شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

همه آنچه باید درباره درمان تپش قلب بعد از غذا بدانید

تپش قلب یعنی افزایش ضربان قلب به طوری که ما آن را حس کنیم. در واقع وقتی ضربان قلب نامنظم شد، می‌گویند فرد دچار تپش قلب شده است.

تپش قلب از بیماری‌های مختلف در بدن یا خود قلب می‌آید. ممکن است به دلیل مشکلات در خود قلب باشد یا به دلیل بیماری مانند کم‌کاری تیروئید، استرس و … اما گاهی اوقات به هیچ کدام از این بیماری‌ها ربطی ندارد و فرد بعد از خوردن غذا به این عارضه مبتلا می‌شود؛ در واقع فرد بعد از میل کردن غذا احساس ناراحت‌کننده یا تپش پیدا می‌کند.

حال ما می‌خواهیم به طور کامل در این مقاله به علت به وجود آمدن این مشکل بعد از خوردن غذا و مهم‌ترین راه‌های درمان تپش قلب بعد از غذا و اینکه آیا درمان آن ضرورت دارد و درمان قطعی تپش قلب بپردازیم.

همه آنچه باید درباره درمان تپش قلب بعد از غذا بدانید

آنچه در این مقاله می خوانید :

از علل تپش قلب تا مهم‌ترین راه‌های درمان تپش قلب بعد از غذا

اگر دچار تپش قلب بعد از خوردن غذا می‌شوید حتماً می‌خواهید بدانید علت وجود این عارضه چیست؟ آیا مسئله مهمی است؟ وقتی قلب از حالت نرمال تندتر و سریع‌تر شروع به زدن کند تپش قلب ایجاد می‌شود. این احساس گاهی به قدری زیاد می‌شود که ما در گلو، قفسه سینه و گردن آن را احساس می‌کنیم.

تغذیه ما می‌تواند در ایجاد این عارضه نقش داشته باشد. از عوامل تأثیرگذار بر این عارضه قلب و افزایش آن تغذیه نامناسب است که با تغییر در جریان خون باعث شکل‌گیری این بیماری می‌شود.

غذا با ایجاد فشار خون بالا باعث تپش قلب می‌شود. قند و غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات‌ها از عواملی هستند که در ایجاد این عارضه نقش دارند. غذاهای پرچرب و تند ممکن است سوزش سر دل را به همراه داشته باشند و در نتیجه تپش را شکل دهند؛ بنابراین دانستیم که نوع غذا در بروز این عارضه مؤثر است.

مصرف بعضی مواد غذایی، اسید معده را افزایش می‌دهند و در نهایت منجر به تپش قلب می‌شوند. قلب برای عملکرد صحیح و سالم ماندن نیاز به تغذیه سالم دارد. تغذیه ناسالم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۸۰ درصد بالا می‌برد. در زیر به عامل و مواد غذایی که باعث ایجاد تپش قلب می‌شوند اشاره می‌کنیم و در ادامه به درمان آن خواهیم پرداخت.

⦁ مصرف الکل: امروزه مصرف الکل افزایش یافته که مصرف آن خود از علل رایج این عارضه است. افراد مبتلا به آریتمی قلبی با مصرف الکل وضعیت آنها بدتر می‌شود.

⦁ مصرف کافئین: محققان بر این باورند که مصرف زیاد کافئین خطر بروز این عارضه را به دنبال دارد. یک سری مواد غذایی هستند که کافئین درون آنهاست مانند قهوه، نوشیدنی مانند اسپرسو، نوشابه گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا.

⦁ مکمل‌ها: مصرف مکمل قبل و بعد از غذا می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. مکمل‌هایی مانند پرتقال تلخ، جینسینگ و … باید این موارد را در زمان مناسب مصرف کرد.

⦁ مصرف برخی داروها: بعضی از داروها مانند داروهای سرماخوردگی، آسم و آلرژی، داروی بیماری قلبی و فشار خون بالا، قرص‌های لاغری قبل و بعد از غذا حاوی موادی هستند که می‌تواند باعث ایجاد این عارضه شوند؛ همچنین افراد دارای دیابت ممکن است بعد از انسولین تپش قلب را تجربه کنند.

⦁ سیگار کشیدن: سیگار از عوامل تأثیرگذار بر ضربان قلب بالاست.

⦁ رژیم غذایی نادرست: مصرف بیش از حد غذاهای کنسروی و ادویه‌جات و غذاهای تند باعث بروز این عارضه می‌شود؛ همچنین مصرف پنیر کهنه، گوشت نمک سود که سرشار از تیرامین هستند باعث افزایش فشار خون و بروز تپش قلب می‌شوند.

⦁ استرس در حین غذا خوردن: استرس باعث می‌شود غذا به درستی هضم نشود و احساس سنگینی و سوزش سر دل و تپش قلب را به همراه داشته باشد.

⦁ مصرف نمک: مصرف سدیم به صورت زیاد و مداوم فشار خون را بالا می‌برد و باعث بروز این عارضه می‌شود.

⦁ کم آبی بدن: آب بسیار برای بدن ضروری است و کمبود آن در بدن باعث می‌شود به صورت درست کار خود را انجام ندهد.

⦁ حساسیت و آلرژی به غذاها: در صورتی که فردی به یک نوع مواد غذایی حساسیت نشان دهد ممکن است تپش قلب را به همراه داشته باشد.

⦁ اضافه وزن: اضافه وزن خود یک عامل مهم در ایجاد تپش قلب است افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیماری قلبی در آنها نسبت به دیگران زیادتر است.

⦁ مصرف نوشیدنی همراه با غذا: نوشیدنی با غذا اسید معده را افزایش می‌دهد و باعث بروز این عارضه می‌شود.

نکته‌های اساسی برای درمان تپش قلب بعد از غذا

در صورتی که بخواهید قلب پر انرژی و قوی به عملکرد خود ادامه دهد باید از یک تغذیه سالم برخوردار باشید؛ البته درست کردن سبک غذایی برای یک مدت مثلاً یک ماه یا دو ماه کافی نیست و شما باید به طور کلی و برای همیشه از یک سبک غذایی سالم بهره ببرید.

سعی کنید ۸۰ درصد از رژیم غذایی شما سالم باشد و در کنار آن ورزش را فراموش نکنید، زیرا ورزش خود در هضم بهتر غذا چربی‌سوزی و … کمک شایانی می‌کند.

پس علاوه بر رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت ورزشی سلامتی شما بهتر تضمین می‌شود. تغذیه و قلب به هم مرتبط‌اند به طوری که هر چه فرد دچار اضافه وزن باشد، احتمال ابتلای او به بیماری‌های قلبی و همچنین افزایش تپش قلب بعد از غذا بالاتر می‌رود.

این عارضه در جوانان دیده می‌شود، ولی در افراد مسن‌ترتپش قلب بعد از غذا بیشتر است. در صورتی که فرد بعد از صرف غذا دچار تپش قلب شد این عارضه معمولاً از خود قلب و بیماری‌های قلبی نیست و مربوط به نوع تغذیه اوست.

معمولاً این عارضه خطر جدی را به همراه ندارد؛ ولی اگر شرایط برای شما آزاردهنده بود حتماً برای درمان تپش قلب بعد غذا مراجعه به پزشک قلب ضرورت دارد. اگر پزشک تشخیص دهد که علت بروز این عارضه شما بعد از غذا از بیماری خاصی یا از بیماری قلبی نباشد، به ندرت دارو برای تپش تجویز می‌کند. پزشک در این شرایط توصیه‌هایی به بیمار دارد از جمله:

⦁ حذف الکل، قهوه، مواد مخدر، سیگار

⦁ تغییر و درست کردن سبک زندگی

⦁ برنامه غذایی متناسب و سالم

⦁ ورزش و جلوگیری از استرس

در صورتی که ضربان قلب بسیار تند یا همراه با علائم دیگری باشد از داروهایی مانند داروی مسدودکننده کانال کلسیم و داروی ضد بتا آدرنرژیک برای کاهش و کنترل تپش قلب استفاده می‌کنند.

تپش قلب ریشه در بیماری‌های زمینه‌ای در بدن دارد متخصص قلب و عروق، معمولاً درمان این بیماری زمینه‌ای را به صورت ریشه‌ای درمان می‌کند. در مواردی پزشک از کاردیوورژن (شوک الکتریکی) استفاده می‌کند که ریتم قلب را به حالت عادی بازگرداند.

قلب و معده به همدیگر مربوط‌اند از آنجایی که معده کار هضم غذا را انجام می‌دهد استفاده از یک غذای دیر هضم ضربان آن را بالا می‌برد و همچنین عصب واگ که از مغز تا شکم ادامه دارد و نقش زیادی در تنظیم و هضم غذا دارد، تحریک این عصب باعث کاهش جریان قلب و تغییر در ترشح آنژین گوارشی شود.

از راه‌های پیشگیری تپش قلب و درمان تپش قلب بعد از خوردن غذا

از آنجایی که تپش بعد از غذا می‌تواند برای برخی آزاردهنده باشد و این عارضه برای آنها به صورت مکرر تکرار شود، نمی‌توانند این شرایط را تحمل کنند بهتر است با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم بروز این مشکل را به صفر برسانید.

این را باید بدانیم که تغذیه سالم در کل بدن تأثیر مثبت می‌گذارد و به عملکرد صحیح معده و سالم ماندن آن کمک کرده که خود معده و مشکلات گوارشی می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی باشد و همچنین با تغذیه سالم از ایجاد فشار خون بالا جلوگیری کرده که خود عامل این عارضه است.

پس باید حتماً با تغذیه سالم، کل بدن خود را از لحاظ سلامتی بیمه کنیم. در این شرایط کمتر با این عارضه مواجه می‌شویم. در زیر به نکاتی اشاره داریم که مانع ضربان شدید قلب بعد از غذا می‌شود این نکات شامل:

وعده غذایی کوچک‌تر و مکرر استفاده کنید: سعی کنید به جای اینکه دو یا سه وعده غذای سنگین استفاده کنید، وعده‌های غذایی خود را زیادتر کنید تا غذای شما سبک شود و عمل هضم آن برای معده راحت‌تر باشد. غذا به صورت زیاد در یک وعده استفاده می‌شود معده نمی‌تواند آن را به درستی هضم کند و باعث یبوست در نتیجه اسید معده و افزایش ضربان قلب می‌شود.

⦁ آهسته غذا میل کنید: غذا را به صورت آهسته و آرام‌آرام و به صورت کامل بجویید تا به خوبی با بزاق دهان ترکیب شود.

⦁ دوری از غذا و نوشیدنی محرک: مصرف زیاد الکل، غذاهای نمک‌دار و تند در بروز ضربان قلب بالا نقش زیادی دارند.

⦁ آب کافی بنوشید: با مصرف آب کافی و هیدراته کردن بدن خطر تپش قلب را پایین بیاورید.

⦁ کاهش استرس: افرادی که مدام استرس و مشکلات اعصاب دارند بیشتر در معرض تپش قلب بعد از غذا هستند. با انجام یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق از استرس خود را دور نگه دارید.

⦁ خواب کافی: داشتن خواب کافی و آرام در سلامت جسم بسیار تأثیر دارد.

⦁ مکمل غذایی مناسب: غذاهای دارای منیزیم و امگا3 و پتاسیم و همچنین کلسیم در تنظیم تپش قلب اثرگذار است.

علائم هشداردهنده و زمان مراجعه به پزشک برای درمان تپش قلب بعد از غذا

نبض قلب ما به صورت نرمال در دقیقه ۶۰ تا ۱۰۰ بار است. می‌توانید برای اندازه‌گیری آن از دستگاه فشارسنج استفاده کنید. اگر این علائم هنگام غذا خوردن گاهی اتفاق افتاد و جای نگرانی نیست، اما اگر این عارضه همراه با علائمی به جز تپش قلب بود باید آن را جدی گرفت و برای درمان تپش قلب بعد از غذا، به متخصص قلب و عروق مراجعه کرد. تپش قلب می‌تواند بعد از صرف صبحانه اتفاق افتد.

اگر این عارضه به صورت ناگهانی و تکرارشونده و به همراه تنگی نفس، عرق کردن، سرگیجه و درد قفسه سینه بود، حتماً برای درمان اقدام شود. پزشک قلب با انجام معاینه علت این عارضه را جست‌وجو می‌کند ابتدا باید پزشک متوجه شود که این مشکل از خود قلب یا بیماری زمینه‌ای یا مشکل در بدن نیست و مشکل فقط از نوع غذای ماست.

پزشک برای معاینه آزمایشاتی مانند نوار قلب، اکوکاردیوگرام، تست ورزش و را تجویز می‌کند تا علت عارضه را دقیق‌تر بررسی کند. اگر میزان قلب شما بعد از صرف غذا به حدی زیاد شده که شما نتوانستید به درستی راه بروید یا حرکت کنید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. تا درمان سریع‌تر انجام شود.

چه افرادی بیشتر مستعد تپش قلب بعد از غذا خوردن هستند؟

دچار شدن به این عارضه حدود چند ثانیه است و در برخی موارد تپش ادامه‌دار است و برای چند دقیقه طول می‌کشد. حال افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. علاوه بر تغذیه نامناسب افراد دارای: کم خونی، قند خون پایین در افراد، سطح دی اکسید کربن پایین، فشار خون بالا، قند خون پایین، فعالیت بیش از حد غده تیروئید، شوک‌های عصبی و استرس‌زا بودن، بیماری‌های قلبی بیشتر مستعد ابتلا به این تپش قلب بعد از غذا خوردن هستند.

پس در صورت مراجعه به پزشک از وجود بیماری در بدن خود به پزشک اطلاع دهید. پزشک خود نیز با انجام آزمایشات خون و غیره همه این عوامل را بررسی می‌کند. در صورت داشتن هر کدام از این مشکلات در بدن به رفع آن بپردازید تا کمتر دچار این عارضه شوید.

افراد در صورت بروز این حالت بعد از غذا برای اینکه سریع‌تر به راه درمان تپش قلب بعد از خوردن غذا برسند باید موقعی که غذا می‌خورید دقت کنید با مصرف چه غذاهایی قلب شما واکنش نشان می‌دهد و این حالت چقدر در بدن شما طول می‌کشد. این موارد را به صورت دقیق به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان تپش قلب بعد از غذا با بهره از روش سنتی

در ابتدا برای درمان این عارضه به متخصص قلب مراجعه کنید. اگر پزشک با انجام معاینه و آزمایشات متوجه شد که علت آن از بیماری زمینه‌ای و خود قلب نیست، در این صورت خیال‌مان راحت می‌شود که هیچ مشکل زمینه‌ای در ما وجود ندارد و مشکل از نوع غذای ماست.

ضربان قلب در حالت عادی به گونه‌ای است که ما آن را در طول شبانه‌روز و در هنگام کار و استراحت متوجه نمی‌شویم و به صورت عادی کارهای خود را انجام می‌دهیم. بعضی مواقع این عارضه زیاد می‌شود و متوجه آن می‌شویم.

گاهی این کارضه به دلیل اختلال در معده به وجود می‌آید؛ مثلاً افرادی که دچار سوء هاضمه می‌شوند معده‌شا ضعیف و رطوبت ناشی از هضم غذا تحلیل نمی‌رود و حرارت کم است.

پس رطوبت در بدن باقی می‌ماند. این رطوبت‌ها در مسیر قلب اثر می‌گذارند و باعث تپش قلب می‌شوند. افرادی که معده آنها سالم است اما پرخوری می‌کنند پرخوری نیز باعث می‌شود معده سنگین شود و بخاراتش قلب را تحریک کند و مصرف بعضی از دمنوش‌ها را برای معده و کاهش ضربان قلب تند توصیه می‌کنیم مانند: اسطوخودوس، بابونه، بیدمشک، بهار نارنج، گل گاوزبان. توصیه این است که یک لیتر عرق سنبل الطیب و عرق بادرنجبویه با ۶۰ گرم به لیمو ترکیب شده و حدود ۵ تا ۷ دقیقه حرارت بخورد. تخم گشنیز به صورت دمنوش نیز در کاهش تپش قلب مؤثر است. استفاده از دارچین و زنجبیل نیز توصیه می‌شود.

درمان تپش قلب بعد از غذا در دوران حاملگی

تپش قلب همراه با تنگی نفس بعد از خوردن غذا یک مشکل شایع در زمان حاملگی است که برخی آن را تجربه کرده‌اند و به خوبی با آن آشنا هستند. این مشکل برای بعضی افراد ناراحت‌کننده است، اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و خطری را برای مادر و همچنین برای جنین او در پی ندارد.

در این دوران به دلیل تغییرات شرایط فرد ممکن است به این عارضه دچار شوند. اگر فرد بیماری زمینه‌ای قلبی نداشته باشد هیچ جای نگرانی ندارد. اگر دارای بیماری زمینه‌ای قلبی بودید و در دوران بارداری دچار تپش قلب شدید حتماً تحت نظر پزشک قلبی باشید، اما اگر بیماری زمینه‌ای نبود در دوران بارداری علت این عارضه، عوامل زیر است که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم:

⦁ تغییر در هورمون‌ها: به دلیل تغییر زیاد در هورمون‌ها در طی دوران بارداری که روی ضربان قلب تأثیر می‌گذارد.

⦁ افزایش در میزان حجم خون: به دلیل افزایش خون در این دوران برای رشد جنین قلب سخت‌تر کار می‌کند که این عملکرد سخت قلب می‌تواند ضربان قلب را بالاتر ببرد که بعد از صرف غذا می‌تواند سریع‌تر شود.

⦁ استرس و اضطراب: به دلیل شرایط خاص این دوران مادر ممکن است دچار استرس و اضطراب شود و به خوبی می‌دانیم این وضعیت ضربان قلب را بالاتر می‌برد که ممکن است بعد از صرف غذا این فعالیت شدید شود.

⦁ وجود مشکلات تیروئید: بارداری باعث ایجاد تغییراتی در تیروئید شده که مشکلات تیروئید خود باعث بالا رفتن ضربان قلب می‌شود.
⦁ م

صرف زیاد غذا و پرخوری: در این دوران زنان باردار به دلیل تمایل زیاد به مصرف غذا در این دوران و همچنین استفاده از غذاهای پرچرب، نمک‌دار و تند دارای ادویه‌جات زیاد ممکن است بعد از صرف غذا دچار تپش قلب و گاهی تنگی نفس شوند که در این صورت مهم‌ترین کار استفاده از غذاهای مناسب است تا بدون هیچ مشکلی و به خوبی این دوران را پشت سر بگذارند. در این دوران به نوع تغذیه خود بسیار توجه کنید.

برای درمان تپش قلب بعد از غذا چه غذاهایی باید مصرف کنیم؟

همان‌گونه که دانستیم و توضیح دادیم، از علت تپش قلب تغذیه ناسالم است. تغذیه ناسالم، مصرف چربی‌ها، غذاهای پر از نمک، غذاهای فست‌فودی، الکل می‌توانند باعث ایجاد تپش قلب بعد از غذا شوند.

با مصرف صحیح غذا می‌توانیم جلوی این عارضه را بگیریم و به عملکرد درست و صحیح قلب با مصرف غذاهای سالم کمک کنیم. قلب یک عضو حساس و حیاتی در بدن ماست. سلامتی این عضو را پر اهمیت بدانید.

اخلال در عملکرد آن برای همه یک مسئله نگران‌کننده است و در مواردی که تپش قلب به صورت مداوم و با شدت زیاد ادامه دار باشد ممکن است عوارض بعدی را به دنبال داشته باشد. تعداد بسیار زیادی از مراجعین به متخصص قلب، معمولاً از تپش قلب شکایت دارند و گاهی این تپش قلب بعد از غذا و صبحانه وجود دارد.

حال می‌خواهیم با وجود حساس بودن این عضو اهمیت درمان آن و مواد غذایی سالم را نام ببریم که در درمان تپش قلب بعد از غذا بسیار مؤثرند. با رعایت یکسری نکات مانند ورزش کردن و حفظ تناسب وزن با مصرف این غذاها از این عارضه به دور هستید. این را به یاد داشته باشید هر نوع مواد غذایی که توصیه شده اگر برای بدن مفید باشند نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد.

⦁ مصرف امگا ۳: خوراکی‌هایی مانند ماهی، گردو و سبزیجات دارای امگا ۳ هستند. با تأثیر بر انقباض ماهیچه‌ها قلب روی تپش قلب اثر می‌گذارند.

⦁ مصرف فیبر: چربی بالا در بدن باعث تپش قلب و بیماری قلبی می‌شود. غذاهایی که فیبر کافی دارند تری‌‌گلیسیرید کم‌اند گندم، برنج قهوه‌ای و جو باعث کاهش چربی خون و بهبود عملکرد قلب می‌شود.

⦁ مواد معدنی حاوی منیزیم و کلسیم: سبزیجات، بروکلی، سیب‌زمینی آب پز از این جمله‌اند. آجیل و مغزدانه‌ها و گندم هم سرشار از این ماده معدنی منیزیم است.

⦁ آب کافی: پزشکان توصیه می‌کنند روزی ۸ لیوان برای سلامتی بدن استفاده کنید. همه ما تا به امروزه از اهمیت آب برای سلامت تک‌تک اعضای بدن خود اطلاع داریم. آب جلوی غلیظ شدن خون در بدن را می‌گیرد و خون به راحتی در بدن به گردش در می‌آید. تأمین آب موردنیاز بدن در درمان تپش قلب بعد غذا تأثیر زیادی دارد.

⦁ مصرف مواد حاوی پتاسیم: آووکادو از آن جمله خوراکی‌هایی است که سرشار از منیزیم و پتاسیم است و دارای چربی مفید نیز هست.

⦁ مصرف دارچین جز ادویه‌جاتی است که کلسترول مفید را دفع و جریان خون جاری در رگ‌ها را افزایش می‌دهد دارچین خواص سرشاری دارد از مصرف آن غافل نشوید. در مصرف دمنوش و ادویه‌جات هم زیاده‌روی نکنید.

⦁ مصرف عسل طبیعی از مواد غذایی کاهش‌دهنده استرس و آرامش‌بخش قلب مصرف عسل است. خواص عسل طبیعی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این مواد غذایی جز تغذیه سالم است و حتماً در برنامه غذایی خود آن را بگنجانید. عده مصرف آن را به صورت شربت، یعنی یک لیوان آب ولرم که درون آن یک لیمو ریخته شده و سپس یک قاشق عسل درون آن می‌ریزند و صبح‌ها میل می‌کنند. مصرف عسل به درمان تپش قلب بعد غذا کمک می‌کند.

⦁ انگور: مصرف انگور در کاهش تپش قلب مؤثر است.

سخن پایانی

در اینجا درباره درمان تپش قلب بعد از غذا صحبت کردیم. عده‌ای آن را تجربه کرده‌اند و دچار نگرانی‌اند که آیا این عارضه مسئله مهمی است؟ آیا درمان آن ضرورت دارد؟ بهتر است برای درمان این عارضه حتماً مقاله را خوانده و اگر نیازی به مراجعه به پزشک بود حتماً به پزشک قلب مراجعه کنید.

درمان این بیماری جای نگرانی خاصی ندارد و معمولاً به صورت گذراست و نشان از مصرف غذاهای نادرست و ناسالم دارد که گفتیم با اصلاح رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی می‌توان این عارضه را از بین برد.

گاهی اوقات این عارضه ممکن است همراه با علائم سخت‌تری مانند تنگی نفس، درد شدید و درد قفسه سینه که به بازوها برسد و تپش قلب زیاد به گونه‌ای که حرکت کردن برای فرد سخت باشد، در این صورت مراجعه به پزشک یک امر ضروری است.

شاید این علائم نشان از یک بیماری جدی در بدن مانند کم‌کاری تیروئید، بیماری در خود قلب مثل نارسایی قلبی افتادگی دریچه میترال و بیماری‌های دیگر باشد. باید آن را جدی گرفت و برای درمان سریعاً اقدام کرد. بیماری‌های مربوط به قلب را بسیار جدی بگیرید و از درمان و جدی گرفتن آن غافل نشوید. قلب کار پمپاژ خون به سایر قسمت‌های بدن را انجام می‌دهد. اخلال در آن عوارض بعدی و خطرناک را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس