شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

درد قلب و دست چپ نشان‌دهنده بیماری جدی

اگر در قفسه سینه هرگونه ناراحتی یا فشار و سنگینی احساس می‌کنید، می‌تواند نشان‌دهنده یک نوع بیماری قلبی باشد که باید جدی گرفته شود. درد قلب و دست چپ در بیشتر موارد می‌تواند نشان‌دهنده آسیبی به قلب باشد.

لازم است که بیمار فوراً به کلینیک قلب و عروق مراجعه کند. هرگونه خوددرمانی یا معطلی در درمان می‌تواند عواقب خطرناکی را برای بیمار به همراه داشته باشد. باید بدانید که این درد می‌تواند به صورت درد انگشت دست چپ و قلب نیز ظاهر شود. راه‌های درمانی این نوع دردها توسط دکتر درد قلب برای بیمار مشخص می‌شود.

درد قلب و دست چپ نشان‌دهنده بیماری جدی

درد قلب و دست چپ که می‌تواند نمایان‌گر بیماری قلبی باشد

اغلب مردم می‌دانند که احساس درد در دست چپ می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در قلب آنها باشد. به همین دلیل است که نباید این درد را نادیده بگیرید.

درد در دست چپ می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اما اینکه علت این درد مربوط به مشکلی در قلب است یا خیر می‌تواند توسط نشانه‌هایی تشخیص داده شود. اگر درد دست چپ و قلب با درد در قفسه سینه و احساس ناراحتی همراه باشد می‌تواند بیان‌گر حمله قلبی باشد. این درد که با احساس فشار و سنگینی در قلب فرد بیمار خود را نشان می‌دهد رایج‌ترین نشانه حمله قلبی است.

در نظر داشته باشید که به همین دلیل است که درد در قفسه سینه با احساس درد در دست چپ هم‌زمان خود را نشان می‌دهند. در واقع تجربه این دو درد در یک‌زمان احتمال خطر مشکل قلبی را نشان می‌دهد. این امر نیاز به مداخله سریع پزشکی دارد.

در برخی از موارد لازم است که حتماً با اورژانس تماس گرفته شود و بیمار تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد. پزشک بعد از بررسی آزمایش‌های بیمار می‌تواند تشخیص درستی دهد. پس از آن دکتر متخصص درست‌ترین راهکارهای درمانی را برای بیمار در نظر می‌گیرد.

توجه داشته باشید که در صورت درد قلب و دست چپ حتی اگر تشخیص پزشک مبنی بر وجود مشکل قلبی نباشد نیز نباید این درد نادیده گرفته شود. این‌گونه دردها نیازمند توجه و بررسی پزشکی می‌باشند. در اغلب افرادی که درد در قلب و دست چپ‌شان اتفاق می‌افتد، بعد از مدتی این درد به سایر اعضای بدن سرایت می‌کند. برای مثال این دردها به آرواره، دست راست، پشت و گردن می‌رسند.

در واقع می‌توان چنین گفت که دردهای قلبی بسیار مبهم‌تر از چیزی هستند که معمولاً در برنامه‌های تلویزیونی نشان داده می‌شوند. با این وجود اگر بیمار درد قلب و دست چپ را با هم احساس می‌کند و این درد در سایر قسمت‌های بدن نیز تجربه می‌شود می‌تواند نشان‌دهنده مشکل قلبی در وی باشد. نشانه‌های دیگری که معمولاً با این مشکل بروز می‌کنند متفاوت هستند.

در زیر به برخی از این علائم اشاره می‌کنیم:

  • سبکی سر، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری و غش کردن
  • عرق کردن بیشتر از اندازه یا پوست رنگ‌پریده
  • تپش قلب
  • سوءهاضمه، تهوع و استفراغ
  • تنگی نفس

در زیر در مورد برخی از این نشانه‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم:

عرق کردن بیش از اندازه یا پوست رنگ‌پریده

چنانچه شما اندکی ناراحتی در قفسه سینه دارید یا بیش از اندازه عرق کرده‌اید اینها می‌توانند از علائم اولیه مشکلات قلبی باشند. باید بدانید که قلب شما در زمان حمله قلبی نیاز به کار بیشتری برای پمپاژ کردن خون از راه شریان بسته شده دارد. این امر سبب می‌شود تا بدن شما تعریق بیشتری داشته باشد تا دمای بدن را پایین نگه دارد.

در صورتی که رنگ پوست شما پریده است یا اینکه عرق سرد بر روی پوست شما نشسته است لازم است که با پزشک خود در مورد این نشانه‌ها صحبت کنید. در نظر داشته باشید که زنان در حملات قلبی بیشتر به تعریق شبانه دچار می‌شوند.

 

درد، فشار و ناراحتی در ناحیه  قفسه سینه

بیشتر افرادی که حمله‌های قلبی را تجربه می‌کنند، کمی ناراحتی یا درد در ناحیه قفسه سینه دارند. این در حالی است که ناراحتی و درد در قفسه سینه به طور قطع می‌تواند نشان‌دهنده حمله قلبی باشد که باید جدی شمرده شود. در نظر داشته باشید که همواره درد قفسه سینه در هر حمله قلبی وجود ندارد. یعنی که همه افراد موقع حمله قلبی، درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه نمی‌کنند.

ممکن است در افرادی که در زمان حمله قلبی درد قفسه سینه دارند، این درد در عرض چند دقیقه رفع شود. اما باید بدانید که این دردها بعد از گذشت چند ساعت یا یک روز بعد از آغاز برمی‌گردند.

چنان چه این اتفاق برای شما افتاد لازم است که هر چه سریع‌تر به کلینیک قلب و عروق مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. این کار می‌تواند شما از خطرات بعدی که حمله قلبی می‌تواند به دنبال داشته باشد نجات دهد.

توجه داشته باشید که در موقع حمله قلبی در زنان امکان دارد درد در قفسه سینه احساس نشود. اما درد در بخش‌های دیگر بدن به ویژه در بخش بالایی پشت تجربه شود. همچنین این امکان وجود دارد که شما درد را در دندان، فک، گردن و شانه‌ها احساس کنید. تمام این دردها می‌تواند نمایان‌گر خطر باشند.

 تفاوت درد دست چپ به علت مشکل اسکلتی یا مشکل قلبی

در نظر داشته باشید که دردی که نشانه بیماری قلبی باشد و درد دست چپ به صورت ناگهانی بروز می‌کند و حالت پایداری دارد. این درد نسبت به لمس ممکن است حساس نباشد. بر همین مبنا، دردی که در دست چپ حس می‌شود و با حرکت دادن درد آن بیشتر می‌شود را نمی‌توان به درد قلبی نسبت داد؛ البته حتماً لازم است که پزشک متخصص قلب و عروق نظر نهایی را بدهد.

توجه داشته باشید که اگر درد در دست چپ با لمس تشدید می‌شود احتمالاً نشان‌دهنده بیماری عضلانی اسکلتی است. بسیاری از صدمات و بیماری‌های مربوط به اسکلت رایج‌ترین علت دردهای دست هستند.

فعالیت‌های روزانه و بلند کردن اجسام سنگین یا حمل و نقل اثاثیه و مبلمان سبب ملتهب شدن و فشار و صدمه به مفصل‌های دست می‌شوند. همچنین بسیاری از ورزش‌های سنگین نیز ازجمله عوامل دردهای دست هستند. اما همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم این دردها با لمس و حرکت تشدید می‌شوند.

اینکه دقیقاً علت درد دست چپ و قلب چیست به عهده پزشک متخصصی است که در این زمینه فعالیت می‌کند. شما می‌توانید برای بررسی پزشکی به کلینیک ما مراجعه کنید.

از دیگر نشانه‌های مهمی که در رابطه با درد قلب و دست چپ می‌توان گفت این است که درد بلندمدت در دست به طور معمول نمی‌تواند نشان‌دهنده مشکل قلبی باشد.

همان‌طور که قبل از این اشاره کردیم درد قلبی همراه با دردی که در دست چپ احساس می‌شود، بیشتر به صورت ناگهانی در بیمار بروز می‌کند. بنابراین اگر درد دست چپ برای مدت‌ها است که ادامه‌دار است نمی‌تواند به علت مشکل قلبی باشد. اما در هر صورت لازم است که بیمار نظر نهایی را از پزشک بپرسد.

برای مثال اگر درد در دست مثل التهابات تاندون روتارکاف یا آرتریت شانه و آرنج باشد برای چندین ماه یا چند سال طول می‌کشد. این دردها معمولاً پایدار هستند و به راحتی برطرف نمی‌شوند. از دیگر نشانه‌های دردهای اسکلتی که مرتبط با بیماری قلبی نیستند این است که با افزایش درد به صورت تدریجی همراه هستند.

همچنین این دردهای مفصلی با تحرک مفصل شدیدتر می‌شوند. بر همین مبنا، زمانی که شما درد در دست خود دارید و این درد به صورت بلندمدت در شما ظاهر شده است می‌تواند نشان از یک مشکل اسکلتی عضلانی باشد.

به علاوه، از آنجا که درد دست چپ که مرتبط با درد قلبی باشد از زمان شروع حالتی ثابت دارد بنابراین دست دردهای کوتاه‌مدت که با حرکت گردن و دست تشدید می‌شوند علت غیر قلبی دارند. بنابراین به طور کلی در پاسخ به این سؤال که درد قلب چگونه است؟ و درد دست چپ نشانه چیست باید گفت که نشانه‌ها می‌توانند تا حدودی علت را مشخص نمایند.

در اینجا لازم است برخی از هشدارهای پزشکی و اقدام‌های احتیاطی که باید بیماران در نظر داشته باشند را ذکر کنیم. توجه داشته باشید که درد قلب و دست چپ که با فعالیت‌های مختلف روزانه بیشتر می‌شود و با استراحت کردن بهبود می‌یابند نیاز به ارزیابی‌های بیشتر پزشکی دارند. چون امکان اینکه این دردها نشان از یک مشکل قلبی در فرد بیمار باشد وجود دارد.

همان‌طور که می‌دانید هرگونه نشانه شدید و خفیف از قلب نباید نادیده گرفته شود. زیرا قلب مهم‌ترین و حساس‌ترین عضو بدن است. در نظر داشته باشید که اگر دردی که در قلب خود احساس می‌کنید نسبتاً عمیق است و با لمس دست تغییری نمی‌کند باید به وجود مشکلی در قلب خود شک کنید.

دقت داشته باشید که دردی که در دست چپ به صورت ناگهانی بروز می‌کند و در زمان استراحت ظاهر می‌شود می‌تواند نشان از بیماری قلبی باشد. لازم است؛ اگر درد قلب همراه با درد در دست چپ به همراه دیگر نشانه‌ها که در بالا به آنها اشاره کردیم بروز می‌کند لازم است که فوراً به پزشک رجوع کنید. شما می‌توانید برای تشخیص و بهره‌مندی از خدمات مختلف پزشکی به کلینیک ما مراجعه کنید.

 

علل رایج درد دست چپ چه می‌تواند باشد؟

در اینجا قصد داریم تا به مهم‌ترین علل درد در دست چپ اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که درد قلب و دست چپ به صورت هم‌زمان می‌تواند نشان‌دهنده سکته قلبی باشد. درواقع افرادی که سکته قلبی می‌کنند درد در دست چپ خود را نیز تجربه می‌نمایند. سکته قلبی هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های عضله‌های قلب به علت اختلال‌های جریان خون و نبود اکسیژن لازم به سلول‌ها بمیرند.

از رایج‌ترین علل بروز این صدمه، وجود لخته‌های خون در یکی از سرخرگ‌های قلبی است. همچنین اگر این سرخرگ‌ها دچار تنگی شدید شوند یا اینکه یک اسپاسم رخ دهد سبب مشکل در قلب می‌شوند. سکته قلبی در افراد امکان دارد در هر وضعیتی چه در حالت استراحت و چه در زمان فعالیت بروز کند.

فشارهای روحی و استرس یکی از عوامل مهم و تأثیرگذاری هستند که در بالا بردن این عارضه نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کنند. باید بدانید که دردی که در قفسه سینه بیمار تجربه می‌شود امکان دارد به سایر بخش‌ها مانند فک، گردن و دست چپ منتقل شود. درد در قفسه سینه به صورت احساس بار سنگین و فشار در پایین قفسه سینه تجربه می‌شود.

همان‌طور که گفتیم این درد می‌تواند با علائمی مانند سرگیجه، حال تهوع، تعریق و استفراغ همراه شود. اگر درد قفسه سینه خیلی شدید باشد و به دست چپ سرایت کند می‌تواند یکی از نشانه‌های مهم حمله قلبی باشد. در نظر داشته باشید که این درد ممکن است در هر دو دست نیز بروز کند.

از دیگر علل رایج که می‌تواند سبب درد قلب و دست چپ شود، آنژین قلبی است. در بیشتر موارد آنژین قلبی می‌تواند سبب درد در دست چپ شود. این بیماری خود را به صورت یک ناراحتی در قفسه سینه و با احساس بار سنگین در این ناحیه نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که همراه با این مشکلات ممکن است برخی از علائم دیگر نیز بروز کنند.

برای مثال سوزش قلب، احساس سنگینی، حس فشار، احساس پر بودن و درد به علت کم شدن گردش خون و اکسیژن به قلب اتفاق می‌افتد. باید بدانید که در هنگام بروز این دردها امکان دارد که شانه چپ، گردن، فک و دست چپ نیز درگیر شوند و درد به آنها نیز سرایت کند.

سایر علل درد در دست چپ را در زیر می‌آوریم:

  • دیسک گردن
  • عوارض جانبی برخی از داروها
  • اختلال در جریان خون
  • فعالیت بدنی بیشتر از اندازه
  • ترس ناگهانی و استرس
  • قرار گرفتن بدن در وضعیت بد در زمان استراحت و خواب

 

در زمان حمله قلبی چه کنیم؟

زمانی که در قلب خود احساس درد کردید لازم است که ابتدا در نخستین مکان ممکن قرار بگیرید و بنشینید. در صورتی که برای شما امکان دارد دراز بکشید. چنان در حال رانندگی هستید در کنار جاده ماشین خود را متوقف کنید و اندکی شیشه را به پایین بکشید. لازم است که در صندلی عقب خودرو استراحت کنید.

اگر قرص زیرزبانی در دسترس دارید یک عدد از آن را در زیر زبان خود قرار دهید. زمانی که می‌خواهید قرص را مصرف کنید باید در حال درازکش یا نشسته باشید. چنانچه علائم بیماری رفع شد در نخستین فرصت لازم است که به پزشک رجوع کنید. در نظر داشته باشید که اگر بعد از 5 دقیقه نشانه‌های بیماری برطرف نشد لازم است که قرص زیرزبانی دوم را استفاده کنید.

چنانچه با قرص زیرزبانی دوم نشانه‌های بیماری در شما برطرف شد لازم است که در اولین فرصت به کلینیک ما مراجعه کنید. چنان­چه بعد از مصرف قرص زبانی دوم نشانه‌های بیماری در شما برطرف نشد لازم است که اعمال زیر را انجام دهید:

از قرص زیرزبانی سوم استفاده کنید.

فورا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر آسپرین دارید، 4 تا آسپرین بچه 80 میلی‌گرمی مصرف کنید. همچنین می‌توانید از قرص آسپرین 325 میلی‌گرمی نیز استفاده کنید. لازم است این قرص را بجوید تا زودتر اثر کند.

با هیچ فردی در رابطه با اینکه چکار کنید صحبت نکنید. زیر این کار می‌تواند مانع از مراجعه زودهنگام شما به کلینیک قلب باشد.

اگر رسیدن اورژانس بیشتر از نیم ساعت طول بکشد لازم است که خود را به اولین بیمارستان نزدیک برسانید.

خودتان رانندگی نکنید.

هرگز بیشتر از 3 قرص زیرزبانی استفاده نکنید.

تا جایی که امکان دارد محیط را آرام نگه‌دارید.

اگر ناآرام هستید یا استرس دارید، اما بیماری ریوی یا مشکل تنگی نفس ندارید از 1 تا 2 عدد اگزازپام ده میلی‌گرم استفاده کنید.

اگر حس کردید که ضربان قلب شما شدید می‌زند امکان دارد که به آریتمی قلبی دچار شده باشید. در اینجا لازم است که چند سرفه محکم کنید. در برخی اوقات این کار سبب قطع شدن آریتمی می‌شود.

 

چرا درد قلب و دست چپ همراه با هم در حمله قلبی بروز می‌کند؟

علت درد قلب و دست چپ هم‌زمان با هم در زمان بروز حمله قلبی به چه علت است؟ بیشتر بیماران این سؤال در هنگام مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق می‌پرسند. درد به علت قطع شدن گردش خون به قلب اتفاق می‌افتد که در اصطلاح به آن ایسکمی میوکارد گفته می‌شود.

باید بدانید زمانی که قلب شما نتواند به حد کافی خون دریافت دارد، این امر سبب صدمه رسیدن به بافت قلب می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که بافت قلب بمیرد و سبب بروز عوارض خطرناکی شود. شما برخی از این نشانه‌ها را پیش و در حین حمله قلبی احساس می‌کنید و یکی از رایج‌ترین آنها احساس درد در دست چپ است.

توجه داشته باشید که علائم حمله قلبی در هر فردی فرق دارد. درد در بازوی سمت چپ یک نشانه بارز آن است؛ ولی ممکن است بیمار یک حمله قلبی داشته باشد؛ ولی درد زیادی را در دست چپ خود تجربه نکند. زمانی که درد ایجاد می‌شود به طور معمول از عقب گردن به دست سرایت می‌کند و بعد از آن به پشت گسترش پیدا می‌کند.

دردی در دست چپ به طور عمده به دلیل این است که سیستم اعصاب در حین یک حمله قلبی دچار آشفتگی می‌شود. قلب در مرکز قفسه سینه اندکی به سمت چپ قرار گرفته است. به همین علت است که احساس درد و تپش قلب در سمت چپ بدن رخ می‌دهد. درد دست چپ به دلیل سر در گم شدن سیستم پیام‌رسان نورون است.

زیرا عصب‌های انعطاف‌پذیر دست چپ و قلب از یک قطعه نخاعی نشات می‌گیرد. بنابراین به همین دلیل است که درد بیشتر در پشت گردن حس می‌شود. در زنان در زمان درد قلبی بیشتر احساس درد در دست چپ احساس می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد برخی از نشانه‌های همراه با درد قلب و دست چپ با شما صحبت کردیم. لازم است در صورت بروز هرگونه خطر و علائم هر چه سریع‌تر به کلینیک ما مراجعه کنید. در این مرکز پزشکان متخصص و حاذق به شما در تشخیص و درمان بیماری کمک می‌کنند. درد کف دست چپ و قلب در هیچ بیماری نباید نادیده گرفته شود و حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس