شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

تیر کشیدن قلب عصبی

آیا تیر کشیدن قلب عصبی خطرناک است؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

قلب یکی از ارزشمندترین اعضای بدن انسان‌‌هاست و بدون آنکه حتی برای لحظه‌ای استراحت کند، در حال خدمت به ما و تمامی اعضای بدن ماست. اما در طول زندگی، موقعیت‌های مختلفی وجود دارند که ممکن است سلامتی آن را به خطر اندازند. یکی از این موقعیت‌ها (که انسان‌های این دوره و زمانه بسیار با آن مواجه می‌شوند) استرس و اضطراب است.

همه ما در طول زندگی خود، چندین و چند بار در معرض حمله‌های عصبی و موقعیت‌هایی سرشار از استرس و اضطراب قرار می‌گیریم. هر چند این حالت‌ها کاملاً روانی هستند، اما ممکن است بر روی جسم و به ویژه قلب ما تأثیر بگذارند.

تیر کشیدن قلب عصبی، یکی از همین اثرات است که قصد داریم در این مقاله درباره آن صحبت کنیم و بگوییم برای درمان تیرکشیدن قلب باید چه اقداماتی انجام دهیم.

تیر کشیدن قلب عصبی

آنچه در این مقاله می خوانید :

تیر کشیدن قلب عصبی به چه معناست؟

زندگی‌ای که بسیاری از ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم، سراسر مشغله و هیاهو و درگیری‌های ذهنی بسیار است. افرادی که در قرن حاضر بر روی کره زمین زندگی می‌کنند، از صبح تا شب در حال دوندگی برای زندگی هستند.

بسیاری از آنها به یاد ندارند آخرین باری که تفریح کرده‌اند، آرامش داشته‌اند و شادی عمیق درونی را تجربه کرده‌اند کی بوده است!؟ تمامی این موارد، فرد را با استرس و اضطراب بسیار زیادی روبه‌رو و فشارهای عصبی فراوانی بر او تحمیل می‌کند.

بسیاری از افراد هنگامی که با یک تنش عصبی یا موقعیت‌ استرس‌زا روبه‌رو می‌شوند، علائم آن را در جسم خود احساس می‌کنند که تیر کشیدن قلب عصبی، یکی از آن نشانه‌هاست.

در واقع معادله بسیار ساده است! زمانی که شما با ناراحتی، ترس، اضطراب، افسردگی و مشکلات روحی و روانی مواجه می‌شوید، سیستم جسم و به ویژه قلب شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در صورتی که این حالت‌ها طولانی باشند و فکری به حال رفع این ناراحتی‌ها نکنید، ممکن است عواقب ناخوشایندی برای جسم شما به وجود آید.

گاهی تیر کشیدن قلب عصبی، هنگام عصبانیت به قدری شدید است که فرد احساس می‌کند در معرض یک حمله قلبی قرار گرفته است.

البته به سبب آنکه علائم حمله قلبی با قلب درد عصبی تقریباً یکسان هستند، هیچ‌گاه در همان نگاه اول نمی‌توان فرق میان آن دو را متوجه شد. در واقع شما نمی‌دانید که آیا تیر کشیدن قلب به سبب ناراحتی عصبی رخ داده است یا یک حمله قلبی؟ در این‌گونه مواقع، باید به سرعت به اورژانس یا یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد.

تیر کشیدن قلب عصبی چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

هنگامی که با یک تنش عصبی مواجه شده و بیش از پیش به هم می‌ریزید، عملکرد قلب شما با اختلالاتی مواجه می‌شود. در صورتی که این تنش‌های عصبی قلب را درگیر کنند، شما علائم و نشانه‌های خاصی را در جسم خود مشاهده خواهید کرد. تیر کشیدن قلب عصبی یکی از همین نشانه‌هاست؛ اما علائم دیگری نیز وجود دارند که به شما می‌گویند حالات روحی و روانی شما، بر روی سیستم قلب تأثیر گذاشته است و باید برای رفع آن کاری انجام دهید.

ما در این قسمت، برخی از مهم‌ترین علائمی که قلب شما در هنگام عصبانیت و استرس بروز می‌دهد با شما عزیزان در میان می‌گذاریم:

⦁ درد قفسه سینه

هر چند درد قفسه سینه می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد، اما قطعاً استرس و فشارهای عصبی نیز در ایجاد آن نقش دارند.‌ زمانی که شما به سبب استرس یا هر نوع تنش عصبی با درد قفسه سینه مواجه شوید، درد متغیری را احساس خواهید که در هنگام فعالیت فیزیکی بیشتر می‌شود.

⦁ خستگی زودرس

افرادی که با تیر کشیدن قلب عصبی مواجه هستند، در هنگام انجام امور ساده‌ای مانند پیاده روی، خرید یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها، با خستگی زیادی مواجه می‌شوند.

⦁ سرگیجه

یکی دیگر از علائمی که برخی از افراد علاوه بر تیر کشیدن قلب هنگام عصبانیت تجربه می‌کنند، سرگیجه است. این سرگیجه گاهی به قدری زیاد است که فرد تعادل خود را از دست داده و ممکن است زمین بخورد.

⦁ تپش‌های نامنظم قلب
ت

جربه استرس و هر نوع تنش عصبی، سبب می شود که فرد با تغییراتی در ضربان قلب خود مواجه شود که در اصطلاح پزشکی به آن آریتمی قلبی می‌گویند.

⦁ حالت تهوع

برخی از افراد پس از مواجه شدن با یک موضعیت سرشار از استرس و اضطراب، دچار حالت تهوع می‌شوند و حتی ممکن است استفراغ کنند. معمولاً خانم‌ها بیش از آقایان با حالت تهوع در هنگام استرس روبه‌رو می‌شوند.

⦁ سردرد

سردرد یکی از مواردی است که بسیاری از ما در طول روز آن را تجربه می‌کنیم و معمولاً عادی است. اما در صورتی که سردرد به سبب یک استرس و تنش عصبی رخ داده باشد با شدت بسیار زیادی خود را نشان می‌دهد. ممکن است شما احساس کنید که در هنگام عصر یا شب، سردرد شما بیش از پیش تشدید می‌شود.

⦁ انقباضات غیر عادی عضله قلب

ممکن است پس از تجربه استرس و تنش‌های عصبی، احساس کنید که عضله قلب شما به صورت غیر عادی دچار انقباض شده است. چنین حالتی حتی می‌تواند فشار خون را بالا ببرد یا پایین بیاورد. افرادی که دچار گرفتگی عضله قلب می‌شوند، ضربان قلب نامنظم و غیر عادی را تجربه می‌کنند.

تیر کشیدن قلب هنگام عصبانیت به چه علتی رخ می‌دهد؟

شاید این سؤال در گوشه ذهن شما نیز وجود داشته باشد که علت تیر کشیدن قلب عصبی چیست؟ چرا ما با قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس و تنش‌های عصبی با علائمی مانند درد و تیر کشیدن قلب مواجه می‌شویم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم به طور کلی، سیستم جسم انسان به گونه‌ای طراحی شده است که باید یک پاسخ مناسب و سریع برای استرس داشته باشد.

هر چند استرس یک حالت روحی و روانی است که یک فرد تجربه می‌کند، اما بدون شک بر روی سیستم جسم انسان نیز تأثیراتی به همراه دارد. به یاد داشته باشید که تجربه استرس، اصلاً چیز بدی نیست! اتفاقاً این استرس است که گاهی در زندگی ما را به سمت جلو پیش می‌راند و به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های مختلف زندگی شجاعانه برخورد کنیم.

ما حتی در مواقعی که شادی و خوشحالی زیادی را تجربه می‌کنیم، با استرس مواجه می‌شویم. به زمان‌هایی فکر کنید که فارغ التحصیل شدید، یک موقعیت کاری خوب پیدا کردید، با شریک زندگی خود آشنا شدید یا یک خبر خوش به شما رسید.

آیا هیجان و استرس زیادی تجربه نکردید؟ قطعاً پاسخ همه ما به این سؤال بله است. اما استرس در مواقعی خطرناک است که به صورت مزمن درآمده و برای مدت‌های طولانی ادامه داشته باشد. چنین استرسی بر روی قسمت‌های مختلف جسم تأثیر می‌گذارد که یکی از آنها، تیر کشیدن قلب عصبی است.

استرس حالتی است که انسان را در موقعیت جنگ و گریز قرار می‌دهد؛ در واقع با استرس، بدن به ما می‌گوید که با یک حالت غیر عادی روبه‌رو شده است یا باید بجنگید یا از صحنه فرار کنید. در صورتی که ما در هیچ موقعیت جنگی و تهدیدکننده‌ای قرار نداریم! اما به هر حال استرس به وجود آمده است و اثرات مخربی بر روی جسم و همچنین سیستم جسم انسان بر جای می‌گذارد.

تیر کشیدن قلب عصبی و مؤثرترین روش‌های درمان آن

هرگز تیر کشیدن قلب بعد از عصبانیت یا هنگام عصبانیت را نادیده نگیرید. ممکن است تنش‌های عصبی که تجربه کرده‌اید، آسیب‌های فراوانی به سیستم قلب شما وارد کرده باشند که از آن‌ بی‌خبر باشید.

یک متخصص قلب و عروق، بهترین کسی است که با بررسی وضعیت جسم شما، بهترین روش درمان برای تیر کشیدن قلب عصبی را برای شما در نظر خواهد گرفت. در ادامه مطلب، برخی از مؤثرترین روش‌های درمان این مشکل را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم:

⦁ دارو درمانی

ممکن است پزشک تشخیص دهد که شما برای درمان تیر کشیدن قلب بعد از عصبانیت، به دارو نیاز دارید. داروهای بسیار زیادی وجود دارند که برای رفع این مشکل طراحی شده‌اند و هر نوع تنش عصبی را کنترل کرده و کاهش می‌دهند.

افرادی که از این داروها تحت نظر پزشک خود استفاده می‌کنند، شاهد از بین رفتن استرس و اضطراب خود هستند. آنها پس از مصرف دارو، مشاهده می‌کنند که اعصاب آنها آرام شده و دیگر خبری از تیر کشیدن قلب عصبی نیست.

به یاد داشته باشید که مصرف این داروها، بدون آنکه به پزشک مراجعه کرده و اجازه او را داشته باشید، ممنوع است. چرا که عوارض فراوانی برای شما به همراه خواهد داشت که یکی از آنها، اعتیاد دائمی به قرص‌های آرامبخش است.

⦁ مشاوره

گاهی متخصص قلب از شما خواهد خواست که برای درمان هر نوع مشکل عصبی و کنترل افکار و احساسات خود، حتماً با یک مشاور یا روانپزشک دیدار کنید. به طور کلی روانپزشکان و روانشناسان به خوبی می‌دانند که چگونه می‌توان به بیمار کمک کرد تا ریشه اصلی این احساسات ناخوشایند را پیدا کند. سپس درمان‌های لازم را برای او در نظر می‌گیرند که شامل مصرف قرص یا ادامه جلسات مشاوره درمانی است.

آیا تیر کشیدن قلب عصبی می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی شود؟

برخی از افراد تصور می کنند که تیر کشیدن قلب عصبی، تنها یک حالت روحی و روانی است و خیلی زود تمام می‌شود. آنها حتی برای لحظه‌ای تصور نمی‌کنند که تیر کشیدن قلب هنگام عصبانیت، می‌تواند خطرناک باشد و زمینه را برای یک حمله قلبی فراهم کند. تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجمن قلب آمریکا در طول سال‌های اخیر بر روی هزاران بیمار انجام داد، نتایج شگفت‌انگیزی را مشخص کرده است.

این نتایج می‌گویند بسیاری از مسائل روانی و تنش‌های عصبی که شما در طول روز تجربه می‌کنید، به صورت مستقیم بر روی سلامت قلب تأثیر می‌گذارند. زمانی که شما به هر علتی دچار استرس می‌شوید، میزان گلوکز، آدرنالین و همچنین کورتیزول بدن شما بیش از پیش افرایش می‌کند. حال اگر برای مدت زمان طولانی در موقعیت ناخوشایند استرس باقی بمانید، حتی بر روی غدد فوق کلیوی و سیستم قلب و عروق شما نیز تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد.

معمولاً افراد در این‌گونه مواقع رفتار‌های ناسالمی از خود بروز می‌دهند که این رفتارها به تنهایی، می‌توانند سلامت قلب را از بین ببرد. ممکن است افراد به مصرف سیگار یا نوشیدن الکل روی بیاورند. برخی دیگر هم شروع به مصرف غذاهای چرب و شیرین می‌کنند و با چاقی و اضافه وزن، خود را در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌دهند.

در صورتی که اگر فشارهای عصبی و وضعیت‌های ناخوشایند روانی به درستی کنترل و درمان نشوند، حملات قلبی را برای بیمار به وجود می‌آورند. طی این حمله‌ها، جان بیمار به خطر افتاده و سیستم قلب او با خطرات فراوانی مواجه می‌شود. بسیاری از افراد پس از تجربه یک حمله قلبی در اثر استرس، به افسردگی دچار شده و در یک چرخه معیوب گیر می‌کنند.

تیر کشیدن قلب بعد از عصبانیت را با پزشک خود در میان بگذارید

اگر در هنگام عصبانیت یا پس از آن با تیر کشیدن قلب عصبی مواجه شدید، بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص قلب مراجعه کنید و موضوع را با او در میان بگذارید. همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، استرس سیستم سمپاتیک بدن را فعال می‌کند و جسم ما را در یک حالت جنگ و گریز قرار می‌دهد. در این زمان هورمونی به نام اپی‌نفرین ترشح می‌شود که تأثیرات مخربی بر روی سیستم قلبی و عروقی ما بر جای می‌گذارد.

شاید شما در ابتدا علائم چندانی مشاهده نکنید، اما به مرور زمان قلب شما دچار آسیب شده و قدرت خود را از دست می‌دهد. بنابراین شما باید در هنگام مشاهده علائمی مانند تیر کشیدن قلب عصبی، حتماً به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. در واقع متخصصان به شما کمک می‌کنند تا از سلامت قلب خود مطمئن شوید و اگر هر مشکلی در اثر تنش‌های عصبی برای آن به وجود آمده است، به سرعت آن را درمان کنید.

پزشک با دقت هر چه بیشتر، علائمی مانند فشار خون، ضربان قلب، اکسیژن خون و … را بررسی می‌کند. حتی ممکن است از تصویربرداری‌هایی مانند اکو قلب بهره ببرد تا مطمئن شود که هیچ‌گونه مشکلی در سیستم قلب شما وجود ندارد. پس برای آنکه از مشکلاتی مانند حملات قلبی در اثر تنش‌های عصبی و سایر بیماری‌های قلبی در امان بمانید، در این‌گونه مواقع حتماً موضوع را با یک پزشک متخصص و ماهر قلب در میان بگذارید.

تیر کشیدن قلب عصبی و درمان‌های خانگی مؤثر برای آن

افراد باید هر نوع مشکلی در سیستم قلب از جمله درد و سوزش قلب، تیر کشیدن، درد قفسه سینه، تنگی نفس و … را با متخصص قلب خود مطرح کنند. حتی اگر مطمئن هستید که تیر کشیدن قلب عصبی است، باز هم بهتر است یک پزشک متخصص شما را معاینه کند. در صورتی که هیچ خطری قلب شما را تهدید نمی‌کرد، آن زمان می‌توانید از درمان خانگی تیر کشیدن قلب بعد از عصبانیت بهره ببرید.

ما در این قسمت‌ می‌خواهیم بعضی از مؤثرترین روش‌های درمانی خانگی برای رفع تیر کشیدن قلب در اثر مشکلات عصبی را بیان کنیم:

⦁ نفس عمیق بکشید تا آرامش جسم و جان خود را به دست آورید

برای آنکه بتوانید علائمی مانند تیر کشیدن قلب عصبی را برطرف کنید، کشیدن نفس عمیق یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه حل‌هاست. برای انجام این کار باید در یک مکان دنج و ساکت قرار بگیرید و شروع به تنفس عمیق کنید. انجام مراقبه و مدیتیشن به صورت روزانه یا ورزش یوگا، به شما کمک می‌کند تا هر چه بیشتر در زمینه تکنیک تنفس عمیق، مهارت به دست آورید.

⦁ دلیل اصلی آنچه باعث ناآرامی شما شده را پیدا کنید

اگر شما بتوانید ریشه اصلی آنچه آرامش جسم و جان شما را به هم ریخته پیدا کنید، چندین قدم به درمان آن نزدیک شده‌اید. با پیدا کردن صورت مسئله این مشکل، شما می‌توانید یک راه حل منطقی برای مشکل خود پیدا کرده و بیش از این رنج نکشید.

گاهی قدرت تغییر شرایط را دارید و باید این کار را انجام دهید. گاهی نیز اوضاع و شرایط از کنترل شما خارج می‌شوند و باید هر آنچه هست بپذیرید. گذشته را رها کنید و هرگز از آینده نترسید تا از استرس و تیر کشیدن قلب عصبی در امان بمانید.

⦁ به سلامت جسمی خود بیش از هر زمان دیگری اهمیت دهید

همه ما می‌دانیم که جسم و روان، بر روی همدیگر تأثیر متقابلی دارند؛ به این صورت که با به هم ریختن یکی از آنها، برای دیگری نیز مشکلاتی به وجود می‌آید. بنابراین شما باید بیش از هر زمان دیگری به سلامتی جسم خود اهمیت داده و آن را از قرار گرفتن در معرض انواع بیماری‌ها در امان نگه دارید. به عنوان مثال باید خواب کافی داشته باشید، آب فراوان بنوشید و از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید.

⦁ شیر و زردچوبه معجونی خانگی بسیار عالی برای درمان درد قلب عصبی

در صورتی که اطمینان حاصل کردید که درد قلب و تیر کشیدن آن به سبب مشکلات عصبی و استرس رخ داده است، می‌توانید با نوشیدن شیر و زردچوبه به تسکین این درد کمک کنید.

حال دیگر همه ما به خوبی می‌دانیم که زردچوبه از خواص ضد التهابی بسیار قدرتمندی برخوردار است و نوشیدن یک لیوان شیر که یک قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کرده‌ایم تا چه میزان می‌تواند برای از بین بردن التهابات بدن که باعث تیر کشیدن قلب شده‌اند کمک کند.

آیا می‌توان تیر کشیدن قلب عصبی را با دمنوش برطرف کرد؟

شاید شما نیز این جمله را شنیده باشید که برای تیر کشیدن قلب بعد از عصبانیت، یک دمنوش بخور تا آرام شوی! هر چند دمنوش‌ها در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند (و ما نیز می‌خواهیم برخی از آنها را به شما معرفی کنیم) اما دمنوش هرگز یک راه حل قطعی و منطقی برای درمان تیر کشیدن قلب عصبی به شمار نمی‌رود. دمنوش‌ها زمانی واقعاً مؤثر هستند که تنش عصبی شما خفیف بوده و تأثیر چندان ناخوشایندی بر روی قلب شما بر جای نگذاشته باشد.

به هر حال ما برای افزایش اطلاعات و آگاهی شما عزیزان، برخی از این دمنوش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. (با تأکید بر این موضوع که از دمنوش‌ها با اجازه پزشک متخصص خود استفاده کرده و هرگز به آنها به عنوان خط مقدم درمان بیماری‌ها نگاه نکنید):

⦁ دمنوش بهار نارنج

چطور است برای درمان تیر کشیدن قلب از نوع عصبی، برای یکبار هم که شده دمنوش بهارنارنج را امتحان کنید؟ به طور کلی گیاهی بهارنارنج، از خواص آرامش‌بخشی بسیار زیادی برخوردار است.

در مواقعی که به استرس و اضطراب دچار می‌شوید، کافی است یک فنجان دمنوش بهارنارنج تهیه کرده و آرامش را در جسم و جان خود برقرار کنید. بهترین زمان برای مصرف این دمنوش شفابخش، قبل از خواب است؛ حتی استفاده منظم از آن، خواب شما را کاملاً تنظیم خواهد کرد.

⦁ دمنوش اسطوخودوس

در میان انواع گیاهانی که برای درمان تیر کشیدن قلب عصبی می‌شناسیم، باید از دمنوش اسطوخودوس نیز نام ببریم. اسطوخودوس یکی از گیاهان ارزشمندی است که رایحه فوق العاده‌ای دارد و معمولاً برای رایحه درمانی از آن استفاده‌های فراوانی می‌شود.

در زمان‌های گذشته نیز هر کسی که با مشکلات عصبی و تنش‌های روانی مواجه می‌شد، برای او دمنوش اسطوخودوس را تجویز می‌کردند. پس از مصرف این دمنوش بی‌نظیر مشاهده خواهید کرد که استرس و اضطراب شما بسیار کاهش پیدا کرده و آرام‌تر شده‌اید.

⦁ دمنوش گل گاوزبان

اگر شما عزیزان با مشکلی به نام تیر کشیدن قلب بعد از عصبانیت مواجه هستید و پزشک هیچ خطر جسمی را تشخیص نداده است، می‌توانید مقداری دمنوش گل گاوزبان برای خود دم کرده و میل کنید.

باور کنید گل گاوزبان یکی از گیاهان شفابخشی است که نوشیدن آن، مانند آبی بر روی آتش خشم و عصبانیت شما خواهد بود. حتی با نوشیدن دمنوش گل گاوزبان به صورت منظم، می‌توانید قلب خود را تقویت کنید و تپش‌ها و تیر کشیدن‌های گاه و بیگاه آن را از بین ببرید.

⦁ دمنوش زنجبیل

یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای رفع تیر کشیدن قلب عصبی از آن بهره ببرید، نوشیدن دمنوش خوش طعم و بی نظیر زنجبیل است.

زنجبیل نه تنها آرامش بسیار خوبی در روح و روان شما به وجود می‌آورد، بلکه به سبب دارا بودن قدرت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، جسم شما را نیز درمان می‌کند. کافی است مقداری زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را چایی که در حال میل کردن آن هستید یا به اندکی آب جوش افزوده و سپس آن را میل کنید.

در هنگام تیر کشیدن قلب عصبی تست استرس چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که پزشکان برای تشخیص بیماری‌های قلبی مراجعان خود از آن استفاده می‌کنند، تست استرس است. البته این تست نه تنها برای مواقعی که بیمار با تیر کشیدن قلب از نوع عصبی مواجه شده است کاربرد دارد، بلکه یک روش بسیار مؤثر برای تشخیص سایر ناراحتی‌های قلبی به شمار می‌رود. تست استرس به خوبی عملکرد قلب را در مواقعی که با شرایط پر تنش مواجه شده‌اید، بررسی می‌کند.

در هنگام انجام تست استرس، متخصص از شما خواهد خواست که بر روی تردمیل راه بروید و در همان حین، ضربان قلب، تنفس، فشار خون و سایر موارد مرتبط با قلب را بررسی می‌کند.

در این تست تا حدودی می‌توان به این نتیجه رسید که آیا تیر کشیدن قلب عصبی است یا به سبب یک مشکل و بیماری قلبی رخ داده است؟ این تست ساده، به پزشک متخصص خواهد گفت که قلب ما در برابر فشاری که بر روی آن وارد شده است، چه پاسخی می‌دهد؟

تست استرس، پارامترهای زیر را برای پزشک روشن می‌کند:

⦁ آیا منشأ درد و تیر کشیدن قلب، مشکلات عصبی است یا بیمار به یک مشکل قلبی دچار شده است؟

⦁ آیا هنگامی که بیمار به فعالیت مشغول است، خون کافی به سمت قلب او در جریان است؟

⦁ داروهایی که برای درمان بیماری‌های قلبی تجویز شده است، تاکنون چه اثری از خود بر جای گذاشته‌اند؟

⦁ آیا ریتم قلب عادی است یا غیر عادی؟

⦁ عملکرد دریچه قلب چگونه است؟

سخن پایانی

گاهی شرایط زندگی به گونه‌ای پیش می‌رود که ما با تنش‌های عصبی و روانی فراوانی مواجه می‌شویم. تمامی این تنش‌ها بر سیستم جسم تأثیر می‌گذارند و عملکرد آن را دچار اختلال می‌کنند.‌

برخی افراد بر اثر اضطراب و استرس با مشکلات فراوانی در سیستم قلب خود مواجه می‌شوند که یکی از آنها، تیر کشیدن قلب عصبی است. هرگز تصور نکنید که تیر کشیدن قلب هنگام عصبانیت یا بعد از آن، مسئله چندان مهمی نیست و خود به خود خوب می‌شود! اگر شما با بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، فشار خون بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلبی و … مواجه هستید، باید به سرعت به اورژانس مراجعه کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس