شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

علت تپش قلب در زنان

علت تپش قلب در زنان، اضطراب و حملات هراس افسردگی ورزش سنگین مواد محرک از جمله مصرف کافئین

بیماران با شکایت ضربان قلب، طیف گسترده­ای از علائم را ممکن است بیان کنند؛ به عنوان مثال بعضی از بیماران از ضربان قلب خود به صورت ضربان شدید آگاهی پیدا می­کنند، که اغلبا در شب و در حالت خوابیده به پهلوی چپ یا نوک قلب که درست در نزدیک دیواره قفسه سینه است گزارش می­کنند. درمقاله زیر ما به   سوالات شما درباره علت تپش قلب در زنان، علائم تپش قلب عصبی، آیا تپش قلب خطرناک است و داروی تپش قلب جواب می­دهیم.

علت تپش قلب در زنان

علت تپش قلب در زنان

علائم مربوط به این ضربانات اضافه، معمولا به صورت احساس عجیب در گلو با یک تکانه برای سرفه بیان میشود،علائم و علت تپش قلب در زنان ممکن است گاهی گذرا باشد و گاهی هم پایدار و در فرد باقی بماند،علائم و علت تپش قلب در زنان به خصوص، گاهی با تنگی نفس و سرگیجه همراه است که این علائم همراه با دلیل ضربان قلب در زنان خفیف و گذرا است.

بعضی از بیماران حتی با وجود ضربان قلب کاملا بدون علامت هستند و دلیل این تفاوت دلیل ضربان قلب در زنان همچنان نامشخص است. ضربان قلب مانند احساس تند تپش، بال زدن یا تپش قلب است. استرس، ورزش، داروها و یا به ندرت شرایط خاص پزشکی، می تواند آن را تحریک کند. اگرچه ضربان قلب می تواند نگران کننده باشد، اما معمولاً بی ضرر است.

به ندرت پیش می آید که ضربان قلب نشانه ای از یک بیماری قلبی جدی باشد. مانند ضربان قلب نامنظم (آریتمی)،  که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. شما می توانید ضربان قلب را در قفسه سینه، گلو یا گردن خود احساس کنید. ضربان قلب تناسبی با سن های خاص ندارد و میتواند در هر سنی و در هر زمانی اتفاق بیافتد؛ حتی اگر در حال استراحت یا انجام فعالیت‌های عادی هستید.

علت تپش قلب در زنان باردار

در زمان بارداری چند تغییر عمده در بدن خانم باردار رخ خواهد داد. یکی از دلایل این تغییرات تاثیر هورمون های بارداری می باشد تا بدن مادر را برای سپری کردن دوران نه ماه حاملگی و نگهداری از جنین آماده کند. افزایش تعداد ضربان قلب در هر دقیقه از جمله مواردی است که زنان در طول ماه‌های حاملگی تجربه می‌کنند. در طول بارداری حجم خون مادر افزایش خواهد یافت.

این حجم افزایش یافته، باعث می شود که زن حامله نسبت به قبل از بارداری خود، تعداد ضربان قلب اش ۲۵ درصد بیشتر شود. در اکثر موارد این افزایش ضربان قلب عادی و غیر مضر است؛ اما امکان دارد که در شرایط خاصی علامتی از یک اختلال جدی باشد. لذا الزامی است که حتما با پزشک خود در ارتباط باشید و علائم هشدار دهنده تپش قلب جدی در بارداری را بشناسید.

افزایش حجم خون در بارداری، آنمی یا کم خونی و پرکاری تیروئید از دلایل شایع برای ضربان قلب بارداری هستند.

علت تپش قلب در زنان به دلیل تروما

زمانی که تعداد ضربان قلب در هر دقیقه، در یک فرد بالغ بزرگسال با وزن و جثه نرمال، بیش از ۱۰۰ عدد شود؛ حتماً باید مورد بررسی جدی و فوری قرار گیرد. در تروما ها، تصادفات، حوادث و همه وقایعی که با ایجاد درد، ترس ، وحشت ، استرس و اضطراب همراهی دارند؛ هورمونی به نام کورتیزول که به هورمون استرس هم معروف است، از غده فوق کلیه ترشح می شود.

این هورمون با تاثیراتی که ایجاد می‌کند، بدن را برای مقابله با حادثه وحشت آور آماده می کند. افزایش فعالیت قلب و بالا بردن تعداد ضربان قلب و افزایش فشار خون به دنبال تاثیر کورتیزول در تروما از یافته های متداول می باشد. افزایش ضربان قلب در تروما با شدت دادن به میزان خون خارج شده از قلب باعث می شود که بدن شما آمادگی کافی برای مدیریت و کنترل تروما پیدا کند.

علائم تپش قلب عصبی

ضربان قلب علامت دار، یعنی ضربان قلب بالای علامت دار، باعث ایجاد تپش منظم با ضربان حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ تا در دقیقه می­شود که البته بسته به علت زمینه می­تواند سریع تر از این هم باشد. شروع علائم و علت تپش قلب در زنان و علائم تپش قلب عصبی ممکن است تدریجی باشد یا ممکن است خانم ها شروع ضربان قلب را به شکل ناگهانی بیان کنند،درحالی که خاتمه آن در زنان اغلب تدریجی است و در طول چند دقیقه ختم پیدا میکند،بیماران خانم در فعالیت خفیف؛ احساس تنگی نفس،سبکی سر و خستگی می­کنند.

علائم تپش قلب عصبی در زنان معمولا با شروع ناگهانی و با سرعت بالا، همراه با احساس تنگی نفس،سبک سری خفیف و احساس خفگی و اضطراب در خانم ها است. همراه با این احساس که انگار قلب در حال خارج شدن از قفسه سینه است، توسط خانم ها توصیف می­شود،این حملات ممکن است که با حرکات ناگهانی مانند دویدن و یا خم شدن و یا ایستادن ایجاد شود،اغلب علائم تپش قلب عصبی در خانم ها به علت یک تنش و محرک های عصبی که در طی چند روز قبل تجربه کرده­اند اتفاق می­افتد.

دلیل لرزش بدن به علت تپش قلب در زنان

یکی از علل شایع لرزش بدن و ضربان قلب به علل مختلف است. ضربان قلب همراه با لرزش بدن در زنان، شایع ترین دلیل آن استرس و اضطراب می تواند باشد. اما نباید تمام موارد لرزش بدن به علت ضربان قلب را به این مورد غیر جدی و گذرا ارتباط دهیم. شایع‌ترین، اصلی ترین و مهم ترین دلایل لرزش بدن به علت تپش قلب در زنان را در ادامه برای شما آورده ایم.

-پرکاری تیروئید یا هایپر تیروئیدی

-آریتمی های قلبی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی یا ریتم EF

-حمله وحشت یا حمله پانیک یا حمله اضطراب یا پانیک اتک

-داروها

-مسمومیت با جیوه

-نارسایی کبد

-برخی بیماری های نورولوژیک

دو بیماری را می توانیم نام ببریم که باعث علت ضربان قلب و لرزش بدن هستند. فیبریلاسیون دهلیزی و پانیک اتک از جمله بیماری هایی هستند که باعث ضربان قلب و لرزش بدن میشوند.

از جمله علائم فیبریلاسیون دهلیزی می توان به سرگیجه و خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه و غش کردن اشاره کرد. اختلال پانیک با بروز علائمی مانند ضعف و گیجی، بی حسی در دست ها و انگشتان دست، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس، گیجی و احساس از دست دادن کنترل بدن و ضربان قلب شدید می باشد.

آیا تپش قلب خطرناک است چرا؟

در جواب آیا تپش قلب خطرناک است ، باید گفت علائم تپش قلب عصبی و علت تپش قلب در زنان ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و به طور تدریجی یا ناگهانی خاتمه پیدا کند،که اغلب به طور تدریجی خاتمه پیدا میکند.این ضربان قلب­ها ممکن است به مانورهای واگ، یعنی مانور تحریک اعصاب پاراسمپاتیک مانند حبس نفس،سرفه و چمباتمه زدن پاسخ مثبت بدهد و خاتمه پیدا کند.

علائم تپش قلب عصبی و دلیل ضربان قلب در زنان، در شروع با سبکی سر گذرا که گاهی این سبکی سر و سرگیجه ها شدید هستند؛ اتفاق می­افتد که اگر منجر به پرسنکوب یا سنکوب، یعنی از دست رفتن موقت هوشیاری شود، برای ما خطرناک تلقی می­شود و حتما باید به متخصص قلب مراجعه کنند.

در ادامه این سوال که چرا این چنین ضربان قلب هایی خطرناک هستند، باید گفت زیرا در هنگام سنکوب یا پرسنکوب و افت موقت هوشیاری، فرد ممکن است دچار سقوط و در پی آن دچار ضربه به سر و یا در حین رانندگی انحراف وسیله نقلیه و یا اثابت اندام های مهم بدن،خصوصا سر به جداول کنار خیابان یا زمین دچار ترومای شدید شود و دچار خونریزی مغزی شود،به همین جهت برای ما خیلی خطرناک تلقی می­شود و ارزیابی آن حتما توصیه می­شود.

در ادامه سوال آیا تپش قلب خطرناک است و چرا قلبم درد می کنه؟ باید گفت علائم همراه که در دلیل ضربان قلب در زنان وجود دارد، اغلب اضطراب است که به عنوان یک پدیده ثانویه همراه با ضربان قلب وجود دارد و هرچند گاهی بویژه در زنان تشخیص اشتباه حملات پنیک یعنی حملات اضطراب و ترس در روان پزشکی به آن اطلاق می­شود و اختلال اضطراب اولیه به خانم ها داده می­شود در حالیکه بیماری پاتولوژیک و بیماری قلبی منشا این ضربان قلب است؛ به همین دلیل در ابتدای بررسی رویکرد بیمار خانم مبتلا به ضربان قلب، ما ابتدا بررسی های قلبی را انجام می­دهیم و اگر بیماری ساختاری قلبی مهم یا علت قلبی مهم در خانم پیدا نشد، در نهایت تشخیص پنیک و اختلالات اضطرابی و روان پزشکی ارجاع می­شود.

در ابتدای کار، در علت تپش قلب در زنان که در اپیزود های طولانی تجربه می­کنند؛یعنی مکررا ضربان قلب دارند و هم تپش قلبشان طول کشنده است،احساس درد و سنگینی قفسه سینه حتما درونشان وجود دارد،زمانی که ضریان قلب از یک حدی بالاتر باشد و این بالاتر بودن به زمان زیادی کشیده شود،احساس درد در قفسه سینه و فشار در قفسه سینه و حتما تنگی نفس در فرد رخ میدهد.

ضمن اینکه همراه با این علائم، زیاد شدن ادرار به دلیل اینکه هورمون ANP در این سرعت های بالای ضربان قلب ترشح می­شود و دچار افزایش دفع ادرار می­شود.

علائمی بیماری قلبی در زنان که سنشان بیشتر است، شدیدتر است. البته که تعداد ضربان قلب در دقیقه تعیین کننده مهمی برای شدت علائم است،یعنی به طبع آن که ضربان قلب در یک دقیقه بالاتر باشد علائم و علت تپش قلب در زنان هم بیشتر خواهد بود.

راهکارهای جلوگیری از تپش قلب

پاسخ به این سوال که راهکارهای جلوگیری از تپش قلب در خانم ها چیست؛ در ابتدا ما باید از نداشتن کم خونی، فقر آهن و نداشتن اختلالات تیروئید در فرد مطمئن شویم و اگر اینها وجود دارد، بیماری زمینه ای را درمان کنیم.

در مورد درمان اختلالات تیروئید، متخصصین و فوق تخصصان غدد در این زمینه به ما کمک میکنند و کم خونی فقر آهن را باید متوجه شویم که علت کم خون شدن این خانم چیست،مسئله در سیستم اختلالات قاعدگی و رحم و تخمدان وجود دارد یا مساله در کاهش دریافت آهن است که به طبع به هرکدام از این علت ها بود، درمان و داروی تپش قلب خاص خود را دارد.

در مورد راهکاهای جلوگیری از ضربان قلب در خانم ها : مهم ترین راهکار جلوگیری از به وجود آمدن ضربان قلب؛ اگر منشا قلبی نداشته باشد، این است که ورزش های هوازی را در لیست کارهای روزانه خود قرار دهند و در صورتی که اختلالات اضطرابی و استرس ها در محیط اطرافشان بسیار زیاد است سعی در بهبود محیط اطراف خود و دوری گزیدن از این استرس ها را سرلوحه کار خود قرار دهند و اگر فکر می­کنند که این امکان پذیر نیست، منعطف تر برخورد کنند و حتما ورزش های مقاومتی مانند پیلاتس یا یوگا و مدیتیشن به فرد در مدیریت بحران ها و استرس های اطراف خود کمک می­کند.

برای علت تپش قلب چه بخوریم؟

اگر چه الزامی است تمام موارد افزایش ضربان قلب به تعداد بیش از ۱۰۰ عدد در دقیقه(در افراد با سابقه بیماری‌های قلبی بیش از ۹۰ عدد در دقیقه) را فوراً به اطلاع پزشک برسانید تا به طور سریع علت زمینه‌ای تشخیص داده شود؛ اما در موارد غیر بحرانی میتوان از مصرف بعضی از خوراکی ها برای کنترل و مدیریت بهتر به روی ضربان قلب و فشار خون استفاده کرد.

البته این خوراکی ها نه بصورت فوری، بلکه در طول زمان به روی تپش قلب و فشارخون تاثیرات مفید دارند. خوراکی های زیر را برای علت ضربان قلب به خاطر بسپارید.

-خوراکی های دارای پتاسیم مانند آووکادو، موز، اسفناج و سیب زمینی شیرین.

-خوراکی های دارای منیزیم؛ دانه های آجیلی منبع فوق العاده برای منیزیم هستند که به میزان متعادل و نه در حد زیاد مصرف شود.

-خوراکی های دارای کلسیم؛ محصولات لبنی.

نکته مهم این است که؛ اگر از داروهای افزاینده پتاسیم مانند اسپیرونولاکتون مصرف می‌کنید، در استفاده از خوراکی‌های حاوی پتاسیم بالا احتیاط کنید.

درمان ها و داروی تپش قلب

درمان و داروی تپش قلب: بعد از اینکه مسائل دیگر مانند ریفلاکس اضطراب،اختلال تیروئید و کم خونی را در خانم ها رد کرده­ایم و بیماری ساختاری قلب و اختلالات دریچه­ای برای این بیماران تشخیص دادیم؛ به طبع نوع بیماری، از داروهایی که از دسته کاهنده ضربان قلب هستند استفاده می­کنیم،این به شرطی است که ضربان قلب ما یک افزایش ضربان قلب سینوسی نرمال باشد؛ زیرا اگر ضربان قلب در ارزیابی های نوار قلب و اکو و تست ورزش و هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته بیماران، به ما نشان دهد که علت تپش قلب و ضربانات نابجای دهلیزی یا بطنی است آن درمان­های پیشرفته خاص خود آن مانند عمل ابلیشن و مسائل تخصصی تر را می­طلبد.

مراقبت­های بعد از درمان

مراقبت های بعد از علت تپش قلب در زنان این است که بطور مرتب به پزشک خود مراجعه داشته باشند و تحت پایش مستمر و منظم قرار گیرند و با شروع اولین علائم، برای درمان دارویی حتما مجددا به پزشک مراجعه کنند و پزشک خود را مطلع کنند و اگر قرار است برنامه درمانی یا دسته دارویی که برای فرد انتخاب شده است تعویض شود؛ این کار توسط پزشک متخصص قلب و عروق انجام می­شود.

مراقبت ها و مناسب ترین راه برای درمان ضربان قلب در خانه اجتناب از محرک هایی است که باعث ایجاد این علائم می شوند.

-استرس و اضطراب را کاهش دهید.

-تکنیک ها و ورزش هایی که باعث آرامش اعصاب و روان می شوند را انجام دهید. ورزش هایی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق را امتحان کنید.

-از محرک ها دوری کنید. کافئین، نیکوتین، و برخی داروهای سرماخوردگی و نوشیدنی های انرژی زا میتوانند ضربان قلب را خیلی سریع یا نامنظم کند.

-از مواد مخدر غیر قانونی پرهیز کنید. مصرف برخی مواد مخدر مانند کوکائین، استعمال سیگار و یا قلیان و همچنین نوشیدن بی حد و اندازه الکل باعث ایجاد ضربان قلب می شود.

-پرکاری و یا کم کاری تیروئید خود را چک کنید.

-در طی انجام سری از آزمایشات کم خونی، سطح پایین قند،پتاسیم و اکسیژن در خون و کاهش دی‌اکسیدکربن در خون خود را بسنجید تا بتوانید در اسرع وقت مانع بروز بیماری ضربان قلب در خود شوید.

سخن پایانی

بطور کلی باید بگوییم که علت تپش قلب در زنان، به تنهایی ختم به بیماری­های زمینه­ای نمی­شود و در اکثر مواقع، عواملی مانند استرس، اضطراب، ریفالکس ها و …. هم می­توانند باعث علت تپش قلب در زنان و علائم تپش قلب عصبی شوند،اما به صورت گذرا. اما در این بیماری شاید این علائم گذرا باشند، اما اگر تداوم داشته باشند؛ باعث افزایش ضربان قلب در زنان می­شود و در صورت ادامه این علائم ضربان قلب تا مادام­العمر همراه شما خواهد ماند. ما در متن بالا به سوال آیا تپش قلب خطرناک است هم جواب دادیم و بررسی کردیم که چگونه از این بیماری جلوگیری کنیم و به داروی تپش قلب اشاره کردیم.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس