شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

سوزش قلب و تنگی نفس

سوزش قلب و تنگی نفس و تمامی نگرانی ها و ترس‌ها پیرامون آن

به شما حق می‌دهیم اگر پس از تجربه سوزش قلب و تنگی نفس، با دلهره و ترس زیادی مواجه شوید. در واقع علائمی مانند تنگی نفس و سوزش قلب، ممکن است هشدار دهنده این موضوع باشند که در معرض یک حمله قلبی قرار دارید. گاهی نیز ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی در قلب باشند که باید هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

در برخی از موارد نیز هیچ ارتباطی به قلب ندارد و به سبب مشکلات گوارشی، عصبی و… رخ داده است. ما در این مقاله به صورت کامل به بررسی علت سوزش قلب خواهیم پرداخت و بهترین راهکارهای درمانی آن را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

سوزش قلب و تنگی نفس

آیا سوزش قلب و تنگی نفس همیشه نگران کننده است؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد علائمی مانند سوزش قلب و تنگی نفس شوند. در این گونه مواقع افراد از خود می‌پرسند آیا چنین تجربه‌ای، یک نشانه خطرناک است؟ آیا به زودی در معرض یک حمله قلبی قرار می‌گیرم؟ آیا در سیستم قلب من یک مشکل غیر عادی به وجود آمده است؟ و سوالاتی از این قبیل.

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم زمانی که شما با علائمی مانند سوزش قلب و یا تنگی نفس مواجه شدید، نباید به این موضوع فکر کنید که یک اتفاق عجیب و غریب برای شما رخ داده است. برخی از افراد پس از آن که در یک موقعت استرس‌زا قرار می‌گیرند و یا اضطراب فراوانی را تجربه می‌کنند، با سوزش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس مواجه می‌شوند.

معمولاً اگر درد قلب شما با حرکت و یا نفس کشیدن بدتر شود، نشان دهنده آن است که با یک مشکل دیگر غیر از بیماری قلبی مواجه شده اید. در واقع سوزش قلبی که با تغییر موقعیت جسم شما بدتر یا بهتر می‌شود، ممکن است بیانگر این موضوع باشد که برای سیستم اسکلتی و عضلانی شما مشکلی  به وجود آمده است.

اما اگر سوزش قلب، درد و تنگی نفس شما حالت تیر کشندگی نداشت، با استراحت و تغییر وضعیت بدن، همچنان به قوت خود باقی بود، باید آن را کاملاً جدی بگیرید. به خصوص اگر علائم دیگری مانند سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، درد منتشر شده به گردن و بازو و درد قفسه سینه را دارید، باید هر چه زودتر خود را به اورژانس برسانید.

 

علت سوزش قلب و تنگی نفس چیست و چرا با این علائم مواجه می‌ شویم؟

همه ما به خوبی می‌دانیم که علائم مشکلات قلبی مانند تنگی نفس، سوزش قلب، درد قفسه سینه و… تا چه میزان می‌توانند نگران کننده باشند. در این گونه مواقع از خود می‌پرسیم که علت تنگی نفس و سوزش قلب من چیست و چرا با چنین مشکلی مواجه شده‌ام؟ هر چند تنها یک پزشک متخصص است که با بررسی‌ها و آزمایشات فراوان، می‌تواند یک پاسخ صحیح به این سوال بدهد، اما ما نیز در این مقاله برخی از مهم‌ترین علت‌های این بیماری را برای شما ذکر می‌کنیم:

  1. عروق کرونر:

از جمله اصلی‌ترین پارامترهایی که به عنوان علت سوزش قلب و تنگی نفس مطرح شده است، مشکلاتی است که برای عروق کرونر به وجود می‌آید. این مسئله زمانی مطرح می‌شود که برای یکی از رگ‌های قلب که وظیفه حمل اکسیژن و مواد مغذی را بر عهده دارد، یک مشکل جدی به وجود آید. زمانی که موادی مانند چربی در این عروق تجمع کنند و یا بیمار با یک التهاب مواجه شود، علائمی مانند تنگی نفس، سوزش قلب و… را تجربه می‌کند.

  1. پارگی عروق کرونر:

گاهی ممکن است یکی از رگ‌های قلب بیمار که خون و اکسیژن مورد نیاز قلب را به آن می‌رساندند، با پارگی مواجه شوند. این موضوع سبب می‌شود که جریان خون به سمت قلب مسدود شده و بیمار با حملات قلبی و یا حتی مرگ مواجه شود. فراموش نکنید که پارگی عروق کرونر، علاوه بر سوزش قلب و تنگی نفس، خود را با علائم دیگری مانند درد قفسه سینه، سرگیجه، خستگی ناگهانی و شدید، حالت تهوع، استفراغ، درد بازو و… نشان می‌دهد.

  1. آمبولی ریه:

در برخی از مواقع، علت تنگی نفس و سوزش قلب، به سیستم قلب ربطی ندارد و مشکلاتی مانند آمبولی ریه باعث ایجاد آن شده‌اند.‌ زمانی که یکی از رگ‌های ریه به سبب وجود لخته خون دچار انسداد گردد، بیمار با آمبولی ریه مواجه می‌گردد که یک وضعیت بسیار خطرناک است. معمولاً لخته خونی که در ریه به وجود می‌آید، از سمت پاها به این قسمت حرکت می‌کند. این بیماری نیز علاوه بر سوزش قلب، علائم دیگری مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، ورم پا، تب، تعریق زیاد، ضربان قلب سریع و سبکی سر را به همراه دارد.

  1. استرس و مشکلات عصبی:

بیمارانی که با علائمی مانند تنگی نفس، درد و سوزش قلب مواجه می‌شوند، ممکن است در موقعیت‌های استرس‌زا قرار گرفته باشند. هر چند استرس و اضطراب، از جمله مشکلات روحی و روانی به شمار می‌روند، اما می‌توانند بر روی جسم انسان نیز تاثیر بگذارند. برخی از افراد، پس از تجربه استرس و اضطراب، دچار علائمی می‌شوند که گویا در معرض یک حمله قلبی قرار دارند. هر چند سوزش قلب در اثر استرس چندان خطرناک نیست، اما بهتر است توسط یک متخصص قلب و عروق مورد بررسی قرار گیرد.

  1. رفلاکس معده:

ممکن است پزشکان پس از بررسی علت سوزش قلب و تنگی نفس، متوجه شوند که این مشکل به سبب رفلاکس معده رخ داده و چای چندان نگرانی ندارد. این بیماری زمانی به وجود می‌آید که اسید معده به هر دلیلی به سمت مری بازگشت نماید. در چنین شرایطی بیماران علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، سوزش قلب و مشکلات در بلع را تجربه می‌کنند.

  1. آسیب‌های عضلانی یا استخوانی:

اگر در اثر یک ضربه یا تصادف، یکی از دنده‌های شما بشکند یا آسیب ببیند، درد و سوزش فراوانی را در قفسه سینه و قلب خود احساس خواهید کرد. همچنین اگر عضلات و ماهیچه‌هایی که دنده‌های شما را به همدیگر متصل نموده‌اند با فشار و درد مواجه شوند، علائمی که ذکر کردیم را تجربه می‌کنید.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، برخی دیگر از مشکلات قلبی مانند افتادگی دریچه میترال، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، پریکاردیت، بلوریت، پنوموتراکس، ذات الریه، آسم و زخم‌های گوارشی نیز می‌توانند از جمله مهم‌ترین عللی باشند که سوزش قلب و همچنین تنگی نفس را به وجود می‌آورند.

سوزش قلب و تنگی نفس و سایر علائمی که باید به آن ها توجه کنید.

هرگز نمی‌توان در همان قدم اول، به این تشخیص رسید که آیا علت تنگی نفس و سوزش قلب، یک مشکل جدی است یا به سبب بیماری دیگری به وجود آمده است. در این گونه مواقع شما باید به علائمی که تجربه می‌کنید، بیش از پیش توجه نمایید. در صورتی که علاوه بر سوزش قلب و تنگی نفس این علائم را نیز تجربه می‌کنید، به سرعت خود را به اورژانس رسانده و با یک متخصص قلب دیدار کنید:

  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد قلب که تا بازو، گردن و شانه انتشار پیدا می کند.
  • عرق سرد
  • رنگ پریدگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی ناگهانی
  • از دست دادن هوشیاری

 

روش های تشخیص علت تنگی نفس و سوزش قلب

بیماری که با علائمی مانند سوزش قلب و تنگی نفس به یک متخصص مراجعه می‌کند، باید هر چه سریع‌تر مورد بررسی و معاینه قرار گیرد. به سبب آن که بیماری‌ها و مشکلات قبلی هرگز شوخی بردار نیستند، بنابراین متخصصان هرگز به علائم بیمار و معاینه فیزیکی او اکتفا نمی‌کنند. بلکه آن ها سعی می‌کنند با روش‌های تشخیص دقیق و کامل، به ریشه اصلی سوزش قلب، تنگی نفس و درد قلب بیمار خود پی ببرند و به سرعت برای درمان او اقدام کنند.

در ادامه مطلب، به شما خواهیم گفت که پزشکان با استفاده از چه روش‌هایی اقدام به تشخیص مشکلات قلبی بیمار خویش می‌نمایند:

  • معاینه فیزیکی:

بدون شک قدم اول برای تشخیص هر نوع مشکل و نارسایی در قلب، معاینه فیزیکی بیمار است. طی این معاینه، پزشک مواردی مانند فشار خون، ضربان قلب و… را بررسی می‌نماید. همچنین ممکن است از بیمار خود سوالاتی پیرامون آن که درد از چه زمانی آغاز شده است؟ شدت آن چقدر است؟ آیا پیش از این نیز به چنین دردی مبتلا شده‌اید؟ آیا در خانواده شما کسی هست که دچار بیماری‌های قلبی باشد؟ و… بپرسید.

  • آزمایش خون:

ممکن است لازم باشد که مواردی مانند آنزیم‌ها، گاز‌های خون شریانی و همچنین میزان اشباع اکسیژن در خون بیمار را بررسی نمایند. بنابراین یکی از آزمایشاتی که برای پیدا کردن علت درد و سوزش قلب برای بیمار تجویز می‌شود، آزمایش خون است.

  • تست ورزش:

در این تست مواردی مانند ضربان قلب، فشار خون، تغییرات تنفس بیمار (در هنگام ورزش و یا در مواقعی که به استراحت مشغول است) با دقت هر چه بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • نوار قلب:

یکی از بهترین گزینه‌هایی که پزشکان برای پیدا کردن علت سوزش قلب و تنگی نفس از آن استفاده می‌کنند، نوار قلب است. با انجام چنین آزمایشی می‌توان به بهترین شکل ممکن فعالیت‌های الکتریکی قلب را ثبت نمود. همچنین نوار قلب به پزشک این مکان را می‌دهد که هر نوع ریتم غیر طبیعی در بدن بیمار خود را شناسایی کند.

  • هولتر مانیتورینگ قلب:

در شرایطی که پزشکان احساس کنند بیمار به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد، برای او هولتر مانیتورینگ قلب را تجویز می‌کنند. این پایشگر هولتر معمولاً برای 24 ساعت توسط بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط آن، وضعیت قلب را در شرایط مختلف بررسی می‌نمایند. البته نوع دیگری از این پایشگرها وجود دارند که برای مدت زمان 2 هفته، برای بیمار در نظر گرفته می‌شوند.

  • اکوکاردیوگرافی:

اگر بخواهیم به یکی دیگر از بهترین روش‌های تشخیص بیماری‌ها و مشکلات قلبی اشاره کنیم، بدون شک از اکوکاردیوگرافی نام خواهیم برد. در این فرایند از امواج فراصوت بهره گرفته می‌شود تا تصاویر دقیق و متحرک از قلب و دریچه‌های آن ثبت و ضبط کنند.

  • تصویربرداری اشعه ایکس:

در صورتی که پزشکان احساس کنند سوزش قلب و تنگی نفسی که بیمار با آن مواجه شده به سبب مشکلاتی در ریه و قفسه سینه اوست، تصویربرداری اشعه ایکس را برای او تجویز می‌کنند.

 

داروهایی که برای سوزش قلب و تنگی نفس توسط متخصصان تجویز می شوند.

تجویز دارو برای رفع علائمی مانند سوزش قلب و تنگی نفس، تنها در شرایطی امکان پذیر است که پزشک به خوبی مشکل شما را تشخیص داده باشد. آن زمان است که بر اساس همان بیماری، داروی مخصوص آن را تجویز نموده و شما را از این علائم ناخوشایند رهایی می‌بخشد. در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که با توجه به کدام بیماری، چه دارویی برای شما تجویز خواهد شد:

  • اگر سوزش و درد قلب شما به سبب مشکلات قلبی باشد.

خوشبختانه برای درمان مشکلات قلبی، داروهای بسیار زیادی وجود دارند. در صورتی که درد قلب شما به سبب انسداد و گرفتگی رگ‌ها باشد، پزشک برای شما داروهایی را در نظر خواهد گرفت که این انسداد را از بین ببرند. این داروها نه تنها لخته‌های خون و هر نوع انسدادی را درمان می‌کنند، بلکه از تشکیل شدن دوباره لخته خون نیز جلوگیری به عمل خواهند آورد. در صورتی که نتوان با این داروها مشکلات و بیماری‌های قلبی را درمان کرد، هیچ چاره‌ای جز عمل جراحی پیش روی بیمار باقی نمی‌ماند.

  • اگر تنگی نفس و سوزش قلب شما به سبب مشکلات گوارشی باشد.

برای مشکلات گوارشی نیز راه حل‌ها و درمان‌های بسیار زیادی وجود دارد. همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، اصلی‌ترین مشکل گوارشی که علائمی شبیه بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند، رفلاکس معده است. در این بیماری اسید معده به مری بازگشت نموده و تجربه ناخوشایندی را برای بیمار به همراه می‌آورد. در حال حاضر داروهایی در دسترس ما وجود دارند که اسید معده را کاهش داده و اجازه نمی‌دهند که به سمت مری حرکت کند.

  • اگر سوزش قلب، تنگی نفس و درد قفسه سینه شما به سبب مشکلات ریوی باشد.

معمولاً مشکلات ریوی، در اثر یک عفونت به وجود آمده و ریه را درگیر می‌نمایند.‌ بیماری‌هایی مانند پنومونی، برونشیت و عفونت‌های دیگری که موجب درگیری ریه می‌شوند، پس از مصرف داروهای آنتی بیوتیک، تا حدود بسیار زیادی بهبود پیدا می‌کنند. علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، ممکن است پزشک داروهای ضد سرفه و تب بر نیز برای بیمار خویش در نظر بگیرد.

  • اگر درد قلب و تنگی نفس به سبب مشکلات روحی به وجود آمده باشد.

در اکثر بیماران، مشکلات روحی و قرار گرفتن در موقعیت‌های سرشار از اضطراب و استرس، باعث ایجاد تنگی نفس و سوزش قلب شده است. در این گونه مواقع پزشکان داروهای ضد افسردگی، آرام بخش و داروهایی برای کنترل استرس و اضطراب برای بیمار خود تجویز می‌نمایند.

 

روش های درمان خانگی سوزش قلب و تنگی نفس

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم شما را با برخی از درمان خانگی تیر کشیدن قلب و همچنین تنگی نفس آشنا کنیم. البته قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که این درمان‌ها، هرگز نباید به عنوان اولین گزینه شما در هنگام مواجه شدن با بیماری‌های قلبی به شمار روند. همه ما می‌دانیم که سیستم قلب هرگز شوخی بردار نیست و در صورتی که علائمی مانند سوزش قلب، درد و تنگی نفس را نادیده بگیریم، ممکن است مشکلات متعددی برای ما به وجود آید.

بنابراین قبل از انجام هر کاری، با پزشک خود مشورت نموده و در صورت تایید او، از درمان‌های خانگی نیز در کنار درمان‌های تخصصی پزشکی، برای رفع سوزش و درد قلب خود استفاده کنید:

  1. آرامش خود را همیشه و در هر شرایطی حفظ کنید.

پزشکان معتقدند از دست رفتن آرامش جسم و جان، یکی از مهم‌ترین عواملی است که سوزش قلب و تنگی نفس را به همراه دارد. بنابراین سعی کنید همیشه در زندگی خود به گونه‌ای رفتار و عمل کنید که آرامش در تمامی ابعاد زندگی شما برقرار باشد. می‌توانید کتاب بخوانید، به طبیعت بروید، مراقبه کنید و یا با یک دوست خوب یا مشاور در مورد مسائلی که با آن‌ها مواجه هستید صحبت کنید.

  1. از مصرف سیر در برنامه غذایی روزانه خود غافل نشوید.

سیر یکی از بهترین هدایایی است که طبیعت در اختیار ما قرار داده است. با مصرف سیر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار تا بسیار کاهش پیدا می‌کند. با مصرف سیر دیگر نگران چربی و کلسترول بالای خون (که برای قلب آسیب‌های زیادی به همراه دارند) نخواهید بود. تنها کافی است روزانه 1 الی 2 حبه سیر خام را بجوید و یا از آن‌ها برای پخت غذاهای خود استفاده کنید.

  1. بادام بهترین گزینه‌ای است که سلامت قلب را با خود به ارمغان می‌آورد.

در میان انواع مغزیجاتی که در دسترس ما قرار دارند، بادام معجزه طبیعت برای قلب ما انسان‌هاست. چرا که در ترکیبات بادام، می‌توان مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب غیر اشباع را مشاهده نمود که نقش اساسی در سلامت قلب ما ایفا می‌کنند. اگر شما بتوانید به صورت روزانه از چند عدد بادام تازه استفاده کنید و یا شیر بادام میل نمایید، کلسترول بد خون شما به آرامی کاهش پیدا می‌کند.

  1. از ویتامین هایی که برای سلامتی قلب شما مفید هستند استفاده کنید.

اگر شما در رژیم غذایی روزانه خود، به اندازه کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده نکنید، قلب شما به مرور زمان ضعیف شده و با مشکلاتی مواجه می‌گردد. پزشکان همواره به بیماران خود توصیه می‌کنند که در طول روز از مواد غذایی که دارای ویتامین دی و ویتامین‌های خانواده ب هستند استفاده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید همیشه سالم و سلامت بمانید و با مشکلاتی مانند سوزش قلب مواجه نشوید، غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، سبزیجات، میوه‌ها، غلات، سویا و لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

  1. سرکه سیب ماده‌ای شفابخش برای قلب انسان

یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی که در دسترس ما قرار دارد و اثرات شفابخشی بر روی قلب ما بر جای می‌گذارد، سرکه سیب است. سرکه سیب دارای مقادیر فراوانی از ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی و انواع مواد ضد التهاب است. بنابراین اگر شما در طول روز یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به همراه یک لیوان آب ترکیب نموده و میل کنید، از قرار گرفتن در معرض بسیاری از بیماری‌های قلبی و گوارشی در امان خواهید ماند.

  1. زردچوبه و شیر یک معجون عالی برای سلامت قلب شماست.

در میان سایر درمان‌های خانگی که برای رفع سوزش قلب و تنگی نفس به شما معرفی می کنیم، باید به زردچوبه و شیر نیز اشاره کنیم. همه ما زردچوبه را به سبب دارا بودن خواص ضد التهابی (به واسطه وجود ماده‌ای به نام کورکومین) می‌شناسیم.‌ اگر شما در طول روز از مواد طبیعی ضد التهاب استفاده کنید، امکان تشکیل لخته و تجمع پلاک‌های شریانی را به کمترین حد خود خواهید رساند. زردچوبه از آن مواد طبیعی است که اگر با شیر ترکیب شود، می‌تواند در این زمینه به شما کمک فراوانی نماید.

برای آن که از تمامی مواهب نهفته در زردچوبه برخوردار شوید، یک قاشق چایخوری از آن را به یک لیوان شیر اضافه کرده و پس از آن که چند دقیقه جوشاندید، آن را میل کنید. اگر می‌خواهید ترکیب زردچوبه و شیر شما طعم بهتری پیدا کند، بهتر است پس از آن که شیر ولرم شد، آن را با مقداری عسل ترکیب نموده و قبل از خواب بخورید.

 

با این روش‌ها از سوزش قلب و تنگی نفس خود جلوگیری کنید.

ممکن است در ذهن شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که آیا روش‌هایی وجود دارند که توسط آن‌ها بتوان از سوزش قلب و تنگی نفس جلوگیری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ پژوهش‌های اخیر دانشمندان نشان دهنده این حقیقت است که سبک زندگی ما، تا حدود بسیار زیادی می‌تواند بر روی بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر بگذارد. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب یک سبک سالم برای زندگی، خود را برای همیشه از درد و سوزش قلب در امان نگه دارید.

در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که رعایت چه پارامترهایی، برای جلوگیری از درد و سوزش قلب، بسیار راهگشاست:

  • استرس خود را کاهش دهید: هیچ چیز به اندازه استرس نمی‌تواند به سیستم قلب شما آسیب زده و علائمی مانند سوزش قلب، درد و تنگی نفس برای شما به همراه آورد. بنابراین سعی کنید بیش از پیش از خود مراقبت کنید؛ اگر مشکلی دارید آن را با یک مشاور در میان بگذارید و برای آن راه حلی پیدا کنید. با اولویت بندی کردن مسئولیت‌هایی که در زندگی دارید، بخش زیادی از استرس خود را کاهش خواهید داد.
  • مدیتیشن کنید: یکی از بهترین روش‌هایی که در این زندگی شلوغ و پرهیاهو می‌تواند به ما آرامش عطا کند، مدیتیشن و مراقبه است.
  • ورزش منظم انجام دهید: اگر می‌خواهید همیشه سلامتی قلب و عروق خود را حفظ کنید، یک ورزش آرامش و مناسب برای خود انتخاب کرده و به صورت منظم آن را انجام دهید.
  • به خواب خود اهمیت دهید: تجربه نشان دهنده آن است که یک خواب آرام و استاندارد در طول شب، تا حدود زیادی بر روی سلامتی جسم و روح ما تاثیر می‌گذارد. پس برای آن که قلبی سالم و سلامت داشته باشید، سعی کنید با روش‌های خوب و سالمی که می‌شناسید، یک خواب خوب برای خود به ارمغان آورید.
  • وعده‌های غذایی خود را کنترل کنید: از آن جایی که در بسیاری از مواقع، علت سوزش قلب و تنگی نفس به مشکلات گوارشی مربوط است، پس سعی کنید وعده‌های غذایی سبک و سالم میل کنید.
  • از مصرف سیگار دوری کنید: سیگار یکی از مهم‌ترین عواملی است که به قسمت‌های مختلف جسم شما و به خصوص سیستم قلب، آسیب‌های جدی وارد می‌کند. بنابراین با هر روشی که می‌توانید مصرف سیگار و دخانیاتی منند قلیان را برای همیشه کنار بگذارید.
  • وزن خود را کنترل کنید: همه ما می‌دانیم که چاقی و اضافه وزن، تا چه میزان می‌تواند به سلامت قلب ما آسیب بزند. بنابراین اگر با چاقی یا اضافه وزن مواجه هستید، با یک رژیم اصولی و عاقلانه و همچنین انجام ورزش‌های منظم، وزن خود را به آرامی کاهش دهید.

سخن پایانی

مقاله‌ای که مطالعه کردید، تحقیق جامع و کاملی بود پیرامون سوزش قلب و تنگی نفس. ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با علت تنگی نفس و سوزش قلب، سایر علائم این بیماری و همچنین روش‌های درمان پزشکی و خانگی برای رفع آن آشنا کنیم. در پایان نیز به نکاتی اشاره کردیم که می‌توانند شما را از قرار گرفتن در معرض سوزش قلب، درد آن و همچنین تنگی نفس در امان نگه دارند.

در نهایت باید به شما توصیه کنیم که هرگز سوزش و درد قلب و همچنین تنگی نفس را نادیده نگیرید و از درمان آن غافل نشوید. در چنین مواقعی، بهترین کاری که می‌توانید برای سلامت جسم و جان خود انجام دهید، مراجعه به یک متخصص حاذق و برجسته قلب است. در واقع شما به متخصص قلب و عروق مراجعه می‌کنید تا با انجام معاینات و آزمایشات تخصصی، به شما بگوید که علت سوزش قلب و درد آن چیست؟ و سپس بهترین راهکارهای درمانی را برای شما تجویز نماید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس