرین به عنوان یک قرص ضد التهاب نیز معرفی شده است و می‌توان از آن به عنوان یک ماده رقیق کننده خون نیز استفاده نمود.

مقدار مصرف آسپرین برای غلظت خون، توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود و این دارو اثرات بسیار خوبی برای درمان این بیماری دارد. در برخی از مواقع نیز از آسپرین برای درمان و یا جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و همچنین درد قفسه سینه استفاده می‌شود.

آسپرین علاوه بر این که می‌تواند درد، تب و التهاب را کاهش دهد، بلکه از تشکیل لخته‌های خونی در بدن نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. همان‌گونه که می‌دانید، لخته‌های خونی، از جمله عوامل اصلی بروز سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می‌روند. در واقع سکته قلبی یا مغزی زمانی رخ می‌دهد که یکی از پلاک ها پاره شده و بدن برای این که آن را ترمیم کند، شروع به ساختن لخته‌های خون ‌نماید.

یک دوز معمولی آسپرین، می‌تواند سلول‌های کوچک خونی را هدف قرار داده و به این صورت انعقاد خون را کاهش می‌دهد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که هر چند آسپرین در نقش رقیق کننده خون می‌تواند از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری نماید، اما ممکن است عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد.

بنابراین هرگز نباید قرص آسپرین را به صورت خودسرانه مصرف نمایید و حتماً در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. پزشک با بررسی‌ها و آزمایشات دقیق، به شما خواهد گفت که آیا نیاز به مصرف قرص آسپرین دارید یا خیر؟

 

رابطه اسپرین و فشار خون

برای این که بتوانیم به این سوال که “ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد یا خیر؟ پاسخ دهیم، باید در ابتدا رابطه اسپرین و فشار خون را با همدیگر بررسی نماییم. قبل از آن باید به این نکته اشاره کنیم که آسپرین در واقع یک نوع داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است. به طور کلی مصرف NSAID ها، می‌تواند Blood pressure در افرادی که به هایپرتنشن مبتلا هستند را افزایش دهد.

اما این موضوع برای برخی از زنان باردار کاملاً برعکس است. گاهی اوقات پزشکان به زنان بارداری که در معرض خطر ابتلا به بیماری اکلامپسی قرار دارند، مصرف دوز بسیار پایینی از آسپرین را تجویز می‌کنند. برای مادران بارداری که در خطر مواجهه با چنین بیماری قرار دارند، مصرف اسپرین در شب، (با دوزی که پزشک تعیین می‌کند) می‌تواند Blood pressure را به خوبی کاهش دهد.

همان گونه که مشاهده کردید، رابطه اسپرین و فشار خون، به بیماری‌هایی که فرد به آن مبتلاست، بستگی فراوانی دارد. بنابراین شما می‌توانید در مورد این سوال که “ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد یا خیر؟ با پزشک خود مشورت نموده و سپس تحت نظر او، شروع به مصرف این دارو نمایید.

 

ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد یا آن را پایین می‌آورد؟

حال که در مورد قرص آسپرین اطلاعات مختصری به دست آوردیم و همچنین به ارتباط اسپرین و فشار خون پی بردیم، می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد یا آن را پایین می‌آورد؟ بررسی‌ها نشان دهنده آن است که مصرف آسپرین با دوز پایین و تحت نظر پزشک، نه تنها می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری نماید، بلکه نقش مهمی در کاهش Blood pressure نیز ایفا می‌کند. برخی از پزشکان به قرص آسپرین به عنوان یک گزینه درمانی برای بیمارانی که به فشار خون خفیف و متوسط مبتلا هستند نگاه می‌کنند.

برخی از پزشکان معتقدند هر چند دوز پایین آسپرین برای کاهش حملات قلبی بیماران موثر است، اما اگر شب‌ها آن را قبل از خواب مصرف نمایید، می‌تواند نقش مهمی در زمینه کاهش خون ایفا کند.

البته این نکته را نباید فراموش کنید که آسپرین تنها در برخی از موارد خاص برای درمان Blood pressure بالا تجویز می‌شود. معمولاً بسیاری از پزشکان سعی می‌کنند به بیمار خود آموزش دهند که سبک زندگی خود را تغییر دهد و همچنین داروهای موثر دیگری برای درمان Blood pressure آن‌ها تجویز می‌نمایند. بنابراین اگر شما به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستید، هرگز نباید از داروهایی مانند آسپرین به صورت خودسرانه استفاده کنید. چرا که ممکن است عوارض بسیار جدی و جبران ناپذیری برای جسم شما به وجود آورد.

 

مقدار مصرف آسپرین برای غلظت خون چقدر است؟

غلظت خون یکی از بیماری‌هایی است که این روزها برخی از افراد جامعه در سراسر کشورهای جهان با آن مواجه هستند. زمانی که گلبول‌های قرمز خون به هر علتی بیشتر از تعداد معمول شوند، به این فرایند غلظت خون گفته می‌شود. بر اساس بررسی‌ها  و آزمایشات پزشکی، اگر میزان هموگلوبین خون در آقایان بیشتر از 18 و در خانم‌ها بیشتر از 16 در دسی لیتر باشد، بیماری غلظت خون به وجود می‌آید.

زمانی که گلبول‌های قرمز خون بیش از حد مجاز شوند، غلظت خون به وجود آمده و جریان خون به سمت ارگان‌های اصلی بدن با کاهش مواجه می‌شود. در چنین شرایطی، ممکن است لخته‌های خون به وجود آید که پیش زمینه‌ای برای بروز حملات قلبی و یا سکته‌های مغزی به شمار می‌رود.

ما در قسمت قبل در مورد رابطه اسپرین و فشار خون به نکات مهمی اشاره کردیم، در این قسمت می‌خواهیم ببینیم که مقدار مصرف آسپرین برای غلظت خون چقدر است؟ هر چند این مورد، باید توسط پزشک معالج شما تعیین شود، اما به طور کلی در طول روز مصرف یک قرص کامل آسپرین 80 میلی‌گرمی، غلظت خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

یکی از مهم ترین خواص آسپرین، خاصیت ضد پلاکتی بودن آن است. به همین سبب است که مصرف آن از لخته شدن خون جلوگیری نموده و خطر سکته‌های قلبی و مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

مصرف اسپرین در شب

برخی از پزشکان اعتقاد دارند مصرف اسپرین در شب، می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش Blood pressure داشته باشد. در این زمینه تحقیقات بسیار جالبی انجام شد که صحت این نظریه را تایید کرد. در این آزمایش گروهی از زنان و مردان که به Blood pressure خفیف مبتلا بودند انتخاب شدند. تمامی این افراد، در طول دوره آزمایش، از رژیم غذایی یکسانی پیروی می‌کردند و تمرینات ورزشی‌ آن‌ها نیز مشابه همدیگر بود. محققان این افراد را به سه گروه تقسیم بندی کردند:

  1. گروه اول، هیچ نوع قرص آسپرینی دریافت نکردند.
  2. گروه دوم دوز بسیار پایینی از قرص آسپرین را صبح‌ها پس از بیدار شدن مصرف کردند.
  3. گروه سوم دوز بسیار پایینی از آسپرین را شب‌ها قبل از خوابیدن مصرف کردند.

پس از پایان پژوهش، نتیجه جالبی به دست آمد. افرادی که در هنگام صبح قرص آسپرین را مصرف کرده بودند، هیچ تغییری در زمینه Blood pressure آن‌ها به وجود نیامد. اما گروه دیگری که اقدام به مصرف اسپرین در شب نموده بودند، با کاهش چشمگیر Blood pressure خود مواجه شدند. این آزمایش نشان دهنده 7 میلی‌متر جیوه کاهش در Blood pressure سیستولیک و 4.8 میلی‌متر جیوه در Blood pressure دیاستولیک بود.

نتیجه‌ای که در نهایت از این آزمایش به دست آمد نشان دهنده آن بود که مصرف اسپرین در شب به بدن کمک می‌کند تا آن را زودتر جذب نموده و برای کاهش Blood pressure از ترکیبات آن استفاده نماید.

 

ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد و بهترین جایگزین برای آن چیست؟

ما تا این قسمت از مطلب، تلاش کردیم در مورد ارتباط اسپرین و فشار خون، نکات مهمی را خدمت شما عزیزان یادآور شویم. با مطالعه این مطالب، می‌توان به این نتیجه رسید که مصرف دوز مشخصی از قرص آسپرین در هنگام شب، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی کاهش Blood pressure خفیف و متوسط داشته باشد. اما با این وجود بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند آسپرین را برای درمان غلظت خون و سایر بیماری‌ها تجویز نمایند. بنابراین همواره به بیماران خود توصیه می‌کنند که پارامترهای دیگری را جایگزین مصرف قرص آسپرین برای کاهش Blood pressure خود نمایند.

اگر شما به فشار خون بالا مبتلا هستید، علاوه بر این که باید تحت نظر پزشک خود، از داروهای مخصوص فشار خون استفاده نمایید، بلکه می‌توانید تغییراتی نیز در سبک زندگی خود به وجود آورید. بررسی‌ها نشان دهنده آن است که تغییراتی هر چند اندک در سبک زندگی، می‌تواند تاثیرات شگفت انگیزی در زمینه کاهش Blood pressure ایفا نماید.

در ادامه مطلب، شما را با برخی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانید از آن‌ها به جای آسپرین برای کاهش Blood pressure خود استفاده نمایید اشاره می‌کنیم:

1- ورزش کنید.

ورزش مداوم و روزانه، نقش بسیار مهمی در کاهش Blood pressure ایفا می‌نماید. همان‌گونه که می‌دانید ورزش باعث افزایش ضربان قلب و افزایش نرخ تنفس می‌گردد. این امر به تقویت عضلات قلب کمک کرده و پمپاژ خون را برای قلب آسان می‌نماید. بر همین اساس، ورزش می‌تواند تاثیر بسیار سازنده‌ای در زمینه کاهش Blood pressure به وجود آورد.

2- مصرف قند خون را کاهش دهید.

تحقیقات نشان دهنده آن است که قندها و کربوهیدرات‌ها، تاثیر بسزایی در زمینه افزایش Blood pressure در بدن دارند. بنابراین برای این که از بیماری فشار خون در امان بمانید، سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل با محتوای کمی از قند و کربوهیدرات برای خود انتخاب کنید. بهترین جایگزین برای این نوع مواد غذایی، پروتئین و چربی‌های سالم هستند که برای سلامتی جسم و همچنین کاهش فشار خون بسیار مفید و موثر هستند.

3- مصرف سدیم را کاهش داده و مصرف پتاسیم را بیشتر کنید.

سدیم از آن دسته موادی است که مصرف آن باعث افزایش فشار خون می‌گردد. همان‌گونه که می‌دانید مقادیر بسیار زیادی از سدیم، در نمک خوراکی یافت می‌شود. بنابراین برای این که از مشکلات جسمی مانند فشار خون بالا در امان باشید، حتماً میزان سدیم و به خصوص نمک غذای خود را کاهش دهید.

همزمان با کاهش سدیم، باید مصرف پتاسیم را بالا ببرید. پتاسیم یکی از بهترین مواد معدنی است که تنش موجود در رگ‌های خونی را کاهش داده و از ابتلای شما به بیماری فشار خون بالا جلوگیری به عمل می‌آورد.

بهترین منابعی که می‌توانید از طریق آن پتاسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید شامل لبنیات کم چرب، غذاهای دریایی (به خصوص ماهی سالمون) میوه‌هایی مانند زردآلو، موز و پرتقال و همچنین سبزیجات مفیدی مانند اسفناج، سیب زمینی، گوجه فرنگی و…

4- از مصرف سیگار خودداری نمایید.

هیچ چیز به اندازه دخانیات و به خصوص سیگار نمی‌تواند برای سلامتی جسم ما مضر باشد. معمولاً افرادی که به مصرف سیگار اعتیاد دارند، بیش از سایرین در معرض برخی از بیماری‌های قلبی و همچنین فشار خون بالا قرار دارند. بررسی‌های دانشمندان نشان دهنده آن است که سموم موجود در سیگار، می‌توانند صدمات فراوانی برای دیواره رگ‌های خونی به وجود آورند.

این موضوع باعث ایجاد التهاب و تنگ شدن سرخرگ‌ها می‌گردد. بنابراین برای این که سلامتی جسم خود را همواره حفظ کنید و از ابتلا به بیماری Blood pressure در امان بمانید، سعی کنید با روش‌های اصولی و موثر، مصرف سیگار را برای همیشه ترک کنید.

5- استرس خود را مدیریت کنید.

دنیایی که در حال حاضر ما در آن زندگی می‌کنیم، همواره موقعیت‌های استرس زای فراوانی برای ما به همراه می‌آورد. به خصوص اگر در شهرهای بزرگ زندگی کنیم و با مشغله‌های فراوانی در طول روز مواجه باشیم. استرس یکی از عوامل کلیدی است که بر اساس تحقیقات پژوهشگران تاثیر بسزایی در افزایش Blood pressure دارد. شاید ما نتوانیم خود را از موقعیت‌های استرس‌زا و پر تنش دور نگه داریم، اما می‌توانیم استرس خود را کنترل و مدیریت کنیم.

به عنوان مثال در طول روز می‌توانیم ساعاتی را به یوگا و مدیتیشن اختصاص دهیم. همچنین تمرینات تنفس عمیق، تاثیر بسیار خوبی در کاهش استرس به وجود می‌آورد. همچنین شما می‌توانید یک کتاب خوب بخوانید و یا ساعاتی از روز را به گوش دادن یک موسیقی آرامش بخش اختصاص دهید. با رعایت تمامی این موارد، جسم شما از آسیب‌های استرس در امان می‌ماند و دیگر نیازی به نگرانی در زمینه افزایش فشار خون خود نخواهید داشت.

 

سخن پایانی

از شما همراهان عزیز بسیار سپاسگزاریم که مثل همیشه ما را تا انتهای مطلب همراهی کردید. ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که: “ایا اسپرین فشار خون را بالا میبرد یا خیر؟ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برخی از افرادی که به توصیه پزشک خود اقدام به مصرف اسپرین در شب و قبل از خواب کردند، کاهش چشمگیر فشار خون خود را مشاهده نمودند.

اما با این وجود، پزشکان سعی می‌کنند بیماران خود (که مبتلا به فشار خون هستند) را به سمت یک سبک زندگی سالم سوق دهند. همچنین اگر میزان Blood pressure در جسم آن‌ها بسیار زیاد بود، با استفاده از داروهای دیگری که مخصوص فشار خون طراحی شده‌اند، اقدام به کاهش Blood pressure بیماران خود می‌نمایند. آسپرین نیز همواره به عنوان یک داروی ضد التهاب، ضد تب و کاهش دهنده غلظت خون در زندگی ما نقش آفرینی می‌کند.

در پایان باز هم این نکته را یادآور می‌شویم که هرگز به صورت خودسرانه اقدام به مصرف قرص آسپرین نکنید. دوزهای مختلفی از این قرص در بازار وجود دارند و شما نمی‌دانید که کدام دوز آن برای بیماری شما کارایی دارد. بنابراین تصمیم گیری در زمینه این که برای درمان فشار خون بالا و یا هر بیماری دیگری، از قرص آسپرین استفاده کنیم یا خیر را بر عهده پزشک معالج خود قرار دهید و به او اعتماد کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس