شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

برای تپش قلب چه بخوریم

برای تپش قلب چه بخوریم، استفاده از داروهای گیاهی مانند: سنبل‌الطیب، زالزالک، عسل و روغن ماهی

ما در این مقاله نحوه ی معاینه و شرح حال و درمان ها و برای تپش قلب چه بخوریم، قرص تپش قلب و اضطراب ، داروی گیاهی برای تپش قلب و نحوه درمان تپش قلب می‌پردازیم. ضربان قلب هم میتواند به علت افزایش تعداد ضربانات قلب در یک دقیقه باشد و هم میتواند به علت نامنظمی ضربانات قلبی در فرد باشد و هم میتواند به علت کوبش یعنی افزایش در قدرت انقباض قلب باشد. تپش قلب در یک ریتم کاملا نرمال قلبی هم می تواند دیده شود.گ اها بیماران از یک وقفه و ایست و پاز در ضربان قلب شکایت دارند. این وقفه ها به علت یک مکث گره ضربان ساز قلبی بعد از ضربانات اضافه است.

برای تپش قلب چه بخوریم

برای تپش قلب چه بخوریم؟(مواد غذایی طبیعی و سالم)

.شایع ترین علت ضربان قلب در بیماران همان ضربانات نا به جا و اضافی دهلیزی و بطنی میباشد؛ که به آن PAC یا PVC میگوییم که در عوام به عنوان ضربانات نا به جای قلبی به طور کلی از آن نام برده میشود که اگر این ضربانات نا به جا مکررا تکرار شود و مداوم باشد ،بیمار دچار علائمی مانند سبکی سر ،گیج رفتن سر ، درد سینه و تنگی نفس و از دست رفتن هوشیاری که به آن سنکوپ گفته میشود .

از نمونه داروی گیاهی برای تپش قلب موارد زیر را میتوان نام برد و آگاه میشویم که برای تپش قلب چه بخوریم.

– دارچین؛ این ادویه، کلسترول مضر را از بدن دفع می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد. غنی از ماده مغذی برای حفظ سلامت قلب است مانند منگنز و پتاسیم. این ادویه کاهش‌دهنده فشارخون نیز است. یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین را در یک لیوان آب ولرم مخلوط و میل کنید.

حال برای برای تپش قلب و  برای درد قلب چه بخوریم؟

– سنبل‌الطیب؛ عصاره مایع این گیاه را می‌توان با جوشاندن آن در آب جوش به دست آورد. عصاره آن ضربان قلب را برطرف و قلب را آرام می‌کند. این عصاره را نباید برای بیش از چند هفته مصرف کرد.

– منیزیم؛ منابع غذایی غنی از منیزیم، از قلب در برابر بیماری‌ها محافظت و ضربان قلب را منظم می‌کند. اسفناج، موز، ماست، شکلات تلخ، سبزیجات برگ سبز و کره بادام‌زمینی از منابع عالی منیزیم است.

-زالزالک؛ زالزالک ضربان تند قلب را کاهش می‌دهد، جریان خون را افزایش می‌دهد و انقباض عضله قلب را برطرف می‌کند و از مواردی است که برای تپش قلب چه بخوریم.

-عسل؛ مصرف عسل طبیعی، قلب را آرام و کمک می‌کند تا عصبانیت فروکش کند. روزانه یک لیوان شربت آب‌لیمو و یک قاشق چای‌خوری عسل مصرف کنید.

-روغن ماهی؛این روغن برای تمام افراد به ویژه بیماران قلبی مفید است. روغن ماهی در کنترل ضربان قلب موثر است. دارای اثرات ثابت‌کننده روی غشاء سلولی قلب است و در نتیجه ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

-آب‌ انگور؛مصرف روزانه آب طبیعی انگور در کاهش ضربان قلب موثر است.

-بادرنجبویه؛این گیاه آرامش‌بخش، برای قلب و گردش خون مفید است. یکی از بهترین درمان‌ها برای پرکاری تیروئید نیز از مواردی است که برای ضربان قلب چه بخوریم محسوب می‌شود.

-دم کرده 5 گرم گل گاوزبان قبل از خواب تاثیر فراوانی بر کاهش ضربان قلب دارد، همچنین مصرف شربت گاوزبان و بیمشک خود در سلامت قلب بسیار موثر و جزئی از داروی گیاهی برای تپش قلب است.

-ریحان، نعناع، مربای سیب و مربای به در رفع ضربان قلب ناشی از سوءمزاج سرد مفید است البته نوع غلبه سوءمزاج توسط پزشک مشخص می‌شود.

برای تپش قلب چه بخوریم

عوارض درمان و علت تپش قلب ناگهانی در خانمها

معمولا علائمی همراه با علت تپش قلب ناگهانی در خانمها وجود دارد که برای ما در تشخیص و تعیین تکلیف آینده بیمار تاثیر گذار است. سری مواردی ، موارد خوش خیم و ریسک پایین هستند که اگر این موارد ریسک پایین همراه با علت تپش قلب ناگهانی در خانمها باشد،ما خیالمان راحت تر است و میدانیم برای تپش قلب چه بخوریم.

مورد اول تپش قلبی است که تنها با ورزش ایجاد نشده باشد . یعنی در نشستن هم باشد و در دویدن و ورزش تنها نباشد .این ضربان قلب در فردی است که ما میدانیم بیماری ساختاری قلب از کودکی تا کنون ندارد .

مورد دوم ضربان قلبی است که با علائمی مانند افتادن و سقوط و سنکوپ و افت گذرای هوشیاری همراه نیست .

مورد سوم ضربان قلبی است که همراه با درد سینه نمایان میشود .

در نهایت ضربان قلبی که در شرح حال آن فرد ببینیم که سابقه مرگ ناگهانی قلبی در خانواده و فامیل ندارد و و زمانی که نوار قلبی که از فرد می گیریم نرمال باشد ، این ها چند مورد از موارد ریسک پایین هستند یعنی فردی دارای شرح حال خوب است و میداند حال برای تپش قلب چه بخوریم.

علائمی همراه با تپش قلبی هستند که پیش آگهی بیمار را بد می کند،تپش قلبی همراه با سنکوپ و درد قفسه سینه یا همراه با بیماری ساختاری قلب باشد یا تپش قلبی که با آریتمی در نوار قلب مشخص است و نوار هم مشکل دارد یا ضربان قلب در فردی که مرگ و ایست ناگهانی قلب در خانواده دارند، این ها پیش آگهی بیمار را بد میکند .سن بیمار و مشکلات قلبی عروقی همراه با آن بر اینکه ضربان قلب که علائمی در فرد بدهد هم تاثیر دارد . به عنوان مثال در فردی که بیماری تنگی عروق قلب دارد ، ضربان قلب اگر از سرعت ۱۵۰ تا ۱۸۰ بالا رود ، فرد دچار درد قفسه سینه میشود . و یا ضربان قلب با همین سرعت در بیماری که بیماری ساختاری تنگی دریچه آئورت دارد باعث سنکوپ میشود و یا در یک فرد جوان و سالم هم همین تعداد ضربانات قلب باعث تنگی نفس خفیف میشود .هم شروع و هم نحوه ی خاتمه یافتن ضربان قلب میتواند به تشخیص کمک کندو به او بگوییم  برای تپش قلب چه بخوریم.

اگر علت تپش قلب ناگهانی در خانمها باشد و ناگهان هم خاتمه پیدا کند،برای ما یک سری از آریتمی ها را در تشخیص قرار میدهد و اگر هم فرد شرح حال دهد که شروع ضربان قلب آرام آرام و تدریجی و ضربانات قلب آرام آرام بالا رفته و تدریجا تخفیف پیدا کرده است ،پزشک معالج تشخیص های دیگری را نیز مد نظر قرار میدهد و میگوید برای ضربان قلب چه بخوریم.

ارزیابی و معاینه بیمارانی که مشکوک به ضربان قلب و آریتمی قلبی در زمینه ضربان قلب هستند، در هر فرد متفاوت است و بسیار باید معاینه و ارزیابی کامل و جامع از فرد باشد. این ارزیابی باید از یک شرح حال دقیق (خانوادگی ، دارویی، زمان شروع و نحوه ی پایان  ضربان قلب) باشد و با معاینه فیزیکی شروع کنیم و معمولا در کلینیک ها از ساده ترین تست ها شروع و‌ تا به پیچیده ترین تست ها میرسد و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم.

در حالت های اولیه با شرح حال و معاینه دقیق از تست هایی که ایمن تر هستند و کم‌تر تهاجمی هستند و کم هزینه تر هستند در کلینیک و‌خارج از بیمارستان ارزیابی ها شروع میشود و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم و ممکن است به مقادیری برسد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و روش های پیچیده و پر هزینه و خطرناک تر وجود داشته باشد و ممکن است طیف آن گسترده باشد.

دو مسئله کلیدی موجود است که بتوانیم میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم. یکی شرح حال بیمار و یکی هم نوار قلب بیمار در شروع تشخیص و درمان ما بسیار مهم‌ است . یک اصل کلی است که درمعاینه فیزیکی بیمار اگر بیماری قلبی ریوی قابل توجه وجود نداشته باشد، اغلب این باعث میشود که ما به سمت دلایل خوش خیم آریتمی ها برویم. (نه همیشه ولی اغلب)

در مورد بیمارانی که با ضربان قلب و آریتمی مراجعه می کنند و طیف وسیعی از علائم را دارند؛ ممکن است به صورت یک سری اختلالات تصادفی‌ در نوار قلب در فردی که علامتی ندارد ،وجود داشته باشد تا این که فردی بیاید که از یک ایست قلبی ناگهانی نجات پیدا کرده .هر چقدر علائم شدید تر باشد،ارزیابی و درمان تهاجمی تر خواهد بود و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم.

نحوه ی شروع یک ضربان قلب میتواند سرنخ هایی را در مورد اینکه آریتمی بوده یا نبوده و یا نوع آریتمی ما و گزینه درمانی ما کلید دهد . برای مثال تپش قلبی که در هنگام ورزش یا ترسیدن فرد یا عصبانیت و دعوا و پرخاشگری باشد ، این ضربان قلب ناشی از افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک است که این به دارو های گروه بلوک کننده سیستم سمپاتیک به راحتی جواب میدهد و میتوان گفت برای تپش قلب چه بخوریم.

مورد بعدی ضربان قلب ممکن است در حالت استراحت رخ دهد و فرد خواب است و بیمار را از خواب بیدار کند که این میتواند ناشی از افزایش فعالیت تنیسیته واگ یعنی عصاب ریلکسیشنی ما باشد که این آریتمی ها هم نوعی دیگر هستند که درمان خاص خود را دارد و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم.

اگر فردی با چرخاندن سر ( مانندا دکمه یقه را میبندد ) دچار سبکی سر ، سرگیجه یا سینگ کوپ و سقوط شود،این نشان دهنده ی حساسیت بیش از حد گره سینوس کاروتید در زاویه فکی است که این کلید تشخیص هارو برای درمان به ما میدهد.

از بیماران باید در مورد تناوب یا فراوانی حملات ضربان قلب ، طول دوره و‌شدت علائم سوال کنیم . این موارد به ما کمک میکند که چگونه خیلی سریع برنامه تشخیصی یا درمانی را برای بیمار برنامه ریزی کنیم و بتوان گفت برای تپش قلب چه بخوریم . بیماران باید تشویق شوند که ما را راهنمایی کنند؛ ضربانات قلب خود را در یک دوره اپیزود سریع یا اهسته و منظم یا نامنظم ضربانات را ثبت کنند یا با شمارش مستقیم نبض یا با استفاده از دستگاه های فشار خون یا نمایش دهنده های ضربان قلب ثبت کنند و به ما گزارش دهند .

وسایلی که شکل موج نوار قلبی را نشان دهند ، مطمئن ترین داده ها را ارائه میدهند . همچنین باید از بیماران یک تاریخچه دقیق دارویی و رژیم غذایی را سوال کنیم .(اسپری ها و قطره های ضد احتقان بینی میتوانند ضربان قلب دهند یا قطره های چشمی که برای آب مروارید و گلوکوم مصرف میشوند جذب شوند و سقوط و افت گذرای هوشیاری در اثر کاهش ضربان قلب بدهند یا مکمل و محرک های غذایی آریتمی و ضربان قلب میدهند) که برا اساس آن ما میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم.

باید از بیماران در مورد بیماری های کلی که دارند ( ریوی ، پرکاری تیرویید ، التهاب پرده های قلب و‌ریه و نارسایی مزمن قلبی ) سوال کنیم و در شرح حال باید سابقه آسیب قبلی به قفسه سینه و جراحی قفسه سینه ،پرتو درمانی و شیمی درمانی حتما سوال شود ته بتوان گفت برای تپش قلب چه بخوریم.

سنکوپ و‌ پری سنکوپ و اختلال سطح هوشیاری :

سنکوپ به معنای افت موقتی و به خود برگشت پذیر سطح هوشیاری است که به علت افت فشار خون و کاهش فشار خون مغزی رخ میدهد و علت باید بررسی شود . سنکوپ یک نشانه است که برای آن نشانه باید علت ها را بررسی کنیم . سنکوپ را باید از سایر علت افت هوشیاری مانند تشنج ،افت قند ، افت اکسیژن رسانی ، مسمومیت با دارو ها ،افتراق دهیم . یک سنکوپ کاذب هم داریم که فرد این افت گذرای هوشیاری پیدا میکند اما در واقع سنکوپ نیست و جزء اختلالات روان پزشکی محسوب میشود.

این هم باید در تشخیص های افتراقی ما قرار بگیرد و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم. باید توجه کنیم که حتی اگر بر اساس بررسی سنکوپ با علت های خوش خیم‌ قلبی تشخیص داده شود، میتوانیم این سنکوپ را خطرناک بدانیم یعنی حتی اگر در زمینه مسائل خوش خیم قلبی باشد باز هم خطرناک است . به عنوان مثال زمانی کسی سوار بر وسیله نقلیه است یا در ارتفاعات سنکوپ کند، موجب سقوط و ضربه به سر میشود بنابراین خود سنکوپ مهم است . اگر علت سنکوپ ، ضربان قلب و آریتمی قلب باشد معمولا شروع سریعی دارد و طولانی مدت و هم کوتاه است و ممکن است فرد در قبل از آن علائمی نداشته باشد. اگر فرد در شرح حال سنکوپ ،ضربان قلب را قبل از سنکوپ اظهار کند، شک به آریتمی قوی تر میشود و به ما یک کلید تشخیصی مهم میدهد و میتوانیم بگوییم برای تپش قلب چه بخوریم. اما اغلب این اوقات ، آریتمی و ضربان قلب قبل از آن اظهار نمی کنند.

از چه نوع قرص تپش قلب و اضطراب استفاده کنیم؟

آمیودارون، مکزیلتین، فنی توئین، پروکائین آمید، پروپرانولول، سوتالول، وراپامیل از نمونه داروها و قرص تپش قلب و اضطراب هستند که و میتوان گفت برای تپش قلب چه بخوریم و توصیه میشود بدون تجویز پزشک مصرف نشوند.

در مورد روش های تشخیصی فرد مشکوک به ضربان قلب ، ما بعد از شرح حال از ساده ترین روش ها مانند نوار قلب در حالت استراحت استفاده می کنیم . یک تست تشخیصی غیر تهاجمی و راحت است که برای ارزیابی بیماران دچار

آریتمی و ضربان قلب در کلینیک استفاده میشود.

تست های بعدی ، روش های تصویر برداری قلبی است که به شناسایی اختلالات ساختمانی قلب کمک میکند .از روش های تصویر برداری ما میتوانیم‌ در کلینیک اکو کاردیوگرافی انجام دهیم که اختلالات ساختاری قلب را نشان میدهد .اگر در تشخیص اختلالات پیچیده اکوکاردیوگرافی  ناتوان باشد،  ما از روش هایی مانند ام آر آی قلبی و سی تی اسکن یا پت اسکن قلبی استفاده میکنیم ومیگوییم برای تپش قلب چه بخوریم.

برای ارزیابی بیمارانی که هنگام ورزش و فعالیت دچار ضربان قلب میشوند ،تست ورزش است که در تست ورزش ،همچنین تنگی عروق قلبی بیمار و سایر آریتمی هایی که در نوار قلب در هنگامی که فرد در حال راه رفتن و دویدن به روی تردمیل است خودش را نشان میدهد، میتواند به ما کلید تشخیصی مهمی را ارائه دهد. تست تردمیل برای قلب یک تست کم‌ تر تهاجمی است که در مورد ضربان قلب در کلینیک صورت میگیرد و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم.

در شرایطی که این تست های داخل کلینیک ، نتوانند آریتمی ها و علت ضربان قلب فرد را معلوم کنند،ما از ثبت سیار نوار قلب یا هولتر استفاده می کنیم .

هولتر ثبت مداوم نوار قلب در فرد میباشد که دستگاهی را که سه کاناله است برای مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت با نظارت اپراتور‌ ها به بیمار متصل می کنیم و‌ این هولتر کل ضربانات قلب فرد را ذخیره میکند و تمام رویداد هایی در فرد علامت دار است را هم به آن آموزش میدهیم که در صورت نیاز دکمه خطر را بزند در زمانی که احساس کند که ثبت دقیق تر لازم باشد. ما با جواب هولتر هم میتوانیم آریتمی هایی که روزانه با فرکانس رخ میدهد را ارزیابی کنیم و متوجهشون شویم.

در بسیاری از بیمارانی که حملات ضربان قلب به صورت روزانه رخ نمیدهد ، ثبت با هولتر ۲۴ یا ۴۸ ساعته ممکن است در اثبات علت ضربان قلب ناتوان‌ باشد .در این موارد برای آریتمی هایی با فرکانس کم از ایونت ریپورتر ها استفاده می کنیم که معمولا برای مدت ۲۴ تا ۳۶ ماه به شکل زیر پوستی در بیمار‌ نصب میشود و آریتمی هایی که تناوبشان کمتر است را تشخیص میدهیم و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم ‌.

استفاده از قرص تپش قلب و اضطراب و ضربان قلب در گروه سنی پایین تر مانند گروه های سنی بالاتر میتواند ناشی از آریتمی های خوش خیم یا بد خیم باشد. در جوانان شیوع آریتمی های خوش خیم مانند سینوس تاکیکاردی (افزایش ضربان قلب اما در شکل نرمال )بیشتر از سنین بالاتر است؛ زیرا ریسک وجود بیماری های قلبی عروقی کمتر است .شایع ترین علت تپش قلب ناگهانی در خانمها آنمی یا فقر آهن و بیماری های تیروئید( کم کاری و پر کاری) است و علت سوم بیماری رفلاکس معده و علت چهارم مسائل اضطراب و پنیک و آنزایتی است که باید در یک فرد جوان رد شود تا به آریتمی قلبی برسیم و میگوییم برای تپش قلب چه بخوریم.

شایع ترین بیماری ها ، کم خونی فقر آهن( انواع و اقسام آنمی ها و کم خونی ها)،بیماری های تیروئید( کم کاری و پر کاری)،بیماری های دستگاه گوارش ( سوء هاضمه و رفلاکس و سندروم التهابی روده و انواع و اقسام کولیت ها)میتواند باعث و علت تپش قلب ناگهانی در خانمها شود. علل اضطرابی و افسردگی و آنزایتی و پنیک هم در جوانان میتواند باعث ضربان قلب شود.مصرف محرک ها و دارو ها(الکل ،آمفتامین،کوکائین و…)به صورت گذرا در فرد ضربان قلب میدهد . بیماری های عفونی هم به صورت گذرا باعث ایجاد ضربان قلب میشود که ثانویه و یک علتی است.

درمان ضربان قلب به علت ایجاد‌ آن بستگی دارد . اگر علت، آنمی یا فقر آهن باشد باید اصلاح کم خونی فرد انجام شود و‌ ذخایر آهن رو به حد نساب برسانیم که این درمان ۶ تا ۹ ماه زمان میبرد و حتی به شکل نگهدارنده در فرد ادامه پیدا کند. اگر علت مسائل تیروئید است باید نوع آن تشخیص و درمان شود . درمان گوارشی برای بیماری های گوارشی انجام شود.اگر هم مسئله اعصاب و روان‌ است به روان پزشک مراجعه کرده و داروی اعصاب مصرف کنند.

صرفا اگر منشأ ضربان قلب از خود قلب و آریتمی ها باشد ( اگر آریتمی خوش خیم باشد با گروه بتابلاکر ها درمان میشود )اگر هم در طی مطالعات نوار قلب و هولتر و … متوجه شویم که بیماری ساختاری قلب وجود دارد و یا آریتمی از نوع غیر خوش خیم است مجبور به درمان دارویی قلبی از گروه و کلاس های مختلف و یا به نصب پیس میکر هستیم.

اگر آریتمی‌ها آریتمی‌های‌پیچیده ای باشند و صرفا فقط به خاطر مسائل زمینه ای فرد تپش قلب نداشته باشد،از درمان دارویی در کلاس های مختلف دارو های آنتی آریتمی که موجود است استفاده میکنیم و‌اگر بیماران مقاوم باشند به درمان داروهای تپش قلب، به ناچار مجبوریم از روش های تهاجمی مانند EPS استفاده کنیم .این روشی است که در آن مانند آنژیوگرافی ، الکترود هارا از سیستم شریانی‌ یا وریدی وارد بدن می کنیم و محل آریتمی را میسوزانیم یا ابلیشن می کنیم.این تهاجمی ترین روش درمان آریتمی است.در بعضی از موارد هم که قادر به ابلیشن آریتمی نباشیم و علت تپش قلب و سقوط و سنکوپ فرد ،بلوک های قلبی است،ما ناچار به تعبیه پیست میکر میشویم‌.

داروی گیاهی برای تپش قلب و درمان خانگی آن

دم کرده زالزالک ، دمنوش سنبل الطیب، چای به لیمو و کاهش تپش قلب، دمنوش نعناع، دم کرده رزماری، گل ساعتی ، چای اسطوخودوس و بادرنجبویه از نمونه دمنوش و داروی گیاهی برای تپش قلب هستند که به درمان تپش قلب کمک بسیاری می کنند.

 

با انجام چه فعالیت هایی تپش قلب را کنترل و تنظیم کنیم؟

نمونه فعالیت ها و پیشگیری هایی که میتوانیم برای کنترل و کاهش تپش قلب در روزمرگی خود نام ببریم عبارتند از: ترک دخانیات، مصرف غذاهای سالم، کاهش استرس و اضطراب، خواب کافی و ورزش های آرام و غیر تهاجمی مانند پیاده روی آرام، شنا کردن و…..، عدم استفاده دارو بدون تجویز پزشک است.

سخن پایانی:

در مقاله ای که خوانده اید، ما در مورد اینکه در هنگام تپش قلب و برای تپش قلب چه بخوریم صحبت کرده ایم؛مصرف دارو ها و قرص تپش قلب و اضطراب و داروی گیاهی برای تپش قلب تنها یک مورد از شیوه درمان های تپش قلب است است و در مواردی دیگر بستگی به این راه ها دارد که ابتدا برای تپش قلب چه بخوریم و چه نوع ورزش ها و فعالیت هایی را انجام دهیم یا انجام ندهیم.

تپش قلب در اکثر اوقات درمان دائمی و یا شیوه کنترل آسان دارد و جای نگرانی بابت به خطر انداختن سلامتی و جان شما را ندارد؛ اما در بعضی از موارد دیده شده است که فرد بیمار که دارای تپش قلب های زیادی در اکثر اوقات بوده است با به تاخیر انداختن مراجعه به پزشک، دچار عارضه های بسیاری شده است. لازم به ذکر است که مراجعه به پزشک را الزامی بدانید و در الویت برنامه های خود قرار دهید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس